نظامی و امنیتیسایر

پاورپوینت تهدیدات امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

صفحه 1:
1۲۵1۵۵۱ 6 ۵۰ بسمالله الرحمن الرحيم Bismillah al

صفحه 2:

صفحه 3:
مو ضوع: اولویت‌بندی تهديدات امنيت ملى جمهورق اسلامى ايران با 0 9۹۳ ‎ripe‏ وا

صفحه 4:
‎Pee a] ool eee‏ ایران, به‌عنوان ‎MPP ECP pmOtr ire rat eter‏ صر همواره در معرض انبوهی از ‎wine ned Dents]‏ ۳ ‎00 ‏ا‎ meee are ‏لأزم بهنظر.‎ (an Aves srg ‏ملی کشو و‎ ‏این تهدیدات است و باتوجهبه ‎ ‏مت 9 ‎Fare‏ ای و انسقالی

صفحه 5:
در این ‎ora‏ پوینت؛ ۳ تهدیدات پیرامونی جمهورى السلافئ 0۳ 3 اك الل .ا ‎Sol heii‏ - فرهنگی ‎pees‏ ‏محیطی احصا و دستهبندى شده و سيس» با استفاده از ۳ تحليل سلسلهمراتبى: كه يكى از پرکاربردترین روش‌های ‎Hae‏ ‎DP)‏ ۱۳۹۹ نرم ‎own)‏ 61083 اهميت هركدام از اين تهدیدات ‎LO‏ نظرات خبرگان 9 شده است؛ تا ‎sly‏ مقابله با بحرانها و تهديدات امنيت ملى كشور, ‎eas)‏ ا 0 ۳ ‎gilio‏ ل ل ل ل 0 از اجراى روش فرايند تحليل سلسلهمراتبى حاكى از ‎ry‏ 9 نظامی - اطلاعاتی ‎eae ace a‏ هن ‎x‏ ‎coer] MUP vip ier. Mio p mein lier eT meen er cd‏ — 9

صفحه 6:
#مقدمه تلاش برای دستیابی به سطح مطلوبی از امنیت ملی پایدار همواره یکی از اصلی‌ترین زاهبردها و اهداف ا 9 و[ ‎nce AE Gs IW tis oral‏ ات ای سم | همیب هضاع ‎fai” Fes‏ جنبة مطالعاتی و نظری دارد. از سویی دیگر, مطالعات امنیت ملی را می‌توان در دو روبکرد سنتی و نوین ال ااه ار لك ا ‎ale rons eee legen oper‏ ا ا | کر ی ناك ۱ ep er Yee Nes ie den Coe Seta Sea mete] ecane Casey ‏ار ا رو‎ BeT te AI on Oo ‏بمجقل سال کته لیگران و مدیران امی قلی‎ Sox ‏ا ا ا‎ ‏لكام‎ ap aera estar), ‏ا‎ cg gee ete PO Pee FEE Were stmt ves bee Stic Rip iC yom Ey veg RIC a PP PO ‏رم برایعقابله‌با آن‌ها راکش کم‎ ©

صفحه 7:
امنيت يكى از مباحث محورىي در حوزة علم سياست و حوزة سياس تكذارى در 52 ۳ سیاسی ‎aS cowl‏ همواره از ‎ee wept Semen) re vm]‏ 0000 پدیده‌ای کیفی است ‎Ne aS‏ درچه‌بندی‌های عمدتاً ‎lb wind‏ 0 اسب اعلت ان را نود مات و خطرات تعرييف ممكنند باتوجهبه پیچیدگی‌های زندگی بشری در دنیای معاصر و درهمتنيدكى ابعاد مختلف جامفة: كه از-بيامدهاى. ناكريز:زتدكى در عصر جديد 002 امنیت سم ا 6 ا ۱ دارد تا کشور را از معرض تهدیدات ‎oe‏ ‏ات يكى از مهمتزين :مسائل مورد ‎e a‏ ا ۱ در . شرايّط كنوتى. حركت 0 ا 0 امنیت 17 است"- درواقعم لازم 1 سیستمی و فراگیر و مبتنی‌بر روش شناسى. علمى #انجام پذیرد تا بتواند در تخصیض بهینة ل كك

صفحه 8:
۱ cae ee ‏م‎ ay 1 1۱10 Tor ee EL Pe ron Seeder cH ere ees re ea) oe Se Ea ‏لمنيتازرجمله واثيعهايواستكه. به لحاظ دلشتربرخىشباهها با بعضووائيههارجيكر. داراعمفهومىسيللمتنوع و ضورتي»‎ ‏م لام ا للم ااا الل ل‎ Coan irl Be erie ‏ا ا‎ eu Borer «برلولين ونه مفاهيم كارىدشوار لست ‎ee nor beter‏ ا ا ا م ل ا ل ‎SB enon LSE Eee CrLn‏ 0110010101001 1 7 ‎cee eee‏ ۱ ارائه شذه است. يك بررسى اجمالى نشان مىدهد كه بيش از ‎18٠‏ تعريف مختلف (از حيث معنا و بعضاً ‎eae‏ ۱ ‎ESS)‏ ا ا ا ا ا ۱ ‎[Woes 0 Ht ENN Fea pRony Er Ses 0050 Ree Bethe ey nee‏ 0 ءذهنی) و رهایی از تردید دریافت‌های شخصی تعریف می‌کند ۱ ‎© ‎

صفحه 9:
1۱ er rere ey eyes Rove rel cs) MBSE S| Wen ere rer Car See RE Roe Cay PC Eee PPP es ieee ecw en ene SFE Cm EN oe) ~ Treares pore eee cy fpr earowes one peel perp ps cep won cmcoee Se FUP e Te ye gicowe™ Fs ete eae Pareecm CAESCR UE CI Proper e rere cue p prgeen poms role | Meni aey Siren yes Opeie eer ne Bron oe SEE e CH nie iS ‏بنا دارد امنيت را دربارة يك ملت و براى آن مورد بحث قرار ذهد.‎ ‏ترتیب. برای پرداختن به ا ا باید به مسئلة دولت ب ملت نیز توجه کرد. هرچند م‎ جوامع ب ‎mere ai hr yess eon pena Se morn ey‏ 7 ‎cad‏ ا ‎eee cera Rreerecge ce Ic pee prerece ae) at Ss Boe a0‏ در مطالعات امنيت ملى رقم زد. البته بايد توجه كرد كه امنيت تنها مفهومى نيست كه. از طريق آنء مىتوان به درك مسئلة ی متمرکز بوده‌اند و تا حدودی هنوز هم هستند. افکار کسانی که رویکرد ناظر بر قدرت را ت ‎ee Sy SEEN Pe ee)‏ 0110 اج.كار و هانس موركنتا نمايند كان آن هستلد ‎٠‏ ‏می‌توان استدلال کرد که قدرت هم گویای الگوی بنیادی 7 = بين 3 انگیزة اصلی رفتار نقش 1 ‎Eo ows‏ ای ار یه سل لت سس زان ای آرای مکتب . ‎pep eee 1‏ 5 جع ترجه آناها مستقيماً ير مسئلة بنيادى + ‎toe fe ero nee eg UIE ce CIETOLS Tea‏ 1۱ ‎SR eye ee‏ ۱۹۸۰ م. این دو برداشت بر همة تفکرات مربوط به مستلةٌ امنیت ملی حاکم بود . بو ‏مفصّل. به تفاوت‌های این دو نوع نگاه پرداخته است . ‎9 ‎

صفحه 10:
در بسيارى از موارد. دولتهاء حاكمان و سياس تكذاران امنيتى دوست ندازند تعريف واضح و درستى از امنيث ارلئه دهند. نا بتوانند متناشب با شرايظ, منافع خود. ا 0 ‎ete eee Dee BETO Ae oer‏ رب ‎ee Dem w feaU Serene‏ نقش ‎Se‏ سیاس تگذاران و دولت‌ها را دز مبهم نگه‌داشتن مفهیم اعنیت ملی نباید ادیده گرفت چراکه لین ابهام بیش از هرچیز دیگری دست جکومت‌ها و سیاس تگذاران امنیتی‌شان را باز می‌گذارد تا درصورت لزوم ه رآنچه را که خوشایندشان نیست به‌عنوان مسئلةً امنیت ملی مطرح کنند و مشروعیت لازم را برای هرنوع ‎ey eer) orm ee One ETO eee ET eT Omen‏ 1 ‎PE EE YO cae ese Tey Ret peter een TEN LD ner Nerve TEETER ae TEI ye eCne Te See OMe [es ABO)‏ ‎BP pe ponn Prriee Bey nm‏ بسيار جالب است كه تهديدات نظام بي نالمللى تقريباً هميشه آنقدر واقعى هستند كه بتوان با اطمينان درمورد آنها اغراق كرد. حتى نياز به امنيث. ملى مىتواند بدعنوان دلیلی برای مسکو تگذاشتن آن مورد استناد قرار گیرد و حتی شاید بتوان این مسئله را نیز یکی از معماهای اصلی مطالعات امنیت ی ‎tpes‏ 021001700 ‎[POPU fee taatt ny Uy PED y Fe Pa Nee I Ny pe en Oe pry aes Pe aE ee eye ee,‏ خود را آماده ساخته. طرح و برنامه‌ای خاص مهیا کنند. چنینبه‌نظر می‌رسد که بدون اندیشه و طرحی برای آینده. هیچ ملتی نمی‌تواندامیدی به صيانت از امنيت خود داشته باشد . بسيارى از متفكران تلاش كردهاند براى امنيت ملى تعريفى ارائه كنند. در اينجا تعدادى از اين تعريفها زا نقل م ىكنيم: ‎Te Pe oT‏ 1 ا ا 1۳ ا ا ا ۱ جارلز مينر, استاد تاريخ دانشكاه هاروارد. در تعريف امنيت ملى م ىكويد: «بهترين تعريف براى امنيت ملى عبارت است از ظرفيت تنظيم أموز ذاخلى و انجام امور ضروری و موردعلاقه دز خارج از کشور . رابرت ماندل, در کتاب خود. انیت ملی را ای نگونه تعریف کرده است. «امنیت ملی شامل تعقیب رولتی و مادی 1 و اصولا جزء مسئولیت حکومت‌های ملی است تا از بقای رژیم‌هء نظام شهروندی و شيوة زندگی شهروندان خود در برابر تهدیدات مستقیم خارجی ممانعت به‌عمل آورد» . ا 9 1 sees yerd oe

صفحه 11:
‎eee le ee naa Ae A A oe‏ هر م ‎te eee Reed ee ret et ade ee aoe Re cee ee Ree)‏ تعريف جياكومو لوجيلنى جنين است: «امنيت ملى را مى توان توانليى رويارويى در مقلبل تجاوز كردن از خارج تعريف تك ‎00 ‏ا ا ال اا ا ا ا‎ LCS) pe) ۱ Ay See ICIS SRC | Nee SNe ‏ا‎ kere Cae ee ‏ا‎ reer) ‎eee ats mre pine reece as Wen SiN ole en eC eS Mose e Cl SSS me Sie ‏ارزش‌های سیاسی. اقتصادی و اجتماعی می‌شود که برای کیفیت زندگی ضروری هستند‎ Foes Crepe 0 ‏ا ل‎ oer oy Pee EP eaters PPG Pca Se pepe ee) Par Fa 03 9 po yo Es ‏ارزشهائ خياتى يك.ملت دربراير تهديدات بالقوه و بالفعلى است مى توانند:خاستكاه‎ ‏هما نكونه كه در بررسى مفهوم امنيت دو نوع كفتمان ايجلبى و سلبى وجود دارد. امنيت ملى را نيز مىتوان ناظر به‎ 05 rare [Perse ‏اين دو كفتمان بررسى كرد. 0 ا ا ا‎ ۱ ‏ا ل‎ ‎0 ‎

صفحه 12:
3 ‏و رت‎ ae 0 ts 25 Ya): Be oeer | ker Neer oat SSP ee eT eS See eee ne Us Leer ae a ee DEY ee SOS ay ore re eer ‏درواقع. روش تحليل سلسلهمراتبى به فرد تصمي مكيرنده يا سياس تكذار لين امكان را مىدهد كه باتوجهبه متغيرها و معيارهاى:‎ * ‏ا ار ا ا‎ eee See ree Se ec eel oar ‏ل بهترین شکل ممکن, سیاس تگذاری کنند:‎ eed Pee ec eel ee ‏کشور یا اولویت‌بندی امور کلان‎ معیارهای متعدد. حتی در تعارض با یکدیگر, باشد. لذا لین روش نسبت‌به روش‌های غیرسلسه‌مراتبی و همچنین روش‌های تک‌معیاره و تک‌هدا اساسی دارد. * فورمن, دربارة يك سيستم بشتيبانى تصمي مكيرى جند معياره خصوصيات زير را لازم مىداند: ‎fas Ly gle plisaas 9 alise 42)Salge9 ylGl .1 +‏ 2 گزینههای محتلف 00 ‎٠‏ 3. معيارهاى مختلف را كه عموماً با يكديكر در تضاد نيز هسقند درنظز بِكَبَردة ‎ed ‎1 ‏3 | ‎eo‏ هات ع ‎OE‏ در تصمي مكيرى دخالت دهد؛ 5. نظرهاق أفَرَادٌ مختلف را درمورد ‏كزينهها و معيارها لحاط ‎FA eer ١‏ ‎

صفحه 13:
1۱ meee Peer ee eee eter ie et eS BEY LL Est See te] xd PREY ees rene ee Can or) RSE el Tee Re eS or eb Es ene a See ‏ا‎ at may Ne rere Beer LU soe ‏وزنها را وزن نسبى موناميم, سبس با تلفيق وزن هاى نسبى: وزن نهابى هر كزيته مشقص مىشود كه آن را وزن مطلق مى‎ 2 لانن للضم 5 ۳ © © oe شکل ی ی ۳9

صفحه 14:
۱ es BCLS a Dee ‏ا‎ on mE eC eee eel oy ‏كزينة 44 را با 8 از اين نظرء مقايسه م ىكنيم و سبس: اين مقايسه را درمورد 4 با © و 8 با © نيز انجام مىدهيم‎ ‎Ary wel ee‏ 'تصمي مكيرن دكان از قضاوت هاى شفاهى استقاده خواهند كرد؛ ب هكونداى كه اكر عَنِضر [ با عنصر [ مقايسه:. شود ‎cae Os Dorel Renee es ee ene a nce‏ ‏-كاملا مطلوبتر با فقدار عددى 4: ۳ ‏-مطلوبیت بسیار قوی با مقدار عددی ۱۷ رت 20 گرینه ‎a a a |] | ‏-اندکی مطلوب‌تر با مقدار عددی ۳ ‎00 ‎| | | § ee ee ee eRe od ee aed eral) ‏باید توجه کرد که, باید برای هرکدام از معیارها, جدولی شبیه به جدول الا ترسیم کنیم و سپس, باتوجه‌به اعدادی که از راه‌های مختلف در جدول وارد می كنتم:"قیزان وزن نسبی هر كزينه را در معيار مدنظر مشخص مىكنيم. ‏در اين مقاله. همين روش را براى اولويت بندى تهديدات امنيت ملى. انجام دادوايم؛ به‌صورتیکه پس از احصا و دسته‌بندی تهدیدات امنیت ملی و ساختن نمودار تحلیل سلسله‌مراتبی, با استفاده از نظرات نخبگان. مدیران و سیاست‌گذاران امنیت ملی در بح 7 ۳70 مشخص کرده‌ایم. لازم به ذکر است که تهد ‎ory ee Tenet pre crore]‏ ‎

صفحه 15:
‎٠‏ هرآنجه: بءضوزت عينى يا ذهنى, ارزشها و منافع ملى يى كشور را تهديد كَنْد يا مانغ براق رسیدن کنسور به اهدافش باشد تهديد امنيت ملى محسوب مىشود. اين تهديدات ممكن است سخت, نيمه سخت يا نرم ‎١‏ ‏باشند. باتوجهبه دو رويكرد مطالعات امنيت ملى, تهديدات را نيز مىتوان ناظرَ به اين د و زويكرد بررسئ ‎le caiel oleae whol 9 SE 25519) yites 409 247 Li aS nites 1459) 52 29S‏ 1257 ۳0| ‎ais Su lad 195i 27Si5) 5) bol dutine 5stre enle cial sags we rienbol unzyl> olfiwl> L roles‏ 5 امنیت ملی را به چهار بخش تقسیم کردیم, تهدیدات امنیت ملی نیز به چهار بخش تقسیم‌بندی می‌شوند و خاستكاه آنها مىتواند خارجى يا داخلى باشد. ‏قبل از اجراى روش فرايند تحليل سلسلهمراتبى: با مزور ادبيات حوزههاى امنيتى عرتبط, برخى شاخصهاى ا ا 0 ‎St Po ee Seen er ent an Seger Are Se) See ne wee‏ 0 ‎ple cri! tlire slaojg> 4) yosbis 80 ail ys.‏ لا ‎ly‏ رسیدن 5 وفاق جمعى ميان خبركان, آنها درنهايت 28 شاخص را تأييد كردند. ‏پاتوجه‌به اینکه تهدیدات امنیت ملی به‌صورت عام می‌تواند هر کشوری را هدف قرار دهدء سب تهدیدات جمهوری اسلامی, در برخی مواردء از کتاب‌ها و مقالات خارجی نیز استفاده کزد: ‎۳۳0۳7 lasags ar Ly Gly! role Sy9ge7 evlo curio! Slaragi muipigular ‎wptlosyS pruttis aslo - nlosre 9 rhidys - lw ‎® ‎

صفحه 16:
4. 1. تهدیدات نظامی ساطلاعانی: ۱ برو نمرزى ۱ | سترور وترو ريسم -تهدیدات سایبری در حوزهُ نظامی و ۳9 لي ‎To PEL as PE ee‏ PO ee fee ۱ ۱۳ tae ald POOR Pe ed Pe PRR ele ‏ادارى؟‎ - وابستكى اقتصادى؟ 4. 3. تهديدات فرهنكى سسياسىء' گروه‌های معاند سیانبی؟ بحرانهاى ناشى از فناورىهاى جديدظ ‎mick‏ یا er enn fe on pe -بحران‌های مربوط به حوزه علم و فناوری؛ بحرانهاى قوميتى و مذهبى 0000 Per ie ‏بحران ارزشها و فرهنك ناهنجار.‎ ۴ ۴. تهدیدات منایع - محیطی: -بحوا نآب بحران خاك و زمين؟ ere oe, eee ‏بحران جمعيت‎

صفحه 17:
برای اولویت‌بندی تهدیدات امنیت ملی به روش فرایند تحلیل سلسله‌مرانبی ابتدا باید مدل این تهدیدات باتوجهبه روش (1۳) ترسیم شود. پس از ترسیم مدل, پا استفاده از پرسشنامهای استتاندارد. مقايسة ‎ONS SEC Me seee yy me ۱ ee TS)‏ ا ا ۱9 ee eee eed Le ee) ‏دونسون وسطی‎ por OT ae aes ‏ره‎ [0 ie Sear e wen) eT) راشت انتحاب:می‌شود و اگر عناضر سمت چپ مرجح باشتذ, میزان ترجیح از طیف سمت چتٍ انتخاب م یگردد. شکل 3. مدل تحقیق بر مبنای روش تحلیل سلسله‌مراتبی — ~ 5 هت

صفحه 18:
bP Sere Pre Ser Oris mes Carer eve”. ee Keven) POW ol pel ees Wr] nc err ye rey peperme Stott) ne pOmE- Sty ‏.«تقسيم شدهاند و سيس شاخصهاى هر حوزه بدوصورت كدينكق‎ (16)

صفحه 19:
99 1۱ feayecy fon meg e vapnrer a ey Cie aan 7 re Pry In 1 87 ا 000 الى ب دارد. دراين برههء باايتكه انقلاب اسلامى با تهديدات متعدد نظامی و اطلاعاتی روزافزون مواجه است, نظام اسلامي ,از حیث سرزمینی و نظامی, بنية م: ا ‎ie‏ نا کل 000 انت در ق : این ت حوزة ‎I emt ۱ arse atone aatts)‏ 1111011111 ‎Be One RESON EE YO De Soe Ta Oe ae‏ ‎Om Pee Pee oT ee, gd‏ > ‏و‎ wish raameae a SOAR z= ores er — = شکل 5- اولویت‌یبتدی حوزه‌های مخحلق اهتیت هلی در تر م‌اقزار ‎expert Choice‏

صفحه 20:
شکل 8. اولویت‌بندی تبدیدات نظامی در نرم‌افزار 908116110166 بیشترین وزن و اهمیت راء در این حوزه,به خود اختصاص داده است. این شاخص شامل انواع روش‌های جمع آوری اطلاعات از کشورها است: ازجمله روش‌های سنتی که اقلب با استفاده از نیروی انسانی انجام می‌شد و روش‌های نوین که با استفاده از ابزارهای فنی انجام می‌پذیرد. اولویت بالای این شاخص حاکی از ارزش حیاتی اطلاعات برای جمبوری اسلامی و لزوم صیانت از اطلاعات طبقه‌بندی‌شد کشور است. ترخ ناسازگاری ماتریس مربوط به شاخص‌های ذیل معیار تظامی. اطلاعاتی 02/0 است که: نردهنده سازگاری بسیار مطلوب نظرهای خبرگان در این حوزه است.

صفحه 21:
شکل 7 الویت‌بندی تبدیدات اقتصادی در نرم‌افزار 619166 909۳ در شکل 7 مشخص است که معیار تبدیدات ناظر بر قضای اقتصاد ‎(G) GUS‏ و بحران ناکارآمدی نظام اقتصادی و اداری ‎(W)‏ با اختلاف اندکی مبم‌ترین شاخص‌های ذیل معیار اقتصادی هستند. شاخص تبدیدات تاظر بر فضای اقتصاد کلان شامل مواردی مرتبط با قضای اقتصاد کلان کشور از قبیل بیکاری: بحران اشتغال, تورم و... است که مسئولان عالی نظام همواره بر آن تأکید داشته‌اند. در شاخص بحران تاکا رآمدی نظام اقتصادی و اداری قضای اداری کشور. حد که رساته‌های معاند تبیلغ می‌کتند. تاکارآمد نیست. تظام مدیریتی کشور در زمیتة ارتقای سطح خدمات و اقزایش ببره‌وری تیروی کار و سرمایه توقیقاتی داشته است و اساسا در مقایسه با قبل از اتقلاب به جبش‌های برجسته‌ای دست یاقته است: بااین‌حال, هنوزهم تیازمتد تقویت و کاهش دیوان‌سالاری اداری از طریق بازمبتدسی قرایتدها است. در این ماتریس تیز. ترخ تاسازگاری 04/0 است که حاکی از وضعیت مطلوب ساز گاری مقایسات خبرگان در ماتریس معیار اقتصادی است.

صفحه 22:
شکل 8. اولویت‌بندی تبدیدات فرهنگی/ سیاسی در نرم‌افزار 60166 66۳1 همچنان‌که در خروجی ترم‌افزار. ذیل معیار قرهتگی - سیاسی مشخص است. معیار بحران‌های تاظر بر حاکمیت علی (5) بیشترین وزن را دارد. این شاخص شامل مواردی همچون کاهش حاکمیت علی و کاهش اعتماد عمومی یه حاکمیت است. درواقع این شاخص ارزش حیاتی تگاه مردم یه حاکمیت و كاهش شكاف بين حاكميت و مردم را متذكر مىشود. حضور ذر صحتههاى مختلق تظام همجون راهيي ابا اندازه‌گیری تگاه مردم به حاکمیت است. اولویت دوم حوزة فرهتگی. آسیب‌های اجتماعی (۳) است که شامل طلاق. اعتیاد. بحران‌های جنسی, تضعيف تباد خاتواده؛ بدحجابی. حاشیه‌تشیتی و تبعات آن است. رصد وضعیت آماری آسیب‌های اجتماعی و برتامه‌ریزی دقیق. برای حل ریشه‌ای این آسیب‌ها: براساس آموزه‌های غتی اسلامی و استفاده از خبرگان حوزوی و داتشگاهی, در اين زمينه. راهكشا خواهد بود. بحران هویت (0) و بحران‌های قومیتی و مذهبی (۴) که بعضاً دستمایُ جریانات سیاسی تیز قرار می‌گیرد در اولویت‌های بعدی قرار دارتد. در این ماتریس ترخ تاسازگاری 04/0 است که حاکی از وضعیت مطلوب سازگاری مقایسات خبرگان در ماتریس معیار قرهتگی - سیاسی است.

صفحه 23:
1 be eee rs Pe] FORMAN PEP PPI roe) EK Pee WOT eT | gees (TRE ee eae oe a pry ery ye ۱ Rear eet ee roe ‏خود أختصاص دادة و با اختلافة نشيار زياد از ساي‎ ‏ا ل ا‎ Pee ey ee ae en eae erate Pa ‏نظر صاحب نظزان امنيت ملىء جنك هاى أينده بر سر‎ 111 1 1 1 pean Po 2211011111111 1 1 11 pe) peed eee pee ee | Bie ee ye Spe gree er) ea pes rr eae 17۳7۳ ‏احداث سد و جلوكيرى از جريان طبيعى‎ ‏مرزى و بهرهبردارى كشورهاى باييندست أاست.‎ ‏لو کر‎ ل إل ل رو کر بار ز كرده اسث. دركيرىهاى اخير در كشور در موضوع انتقال آب حوضه به حوضه كهء متأسفانه: به کشته‌قلل؟ بارخ ‎REL epee oN‏ 0 |در موضوع بحران آب, مواردی همچون کمبود آب, آلودگی آب (کیفیت آب), خشک‌شدن دریاچه‌ها و تالاب‌هاء عدم ‎eo eens ee‏ 7 PELE ay, PO A ‏زیرزمینی/ جاه‌های‎ wel Gere pe) OY TES eT Derived Priorities with respect to MOHITY « GOAL INCONSISTENCY RATIO 0.02 ‘An Inconaistoncy Rao of 1 OF mows may wavtont some investigation 0 a ۷ ۹ w 140 ۷ oo شکل 9 اولویت‌بندی تبدیدات محیطیمنابع در نرم‌افزار 08۲16110106

صفحه 24:
دب ‎ae‏ اس رن 3 ۱۶ ۱ Ha 8 ‏امنیتی کشور در تصویر‎ ‏خروجى نرم افزار اكسيرت‎ . چویس 5 5 ۶ 25 شکل 10 اولویت‌بندی تبدیدات انیت ملی در نرم‌افزار 221409162

صفحه 25:
اولویت عنوان معیار (بعد امنیت ‎nee‏ ‎ara ۳۹۹‏ لهس سا ند اع ا ‎BEY pare‏ چهارگانة ابعاد امنيت ملى همان طور كه در بخش تحليل دادهها ذكر شدء معيار نظامى ‏ اظلاعاتى بيشترين اهمیت را در میان سایر معبارها دارد؛ لذاء راهبردهای امنیتی نظام, بر مبنای شاخصهاى ذكرشدة ذيل اين معيار. مهمترين حوزه براى تخصيص سرمايههاى انسانى و مالى جهت مقابله با تهديدات است. بهدطور خلاصه. مىتوان كفت, در اين حوزه؛ ارتقاى توان دفاعى و نظامى كشور و, همجنين” ازتقاى سطح#اشرافي:ت اطلاعاتى و امنيتى در داخل يا خارج مززها و هر جايى كه اهذاف نظام جمهورى ا ‎US x0 Laidl‏ 00 سكم يي مقابله با اين دسته:از تهديدات باشد

صفحه 26:
جدول زير نتيجة اجراى مرحلة نهايى روش 441112 است كه. د رآن. اولويتبندى نهايى ابعاد و شاخصهاى حوزةٌ امنيت ملى با درنظ ركرفتن اؤزان معيارها و تعيين اوزان نهايى مشخص مىشود. اوزان نهايى شاخصهاى فوق مبناى برنامهريزى و تخصيص منابع قرار م ىكيرد تا با تهديدات مقابله شود. از طرفى. جنا نكه درٍ خروجى نرمافزار مشخص است, نرخ ناسا زكارى كلىء يس از اجراى مرحلة ادغام: ‎+٠/+‏ است كه حاكى از سا زكر ىكلى و مطلوب ‎ee RPL ITY Tae ee nN ee STOO Cnet om eel DPE SIE ee‏ 001100 باتوجهبه نتايج بهدس تآمده از يوهش, تهديدات نظامى -اطلاعاتى. نسبتبه ساير تهديدات. بزجستهترند و در ميان تهديدات اين كروه نيز از نظر خب ركلن' امنيتى و اطلاعاتى جاسوسى و نفوذ اطلاعاتى. ضريب تهديدى بالاترى دارد. شع ‎oes‏ ‏ترور و تروریسم بخران ارزش‌ها و فزهتک تاهتجار ‎Massing soa | rere‏ ل على ناضى قنور وها هیا تیم بحران تاکارآمدی تظام اداری و 1 | بحرانهاى مربوط به حوزة علم وفتاوری | 0.011 22 بحران هوا | 00۱۲ 23 بحران‌های ناظر بر سلامت عمومی 0.006 جنك ونبرد با خاستگاه برون‌مرزی ‎Bie es‏ 0.052 آسیب‌های احتماعی 0.051 يحرانهاى قوميتى ‎(eho‏ 0.046 92۶ فساد اقتصادی- اداری 0.043 بحران خاك وزمين تگاه درون‌مرزی 8 | تظامى اطلاعاتى بحران جععیت Sern ا يحزان قب | 0.032 | محيطي_تايعم بحران‌های تاظر بر متابع تجدیدتاپذیر

صفحه 27:
2۳0 آگزینه‌های مختلف, طیق نمودار تحلیل مشاهده کرد. ملی نقشی کلیدی منطیق بر نظرات مبارزه با این تهدیدا eat Sale SEIT اقدامات مقابله‌ای را تنظیم کنند. لت هما نكونه كه در بخلش تحليل نتايج نرمافزار اشاره شدء جلركان امنيت ملىء دز ميان أى خورة:تهديدات نظامى - اطللاعاتيد| #اسوسى و تفود بيشعرين أهميت را قائل شدةاند؛ لذاء ارتقای اشرافیت اطلاعاتی بر( اقدامات سرویس‌های اطلاعاتیء در داخل و خارج ازاکشورء؛ مهم‌ترین حوزه توجه نظام رك اسلامی است. #لمی‌شود؛ به‌طوری که می‌توان نسبت تفییرات ده معباز اول|ر] متلاسب با ضریب ابعاد مختلف جدول 3 می‌تواند بر برنامه‌ریزی, تخصیص بودجه و سیاست گذازی"مقابله با تهدیدات امنیت يفا كند. باتوجهبه نتايج به‌دس تآمذه, سلیاستگذاران امنیّت ملی کشور 5 براى دستیایی به بلطحی مطلوب و بايدار از امنيت: باید متناسب با اولویت‌بندی تهدیدات که ان و مدیران آمنیتی کشوز انست, متابع و امکانات لازم راء ‎shy‏ ‏ات» تخصیص دهند و با درتجظی‌گرفتن اب اولویتاینیف: برنامه‌ریزی و

صفحه 28:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان