علوم انسانی و علوم اجتماعی تاریخ و بیوگرافی

پاورپوینت تاریخ (پایه پنجم)

tarikh5

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پاورپوینت تاریخ (پایه پنجم)”

پاورپوینت تاریخ (پایه پنجم)

اسلاید 1: به نام خدادوره تأمین مدرس مطالعات اجتماعی پنجم دبستانفصل پنجم: ایران بعد از اسلاممدرس و تهیه کننده:

اسلاید 2: عباسیانعباسیان شاخه‌ای از خاندان بنی‌هاشم بودند. نسب آنها به عباس‌بن عبدالمطلب، عموی پیامبر (ص) می‌رسید. به همین دلیل به بنی‌ عباس معروف شدند.محمدبن علی، نخستین فرد از خاندان بنی‌عباس بود که فعالیت سیاسی و تبلیغاتی علیه حاکمیت امویان را شروع کرد. او و جانشینانش از روستای حُمَیْمَه در نزدیکی دمشق، پایتخت امویان، فعالیت عباسیان را رهبری می‌کردند. فعالیت عباسیان از عراق شروع شد و خیلی زود دامنه آن به ایران رسید و در خراسان متمرکز شد.عباسیان فعالیت سری و سازمان یافته‌ای را با هدف دستیابی به قدرت هدایت می‌کردند.یکی از عوامل موفقیت جنبش عباسیان، ایجاد تشکیلاتی مخفی بود که از آن با عنوان سازمان دعوت عباسی یاد کرده‌اند.در رأس تشکیلات عباسی، امام(رهبر) قرار داشت که به وسیله سلسله‌مراتبی از داعیان ( دعوتگران) ارتباطش را با هواداران خود برقرار می‌کرد.محمد بن علی به داعیان اعزامی به عراق و خراسان سفارش می‌کرد:الف. بدون ذکر نام کسی، مردم را به شعار الرضا من‌آل محمد( فردی پسندیده از خاندان پیامبر) دعوت کنند.ب. مناقب خاندان رسالت و مظلومیت آنان و اینکه اسلام حقیقی نزد آنان است، را ترویج کنند. بعد از مرگ محمد بن علی، فرزندش ابراهیم جانشین او شد. او هم در حُمَیْمَه می‌زیست.ابراهیم امام، یکی از داعیان اصلی به نام ابومسلم را به خراسان فرستاد. اقدامات ابومسلم زمینه پیروزی بنی‌عباس را فراهم کرد.

اسلاید 3:

اسلاید 4: خراسانعلل انتخاب خراسان به عنوان مرکز اصلی دعوت عباسیان:محل سکونت تعدادی از قبایل عرب مسلمان بود که بر اساس قرآن و سنت نبوی به خاندان پیامبر(ص) علاقمند بودند و برای ادامه فتوحات در شرق، در آنجا حضور داشتند.تعدادی از مسلمانان خراسان را موالی(مسلمانان غیرعرب) تشکیل می‌دادند که همراه مسلمانان عرب در فتوحات شرکت می‌کردند.رفتارهای نژادپرستانه بنی‌امیه با موالی، زمینه پدید آمدن عقده‌های فروخورده‌ای را فراهم کرده بود که به سود بنی عباس تمام شد. بنی امیه، بر خلاف قرآن و سنت پیامبر، میان عرب و غیرعرب فرق می‌نهادند و برای اعراب امتیازات بیشتری قائل بودند.مردم کوفه و اطراف آن شیعه علی(ع) بودند و اهالی بصره پیرو عثمان بودند. مردم شمال عراق(جزیره) یا خوارج بودند و یا مسلمانانی با خلق و خوی مسیحیان، اهالی شام غیر از بنی‌امیه از کسی اطاعت نمی‌کردند. مردم مکه و مدینه پیروان ابوبکر و عمر بودند. اما در خراسان اختلافات مذهبی وجود نداشت.

اسلاید 5:

اسلاید 6: ابومسلم خراسانی و قیام اودر باره نسب و نژاد ابومسلم و زادگاهش اختلاف است. زادگاهش را برخی منابع، یکی از روستاهای اصفهان و برخی اطراف کوفه دانسته‌اند.در کوفه در سال124هجری با یکی از داعیان عباسی به نام بُکَیربن ماهان آشنا شد و به سازمان دعوت پیوست. در سال 128هجری به عنوان رهبر داعیان خراسان منصوب شد. و د رمضان 129 قیامش را در خراسان آغاز کرد. قیام کنندگان با افراشتن پرچم سیاه، پوشیدن لباس سیاه و افروختن آتش بر فراز کوهها،آغاز قیام را اعلام کردند.هنگام قیام، نصربن سیار والی خراسان بود که نیروهایش در چند جنگ از یاران ابومسلم شکست خوردند. سپس یاران ابومسلم به عراق رسیدند و پس از شکست نیروهای خلافت، آنجا را فتح کردند. کوفه در محرم سال132به دست یاران ابومسلم افتاد. پیش از آن، ابراهیم امام به دستور مروان‌بن محمد کشته شده بود و بقایای خاندان عباسی مخفیانه به کوفه رفته بودند.یکی از داعیان برجسته عباسی به نام ابوسَلَمَه خَلال در کوفه برای ابوالعباس سفاح بیعت گرفت و به این ترتیب در سال132هجری خلافت عباسی با مرکزیت کوفه آغاز شد.

اسلاید 7: ایرانیان و عباسیانایرانیان نقش اصلی در روی کار آمدن بنی عباش داشتند. عباسیان برای اداره ی قلمرو وسیع خلافت، نیازمند تجربه، تدبیر و درایت ایرانیان بودند. چرا که جامعه ایرانی وارث فرهنگ و تمدن کهن بودن که در آن نظام اداری و نهادهای حکومتی شکل گرفته بود.در صد سال اول خلافت عباسی اغلب وزیران و کارکنان دیوان دستگاه خلافت را ایرانیان تشکیل میدادند.وزیرانی همچون ابوسَلَمْه خَلال، خالد بَرمَکی، یحیی بَرمَکی و پسرانش فضل و جعفر، ابو ایوب موریانی، فضل بن سهل و حسن بن سهل از جمله ایرانیانی بودند که نقش مهمی در ثبت حاکمیت عباسیان ایفا کردند.

19,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید