تعداد اسلایدهای پاورپوینت : 81 اسلاید فهرست موضوعي چکیده 1- عدم تناسب بین ظرفیت فعلی پذیرش دانشجو در دانشگاهها و نیازهای آتی بازار كار 2- عدم تناسب بین محتوای آموزش با مهارتهای شغلی 3-عدم توفیق دانشگاهها در ایجاد و تقویت روحیه علمی و انگیزه خدمت رسانی به جامعه در دانشجویان 4- مشخص نبودن حداقل قابلیتهای علمی و عملی برای فارغ التحصیل شدن 5-عدم آشنایی اعضا هیات علمی با فرآیندها و نحوه انجام امور در واحدهای تولیدی و خدماتی مرتبط با رشته تحصیلی فارغ التحصیلان 6- فقدان زمینه مناسب برای آموزشهای علمی – كاربردی 7- ناكارآمدی اعضای هیات علمی در تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جامعه 8- مطرح نبودن مسائل علمی و پژوهشی به عنوان اولویت اول در دانشگاه عوامل بیرونی 1- مشخص نبودن و رواج نیافتن فرهنگ كاریابی 2- عدم توسعه بنگاههای كاریابی خصوصی 3- عدم توسعه كانونهای فارغ التحصیلان و ناكارآمدی آنها در كاریابی و هدایت شغلی 4-تعدد متقاضیان و رقابت شدید برای كسب مشاغل موجود 5- رواج نیافتن فرهنگ كارآفرینی و كم بودن تعداد كارآفرینان: نتیجه گیری و پیشنهادات منابع و مآخذ: چکیده: جذب فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراكز آموزش عالی كشور در بازار كار منوط به داشتن توانائیها و ویژگیهایی است كه بخشی از آنهــا می بایست در طول دوران تحصیل در دانشگاه ایجاد گردد. به نظر می رسد عدم تناسب بین فرایندها و مواد آموزی رشته های تحصیلی موجود در دانشگاهها با مهارتها و توانائیهای مورد نیاز بازار كار، مهمترین عامل موفق نبـــودن فارغ التحصیلان در كاریابی و اشتغال است. علاوه بر این مورد، برخی از عوامل بیــــرونی كه خارج از حوزه فعالیت و كنترل نظام آموزش عالی است نیز بر اشتغــــال فارغ التحصیلان تاثیر بسزایی دارند. در این مقاله چالشها و فرصتهای نظام آموزش عالی در تامین نیازهای مهارتی نیروی انسانی مورد نیاز بازار كار از دو بعد عوامــــل بیرونی و درونی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. عوامل درونی، فرایندها و راهبردهایی هستند كه در نظام آموزش عالی به كــــار گرفته می شوند و به طور مستقیم یا غیرمستقیم با مقوله اشتغال و كاریابی فارغ التحصیلان ارتباط دارند عوامل بیرونی شامل كلیه مواردی می شوند كه بر اشتغال فارغ التحصیلان به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر گذاشته و مانع از جذب آنها در بازار كار می گردند. واژگان کلیدی : اشتغال؛ بیکاری؛ فارغ التحصیلان؛ عوامل درونی؛ عوامل بیرونی مقدمه اكثركشورهای دنیا با مسائل و مشكلات اشتغال درگیرند ولی تعدد عوامل مشكل آفرین و ناشناخته بودن برخی از آنها در كشورهای جهان سوم موجب پیچیده تر شدن موضوع شده است. امروزه مدیریت كلان كشور به دنبال استفاده از روشهای علمی برای شناخت و كنترل عوامل مشكل آفرین در زمینه اشتغال و تبدیل چالشها به فرصتها برای شتاب دادن به حركت توسعه است. دانشگاهها و مراكز آموزش عالی عهده دار رسالتهایی چون تولید دانش ، تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جامعه، گسترش فناوری، نوآوری و خلاقیت هستند و امروزه صاحبنظران معتقدند دستیابی به توسعه پایدار فقط در سایه به كارگیری دانش روز و فناوری پیشرفته حاصل می شود. بنابراین، برای قرارگرفتن در جاده توسعه و جلوگیری از عقب ماندگی باید شرایطی فراهم شود كه دانشگاهها بتوانند دانشجویان را برای به كارگیری فناوری جدید و پذیرش مسئولیتهای مختلف در سطح سازمان و جامعه پرورش دهند (احمد پورداریانی ، 1387). در این مقاله به منظور بحث و بررسی پیرامون چالشها و فرصتهای نظام آموزش عالی در تامین نیازهای مهارتی نیروی انسانی مورد نیاز بازار كار، عوامل موثر به دو گروه درونی و بیرونی تقسیم می شوند و سپس تشریح جزئیات هر گروه صورت می گیرد. عوامل درونی عوامل درونی فرایندها و راهبردهایی هستند كه در نظام آموزش عالی به كار گرفته می شوند و به طور مستقیم یا غیرمستقیم با مقوله اشتغال و كاریابی فارغ التحصیلان ارتباط دارند. مهمتریـن عوامل درونی در زیر ذكر شده اند. 1- عدم تناسب بین ظرفیت فعلی پذیرش دانشجو در دانشگاهها و نیازهای آتی بازار كار: براساس مطالعات انجام گرفته جمعیت جوان و فعال كشور تا سال 1400 بالغ بر 61 میلیون نفر می شود و به عبارتی 2/5 درصد رشد خواهد داشت. پس سطح اشتغال نیز باید رشدی معادل 2/5 درصد در سال داشته باشد تا وضعیت فعلی حفظ شود. یعنی تا سال 1400 در ایران باید 29 میلیون فرصت شغلی ایجاد شود. براساس و باتوجه به اهمیت موضوع، دولت تدابیری را اتخاذ كرده است. به عنوان مثال، در برنامه سوم توسعه ایجاد حدود چهارمیلیون فرصت شغلی پیش بینی شده است. اما نكته ای كه در اینجا مورد نظر است عدم تناسب بین تعداد فرصتهای شغلی تخصصی ایجاد شده در جامعه و تعداد فــــارغ التحصیلان است. (نصیری ، 1381) در ایران فقدان ارتباط نزدیك بین دانشگاهها و بخشهای مختلف جامعه موجب شده است كه بین ظرفیت پذیرش دانشجو و تقاضای بازار به نیروی متخصص تناسب وجود نداشته باشد كه علت آن عدم هماهنگی و انسجام در تصمیم گیری بین نظام آموزش عالی با سایر بخشهای جامعه به دلایلی چون: عدم وجود آمار واقعی، فقدان نگرش استراتژیك در بخشهای دولتی و خصوصی، ناتوانی مدیران در طرح ریزی و برآورد احتیاجات نیروی انسانی براساس استراتژی های كلان توسعه، عدم اجرای برنامه های میان مدت و بلندمدت جذب، اجرای سلیقـــه ای سیـاستهــــا و خط مشی ها و تغییر در برنامه های تدوین شده پس از هر تغییر در مدیریتهاست. ضمن اینكه دفتر گسترش آموزش عالی نیز در صورت تامین امكانات و استاد توسط مقامات محلی و بدون در نظر گرفتن وضعیت اشتغال در آینده برای ایجاد رشته تحصیلی مجوز صادر می كند. البته باتوجه به هدف و فلسفه وجودی دانشگاهها كه ارتقا سطح علمی و تغییر در نگرش و بینش عمومی مردم و تامین نیازهـــای جامعه به نیروی متخصص است، توسعه آموزش عالی دارای توجیه است. اما فارغ التحصیلان انتظار دارند كه با گرفتن مدرك تحصیلی موجبات اشتغال یا تسهیل شرایط اشتغال آنان فراهم آید، لذا پیشنهاد می شود تدبیری اتخاذ گردد كه اولا ظرفیت پذیرش دانشجو براساس نیاز آینده بازار كار به نیروی متخصص تعیین شود و ثانیاً مجوزهای ایجاد رشته تحصیلی در دانشگاه دائمی نباشد و با تغییر در كیفیت نیازهای جامعه و تخصصهای جدید، مشخصات مجوزهای صادره تغییر یابند.

farzad_sait

صفحه 1:
8 موضوع ارانه : جالشهاى اشتغال فارغ التحصيلان دانشكاهى

صفحه 2:

صفحه 3:
ا چکیده جذب فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در بازار كار منوط به داشتن توانائيها و ويذكيهايى است كه بخشى از آنها مى بايست در طول دوران تحصيل در دانشكاه ايجاد كردد.

صفحه 4:
به نظر می رسد عدم تتاسب بین فرایندها و مواد آموزشی رشته ا ال 201100 نياز بازار كار» مهمترين عامل موفق نبودن فارع التحصيلان در و |

صفحه 5:
5 علاوه بر این مورد» برخی از عوامل بیسرونی که خارج از حوزه فعاليت و كنترل نظام آموزش عالى است نيز بر اشتغال فارغ التحصیدن تاثر بسرایی دارند. ‎oe‏ ا ا ل ل نيازهاى مهارتى نيروى انسانى مورد نياز بازار كار از دو بعد عوامل بيرونى و درونى مورد بحث و بررسى قرار مى كيرد.

صفحه 6:
فا ‎ieee ee eS eae we ST‏ ‎Rp een aR CRN a pea perme yer‏ ارتباط دارند. |

صفحه 7:
ا عوامل بيرونى شامل كليه مواردى مى شوند كه بر اشتغال فارغ التحصيلان به طور مستقيم و غيرمستقيم تاثير گذاشته و مانع از جذب آنها در بازار کار می گردند

صفحه 8:
‎os‏ دنیا با مسائل و مشکلات اشتغال درگیرند ولی تعدد ‎Ly ne Ree I een oa‏ 1 ‎el ‏ل‎ aa al Cath a ‏امروزه مديريت كلان كشور به دنبال استفاده از روشهاى علمى براى شناخت و كنترل عوامل مشكل آفرين در زمينه اشتغال و تبديل ‏جالشها به فرصتها براى شتاب دادن به حركت توسعه است.

صفحه 9:
ا ‎eee LEN ae ae Ste See aero)‏ جون توليد دانش» تربيت نيروى متخصص مورد نياز جامعه» كسترش فناورى» نوآورى و خلاقيت هستند و امروزه صاحبنظران معتقدند دستيابى به توسعه يايدار فقط در سایه به کار گیری دلنش روز و فناوری پیشرفته حاصل می شود.

صفحه 10:
بنابرایین» برای قرارگرفتن در جاده توسعه و جلوگیری از عقب ماندگی بايد شرايطى فراهم شود که ‎ee 2‏ را م 00 $9( = براى ب ‎GH‏ yy ane ‏پذیرش مسئولیتهای مختلف در‎ Peer ey ‏سطح سازمان و جامعه پرورش د‎

صفحه 11:
لاا عوامل درونی tet eC cr Oe cee eran ered ‏به کار گرفته می شوند و به طور‎ ‏اشتغال و كاريابى فارغ التحصيلان ارتباط دارند.‎

صفحه 12:
ل كت

صفحه 13:
8 ۱-عدم تناسب بین ظرفیت فعلی پذیرش دانشجو در ‎OREM Sem er icex‏ ۷ SrA RO ore Seen | Ee eee ‏ا لل‎ od ‏درصد رشد خواهد داشت. پس سطح اشتغال نیز باید‎ ۰ ‏رشدی معادل ۲/۵ درصد در سال داشته باشد تا وضعیت‎ 59 ‏در ايران بايد‎ ١4٠١ ‏فعلی حفظ شود. یعنی تا سال‎ ميليون فرصت شغلى ايجاد شود.

صفحه 14:
‎ee ae eee ee Le Tee‏ تدابيرى را اتخاذ کرده است. به عنوان مثال» در برنامه های مختلف توسعه ايجاد ميليون ها فرصت شغلى بيش بينى شده است. اما نكته اى كه در اينجا مورد نظر است عدم تناسب بين تعداد فرصتهاى شغلى تخصصى ايجاد شده در جامعه و تعداد فارع التتحصيلان ‏است.

صفحه 15:
در ايران فقدان ارتباط نزديك بين دانشكاهها و بخشهاى ‎ec ena‏ ا | دانشجو و تقاضاى بازار به نيروى متخصص تناسب وجود ‎eU‏ ا ا ا ا گیری بین نظام آموزش عالی با سایر بخشهای جامعه به دلایلی جون:

صفحه 16:
عدم وجود آمار واقعی» Spey ane Tee eee re ee ene SCSI) eles ee SST Fe es oe ae Ce eC EU ‏براساس استراتؤى هاى كلان توسعه»‎ عدم اجراى برنامه هاى ميان مدت و بلندمدت جذب» 1 ‏ا‎ oe Pe 00 ee ew st ns Sd

صفحه 17:
ضمن اینکه دفتر گسترش آموزش عالی نیز در صورت تامین امکانات و ‎Roe ee ae er ny ene eae separ co‏ ۱7 aC ER ED en Ren PP reel

صفحه 18:
Pee CMU Cex Ey ene Ree Ce Teer ren ‏علمى و تغيير در نككرش و بينش عمومى مردم و تامين نيازهماى‎ 5 ‏ا ال ل‎ ‏توجيه است. اما فارع التحصيلان انتظار دارند كه با كرفتن‎ ‏مدرك تحصيلى موجبات اشتغال يا تسهيل شرايط اشتغال انان‎ فراهم آيد.

صفحه 19:
۱ اولا ظرفیت پذیرش دانشجو براساس نیاز آینده بازار كار به یریصح میرن سرت و انیا مجوزهای ایجاد رشته تحصیلی در دانشگاه دائمی نباشد و ۱ ۱ Bh e gOS hee

صفحه 20:
PP SVM SNe ion ror Staal یکی از مهمترین اهداف نظامهای آموزشی جوامع فراهم آوردن امکان ارائه آموزش متناسب با مهارتهای شغلی مورد نیاز جامعه است. بنابراین» در ‎eS ee ae ae Peo le ae 2‏ داوطلبان» محتواى دروس؛ تسهيلات و تجهيزات مورد نياز» روشهاى تدريس و غيره مدنظر قرار مى كيرند.

صفحه 21:
| از طرف دیگر به هنگام طراحی مشاغل» شرح شغل و شرایط ا ال ل لك هر شغل است) تنظیم می گردد. این مهارتها شامل مهارت فنی» مهارت انسانى» مهارت اداركى و آشنايى با رايانه هستند

صفحه 22:
> errr ‏ل‎ IE SPUR Peers Ce oe 0 SE Dee ‏ا‎ Reece ‏ارزشهاى فردى نيز در اينجا مطرج هستند. مهارتهاء استعدادهاى‎ | ‏ا ا‎ a

صفحه 23:
| در حال حاضرء در آموزش عالی بیشتر سطح تحصیلات به ‎reel‏ ا ‎Se Er eae ie‏ ‎Pn eees Tarra Py eee Coen‏ مهارت نيز نياز دارند.

صفحه 24:
1 ene ce ene Coe) Nea eee eek ee Seal ‏نیاز رشته ها و زمینه های شغلی مرتبط با رشته تحصیلی مورد نظر و‎ ‏ايجاد هماهنكى و همسويى بين سرفصل دروس با شرايط احراز‎ 0 ‏م ل‎ ee Ne dee

صفحه 25:
Orr ee LOCK RIES Ee Stan 5 ۱ Oo Co Ti ‏ا ا‎ ere Crip Cex ie ‏ا ا‎ ‏لك‎ Stn eae ey Oca Nie Len eee peas ‏لل‎ Cre ee SSC ‏ل ا ل‎ بايد در ويؤكيهاى اين دو عامل جستجو كرد.

صفحه 26:
نشجویان اکثراً روحیه علمی و انگیزه کافی ندارند و معمولا به جای توجه به ارتقای سطح علمی خود فقط به ارتقای سطح تحصیلی (احذ مدارج بالاتر) می ‎ey ap eee ce a ences)‏ ۳ ‎ore aa eee oa a ane)‏ ۱ ‎aL Meee Loe ee)‏ ۱ ‎rete OB ie eee he nese ree‏ که اعضای هیات علمی به عنوان یکی از دو عامل اصلی دانشگاه» دارای روحیه علمی و انگیزه خدمت رسانی باشند.

صفحه 27:
ا ‎oe ee eee ce‏ مد اقدامات بنيادى در خصوص تغيير در شيوه آموزش سنتى موجود» در جذب استادان؛ افرادى كه داراى ‎Mee easy)‏ ا ل رك سوی دیگر تداییری نیز برای رفع مشکلات و تتگناهای اقتصادى اعضاى هيات علمى اتخاذ كردد

صفحه 28:
| 1 فارخ التحصیل شدن: 1 Ten LoS ae Cae Tee ‏اخذ مدرک فارخ التحصیلی است.‎ شرايط نامساعد اشتغال از يك طرف و تميز قائل نشدن بين فارغ التحصيلان از نظر تولنمندى علمى و عملى در زمان جذب از طرف دیگر سبب بی انگیزه شدن و از بین رفتن علاقه مندی جمع کثیری از دانشجویان به ویژه در مقطع کارشناسی به فراكيرى دروس نظرى و فعاليتهاى عملى شده است.

صفحه 29:
‎Z‏ اين شرايط سبب پرورش و تولید فارغ التحصیلانی می شود که دارای ‎SIE toe nnn aD)‏ ل ‏روحيه كارآفرينى و | كسب و كار مناسب را ندارند. ‎

صفحه 30:
تجربه بررگزاری امتحان جامع و ارزیابی دانشجویان در برخی رشته ها (رشته هاى يزشكى) و مشروط شدن ادامه تحصيل آنان به اخذ نمره ‎oe)‏ ا ل ا ا ل ‎Pe‏ بحث خدمات درمانی و هم در ادامه تحصیل موفقتر بوده اند.

صفحه 31:
بنابراین» ضروری است همان طور که برای هر درس سرفصل ‎ES kote Te SE‏ ۱ ارزیابی فارغ التحصیلان به منظور مشخص کردن حداقل ۰ب رشته تحصیلی تعریف شود و براساس ّن فارغ التحصیلان رسای سوفن

صفحه 32:
ال اعضا هیات علمی با فرآیندها و نحوه انجام امور در واحدهای تولیدی و خدماتی مرتبط با رشته تحصیلی فارغ التحصیلان: ا ا ا 0 ك2 مرتبط با رشته تحصيلى دانشجويان به جند عامل ارتباط دارد: در فرايند جندساله يرورش يك عضو هيات علمى به علت فقدان ارتباط موثر بین دانشگاه با واحدهای مرتبط به رشته تحصیلی دانشجو و عدم ‎eee eM Ses reer PCS]‏ 0 آشنایی دانشجویان با مهارتهای فنی و عملی مهیا نمی شود؛

صفحه 33:
8 اهمیت تلقی شدن واحدهای درسی عملی» عملیات دانشجویی» دروس آزمایشگاهی و کارگاهی و به ویژه دوره های کارآموزی و پروژه های درسی؛ - حاکم بودن روابط و تفاوت قائل نشدن بین فارغ التحصیلان تلاشگر و فعال علمی با سایر افراد به هنگام جذب و عدم توجه eer ee

صفحه 34:
پیشنهاد می شود در داخل دانشگاه نیز به منظور آشنایی بیشتر اعضاى هيات علمى با فعاليت بخشهاى مرتبط با تخصص أآنهاء با اهميت تلقى كردن يروذه ها و واحدهاى عملى درسى و دوره های کارآموزی» تعیین ضولبط جدید برای پذیرش دانشجویانی متتاسب با رشته تحصیلی و مطرح شدن سطح اطلاعات و الكاهى عملى و كاربردى در جذب و ارتقاى اعضاى هيات ال تت يذيرد.

صفحه 35:
بب ۲(« در قالب تعاريف» تئورى ها و اصول در ‎ue‏ انجام می پذیرد و به واحدهای عملی نیز اهمیت چندانی داده نمی شود. علی رغم ایجاد برخی رشته ها در دانشگاه جامع علمی - و ۱ همكارى و سرمايه كذارى موسساتء واقعيت اين است كه بسترسازى مناسبى براى اجراى برنامه هاى آموزشى علمى - کاربردی صورت نگرفته و بعضاً دچار بیماری تصوری زدگی شده اند. ‎aa‏ ا ل

صفحه 36:
‎Zz‏ فقدان زمينه مناسب براى علمى - كاربردى كردن ‎OOPS CRC [‏ الف - عدم برنامه ريزى در نظام اموزش عالى براى تامين» ‎Pa eS eon ae Lon ‎So‏ کمبود بودجه دانشكاهها 0 تامين فضاء تاسيسات» تجهيزات» امكانات و وسايل كمى اموزشىء اردوها و ‎eee‏ علمى؛

صفحه 37:
ine PES SNES SE WEE Wott ES talc 9 reat San an زمان كاريابى يا در حين اشتغال.

صفحه 38:
پيشنهاد می شود با توجه به نیاز به سرمایه گذاری برای اجرای برنامه های آموزشی علمی - کاربردی» دولت و به ویژه سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنایت بیشتری به بودجه بخش آموزش داشته باشند و درصدی از درآمد يا سود بخشهای مختلف جامعه را که مصرف کننده ستاده های نظام آموزشى ‎PAPI CGN] PIPPIN Cont‏ 0( ۱

صفحه 39:
| ا متخصص مورد نیاز جامعه: زمانى كه بحث تربيت مطرح مى شود هدف هدايت دانشجويان است. به عبارت ‎ok‏ استادان بايد در ابعاد مختلف فكرى» احساسىء» اخلاقى» معنوى» اجتماعى و حتى سياسى دانشجويان را هدایت کنند.

صفحه 40:
ال مختلف در دانشگاهها مشاهده می شود انتقال مطالب علمی و نظريه هاى از ييش ثابت شده يا نكات خاصى از ذهن استاد به ‎rs)‏ ل ل ا ل ۱ توجه به بی علاقگی دانشجویان؛ برانجام امتحان یا پرسش و پاسخ در جلسات بعد تاکید ورزد دانشجو ناگزیر به مطالعه منظور ياسخكويى مى شود و اكر تراكم زياد جمعيت كلاس درس و محدوديتهاى زمانى مانع از اجراى پرسش و پاسخ یا ارزیابی توسط استاد شود حفظ کردن مطالب 1

صفحه 41:
در بررسی علل ناکارآمدی اعضای هیات علمی باتوجه به هدفهای اموزش عالی نقش سه عامل برجسته تر به نظر مس 3 pyle Fat eee ee ‏لي كت‎ ge ene B) ب - ضعف آموزش عالی در تجهیز اعضای هیات علمی به اصول روانشناختی و تربیتی و شیوه های نوین تدریس؟

صفحه 42:
۰ تراکم بیش از حد دانشجو در کلاسها و عدم رعایت استانداردهای آموزشی. به طور کلی می توان گفت اگر اعضای هیات علمی دارای روحیه علمی؛ اهل مطالعه» توانمند و آشنا به مباحث روز رشته تخصصی خود باشند و از طرفی نسبت به شيوه هاى نوين تدريس اكاهى كافى داشته باشند مطمئنا در تدريس موفق بوده و اهداف تربيتى تا حدودى زيادى در دانشكاه محقق خواهد شد. بنابراین» آموزش عالی باید نسبت به شناسایی و جذب افراد مستعد و نخبه اقدام کرده و سیاستها و برنامه هایی را برای آشنایی آنها با ون ل آموزش مبانى علوم تدوين و اجرا كند

صفحه 43:
| ۸- مطرح نبودن مسائل علمی و پژوهشی به عنوان اولویت اول در دانشگاه: ada ER ed ec Dada ‏اعضای هیات علمی نگرش اقتصادی به کار داشته و بیشتر در پی‎ ‏کب راید هستند» تعدادى هم با هدف كسب قدرت و‎ ‏جايكاه اجتماعى بالاتر به تصدى كرى امور و در اختياركرفتن‎ ۱ ‏ا‎ ‏اقدام مى كنند و برخى هم با نيت اصلاح امور و خدمت رسانى به‎ ‏مردم و محرومان جامعه وارد فعاليتهاى سياسى و اجتماعى شده‎ Ben Soc ‏از یی علي رو‎

صفحه 44:
ا دانشجویان به عنوان عامل دیگر تشکیل دهنده دانشگاه با انگیزه هایی چون فراهم شدن زمینه اشتغال در آینده» ارضای تمایلات و هیجانات روحی و گاهی هم به منظور مطرح شدن در بین دانشجویان به فعالیتهای سیاسی و دیگر فعالیتهای دانشجویی ا ا ا ۱ 0 ‏ا ا‎ ees

صفحه 45:
اا 1 هیجانات و احساسات بر منطق» قسمت عمده انرژی دانشگاهیان صرف انجام فعالیتها و درگیریهای سیاسی و دیگر فعالیتهای اجتماعی» شخصی غیردرسی و غیرعلمی می شود و این امر سبب می گردد مسائل آموزشى و يؤزوهشى ‎oF‏ 1 SAPO rr Cee

صفحه 46:
‎«i lll‏ 0 پیشنهاد می شود ترتیبی اتخاذ گردد که دانشگامها در جایگاه اصلی خود به عنوان مراکز مستقل تولید کننده دانش و علم قرار كيرند و حريمى براى آنها تعريف شود كه مانع از نفوذ» ‎ee ‏ال ا‎ ee ‎

صفحه 47:
ne ‏عوامل بيرونى شامل كليه مواردى مى شوند كه بر اشتغال‎ ‏الل ا ل ا ا لم‎ le PC See CM pene s renee) ‏تست‎

صفحه 48:
كت

صفحه 49:
۱- مشخص نبودن و رواج نیافتن فرهنگ کاریابی: علیرغم تحولات فرهنگی - اجتماعی جامعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ‎Ae ie Tl wi Md enor‏ دولتی و کسب مشاغل لو کس اداری» اشتغال به کار در پایتخت و مراکز استانها؛ اشتغال در شهرهاى خوش آب و هوك اشتغال در شركتهلى ‎y‏ ا ا | منظور نزديك بودن به خانواده از معيارهايى هستند كه معمولا فارغ التحصیلان جامعه ما در زمان کاریابی به آنها توجه دارند و به آنها اولویت می دهند و خانواده ها بر یافتن شغل دولتی در محل سکونت برای ‎PF Careers Or Ee REN CP Peer Cops Ean rear ey‏ ات

صفحه 50:
مجموعه این عوامل و دیگر متغیرها باعث تراکم فارغ التحصيلان بیکار در یک منطقه و اشتغال بی سوادان و ‎FES eee nO Ege ee eee‏ متخصص ار

صفحه 51:
هرجند بيكارى و فشار اقتصادى شديد باعث مهاجرت فارغ التحصيلان برای یافتن شغل خواهد شد لیکن پيشنهاد می شود ضمن ترویج و توسعه ‎CET eat er One Seely.‏ ل ‎EB‏ ‏محروم و دورافتاده و بد دب و هوا تسهيلاتى را فراهم آورد تا فارغ الل ل 0 ا به محل مورد علاقه خود بازكردند به دنبال كاريابى در اين مناطق باشند.

صفحه 52:
Fee PD aPC Cen يس از بيروزى انقلاب اسلامى على رغم تمهيدات درنظر كرفته شده در قانون اساسى در خصوص تقسیم ساختار اقتصادی ایران به سه ببخش دولتی» تعاونی و خصوصی متاسفانه به ‎Nee ane ene ane)‏ ۱ تمایل نیروهای ذی نفوذ به در اختیار گرفتن و انحصاری کردن خدمات در بخش دولتی با هدف افزايش قدرت نفوذ خود؛ به بيشتر دولتى شدن امور منجر كرديد كه اين قضيه اشتغال را نیز تحت تاثیر قرار داده و تن را دولتی کرد. این موضوع امکان فعالیت و قدرت رقابت 1 elie rere mpc

صفحه 53:
و ۱۱ و زيانهاى وارده به كشور و تحولات ايجاد شده در اقتصاد جهانی توجه مسئولان را به خصوصى سازى بخشهاى اقتصادى |

صفحه 54:
اما وجود قوانين و ضوابط ادارى دست و ياكير» قانون كار و برخى قوانين بيمه اى همجنان موانعى را در مسير ايجاد و توسعه واحدهاى توليدى و بنكاههاى اقتصادى كوجى و ا ل ال ‎Ey‏ ‏كار در بين بخشهاى مختلف اقتصادى جامعه و به حداقل رسانیدن فعالیت بنگاههای کاریابی خصوصی و نهایتا تعطیلی آنها به دلیل غیراقتصادی بودن فعالیتهایشان می شود.

صفحه 55:
بدین خاطر همگام با خصوصی سازی بخشهای مختلف اقتصادی ۱ نحوه جذب و نگهداری نیروی کار نیز به وجود آید تا امکان فعالتر شدن بنگاههای کاریابی خصوصی فراهم گردد.

صفحه 56:
‎De SCR Ort naa‏ لت آنها در کاریابی و هدایت شغلی: ‏پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در دهه 1۰ کانونها» انجمنها و ‎eR Ce Ne ceed‏ ال ل ‎eek cee Se a ee ea‏ ۱ ‏مناسب براى فراهم آمدن زمينه اشتغال اعضاى آنها تاسيس شدند

صفحه 57:
9 Cea Peay ene Ree Ene ee eae Tee een once | YD ens nese eee eae Ce ‏فعالیتهای تشکیلاتی و مشارکتی نبودند که اين امر سبب اختلال در روند فعالیت‎ ۱ Pago ead Yee gts eae erie eed oer eed راه خود ادامه داده اند.

صفحه 58:
امروزه باايجاد نهادهاى غيردولتى جديد مانند سازمانهاى نظام مهندسى كشاورزى و ديكر رشته هاى كارى عملا فارغ ‎eRe Say verre]‏ و ا ا ل 0ت ‎cae‏ ل لل ل لت براى اشتغال اعضاى خود به نحو موثرترى فعاليت كنند.

صفحه 59:
۱ _ موجود: عدم توجه به روستاها و مناطق محروم توسط رژیم پهلوی به گسترش بی سوادى و فقر فرهنكى در اين مناطق منجر شد. ضرورت ارتقاى سطح فرهنگی» شعار محرومیت زدایی ل ل ل مردم از دولت براى توسعه همه جانبه مناطق؛ شعار انجام اقدامات عمرلنى و توسعه اى فعالان سياسى در مناطق مختلف» حکومت مرکزی و به ویژه وزارت ا ل ا ل 0 ‎See Ae eee‏ ا ۱ ‎aCe Ca Freie)‏ ۳

صفحه 60:
Pe a el Se ORs wer ‏اقتصادى كوجك و بزرك در كلان شهرها و مراكز‎ ‏ا ل لل ا‎ ‏تصوريافتن مدينه فاضله راهى اين شهرها شده وبا اضافه‎ ‏شدن به ديكر متقاضيان كار عرصه رقابت را تدكتر و‎ AES 5 ‏فشرده‎

صفحه 61:
ضمن اينكه محدودبودن تعداد فرصتهاى شغلى و وجود ‎secon eye ned‏ و ا ۱ آنها شده است. بنابراين» دولت بايد در واكذارى امتياز تاسيس بنكاههاى اقتصادى كوجك و بزرك» ضمن در و ا ‎Se Nsw ne‏ د 0 مناطق مختلف داشته باشد

صفحه 62:
‎aly =r) |‏ نیافتن ۱ تعداد کارآفرینان: ‏ا لا ا كت طرف به عنوان سرمایه اقتصادی و از طرف دیگر به عنوان تهدیدی جدی و ‎ne eee‏ ۱ بعد از بيروزى انقلاب اسلامى در ايران به علت دولتى شدن امور و مشكلات و تنكناهاى دولت» مقوله كارآفرينى مورد توجه نبوده» لذا ‏فرهنگ کارآفرینی رواج چندانی نيافته و به عبارتی ناشناخته مانده است

صفحه 63:
از ديدكاه بسيارى از صاحبنظران» كارافرينى موتور توسعه اقتصادى جامعه است. بنابراین» حذف كت ‎eee‏ 00 ‎ee‏ يي ا ا ا ا الل كارآفرينان و فراكي رشدن فرهنك كارافرينى مى تولند اين تهديدها را به فرصت تبديل كرده و به تحول اقتصاد ملى ايران منجر شود.

صفحه 64:
ا 1 ‎Syren eee rer CaS)‏ ال ل كشورها به اموزش كارآافرينى اختصاص دارد. وجود بيش از ٠ه‏ دانشكاه در آمريكاء 47 دانشكاه در آلمان» ‎١7‏ دانشكاه در لهستان و/ دانشكاه در سوئد و... كه در آنها كارآفرينى و مديريت واحدهاى ‎cee DM sa Soe Ne Set ae Neen en eee‏ ا ‎Sere EM Ba er Ie‏ 0600 اقتصادی قال می شوند.

صفحه 65:
در ایران نیز طی دو سال اخیر نسبت به ایجاد مراکز کارآفرینی در بیش از ۱۵ دانشگاه اقدام شده که به جز چند دانشگاه بقیه فعالیت چندانی نداشته لند که ‎ee orl‏ ی ‎CM Ser‏ ا ا الل و محتواى دروس مدارس و دانشكاهها داده شود و افرادى در راس امور قرار ‎nee‏ سس | 1

صفحه 66:
ا ‎tiem‏ رز ‎Be‏ ‏برنامه های کلان اشتغال کشور: ارزيلبى برنامه هاى اشتغال زايى دولتهاى كذشته در ايران نشان مى دهد علی رغم تلاش و جدیت آنها در تدوین برنامه های بلندمدت اشتغال» این برنامه ها مانند سایر برنامه های اقتصادی - اجتماعى در اجرا با مشكلات متعددى مواجه بوده است كه اين تدم رايت زر عد ريك صاول برسي اسيك

صفحه 67:
LE SS iS eae Ts ire ate Ce nesS الف - نحوه تدوین سیاستها و خط مشی ها: و اختلاف نظر بین قانونگذار و مجری را نشان می دهد. تم رکز تصمیم گیری در يايتخت و مجرب نبودن بدنه كارشناسى دولت مركزى مانع از بررسى دقيق و كالبد 9 لذا بعضاً تصمیمها و برنامه هایی اتخاذ و تدوین می شوند که باتوجه به شرایط زمانی م م ل ل ا ل

صفحه 68:
۳ ب - عدم نظارت و ارزیابی در اجرای برنامه ها: ۱ eon ine) oes oe e ‏ل‎ eB ‏ا ا‎ ‏عدم اجرای ارزيابیهه نقاط ضعف خط مشی ها را به تصویر نمی کشد و‎ ۱ BB LCE eee Dae een a ee PEE SE ee مى مائتد.

صفحه 69:
باتوجه به تعدد عوامل موثر بر اشتغال فارغ التحصيلان بايد براى حل این معضل از کلیه سازمانهای مرتبط به منظور تهیه و اجرای ‎CS eee Se Pele ag ree‏ ۱ ‎en ae eee See Senne tae aot)‏ ‎Une ee)‏ ال ‎RE or re Cn SP‏ به سازمانهاى مرتبط با آن است.

صفحه 70:
۳ پیشنهادات: -در بخش تامين اجتماعى و رفاه عمومى به نحوى برنامه ريزى شود كه افراد فقط با هدف كسب علم و ‎ESI We)‏ ۱ شوند؛

صفحه 71:
-ظرفیت پذیرش دانشجو براساس نیاز آینده بازار کار به نیروی ۱ - مجوزهای ایجاد رشته های تحصیلی در دانشگاه موقتی باشد و متتاسب با زمان و شرایط تغییر کند؛

صفحه 72:
۱۳ te ST LNT a SY ROS SNe over ee -بين سرفصل دروس با شرايط احراز مشاغل مورد نظر هماهنكى و همسويى ايجاد شود؛ -اقدامات بنيادى در خصوص تغيير در شيوه اموزش موجود انجام كيرد؛

صفحه 73:
-جذب استادان دارای روحیه علمی و دانش پژوهی در اولویت قرار گيرند و از سوی دیگر» -تدابيرى نيز براى رفع مشكلات و تنكناهاى اقتصادى اعضاى هيات علمى اتخاذ كردد؛ ا ا ا ۱ ‎ee‏ ا ‎tn‏ 2 ا هررشته تحصيلى تعریف شود؛

صفحه 74:
RON a pea ‏ا ل‎ - در يذيرش دانشجويان» متناسب بودن شرايط دانشجو با رشته تحصيلى مدنظر قرار كيرد؛

صفحه 75:
- بودجه بخش آموزش عالی تقویت شود و درصدی از درآمد یا سود بخشهای ۱ perce eee etc) منظور تامین امکانات و تجهیزات لازم اختصاص داده شود؛ ۱ PL rary oe PO FPS Pe ‏نخبه و اشنایی آنها با اصول و فلسفه تعلیم و تربیت و شیوه های نوین تدریس» شیوه‎ etd rover tS oe ee Sy re terre)

صفحه 76:
Pe SOE ae ete ee See See nee) ie ‏حريمى براى آنها تعريف شود كه مانع از نفوذ» سوء استفاده و‎ ‏ا ان‎ - ترويج و توسعه فرهنك كارافرينى در دانشكاهها و تشويق کارآفرینان؛

صفحه 77:
= فراهم آوردن 0 مناطق محروم دورافتده ‎OMS Ere kes‏ ۱ اك در این مناطق باشند؛ - انجام اصلاحات در قوانين و مقررات مربوط به نحوه جذب و نگهداری نیروی کار به منظور فراهم آوردن امکان فعالیت بنگاههای کاریابی خصوصی؛

صفحه 78:
- استفاده از توانمنديهاى نهادهاى غيردولتى جديد ماتند سازمانهاى نظام مهندسى كشاورزى» در بسترسازى براى ل - برنامه ريزى براى ايجاد مراكز كارآفرينى و حركت دولت برای فرهنگ سازی در این زمینه؛

صفحه 79:
- نظارت بر اجراى دقيق برنامه ها به نحوى كه از سوء ‎Se Cee Pe COM Mn year cn]‏ ‎oe‏ | را از مجریان سلب کند.

صفحه 80:

صفحه 81:
ار Be OT a i Vee er eed ل ‎SY eke oy COMRADE‏ ا ال ‎Ree Re CSN eee Cer te eee eats oe al‏ 9۰ ۱ ‏اك‎ oo O ein tera eee i Vbes ا ل ل لك لسن الاين

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
12,000 تومان