صفحه 1:
Re ee)
استاد:
(۱12 ۱ ۱۰۲
صفحه 2:
Ce eee
۱ لل لل
le ete ed Dl eed Se Te Se BOT اد
تحول تاریخی اجتماع است و اراده فرد و تغیبر دولت ها هیچ دخالتی در ابجاد آن
رس ی EU cod oad ED a
با Loe eee Bah ot oe Dene ا
BR ne ode el ee
صفحه 3:
به نظر ساوینیی» سازنده قواعد حقوقی ملت است؛ ولی ملت را نباید
مردمی دانست که در زمان معین باهم زندگی می کنند.
ملت مفهوم واحدی است که در آن نسلهای پیابی وجود داشته اند و سنن
و آداب آنان قواعد حقوقی را به وجود آورده و به عنوان میراث برای
نسلهاى بعد به يادكار نهاده است. حقوقء نتيجه و بازتاب نياز 1
است كه به تدريج و در طول زمان» به وسيله ملت ايجاد مى شود و امرى
نيست كه يكباره بتوان آن را به وجود آورد يا دكركون ساخت.
در مکتب تاریخی» سهم شخصيت های سیاسی در ابجاد
حقوق نادیده رفته شده است و به كمان طرقداران أن:
«حقوق جيزى جز عرف توده هاى مردم نيست كه در اراده
قانونكذار منعكس شده است. همانكونه كه زبان ناخواسته و به
قدريج به وجود مى آيد و تحول پیدا میکند» حقوق فيز نتيجه
زندكى اجتماعى است نه محصول تدبير قانونكذار .
صفحه 4:
اا ا و ی( ۳۹
اجتماعى و ۳ ملت ها آورده است» در حالی
كه مشاهده و تجربه هاى تاريخى نشان ميدهد كه حقوق بديده اى
ازتی ل۱ و
طبيعت اجتماعى آن را
حقوق ناشی از اراده اشخاص است وا
دارد.
صفحه 5:
a ae
ROPB Tee ey te spe Rr amd ee Tenn yee LR
ner el enue nee re etl etre her ea
Cee eT Pee Te err pater tee PES eR CT Se
Ot fet de Se ا ل ا ا ل ل ل
دست آمده نتيجه مبارزه هاى دامنه دارى است كه كاه قرنها به درازا كشيده و بخونريزيهاى
كك a SMe ee Te ren ا
.و پبروز شده اند در ایجاد این گونه قواعد نادیده گرفت
صفحه 6:
روح قواعد حقوقی. ۱
آن ازده از درمی او
ابق باة
صفحه 7:
۱
به دو گروه اجعل حقوقی می توان تقسیم کرد:
در مکتب تحققی اجتماعی» مبنای قواعد حقوق
در اراده عمومی و رویداد های اجتماعی است
۱ RON PO oP CN Pod eR era
Se ee ar ee Tee ol ei) Tee
صفحه 8:
هکت حققیلحتماعی 49
درپیروان این مکتب؛ به جای تکیه بر چگونگی ایجاد قاعده حقوقی و
need wae rie Ronn used ۱
OTC ed eee UCT Rey Pe TCO nod od
RVC EO Re mer Were) ren) omer PORN)
or rT Tor ree Bm een res
Se Bee cae LSP ee By evi Toe
ا ل ed te a 0
حقوق در اراده عمومی و رویداد های اجتماعی است.
صفحه 9:
برعکس, قواعد ساخته عرف» كه در عمل از طرف عموم 2 مى شودء
در زمره قواعد حقوقی است» هرجند كه دولت در وضع آن دخالتى
نداشته باشد. بس براى يافتن قواعد «< ١ »لايد به بررسى وقايع
اجتماعى برداخت و داورى هاى « . . »را جستجو کرد تا
معلوم شود كدام قاعده در نظم اجتماعى نفوذ واقعى يافته است.
آنچه در كتاب هاى قانون آمده يا تخيل حكيمان با نام
222020230209 "» برورده است با واقعيت هاى خارجى
فبايد اشتباه شود.
این نکته را همه کم و بیش پذیرفته اند که حقوق ناشی از زندگی
اجتماعی است و باید قواعد آن را در . جستجو کرد» ولی بعضی
پنداشته اند که تنها اجتماع سیاسی» یعنی دولت» توانایی ایجاد حقوق را
دارد. اين بندار 2 است زیرا گروههای انسانی دیگر نیز رفته رفته
قواعدی را میان خود مرسوم و الزام آور می سازند و ابن قواعد هیچ
چیزاز . .. . .. کم ندارد
صفحه 10:
بدین ترتیب» وسیله 000
به شيوه جامعه شناسى است و حقوق شاخه اى از اين
Pe mel On می پردازد
eh ی BB ۳-۹
نیست» زیرا حقوقدان نمی تواند OM FD 5 Ua
oe ce ee) Se SET
.رویدادهای اجتماعی غافل بماند
ارزش جامعه شناسی مبالغه
00 2 تجربه مشاهده
el ol ed)
پیشرفت جامعه ١
2
صفحه 11:
خوب وبد
علوم طبیعی
حفظ نظم و استقرار
نیروهای اخلاقی
از سوی دیگرء قاعده حقوقی
ل re
010 كند. يبس جكونه
مى توان اين قاعده را از مفهوم دولت جدا
ساخت و با تجربه و آزمايش به دنبال آن
ا RS
Teter Td eer rye 1
نامه ای که بر ما می شود همه
ساخته استء و داورى توده
مردم است كه به صورت قاعده حقوقى
eB) ال
صفحه 12:
202 eee oe
Sleek eal ل aes
۱ ree an Cr arr oss oe)
Beer at oT) Bere a a)
ee SP eC tee
eT ad ce eB SB ed Teed
0
صفحه 13:
fe OT Or pied te Meee mond rong
رل hee nad)
FOTOS Bk ee ا ا Per]
000 eee PO eo ern
Sold 45 Cunt (5 slot ا ی لازم
7
آرمان های حقوقی» خواه ناشی از طبیعت اشیاء و خواه متکی بر
ما ل 0
eed ل ل
ار |
صفحه 14:
ل
eed i الل به قانونكذارى مى كند:
ee] ا مؤثر است و جه
نیروهایی آن را بر دولت می کند؟
۱ en RR rarer |
rao
۱
میداند.
به نظر ریپر(
سرا PO
۱ و و مذهب و
BET Se Teh Rey ناشی از
يات مدفیت و اخلاق خاص مردم آن است و هیچ
قانونكذارى ذ rey) ا ا Ue ee
پذیرفت که تا از قاعده اى نکند نباید آن را در شمار آورة.
صفحه 15:
2
۱
۱
در وضع قانون یا تصمیم قوه مقننه مهم ترین منبع حقوق است و
ی
|
Ler Ie eS Pa Ls ey ree ee)
اين قواعد هستند و حق مقاومت در برابر آن را ندارند.
صفحه 16:
و ۱
مفید در قلمرو حقوق نیست و قنها باید به شرح قوانین
OE 0
OO Le OD Te ce a Te
تت oe eel rel eine hers
0 Sel SCD oe ee Co
حقوق راه نمى يابدء خواه اين تأييد از راه
. قانونكذارى باشد يا ايجاد رويه قضايى
0
منبع دولتى نفوذ كند يا دست كم اين اعتقاد را به وجود آورد كه
te at IS Bie ecu en) ase لا
0
صفحه 17:
سم(
POR CT Lao ne Ry or Sere et yy
این قواعد آزاد است. اگر در زمینه تمیز مبنای حقوق تنها به گنتن این جمله
قناعت شود كه «دولت آن را به وجود مى آورد و حمايت ميكند» بخش مهمى از
واقعیت ندیده گرفته شده است. این ظاهر کار است و در واقع» دولت خود گرفتار
0000000 ا
OS Be DT ا
صفحه 18:
اکر مقصود تشخیص نیروهایی باشد که در ایجاد حقوق به واقع موّثر
است باید پذیرفت که غالب مکتب های موجود راه مبالغه پیموده اند.
زیرا» مبنای حقوق را به تنهایی نمی توان عدالت يا جبر تاریخ یا اراده
طبقه حاکم شمرد؛ تمام عواملی که ة ملتی را به وجود
آورده است در ایجاد حقوق آن ملت موّر است. مهم ترین نیرو
, را می توان بدین گونه خلاصه کرد:
صفحه 19:
عولمللقتصادى» 9)
۱ اا ee tee Ne Rr
Re Re eS ee re ICTs ا ery
اقتصادی هر یک از آنها به دقت بررسی شود. ولی در این راه نباید به اندازه ای مبالغه کرد که حقوق
۱ eel زلف دا
Re Cerone per eee ا ا ل ا
اجتماعی عوامل گوناگون و پیچیده ای وجود دارد که به دشواری می توان اثر مخصوص هر یک را
۱ epee non ort) pee) eee ne ae
صفحه 20:
Se eT) Oa
; قد
دو نیرویی که بیگمان باید در زمره نیروهای سازنده
حقوق آورد؛ نيرويى كه هميشه كارساز و بر توان است و
كاه بر همه عوامل ديكر غلبه مى كند. در ميان قواعد
0 ل ل og
PO EE Ree cn Aa eee)
Te ri ee ee Biel re)
Cee tee SE eet od)
Rare PN PSV Te IR error Te Kae
OS BCS fed
صفحه 21:
Po oe eee er
۱ ed te ae Set
Oe ee eis tee are
حقوق نام برد. زیراه بسیاری از مفاهیم حقوق موضوعه کنونی
۰
۱ تست ۳
۳
صفحه 22:
حقوقو نظامارزثها .60
201101 ای اد
۱ و
ارزش قواعد حقوقی نیز فارغ هستند و ورود در آن را در صلاحیت خود
OT eee LoD Se ene tet es ree
Ee EI ees OU Cet Te telnet oe eee Tey og
سا ee ate et ewe
صفحه 23:
جامعه شناسان سعى دارند كه به يوه علمى ترازوى درست را يبابند.
از دیدگاه آنان آنچه «متعارف» است خوب نیز هست و آنچه از قواعد جاری و واقعی
دور می شود بد است.
ولىء اين ضابطة لغزان و نايايدار ذهن حق برست و تعالى خواه را قانع نمى كند و
حقوق را دنباله روی توده های عوام می سازد و نقش رهبری را از آن می گیرد. زیرا
“01110 1 2121110111
قانون خوب و عادات ااا ا Ren
سقط جنین يا رشوه خواری رایج و عادی باشد» قانون خوب آنها را منع نمیکند.
ee Tee Une Cr rere ee Bok Le]
e we on] eed eye RL eee Ok pres eto’ reer) را
Cee Sree edit he SF
. وبه زودى رابطه آن را با حقوق بررسى مى كنيم
صفحه 24:
مبحث دوم : هدف قواعد حقوق
سلحمتهد فد رسایحاد قماعد .60
Se Tt ed BON LR ee Sn gt ae Sl By تسا
PS ae Tete epg Ie SLE Te eC) aT ea)
ee ete a Ee eee te wt es ie]
De ec Re a Bale Bie Seals ate T oak es eee)
rev a re ree et ا Pe ee tes
و در انتخاب آن نظم عمومی و عدالت را هر چه بیشتر رعایت کند.
ار سر re
ی( فا را ی
Beaty ge Tendo) ۱
صفحه 25:
درست است كه هدف تمام قواعد حقوقى
و و
او ور رس لا ۲
ل ا ۱ یا
خارجى كرد و ضوع این مبحث را تن دهد:
عدالت جيست؟ هنوز انسازيت به باسخ موضوع ae الك 0
Berry Ler pe hom eC ۱
IRR | 0 9 RYLOR eS Pore Le 1]
فود باشد و شخص انسان مبنا و هدف آنها كروه بزركى از دانشمندان
yen) 9 Fe Seer re ed ea
۳ ۱ 3 می نامند و
آن مورد قوجه است يا سرانجام بايد امر at
سومی را هدف اصلی قرار داد؟ مت مكتب مخالف آنها را «
» با اصالت اجتماعی نامیده اند
صفحه 26:
حبانیندیشه؛ آزادوو قرارداداجتهاعی 00
۱ Ty ode Dt ee Tee
۱ را red
از انسانها نیست. بی گمان» انسان به تنهایی نمی تواند موضوع علم حقوق قرار گیرد و
و eee ie)
Rd oredr ee tee Te MTL dies Ted
Rv er TCR on rere LO
صفحه 27:
eee nS hae eee Os
قرارداد اجته 10م رم در طرورق ات
20 بل ا يي و خود را گسترش.)
ال و EE Be a eS ee ore ered
Hw Pe we] آيده یس
قواعد حقوقلشخاص را ناکز بر میسازد که اراس Pie
بیلبر هر حقسیلیسابرین eee PB ee ate Coal ed Dy a eae مه
ear te ore ا شد
ار( » و باید ترتیبی دهد که همه بتوانند از اين
Ryd) Eee Re ی Rd
(Cre مجموع است که در نتیجه آن اس .
عت 7 "© 4م
صفحه 28:
۳ و ناشی از قرارداد میدانند و
Tey eed ل FE PPA cece می پندارند. از این
ec RE | است نه دولت. |( ROY
BUGS le Wee Ley Une eer) 8 خود می گذرند که برای تشکیل دولت
ورت دارد و مبناى 0 sre Boe me 00
توافق ضمنى د
)9 5 9 ستودة
ates ويه وشت كرتن ا صفا هابز
دعططهم 1 Kita pled stew و للك _
دولت جامعه
: ۱ زندگی اجتماعی
قرارداد اجتماعی ۵ فرضي
كروسيوس Grotius
. اعلام 5
صفحه 29:
rele a CWP VTP
۱ ay ee et SLB eS eee ل owe)
1 Nps ep oat We ere Coe re perenne
قواعدی که اشخاص به رضای خود و در نتیجه قرارداد اجتماعی به وجود آورده اند» هدفی جز هماهنکگ
۱
TD eB ree SE ko Eee mel Cn a ge ee!
توجه به شايستكى و نيازمندى افرادء بايد زمينه ايجاد تعادل بين اموالى را كه مبادله مى شود فراهم سازد. اين
عدالت خود به خود و در نتيجه احترام به قراردادها ابجاد مى شود و دولت هبج سهمى در توزيع ثروت و سنجش
ogado 4 Cd las cin 0 jf LSL 1
در اعمال حتوقی, آنچه دو طرف اراده کنند عادلانه است و چون هر کس بیش از دیگران سود و زیان خود را
enn here hr eer ei Avner |
OR Oe en aCe non fe rc ere ero eee wy pee ke sy
تأمین شود؛ عدالت خود به خود رعایت می شود و جایی برای شکایت باقی نمی ماند.
صفحه 30:
شرافت حقوق در اين است كه ما از مجموعه قواعدى كه
ل ل ل ل ل
Cc
co
Cc