تاریخ و بیوگرافیعلوم انسانی و علوم اجتماعیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

پاورپوینت درس دهم مطالعات اجتماعی پایه نهم

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 2:
يايه نهم

صفحه 3:
مرکز استعداد های درخشان شهید باهنر 3 اعضای گروه: حسین ربلبی ‏ دلنیل کاظمی ‏ علی

صفحه 4:
درس دهم اوضاع اجتماعی, اقتصادی, علمی و فرهنگی ایران در عصر صفوی

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:
در دوران صفویه به دلیل وجود حکومت مرکزی نیرومند و برقراری نظم و امنیت در سراسر کشور, شرایط مناسبی برای رونق زندگی اجتماعی و اقتصادی پدید آمد. جمعیت ایران در آن دوره حدود 10 میلیون نفر تخمین زده ميشود. روستاییان و کوچنشینان به ترتیب بیشترین ساکنان ایران را . آنها به کشاورزی, دامداری .و صنا اشتغال دا کشاورزی ‏ دامداری و صنایع دستی اشتغال داشتند ‎ae eae‏ ل ميد

صفحه 8:
ژان شاردن, مشهورترین جهان گرد و بازرگان فرانسوی که در عصر صفوی به ایران آمد. به عقيدة شاردنء وضع زندگی دهقانان ایرانی در دورةٌ صفویه به مراتب بهتر از وضع دهقانان در مناطق حاصلخیز اروپا بوده است!

صفحه 9:
کی از منابع عمدهٌ درامد حکومت صفوی, مالیانی بود که از کشاورزان و

صفحه 10:
در دور صفوی شهر و شهرنشینی رونق گرفت و شهرهای بزرگ و آبادی به وجود آمد. در ‎ul‏ زمان, حدود 10 تا 15 درصد ایرانیان در شهرها زندگی می

صفحه 11:
:مشاغل عمدة شهرنشينان نشينان بيشتر مقام هاى حكومتى, نظاميان, كاركنان اداره هاء روحانيون: بازركانان, بيشه وران, .صنعتگران و کارگران بودند jee فووهه که اه یکی -

صفحه 12:
شکوفایی

صفحه 13:
شکوفایی صنعت :۰ .در عصر صفوی نه تتها کشاورزی و دامداری بلکه صنایع ایران نیز شکوفا - :برای ۲ رفع نیازهای گوناگون جامعه *ضادزات:به کسوزهای اهمتنايه و برحن کسوزهای ‎ileal‏ محصولاتی مانند: خشکبار, پارچه های مخملی, ابریشمی و حریر و

صفحه 14:
تاريخ بافت : قرن 11 ه . ق محل بافت : تبریز اندازه :149 * 224 سانتی متر جنس رنگ : طبیعی رنگ های اصلی : طلایی , زرد , سورمه ای جنس تار : ابریشم جنس پود : ابریشم جنس پرز : ابریشم

صفحه 15:
صنعت بافندگی یکی از صنایع پر رونق ایران در دورةٌ صفوی بود که با ضعت نناچی ازوپا زقانت فق گرد. در دورة شناة: .عباس اول. كاركاة هاى باقتگی عصدهی در اصفهان, كاشان, يزد. مشهد, استرآباد ( كركان), كيلان وجود داشت. مالک بیشتر این کارگاه ها شاه و اعضای خاندان او بودند.

صفحه 16:
عباس | ول 3 >

صفحه 17:
باس زربافت دوره صفویه که در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداري مي شود.

صفحه 18:
صنعتگران ایرانی در صنایع کاشی, چینی, چرم, جواهر, رنگ, صابون و جنگ افزارهای سنتی از قبیل شمشیر و کمان نیز پیشرفت کرده بودند و می توانستند کالاهای مرغوبی بسازند. ياية برنجى فانوس بارج برنجى استطرلاب موزة متروپولین موزة مترويولين موزة مترويولين

صفحه 19:
این کوزه قلیان که با نقوش حیوان و گل و گیاه تزئین گردیده است در کرمان ساخته شده و متعلق به 1700 - 1650 میلادی ‎wo‏ باشد. استفاده از رنگ های قهوه ای مایل به قرمز, آبی و سبز در زیر لعاب ‎Slaw‏ در دوره صفویه در کرمان معمول ‎ ‏بوده است. اين اثر در موزه ویکتوریا و ‏آلیرات نگمداری می شود. ‎

صفحه 20:
ظروف ‎sul‏ و سة سعید؛ مشهورترین نوع سة 0 ۱ سفال جسته صعوی اين ا: ثر در انستيتو يليس نكهدارى ‎no‏ شود.

صفحه 21:
این بطری سرامیک سفید و آبی اثر هنرمندان کرمانی عصر صفویه است. جنس این بطری از خمیر گل نرم و با شیوه تزئینی ایرانی و صفوی ساخته و پرداخته شده است. محل نگهداری اين اثر گالری عناویان در نیویورک است.

صفحه 22:
اين بشقاب سرامیکی متعلق به دوره صفویه و در کرمان شاه ده آنسته دز دوه وه تحت ظروف با لعاب یکرنگ چون قهوه‌ای, سبز, زرد و آبی متداول بوده است. در کرمان از روش نقره کاری و قلم زنی در زیر لعاب برای ساخت تزئینات سفالینه‌ها و ظروف استفاده می شد و سپس شیء با لعابی تك رنگ پوشانده می‌گردید. در اکثر موارد تزئینات در اين نمونه ظروف متشکل از اسپیرال هایی از شاخ و برگ درختان و یا گل هاست و در برخی موارد از ترکیب طرح های گل و بته با يقوش هندسی ترتین من بفتوند: انن بشغاب سرامیکن نا

صفحه 23:
اين نگاره ی کاشیکاری متعلق به دوره صفوی و در اصفهان ساخته شد. در اين دوره نقوش مورد علاقه در نگارگری وارد دیگر آثار هنری مانند نساجی» کاشی و سرامیک می شوند. پیکره ی انسانی بخش اصلی هنر دوره ی صفوی را تشکیل می دهد.. این اثر در موزه لور نگهداری می شود.

صفحه 24:
نام اثر : قالی تکنیک اثر : بافت گره ترکی جنس اثر : ابریشم دوره : اواخر دورةٌ صفوی

صفحه 25:
رونق تجارت

صفحه 26:
در عصر صفوی به دلیل یکپارچه بودن سرزمین ایران و وجود نظم و امنیت در سراسر کشور » تجارت داخلی و خارجی رونق بسیاری داشت.

صفحه 27:
۱ از آنجایی که در تمام دوره های تاریخی تجارت امتیازات زیادی برای مردم و فرمانروایی و فرهنگ هر کشور داشته به همین دلیل شاهان صفوی به تجارت و رونق آن اهمیت زیادی می دادند. شاه عباس صفوی به تجارت بسیار اهمیت می داد و کاروانسرا ها و راه های بسیاری ساخته است .

صفحه 28:
OMe ed در یک تعریف ساده. کاروانسرا به ساختمانی اشاره دارد که کاروان را در خود جای می‌دهد و پلان آن معمولاً مربع یا مستطیل شکل است با یک ورودی برجسته عظیم و بلند. معمولاً ساده و بدون نقش, با دیوارهایی که گاهی اوقات بادگییهایی در انتههای آن تعبیه شده‌است. یک دالان با طاق قوسی که مابین ورودی و حیاط داخلی قرار گرفته‌است؛ فضای کافی را برای جا دادن حیوانات بارکش فراهم ساخته‌است. بر روی سکوی برآمده‌ای که در پیرامون این حیاط قرار گرفته‌است. طاقگان‌هایی واقع شده‌اند که نمای داخلی را مفصل بندی می‌کنند. در پشت آنها حجره ها کوچکی برای منزل دادن مسافران ساخته شده‌است. در کاروانسراهای دو طبقه. از حجره‌های پایینی برای انبار کردن کالاها و از حجوه‌های بالایی برای منزل دادن مسافران استفاده می‌شد.

صفحه 29:
2 ‏ل‎ aN ey re eC ee) پر رونق ترين دوره احداث و مرمت کاروانسراها را می‌توان دوره صفویه دانست. در این دوران بود که شاه عباس یکم با توجه به تدبر خود. تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم نمود و یکی از الزامات این کار را احیای کاروانسراها می‌دانست. پژوهشگران همین موضوع را یکی از دلایل اشتهار بیشتر کاروانسراها به کاروانسرای شاه عباسی می‌دانند. هر چند ممکن است چندی از کاروانسراهای بازسازی شده کاروانسراهای پیش از صفویه باشد. از جمله کاروانسراهایی که در دوره صفویه ایجاد شده. کاروانسرای شاه عباسی کرج است که این کاروانسرا در زمان شاه سلیمان صفوی و بین سالهای ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ احداث گردیده‌است.

صفحه 30:
جهانگردان اروپایی درباره وضعیت راه های ایران امنیت آن کاروانسرا ها و رفتار پسندیده راه داران بسیار نوشته اند.

صفحه 31:
نظر مار کوپولو درباره ایران مارکوپولو تاجر و جهانگره ونیزی که در سال ۱۲۹۲ میلادی در راهبازگشست از سفر خویش از ایران گذشته و شهرهایی چون تبریز, هرمز کرمان و یزد را ديده است؛ بخشی از سفرنامه خود را به ایران اختصاص داده و درباره تبریز چنین نوشته است: «تبریز از چنان موقعیت خوبی برخوردار است که کالای بازرگانی از هندوستان و بغداد و موصل و هرمز و جاهای دیگر به آسانی وارد شهر می‌شود ... مردم از راه داد و ستد و پیشه وری روزگار می‌گذرانند و پيشه وری عبارت است از پارچه‌بافی به انواع گوناگون, پارچه‌هایی گرانبها از زر و ابریشم بافته می‌شوند. در اینجا سنگ‌ها و مرواریدهای گرانبهایی هم خرید و فروش می‌شود و داد و ستد در شهر بسیار خوب است و بازرگانان مسافر به سودهای کلانی می‌رسند». «بازرگانان لاتین‌زبان زیادی به تبریز می‌آیند». «در نزدیکی تبریز صومعه خداپسندانه‌ای قرار دارد که اسمش بارساموی مقدس است. راهب بزرگی در کسوت کرملی‌ها با راهب‌های زیادی در اين صومعه به سر می‌برد. آنها برای پرهیز از بیکاری و تنبلی همواره به بافتن کمربندهای پشمی مشغولند ... چون این کمربندها درد بدن را برطرف می‌کنند همه مشتاق به دست آوردن آن هستند».

صفحه 32:
نظر مار کوپولو درباره ایران وی همچنین در بخش دیگری از سفرنامه خود یزد را چنین توصیف کرده است: «در صورتی که بخواهید از شهر (به سمت کرمان) خارج شوید باید ۸ روز از صحرایی بگذرید که در آن فقط ۳ محل برای اتراق مسافر وجود دارد». این جهانگرد ونیزی در وصف کرمان و فعالیت زنان این دیار نیز چنین نوشته استنندزنان و دختران با سوزن گلدوزی‌های زیبایی از ابریشم و طلا با رنگ‌ها و نقشه‌های مختلف درست می‌کنند و در تزیین پرده‌ها و لحاف‌ها و بالش‌های اغنیا به کار می‌برند».

صفحه 33:
۴ در آن دوران بازار هایی در شهر ها ساخته می شد و در آن تجار و مردم کالا ها خود را در آن می فروختند. ™ یکی از باشکوه ترین بازار ها بازار قیصریه اصفهان و در شمال میدان نقش جهان بوده و است.

صفحه 34:

صفحه 35:
کاروان سرای ‎Py ee‏ عباسی, سبزوار

صفحه 36:
2 1

صفحه 37:

صفحه 38:
كاروان سراى مرنجابء؛ ميبد

صفحه 39:
‎ats‏ رن اه ‎

صفحه 40:
بازار قيصرية اصفهان

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:
عوارض در دوران صفوى جكونه بود: "" يكى از در آمد ها يادشاهان صفوى كرفتن عوارض از كاروان ها بود. عوارض نهادى ضرورى براى حكومت كارآمدء تامين درآمد و تسهيل تجارت و حفاظت از جامعه می‌باشد. اين کار مربوط به جابه‌جایی کالا و مسافرین را در سطح بینالملل مدیریت می‌کند.

صفحه 45:
‎hg pene Cre rE‏ را ی و ‎culled oll‏ 25 ‎ ‏صدها بازرگان از کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی در پایتخت صفویه مشغول ‏تجارت بودند. ‎ ‎ ‏صادرات ايریشم که رس برس کالای صاورانی برد در اتحصار شاه ور

صفحه 46:

صفحه 47:
در بررسی حکومت صفویان, مذهب و نیروهای وابسته به آن نقش عمده ای ایفا می کنند. در واقع حکومتی که شاه اسماعیل اول در ‎٩۰۷‏ ۵. تأسیس کرد حکومتی مذهبی, بر پایه شاخص های دینی موجود در جامعه بود. حاکمان صفویه توانستند با اتکاء بر نهاددین روند شکل گیری قدرت دنیوی خود را تسریع بخشند نقش دین و مذهب در شکل گیری, رسمی شدن, تداوم و استمرار و سرانجام فروپاشی دولت صفویه کامل نمایان استاگر چه دولت صفویه بر اساس مذهب و نیروهای وابسته مذهبی شکل گرفت اما عنصر فرهنگ و سیر تحولی آن با تشکیل حکومت و استواری آن رونق بالایی یافت. رونق و شکوفایی فرهنگ و هنر در عبهد صفویه تنها نه به خاط وجود دانشمندان و متفکران و هنرمندان برجسته بود. بلکه وجود شاهان و حاکمان هنرمند و هنر دوست و تشویق آنان و ایجاد فضای مناسب سیاسی جهت رفت و آمد هنرمندان و شاعران و نویسندگان به دیگر کشورهای فرهنگی و ارتباط و مبادله افکار و هنرها با هنرمندان کشورهای دیگر؛ زمینه مناسبی برای شکوفایی و رونق فرهنگی ایران عهد صفویه گردید.

صفحه 48:
رواج شعر و شاعری و علاقه شاهان نسبت به شاعران و همچنین دعوت از شاعران و نویسندگان درباری ديكر كشورهاء گسترش علوم از قبیل فلسفه. علوم پزشکی, نجوم. و همچنین وجود شماری فیلسوف و دانشمند در دربار شاهان صفوی نقش بسزایی در فرهنگ ان دوره داشت. در اين دوره فن کتابسازی. جلدسازی . تذهيب و همجنين تاريخ نكارى: هنر خطاطی. خوشنویسی و هنرهای دستی نظیر سفال سازی, فلزکاری, فرش بافی, هنرمندان و نخبگان شایسته اي یافت. علاوه بر رونق و فرهنگ ذکر شده در این دورد معماری به طرز عجیبی سکوفا شد. ثسکوفایی معماری دوران صفویان در نقاط مختلف قلمرو حکومتی آنها خصوصاً هر اصفهان به پایتخت آنان یادآور شهرهایی چون سمرقند عهد تیمور : رم در عهد امپراطوری روم : تیسفون ساسانیان »و تخت جمشید هخامنشیان گردید. ساخت پلهاءکاروانسراهاء مدارس: مساجد. كليساهاء كاخ هاء باغ ها نه تنهابه عمران و آبادانی کشور کمک کرد , بلکه سبک و شیوه جدیدی در هنر معماری پدید آورد.

صفحه 49:
عصر صفویه یکی از با اهمیت ترین دوره های تاریخ ایران محسوب می شود. به علت ريشه مذهبی آن؛ چهره ویژه ای از حکومت جلوه گر می شود که زمینه بسیاری از تحولات اجتماعی؛ سياسى؛ و مذهبی در اعصار بعدی را نیز پدید می آورد. در این دوران شاهان مت انگیزه های خاص که بی تردید مهمترین آن ها حفظ تاج و تخت و استمرار استیلا بر سرزمین و پایداری در برابر دولت عثمانی بوده دست یاری به سوی عالمان دینی و به طور مشسخص فقیهان شیعی دراز کردند و آن ها نیز که مطلوب خویش رکه همانا تبلیخ و ترویج مذهب تشیع امامیه و فقه جعفری می دانستند. این دعوت را به نیکی اجابت کرده و به یاری و به پشتوانه قدرت شاهان صفوی به تثبيت توجه قرار گرفته و در نوشته یشان به خوبی قابل مشاهده است. آموزش و پرورش از ارکان عمده و اصلى ساختار فرهنك ‎Vg‏ اختا هر قوم و ملتی است. این نهاد نیز مانند سایرنهادهای اجتماعی پدیده ای تاریخی است و وجود سیال آن در بستر جاری زمان پیش مى آید و همواره برای شناخت افکار یک ملته باید به شناخت این پدیده پرداخت.

صفحه 50:
مسجد امام اصفهان

صفحه 51:
مسجد امام اصفهان

صفحه 52:
مسجد امام اصفهان Your Logo or Name Here

صفحه 53:

صفحه 54:

صفحه 55:

صفحه 56:
مسجد شیخ لطف الله اصفهان Your Logo or Name Here

صفحه 57:
مسجد شيخ لطف الله اصفهان

صفحه 58:
۱ ‏ج55‎ ‎۱] Le Sno 5 ‏زا‎ a ne | الس | 577

صفحه 59:

صفحه 60:

صفحه 61:

صفحه 62:
نوروز مقدمه ی نوروز چنین است که در میدان های عمومی با نقاره » شیپور و سنج از نصفه شب تا ظهر نوازندگی میکنند و سپس مردم با خوشحالی به مساجد میدان ها و ساختمان ها عمومی رفته و به همه تبریک می گویند و همه جا پر از شادی و زندگی است. بازی میکنند سربه سر هم می گذارند و صحبت می کنند. شعرا و هنر پیشگان عرض هنر مى ‎AUS‏ . و در جلسات و دسته های مذهبی شرکت می کنند تا روز به پایان برسد. Your Logo or Name Here

صفحه 63:
هنر * در زمان صفویان» ذوق و استعداد های هنرمندان در ایران شکوفا شد و هنرمندان بزرگی به وجود آمدند و رشته های مختلف دارای برگ های زرین زیادی شد و این هنرمندان خوش ذوق آثار زیادی را از خود بر پیکره تاریخ به جای گذاشتند.

صفحه 64:
در زمان حکومت صفوی, جشن ها و آیین ها اهمیت ویژه ای داشتند و با شکوه و عظمت برگزار می شدند. * مردم علاوه بر نوروز و دیگر جشن های باستانی, اعیاد اسلامی مانند قربان, فطر و غدیر را نیز گرامی می داشتند ‎oul‏ سوگواری امام حسین (ع) به طور گسترده در سراسر كشور به شيوة روضه خوانی, نوحه سرایی, مرثیه خوانی, ‏بمیتمدریی و تعریه,برگزاز هی شند: ‏برگزاری این جشن ها و آیین هاء تأثیر مهمی در افزایش همدلی و هم بستگی مردم داشت. ‎

صفحه 65:
جشن ها و آیین ها عصر صفوی را بدون شک باید یکی از درخشان ترین و تأثیر گذارترین ادوار تمدنی و فرهنگی جامعه ایران در دوران اسلامی دانست. چرا که دستاوردهای صفویان مبنی بر رسمیت تشیع اثنی عشری, ایجاد حکومت مرکزی مقتدرء امنیت نسبی ناشی از ثبات حکومت توسعه و رونق اقتصادی از جمله عوامل موّثر در شکوفایی فرهنگی و تمدنی این عصر به شمار می روند. در پژوهش حاضر تلاش شده است که موضوع جشن ها و آیین های ایران عصر صفوی به عنوان بخشی از تاریخ اجتماعی و فرهنگ جامعه ایرانی, با توجه به تحولات خاص این عصر مورد بررسی قرار گیرد.

صفحه 66:
* از آنجا که صفویان وارث میراث غنی بودند که پیش از قدرت یابی آنان شکل گرفته بود بنبراین قبل از پرداختن به جشن ها و آيين های این دوره اگر پیشینه ای نیاز بوده ذکر گردیده است تا تغیبرات این عصر محسوس تر گردد. در اين بین نقش شاهان صفوی به عنوان سیاست گذاران اصلی جامعه و حضور پُررنگ علما در کنر آنهابهویژه در دوران پایانیقابل توجه است. همراهی شاهان و علما منجر به شکل گیری جامعه ای متحد و مستقل با محوریت فرهنگ تشیع گشت که جشن ها و آیین های موجود را نیز شدیدا متأثر ساخت. در این پژوهش چگونگی اجرای جشن ها و آیین های متنوع میان گروه ها و طبقات مختلف جامعه. و تغیبرات و کارکردهای جشن ها و آیین ها در ادوار مختلف حکومت صفویان نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع بیشتر جشن ها و آیین های عصر صفوی در یک رابطه متقابل و دوسویه با تغیبر و تحولات این دوران قرار داشته اند و ضمن تأثیر پذیری از اين تغییرات و دگرگونی هاء خود یکی از عوامل حفظ و تقویت دستاوردهای دولت صفوی بوده اند. واژگان کلیدی: عصر صفوی» جشن هاء آیین هاء شاهان صفوی.

صفحه 67:
در زمان صفویان. ذوق و استعداد هنری ایرانیان شکوفا شد و هنرمندان بزر های مختلف هنری از جمله نقاشی, خوشنویسی, کتاب آرایی و خاتم کاری شهرت یافتند شاهنامه تهماسبی

صفحه 68:

صفحه 69:
نمونه ای از خط نستعلیق میرعماد تندیس میرعماد در قزوین

صفحه 70:
تصویری از یکی از دیوار نگاره‌های چهل‌ستون. متعلق به دوران صفویه که جشن و پایکوبی ایرانیان را در شب چهارشنبه سوری به تصویر کشیده‌است.

صفحه 71:
.ی ۳ Bee ns aT ۵ 6 ‏اس‎ 4 0 ‘ae Ne MG.

صفحه 72:

صفحه 73:
چرا در دوران صفویه شرایط مناسبی برای رونق زندگی اجتماعی و اقتصادی پدید آمد؟ | 2 به ۲ دلیل : ‎.١‏ وجود حکومت مرکزی نیرومند ۲. برقراری نظم و امنیت در سراسر کشور

صفحه 74:
۲ بیشترین ساکنان ایران در دوره صفوی به ترتیب چه کسانی بودند؟ و به چه کارهایی اشتغال داشتند؟ ۱ روستاییان و کوچنشیان به کرئیب یشترین ساکنان ایزان را تشکیل می دادند. همچون گذشته . کوچ نشینان به دامداری و صنایع دستی و روستاییان به کشاورزی و صنایع دستی اشتغال داشتند.

صفحه 75:
۳. به عقیده ی جهانگردان اروپایی وضع زندگی دهقانان ایرانی در مقایسه با اروپایی چگونه بود؟ 7 به مراتب بهتر از وضع دهقانان در مناطق حاصلخیز اروپا بوده است.

صفحه 76:
> بیشتر شسهرنشینان در دوره صفوی چه کسانی بودند؟ و چه شغلی داشتند؟ 7 شهرنشینان بیشتر مقام های حکومتی نظامیان, کار کنان اداره هاء روحانیون؛ بازرگانان» پیشه وران» صنعتگران و کارگران بودند.

صفحه 77:
۵ کدام محصولات ایران در دوره صفوی به کشورهای همسایه مانند کشورهای اروپایی صادر می شد؟ 7 خشکبار پارچه های مخملی؛ ابریشمی و حریر و نیز قالی های نفیس صادر می شد.

صفحه 78:
۲ بافندگان ایرانی در دوره صفوی چه چیزهایی تولید می کردند؟ 7 انواع يارجه؛ قالی و قالیچه.

صفحه 79:
۷. در دوره شاه عباس اول. کارگاه های بافندگی در چه شسهرهایی وجود داشت؟ | 7 اصفهان کاشان» یزد. مشهد. استرآباده گیلان

صفحه 80:
۸. صنعتگران ایرانی در چه صنایعی پیشرفت کرده بودند ؟ | 7 در صنایع کاشی چینی, چرم. جواهر, رنگ» صابون و جنگ افزارهای سنتی از ‎٠ \‏ قبیل سمشیر و کمان

صفحه 81:
۰ سه منبع عمده درآمد حکومت صفوی را ذکر کنید؟ 7 مالیات - عوارض - تجارت و صادرات بعضی از کالاها. i ۲

صفحه 82:
۱ در عصر صفوی معماران و مهندسان شهر ساز ایرانی چه آثاری را ساختند؟ | 7 معماران و مهندسان شهرساز ایرانی مسجدهاء کاخ هاء پل و کاروانسراهای عظیم و با شکوهی ساختند و در تزیین آنها انواع هنرها را بکار بردند.

صفحه 83:
۳۲ صفویان برای رشد علم و گسترش آموزش چه اقداماتی انجام دادند؟ 7 پادشاهان مقام های کشوری و لشکری و دیگر بزرگان» مدرسه ها و کتابخانه های عظیمی به ویژه در پایتخت های صفوی ساختند و اموال و املاک بسیاری را وقف آنها کردند. تعداد زیادی از طالبانعلم و دانش در این مراکز مشغول تحصیل بودند. در آن زمان به علوم و معارف دینی مانند تفسیر فقه و حدیث بسیار توجه می شد

صفحه 84:
۳ .از جمله فیلسوفان نامدار و عالمان بزرگ روزگار صفوی چه کسانی بودند؟ 7 میرداماد و ملاصدرا از جمله فیلسوفان نامدار و شیخ بهایی و علامه محمد باقر مجلسی از عالمان بزرگ آن روزگار بودند.

صفحه 85:
4 چرا در دوره صفوی شعر و ادب فارسی پر رونق نبود؟ 7 به سبب کم توجهی پادشاهان به شاعران. اما علم تاریخ مورد توجه قرارداشت.

صفحه 86:
9 ۱. رشته های هنری دوره ی صفوی کدامند؟ * نقاشی» خوشنویسی, کتاب آرایی و خاتم کاری

صفحه 87:
| .در دوره ی صفوی مردم چه جشن هایی را گرامی می داشتند؟ 7 علاوه بر نوروز و دیگر جشن های باستانی, اعیاد اسلامی مانند قربان؛ فطر و غدیر را لیز گرامی می داشتند.

صفحه 88:
۱۷ در دوره صفوی آیین سوگواری امام حسین (ع) به چه شیوه هایی برگزار می شد؟ ۰ 7 به شیوه ی روضه خوانی, نوحه سرایی, مرثیه خوانی» سینه زنی و تعزیه برگزار می شد.

صفحه 89:
۱۸ برپایی جشن ها و آیین ها در دوره صفوی چه تأثیری داشت؟ | 7 افزايش همدلی و هم بستگی مردم

صفحه 90:
% جمعیت ایران در دوره صفویه حدود تخمین زده می شود. ,

صفحه 91:
‎٠‏ یکی از منابع عمده ی درآمد حکومت صفوی ‏از کشاورزان و دامداران می گرفتند.

صفحه 92:
% در دوره صفويه حدود 232 در شسهرها زندكى مى كردند.

صفحه 93:
"* در عصر صفوی نه تنها کشاورزی و دامداری بلکه نیز شکوفا و پر رونق بودند.

صفحه 94:
صنعت موم موه موم موم موه یکی از صنایع پر رونق ‎oly!‏ در دوره صفوی بود که با صنعت نساجی اروپا رقابت می کرد.

صفحه 95:
* شاهان صفوی به خصوص ............... براى كسترش تجارت کوشش بسیار کردند. =

صفحه 96:

صفحه 97:
* یکی از منابع درآمد حکومت صفوی؛ کاروان های تجاری گرفته می شد.

صفحه 98:

صفحه 99:

صفحه 100:
۸ 2 SON ilu یم سس دم ‎Se‏

صفحه 101:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان