علوم انسانی و علوم اجتماعیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

پاورپوینت خطوط و کتیبه های اسلامی

صفحه 1:
‎gece‏ 1 رین[ رس

صفحه 2:
1)مقدمه 11111 rere (es) ‏(صفحه6)‎ 2)روند تکامل حروف کوفی (وند تکلمل حوت ‎(cays‏ و (صفحه8) 3)ویژگی های خط کوفی (زگ‌هه حطکبت) 4)جایگاه استفاده از خط کوفی (جیگاهاسندهز حطکهی).... 5بناهایی که دارای کتیبه عوفی هستند لاهیی که دای کته کوفی «صفحه 17)

صفحه 3:
6)انواع خط کوفی (احط ۱19 ‏(صفحه‎ reer eeserr reenter eee ‏کوفی‎ 230303 0 0 0 ‏8181و7دببب000‎ (clu ‏(صفحم30)‎ 8)مسجد جا شوشتر (مسجدجامع ‎(tiga‏ 522 اس ‏9) کتیبه کوفی سوره یاسین مسجد جامع شوشتر (کتیبه کوفی سوه یاسین مسجد جامع شوشتر) ا ۰ صفحه 412) ‏0)نتيجه كيرى (تيجدكيى) ممم .۰۰۰ (صفحه 46)) ‏شاك ‎eee eee eee ‏(منايع‎

صفحه 4:
مقدمه: خط کوفی خطی بسیارزیبا و کاربردی درانواع بناهای مذهبی, سفالینه هاو....بوده که ‎eile ele!‏ داد دردوران معاصر هم حتى ادامه أن ۳ شاهد هستيم .این ‎esl bole jl 0‏ 00 9 ‎ele ۳7‏ ۱۳0۹ ۳ داشته ۳۹۳ از ‎[pure pela‏ خر ی ی ای ی به مطالعه 9 9 ا ‎peur‏ ‏بت ازآن دشواراست ری این بت بررسى انواع تس با تال رسای تسا ‎Fenian‏

صفحه 5:
1)خط كوفى جه نوع خطى است و خاستكاه cub yl 2)انهاع خط وی خساهنت 3) كتيبه هاي کوفي درمسبدبامع خوشتر چه ‎sila gilda‏ شیوه حُردآوری اطلعانم دراين نوشتار ٌتابخانه اي -پژوهشی میباشد.

صفحه 6:
ا ا ا 0 0 (كديانصد سال قبل خضرت موسي )ع( مى زيستت. سد ‎rene‏ ‏اک ریت۳ مک ۳ رسمه ومیل‌ما هاو.. ین تبخش در ميان |نواع نقوش/جرى |[ ‎ene‏ ۳ رت همجون دو ‎Pe‏ به حروف جد ‎Ae ae‏ سندستهو ثمانين: بع مائه ) “الهجرى قمرىرياد كرد م منگ‌بها ‎Weed‏ ‏ااه ماه سكس عض جا ‎uh al‏ ره ها شاوی ‎a> al pea ae‏ ‎de CIN‏ نت فرصت 0 انحل تال ضر 9 یر لد یت ‎ae‏ ا و ‎rte ow‏ يشركون ‎pera‏ 0 ات سک ۱ یز لحکیه) 21 يدتاريخ اس ستين و |ربعمائهر عمل محمد بن مك الإنجاتى ميباشد .)مر شيدىئهقريدون زإد م خرّإسانى0 وس .0 ). انه ) 160 هجرى قمرى( تاريخ 0 است كه لرحیم؛ لو

صفحه 7:
اد ‎Ean AM‏ هر وی وس هقی داشتهو نوع دی این دورن به‌صورت فقی.کتابت شده و تقریب ی ل ری ‎etc‏ ات ۳ ی کتابت شده ‎cert ۳ ite of 2‏ ون مقلهبزی خط ‏ا > 7 ‎ako)‏ ‏ما كرفته الوط الى محجوی ۱۳۹۸ ‎rae‏

صفحه 8:
باظهور اسلام دریرال خط عربی جایکزین خط پهلویی دریرال شد. إين خط بركرفته | خطوط نبطى و سرياني بودكه به ترتيب درنو| حى حو ‎vee‏ ‎ua‏ یج ‎aun leas atl‏ ل ‎eer‏ خط سر نأميده ميشود . كوة درابتده بدون mane ‏دان‎ Lis | 20 ‏الآ‎ 00 Be ‏يودو‎ 000 ane ‎on‏ برلن |عراب نهادو این خط در |واخر عهدینی |میه تو ‎ene‏ ا ا ذإرى شد حط کوش تس سوم تکام[ پیموده در ‎eae‏ محای وراک لب خاصى يذيرفت تا إينكه در سال م ‎her eee lr can aires ‏ترا‎ ‎ais ۳۳ er) ‏وجود خط مدا و‎ ‏اک ‏1 .«جباری‌معحصوم ززده اس ‎(Calta‏

صفحه 9:
سادکی و ‎Swe‏ ‎cya} x7‏ نظمر و ترتیب منطقی ‏۳)موجز بودن شکل‌ساختاری و نوشتاری؛رمزی شدن همره با خونایی 5)وجود فضای‌سیاه و سفید در ‎jis‏ هم ‏)فارخ بودن |ز تخييرات ضخامت دور وإغلب نقطدو إعراب ‏7)دإشتن ييشينه سنتىو مذهبى ‏۷تابلیت هندسی حروف

صفحه 10:
‎OCHS XA‏ حالت هاى عمودى إفقى و قالب‌های‌هندسی 9) هم |زش و هم تفاع بودن حروف كوجك و يزرك ‎pr] ‏)نوشتنو تركيب با حد|قل موإدمانند‎ ٠ ‏۱ ۱)دگرگونی صورت ‎Lal)‏ ‏۱۲| بینرفتن‌فضاهای خالىو غير خطى ‏سا يتك حروف بهكون ه هاى ديك ‏5 )قابليت تغيير فضاهاى مثبت و منضى ‏۵ بافت پذیری(همان ۷۱)

صفحه 11:
ی ‎cme Ny HR Sane TT La‏ نکارش ‎eee‏ نه ‎ee on lt‏ ۳ ۳ نسخه های زیادی یه ‎pow!‏ ‏شده ‎bi‏ ی كك ماس ‎Trees‏ ‏ها باخط كوفي نوشته ميشدند .

صفحه 12:
جایگاه استفاده از تمونه‌های خطوط معقلیو بنایی عهد خو|زمشاهي سلجو: یو نش ‎eae Tee‏ ی مین ها همم تا رت خخ كوف در 4ه بندى معما رى دورإن إسامى | طى جند سده به رخ جها

صفحه 13:
جایگاهاتفاده | م مین احکام و عهینامح‌ها وصلح نام هها: مان Bare eee 0 Lee) ‏هل سكم اهومن و بناهاى ب جستذهر شهرو‎ Ree eek ee ‎ee nee aa ۳۹‏ ری ۱ كتيب ههاى سرفصل نسخه ‎Fes eho hen sree en ۳ 0۳3 ‏ها اي خطی‌همه و همه‎ ‏3 إما لحان لیام ۳ به‌نقاشی‌مانند بود ۳9 ‎ ‎ ‏اع ال ام کی اک اد وسخت [ دن‌برخی از انم ‎obs‏ ‎hen ۹‏ ) بود وسخت خوإن بو تن 7 ی ی یر از کنند. همهه همه باعث شد كه خلاقيت هنرى با إستفاد» | خط کوفیكم کم در جامعه زگ بباادو بدتاريخ يبيوندد جر[ كدإين هنر 0 2111110106 إدامة حيات بدهند و این ید وربا ‎ay [ened Ng ra eRe rer‏ 0 دورإن محاصر كد به يايمردى يز ‎ane‏ ۱ ی هى و همجنين به ‎ae 0 erg nara)‏ يخان صد الأفاضل كه خدإيش بيامرزإد تأ سيد محمد ا 01000 ا 0 مسجد و اك ا ‎ae‏ خط كوفى |ز سوى ‎NS ee‏ 0 0 ۹ ار اسار معاصرو قدیم, ا ‎a a RL‏ شتهو آن | بر بالو پر نشر نشانده خود نشان از اهمیت این خط تا دوران معا ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
۱۳ ‏اک‎ ne ae ‏وک‎ ‏را را‎ ie i ‏و شیوویرخوردا بو‎ 1 مسعاان میا کرد شکرلاهی ‎ite‏ عرصه خط کوفی | بهترین محمل برای خلاقیت هنری

صفحه 15:
بناهايى كه داراى كتيبه كوفى هستند: مسجد جامع |صفهان. مدرسةزوزن. مسجد جامع 1 8 بوجر معي عامج قوير سنح فاه | كسد يناك برجم سرون اس ری سر 33 ‏کی | مسجد جامع‌ساوه. برج مقبر‎ Teng INES TLR ‏بسطام. مسجد جامع بسطام و مسجدجامع شوشت و مسجدجامع شوش و ...شكلهى طالقاني نس : .ررم‎

صفحه 16:
صوزت هی سه کانه کوش شامل: ‎١‏ مكوض تذکای كمض مح ركه صرووت ختي كمض جلى رمدم .")كمض مصداحضركه خاص كتابت فإن. بودم) شيوه متي شتنسح ران د تركسان بإإين شيوه تكارش شدند حروف إين خط شبيه به ميخ هستندو به [سانی کتایت میشده ‎Oli‏ ‏مهروز كس :.0) لب ل لتر حاتي و كه عده |ى || ردى نلإكاهى خط كوف شرقى || خط ميرمو ميدإنند. انواع خط كوقى :

صفحه 17:
كوفى ساده ين نو خط سادهترين و بى ايش ترين نوع | ی كه د إى كم ترين تزيينات |ست نجه |[ عوإمل بصرى ‎peace‏ ‏ات ‎pay 3 ee‏ های عمودی حروف عمودی متل 9 ۳۳۹ ع حروف كر ‎ea enna!‏ كتيبه ها ایجاد میکنند میباشد. ‎rears‏ از ۷۹۰ ین خطدر بفتر مود بردی جهنم کتابت کتابها چه در تزیینا )= در تزیینا نات ‎(for oN paelet‏ 0( ۳ 000 یل سل اش این ‎Nes las‏ تکاشو شون در و نإيى و به دليل ۱ ۱ ستفاده قر ی 33 که مبد پیدایش دیکر انهاع کوفی بوده است. زر[ :20(

صفحه 18:

صفحه 19:
امه دوم قرن ۱ ۳ به مدت سیصد سال در کتابت قرآن ا ‎aie es)‏ خوش نويس بستكى دارد 0 سس[ کت ‎ae‏ ال یر

صفحه 20:
[9۳6۳ nen sare ryaeac mratvenwi seen yi nemiecsey Ula 0 ‏كلى نقوش كياهى همراه‎ ۱ Or NCCC AW ‏ا ا‎ raver ec ae ness 4 ‏إسليمى هاخا هل‎ Fa Tce Gl PCR ‏ياكلدار :] إنواع خط سل ی و‎ ery ‏و كياه‎ ‏احد|ایجاد میکنند.رجلیلی:27:۱۳۸۹)‎ Edit se ‏تإيينات لهم‎

صفحه 21:
wae, at 1 ‏وس‎

صفحه 22:
خط کوفی گره دا 1 ‎areas‏ تو سرف ۱ ‎eae:‏ ‏هندسی استپیچش ها ‎a‏ هاى درهم در 2 کی‌این نوع از قلعم ک ميباشد .در این علمل تن ‎٩‏ قرينه سازى || ‎lena‏ الا

صفحه 23:
‎roe 0‏ ت زب ‏منظ ‎ct‏ و هندس > وان ‎ieee‏ ب9 ‎ ‏3-5 ۳ ا ‏ادم مشوح كامل و ع صل ماكر ‎am‏ ‏0 ‎ ‎

صفحه 24:
کوفی سل ‎ean Yaa Rese lv ORICON‏ ۱ دای جع ین نو لاح و کون ست ‎EOIN‏ 9 ‎gL‏ ل اك

صفحه 25:
م بتدايى ترين ‎RETOUR eB ety‏ ی ی ات لام تصوير كشيده شده |ست ودر تمام مرا خط به همين شكل را ‎at‏ و

صفحه 26:
‎Nera on eere Meee‏ یر تإين نمونه تاريخ : ‎Pale‏ رل ‎Bien ley ae‏ اعق. است و خواندن ‎COTTER Frcs Caco a fo ce Tecnu) Mle Ut OIE Cs‏ ‎

صفحه 27:
کوفی ‎a etal peer ae eee‏ گیاه و |سلیمی داتهای حروف تزیین میشودو ‎RS) PTA OP ECE SLIP KTRON IAI‏ تر ‎nels‏ و حوضو ات دندولی ‎ic eee‏ 00001 ‎IC Unypen Senet neato‏

صفحه 28:
فی بنایی ‎mK‏ ط |سلامی خط کوفی است که‌سابقه|یبير با ظهور ‎a 2‏ إبتدا جدهت كتابت قن مجيد به كا رفتهو بد مرو زمان كونه هاى ‎a‏ امل قده ست هيك نمونح أىإين خط د رى كا يردهاى متفاوتى بوده كه |[ 0 بن كابرذهاك أن كتابت متو به خصر ‎Peale Vea come‏ ‎ne‏ 0 |[ نمونه ‎Serr‏ م 0 3 اه 0 م بنايى ب سه نوع أسان. متوسط 1( د. به كفته حبيب ‎a‏ 3 ‎ma ee ۳ ai‏ مت موص بصو اده اسل لک ۱ يده 4 ا اك . ۵| ‎fe sone a Pio ISL‏ وا مت عنافی و ج: ‎ee 0 amen‏ ی 0 حفظ شود و خوإنده شود ‎eerie ۱ ۱‏ ی و ‎eae‏ ‎ees) 3 ema‏ آغاز کردند ‎nal‏ ارام ‎aru tts}‏ ‎Nos a) el‏ 5 0 1

صفحه 29:
EES Neca Eg Leva erent g ce [etd Pe Sea eNO A a rte 59: ١19 ‏مختلف به ويزه درمعمارى وبه خصوص درتزيينات أجرى و كره جينى ها |زأن إستفاده ميشوذ رجليلى.‎

صفحه 30:
ea ‏دي لوى شيكه تا‎ 1 0 ee ‏اظ فرم د|‎ ae era ‏و‎ a ‎eC aR cea 0‏ ا ‎Be ore‏ ل ‎[reece‏ ‎an ae ee ere ye erg ‏ل لا 1 سل[ ‎arene eee‏ ییا ‎١‏ كوف بنايى] بأ شيك مريع ‎ea gs ees ee‏ ‎

صفحه 31:
خط ‎iss‏ در دورال معاصر در(وایل دوران معاصر ‎Sap‏ 256 ‎lg an cag es‏ ‎SJ]‏ بك ويه سرد 8 ل ‎ae oe‏ ۳ نمای ديكر بناهاى 00 9 اجتما ‎a‏ در خیاباز كك میشود .خوشبختانه رونك خط بنايى 9 معقلی ‎js‏ ‏ل و مساجد بأذوق ‎TU ingle neath‏ خود 1 به يهترين شك ‎rie‏ دم 9 ی | حفظ کرده. است این روند (دند تجلى اش صا و إسلامى تكا ۳ ی ‎Ces ile‏ تمر

صفحه 32:
ne a eee ‏شتر :نا‎ [| ‏ما ادت ميشده مسجدد اعتقادات إسلامى‎ 0 ae lies ۳ eI at ee ore nee ‏ا‎ e ‏اس وا سور‎ ELE indie 00000 عباسیان ساختح شد ,خلافت عباسی درسده سو ‎go‏ إوايل سده جهارم به كمال خودرسيد .دوره نخستین عباسی |زسال۲۹ ۳ ‎os toe ones toms‏ ‎oe ae ۳‏ ۳ 3 تأمنتهی لی ه غرب ی ک ۳ دید اد معماری هم‌دمره هی 0 ست ‎en 0 ‏ل‎ ent ‏ا‎ ‎EAGT roe Pe Sma‏ واسته ‎At aaa cr OnE‏

صفحه 33:
مسجدجامع شوشتر | ‎dele‏ تا كد ساخت أن د ‎lw‏ +۹ هجری به دستور خلیفه سیزدهم عباسی, |لمعتزبالله شرمع ودر سا ل های) ۶72 - ۶2۶ ( ل دوره خلافته ‎er‏ ترش ی ۱ ری دا 00 که همه ‎as‏ on she a magi

صفحه 34:
‎peti‏ مه و ‎Te‏ دردورهل بویه ساخته شده است. مسجد جامع شوشتر 1 ‎yeaa: ۳ een‏ ی ‎ed ۳ ea 0 0 ۳‏ د ‎ee 1 oe‏ ۱ دی ‎Aen‏ بت ابستاني | ست. محر 2 یینات ‎a) 1G‏ ۳۱۵ ستون د ۳ محب وجود اد ‎ieee ire ee vrs‏ ساخت ‎fer cea ales Scene gS‏ ۳۳ 0 دح دإشته ‎Siren niente‏ م ‎mun‏ قبله‌موزی‌با محراب|صلی کهدر صحن مسجدقگرفت » ‎I HL in SO AY‏ ست حر نقوش اجر جل يشان محراب وید مرت علی اب بطلب نقش پستحاشت. در قوس محراب ‎e‏ وک ‎

صفحه 35:
د ا فسان بخش ورودى مسجد بيش |[ ‎٠‏ “ كتيبه |أشمند در ييوند با دوره ۱9 e nae Te peri Pe aera Ce eo to) ree) Reon ‏است.‎ ‎Ca: ‏زر ی(‎ a) 121101117 eae aL

صفحه 36:
اک سك اک 0 ‎OY‏ » « 3 : «چهار کتییه ۷ ». محقق ‎PN ties‏ می ‎١‏ مهم به خط گوفی | ار ‎ee‏ تادر هستند و توإنس ته |ذ بد در ۳۳ ‎ve‏ | نجار ت بيد| کنند ولىو قديمى ترين أن در ديو رو به قبله نصب شده 0 ین کتییه نشان می دهد که طرح مسجد در دوران عباسیان بنا و کسترش یانته ست‌وی می ید ‎era‏ را رک ال یس ‎(See oa‏ فنه و همجنين 0 ا كوف ‎en oe ye pene‏ فرد وهتی مقابل آن فا 5 اس(

صفحه 37:
‎[or Ten uric etl se SOAR) OB] ecco Ore‏ سوک ديده مى شود و در أن أيه ‎pe is ak a‏ یه ۱۱۱ با خطوط ‎Beer‏ ست که ‎Ror‏ بى همتاست و شر ‎me‏ .متن یل کتیبه که ‎APO eae‏ گردد کی سوم که در ‎ORY enc) hae eae NC‏ 0 اک ‎j Agua‏ قش د/شته اند اشاره دارد 7 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 38:
a eRe fer ee at eee 9 5-0 ih 0-2 ‏در جها‎ Se ee en eee ete eke eee ene a 9 an oe ‏یمام رت کت وم نونف هت دقن هد سعد نی‎ 0 ‏بای در شوفترر‎ 2 eee ‏رب دوره‌های متا‎ eee

صفحه 39:
مسجدجامع شوشتر د ‎ny eer (a ee STAC‏ وهاى مختلف د, أن برجای مانده است کهدر متن بح ل کتییه كوفى ديو بيرونى مسجد جامع شوشتر تكرر كلمه لله بر ديو منارةن. کتییه کوفی محر|ب‌تابستانی ‎roel‏ ا 0 ‎aa‏ ا ا ی ۳ 0

صفحه 40:
1 ‎ce‏ ی 10 ساأنتى مترى | مين قا دارد. در ‎errr) aioe eco‏ دهم م يشود ۱ إبوكتيد| أيه تا 27سوره یس بح خط کوف ی‌ساده و بر گد بلیسزمین(ی | گل 9 ‎earn AOTC Tce Te eel‏ ل ‎Lai) ogy lai pa —__________B)G Jef JX J )( del cage‏ دار )عمودی( مانت د)ل ف(. ل(و )ط/ظ( نوشت دم یشود . تساوى دوي چش ‎ae eed Nore eer er area COC Oe Oko)‏ مسجد جامع شوشتر نيز || ويزكى هاى إين كتيبه محسوب م يشود . re

صفحه 41:
د خط كوفى علا و0 برحروف مشابه. ‎Sore cnet‏ برخي ديكر تشابه دإرد كددر وقت خوإندن موجب إشتباهمى ‎oh‏ ا ل ‎es eo 0 ees pais‏ دنا با جزتى تفاوت نسبتيه ‎a‏ ام اس تورسنده ین ا ‎Arey‏ ل 0 ‎ariet ۸:62 0 nae‏ 2011111 جامع شوشتر ‎CoG piel (actos‏ ۱ به‌هم شبی ه هستند وهم چنین ‎ch coq‏ م ‎Se‏ مشابه‌هم‌نوشتهم‌یشود وجود این مسالهدر کلمات ‎OG Fe cea | Teste IY NIN eae ede OP SRNL re eas‏ ‏3 ل ‎ ‎0

صفحه 42:
صیأت کتیبه کوفی‌سو ‎BETES BNET‏ ‎on 0‏ حاف گید 0 ست ‎eae‏ ختباش ها و طراحی کرده|

صفحه 43:
نتيجه ‎ops‏ ندراین مطالعم ۳ اك 0 ‎ae i‏ ساختاری |فقی داشته و سدو چهارم تینجم به صورت دأده.يه این خط میک ۳ بتد بد نقطه و نب بود د و نرسال 15ههم |لوالاسود دولك 1 بای نگارش های عربی و قرأل بوده.

صفحه 44:
‎PelGies‏ 20 000 حكام و عهدنامه ها نامك ۱ ‎cane a Ghee‏ کته های منک و 0 خطبه محاسبات سخت و ييجيده كم كم إززونق إفتاده خط ‎renee eres‏ کیش نی وخ مش مک ‏هی موشحگوفی مدور.گوفی ‎Spree‏ ‏دنت هدع قزل یک میرفت وید مروزمان کوند ‎ ‏ش بای |قدیمی تین خطوط جقا آملام بوده که ‎

صفحه 45:
يافته های بسیار روشن بدست آمده زاین تحقیق ین (ست که نمونه های بسیازیبای أين خط إدردوإن عباسى در مسجدجامع شوشترداريم كه زيباتتين أن كتييه كوفى بنایی سوره یاسین میباشد . ‎ae‏ با 0

صفحه 46:
تا ار ‎SVGI LOUD erat Ca‏ ل ل #تینگهاوزنریچارد .گرب لك (۱۳۹۶ )ترجه ند یعقوب‌هن و معماری |سلامی ۱ سمت. ۱۰۷-۹۵ طراوتی محجوبی‌سیید م۱۳۹۸ )برسی عو|مل بصری خط کوفی تزین‌پژوهش نامه گر|فيك و نقاشی‌شماره سوم.ص ۵۵ ‎ ‎OLDS cat‏ ل ل م ا ا ‎TI‏ ‏8)[مرشيدى. حسين.غريدون زإدمحسن ,خر|سانىكاظمر90ه ‎١‏ تاثيرخط كوفى بركوفى بناييو تحول أن تارم نويسى هاى ‏|مروز دوفصانامه معماری ا ‏8)جباری‌صدافت معصومزلد مفرنز ۱۳۹۸ )تنمع خط کوفی در کتییه های سهال سامانی‌هن‌های زیباهنرهای ‎Yes ea ARS Mer ACS)‏ ل د ۰ ()خرسانی کاظم.کفشچیان مقدم,عسکر (۱۳۹۵)شناسایی عو|مل ‏تاثيركذ|برماندكارى خط كوفى بنايى در دوره معاصرو ‏روند إستفاده إن درطراحى رم نوشتارمسال جهاردهم شماه #ص"-20

صفحه 47:
‎NY TOR ae GLa a] UTC Nac nea‏ ل اك یاسین‌مسجدجامع شوشت فص ننامه دإنشكده هنشهيدجمردوره هشتمشماره ‎rea lel eatvay CON‏ ۱3 ‏۶ مرشیدی حسین خطوط بنایی و معقلی در معمای یم‌خصلنامه هنرسل ات ‏ل ل ‏۶ جلالی‌مریم رباضی‌محمدرضا ل ل پپژوهشی درخط کوفی و |نواع آن‌دومین کنفانس بین |لمللی گردشکری‌ضرهنگ و هنر

صفحه 48:
eae

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
16,000 تومان