صفحه 1:
ay
صفحه 2:
عنوان:
رسانه و تاثیرات آن ها بر زندگی ما
دبیر مربوطه:
جناب آقای عزیزیان
تهیه کننده:
علی بختیاری
صفحه 3:
رسانه ها يك صنعت روبه رشد و در حال تحول هستند که تامین کننده اشتغال, تولید کننده
کالا و خدمات و تغذیه کننده سایر صنایع مرتبط هستند. رسانه ها در عین حال خود به نهادي
تبدیل شده اند با قواعد و هنجارهاي خاص خود که اين alg را به جامعه و سایر نهادهاي
اجتماعي پیوند مي دهد. پس این نهاد نیز به نویه خود توسط جامعه تنظیم مي شود. رسانه ها
يكي از منابع قدرت هستند. يعني ابزاري هستند براي کنترل مدیریت و نوآوري در جامعه.
اغلب جایگاه بروز تحول در فرهنگ اند چه به معني هنر و اشکال نمادین, و چه در معناي
مدهاء خلق و خوهاء
صفحه 4:
رسانه ها و تأثیرات آنها بر زندگی ما
امروزه تلویزیون ها علاوه بر اطلاعات و اخبار داخل کشور میتوانند اطلاعات و اخبار سایر کشورها را نیز
دریافت کنند. دولت ها با توجه به عقاید؛ نوع فرهنگ مقاصد اقتصادی و فرهنگی و اختلافات سیاسی خود با
دیگر کشورها از رادبو اتلویزبون هایی که قادر به دریافت اطلاعات از سایر کشورها هستند؛ به صورت های
مختلف استفاده می کنند.
صفحه 5:
قدیمی ترین رسانه ها که به آن ها رسانه های فردی می گفتند؛ سخن گفتن, حركات دست
و حالت چهره بود که انسان از طریق آنها پيام خود را به دیگری منتقل می کرد.
اين نوع رسانه نیازی به ابزار و فثاوری نداشت. اما انسان نیاز داشت که پیام خود را
زودتر, به جاهای دورتر پا به تعداد بیشتری از افراد منتقل کند. به همین دلیل فثاوری ابداع
شد. برای مثال بلندگو برای انتقال صدا به مکان های دوردست, صنعت چاپ برای انتقال
اطلاعات به تعداد بیشتری از مردم و تلفن, رادیو, بی سیم برای انتقال سریع صدا به مکان
های دورتر اختراع شد. تلویزیون و اینترنت برای انتقال صداء تصویر و نوشته به وجود آمد.
رسانه:
وسیله ای است که از طریق آن انسان پیام خود را به فرد دیگر یا تعداد زیادی از مردم منتقل می کند.
پیام:
گفته هاء حرکات» اطلاعات؛ اخبار و تصاویری است که از یک فرد به فرد دیگر یا به تعداد زیادی از مردم به
وسیله ی یک رسانه منتقل می شود.
صفحه 6:
انواع رسانه
رسانه های جمعی را می توان به دو کروه عمده تقسیم کرد که عبارتند از رسانه های چاپی و رسانه های
الكترونيكى (خبر براكنى).
رسانه هاى جابى
کتاب» قديمى ترين رسانه است. بعدها اولین روزنامه در سال ۱۶۰۵میلادی توسط یوهان کار لوس در شهر
استراسبو رگ در اروپا منتشر شد؟ سپس در فرانسه؛ انگلیس؛ آمریکا و استرالیا اولین روزنامه ها وارد زندگی
مردم شدند.
اولین روزنامه در ایران در سال ۱۲۲۹خورشیدی منتشر شد. روزنامه ها در سراسر دنیا از جمله ابزارهایی
اند که پیام دولت هاء احزاب و مردم را به دیگران منتقل می کنند. بیشتر مردم روزنامه ها را به طور مرتب
می خوانند. افرادی که روزنامه ها را مطالعه مى کنند» بیشتر در جریان حوادث و مسائل کشور خود با سایر
کشورها قرار دارند. اين افراد به لحاظ اجتماعی و سیاسی از بقیه فعال ترند و از سواد بالاتری برخوردارند.
مجلّه» یکی دیگر از رسانه های چایی است. مجّه کتابچه ای است که به صورت هفتگی؛ دو هفته یکبار با
فصلی منتشر شود. موضوع یک مجله می تواند موضوعات مختلفی باشد.
صفحه 7:
نفوذ رسانه های چاپی بر افکار, تصمیمات و شیوه ی زندگی ما بسیار زیاد است. نقش
روزنامه ها در حفظ امنیت و ثبات جامعه, هدایت مردم و مسئولان در جهت صحیح, آگاهی
از اقدامات دولت در زمینه های مختلف, یا بسیج مردم در زمینه های مختلف بسیار مهم
است؛ به همین دلیل دولت ها به روی مطالب روزنامه ها حساسیت زیادی دارند.
رسانه های چاپی در مقایسه با سایر منابع خبری مسئولیت بیشتری دارند و باید به صحت
اخبار و اطلاعاتی که به مردم می دهند توچّه داشته باشند. بیشتر اخبار در تلویزیون, معمولا
تکرار مطالبی است که در روزنامه ها نوشته شود.
صفحه 8:
رسانه هاى الكترونيكى (خبر براكنى)
مهم ترين اين رسانه ها رادبو و تلويزيون اند. بسيارى از مردم جهان اخبار» اطلاعات؛ یا فیلم هاى مورد
علاقه ی خود را از طریق تلویزیون دنبال می کنند.
پس از اختراع موشک های فضایی و قمرهای مصنوعی؛ این امکان برای انسان فراهم شد تا بشر به مدار
زمین و ره ی ماه مسافرت کند. پیشرفت علم باعث شد ایستگاه های فضایی در مدار زمین به وجود آید و
امکان تبادل اطلاعات» اخبار و تصاویر از طریق ماهواره ها به نقاط مختلف جهان فراهم شود.
امروزه تلویزیون ها علاوه بر اطلاعات و اخبار داخل کشور می توانند اطلاعات و اخبار سایر کشورها را نیز
دریافت کنند. دولت ها با توجه به عقاید؛ نوع فرهنگ» مقاصد اقتصادی و فرهنگی و اختلافات سیاسی خود
با دیگر کشورها از راديو يا تلویزبون هایی که قادر به دریافت اطلاعات از سایر کشورها هستند؛ به صورت
های مختلف استفاده می کنند.
در موارد زیادی تلویزیون های بیگانه به ویژه دشمنان ايران و اسلام سعی دارند که اعتقادات» ارزش های
اخلاقی با وحدت ملی کشور ما را مورد تهدید قرار دهند.
صفحه 9:
به هر حال رسانه ها داراي تاثيراتي هستند و اگر توجه کنیم که در تجربه زندگي روزمره
نمونه هاي بي شماري از تاثيرهاي کوچك مي توان یافت اين عدم قطعیت تعجب آورتر
جلوه خواهد کرد. لباسي که همه ما به هنگام خروج از منزل مي پوشیم با توجه به پیش
بيني هواست, آنچه مي خریم تحت تاثیر تبلیغات تجاري است. به دیدن فيلمي مي رویم
که در روزنامه درباره اش مطلبي خوانده ایم و به اشکال بیشمار به تلویزیون,رادیو یا
موسيقي واکنش نشان مي دهیم زیرا ما در دنيايي زندگي مي کنیم که فرآيندهاي
سياسي و حكومتي آن بر آساس این تاثیر قرار دارد که ما برآنچه مي گذرد آگاهیم زیرا
از مطبوعات و تلویزیون و رادیو خبر مي گیریم.کم تر كسي را مي توان یافت که
سرچشمه اطلاعات و عقاید اش را نتوان در رسانه ها پیدا کرد.اين همه پول و تلاش
صرف آن مي شود که رسانه ها در جهتي هدایت شوند,که تاثیر دلخواه تحقق یابد.
با وجود این؛ این هم حقيقتي است که در مورد میزان: وقوع و نوع تاثیررسانه ها شك و
ترديدهاي بسياري وجود دارد و دانش ما ناقص تر ازآن است که به جز ساده ترین پیش
بيني ها در مورد و قوع تاثيري خاص در مورد معین سخني بتوانیم كفت. حتي اين نوع
پیش تنني فا هم بيش ازآن كه بز والتض ميقن ذرارة جكرتكي وقوع gull خاض ail
از تجربه و حساب هاي سر انگشتي سرچشمه في گیرد و همین دانیش علمي مبتتي بر
تجربه است که به رسانه ها این امکان را مي دهد که به کار خود بدون تفکر زیاد ادامه
دهند.
صفحه 10:
دلایلی براي عدم قطعیت تاثیرات رسانه ها در زمینه هاي مورد مجادله اي چون اخلاقیات, عقاید و
رفتار که بیشتزین توجه عقوم را بر ی انکیزد وجود نارد, در بتتباري از این موضوع ها نتتخني در
این باره که رسانه علت:اوليه است نمن تواتد در فيان باشد و ما قادر به هیچ نوع تببین واقعي از
الگوهاي انديشه, فرهنگ و رفتار با ريشه هاي عمیق اجتماعي و تاريخي نیستیم. به علاوه سخن
گفتن از رسانه به.منز له چيژي.بسیط و واحد کاملا بق:معناست. زیزا رسانه:ها مجموعه:بسیار
گسترده اي از پيام هاء تصویر و افكاري هستند که بیشترشان از خود رسائه بلکه از جامعه گرفته
شده و عاقبت به جامعه پازیس فرستاده مي شوند. به همین جهت بسیار دشوار است از موردي
تام ببریم که درآن بتوان رسانه را علت واحد یا اجتناب ناپذیر تأثیر اجتماعي معيتي دانست.
رسانه ها هر جا که رشد مي کنند داراي قدرت قابل ملاحظه اي براي شکل دادن به عقاید و
باورهاء دگرگون کردن عادات زندگي و ترویج رفتارهايي کمابیش مطابق میل کنترل کنندگان رسانه
ها و محتواي آنها هستند. اين دیدگاه نه بر اساس کاوش هاي علمي بلکه در اثر مشاهده محبوبیت
بسیار زیاد مطبوعات و رسانه هاي جديدي همچون فیلم و رادیو و نفوذ آنها در ابعاد مختلف زندگي
فردي و اجتماعي به وجود آمده اند.
رسانه ها من توانتد آثار مصري نیز از لحاظ بزهکاري: تعضب: و برخاشگری sing داشته باشند:
رسانه ها در همه ابعاد زندگي افراد تاثیر گذار هستند اما نشان داده شده که هر رساته اي در
ثم قالب شاختار موجود روابط اجتماعن و شرایط فرهنگي و اجتماعي معین عمل مي کند: این
عوامل اجتماعي و فرهتگي در شکل دادن به عقاید. نگرش ها و رفتار مورد مطالعه نقش درجه
آولنردازنه و انتخای:توچهق پاسخگویی: به ریتانه ازدسوی: نخاظبان زا تعیین مق کنند:
صفحه 11:
تاثیر رسانه بر روي زندگي افراد با پیدایش تلویزیون به عنوان رسانه اي نوین که جذابيتي بیش از
اسلاف خود داشته و بر روي زندگي اجتماعي,فرهنگي,اقتصادي و سياسي تاثیرات مهمي داشته
است.
غابراین: آمروژه هر چه رسانه :ها قذرتمندتز مي نقنونذ تاثبر مشتقیم نزي بر روق زندگي اقراذ:مي
گذارند و رسانه ها موقعیت يك نهاد اجتماعي مهم را کسب کرده اند و روز به روز بیش تر مسائل
زندگي عموم در عرصه رسانه ها متجلي مي شود چه در سطح ملي و چه در سطح بین المللي.
صفحه 12:
رسانه ها جكونه باورهاى افراد را در زندگی می سازند؟
رسانه ها به عنوان موثرترین و بهترین ابزارهای انتفال بیام در تاثیر گذاری و شکل دهی سبک زندگی جا
ای دارند. در حوزه دیداری و شنیداری و مکتوب و مجازی» رسانه ها دارای کاربردهای ویژه هستند و
های گوناگونی باعث تغيبر با باورها در زمینه های مختلف می شوند. علتش هم می تواند ویژگی هایی مثل
تنوع بی نظیر رسانه در نوع عرضه محت قیت و به روز بدن» مبتکرانه بودن رسانه نسبت به عرضه پیام
یا
و... باشد. باورم این است که باید از اين امکان و توان رسانه ها برای شکل دهی به اندیشه هاء باورها و رفتارهای
جامعه استفاده کنیم. امروز کسی نیست که از تاثبرات وسانه در ابعاد مختلف تاآگاه باشد و نداند دخالت در تقییر
عقاید» ارزش هاء مهارت ها و سليقه ها و در كل تغبير سبك زندگی یکی از کار کردهای رسانه است.
امروز اصلی ترین هدف رسانه هاء جریان سازی در عرصه سبک زند گی است. رسانه ای در این زمینه موفق تر است
که بتواند اعتماد مخاطب خودش را در القای پيام جلب کند. اگر این رفتار شکل بگیرد در هنجارهای جامعه اثر
می گذارد.
صفحه 13:
آیا مخاطب در اين زمینه صرفا یک دریافت کننده پیام است یا با توجه به کسترش فضاهای ارتباطی و
اطلاعاتی می تواند به تجزیه و تحلیل داده هم بپردازد؟
شواهد نشان می دهد مخاطبان پیام های رسانه را پردازش می کنند و خود فرد تصمیم می گیرد چه اطلاعات
و اخباری را دریافت کرده و چه رسانه ای را برای دریافت این اطلاعات و پیام ها انتخاب کند. مخاطب می
تواند به رسانه ای توجه ویژه داشته باشد و به رسانه دی ى بى توجهى نشان دهده زمانی که زنانه اق دور
اعتماد قرار گرفت از همه شیوه های بصری و خلاقانه استفاده می کند تا مخاطب را پای رسانه نگه دارد و نه
تنها افکار و عقاید او را تحت تاثبر قرار دهد بلکه در مورد اوقات فراغت» نوع بوشش و آرايش» نحوه و فوع
غذا خوردن»نوع روابط با خانواده و اجتماع مخاطبان هم اظهار نظر مى كند. تجربه نشان داده است رسانه
ها تنها در صورت جلب اعتماد مخاطب است که می توانند با ارائه داده ها و پيام ها سبک زندكى مخاطبان را
دستخوش تغییر و تحول کنند.
صفحه 14:
رسانه بویژه از نوع غربی آن از چه ترفندهایی برای القای پیام های خود به مخاطب استفاده می $US
رسانه های نوین تصویری سه ویژگی مهم دارند؛ یکی جذابیت بصری است که به شکل مستقیم و غیرمستقیم و از طریق
شیوه های تکنیکی و محتوایی به گونه ای عمل می کنند که مخاطب برای در یافت پیام آمادگی پیدا کند. دوم ایجاد
اعتماد در مخاطب است. این که به نوعی گیرنده پیام که مخاطب باشد» هم از جهت تکنولوژی و هم روان شناسانه و
جنبه های فنی و رسانه اىء به گونه ای مدیریت می شوند که مخاطب نسبت به حرف ها و پیام های آن رسانه اعتماد
پیدا می کند. نکته سوم تنوع و در واقع ایجاد انگیزه برای دیدن با شنیدن پیام ها و برنامه های آن رسانه است. این
انگیزه یا میلی که باعث ترغیب مخاطب برای دریافت پیام های رسانه می شود شامل جنبه های مختلف روحی =
روانی است و حتی ممکن است مبتنی بر نفسانیات باشد. رسانه هدفش مهار و هدایت پیام است و برای همین شبکه
های ماهواره ای با شیوه های حرفه ای از جهت بصری و شکلی؛ داده ها و اطلاعات خود را به صورت بسته بندی های
جذاب ارائه می کنند تا در دل مخاطبان جا باز کنند و اعتماد او را به دست آورند.
یرجه
صفحه 15:
ای ماهواره ای و سایر رسانه های دیداری و شنیداری که بيشتر از مراکزی غیر از پایگاه های رسمی منتشر می
ت. ین برنمه ها بر الكوهاى رفتارى و اجتماعى خانواده ها بشدت تاثير كذارند. به نظر شما شيوه مقابله با ين فوع
ص مسئوليتى مهم متوجه نهاد هاى فرهنكى و رسانه ملى است. تا جند سال بيش رسانه هاى بيام رسان غربى و مخالف و
ia : اما چند سالى است كه با بهره كيرى از شيوه هاى نوين و به
اه توانستند وارد فضای برخی خانواده های ایرانی شوند و سبک زندگی آنها
رسانه ملی در چنین شرایطی وارد نبردی سخت شده است جرا که رقیبی سرسخت دارد و باید
age ae aa As ee OS 2 er ae ees
هر عرص ره بازی و اه تال و ام وت ای رنه ند
وی که بیدموردتوجه قرار دادء توجه به دغدغه هاى رهبر معظم انقلاب در زمینه رسانه است. ایشان توان و قوه رسانه ای را
اسند و برای رسانه ها در الکودهی سبک زندگی اسلامی و ایرانی نقش جدی ق هبر معظم انقلاب معتقدند هم سبى
غوبى را بايد نقد كرد و هم بايد در ترويج سبك زندكى اسلامى و ايرانى كوشيد. نقش موثر رسانه ملى و سينما تاکنون در چند
خنرائی» از جمله در دیدار با اصحاب هنر و در حکم انتصاب يتن صدا سیما ورد تکید یشان قرر داش است.
ي دینداری درست چگونه در قالب سبک زندگی ایرانی و اسلامی ارائه شود؛ کارشناسانه دارد و باید از
7 عا هابى در اين زمينه برهيز كود. يام ها بايد با مديريت معتوابى سنجيده شود و با كمك نهادهاى بايد به
صفحه 16: