صفحه 1:
me’om| 2522 1 سب سس
Ke, o> >
0
يم كوي سس a oe ۲
۱ a
* ۲ رم ۳۰ ! نظام ادارى
ee EXE KOXO
يي" . م
KS x 14 مونم خانوادسي |
7m ۳ ۳ له 8
صفحه 2:
صفحه 3:
فا
۶ پیامدهای فساد اداری + تعاریف فساد و تعریف گزیده
رابطه عوامل موٌثر بر فساد مفاهیم اساسی در مبارزه با فساد اداری
* تجارب جهانی در خصوص پیشگیری و * تفاوت تخلفات اداری و فساد اداری
SoS دی * مصادیق حقوقی فساد
وضعيت راهبردی نظام داریا نظد ساب انواع فساد
» عوامل ایجاد کننده فساد اداری و برخی
راهکارهای آن
کانونها و عوامل فساد اداری
**مطالعات و اقدامات صورت گرفته برای
تدوین لایحه مبارزه با فساد و ارتقای
سلامت نظام اداری
صفحه 4:
ی
a PE PR Orr os 2
زر Os
وین لابحه پیشگیری از فساد و ارتقای ><
alot pls ow
۹
م me
صفحه 5:
کم
sa las ۳۲۵ ۳
(Corruption) ol.3 %
فساد از cel id cline nas salvo (RUMPERE) 55Y aals بنابرلین we 7 ی
جيزى مى شكند يا نقض مى شود. ىم >
-
این چیز ممکن است : @ c
یک شیوه رفتار اخلاقی یا یک قانون با مقررات اداری باشد. s وم
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
تعاريف:
aie فساد اداری:
فساد اداری عبارتست از استفاده از قدرت عمومی برای کسب منافع خصوصی.
(تعریف بانک جهانی و سازمان شفافیت بینلملل Organization Transparency International TH) ۱
صفحه 9:
مفهوم کلی فساد در نظام اداری ( تعریف گزیده)
اقدامات مأموران دولتی که با هدف انتفاع و بهرمبرداری برای خود و یا اشخاص دیگر و یا در
قبال دریافت مال برای خود و یا اشخاص دیگر صورت میگیرد از طریق:
©نقضب تغییر و تفسیر قوانین. مقررات. ضوابط اداری
8 خودداری. کند کاری و یا کوتاهی در انجام وظایف قانونی در قبال ارباب رجوع
© تسهيل و يا تسریع غیرعادی در انجام کار برای اشخاص معین درمقایسه با دیگران
دادن اطلاعات و ارلیه اسناد طبقهبندی شده به اشخاص حقیقی یا حقوقی که قانوناً حق
دریافت آنها را ندارند.
صفحه 10:
صفحه 11:
فا
me oe (Accountability)..ssu6
* مراد ازپاسخگویی مسئولیتپذیری و گزارشدهیدستگاهها پیرامون عملکرد و وظایفی که
رد غفلت واقع شده می باشد.
مور واقع مى ب رجه 3 4
* پاسخگویی در برگیرنده گزارشدهی عملکرد است. p> ۷۴
* پاسخگویی بعنی شهروندمداری
صفحه 12:
¢
٩ 08 0 40 ار (Transparency) oJ
* منظور از شفافیت. افزایش آگاهی مردم از تصمیمات و ساز و کارهای داخلی دولت است. بدین
معنی که افراد از سياستها واقدامات دیلت آگاهی و در هنگام بروز مشکلات یا داشتن "۳
شكايات از اينكه به كجا مراجعه كنند اطلاع كافى داشته باشند. 4 2 4 @
* برای ایجاد رابطه مطلوب بین دولت و مردم و تحقق هدف فوق رعلیت اصول (حق آگاه na:
و (آزادى اطلاعات) ضرورى است. <> Ds
7 602 >«
صفحه 13:
۰
سلامت و یکیار جکی (Integrity) ۵ 6 ۳
* عبارتست از استفاده از قدرت عمومی برای منفعت عمومی. لین عنصر محور برجسته مبارزه ۳ |
با فساد است. » a ع«
مفهوم سلامت. پیشنهاد کننده شيودهاى مثبت و فعال است و بر مبناى كن در ولقع قبل اذ هم ع0 کی
اینکهبه دنبال طرحهلیی برای مبارزهبا فساد باشیم. بهتر است در مسیر سلامت نظام Jus" ۷ 25
جامعه حرکت کنیم و گروهها و بخشهای مختلف برای پیشگیری و مبارزه با شکلگیری فساد وج =
را گرد آوریم.
صفحه 14:
تخلفات اداری: novos ۹
* تخلفات اداری عبارتست از: این که کارکنان یک سازمان در ردههای مختلف شغلی و
مسئولیتی.قوانین و مقورات.آیننمهها. گردش کارهءهنجارها و واعدکاری را+* 90
كلى.يا جزيى. عمدى.يا غيرعمدى مراعات ننمايندسبه طورى كه بر لثر.كن: فرايند توليد كالاه 2 > »4
و یا اریه خدمات سازمان و نیز اعتبار و حیثیت اجتماعی آن خدشهدار شود. و ۰
صفحه 15:
۰
Spe om فساد اداری:
* فساد اداری حالتی در نظام اداری است که در لثر تخلفات مکرر ومستمر کارکنان و نهادینه
شدن تخلفبه وجود میلید و لّن را از کارلیی مطلوب و اثربخشی مورد انتظار باز میدارد. در 3
ولقع تخلفات ادارى.با تكرار. استمرار و نهادينه شدن و تأثيرات قلبل توجه در نظام ادارى 4 2 د @
فساد اداری منجر میشود. و 3
۵
صفحه 16:
مصاد
5500 at)
صفحه 17:
مصادیق حقوقی فساد
* ارتشاء
* اختلاس
* تبانی در انجام معاملات
* اخذ پورسانت و هدایا
* پرداخت و دریافت ناموجه در داوری و مشاوره
* اعطای تسهیلات افزون بر ضوابط و مقررات
* اعطای امتیازات و امکانات برخلاف عرف و ضوابط
صفحه 18:
عوامل و کانونهای فساد اداری moo 7
|
صفحه 19:
انواع فساه اداری از نظر هيدن هيمر (Hiden Heimer)
* فساد اداری سیاه (مذموم)
(Wa, ی
* فساد ادارى خاكسترى (رايج) جه “ ١
- =<
* فساد اداری سفید(منسوخ) Dp 2 0
a’ so
صفحه 20:
پبامدهای فساد اداری
* الف) پیامدهای فردی فساد اداری
* ب) پیامدهای سازمانی فساد اداری
* ج) پیامدهای اجتماعی-اقتصادی فساد اداری
صفحه 21:
کم
۰
پیامدهای فردی فساد اداری moos
o>
في ۳ we
* بروز اختلافات خانوادكى و ناهنجارىهاى روحى و روانى و ایجادجو بی اعتمادی در مردم و ع م 23
افزایش هزینه زندگی a
ae
* خدشهدار شدن امنیت شغلی, اعتبار و حیثیت فرد و انگیزه کاری در کارکنان
* نقدم یافتن منافع فردی بر منافع سازمانی و عدم هدایت مناسب استعدادهای فردی
صفحه 22:
¢
پیامدهای سازمانی فساد اداری moos
o>
* رشد انحصار گرایی دولتی, هدر رفتن سرمایهگذاری انجام شده روی منابع انسانی و > a
آسیب رسانی به فرایند توسعه منابع انسانی @,@ =
* افزایش فرصت هاى ارتكاب فساد. يايدار سازى كسترش فساد از راه مقررات دست و ياكير. 2 2 42
۰
° تضعیف نظام ارزیابی, عدم رعایت شایستهسالاری و قانونمند نبودن استخدام ها در Se ۹ mn 2
محیطهای دولتی و اثرگذاری بر کارایی سازمان ها و بخش خصوصی 02 >«
صفحه 23:
پیامدهای اقتصادی - اجتماعی فساد اداری
* از بين رفتن شرايط رقابتی در اقتصاد
* افت کیفیت خدمات عمومی و زیربناها
* ممانعت از توسعه اقتصادی و اجتماعی
* افزایش هزینهها و درآمدهای نامشروع کارکنان و شهروندان
صفحه 24:
۰
رابطه عوامل موّثر در فساد me os
مزایای ناشی از ارتکاب فساد با فرمول زیر قابل محاسبه است
a= b- c-p(s+qf)-v
ee . ۰ eB ١ )م 0 )
2 25 ۲ در فرمول فوق. اگر (2) مثبت باشد فرد مرتکب فساد خواهد شد. این امر بیشتر از همه عوامل
به مقدار متصور برای (۷) وابسته است که به وضعیت اخلاق مربوط میشود. o> 20
() احتمال کشف که منجر به اقدامات () ارزش نقدی مورد انتظار
کیفری می شود. (>) هزینه مستقیم پرداختی بابت فساد
(6) هزينه مجازات (بيكارى يا جريمه يا | (م) احتمال كث
حبس احتمالی) <
(5) هزینه اجتماعی کشف (از دست دادن
(/ا) ارزش نسبت داد شدهبه سلامت یا اعتبار اجتماعي)
وجدان يا شرافت فردی (ارزش فرد یا قیمت
فرد)
صفحه 25:
5 3 1 ‘ 5
جمع بندى تجارب جهانى در خصوص مبارزه بافناد الا ۵ MA
۰ ۱- ایجاد قابلیت دسترسی آزادلنه به اطلاعات و اطلاعرسانی مناسب در زمینه نحوه ارايه
خدمات دولتی
۰ ۲- ایجاد سازمان های قوی با اختیارات مناسب برای مبارزه با فساد
۰ ۳- تعیین مجازات مناسب برای انواع فساد
۰ ۴- تنظیم و تدوین قوانین لازم پیرامون مبارزه با فساد
۰ ۵- انجام اصلاحات لازم در نظام های اداری و مدیریتی و روشها و رویههای انجام کار
صفحه 26:
5 3 1 ‘ 5
جمع بندى تجارب جهانى در خصوص مبارزه بافناد الا ۵ MA
۰ ۶- بهرهگیری از همکاری سازمان های بینالمللی در امر مبارزه با فساد
۰ ۷- توانمند سازی جامعه مدنی برای نظارت عمومی بر نهاد قدرت
۰ ۸- تقویت و توانمندسازی نهادهای نظارتی برای اعمال نظارت های قانونی
٠ ۱۰-استقرار نظام ارزیابی عملکرد در دستگاه های اجرایی
۰ ۱۱-بررسیهای ادواری پیرامون یکپارچگی و سلامت در نظام اداری و تجدیدنظر در برنامههای
مبارزه با فساد
صفحه 27:
3 ۳ ‘ ِ ©
وضعیت راهبردی نظام اداری کشور در خصوص فساد !ل © ۲ 0
** نقاط قوت 02
۱- اراده و عزم جدی مسئولان عالی نظام برای مبارزه و پیشگیری از فساد در نظام اداری @, @ =
۲- وجود باورهاى دينى واعتقادى نسبتاً قوى در نيروى انسانى براى خوددارى از ارتكاب فساد 4 2 5 @
eB ۶ 45
۳- برنامهریزی برای تحول نظام اداری و شروع انجام اصلاحات در نظام اداری و مدیریتی کشور a’ a 5
صفحه 28:
Po: a
0 ۲ © وضعیت راهبردی نظام اداری کشور در خصوص فساد !ل
= 2 شفاف نبودن اهداف و وظايف سازمان هاى ادارى -١
= ak 5 گستردگی و پراکندگی واحدهای نظارتی از بعد ساختار و عدم سیاستگزاری واحد در امر نظارت» -۲
۴- عدم تأمین مناسب مالی و معیشتی کارکنان دولت ام
۳- تمرکز اداری و گستردگی حیطه تصدی دولت
۵- نارسایی قوانین موجود در زمینه پیشگیری و برخورد با فساد o>
۶- نارساییهای اداری از جمله ضعف نظام جذب و استخدام. عدم وجود نظام ارزیابی عملکرد
۷- فقدان نظامهای مناسب تشویق و تنبیه کارکنان در نظام اداری و بیانگیزه بودن آنها
۸- تأثیر پذیری نهادهای نظارتی و قضایی کشور از جریانات سیاسی در برخورد با تخلفات
صفحه 29:
فرصت ها
-١ تأکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری برای مبارزه با فساد
۲- خواست عمومی برای مبارزه با جنبههای گوناگون فساد در كليه سطوح جامعه 4 2 =< @
۶ 45
۳- توسعه نظارت عمومی مردم و نهادهای مدنی برنهاد قدرت و فعالیت های دستگاه های ۰ ا
اجرایی >
>
۴- رشد کمی و کیفی مطبوعات و افزایش گفتمان بین دولت و مردم 02 >«
۵- اقدامات و حمایت های جهانی و سازمان شفافیت بینالملل برای مبارزه
با فساد در کشورها
۶- روند مثبت رشد روحیه قانون گرایی در جامعه در سال های اخیر
صفحه 30:
3 ۳ ‘ ِ ©
وضعیت راهبردی نظام اداری کشور در خصوص فساد !ل © ۲ 0
— ی
۱-کستردگی و فرگیری بدیدهخویشاوندگرلییبهعنونبرزترین اگوی فرهنگی در اين ىد ۵ ۵ ]
يكى از عوامل مهم فساد در نظام ادارى و تضييع حقوق عامه مردم به نفع خواص است. - 2 ۰
۲- نهادینه نشدن فعالیت نهادهای مدنی و شفافیت در اطلاعرسانی ap ۵ ع @
GS) 3 Gata cc, ۲۳ جامعد که بیبند و بازی و کسترش الوا Ds ۳۱ ym
در ادارات دامن میزند. 02 >«
9
Vv
صفحه 31:
PO em Ue ilo
صفحه 32:
عوامل ایجاد کننده فساد اداری
صفحه 33:
کم
راهکارهای مبارزه با فساد کت © 0
۳ ۰
ame ۳۳
6
صفحه 34:
عوامل ایجاد کننده فساد اداری و راهکارهای آن
** عوامل اداری و مدیریتی بروز فساد
** عوامل اقتصادی بروز فساد
رجه
۵ وا
a
٩ wom
o>,
©
ی
60
a
2S
e.
Be
3 #۷
\¢
ys
صفحه 35:
عوامل اداری و مدیریتی بروز فساد:
** پیچیدگی و ناکارآمدی ساختار قوانین و مقررات و نظام بورو کراسی
** ناکار آمدی نظام نظارت و بازرسی
ناکار آمدی نظام پرداخت و سایر نظامهای مدیربت منابع انسانی
ناکار آمدی نظام انتخاب و انتصاب مدیران
* فقدان نظام های مناسب اطلاعرسانی خدمات و اقدامات بخش عمومی
صفحه 36:
کم
۰
برخی راهکارهای اداری و مدبریتی ارتقای سلامت نظام 4/66۱ ۲ ۰۱ -
استقرار نظام انتخاب و انتصاب مدیران براساس شایستگی a ea a
> تمرکززدایی و حرکت به سمت توزيع منطقى اختيارات 0ك +«
> 2 > ۲
ارتقای پاسخگویی و شفافیت درنظام اداری a
۰
* انجام اصلاحات در ساختار قوانین و مقررات با هدف تحقق یکپارچگی دراین ساختارها Ds = \ 4 a
بهبود وضعیت معیشتی کارکنان و مدیران 02 >«
** اصلاح روشها. رویهها و فرایندهای انجام کار و سادهسازی آنها (مقررات زدایی)
صفحه 37:
عوامل اقتصادی بروز فساد
*** میزان بالای مداخله دولت در ارایه خدمات و کالاها
** وجود انحصارات دولتی و غیردولتی ( امکان استفاده از رانت انحصار)
*** مشکلات اقتصادی کارکنان و کارگزاران حکومت
** میزان رقابتی بودن فعالیت های اقتصادی
* ناكار آمدى مقررات مالى و عدم رعايت تشريفات قانونی درمعاملات دولتی
صفحه 38:
۰
برخی راهکارهای اقتصادی ارتقای سلامت نظام اداری الا ۵ ۲ ۳
** رسيدكى به وضعیت معیشتی کارگزاران دولتی
** رقابتی نمودن فعالیتهای اقتصادی
**_ فراهم نمودن امکان دسترسی عموم مردم و نهادهای مدنی به جزئیات معاملات ز 2 6 ۶ 45
قراردادهای دستگاههای اجرایی
** اصلاح و رعایت تشریفات قانونی در انجام معاملات دولتی 02 >«
** اصلاح قوانین و مقررات ایجاد کننده انحصار و حذف رانتهای اقتصادی
صفحه 39:
۰
عوامل سیاسی بروز فساد me os
** ساختار قدرت در کشور و چگونگی توزیع قدرت سیاسی ۳
*** وضعيت فعاليت احزاب و كرودهاى سياسى و ميزان توسعه يافتكى آنها 2
۲ 9 > »
** چگونگی نظارت و اختیارات نظارتینهادهای مدنی بر نهادهای قدرت و مدیریت های اجرای كع
صفحه 40:
کم
۰
برخی راهکارهای سیاسی ارتقای سلامت نظام اداری الا ۵ ۲ ۳
>,
** تفویت نقش و جایگاه نهادهای مدنی در نظارت بر نهادهای قدرت و مدیریت های اجرایی ۰ 2 ۳ وت
* غیرسیاسی شدن انتخاب و انتصاب مدیریت gy es
*** ارتقاى ياسخكويى نظام ادارى 6 23
** توسعه موزون و منطقی سیاسی ( جامعه.احزاب و گروههای سیاسی) 5
اصلاح ساختار نظارتی کشور ده
صفحه 41:
عوامل فرهنگی-احتماعی بروز فساد
** سطح اخلاق عمومی و میزان پایبندی به مبانی ارزشی
** شدت تعهدات و علایق قومی,خانوادگی و خویشاوندی
*** شدت تعهدات و علایق سازمانی
** سطح وجدان کاری و انضباط اجتماعی
** میزان حساسیت عمومی (جامعه) در زمینه تخلفات و فساد کارگزاران
صفحه 42:
Ras
7 ” 4 برخى راهكارهاى فرهنكى -اجتماعى ارتقاى سلامت نظام)8)
*** برخى راهكارهاى فرهنكى و اجتماعى ارتقاى سلامت نظام ادارى
** ترغيب و آكاهى مردم در زمينه مبارزه با فساد و ايحاد عزم عمومی در اين زمينه رج ١>
** تقویت فضای فرهنگی- اجتماعی در خصوص عدم تحمل فساد sa ۷۴ ی
** اصلاح در رفتار و اخلاقیات کارگزاران حکومت p> a
*** تقهیت امکان نظارت عمومی (مردم. نهادهای مدنی و مطبوعات) بر فعالیت دستگاه های اجرایی و 02 >«
مدیران دولتی
** افزايش سطح اطلاع رسانى و ياسخكويى به مردم و ارتقاء 4
صفحه 43:
صفحه 44:
iS
۳ ۲ © 2007 مطالعات و اقدامات صورت کرفته برای تدوین لابعه
o>
2 7
** - پروژه اول: تبیین ادبیات موضوعی فساد oe ° ay,
-١ انجام مطالعه طرح جامعی با عنوان « طرح مبارزه با فساد و ار تقای سلامت نظام اداری» درسه پروژه:
* . - يروزه دوم: بررسى وضع موجود فساد درنظام ادارى انا ۰ ۶ 45
** - پروژه سوم: ارایه راهکارهای میارزه با فساد a > سس
۲- انجام مطالعه جامعی با عنوان «سیر تطور قوانین و مقررات مرتبط با فساد در ایران» >
۳- مطالعه طرح جامعیبا عنوان «طراحی و تدوین نظام پاسخگویی دولت در مقابل شهروندان و احقاق
حقوق ارباب رجوع» (در ۶ جلد)
* -ترجمه «گزارش جامع جهانی فساد ۰۲۰۰۱ سازمان شفافیت بینالملل (0۲۱»
صفحه 45:
ف
مطالعات و اقدامات صورت گرفته برای تدوین لایعه الا ۲۵ طا
o>
۴- انجام مطالعات تطبیقی تحت عناوین .>
*برنمه مارزه با فساد رج ٠ 7 ١
a ae 4 ۹
** قانون مبارزه با فساد وارتشاء در مالزی- هنگ کنگ- ژاین - کره جنوبی- تایلند - سنگابو 8 a
۱ کار ۱
* مبارزه با فساد در اتحادیه ارويا > سس
همکاریهای بینالمللی مبارزه با فساد > ١
** کنترل فساد در کشور اکوادور
** کمکهای آمریکا برای مبارزه با فساد <
صفحه 46:
o>.
AT 5 و7
ee Ce Dy لایعه «پیشگیری و
اد اج |
<> Le Ae
4
يبتام
wa |
صفحه 47:
هدف
** ارتقاء سلامت نظام اداری از طریق افزایش شفافیت و پاسخگویی
** افزایش رضایتمندی خدمت گیرندکان و احقاق حقوق ارباب رجوع
** بهبود فرهنگ سازمانی و تقیبت ارزشهای دینی و اخلاقی در رفتار سازمانی و
شغلی کارکنان
**تدمین نظام حقوقی موثر برای پیشگیری و مبارزهبا فساد و افزلیش سلامت در
اتخاذ تصمیمها. اقدامات و فعالیتهای سازمانهای دولتی و عمومی
صفحه 48:
محتوای لایحه
این لایحه شامل ٩ ماده است:
اهداف
مفييوم كلى فساد
** تکالیف دستگاهها در امر پیشگیری از بروز فساد
*** تکالیف و مسئولیتهای دستگاههای اجرایی برای تحقق اهداف مربوط به میارزه با قساا
تکالیف و اقدامات قوه قضاییه
** سازمان کار (تشکیلات. وظایف و اختیارات )
** ترتیب رسیدگی به جرایم
* ترتیب اعمال مجازاتها
** آییننامه اجرایی
صفحه 49:
اقدامات مآموران دولتی به هر صورت که با هدف انتفاع و بهره
برداری برای خود و یا اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر
اقدامات اشخاص حقیقی و حقوقی که در قبال پرداخت مال به
مأموران دولست بسه منظور انتفاع و بهرهسبرداری برای خود و یا
اشخاص دیگر و یا برخورداری از مزایا و امتیازات از راههاى غير
صحیح انجام میپذبرد
om
کم
فا 7
نقض, تغییر و تفسیر قوانین و مقررات و
ضوابط اداری.
معین در مقایسه با دیگران.
= 0
۶ تسهیل و تسریع Qe
غیسر عادی در انجام کار برای ie
[] دادن اطلاعات و ارایه اسناد طبقه بندی 4
شده و محرمانه بسه اشخاص حقیقسی و
aces حتيقى
ندارند.
دریفت اهر
۳ ۹
۵ ~~
صفحه 50:
تکالیف دستگاهها در امر پیشگیری از بروز فساد
صفحه 51:
تکالیف دستگاهها در امر پیشگیری از بروز فساد
* تکالیف مشترک برای کلیه دستگاه ها:
**کوچک سازی دولت
**ساده سازی و رفع پیچیدگی های غیر ضرور
**بهبود و افزایش پاسخگویی مسئولین
** تشکیل هیأتهای داوری
**افزایش سطح اخلاق و وجدان کاری و توسعه آگاهی های عمومی
**افزایش سطح تنبیهات قانونی مرتکبین فساد
as I سطح برخورداری های کارکنان و بهبود کیفیت زندگی آنان
صفحه 52:
تکالیف دستگاهها در امر پیشگیری از بروز فساد
* تکالیف وزارت کشور:
بررسیهاء تسهیلات. اقدامات. همکاریهای و هماهنگی های لازم در خصوص شکل گیری
و اقدامات سازمان های غیردولتی با رعایت مصالح نظام و قوانین و مقررات
* تکالیف وزارت اطلاعات:
پوششش اطلاعاتی و امنیتی نقاط مهم و آسیب پذیر
* تکالیف دستگاه های نظامی و انتظامی:
اجتناب از هرگونه فعالیت اقتصادی
صفحه 53:
تکالیف دستگاهها در امر پیشگیری از بروز فساد
* تکالیف وزارت اقتصاد و امور دارایی:
اقدام به اعمال نظارت بر فعالیت های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با
دستگاههای اجرایی
* تکالیف سازمان صداوسیما:
همکاری لازم در اجرای برنامه های آموزش عمومی و اطلاع رسانی این برنامه
صفحه 54:
تکالیف دستگاهها در امر پیشگیری از بروز فساد
وزير يا يالاترين مقام ge
بن با رعايت قوانين و
اجرائی دستگاه مقررات
از طریق واحدهای
وزراء و رؤسا بازرسی و حراست و
التخاب بازرس
به محض اطلاع ومواچه
کلیه دستگاهها شدن با اقدامات
مقسدانه
77 مواجه با پیشنها
کارکنان دستکا پرداخت مالی جهت
اجرائى و اشخاص" انجام کار ا چشم
حقیقی و حقوقی پوشی از نجام کار
صفحه 55:
تکالیف دستگاهها در امر پیشگیری از بروز فساد
0 أطت i Alpesh ape
Se ‘
دستگاه اجرائى
دستگاه اجرائی
دستگاه اجرائی
پر اساس دستورالعمل ستا
پیشگیری از فساد و سالم
سازی نظام اداری
براساس شاخص هاو
ستورالعمل ستا
ad eee ادو سالم
سازی نظام اداری
صفحه 56:
تکالیف و اقدامات قوه قضائیه
تشکیل دادگاههای ویژه مبارزه با فساد در مراکز هر استان ۱ 3
RT eS rye Ch reves ere rere 1 1 1 [ [1 ae ey
اعلام نتیجه دادرسی دادگاههای ویژه مبارزه با فساد به دیبرخانه ستاد پیشگیری از فساد و سلامت نظام اداری
3
۰
3
0
صفحه 57:
سازمان کار ( تشکیلات» وظایف و اختیارات)
,—
هیال ime” atin Gn یمیت ره وی کشوز
© وزير امور اقتصادى و درایی بر کشور
وزیر دادگستری وت
© وزيرقرهتى و ارشاد اسلامی
* دبیرخانه ستادارتقاء سلامت ومقابله با فساد ریاست جمهوری مستقر است.
a
* تعبين سياست ها و تدوين برنامه هاى ييشكبرى و مبارزه با فساد
* بين سیاستهای مروط به ال رسانی
* تهيه دستورالعمل هاى لازم
* حمايت قانونى از كليه افراد و اشخاصى كه با ستاد و بنامه همکاری می کنند
*فظارت بر انتخاب و اقتصاب بازرسان و كارشناسان امر مبارزه با فساد
ی
2
9
3
4
6 2
WW 4
vr
¢ +
ave
\¢
ys
صفحه 58:
ترتیب رسیدگی به جرایم و اعمال مجازاتها
* بالاترین مقام دستگاهها ی مندرج در قانون, تعدادی از کارکنان مورد اعتماد را به
عنوان بازرس انتخاب تا در محیط کاری, موضوع رشوه و اختلاس و سایر جرلثم پیش
بینی شده در این قانون را کنترل نمایند
* با اخذ نظرات و اخبار و اطلاعات مردمی بطرییق مقتضی مرتکبین اخذ رشوه. اختلاس و
مفاسد اداری موضوع لین قانون شناسائی می شوند
* با معرفی بازرسان وبا استناد.به نتلیج نظارت و کنترل آنان و یا ارباب رجوع و سایر
مطلعین در خصوص اخذ رشوه و اختلاس و مفاسد اداری مندرج در این قانون مرتکبین
جرائم تحت تعقيب قرار مى كيرند 2
صفحه 59:
۲۵ ۳ 1
ترتیب اعمال مجازاتها
بار اول
در صورت ار بر
دیصلا
مراجع ذیصلاح
صفحه 60:
مواره پیش بینی نشده در قانون
در مواردی که برای
اجراى اين قانون نياز به
۱
بيشنهاد ستاد به تصويب
هیات وزیران خواهد رسید
صفحه 61:
۲ وخ سس سس سس سس مس سس Ra a