پاورپوینت اندیشه سیاسی استاد مطهری در 15 اسلاید و با فرمت قابل ویرایش برای ارائه در سمینارهای کلاسی تهیه شده است. در پاورپوینت حاضر به موارد زیر پرداخته می شود: – مقدمه – ساست و استاد مطهری – ساختار حکومت در اسلام از نگاه استاد مطهری – توضیحات پیرامون اندیشه استاد مطهری – کلام آخر – منابع دسته بندی: پاورپوینت تعداد اسلاید: 15 فرمت: قابل ویرایش قابل ارائه در سمینارهای کلاسی و دانشجویی

lomer1989

صفحه 1:
بسم الّه الرحمن الرحیم

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
حکومت و نوع حکمرلنی یکی از اساسی ترین ارکان یک کشور محسوب می شود. از این رو موضوع د /', ‏ناه أسدت به جهت اين اهميت خاصء شهيد مطهرى همواره بر اين جريان‎ 00 I RSE سازی آن تاکید داشته است.

صفحه 5:
5-7 وى براى تدوين منسجم انديشه سياسى خود در اين باره به صورت مستقل فرصت بيدا نكرد؛ البته برخى يادداشت هاى وى نشانكر آلن است كه درصدد آلن بوده است. در حال حاضر فقط مى توان با استناد به مجموعه آثار و ه دولت يرداخت. آن جه مسلم است. به نظر استاد مطهرى»ب سیاسی اجتماعی اسلام (حکومت و نظام سیاسی) و زیر بنای فکری اعتقادی اسلام» پیوند وجود دارد. از مطالعه آثار اعتقادی و فکری شهید مطهری, می توان به اندیشه وی درباره حکومت و دولت در اسلام نزدیک تر شد/ یادداشت هاء به بازسازی اندیشه ن استاد دره

صفحه 6:
1 سیاست و استاد مطهری ا ‎ele em ere‏ نو برای دوران جدیده تلفیق نظریه امامت و دموکراسی است: ” به نظر او این علاقه و محبت کانون ارتباط بین مردم و حکومت است و در صورت قطع شدن, هیچ چیز نمی تولند موجب دوام آن شود. ‎gees ee ee‏ ال ‎et‏ ی ناف سریعت در حکومت و دولت اسلامی است که از نظز او تنها در سا نظریه امامت قابل تحقق است و از سوی دیگر با توجه به تجربه تاریخی جوامع؛ به وییّه جوامع غربی در دوره حاکمیت کلیسا که در آن حقوق مردم به نام دین تضییع شد به دنبال انديشه ای در باره دولت است که در آن ‎el ame Sagat ee‏ ی دی از حکوست را برای جوامع اسلامی مناسب.می داند: که بتواند. ‏حامی حقوق مردم باشد. شهید مطهری بین حکومت اسلامی و حقوق فردی تباینی نمی بیند. ‎ ‎

صفحه 7:
ساختار حکومت در اسلام می دانیم که شهید مطهری به طور مستقل درباره حکومت و انواع آن بحث نکرده است. ن چه از دیدگاه های وی در ایر زمینه می وان استنباط کرد لین است که حکومت رابه طور کلی به حکومت معصوم و حکومت در زمان غیبت تقسیم می کند. حکومت معصوم فرع بر مقام ولایت و امامت او و نتیجه اين مقام است و بر اساس انتصاب الهی شکل می . اما حکومت در زمان غیبت تابع احکام دیگری است و از اراده مردم نشأت می گیر) و خواست مردم تأثیری بر آن اسلام شکل خاصی را برای حکومت تعیین نکرده و ن رابه عقل انسان سپرده است تا بر اساس مقتضيا. شکل حکومت تصمیم بگیرد. زمان حر مورة

صفحه 8:
‎ee eee eee‏ رهرى يك شكل صددرصد معين ترسيم نشذه كه همه اجزا و مقدمات و مقارنات/و شرايط و موانع در نظر كرفته شده باشد و اساسا قابل تعیین و ترسیم واندازه گیری نیست. چون متفاوت است. رهبری مردم مثل نماز یک امر تعبدی و یکنواخت نیست . ‏< استاد مطهری قدرت و زور را برای اجرای عدللت ناکار آمد؛ می دلند چون‌با قدرت و زورحی توان ‏مردم را گوسفندوار راند. ولی نمی توان نیروهای نهفته آنان را بیدار کرد و به کار انداخت. ‎

صفحه 9:
™ لین دیدگاه شهید مطهری در مورد عدم تعیین شکل حکومت متفرع بر دیدگاه وى در حق حاكميت ملى و حق مردم در حکومت است؛ چون بر اساس آن جامعه می تولند بر اساس نیازهای خود شکل حکومت خود تعیین کند. شهید مطهری از منظر مقتضیات زمان نیزبه این مسئله پرداخته که بنبر ن اسلام در برخی از اصول ثابت خود تغییر برخی از امور را که جنبه شرعی ندارند مورد تایید قرار داده است.

صفحه 10:
‎I‏ جدایی پین حکومت اسلامی و مردم ‎ ‎ ‎alent eects‏ اه و مت رمامدار: عامل بزرگی در ثبات و ادامه حیات حکومت است: به نظر اون علاقه و محبت کانون ارتباط بین مردم و حکومت است و در صورت قطع شدن, هيج جيز نمى تولند مو تا وی قامل مت رهبر نمی تولند اجتماغی راارهبری ‏ند و مردم را افرادی منضبط ‎ ‏١ت‏ وراه عذالت و مساوات را در آن اجتماع برقرار کند. ‎

صفحه 11:
* بنابرلین از نظر او وجود عدللت به تنهایی برای تداوم حکومت کافی نیست. وی قدرت و زور را برای اجرای عدالت ناکار آمد؛ می دلند چون با قدرت و زور می توان مردم را گوسفندوار رلند. ولی نمی توان نيروهاى تهفته آنان زا بيدار كرد و به کار انداخت. وی بر سازوکارهای درونی تحقق عدللت تاکید می کند و معنویت را ضامن آزاتری به مفهوم دینی و اسلامی آن می داند.

صفحه 12:
| کلام آخر < شهید مطهری مباحث سیاسی خود را از لحاظ فلسفی بیشتر در جهت مقابله با انديشه های فلسفی غرب مطرح می کند و از لحاظ کلامی هم بیشتر مباحث سیاسی وی با محوریت اثبات حقانیت انديشه های ۲ ۳ 5 وى فرست بیدا نکرد تا نديشه های سیاسی خود را به صورت مستفل و تبیین کنند؛ هر چند که برخی از یادداشت های ایشان نشان می دهد که ی داشته ا این حال. وقوع انقلاب اسلامی در ایران فرصتی را فراهم کرد که او در پاسخ به سوال های مربوط به نظام سیاسی در ایران پس از انقلاب برخی از اندیشه های خود را مطرح کند.

صفحه 13:
ور( تقل يه طرح انديشه سیاسی اسلام بپردازد و دیدگاه خود را درباره سیاست و حکومت در اسلام به صورت جامع و منسجم تدوین و چگونگی هم نشینی و سازگاری ارزش های اسلامی و اصول دموکراسی را ند. اما با بررسی اندیشه های وی درباره موضوعات مختلف فکری و سیاسی می ‎ENS‏ ‏جمع بندی رسید که در پی تحقق دولتی بود که ضمن این که قوانین اسلامی مبنای اصلی حاکمیت آن | لكا شكاى 2 | ديلت با اشكال جدید حکومت؛ یعنی نظام های دموکراتیک سازگار باشد و حقوق مردم در آن تأمین شود. تاکید او بر جمهوریت دولت اسلامی موید این برداشت است.

صفحه 14:
‎fl‏ منابع : مرکز مطالعات شهید مطهری | پژوهشکده علوم انسانی / پایگاه جامع استاد مطهری

صفحه 15:
پایان

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان