صفحه 1:
مدرس:
00
اسفند ماه 1385
صفحه 2:
روان شناسی پرور شی (تربیتی) شاخه ای از علم
شناسی است که هدف آن کمک به پرورشکاران
يرورش 52
روانشناسى يرورشى يعنى كاربرد اصول و قوانين علم روان
شناسى در امر يرورش.
صفحه 3:
صفحه 4:
و
٠5 5 © © ا إن 3
پرورش مهارنهای فکری
eS Sree anes
اداره محیط کلاس
درس دادن
ارزیابی یادگیری
uel digo! pwilo slajli a woeSawh
یادگیری مادام | لعمر
صفحه 5:
” رويكردهاى روانشناسى”“
صفحه 6:
با ار لیر
1 ۱ را
که ننها رفتار باید هرا .=
ore) ee gn
بار در نی
اسکینر
صفحه 7:
صفحه 8:
* همزمان با رشد رفتارگرایی در آمریکاءز ر/ ۳۱
اوَايل قرن بيستم در ارويا يايه كذارى كرد.
2
صفحه 9:
© براى مثال در رويكرد زيستى به افسر دكي لتك 02
اين اختلال بر حسب تغبيرات غير عادى ذر هیر انتكا
ا ۶
e
صفحه 10:
© روان شناسى يديدار شناحتى ار
معارف انساتی د مساز است تا با علم.
ae 8
صفحه 11:
صفحه 12:
زم پرورش ا
Education
برورش به جريان يا فرايندى منظم و مستمر كفته مى شود كه هدف آن
هدایت رشد ابعاد مختلف جسمانی» شناختی» عاطفی» اجتماعىء و.. (يا به
طور کلی رشد همه جانبه شخصیت ) پرورش یابندگان در جهت کسب و
درك معارف بشرى و هنجار هاى مورد يذيرش جامعه و نيز كمك به
شكوفا شدن استغدادهاى آنان است.
صفحه 13:
ريا 4 2 زا
21
Instruction
آموزش به فعالیتهایی گفته می شود که با هدف آسان
ساختن يادكيرى از سوى اموزكار يا معلم طرح ريزى
مى شود و بين اموزكار و يك يا جند يادكيرنده به
صورت كنش متقايل حجريان مى يابد.
صفحه 14:
" مراحل عمومی آموزش "
را
يس از
آموزش
ار
oe
اموزرش
5
روش ها و فنون
تدريس
2 مرحله
oO see)
آموزش
cow lus روان
یادگیری
اتگیزش
وراه از
5
Deed
۱
تدوین هدفها
یادگیرندگان
صفحه 15:
طرح هفت مرحله اى هدف كزينه اى
صفحه 16:
ره
3 2 1
2۳ ار mee
7۳7 yg
هدف های کلی پا غاینهای
ee ae eal
Pere eG رروان شتاضي
ملاس رل
-هدفهای کلی با غایتهای
پذیرفته شده
هدف؛ های
آموزشی
صفحه 17:
2 0 5
a 9 " دستور زبا
بان فارسی را درک
Se Saw woe ia
: اتم ر
صفحه 18:
سانز یش و سل یر هروه
7
حمل راز و۱9
سان میشود.
3. کمک به یادگیرندگان در امر یادگیری .
4 فراهم دون افكانات ses Sore پرورشی و
ن در آثر بخشی کا
صفحه 19:
هد قهای ورودی
هه
۹
صفحه 20:
CED Dy ee epi ree
هد قواى أمرزقس ۱
a د جوز یت 6 7 روا نى ee ape!
صفحه 21:
صفحه 22:
طبقه بندی هد فهای آموزشی (حوزه عاطفی)
حساسیت نسبت به وجود بعضی | 1. دریافت کردن(توجه
اور ان[ نو <
پدیده ها و محرک های محیطی و کردن)
ميل به يذيرش أنها يا توجه كردن به
آنها.
علاوه بر توجه كردن به محركهاء at پاسخ دادن
نسبت به
آنچه که می بیند يا می شنود
فعالیت نیز میکند, یعنی به آن فعالانه
پاسخ می دهد.
ابراز عقیده یا نگرش نسبت به یک 3۱. ارزش گذاری
رفتار معرف این طبقه دارای ویژه
گیهای باور يا نگرش است.
*اززشها به صورت یک نظام ۰ 4. سازمان ee
عمد ee aha ی سر نولقي نی افیا
صفحه 23:
|
(حوزه روانى-حركتى) 2
2 ۱9۹
حرکات هماهنگ ظریف
رفتارهای ارتباطی غیر کلامی
7
کیبلر و همکاران
SIS EY AGO
صفحه 24:
co)
Oy اق
RT TID Let ESET
2 (حوزه روانی-حرکتی)
۳
esol
ياسخ هدايت شده(عمل كردن با هدايت الكو)
مكانيسم (توانايى انجام يى تكليف به طور عادتى و خودكار)
ياسخ ييجيده اشكار(انجام يك تكليف با ميزان بالابى
كت 1
ار( ار 0
pat 5 الگوهای تازه حرکتی در برخورد با موقعیتهای
جدید
راتفر
صفحه 25:
صم
” رفتار ورودى ”
آنجه يادكيرنده قبلا آموخته كه براى يادكيرى مطالب تازه
پیش نیاز محسوب میشود و همچنین کلیه تجارب مثبت و
ree ew ee reir) ۱
مطلب تازه موثرند رفتارهای ورودی او می نامیم.
صفحه 26:
5
ا 00
یادگیرندگان "
1۱ ce] sn ee
شناختی پیش نیاز درس
اك
داد »سس های یادگیرنده در رابطه
۲
روانی - حرعتی ا . شامل آمادکیها ومهارنهای
بدنی یادگیرنده
صفحه 27:
0
1. سبكهاى يادكيرى شناختئ:" طريقى كه شخص موضوعها را
2 سککهای ار key 2000
3. “شسبكهاى با كدر
رز
تراک دک وتات رت
خاطرمى سيارد .در باره مطالب مء
AS cy Jey dlls gu ol
* در بر گیرنده شخصيت و اوبره AAS
هیجانی یادگیرنده , مانند پشتکار,تنه
كار كردن يا با ديكران كاركردن,
پذیرش يا رد تقوبت کننده های
بیرونی است.
DEE) Pee decency strc
PVE ESC NS mE ا
فیزیکی موثر بر یاذگیری او هستند.
صفحه 28:
سبکبات يادكيرق شناختن :
اد
NE Every, ۱0
2. سبكهاى تكانشى و تاملى (سرعت
یادگیری)
)15 یکی داراراکراست کسن ارلالن رارسن
صفحه 29:
" رران شناسر رشد «
۳ er ل TOE)
تغييرات جسمى » ذهنى » عاطفى و عملكرد فرد را در
طول عمر (از لحظه انعقاد نطفه تا همگام مرگ)مطالعه
ميكند.
صفحه 30:
5 yaw Sls slegSII silo uw, .2
3 تفاوتهای فردی در رشد
1 تباید اننظار داش ا مر
4 رشد دارای ابعاد مختلف و فرایندی بیچیده
cul
BOSE eT) Ore et | eet Peal
ae
صفحه 31:
pve) cul
تفاوتهای
تفاوتهای خانوادگی
اقتصادی-اجتماعی
تفاوتهای فرهنگی
صفحه 32:
"یداد ارت ام با شین دج
شیوه های فرزند پروری (BS
صفحه 33:
" طبقه بندی نظریه های رشد "
EE ee ee ee ee yee
ee eae ees
==
2. نظريه هاى رركت به يادكيرى اطلاعات و
رفتارءاعم از اجتماعى و غير
اجتماعى تكيه دارد.
15 تنطربه نات روانساری وب تحیل سالات حاسلنی و دقیر
أنها بر رفتار انسان توبه دارد,
صفحه 34:
ل انار
رواتکاوی ۱ تتتاختی
ey
موضوع
غرایز وسپله ete iene ey ES
3405535 ربه شک دنبال در اسان
درونى میگیرد لت
Jp سار ار 2
ues محیط ae recone pene
انگیزه ها
رش درا فرایند مداوم پیزستگی در 2, WSS]
ای pert رفتار رشد رشد اسان
صفحه 35:
aug y 2 سس(
بر ری 0
بین جاندار. و محیطی که در آن زندگی می کند نقش اساسی
Sky
۰ nt aces SEED ie ters id
۱ weer)
" اين تعامل يا مبادله بين شخص و محيط به دو صورت انجام
میگیرد :
بر( رز له رز یر در
است که ۲ ۱ نامیده شده است.
صفحه 36:
yn كاذ از ۳ a vy كا Shag
۲ سازمان به این مطلب اشاره می
nursery اك 0
تعامل بین فرد و محیط نامئرتبظ ئيستئد > بلكه آنها با
نشان_مى دهد. Se eee
فرایند سازگاری به دو
ify ae yy
انجام می كيرد
4 ساب جذب مستلزم
Bee) 5 eee ae
۱ eye eer Oy پیش کسب شده است.
Si eh os or گ ا
صفحه 37:
0 > 9 cur aloyo 1
Ge ل Nd A) SI OS er
بر ار بت رل
0۹ ل ا wey oymnrs
ند تدر بج تفكر_نمادين_طاهن_مى_ سود
ا Fe
را At ا 6 1۱0۹۹
ل نار یل در در زیت رل پر سب لد ی را
سین فد ارو در
برلناین تليق يندت ددرت رتلریر خر ربار تردن با اعیلد
10 Repel tare Sema a
تسیل دی فلت Coola leery) Vlg) وري يت كر
صفحه 38:
رشد عاطفي و اجتماعي
1۳ ا lS jlo
5 PCa ا ا ال wert)
Pee ا ا ا ed
ل ل از es rep ۹
alo> ل
. بارز رشد عاطفي و اجتماعي است pile
ل ا 5255 sleiglai a aL pleo
0 ا 00 زمينه
9 براي شرکت | زر آموزان
فعاليتهاي كلاس فراهم نمايد.
صفحه 39:
تعریف هیجا
بجان
Ss Se
ae area
Titel iy بدا سس = :
: سس سس
7 رعش رگ
ww
صفحه 40:
0 eee رك ا el
فكر و عمل
rs; eal ای 2 ۳ با يك
كت يربد
= دستگا ههای بدن ته موس : ع
مو
ae داثر ظاهری آن در بدن puree)
شوند. ۳
در در چهره افراد طزهرمی روز یر
6
0 اثار وعلائم هيجان ا
pvr) eres ee
gles al 9 در ee اخعوصاوو دنر رس ررت
A 3 مسق رلشتین 00
۳ اکون و
psidifo لل ا كردن روز جشن
a 7 Gligel yusls a 3B Yols - aJ5i
صفحه 41:
Fae
*ناتندرستي
موفع روز "
oo ae
otbicl lus."
wSrlgils Luly,"
"سطح ارزو
صفحه 42:
1 یادگیری»
Learning
پادگیری بعنی تغییر نسبتا پایدار در رفتار یا توان
رفتاری که در اثر تجربه ایجاد شود.
* تغییر نسبتا پایدار
* تغییر نسبتا پایدار در توان رفتاری
تغییر نسبتا پایدار در توان رفاری بر اثر تجریم.
صفحه 43:
” طبقه بندى نظريه هاى يادكيرى ”
Tee نظريه .
ر رب رات كاري
. نظریه خبر پردازی
"" نظريه كشتالت- نظريه معنى دار و
يادكيرى مشاهده اى
# شرطى سازى كلاسيك (ياسخكر)-
ل
اك
صفحه 44:
oer pee eee va Ge
ياسخكر
0 ا Gel ia
0000 ل Ser ee Pe le ee
PBN. SYPV Er get TS] ۱۳
و
بزاقي سگ و اتصال لولهاي به این غده میزان
beg eee ل 7
اندازهگيري مينمود» ارائه غذا به تنهايي باعث
ترشح بزاق در حیوان ميشود. je کشف کرد که
tpailes 51S allyl 51 Uns alaad ai> SI ?»9
wulgii a Si5 sluo ru Solo ل
ترشح بزاق ميگردد.
صفحه 45:
فرايند شرطي شدن
5
5 محرك gan ern prs را ار
تنهايي باعث ارائه ياسخ از طرف جاندار
ميشود. در متال بالا «غذا» به عنوان محرك غير
oy - ياسخ غير شرطي: پاسخي است که
pre ps pul Jy r0o JLS 59 (ewwlS 1) jlale
ارائه ميكند. در مثال بالا «ترشح بزاق» در قبال
ارائه غذا ياسخ غير شرطي است.
0
صفحه 46:
3- محرك شرطي: محركي است كه بعد از
ل ا ا لا 02
ced eee Stee este re ا كت
«صداي زنك» در متال بالا به عنوان محرك
حرط انك
در قبال محرك شرطي ارائه ميكند.
صفحه 47:
J ا ل ات D De)
a م pevteer
ee) 1
RE ies محرك غير شرطي+ محرك
(ترشح بزاق) پاسخ شرطي J
eleyny ۳ "0
صفحه 48:
2) نظریه
" با توضيح يك ازمايش Preah
مثال در مورد انسان" به توضیح فرایند شرطي شدن کنشگر
ميپردازیم:
1 در جعبه ازمايش خود قرار داد. موش در
OEP) ل tC pn are ل ا ال 00
حين اين سر بصورت تصادفي اهرم را فشار ميآورد (با توجه به
ا ل ا ا ا 1
pn) 12 Serer err rere pts ۱
از جند بار دريافت غذا ميزان اهرم فشاري موش افزايش مويابد.
نتيجه سح رفتار
(افزایش رفتار اهرم ل ل
(فشار آهرم) 0
0
=
صفحه 49:
" ارائه محرك يس از يك رفتار كه باعث
افزایش 0 تروران ری کر ردرد
تعوبت مي آکویند.
Os eae Set ۳ و باعث
مي كردد تا رفتار فورد نظر تکرار كردد
تقويث كننده مي كويند.
صفحه 50:
انواع تقویت
(ارائه محرك خوشايند) مثبت
(حذف محرك ازارنده) منفي
صفحه 51:
* اگر رفتار فرد با پیامد نامطلوبي دنبال شود
و احتمال. انجام ell رفتار در شرایط
همسان ol کار بابد. گفته ميشود که
awe Sy ll شده است.
۴ ارائه محرك آزارنده یا تقویت کننده منفي
lis, Jlio a ا
نتيجهاش ضعيف شدن يا كاهش احتمال
صفحه 52:
ت ره
رفتار فرد باقي ميماند و به محض اينكه عامل تنبيه
oi اا 00010000
2- سبب انزجار فرد تنبيه شونده از تنبيه كننده
مي شود.
ay Y2)S aii Joc -3 ال ا
مي شود.
Be ا
ا ل ا pho
جانشين رفتار تنبيه شده نمايد.
6- مال ا 00
است شخص تنبیه شده به تنبیهکننده حمله نماید.
صفحه 53:
ال 9
7 ا 7 eC BION fs
آن را ا 50 دادهايم 1۳ مدتي را
نكنيم. به تدريج اين رفتار رو به زوال و
0 culgs 52 9 yualS ul jo Jlaisl
۱ pres
wiWgle sine sly ord a8 Sol, 548, 551 *
استفادذه نگردد ۳۳ رفتارهاي مغاير با ان
رفتار تقويت كردد رفتار ياد كرفته شده
ES fe | ee)
صفحه 54:
ره ی ی ی
ری پر ان زار Je lou
شرك كان مكاي در أ b ار از ۰
رقتار كتشكر است بلتد كرزن جيت شركك زر فعاليت فاى
كلاس ورياسخ دادن به سئوال معلم, در كلاس معلم رياضي
صورت گیرد. و معلم رياضي نیز اين رفتار را تقوبت کرده
باشد این رفتار فقط در حضور آن محركها ظاهر خواهد
1 PE ل
BVT free pe Em eeery pe od Pe rerttee eC grey ey | Ft)
«عمیم محر يعني كسترش يك رفتار در خصوص محرك
۱
شباهتهابي كه بين وي و دوست خود وجود دارد بهنام
أشناي خود صدا كنيم تعميم محرك روي داده است.
+
صفحه 55:
gl arabika eg aly” ينه ب"
ار
صفحه 56:
Se eerie El
oye apse a
a ieee
Ee 0 ار دم ام
دهاي سرمشق از لجا ae
وت = ae اد
فرايند توجه ” ۳ مر
كيرنده يا مشاهدهك, ماد ساره » اعتماد به
تفس در یادگیری از راه تفلید 2 ae
عاملي که در يادگيري مشا لامر لسارو
bie arorn meer) or erry ل BPH
صفحه 57:
12-موجله عه
تاد هنارق
00 2Bliso ol, 51 fi cus a SLE Mil aSul sls
Lorn oleic! as 125055 lead Lb rigs edly
فرايندهاي يادداري يا بهيادسياري وجود دارد كه در آنها
ee مهو و رن
ذخیره ميشوند, نمادهايي که به صورت تجسمي یا
سا مي شوند» تصواویر ذخیره شده واقعي
از تجارب ors Syloy SII ۱
يادكيري مشاهدهاي قابل بازيابياند و ميتوان مطابق
با آن عصل کرد ... یس از آنکه اطلاعات بطور شناختي
تم 2 و ۱
ميتوان آنها را بطور نهان بازنمايي کرد, بطور ذهني
ا لت
صفحه 58:
للم ۳
a اين Ie وم سر SS
Sos aoe ae به eae cee! تتديك
مي شوند» وجود این مرحله در فرایند بادگيري
مشاهدهاي از ان جهت ضروري است که
0 52-48 slot plol-L 035 Sol,
اننت: برکم ee مشاهده فرار داده و به حافظه
١ و ميف عملكرد خود اشنا مي شود.
PC py bars fe-rerey Fy 0 تم از
پرداخته است اشکالات عملکرد خود را برطرف
مي سازد.
صفحه 59:
* اگر چه د =o peep:
عث ياد ي نمي شود ما ميتواند isp
ei ذارد.
* عوامل انگيزشي از سه جنبه, بادگيري از
را دا نز تحت زر ات
* تقویت و تنبیه بيروني
و وتو تنیها تقا نها
زد بت ر تنیی دا
صفحه 60:
ناکت تسه اد تما دح
شناختي بر خل۱۱ Paty
وك oe ee
از ice هاي قد 52 از دیدگاه
ناختي نظربه oi: ا كه 0 Uley
شناسان الماني به ۳ ane
و لوین ارائه ree 1 يك سا
رت ۲ ae ۳
مت 0
۹7 دهنده آن. بیشتر است
صفحه 61:
a a a 22
اك
IES
. فانون بستن يا تکمیل الل ا ا
کامل و ناقص به صورت واحدهاي کامل ادراك
مي شوند.
صفحه 62:
4 - مر م سارمان ادراكي به
ست که خط مستفيم به صورت
و نظایر آن به صورت iss ادامه
مي باید.
مر ne era
كنا لح سان مضنا ecg) ed فرد ادر ات
سب oo JSS GS glass Gig yg SS
آن ادراك مي شود.
6 فانون-سادگي سما-یدیده «ها- موه واشکاك.
رابه صورت ساده شده ادراك سر بنیم.
صفحه 63:
طا تال سای کس نب سا گس یف
foe er re rere a)
* در نظطربة ols معني داز ازوتل , ساخت
ED Pe Dep rer noe eres tery
اسان يادكيرى را تشکیل مي دهد.
دنر ۲9۳۳ 0 Die بز ايجار
bon Sales دید
pg Sy دسر بد se سار
ید یی -جد ودرا سکس pe tee لشده بيوند
بیدا کنر ار معني دار اسان سرادد اختار.
صفحه 64:
رح راز QLD) aris
alacel au 7
Sm a eet en eee ee mee) |
قبلي ار انه بيش سازمان دهنده در
cusl-s5.S0b-slaiul ۱
دهنده خلاصه AS sl از کل ۳
بادگتزي اد as aS صورت
بوشتاري کفناری در ابندای
mrs eee) ارائه مي شود.
صفحه 65:
صفحه 66:
" ویژگیهای موس حافظه
انعر سوت نود
تور oy
دا
بی توجهی نسخه اى |1تا3ثانه |زياد حسی
ازدروت أه
داد
جانشینی رمز 0 تانیه | 2(- کر
sae دیداری و +)7ماده |مدت
شنیداری اطلاعاتی
*تداخل رمز نا محدود | نامحدود ابلند .
rae ردن ديدارى 7 مدت
صفحه 67:
استشاده از نا رید
مار
در ابر بان بیرد ر آسرزش
1 - به مطالب بادگيري توجه شود.
4
9(
3 - سطالب جید راب سطالب دی
ارتباط دسید.
4 - مطالب را تکرار و مرور کنید.
صفحه 68:
ا ا 02 1000
یافته باد بگیرید.
زر ور
باشید,
7 - در امر يادكيري فعالانه
eer ا pe
8 - به جاي دوباره حخواتي آن را
به-ربان_-خودارائه نمایید.
صفحه 69:
a a 3 ۳
انگیزش
*به اعتقاد ما انگيزش حالتي
أست دروني كه جهت و
شدت رفتار را تعيين مي كند
enone سدح لزيا تاوف
امي کنند. شن را
een ne 0 1
0 مب
صفحه 70:
نظریه نيازهاي
1 سازهاي زيستی he 000
7 al 52) ۳3 3
ay en
دانش ۳
صفحه 71:
۳ Gus aw ylas
صفحه 72:
شنون یداد انگیزرش. در
2251 كن
0 مي ا
0200
oslainul nollS isla ا ل ١
اک و رو ور مسف Hees
يس از عملکرد درست بادگیرنده از تدابیر موثر
انكيزشي است كه معلم مي تواند از آن استفاده
5
مم10 0-22
en bw Des ا ا ل
جلوكيرى كنيد:
از رل رات از در ترس ا 0
صفحه 73:
اك عو دي SS len eons ees
7 امر يادكيري توجه
Se نشان داده ؛ پياودهاي متبت را ارائه
Peri eter) که به-دانتتن آهورا
در ۳
oe a2) ۳[
با موفعبتهاي وافعي زندگي ارائه
10 رل زر آرمون برای ایجاد انگیرش
ata po ail کزان معلالب : 1 ۳
a a pS a)
برهسهدي كردن نوها gle دافش
موزان وا بال ببريد.
صفحه 74:
كرايش همه جانبه فرد به
ارزيابي مثبت و بالا از
توانمندیها 2 ال 067
فرد بعد از ان براي كسب
رد۳
0
صفحه 75:
ا
rae ere een ere
1 00 با لذت و خوشي
2تلاش و کوشش
ic} .موفقیت و پیشرفت تحصيلي
۳
را كك
6داراي معيارهاي دروني کنترل
صفحه 76:
Cle pout asi عواهان
1 ازرزش دست عرد تا چه اندازه
براي موفقیت و رسیدن به آن ارزش
قائل است.
Pee 00 عملكر 3 انتظارات و
ean SRE ISLET ۳۳۲۳ ۳۳7 ۳۱۳7۳۳ ۲
اس سس
3 علت يابي از شکست ها و موفقیت
هاي فیلی : نظریه نسبت دادن (اسناد 7
صفحه 77:
ل 1 — زر
درد ر لره
et er ree ۳
0 ۳ : 4۳۳ براي اماده
سازي معلم جهت آموزش
مطالب يادكيري است..
صفحه 78:
apy سای
1 روش a
مر ات گروهي
3 رون اکتتناتی (هدانت (ops ss ess
yugeol 4 ل ا م
ee
دس تس aie pore)
سای سس ام - 2 ش دو جانبه - ae ree
ieee رع ركتي - يرسيدن دو
of 17 به کمك روش هاي تغییر رفتار
ee gah 8
4 آموزش مفاهیم و اصول