صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
مشخصات کلی
نام درس:مطالعات اجتماعی
موضوع درس:اداب دوستی
:نام مدرسه
:تعداد دانش اموزان
کلاس:ششم ابتدایی
:نام معلم
صفحه 2:
فصل اول
حوزه های موضوعی هدف کلی:اشنایی با اداب دوستى
صفحه 3:
اهداف جزیی :هرسه حوزه مهارتی شناختی ونگرشی رادربر میگیرد
.چگونه با دوستانخود رفتار کنند .1
.جد ومرز دوستیرا برایخود مشخصکنند. 2
.قترننه گفتررادر موارد مختلفبه دوستانشانداشته باشند 3
.حقوق متقابلدوستیرلیشناسند .5
صفحه 4:
ارزشیابی تشخیصی ازدرس قبل
اهمینه وستید رچیسگ, 1
چرا دوستیرا که انتخابموکنيم مهم اسط.2
ویزگیهاید وستخوبچیسک 3
صفحه 5:
cules های قبل ازدرس جدید
سلام واحوال پرسی-حضورغیاب-کارهای دانش اموزانتوسط سرگروه جمع اوری شده ومورد
:بررسى قرار 3
انجام ارزشيابى تشخيصى اغازين
جهار فايده دوست خوب را نام ببريد؟
ايا همه افرادبراى دوستى شايستكى دارند؟جرا؟
ايا انتخاب دوست مهم است؟
صفحه 6:
روش تدریس ر ایجاد انگیزه
مذاکره به صورت گروهی اوردن کتاب قصه
ارایه درس
صفحه 7:
معلم باستفاده از قصه یا تصاویر کتاب شروع می کندمثلا ازدانش اموزان
که بصورت گروهی درامده اند میپرسدایا این عبارت را تاحالا شنیدیده اید:
بيدا کردن دوست اسان است اما نكّه دارى ان مشکل !این میشود نوعی
...ايجاد انكيزه
9
معلم ضمن ياداورى ميكويد وبعدازشنيدن نظرات كروه ها ميكويد مهم ترين نكته بعداز
.انتخاب دوست حفظ ونگه داری دوست ميباشد
از گروه ها میخواهیم درباره ی اينکه چگوته بادوستانمان رفتار کنیم که دوستی برهم
نخوردومحکم تر شودمذاکره کرده ونظرأت خودرابنویسند.بعد سرگروه ها نظرات
زاخوانده وما انهازا تکتیل میکنیم فعالیت: 1صفحه 12
صفحه 8:
درادامه نظرات گروه ها معلم به کمک تصاویر کتاب دومثال دیگر نیز نام میبرد
مثلا تصویرسمت راست دانش اموزی به عیادت دوست بیمار خود رفته است.
ياتصوير سمت چپ دانش اموز به دوست خود دریادگیری درس کمک میکند
.که هردو باعث مستحکم تر شدن دوستی میشود
صفحه 9:
ees میدهدکه ole fis, بايد بادوستانیان چگونه
باشدوازانها میخواهیم درگروه خود بحث کنند ایامورد
.دیگری میتوانند مثال بزنند
حدومرز دوستی
ابتدااز دانش اموزان میخواهیم درگرو های خوددرمورد حدومرز دوستی
صحبت كنندبعد معلم باشنيدن نظرات دانش اموزان نخ تدريس را به درست
گرفته وبا ذکر مثال این مبحث را توضيح ميدهدتصور كنيد ميخواهيم ابكوشت
درست کنید اگر اب ابگوشت زیاد باشد گوشت بى طعم ميشود
بچه ها ببنید حد ومرز درتمام سطح زندگی 2979 دارددرمورد دوستی نیز همین
ia, نییبت ردوستي اف رای با عه, ازبینمرفتن: آرآمنش میتفنود
صفحه 10:
انه گفتن
از دانش اموزان بپرسید اگر مادر شما برادرتان رابه شما سپرده که نگه
داریدتا او به خرید برود.درهمین حین دوستانتان امده اند وازشما
میخواهند که باانها بازی کنید شماچه میگویید؟
درمورد این موضوع درگروه های خود بحث کنید
بعد از شنيدن نظرات دانش اموزان خودتان مبحث نه گفتن را تدریس
کنیدکه اگر انسان برخلاف عقیده ی خودش بخواهد خواسته دیگران را
قبول كند ممكن است برای خود وخانواده اش دردسر درست
کند.وتوضیح دهید که هیچ وقت از نه گفتن خجالت نکشندبا مثال SL
...گوناگون:درموقع رفتن به جشن تولد های دوستان خود
صفحه 11:
برای حفظ ونگه داری دوستانمانچه کارهایی بايد بکنیم؟شما در چه
مواقعى به تا خود نه میگویی؟
سه مطلبى را كه بايد در اداب دوستى رعايت كنيم نام ببريد؟
حفظ دوستى به جه معناست؟حدومرز دوستى جكونه بايدباشد؟
جه موقع به دوستان خود نه بكوييم؟
صفحه 12:
صفحه 13:
با ید گزفتيم که دوستن اداین دازدکه یایند اتزا زعایت pa
.چگونه با دوستانمان رفتار کنیمچه کارهایی برای حفظ ونگه داری ان انجام دهیم
زعايت كرون جه وفرز دونسی.جون روننتی.های آفراظی تباعتت میسودا رامش را در رتتگی آزدشت
.بدهیم
.نه گفتن دردوستی باید مورد توجه قرار بگیرد
ل عالت 2 دركروة :هات جوة
صفحه 14:
كلو
دانش اموزان به عنوان تكليف ميتوانند فعاليت3را درخانه حل كنند وبه كلاس
ورن
تکلیف خلاقیتی
به-عتوان تکیت خلاقیتی میتوانند از افراد معتلت دز محله با قامیل درجوزد
.مهارت نه گفتن مصاحبه کنند
باانتکه تضاحنه از افراد فالتا مجله درجوراتگمجه فواغلی جوستین: را بککم
وچه عواملی باعث آزبین رفتن دوستی میشود ...وبعد اينها راجدول بندی کرده
.ویه کلاس بیاورند
سخنی از امام یا قران یاشعر...در رابطه بادوستی روی کارتی نوشته تزیین کرده
,بهترین کارت روی کلاس نصب میشود
صفحه 15:
فاطمه ساقی