کسب و کارمنابع انسانی و مشاغلمدیریت و رهبری

پاورپوینت دانشگاهی مدیریت دانش در سازمان (KM)

فایل پاورپوینت دانشگاهی با موضوع “مدیریت دانش در سازمان (KM)” در 63 اسلاید، جامع و منطبق بر شیوه های ارایه دانشگاهی (قابل ویرایش) محتوا: مقدمه تعریف مدیریت دانش هدف از مدیریت دانش (KM) اجزای مدیریت دانش (KM) مدیریت دانش در یک نگاه نتایج مدیریت دانش مفهوم داده، اطلاعات و دانش خواص دانش انواع دانش – تقسیم بندی ارسطو انواع دانش – مدل نوناکا انواع دانش – نظریه مشالوپ انواع دانش – نظریه بلاکر انواع دانش در سازمان انواع مختلف تولید دانش در سازمان ویژگی های دانش در سازمان عوامل محدود کننده و تاثیرگزار در دانش سازمانی عوامل نابسامانی بازار دانش راههای مقابله با عوامل نابسامانی و محدودکننده دانش دانش آفرینی در سازمان انتقال دانش هدف مدیریت دانش اصول مدیریت دانش نقشه دانش چرا نقشه دانش بکار می‌رود؟ نقشه دانش در یک نگاه عوامل کلیدی مدیریت دانش مؤلفه‌های اصلی مدیریت دانش برنامه های مدیریت دانش مراحل پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان‌ ساختار دانش مهارت های مرتبط با سطوح دانش انتقال دانش در سازمان راهبردهاي انتقال دانش در سازمان شرایط مدیران دانش فعالیت‌های مدیر دانش سطوح مدیریت دانش کاربردهای فناوری اطلاعاتی در مدیریت دانش تشکر و سپاس

powerpoint20

صفحه 1:
مدیریت دانش ! ت ۱ 0 61 ted

صفحه 2:
۰ . 5 لم .4 ۰ د و چم و ‎Be:‏ ی یم مر

صفحه 3:
* معرفی دانش

صفحه 4:
ee ‏وه‎ مقدمه ۰ * ما اکنون در جهلنی زندگی می کنیم که توسط دانش احاظه شده است؛ به بیان ساده مه ۰ دانش امروز مهم ترین دارلیی زندگی مدرن است. بیشتر سازمان‌ها بیان می‌کنند که: پا ۴ "مدیریت دانش بهره‌وری شرکت را ۱۰ تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.* 0 1 i ‏با توجه به اهميت دلنش براى كارأيى 9 بهره‌وری. بسیار مهم است که جوامع بشری و‎ ‏جه ویئه سازمان‌ها دانش خود رابه طور مقثر مدیریت کنند. از لین روبه طور تخصصع,‎ وارد دنیای مدیریت دانش می شویم ت به درک عمیقی از آن برسیم؛

صفحه 5:
re 12 مقدمه . تب و < ‎a rae 5 5:‏ 09 ‎a ad‏ ۰ ‎٩‏ اگر مينانستيم که چه چیرهایی را نمي‌دانيم موفقجی مد چنتان ‎oe me GS gat‏ 6و جع می‌داندکه چه چیزهایی را نمی‌داند. ‎Hele‏ ‏بر خلاف سرمایه‌های مادی, ارزش سرمایه ای داتش با استفاده ای که از آن می‌شود " ۶ وم ‏۰ ‏افزلیش می‌یابد. همچنین دسترسی به دلنش ارزشمند بوده و ارزش آن با افزلیش دسترسی بالا می‌رود. دانش برخلاف محصولات جدید و کارایی؛ می‌تواند موجب مزیت یایدار باشد. ور چنتجوگری دانش بخش مهم فعالیت مدیران را تشکیل میدهد و جدود ۲۰ درضد کار مدیران صرف جستجو برای کسب دلنش و پاسخ به درخواست آن می‌شود. مدیران ۲/۳ دانش خود را از طریق تلفن و گفتگوی رودررو بدست آورده و تنها ۱۳ را با مراجعه و استاد و مدارک بدست می‌آوزند.

صفحه 6:
د ae ao مقدمه 5 وف * مدیریت دلنش فرایندی است که به سازمان‌ها يارى مىكند اطلاعات مهم را بيابنده گزینش» سازماندهی و منتشر کنند و تخضصی است که برای فعالیت‌هلیی چون حل ی 6 ۰ مشکلات. آموختن پویاء برنامه‌ریزی راهبردی و تصمیم‌گیری ضروری است. te Boy o?

صفحه 7:
ee ‏وه‎ تعریف مدیریت دانش: : * مدیریت دانش: آنجه افراد جهت انجام مشاغل خویش بدان نیاز دارند. .2 تعريف اسوان از مديريت دلنش يكى لز بهترين تعاريف قلمداد مىشوده مديريث دانض 86 © هر گونه فرایند یا عمل تولید. کسب. تسخیر. ترویج و جامعه‌پذیری و کاربرد آن در هرجایی که دانش استقرار يابد. یادگیری و عملکرد سازمان را افزایش می‌دهد. کویتز مدیربت دلنش را چنین تعریف می‌نماید: فرایندی که از ن طریق سازمان ب ایجاد سرمایه حاصل از فکر و اندیشه اعضاء و دارایی مبتنی بر دانش می‌پردلزد. ارنست اندیینگ. یکی از رهبران مدیریت دانش درون سازمانی, لحتمالاً بهترین "له ? تعریف دانش را اراكه می‌کند که عبارت است | ا ‎a‏ و خویش بدان نیاز دارند.

صفحه 8:
د e . ae ee ‏وه‎ برخی دیگر از تعاریف مدیریت دانش: 5 ‎th‏ a? ۳ ie ete pa 6”, ae o? تعریف روفبرگ از مدیربت دانش: مدیریت دانش عبارتست لز خلق, نگه داری و توزیع اطلاعات ارزشمند اشتراک بین مردم و سازمانهای دارای تقاضا و نیازمندیهای ید 6 3 ۷ یکسان بوده و هدف آن ایجاد مزیت رقابتی می باشد. به زبان ساده. مدیریت دانش؛ سازمان دادن برای دانستن است. ۱ * مدیریت دنش ۵0۵96۳066 00۷۷۱6096» مدیریت دانلیی یا مدیریت- * 4۵ اندوخته‌های علمی یا به اختصار (, فرآیند آگاهلنه تعریف. حفظ و اشتراک دانش و تجربه افراد در یک جامعه یا سازمان است. مدیریت دانش کوششی برای تبدیل دانش کارکنان (سرمایه انسانی) بهدارایی مشترگ سازمانی (سرمایه فکری ساختاری) است.

صفحه 9:
د e . ae ee ‏وه‎ هدف از مديريت دانش (000): “لدي 53 وف wae’, 8 .2 2 رس * هدف مدیریت دانش, ایجاد یک سازمان بادگیری و شراکت با ایجاد جریانی بین مخازن اطلاعات ایجاد شده توسط افراد قسمت‌های مختلف شرکت (مالی» عملکرد و پد ‏ هوش رقابتی) و مرتبط کردن آنها به یکدیگر است. * مدیریت دلذش شرکت. می‌تولند گستره‌ای از ویژگی های عملکرد سازمانی را با قادز ساختن شرکت به «عملکرد هوشمندانه‌تر» بهبود بخشد. ‎eo,‏ 8 ۳ * این به خودی خود حرکت تازه‌ای نیست. چراکه کوشش سازمان‌ها برای مهار منابع و فرایندهای دروتی خود درگذر سال‌هاء به جنبش‌های گوناگونی مانند مدیریت کیفیت مد فراگیر. نظام‌های متخصص مهندسی مجدد فرایندهای تجاری. سازمان یاد گیرند توانایی های اصلی و تمرکز راهبرد انجامیده است. ۰

صفحه 10:
ne 12 * اجزای مدیریت دانش (0600): ‎Sete s‏ cae ‏موی‎ ‎oo ‎Xan ‏*_به طور کلی, اجزای اصلی مدیریت دانش عبارتند از‎ ere’ 3 جمع‌آوری دانش ذخیره دانش به اشتراک گذاشتن دانش

صفحه 11:
ast! 28. a . - : 5. مديريت دانش در يك نكاه: ٠ ۰ wae’, 8 a, ¥e = ” ۱ ve د

صفحه 12:
نتایج مدیریت دانش: افزایش همکاری بهبود بهره‌وری تشویق و امکان نوآوری * رقابت جهانی تاثیر دانش آفرینی در توان پایایی سازمانها تاثیر مستقیم در تصمیم گیریهای سازمانی غلبه بر اطلاعات زیادی و صرفاً تحویل آنچه مورد نیز است ‎٩‏ تسهیل جریان دلنش مناسب از تأمین‌کنندگان به دریافت‌کنندگان بدون محدودیت زمان ‎Laws

صفحه 13:
ee ‏وه‎ نتايج مديريت دانش: ee * تسهیل اشتراک دلنش میان کارمندان و بازداشتن آنان از اختراع دوباره جرخ به كرات تصرف و ثبت دانش کارکنان قبل از این که آنان شرکت را ترک نمایند اطمینان یافتن از اين که دانش با ارزش به هنگام ترک کارمند از دست نمی‌رود * افزلیش آگاهی سازمانی از خلاهای دانش سازمان کمک به شرکت‌ها که سبقت جو باقی بمانند با افزایش آگاهی آنان از استراتژی تا محصولات و بهترین کارکردهای رقیبانشان و بهبود خدمات مشتری.

صفحه 14:
ee ‏وه‎ مفهوم داده» اطلاعات و دانش: 0 ee * - داده: رشته واقعیتهای عینی و مجرد در مورد رویدادهاء فاقد معناء ولی واقعی, و 0 ۰ اج # ۶ they, “ a? برای تصمیم گیری. فزاری. معنی داره دارای ارتباط و هدف. قابل تقسیم بندی و محاسبه و اصلاح و خلاصه شدن > * - دلنش: مخلوط سیالی از تجربیات. لرزشهاء اطلاعات موجود و نگرشهای کارشناسی نظام یافته و ارلیه دهنده چارچوب برای لرزشیابی و بهره گیری از تجربیات و اطلاعات » . a ae + دانش از اطلاعات و اطلاعات از داده ريشه م ى كيرد 7

صفحه 15:
ee ‏وه‎ خواص دانش: * - ايجاد قابليت قضاوت * -عملى تر بودن در مقايسه با اطلاعات و داده - ایجاد سرعت عمل بدليل ايجاد دسترسي سريع به تخصص موردنياز > شازماندهی شده براساس باورها و اررقها - ايجاد مزيت رقابتى بايدار * - ايجاد همكرايى در توليد. خدمات و افكار - بعنوان دارایی سازمان, با روند افزایشی بدليل استفاده شدن از آن تاثیر در اقتصاد متغیر سازمانی * نهفته در اذمان و غیرقابل بیان بطور جزیی یا كلى * _- شامل مفاهیم قالبمند و آشکار

صفحه 16:
3 ۰ ait 2 :انواع دانش - تقسيم بندى ارسطو بار * ۰ ٠" 7 SY ee ‏ارسطو انواع دانش را به سه دسته تقسیم کرده است:‎ ۰ 2 ١+ ‏وو‎ ‏جع‎ 6 ate ‘ ‏دانش نظری_که غایت آن فهم و تببین چه چیزی پدیده‌ها است.‎ دانش ساخت. دانستن چگونه ساختن و تولید اشیاء و پدیده‌ها است. دانش کارکردی که مرتبط با نحوه استفاده و کارکردن پدیده‌ها است.

صفحه 17:
ee ‏وه‎ :انواع دانش - مدل نوناکا * يكى از معروفترین طبقه بندی ها از دانش توسط نوناکا انجام گرفته است. که اين مه طبقه بندی, مبتنی بر نگرش پولانی در خصوص دانش است. * نوناكا در اين طبقه بندی, دو نوع دانش را معرفی میکند, كه عبارتند از ۱- دانش صریح ( آشکار) ۲ دانش ضمنی (نهن یا نهفته) * ۱- دلنش صریح ( آشکار): دانشی است که عینی بوده و میتولند به صورت رسمیو زبان سیستماتیک بیان شود. نناکامعتقد است که لین نوع دانش مستقل از کارکنان بوده و در سیستمهای اطلاعات کامپیوتری» کتاب‌ها: مستندات سازمانی و نظلیر این‌ها وجود دارد. دلنش صريح. داراى قابليت كدكذارى و بيان از طريق كويش است. علوم © دانشگاهی مثال بارز این نوع دانش است:

صفحه 18:
وه :انواع دانش - مدل نوناکا ۲- دلنش ضمنی (نهان یا نهفته): دانشی است که انتزاعی بوده و دستیابی به آ آسان نیست. پولانی دانش ضمنی رابه لین صورت تعریف میکند: هدانشی که منابع و محتوای ن در ذهن نهفته است و به آسانی قلبل دستیابی نبوده و غیرساختارمند است.». لین دلنش از طریق تجربه و یادگیری عملی کسب میگردد و کدگذاری شده نیست. این دانش. دانش نانوشته سازمان است که بیانگر میزان تجربه و مهارت کارکنان در حل مسأله است. در این زمینه زیباترین تعبیر را خود پولانی ارلئه داده است. وی در این خصوص میگوید: «ما بیشتر از آنچه میگوییم. میدانیم». نوناکا به نقل از پولانی در مورد اهمیت دانش ضمنی گفته است که دانش صریح متکی به دانش ضمنی است و یا ريشه در آن ۵ دانش دارد.

صفحه 19:
انواع دانش - نظریه مشالوپ ماشلوپ از پنج نوع دانش تام برده است: ۱- دانش عملی: که در کارهاء اقدامات و تصمیم گیری های انسان مورد استفاده قرار میگیرد. دانش سیاسی, ‎cl ad > Gite‏ ذلئش مربوط به كسب و كار و دانش های تجربی دیگر ازلین نوع هستند. ۲- دلنش عقلانی: که ارضاکننده کنجکاوی های عقاانی و منطقی است. لین دانش» به عنوان بخشی از دانش های انسانگرایانه قلمداد ميشود. ۳- دلنش تفریعی: که در مقابل دانش عقلانی مطرح میشود. این نوع دانش ارضاکننده کنجکاوی های عقلانی انسان نیست. بلکه به خاطر جنبه تفریحی دلشتن و احسانی بودن, مطلوب میباشد و شامل شایعاته اخبار حوادث و اتفاقات. داستانها: * جک بازیها و نظاير اينها ميشود.

صفحه 20:
:انواع دانش - نظریه مشالوپ 7 ۳ ۰ ٠" 7 3 ? ee ey ‏؟- دلفش روحلنی (مقدس): که در ارتباط با دانش مذهبى انسان است و باعث “يو مه‎ ۰ # ‏رهایی انسان از گناه ميشود.‎ ۵- دلنش ناخواسته: دانشی است که خارج از علایق انسان است و بیهوده نگهداری ميشود.

صفحه 21:
os انواع دانش - نظریه بلاکر

صفحه 22:
د e . ae ee ‏وه‎ :انواع دانش در سازمان ی هك * هر سازمان دارای دانش است كه به وسیله این دانش به ارلئه خدمات و محصولات "يه ‎it‏ ‏۰ می‌پردازد. این دانش سازمانی است که سازمان را در بازلر رقابتی نگه می‌دارد و بقای ye, 7 2 oy. a? ۵ آن را تضمین می‌کند. ‎eS i.‏ ات : ‎a‏ از آن جایی که هر سازمان متشکل از مجموعه افراد است. پس دانش سازمانی از * هه دانش های شخصی شکل می‌گیرد. دانش می‌تواند متصل به افراد باشد که «دانش ۰ " کاری و .. یافت شود که با نام «دانش گروهی» شناخته می‌شود.

صفحه 23:
oe ta :انواع دانش در سازمان 0 Ay 5 3 0 ‎gc‏ و ود 9 ی له ‎a?‏ ‏۰ . ‎é‏ 5 ۰ دانش در هر سازمان می‌تولندبه شکل های زیر موجود باشد دلنش محصول: شامل دانش خود محصول و نحوه تولید آن می‌باشد. دانش خود محصول به معنی رفع مشکللت ناشی از استفاده از محصول می‌باشد و دانش نحوه 3 ۷ تولید به معنی بهترین و مقرون به صرفه ترین روش تولید محصول می‌باشد. این نوع دانش, ساخت يافته و درون سازمانی می‌باشد. eee دلنش افراد فعال در سازمان که باعث شکل كيرى محصولات , 8 © خذمات آن سازمان مي‌شود. بیش رین فعالیت ‎eb ee SG‏ أن مستند سازی و قابل استفاده مجدد نمودن این نوع دانش می‌باشد. دلنش رهبری: شامل تمام قوانین و فرآیندها و ابزارهای مدیریت کارکنان برای * رسیدن به اهداف سازمانی است. این نوع دانش یک دانش درونی لست که معمولا توسط افراد سطح اول هر سازمان تعیین می‌گردند. ۰

صفحه 24:
:انواع دانش در سازمان دلنش محمطی: این نوع دانش شامل برداشت هلیی است که از یک محیط می‌توان * مه داشت. لین نوع دانش به سختی به شکلی خارجی مشاهده می‌شود و عموما دانش دروي اسهد دلنش اجتماعی: تصویری که از یک سازمان و یا مجموعه دانش اجتماعی است.

صفحه 25:
:انواع مختلف تولید دانش در سازمان روند تولید دانش در سازمان‌ها به اعتقاد نوناکاه از چهار عمل زیر پیروی می‌کند: ۱ از ضمنی به ضمنی: زملنی اتفاق می‌افتد که افراد در ارتباطات رو در رو به تبادل دانش می‌پردازند. ".از صريح .به صريح:_توليد دلنش جديد با تركيب دانشهاى موجود است. مثلا. مدير امور مللی یک سازمان. اطلاعات مللى قسمتهاى مختلف سازمان را كردأورى كرده و براساس أنهاء كزارش مالى ارائه مىدهد. ۲ از ضمنی به صریح: تدوین تجربیات. عقلید. نظرات کارکنان به طوری که توسط دیگران قابل استفاده باشد. ۴ از صریح به ضمنی: وقتی اتفاق می‌افتد که دانش صریح در کارکنان درونی شده و باعث گسترش و توسعه دانش شخصی آنان می‌شود.

صفحه 26:
oe ta يزكى هاى دانش در سازمان ا Ay 5 3 0 ‎gc‏ و ود .8 ‎eh‏ 0 ی له ‎a? ۰‏ é ۰ دانش سازمانی دارای ویژگی های زیر ا متحضر به فرد: هر فردی در سازمان, ‎Geib‏ را بر اساس پرداشت شخصی که از اطلاعات درون و برون سازمانی به دست میاآورد. در اختیار دارد. علاوه بر لین دانشل ۶ 0 سازمانى بر اساس كذشته تاريخى و تجربيات و مهارتهای جمع شده خود سازمان شکل ‏ * و هم ميكيرد. بنابراين دو كروه يا دو سازمان به شيوه يكسان. فکر و عمل نخواهند کرد داراى ارزش: دائش سازمانى: باغث بهبود تولیدات. فرآیندها, فناوربها یا خدمات ميشود* ” ©© و سف راقلدر ماد که قدرت رقت و کارانی خود فان ‎aes‏ ال در سازمانها کمک میکند تا با رویکردی جدید به حل مسائل و مشکلات خود بپردلزند و خود را با تغییرات فناوری هماهنگ نمایند و ن را با روشی درست برای تسپیل 4 کارکرد و خدمات سازمانی خود به کار گیرند.

صفحه 27:
‎LF‏ های دانش در سازمان ‏* غیقابل حایگزین: یعنی دانش سازمانی به وجود آمده در یک سازمان, قابل به*یهم کارگیری در سازمانهای دیگره به عنوان جایگزین نیست. چرا که همان کارکردهاء ‏تجربه ها و افراد. نمیتوانند در جای دیگر دوباره تکرار شوند. ‎ ‎ ‎ ‏است اتویک: دلنش سازمانی یک منبع استراتژیک است. لذا سازمانه لیی که می‌خواهند © به رقلیت ادامه دهند و پویلیی خود را حفظ کنند بلید ساز و کارها را برای ضبط دانش ‏به آن نیاز دارند برسانند

صفحه 28:
- پراکندگی جفرافیایی - ساختار سازمانی؛ بوروکراسی, تمرکز گرایی و تاکید بر سلسله مراتب - فرهنگ سازمانی؛ باورها و اعتقادات - عدم استفاده مطلوب از فناوری لطلاعات - عدم حمایت کافی مدیران ارشد سازمان - دم تخصیص منابع کافی - عدم ایجاد انگیزه در سازمان برای تسهیم دانش - عدم وجود معیارهای کمی‌و کیفی برای ارزشیابی برنامه‌های دانش

صفحه 29:
- عدم توجه به شبکه‌های غیررسمی‌تبادل کننده دانش در سازمان - انجام مهندسی مجدد در فرایندهای سازمان و تخریب شبکه‌های رسمی‌و غیررسمی - ابهام در قیمت گزاری دانش در سازمان - تعدیل نیروی انسانی و کوچک سازی سازمان - عدم کمبود فرصت کافی برای امر تبادل اطلاعات و تجربیات - عدم آشنایی افراد با وسایل و تسهیلات تبادل اطلاعات و تجربیات

صفحه 30:
2 ۰ 6 عوامل نابسامانی بازار دانش: + مه - عدم وجود اطلاعات قابل اعتماد و با اهميت . 3 - ناکافی بودن اطلاعات. بی اطلاعی سازمان از موقیت خود 0 7 - عدم تقرن دانش در سازمان, عدم وجود دانش کافی در قسمتهای سازمان همزمان بم م ی حجم انبوه همان اطلاعات مورد نیاز در قسمتهای دیگر - محلی بودن دانش, دریافت دلنش از نزديك ترين محل ممكنه - عدم شفافيت در شیوه‌های پرداخت به عرضه کنندگان دانش در سازمان - بی اعتمادی لفرادبه یکدیگر وئیز تردید در ارزش دانش - وجود انحصارها در سازمان - تحریفات در دانش

صفحه 31:
راههای مقابله با عوامل نابسامانی و محدودکننده دانش: + ۰ - استفاده موثر از فناوری اطلاعات (محل‌های تبادل نظر الکترونیکی) = - پذیرش مبادلات دلنش بعنولن یک بازار - ایجاد محل‌های مناسب برای تبادل اطلاعات مانشد فوروم. تالار گفتگو. و مر ۴ نمایشگاههای مشارکت - ایجاد انگیزه کافی برای تشویق افراد در شرکت در امر تبادل دانش - بسترسازی مناسب فرهنگی - حمابت مدیریت ارشد سازمان

صفحه 32:
oe ae a ‏دانش‎ ۰ 111

صفحه 33:
د ae ao دانش آفرینی در سازمان ‎“Ss‏ هك ۰ * یک سازمان به خاطر تبادل با محیط اطلاعات را دریافت و تبديل به دانش نموده ,#8 : يس از تلفيق أن با موارد دیگر (تجربیات » ارزشها و مقررات داخلی) آنها را بعنوان مبناء پیشرفت قرار می‌دهد. ye, 7 = ae در ارتباط با دانش آفرینی پنج موضوع مورد بحث قرار می‌گیرند: ‎.١‏ تهیه یا تدارک ‏عام معي ‏۴ همجوشی ‏* ۴. سازگاری . ‏۴ ۵ شبکه ارتباطی دانش ‎٠‏

صفحه 34:
oe ta 1 ۰ Ay 5 3 1« تمیه و تدارک (کسب دانش) ۰ از خرید سازمان با استخدام افرادى كه از دانش مهرد نیا برخوردرند. ۵ ‎‘a‏ ‏۰ ‎SI Ls Oy Le ey‏ تلو هید زسیدن به ترایز بان مه ولات جنیت بای ‎oS‏ ‎ee Lag al a Ot‏ وجود دارند عبارتد ان محاسبه بهای دانش ‎Sls ee Gt SS‏ مقید. ‎ ‎& ‏ی ‎basta a‏ ی له مر 2 ‎۰ ‎ ‏حفظ دانش- ‎٩‏ صورت دیکری از تهیه یا غرید اجازه است که زلیج ترين كار حمليت مالى شركتها ار موسسات. ‏دانشكاهها به ازاى حق استفاده از نتايج تحقیقات است.. ‎ ‏منبع متعید: ‏* - ايجاد واحدها و كروههاى مخصوض ‎ ‏أقرينى مثل واحد تحقيق و توسعهاداراى مناقع دردرازمدت» همجوشى: ‏* - گردهمایی فاد با دنش و تجریبات متفوت. لازم رای خلق مانش ‏* - منجر به بروز بيجيدكىها و تضادها بدليل همكارى افراد مختلف در پروژه مشترک ‏* - لزوم تخقق همكارى اقراد بوسيله ايجاد دانشى مشترف 6 ‏* - ايجاد تعهد كافى در اقراد = ‎1g‏ ‎Ge‏

صفحه 35:
ee ‏وه‎ 1 منابع متعهد: 9 * _ایجاد گروههای خاص و مستقل مانند واحدهای(]6] می‌باشد و هدف کلی همه ۶* ye, 7 آنها ایجاد دانش جدید یا شیوه جدید برای امور می‌باشد. * _ دستورات کار مورد مرتبط با انتقال نتايج و حاصل كار (]184] به ساير بخشها (يا بعبارتى ديككر ير كردن فاصله ميان توليد كنندكان و مصرف كنندكان دلنش) است كه اهتمام مدیران را بیلی برداشتن گامهای موثر جهت استفاده از دانش خلق شده می‌طلبد. * مثلاً بنوان یک راهکار موردی می‌توان به انتقال نتایج تحقيقات 18:10 به ازمایشگاههای بالاترین سطح شرکت و انتقال این محققان به واحدهای آزمایشگاهی پایین تر و .- اشاره کرد.

صفحه 36:
۳ همجوشی: ۰ * براساس لين اصل پرسنل مختلف با بینش‌های متفاوت در کنار هم جمع می‌شوند ‏ *۴ تا در زمیته طرحی خاص فعالیت کرده و به یافته مشترک برسند. ‎ie‏ : در * دانش آفرينى از لين راه خود ايجاد کندهلناع تضادهلیی است که باعث ‎SE alll pt‏ می‌شوند که به اين " سایش یا برخورد خلاق * نیز می‌گویند. * البته این تضارب و تضاد مطلق و کامل نیست. بعبارت دیگر مقداری دانش مشترک 5 (از طريق آموزش و .) نياز است.

صفحه 37:
وه ۳ همجوشی: پنج موضوع زیر سبب فعالیت هم جوشی مفید می‌باشد: ‎١‏ آگاهی دادن در مورد ارزش دانش مطلوب ‏۲) تعیین نفرات کلیدی دارای دانش ‏۳ تاکید بر استعدادهای خلاق نهفته و نشان دادن تفاوت‌ها به صورت مثبت. ‏۴) تشویق برای دانش آفرینی و هدایت دانش آفرینی به هدف مشترک ‏۵ معیارها و شاخص‌های مشخص برای سنجش ارزش دانش و موفقیت دانش ‏آفریتی

صفحه 38:
۴ تطابق (سازکاری): ‎٩‏ تارهاو رها پامی ل مرا فقس ولا ات بر کت و کار بو تغییر اجباری میگردند. ‏محصولات جدید رقباء فناوری‌های جدید. ت اقتصادی و اجتماعی ضرورت ‎ ‏خلق دانش را ایجاد می‌کنند و تاکید می‌کنند که سازمان نباید دایناسور باشد. ‏*_ همچنانکه مانور برای مقابله با حادثه ضروری است. القاء بحران قبل از وقوع و ایجاد تزلزل و موانع ساختگی در سازمان باعث حفظ روحیه نوآوری مستمر در سازمان گردیده و افراد سازمان با خلق دانش جدید (برای مقابله با موانع ‏ساختگی) در مقابل تاثیرات ولقعی تاثیرات واقعی مشابه نیز مقاوم می‌شود. ‏م" ‎

صفحه 39:
و : ‎ait‏ ‏— * ۵. شبکه‌های ارتباطی: > ‎Seite‏ ۰ 4۱ وب ی *_ محفل‌های علمی(فراد مطلع) که به دلیل علاقه مشترک گردهم می‌آیند از طریق ۴ ۳ ارتباطی مختلف (گفتگوی رودر رو تلفنىء يست الكترونيكى و ....) با يكديكر ’ ‎at‏ ‏لمرتباط برقرار مىسازند با تسهیم تخصص‌های خود مشکل یکدیگر را حل کنند 58 ‎‘is‏ این منجر به خلق دانش جدید می‌شود.

صفحه 40:
انتقال دانش: در موفقیت اجرای یک طرح دانش, مرحله انتقال آن نقش بسزائی را دارا می باشد. و در بین موانع باز دارنده انتقال دانش عوامل فرهنگی مهم هستند که در فیل اين عوامل همراه با راه حل توضیح داده می شوند: © عدم اعتماد (راه حل: ملاقات های حضوری نزدیک) © تفاوت تلقی ها و باورها (راه حل: ایجاد وجود مشترک از طرق: آموزش: مجله گروههء چرخش شغل و * کمبود زمان و مکان برای جلسات (راه حل: در نظر گرفتن مکان ها و وقت های مخصوص برای جلسات )

صفحه 41:
وه انتقال دانش: * تكريم و تشويق انفرادى (راه حل: ارزيابى عملكرد بر اساس سهم دانش و تشويق بر همين معيار) * ظرفيت يذيرش (راه حل: آموزش انعطاف بذيرى و عدم مخفى كارى و رفتار صادقانه» * انحصاری به نظر آمدن دانش (راه حل: حذف سلسله مراتب در لنتقال دانش و ارزش گذاری به دانش بر مبنای کیفیت آن نه محل کسب آن) & عدم بردباری در برابر اشتباه (راه حل: پاداش به همکاری ها و پذیرش خطاهای خلاق)

صفحه 42:

صفحه 43:
:هدف مدیریت دانش - گنجاندن دانش سازمان در قالبهایی برای تسهیل دسترسی افراد - مشهود: و قابل انتقال و درک ساختن دانش - عملی کردن بهره گیری از دانش - جهت برآوردن نیاز دانش به ساختمندی شناسایی ضعفها و کمبودهای دانش و منطق موجود که منتهی به تصمیم گیریهای ضعیف می‌شوند. وه

صفحه 44:
:اصول مدیریت دانش - توجه به هدفهای تجاری موردنظر. که قالب بندی برای آنها انجام می‌شود. - شتاسايى دانشهاى موردنياز - شناسايى فايده و ارتباط دانش با هدفها و قالب بتدی دلنش براین مبنا - يافتن وسيله مناسب براى قالب بندى و توزيع دانش - شناسايى موارد استفاده از دانش - شناسایی منشا و منابع دانش - طراحی نقشه دانش بعنوان بخش مهم قالب بندی دانش شامل: دسته بندی, تشریح. مدل سازى. الكو بردارى. شبيه سازى و كنجاندن در قوانين و دستورالعملها

صفحه 45:
ee ‏وه‎ ‎an:‏ دانش ‏نقشه دانش, یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت دلنش است که در آن به پرسنل سازمان» اطلاعلتی در خصوص محل قرارگرفتن دانش و منلبع دانشی اعم از افراد صاحب دلنش: اسناد و منایع و پایگاه‌های اطلاعاتی داده می‌شود. ‎ ‏سر ‏وم ‎a‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏به طور کلی نقشه دلنش, تخصص‌ها و دانش مور نیازافرد ابا محل قرارگیری آنها #ر ‏سازمان مشخص می‌کند. ‏3 ‏نقشه دانش, نمایش تصویری از دانش آشکار و پنهان, رسمی و غير رسمى. ثبت شهم و ۱,49 ‎ ‏2 ‏نشده داخلی و خارجی را جهت استفاده مجدد. بهرمبرداری بیشتر از تونایی‌ها و سرمایههای ‎ct‏ 2 ود الماعوس ‎cong‏ اراند می‌کند. ‎geod‏ ‏به برنامه دقیقی که جهت پرکردن شکاف های دانشی سازمان و با استفاده از استراتژی‌های ‏دانشى مناسب تدوين مىشود نقشه راه دائش كفته مىشود ‎٠‏

صفحه 46:
ee ‏وه‎ سر ينه 3 جرا نقشه دانش بكار مىرود؟ 1 یافتن متابع. فرصت‌ها و محدودیت‌ها برای ایجاد دانش و شناسایی جریان‌های آن . »يم تشویق استفاده مجدد و جلوگیری از اخترلع دوباره. صرفه‌جویی در زمان جستجو و هزینه‌های خرید دانش برجسته کردن جزایر تخصص و پيشنهاد ره‌هایی برای ساخت پل‌هایی برای افزایش * دانش و تبادل دانش در میان این جزایر ۱ كاهش بار كارى خبركان با كمك به ساير كاركنان از طريق يافتن راه حلهاى سريع <-" 4 بهبود باسخكويى به مشترى: تصميمكيرى و حل مشكل 2 برجسته كردن فرصتهاى يادكيرى و استفاده از دانش از طريق شناسايى سريع “دانش" هر سازمان حمايت از طرحهاى ايجاد دانش جديد براى بهبود دارليىهاى دانش

صفحه 47:
نقشه دانش در یک نگاه سازمان می تواند چه کاری انجام دهد راهبردهاى سازمان

صفحه 48:
re 12 عوامل کلیدی مدیریت دانش: 1- افسان: اولین عنصر کلیدی نظام مدیریت دانش بوده و از آن جایی که موجودی ‎a 34‏ 4 ی عه ‎wae’, ‎8 ‏ود ‏۰ ‏خردمند است و توليد كننده. بهره بردار و كاربر دانش مىباشد. مهم ترين نقش را 3 ‘ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏0 ‏بم ‏مديريت دانش دارد. ‎۳ ‎۰ ‏۴- سازمان: دومین عنصر از نظام مدیریت دانش. سازمان است. چرا که اهداف ساختاري ۴ رویه هاء روش ها و فرایند هلیی که یک سازمان از طریق آن هاء فعالیت های خود را ‏ميبرد. بر تمامی‌اجزا و فرایندهای مدیریت دانش موثراست.

صفحه 49:
مو لنه‌های اصلی مدیریت دانش: داون پورت مولفه‌های اساسی مدیریت دانش را شامل موارد زیر می‌داند: xs we" ‏ماشه‎ ‎# ‏*_فرایند عمل: در حقیقت افراد چگونه از اطلاعات و دانش در موسسات خود بهره‌گیرکا ی‎ ‏میت ماي‎ سياست‌ها: شامل موانعی که در فرلیند تسهیم دانش و اطلاعات در سازمان يديد می‌آید. فناوری: چه سیستم‌های اطلاعاتی در مسسه موجود است.

صفحه 50:
oe ta 1 ۰ Ay 5 3 برنامه هاى مديريت دانش ديويد اسكايرم نويسنده معتبر حوزه مديريت دلنش ميكويد بيشتر برنامه های مدیریت گیای بر هفت مرحله استراتژیک تمرکز دارند: ۱ دانش مشتری: حیاتی ترین دانش در بیشتر سازمانها. 3 0 ‎gc‏ و ود .8 ‎eh‏ 0 ی له ‎es ۰‏ ۷ ۲. دانش در فرایندها: بکارگیری بهترین دانسته ها درحال انجام وظایف. ۲ دانش در محصولات و خدمات: راه حل های هوشمندانه بر اساس نیازهای مشتریان. ۴. دانش افراد: پرورش و کنترل قدرت ذهنی بعنوان ارزشمند ترین سرمایه های سا ۵. حافظه سازمانی: اتصال به دروس گذشته و در هرجای دیگری از سازمان. ۶ داتش در ارتباطات: دلنش فردی عمیق با هدف پشتیبلنی از همکاری موفقیت آمیز افراد در و سازمان * ۷. دارایی های دانش: سنجش و مدیریت سرمایه فکری افراد.

صفحه 51:
* ۱. آموزش رکن اصلی اجرای موفق مدیریت دانش * ۲ ارزیابی سطح دانش سازمان * ۲ تقکیل تیم دانش * ۴ تدوین چشم‌انداز دانش *_ ۵ اجرای طرح پایلوت * ۶ ادامه مستقل ولحد مدیریت دانش

صفحه 52:
: ساختار دانش ‎oo‏ و ‎ar.‏ ‏* متشکل از چهار سطح برای ارزیابی تونیی‌های کارکنان شامل: هه ‎Sam‏ ‎ere’‏ ‎Os % ۰‏ ۱ دانش شالوده: برای ورود به بازار * )) دانش محلی منحصر بفرد: مهارتهای پیشرفته مربوط به یکنوع کارخاص ۴ ۲ دانش کلی سازمان: مربوط به کلیه کارکنان شاغل در فعالیت‌های مشابه یا سازمان خاص 7 ۴) توانایی‌های همگانی کارکنان در سراسر سازمان: مربوط به کلیه فعالیت‌های سازمان

صفحه 53:
:مهارت های مرتبط با سطوح دانش مهارتها در این چهار سطح توانمندی شامل: مقدماتی ۲ کاربردی ۴ رهبری ۴) تخصصی

صفحه 54:
oe ta 1 ۰ انتقال دانش در سازما Ay 5 3 انتقال دانش حرکت» توزیع: پخش دانش بین افراد و پایگاه های دانش مکانیز* یه غیرمکانیزه به صورت انتقال دانش هم میتواند بین افراد (غیررسمی) و هم میتواند بین افراد و پایگاههای دانش ‏ ۴ نی مرت کیرد ‎Uy els blac, aa de‏ رآه دهای باربان و ‎we‏ فرد مرتبط است. & ی 4 "۳ ‎Er ae‏ ی له مد 3 در سازمانهاى دانشمدار كاركتان منفعل نيستتد بلكه در تحقيقات و فر يندهاى بادك 72 © طش براى به اشتراك كذارى و مبادله دانش سهيم ميشوند. انتقال دانش ميتواند به ايجاد ‎٠‏ بو گفتگوهای ماهرانه تر بين توليدكنندكان يا سازندكان اطلاعات علمىو دريافت كنندكان يا **ي» 7 کاربران (تصمیم گیرندگان) کمک کند. انتقال و به اشتراک گذاری دانش به عورگ . 42 روزافزون به عنوان منبع ارزش افزلیی شناخته شده ‏ لذا سازمانهاه مدیریت دانش را ۴ ‎x <<‏ به منزله یک راهبرد و امتیاز رقابتی به حساب می‌آورند. ۳ ا ع ب

صفحه 55:
:راهبردهای انتقال دانش در سازمان 99 راهبرد عمده و ضروری برای انتقال دانش در سازمان اتخاذ شده است. ۱- راهبرد انتقال فرد به اسناد ۴۵۵۵۱6 - ‎Document - to‏ ۲- راهبرد فرد به فرد (راهبرد شخصی) ۳۵۲5۵۲ - ۲0 - ۳۵۲5۵۲ ۱- راهبرد انتقال فرد به اسناد ۴۵۵۵۱6 - ‎Document - to‏ در این نوع راهبرد. دلنش افراد در قللب مستندلت انتقال میبلید؛ که در هر زمان میتواند در ی دسترس دیگر کارکنان باشد. این اسناد میتولند الکترونیکی یا غیر الکترونیکی باشد.

صفحه 56:
میدهند. لين راهبرد نیازمند ایجاد و توسعه شبکه هلیی برای لرتباط دادن افراد به یکدیگر جهیء © اشتراک گذاشتن دانش به ویئه دانش پنهان است و نیز نیازمند یک مکانیزم انگیزشی برلی ‏ yr به اشتراک گذاشتن دانش. "0 ‎eek’‏ ‏۳ 2 و 2 در لین نوع راهپرد تعامللت و رولبط اجتماعی شکل میگیرد. با ارزش ترین نوع انتقال و به 31 3 اشتراک گذاری دانش در این نوع راهبرد یعنی به هنگام صحبت و جلسات فردی یا گروهی؟ ۰ با همکاران اتفاق ميافتد. ارتباط چهره به چهره یکی از آموزنده ترین نوع ارتباط است پزیرا > ‎Ny‏ ها تفت وا رتیت وق ره اه او ‎hy ate‏ ی # ‎Ge‏

صفحه 57:
: شرایط مدیران دانش دارا بودن تركيبى از مهارتهاى فنىء لمنسانى و مالى - تسلط بر مديريت يروزه. مديريت تغيير و مديريت فناورى سابقه تحقيقات واجراى طرحهاى مهندسى مجدد يا فناورى اطلاعاتى تغيير رفتار سابقه در خلق و توليد دانش و استفاده از آن مهارتهای تجاری. روانی و فنی احاطه بر جنبه‌های سخت افزاری و نرم اقزاری دانش تجربه در برخی زمینه‌های مدیریت دانش شامل: خلق, انتشار یا کاربری دلنش آشنایی با سازمانهای دانش محور و فناوری‌های مربوطه تسلط پر دانشی که بطور مستقیم به ساختار حرفه ای مربوط است تسلط بر فرايندهاى عمليات اوليه كسب و تجارت م"

صفحه 58:
:فعالیت‌های مدیر دانش . تعریف اهداف یارگیری و مدیریت گروهها تعیین و مدیریت توقعات مشتری نظارت بر زمان بندیها و بودجه‌های پروژه تعیین و حل مشکلات پیشرفت پروژه تسلط بر كار با پایگاههای اطلاعاتی تحت وب. گروههای خودانتظام نظامهای دانشی و ۳ جبران خدمات تعیین فناوری مناسب برای ذخیره سازی دانش. ترغیب کارکنان به بهبود وبسط آن و ایجاد سامانه برای نگهداری دانش طراحی و کنترل راههای ماشینی و انسانی تسهیم دانش 3

صفحه 59:
Ose ote 0 : ‏:فعاليتهاى مدير دانش ل‎ 5 2 9 ae ‏م‎ oe * ‏مذاکره با صاحبان داخلی و خارجی سرمایه‌های مطلوب فکری و سازماندهی سرمایه دانش _ پم چد‎ ‏ی‎ ‎۳ 1 ِ : a ‏طرجهای توسعه زیربنایی, تخلیلهای مالی. کاربا فروشندگان بیرونی فناوری‌ها و‎ 2 ‏رویکردهای مربوط به توسعه مدیریت منابع انسانی ی‎ ۰ 2 5 ‏بتیار پیچیده و جندوجهی‎ ‏شبرد سامانه‌های دانث ۰ و‎ ‏پیشیر ای دانش محور چ‎ + تکمیل فعالیتهای طرح دانش محور در زمان معین و با بودجه مقرر کی te ۷۰ * ترویج یادگیری سازمانی 4 مدیریت سرمایه‌های قکری x ٠ تغییر نظام مدیریت دانش در صورت لزوم :يه ‎x‏

صفحه 60:
ee ‏وه‎ :فعاليتهاى مدير دانش ایجاد زیرساخت دانشی مناسب نظیر کتابخانه‌ها و شبکه‌های تعاملی رایانه -لنسان ۶ ایجاد روابط با عرضه کنندگان اطلاعات و دانش لیجاد فرهنگ متناسب ایجاد ارتباط مدیریت دانش با سوددهی اقتصادی خلق و اداره امور منابع انسانی دایر کردن ساختاری برای ایجاد و نگهداری پایگاههایی در عملیات و واحدهای مختلقٌ سازمان هدایت اشخاصی جهت کارهای تاکتیکی مدیریت دانش تشویق مدیران واحدهای تابعه به ابتکار طرحهای نویرای اجرا توسط کارکنانشان

صفحه 61:
‎Mae .‏ :سطوح مدیریت دانش کارکنان صف: اداره دانش در وظایف روزانه کارکنان مدیریت دانش مدیران طرحهای دانش ‏مدیران ارشد دانش ‎ ‎3 ‎۰ ‎ait ‎2 ‎te ‎4 ‎e ‎۰ ٠" . SY 2 0 ۰ 2 ١+ ‏وو‎ ‎ere’ ‎Vis ‎

صفحه 62:
:كاربردهاى فناورى اطلاعاتى در ‎Lisle Ge pte‏ 4 7 افزايش قابليت دسترسي يه دانش و تسريع در انتقال تسهیل درایجاد امکان استخراج دانش از ذهن افرلد تسهیل درامکان مبادله اطلاعات و تجارب در داخل و خارج سازمان تسهیل کاربردهای دانش مبتنی بر شبکه‌های جهانی ارتباط دادن کاربردهای مبتنی بر مباحثه به لوتوس نوتز( اینترانت ) ارتباط دادن کاربردهای مبتنی بر متن به وب و اینترنت ( ارتباط با بیرون سازمان و دست يابى به مطالب و اطلاعات گوناگون ) تسهیل در ارتباط سامانه‌های مدیریت پایگاههای اطلاعاتی, ابزار سندیاب و شبکه‌های ارتاطی بطور بکپارجد.

صفحه 63:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
35,000 تومان