ادبیات و زبان

پاورپوینت درس ستایش فارسی پایه نهم (به نام خداوند جان و خرد)

setayesh-nohom-1

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تدریس کامل شعر ابتدای فصل اول و ستایش(به نام خداوند جان و خرد) فارسی پایه نهم پاورپوینت آموزش ادبیات پایه نهم درس ستایش در ۱۸ اسلاید شامل: ۱-معنی ابیات همراه با آرایه ها و نکات دستوری ۲-معنی واژه ها ۳-تاریخ ادبیات ۴-قالب شعر ۷-تحمیدیه و... برای مشاهده فیلم تدریس "ستایش فارسی نهم" به لینک زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/d12886 این پاورپوینت قابل ویرایش می باشد و در آن از مطالب کتاب کمک آموزشی مبتکران ویژه تیزهوشان فارسی نهم نیز استفاده شده است.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
840 بازدید, 1 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پاورپوینت درس ستایش فارسی پایه نهم (به نام خداوند جان و خرد)”

پاورپوینت درس ستایش فارسی پایه نهم (به نام خداوند جان و خرد)

اسلاید 1: باسمه تعالیفارسی نهمستایش

اسلاید 2: فهرست مطالبتحمیدیه معنی واژه هامعنی شعرنکات زبانی نکات ادبی قالب شعرمعرفی سنایی غزنویمعرفی فردوسیمحتوای درس

اسلاید 3: محتوای آموزشیمحتوای درس: این درس مانند تمام درس های آغازین کتاب های فارسی، مناجات(تحمیدیه) است. راز و نیاز با خداوندی که آرامش بخش دل ها و کارگشای همه مشکلات بندگانش است. فردوسی در این شعر به عظمت و بزرگی خداوند اشاره می کند و می گوید که خداوند با چشم های مادی قابل دیدن نیست و انسان نمی تواند عظمت خداوند را سپاس بگوید. در نتیجه خداوند فقط قابل ستایش و بندگی است.

اسلاید 4: تحمیدیّه : ستایش ( تحمیدیّه ): شاعران و نویسندگان از دیرباز، آغاز کتابشان را با ذکر و یاد خدا و شکر و سپاس الهی شروع می کردند و به بر شمردن صفات باری تعالی می پرداختند که به آن تحمیدیّه می گویند .

اسلاید 5: ستایشملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی نروم جز به همان ره که توام راه نماییمصراع دوم را می توان به دو شکل خواند: الف- جز به راهی که تو به من نشان می دهی، نمی روم.ب- جز به راهی که تو راهنمای من هستی، نمی روم.بنابراین ضمیر« م » در دو قرائت نقش 1. متممی 2. مضاف الیه دارد. ملک: پادشاه ، صاحب ملک             ذکر: یاد کردن ، بیان کردن . یادآوریمُلک: سرزمین / مَلِک: فرمان­روا، پادشاه / مِلک: خانه و زمین / مَلَک: فرشته         معنی بیت: خدایا تو را ستایش می کنم زیرا تو پاک و خدای من هستی. جز به همان راه ( صراط مستقیم ) که تو مرا راهنمایی کنی، نمی روم. ( جز به راهی که تو راهنمایم هستی، نمی روم )آرایه ها : ملک : استعاره از خداوند / مصراع اوّل به آیه ی « الحمدلله ربّ العالمین » و مصراع دوم به آیه ی « اهدنا الصّراط المستقیم، صراط الّذین انعمت علیهم » تلمیح دارد.نکته ی دستوری : بیت از شش جمله تشکیل شده است.« الف » در ملکا، حرف ندا و ملک، منادا است ./پاک و خدا: مسند/ همان ره: متمّم، ترکیب وصفی

اسلاید 6: سنایی غزنوی ابوالمجد مجدود بن آدم متخلّص به سنایی شاعر و عارف بزرگ و نامدار ایرانی در قرن ششم است. در آغاز شاعری مدّاح بود؛ ولی تغییر حال داد و به عرفان روی آورد. وی دوستدار آل علی (ع ) بود. از آثار وی می توان به حدیقه الحقیقه، کارنامه ی بلخ وسیر العباد الی المعاد اشاره کرد.

اسلاید 7:

اسلاید 8: معنی واژه هاکیوان : سیّاره ی زحلجایگاه : مکان نام : در این جا به معنی کلمه ای که برای نامیدن انسان یا چیزی به کار می رود . میان بستن : کنایه از آماده بودن برای کاری(میان : کمر)جای : مکانرهنما : هدایت کننده، راهنمایی کننده گردان سپهر : آسمان گردنده فروزنده : روشنی دهنده ، تابانجان : روح ناهید : ستاره ی زهره خداوند : صاحب مهر : خورشید برنگذرد : به ذهن نمی آید بینندگان:دو چشم/ بیننده:چشم روزی ده : روزی دهنده نیز : در این جا به معنی هرگزرهنمای : راه نماینده ، هدایت کنندهبرنا : جوان

15,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید