آموزشکودک و نوجوانادبیات و زبان

پاورپوینت درس اول فارسی پایه هشتم (پیش از اینها)

تدریس کامل درس اول(پیش از اینها) و حکایت(به خدا چه بگویم؟) فارسی پایه هشتم پاورپوینت آموزش ادبیات پایه هشتم درس اول در ۴۷ اسلاید شامل: ۱-معنی ابیات همراه با آرایه ها و نکات دستوری ۲-معنی واژه ها ۳-تاریخ ادبیات ۴-واژه های مهم املایی ۵-قالب شعر ۶-نمونه سوال و… برای مشاهده فیلم تدریس “درس اول و حکایت فارسی هشتم” به لینک زیر مراجعه نمایید. https://b2n.ir/j40096 این پاورپوینت قابل ویرایش می باشد و در آن از مطالب کتاب کمک آموزشی مبتکران ویژه تیزهوشان فارسی هشتم نیز استفاده شده است.

ppt.ir

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
چشم دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی است آن بینی معنی بیت : از راه دل (بصیرت)خداوند را ببین . حقیقت هایی را که با چشم ظاهری و مادّی نمی توانی ببینی. از راه دل درک می کنی. : تشخیص : چشم دل /واج آرایی: تکرار حرف « ن»/ مراعات نظیر نچشم , دل و جان نکته دستوری : چشم دل . جان » آن : مفعول هستند./ بیت چهار جمله است.

صفحه 4:
ران دوره ی افشاریه و زندیه است.او درسرودن غزل از فظ ييروى مى كرد.« ترجيع بند » عرفانى وى نيزمعروف ‎pul‏

صفحه 5:
"يم ترجيع بند چیست ؟ ع واه ره مج دب بت سیم سروس ‎teen‏ ‏كه یعی سست و سیج دیست جر او 0

صفحه 6:
lo phe St ‏بل از‎ bom ‏عل فر‎ ‏از مارج و برد‎ fe hl ‏از اج او‎ if ie ah Stub PP a? fe ws ‏از مای او آگاه مت‎ UG yo (a le of x ‏ا‎ Ue ‏م‎ Th at tu ‏«ارو مان‎ Geb ‏شن از لاس و شن از لا‎ 0 7 ‏سي‎ ‏تاج او‎ jl hs ‏مر تاره‎ ‎oY brs te‏ رها ‎te 6‏ ادا د ‎we‏ دود اذ أن مرا و اده و نیا نو ‎

صفحه 7:
<u de ‏ی‎ dy Si de ‏د ول اد سل‎ ‎be Na WN Cues 2?‏ از زعن اذ ‎OT‏ از ‎ta‏ ‏وو کت «لن . کاد طراست پر وتو از کار او کارکی خطاست» ‏مت کی ۸ ۶ و م وم رن بو و دشت از شم نا ‎i 17 ۷‏ 2 ‎fe‏ اذ اينما ‎Ps (PG‏ بوو از خا و تنم لين تصوير بود ‎Pe ut ae - (29! ‏راو‎ weber tt ‎

صفحه 8:
4 ۰ سم ( ما راه. ۸ بت ‎fy Cub by‏ وب و انا 0 م 7 ۰ ۰ تمس برد ایا گاست؟ لفت: ايها مان ‎ae eI‏ م م 1 ید ملد اب 3 ‎AG wl Sib we Sed at‏ ‎Le Eanes,‏ ا شيل دست و رول تازه ‎a‏ ! دل ور ول ‎uit‏ رن ‎a‏ بل ‎Sufi dG) Sole) vie ۲ Ye ol‏ 1 ‎i‏

صفحه 9:
ok 7 ‎a‏ مان ‎dp Gleb by Ava‏ وب و آنا ۰ ۰ م ‎oe‏ ۰ ۰ تسد ‎ow‏ گاست؟ لفت: ایا ناد وب تراست ‎ ‎nd Ge A wl ‏لوت, زک‎ fies sh Mf lily wee ‏3 در 7 1 ) وفول وست و رول ۲اه زر ! دل ور ول ‎uit‏ رن ‎Sofi ‏ايخامت؟ اينا «ر‎ eb ‏كن‎ todas i 5 i

صفحه 10:
انتج «آدى غادء او ‎id‏ ‎Yl‏ و اوه و ‎IS‏ است عاوت او ست 7 , ‎on‏ ‏تازه ‎ta‏ 4( ين ‎Sls‏ ‎Sef AG»‏ تفر ‎Le ol beg iat PIS‏ 9 وری و ول لد ات ام ‎iu GOs dn‏ ان ‎aT OF Ue‏ ‎eee‏ - كن ‎ae‏ ووست 2 ل و ىنا

صفحه 11:
پیش از اینها : قبلا در گذشته توفنده : پرخروش , خروشان » آخشتی : آجری ( خشت : آجرخام ) غوغاکننده . رم برج : ساختمان هاى بلندء قصر نیت : قصد. آهنگ » عزم عاج : دو دندان پیش و بالایی فیل ها دلگیر: ناراحت , غمگین که بسیار گران بها است. ‏ ۰ خوت: دور از دیگران, تنهایی بن : ص صدایی مانند صدای زنگ که ریا : دورویی , نفاق ( بی ریا : بدون در گوش می پیچد. دورویی ) نعره : فریاد بلند پوریا : حصیری که ازقق م ا

صفحه 12:
قالب شعر : مثنوی پیش از اين ها فکر می کردم خدا خانه ای دارد میان ابر ها کت خدا - نهاد / خانه ای - مفعول / بیت از دو <9و . “ويد = ‎oS‏ ۳ ‎naa. 5 2. ine‏ 3 ۳ .جمله تشکیل شده است 7 ‎eS‏ 2

صفحه 13:
الماس ساخته شده است . آرایه : مثل قصر < تشبیه / الماس و طلا/ قصر و پادشاه - مراعات ‎So‏

صفحه 14:

صفحه 15:
معنی : [ فکر می کردم] ماه ؛ نورکوچکی از تاج خدا ‎aK.‏ 03 ‎We |0۲‏ آرایه : ماه و ستاره - مراعات نظیر ‏نكته ى دشتورى : اين بيت دو جمله است كه در يايان هر مصراع فعل ‏شده. /ماه , هر ستاره : نهاد / برق کوچک , پولک : ‏واقع, پولک های باق تاج خدا می باشد. ‎ ‎

صفحه 16:
بلند و خروشان او می باشد. آرایه : طوفان وسیل : مراعات نظیر نعرذ توفد نکته ی دستوری : طنین خنده اش : مسند بو

صفحه 17:
هیچ کس از جای او آگاه نیست معنی : هیچ کس نمی داند که او کجا زندگی می .ديدن او را ندارد آرايه : را و راه - جناس / راه نيست ( نداشتن ) - كنايه ازيذيرفته نشدن / تكرار واه هيج كس : آرایه ی تکرار نکته ی ذو دک ۰۳۰۰ مشرع دوم به معنى ( برا ۸ خرف اضافه است / هیچ کس : متقم / نیست در مصرع دود به معت ‏ ( هوحود نداد ) است ه فعا غب اسناد است.

صفحه 18:
۰ 0 ‎i>‏ حم بود و خشمکین ‎7 ‏ابى‎ ; J ol ‎ ‎ ‏/ تكرا العم ‎ad a‏ 5 9 ‎ee...‏ ‎ae = 1‏ آرایه : ارای ۲ نکته ی ‎

صفحه 19:
بودء امَا در ميان ما نبود معنى: خدا وجود داشت اما از ما دور بود ‎٠.‏ ‏نبود. ‏نكته ى دستورى : بود و نبود در مصرع اول به مع است و غير اسنادى مى باشند . فعل نبود در مصراع د و است و (مهربان و ساده و زيبا ) مسند است./ بيت سه < مهربان . ساده , زیبا : مسند

صفحه 20:
در دل او دوستی جایی نداشت 1۳ معنی : در وجود او عشق و دوستی جایی نداد نت و و مهربانی به او بی معنی بود. نکته ی دستوری : دوستی و مهربانی : نهاد جمله و هیچ معنایی : مفعول / بیت دو جمله است.

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:
وحشت از خشم خدا بود.( می ترسیدم که خدا از مر آرایه : نماز و دعا < مراعات نظیر / ترس و وحشت و خشم - مراعات ۸

صفحه 24:
هميشه به این شکل خشمگین و بی رحم و نا ه آرایه : واج آرایی مصوت « ی « / دلگیر بودن : كنايا نکته دستوری : دلگیر : مسند / بیت دو جمله است . تا که یک شب دست در دست يدر راه افتادم به قصد یک سفر —— :بیت یک جمله است. ‎fe‏ \ آرایه : ‎ae:‏ مراعات نظیر :قصد ؛ سفر. راه / دست در دست :کنایه از همراهی

صفحه 25:
* در ميان راه در يك روستا خانه ای دیدیه نکته دستوری : بیت یک جمله است. 7 آرایه : واج آرایی « ر « در مصراع ‎eK Jal‏ زود يرسيدم يدرء اين جا كجاست ؟ كفت : اين آرايه : واج آرايى :« خ» نكته دستوري ‎pede Dee ut‏ ‎Di‏ Lee

صفحه 26:

صفحه 27:
گفتمش : پس آن خدای خشمگین خا آرايه : واج آرایی « خ » / تکراروا ژه ی | نکته ی دستوری : 8 ش » در گفتمش : نقش مك جمله است. گفت : « آری خانه ی او بی ریاست فرش هایش از گلیم و بوریاست » آرایه : : فرش گلیم و بوریا - مراعات نظیر نکته آری ) در این جا , یک جمله است . بیت چهارجمله

صفحه 28:
است .( یعنی خدا در وجود انسان ۳ 5 ‎A ae‏ : مهربان » ساده. بی کینه : مسند نكتهى دِسَتَوري :متهم |

صفحه 29:
نکته ی دستوری : مصراع دوم از دو جمله تشکیل شده آ. [ است ] و نشانش روشنی [ است ] / خشم و دشمنی ‏ نور ؛ روشنی : آرایه : م 5 خدا : آرابه ی تکرار

صفحه 30:
دوستی از من به من نزدیک تر آرایه : این بیت . تلمیح دارد به آخر آیه ی 16 الیه من حبل الورید.( ما از رگ گردن به شما ‎oe‏ ؛نزدیک تر : مسند

صفحه 31:
و وتاب تنفس‌صبح. مثل‌چشمه مثلرود . یه ق ولپ رستوو آییته های‌تاگهانترا ز

صفحه 32:
وار های مهم املایی قصر- قضه ها - الماس - برجش - عاج و بلور - غرور - رعد و برق - طنین ۳ طوفان - نعره ی توفنده - حضور - پرس وجو - تصوير - قصد - خلوت - وضویی - بوریا - بی کینه

صفحه 33:
‎.١ ۱‏ شاعر در مصراع «اینجا خانة خوب خداست» به چه نکته‌ای اشاره دارد؟ ۲ درک و دریافت خود را از مصراع « نام او نور و نشانش روشنی » بیان کنید. ۳ چه راه‌هایی برای شناخت خداوند هستی وجود دارد؟ ‏۴ أج نات ننک نینس تا دک جنرت تس ‎

صفحه 34:
در سال پیش يا مقهوم زیان و ادبیات و تقاوت آن دو آشتا شدیم. می‌داتیم که ساختمان زیان از عتاصری تشکیل می‌شود. واژه‌ها و جمله‌های زبان» مانتد ظرق‌هایی هستتد که قکر ما را در خود جای می‌دهتد. ما باید هتگام خواتدن هر اثر و شتیدن كقتار هر شخص, با درتگ و تأمل» نحوة گزیتش واژه‌ها و زميتة قکری آن را جست‌وجو کنیم؛ پس برای درک بهتر هر اثر باید یه «ساختار» و محتوای آن توجه کرد. یرای بررسی ساختار (شکل بیروتی) هر اتر می‌توانیم از این پرسش‌ها بهره بگیریم. ‎mm‏ متن اقرء به «نقر» است یا به «نظم»؟ 8 شيوة بیان توشته. «زیانی» است یا «ادیی»؟ 9 واژه‌های متن» ساده و قایل فهم هستتد یا دشوار و دیریاب؟ اکتون يا توجّه به این پرسش‌هاء. شعر «ستایش» و «درس اوّل» را از تظر ساختار يا هم مقایسه کتید. 1 7۳7

صفحه 35:
ياد آوری در سال گذشته خواندید که هر فعل دارای دو بن است . بن ماضی و بن مضارع ۳8۹ ساختن قعل های زمان حالبه کار مس رود و ا قعل امدق[ | مفر د بدون « ب » به دست می آید مثال : برو : رو بن ماضى براى ساختن فعل هاى زمان كذشته به كار مى رود و با حذف « ن » مصدربه دست می آید.مانند نوشتن ن : نوشت

صفحه 36:
9. ‎١| |)‏ دربارة زمينة فكرى شعر «ستايش» در كرودها كفت وكو كنيد 1. دربارة ارتباط مفهوم أي زير با متن درس بس از تأمل و تفكرء كفت وكو كنيد. ۲ هم از رگ كردن به شما نزديكتريم.» (سوره «ق» أيه 1۶) ‎۳ ‎

صفحه 37:
‎.١‏ از متن «ستایش» «درس اوّل» واژه‌هایی بیابید که در آنها یکی از حروف «ذ زء ضء ظ» به کار رقته باشد. ‏۲. جدول زیر را کامل كنيل ‎

صفحه 38:
a : ‏ی‎ ‎x‏ ردیف و قافیه را در بیت هشتم و هجدهم شعر «پیش از این‌ها» مشخص کنید. ۴ سعدی در بیت زیر به کدام داستان‌های مذهبی اشاره دارد؟ ‏«گلستان کند آتشی بر خلیل گروهی بر آتش برد ز آب نیل» ‎

صفحه 39:

صفحه 40:
Rae Pert me ea rne ere) 5 ۳ ۱ معنی واژه های مشخص شده وا. wee ‎Shia!‏ ل ا زير جه تلميحىئ وجود دازد؟00) ‎ ‎

صفحه 41:
5 شاعر در مصراع ا اينجا خانه - كاي بد كوي اشارزه داره؟( 0۵ ۰ 4 One ee ‏ا‎ rer ty ۰ 5 rere ‏زیر‎ Ea. ۲ | 5-2 i

صفحه 42:
۳ ( | ۴-شاعر در مصراع و اینجا خانه مت كراسي رد بل یی ۳1 دازه؟( 0) : 1 4 Bene ‏ا اا‎ ee

صفحه 43:
‎re‏ اش را را بر ورن ور وش ‎ee‏ 00 5 ۳ م ررم يترا بودن د لد سای از داه «سید وبا رن اجه سفترالن؛بب سرارغ ‎zg‏ ین ‎a‏ ‎(gl cg‏ رفت و لفت: ‎eae o hac NENT ep ito‏ ‎geek. 1‏ ات نه نواعم ا کار را كز رز ‎ِ ۳ ۲ ‏ث: ديل دا ب من ‎MPP‏ ‏ری سر ‎Sik la Fashion : wh,‏ ریک ‎Keegan wipe ‎

صفحه 44:
"> معنی واژه ها غلام : نوکر ارباب : سرور» صاحب 7 7 بایان اش را .فان بت ن همان سراق song nicl 7 صحرا : بیابان چرا: علف خوردن حیوانات در علف زار انبوه : بسیان فداوان-م سراغ : در اینجا به معنی ند سر خداوند : صاحب

صفحه 45:
بررسى برخى عبارت ها : گوسفندان اربابش:مفعول/صحرا :متمّم /اربابش :مضاف و مضاف الیه «ش» : به معنای خود/سر گرم بودن : کنایه از مشغول کاری بودن/گوسفندانت : مضاف و مضاف الیه ات : ضمیر متصل دوم شخص مفرد خداوندش را :«را»در اینجا حرف اضافه است به معنای‌«به»/خداوند:متمم/خداوند درجمله ی اوّل به معنای صاحب ومالک/خداونددر چمله ی دوم به معناى ۳ معنای جمله های دشوار: با دیدن انبوه گوسفندان , به سراغ آن غلام رفت. ۸ معنی : با دیدن گوسفندان فراوان و زیاد به نزد آن چوپان رفت. ‎eb‏ ‏خداوندش را بگوی که گرگ ببرد . غلام گفت : به خدای چه بگویم ؟! ۱ ‎ay‏ معنی : به صاحب این گوسفندان 1983 ‎GS‏ کوتت سرا وید و خورد. خدمتکار گفت: :بك خدا که نمی توانم دروغ بگویم؟!

صفحه 46:
‎ig aa‏ ابوالقاسم قشیری از عارفان قرن پنجم است . اصل ‏ژّن کتاب به زبان عربی است و یکی از شاگردان قشیری آن ‎

صفحه 47:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
15,000 تومان