صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
چشم دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی است آن بینی
معنی بیت : از راه دل (بصیرت)خداوند را ببین . حقیقت هایی را که با چشم ظاهری و مادّی نمی توانی
ببینی. از راه دل درک می کنی.
: تشخیص : چشم دل /واج آرایی: تکرار حرف « ن»/ مراعات نظیر نچشم , دل و جان
نکته دستوری : چشم دل . جان » آن : مفعول هستند./
بیت چهار جمله است.
صفحه 4:
ران دوره ی افشاریه و زندیه است.او درسرودن غزل از
فظ ييروى مى كرد.« ترجيع بند » عرفانى وى نيزمعروف pul
صفحه 5:
"يم ترجيع بند چیست ؟
ع واه ره مج دب بت سیم سروس teen
كه یعی سست و سیج دیست جر او 0
صفحه 6:
lo phe St بل از
bom عل فر
از مارج و برد fe hl
از اج او if ie ah
Stub PP a? fe ws
از مای او آگاه مت UG
yo (a le of
x ا Ue م Th at
tu «ارو مان Geb
شن از لاس و شن از لا
0 7 سي
تاج او jl hs مر تاره
oY brs te رها
te 6
ادا د we دود اذ أن
مرا و اده و نیا نو
صفحه 7:
<u de ی dy Si de د ول اد سل
be Na WN Cues 2? از زعن اذ OT از ta
وو کت «لن . کاد طراست پر وتو از کار او کارکی خطاست»
مت کی ۸ ۶ و م وم رن بو و دشت از شم نا
i 17 ۷ 2
fe اذ اينما Ps (PG بوو از خا و تنم لين تصوير بود
Pe ut ae - (29! راو weber tt
صفحه 8:
4 ۰ سم
( ما راه. ۸ بت fy Cub by وب و انا
0 م 7 ۰ ۰
تمس برد ایا گاست؟ لفت: ايها مان ae eI
م م
1 ید ملد اب 3 AG wl Sib we Sed at
Le Eanes,
ا شيل دست و رول تازه a ! دل ور ول uit رن
a بل Sufi dG) Sole) vie ۲ Ye ol
1
i
صفحه 9:
ok 7
a مان dp Gleb by Ava وب و آنا
۰ ۰ م oe ۰ ۰
تسد ow گاست؟ لفت: ایا ناد وب تراست
nd Ge
A wl لوت, زک fies sh Mf lily wee
3 در 7
1 ) وفول وست و رول ۲اه زر ! دل ور ول uit رن
Sofi ايخامت؟ اينا «ر eb كن todas
i 5
i
صفحه 10:
انتج «آدى غادء او id
Yl و اوه و IS است
عاوت او ست 7 , on
تازه ta 4( ين Sls
Sef AG» تفر
Le ol beg iat PIS
9 وری و ول لد ات
ام iu GOs dn
ان aT OF Ue
eee - كن ae
ووست 2 ل و ىنا
صفحه 11:
پیش از اینها : قبلا در گذشته توفنده : پرخروش , خروشان »
آخشتی : آجری ( خشت : آجرخام ) غوغاکننده . رم
برج : ساختمان هاى بلندء قصر نیت : قصد. آهنگ » عزم
عاج : دو دندان پیش و بالایی فیل ها دلگیر: ناراحت , غمگین
که بسیار گران بها است. ۰ خوت: دور از دیگران, تنهایی
بن : ص صدایی مانند صدای زنگ که ریا : دورویی , نفاق ( بی ریا : بدون
در گوش می پیچد. دورویی )
نعره : فریاد بلند پوریا : حصیری که ازقق م ا
صفحه 12:
قالب شعر : مثنوی
پیش از اين ها فکر می کردم خدا خانه ای دارد میان ابر ها
کت
خدا - نهاد / خانه ای - مفعول / بیت از دو
<9و . “ويد = oS ۳
naa. 5 2. ine 3 ۳
.جمله تشکیل شده است 7 eS 2
صفحه 13:
الماس ساخته شده است .
آرایه : مثل قصر < تشبیه / الماس و طلا/ قصر و پادشاه - مراعات So
صفحه 14:
صفحه 15:
معنی : [ فکر می کردم] ماه ؛ نورکوچکی از تاج خدا aK. 03
We |0۲
آرایه : ماه و ستاره - مراعات نظیر
نكته ى دشتورى : اين بيت دو جمله است كه در يايان هر مصراع فعل
شده. /ماه , هر ستاره : نهاد / برق کوچک , پولک :
واقع, پولک های باق تاج خدا می باشد.
صفحه 16:
بلند و خروشان او می باشد.
آرایه : طوفان وسیل : مراعات نظیر نعرذ توفد
نکته ی دستوری : طنین خنده اش : مسند بو
صفحه 17:
هیچ کس از جای او آگاه نیست
معنی : هیچ کس نمی داند که او کجا زندگی می
.ديدن او را ندارد
آرايه : را و راه - جناس / راه نيست ( نداشتن ) - كنايه ازيذيرفته نشدن
/ تكرار واه هيج كس : آرایه ی تکرار
نکته ی ذو دک ۰۳۰۰ مشرع دوم به
معنى ( برا ۸ خرف اضافه است / هیچ کس : متقم / نیست در مصرع
دود به معت ( هوحود نداد ) است ه فعا غب اسناد است.
صفحه 18:
۰
0
i> حم بود و خشمکین
7 ابى ;
J ol
/ تكرا
العم
ad a 5
9
ee...
ae = 1
آرایه :
ارای ۲
نکته ی
صفحه 19:
بودء امَا در ميان ما نبود
معنى: خدا وجود داشت اما از ما دور بود ٠.
نبود.
نكته ى دستورى : بود و نبود در مصرع اول به مع
است و غير اسنادى مى باشند . فعل نبود در مصراع د و
است و (مهربان و ساده و زيبا ) مسند است./ بيت سه <
مهربان . ساده , زیبا : مسند
صفحه 20:
در دل او دوستی جایی نداشت 1۳
معنی : در وجود او عشق و دوستی جایی نداد نت و
و مهربانی به او بی معنی بود.
نکته ی دستوری : دوستی و مهربانی : نهاد جمله
و هیچ معنایی : مفعول / بیت دو جمله است.
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
وحشت از خشم خدا بود.( می ترسیدم که خدا از مر
آرایه : نماز و دعا < مراعات نظیر / ترس و وحشت و خشم - مراعات
۸
صفحه 24:
هميشه به این شکل خشمگین و بی رحم و نا ه
آرایه : واج آرایی مصوت « ی « / دلگیر بودن : كنايا
نکته دستوری : دلگیر : مسند / بیت دو جمله است .
تا که یک شب دست در دست يدر راه افتادم به قصد یک سفر
—— :بیت یک جمله است. fe
\
آرایه : ae: مراعات نظیر :قصد ؛ سفر. راه / دست در
دست :کنایه از همراهی
صفحه 25:
* در ميان راه در يك روستا خانه ای دیدیه
نکته دستوری : بیت یک جمله است. 7
آرایه : واج آرایی « ر « در مصراع eK Jal
زود يرسيدم يدرء اين جا كجاست ؟ كفت : اين
آرايه : واج آرايى :« خ»
نكته دستوري pede Dee ut
Di
Lee
صفحه 26:
صفحه 27:
گفتمش : پس آن خدای خشمگین خا
آرايه : واج آرایی « خ » / تکراروا ژه ی |
نکته ی دستوری : 8 ش » در گفتمش : نقش مك
جمله است.
گفت : « آری خانه ی او بی ریاست فرش هایش از گلیم و بوریاست »
آرایه : : فرش گلیم و بوریا - مراعات نظیر
نکته
آری ) در این جا , یک جمله است . بیت چهارجمله
صفحه 28:
است .( یعنی خدا در وجود انسان ۳ 5
A ae : مهربان » ساده. بی کینه : مسند
نكتهى دِسَتَوري :متهم |
صفحه 29:
نکته ی دستوری : مصراع دوم از دو جمله تشکیل شده آ.
[ است ] و نشانش روشنی [ است ] / خشم و دشمنی نور ؛ روشنی :
آرایه : م 5 خدا : آرابه ی تکرار
صفحه 30:
دوستی از من به من نزدیک تر
آرایه : این بیت . تلمیح دارد به آخر آیه ی 16
الیه من حبل الورید.( ما از رگ گردن به شما
oe ؛نزدیک تر : مسند
صفحه 31:
و وتاب تنفسصبح. مثلچشمه مثلرود .
یه ق ولپ رستوو آییته هایتاگهانترا ز
صفحه 32:
وار های مهم املایی
قصر- قضه ها - الماس - برجش - عاج و
بلور - غرور - رعد و برق - طنین ۳
طوفان - نعره ی توفنده - حضور - پرس
وجو - تصوير - قصد - خلوت - وضویی
- بوریا - بی کینه
صفحه 33:
.١ ۱ شاعر در مصراع «اینجا خانة خوب خداست» به چه نکتهای اشاره دارد؟
۲ درک و دریافت خود را از مصراع « نام او نور و نشانش روشنی » بیان کنید.
۳ چه راههایی برای شناخت خداوند هستی وجود دارد؟
۴ أج نات ننک نینس تا دک جنرت تس
صفحه 34:
در سال پیش يا مقهوم زیان و ادبیات و تقاوت آن دو آشتا شدیم. میداتیم که
ساختمان زیان از عتاصری تشکیل میشود. واژهها و جملههای زبان» مانتد ظرقهایی
هستتد که قکر ما را در خود جای میدهتد. ما باید هتگام خواتدن هر اثر و شتیدن كقتار
هر شخص, با درتگ و تأمل» نحوة گزیتش واژهها و زميتة قکری آن را جستوجو کنیم؛
پس برای درک بهتر هر اثر باید یه «ساختار» و محتوای آن توجه کرد.
یرای بررسی ساختار (شکل بیروتی) هر اتر میتوانیم از این پرسشها بهره بگیریم.
mm متن اقرء به «نقر» است یا به «نظم»؟
8 شيوة بیان توشته. «زیانی» است یا «ادیی»؟
9 واژههای متن» ساده و قایل فهم هستتد یا دشوار و دیریاب؟
اکتون يا توجّه به این پرسشهاء. شعر «ستایش» و «درس اوّل» را از تظر ساختار يا
هم مقایسه کتید.
1
7۳7
صفحه 35:
ياد آوری
در سال گذشته خواندید که هر فعل دارای دو بن است .
بن ماضی و بن مضارع
۳8۹ ساختن قعل های زمان حالبه کار مس رود و ا قعل امدق[ |
مفر د بدون « ب » به دست می آید مثال :
برو : رو
بن ماضى براى ساختن فعل هاى زمان كذشته به كار مى رود و با حذف « ن » مصدربه
دست می آید.مانند نوشتن ن : نوشت
صفحه 36:
9.
١| |) دربارة زمينة فكرى شعر «ستايش» در كرودها كفت وكو كنيد
1. دربارة ارتباط مفهوم أي زير با متن درس بس از تأمل و تفكرء كفت وكو كنيد.
۲ هم از رگ كردن به شما نزديكتريم.» (سوره «ق» أيه 1۶)
۳
صفحه 37:
.١ از متن «ستایش» «درس اوّل» واژههایی بیابید که در آنها یکی از حروف «ذ زء ضء
ظ» به کار رقته باشد.
۲. جدول زیر را کامل كنيل
صفحه 38:
a : ی
x ردیف و قافیه را در بیت هشتم و هجدهم شعر «پیش از اینها» مشخص کنید.
۴ سعدی در بیت زیر به کدام داستانهای مذهبی اشاره دارد؟
«گلستان کند آتشی بر خلیل گروهی بر آتش برد ز آب نیل»
صفحه 39:
صفحه 40:
Rae Pert me ea rne ere)
5 ۳
۱ معنی واژه های مشخص شده وا.
wee
Shia! ل ا زير جه تلميحىئ وجود دازد؟00)
صفحه 41:
5
شاعر در مصراع ا اينجا خانه - كاي بد كوي اشارزه
داره؟( 0۵ ۰ 4
One ee ا rer
ty ۰ 5 rere زیر Ea.
۲
|
5-2
i
صفحه 42:
۳
( | ۴-شاعر در مصراع و اینجا خانه مت كراسي رد بل یی ۳1
دازه؟( 0) : 1 4
Bene ا اا ee
صفحه 43:
re اش را را بر ورن ور وش
ee 00 5 ۳
م ررم يترا بودن د لد سای از داه «سید وبا رن اجه سفترالن؛بب سرارغ
zg ین a
(gl cg رفت و لفت: eae o hac NENT ep ito
geek. 1
ات نه نواعم ا کار را كز رز
ِ ۳ ۲
ث: ديل دا ب من MPP
ری سر
Sik la Fashion : wh, ریک
Keegan wipe
صفحه 44:
"> معنی واژه ها
غلام : نوکر
ارباب : سرور» صاحب
7 7
بایان اش را .فان بت
ن همان سراق
song nicl
7
صحرا : بیابان
چرا: علف خوردن حیوانات در علف زار
انبوه : بسیان فداوان-م
سراغ : در اینجا به معنی ند سر
خداوند : صاحب
صفحه 45:
بررسى برخى عبارت ها : گوسفندان اربابش:مفعول/صحرا :متمّم /اربابش :مضاف
و مضاف الیه «ش» : به معنای خود/سر گرم بودن : کنایه از مشغول کاری
بودن/گوسفندانت : مضاف و مضاف الیه ات : ضمیر متصل دوم شخص مفرد
خداوندش را :«را»در اینجا حرف اضافه است به معنای«به»/خداوند:متمم/خداوند
درجمله ی اوّل به معنای صاحب ومالک/خداونددر چمله ی دوم به معناى ۳
معنای جمله های دشوار:
با دیدن انبوه گوسفندان , به سراغ آن غلام رفت. ۸
معنی : با دیدن گوسفندان فراوان و زیاد به نزد آن چوپان رفت. eb
خداوندش را بگوی که گرگ ببرد . غلام گفت : به خدای چه بگویم ؟! ۱ ay
معنی : به صاحب این گوسفندان 1983 GS کوتت سرا وید و خورد. خدمتکار
گفت: :بك خدا که نمی توانم دروغ بگویم؟!
صفحه 46:
ig aa ابوالقاسم قشیری از عارفان قرن پنجم است . اصل
ژّن کتاب به زبان عربی است و یکی از شاگردان قشیری آن
صفحه 47: