آموزشکودک و نوجوانادبیات و زبان

پاورپوینت درس ستایش فارسی پایه نهم (به نام خداوند جان و خرد)

تدریس کامل شعر ابتدای فصل اول و ستایش(به نام خداوند جان و خرد) فارسی پایه نهم پاورپوینت آموزش ادبیات پایه نهم درس ستایش در ۱۸ اسلاید شامل: ۱-معنی ابیات همراه با آرایه ها و نکات دستوری ۲-معنی واژه ها ۳-تاریخ ادبیات ۴-قالب شعر ۷-تحمیدیه و… برای مشاهده فیلم تدریس “ستایش فارسی نهم” به لینک زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/d12886 این پاورپوینت قابل ویرایش می باشد و در آن از مطالب کتاب کمک آموزشی مبتکران ویژه تیزهوشان فارسی نهم نیز استفاده شده است.

ppt.ir

صفحه 1:
000 ‏ید‎ - “aie

صفحه 2:
معنی واژه ها whl) ‏نکات‎ ۲ 7 نکات ادبی 7 قالب شعر معرفى سنايى غزنوى 7 معرفی فردوسی کهحتوای درس

صفحه 3:
محتواى آمو محتوای درس: این درس مانند تمام درس هاى آغازين کتاب های فارسی, مناجات(تحمیدیه) است. راز و نياز با خداوندى كه آرامش بخش دل ها و كاركشاى همه مشكلات بندكانش است. فردوسى در اين شعر به عظمت و بزركى خداوند اشاره مى كند و مى كويد كه خداوند با جشم هاى مادى .قابل ديدن نيست و انسان نمى تواند عظمت خداوند را سباس بكويد. در نتيجه خداوند فقط قابل ستايش و بندكى است

صفحه 4:
نویسندگان از دیرباز» اغاز کتابشان ‎l‏ با ذكر و ياد خدا و شکر و سپاس ‎wel‏ ‏يخ ل ‎a‏ ای ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
معنی بیت: خدایا تو را ستایش می کنم زیرا تو پاک و خدای من هستی. جز به همان راه ( صراط ) که تو مرا راهنمایی کنی, نمی روم. ( جز به راهی که تو راهنمایم هستی, نمی روم ) مصراع دوم را می توان به دو شکل خواند: الف- جز به راهی که تو به من نشان می دهی, نمی روم ب- جز به راهی که تو راهنمای من هستی, نمی روم. بنابراین ضمیره م » در دو قرائت نقش ۱. متممی ۲. مضاف الیه دارد. ملک: پادشاه , صاحب ملک . ذكر: یاد کردن, بیان کردن. یادآوری مُلک: سرزمین / مَلک: فرمانرواء پادشاه / ملک: خانه و زمین / مَلک: فرشته

صفحه 6:
ابوالمجد مجدود بن آدم متخلّص به سنایی شاعر و عارف تزرگ 3 نامدار ایرانی در قرن ششم است. در اغاز شاعرى مداح بود: : ولی تغییر حال داد و به عرفان روت ‎٠ -‏ -- دوستدار آل علی (ع ) بود. از آثار وی ۶.: 5 الحفیفه,

صفحه 7:
a ۲ Aj sale eat FA ott ‏دوزى وه رحتاى‎ nals ‏خداوئم نام و خراعتر چای‎ ۳ a we ‏باه و تاحیر و صر‎ bets3 ‏و لروان هر‎ Shed ‏تمراوتم‎ ‏ره دا‎ 39 IEA Gh 2 ‏پر رت‎ ‏يايد یمه تن امیش راه | کر وه برت اذ ناعم و دز جايكام‎ 1 3 ستوو كع ترام ‎eC‏ یلته .کی دا يبايدت ست قله ود عر لد وام امه 2 واثل + ول بس ‎OL‏ يدو > شاهتامهء فردوسى

صفحه 8:
جان : روح ناهید : ستاره ى زهره خداوند 0 صاحب مهر : خورشيد برنكذرد : به ذهن نمى ايد بينندكان:دو جشم/ بيننده: جشم روزی ده : روزی دهنده > 2 x“... . FQ. Ff معنى واژه ها 0 کیوان : سیاره ‎Ss‏ رحل جو 2 جایگاه : مکان نام : در اين جا به معنى كلمه اى كه براى ناميدن انسان يا جيزى به كار مى رود . .ميان بستن : كنايه ازاماده بودن براى ار « ‎gc‏ ر

صفحه 9:
در قالب مثنوی,. قافيه هر بيت با بيت ديكر متفاوت است. از مهم ترین مثنوی های فارسی. می توان « شاهنامه ی فردسی ». « بوستان سعدی »۰ « مثنوی «مولوى » و « لیلی و مجنون نظامی » را نام برد کلمات قافیه اول : خرد و برنگذرد دوم : جای و رهنمای سوم : سپههر و مهر چهارم : آفریننده و بیننده پنجم : راه و جایگاه ۳1 ت و بست شکل گرافیکی قالب مثتوی : بیت هفتم : دانا و برنا

صفحه 10:
به نام خداوند جان و خرد به نام خداؤند جان:واخرد كزين برتر.انديشه: برنكذرد سس - - رستی‌ییت., به نام خداوند افریننده ی جان و انديشه آغاز می كنم زیرا اندیشه آدمی به بالاتر از این وصف راهی نمی تواند پیابد.(زیرا خداوند از همه ی انديشه ها برتر و بالاتر است ۱ tas) Ns Ge در مصراع ‎«J!‏ فعل «اغاز = ‎Gis (eS‏ شّدة است. 1 اندیشه : وندی:( اندیش ‎Cort‏ ابیت دی جمله, است.

صفحه 11:
ترا خ 2 ودن» : واج آرایی خدآوند : تكرار ‎i 8‏ یش رکف رل شا مشود رن ده و خداونلرهنمای : ترکیب وصفی ‎ ‎ ‎

صفحه 12:
۱۶ ee ee Oe ee eed گردان سپهر: ترکیب وصفی مقلوب( سپهر گردان) /فروزنده : وندی (فروز +نده)/ بیت دو جمله است. ود كيوان. سيهر. ماه . ناهيد و مهر : مراعات نظير

صفحه 13:
۳۳ نبینی مرنخان دو بیتنلاه,را 7 وسیله ی چشم ها.نمی توانی آفریننده(خدا) را ‎ten‏ بنابراین چشمانت (وجودت) را برای اين کار بیهوده آزار نده. مفهوم : خداوند را با حواس مادّی نمی توان دید و درک کرد بینند گان؛ آفریننده و بیننده : وندی/ دو بیننده : ترکیب وصفی ( دو : صفت شمارشی / بیننده : هسته ) و مفعول/ بیت دو حمله است.

صفحه 14:
معنی‌ییت, انديشه و فکر انسان هرگز نمی تواند خدا را درک کند زیرا که پروردگار مادّی نیست و ازهمه ی پدیده ها و مکان های مادی. بالاتر و برتر است. مفهوم : انسان ها نمی توانند بزرگی خداوند را درک ۴ راه نیافتن اندیشه : کنایه از درک نکردن انديشه و خرد بدو : به + او(متمم) /دربیت سه متمّم وجود دارد / فعل مصراع اوّل ‏ «راه ‎(os‏ اسك و فعل مصراع ‎ee‏ ‏حذف شده.انت. اند نشه * نهاد

صفحه 15:
مصراع دوم تكراره ب » : واج آرایی/ هست و بست : جناس / ميان بنذكى بستن : کنایه از آماده ی بندگی شدن ستودن او: مفعول / كس : نهاد / بيت سه جمله است.

صفحه 16:
توانا نود هركة ذانا بود زدانش اد ,بير برنا: بؤد — ‎ph usec‏ کسی که ازعلم و دانایی برخوردار باشد. توانا و قدرتمند است. دانش سبب می شود انسان پیر و ناتوان در دلش ‎plo!‏ نشاط و شادابی کند. ‏۴ در مصراع دوم « جوان شدن دل » : تشخیص/ برنا و پیر: تضاد/ تکرار حرف د: واج ارایی ‏تواناء دائله برنا : مسند/دل پیر : نهاد/ بیت سه جمله است./ بود: مضارع اخباری /دانش: متمم/ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
ابوالقاسم فردوسی در روستای با واقع در منطقه ی توس خراسان به دنیا امد . از نجیب زادگان و دهقانان توس بود ‎gl.‏ ‎gay‏ شیعه مذهب بود و دلبستگی اش به میراث قومی و فرهد ایران کهن مانع از ارادت خالصانه ی او به خاندان بيامبر ( ص ) نشد . فردوسى بيست و ينج يا سى سال برای سرودن شاهنامه رنج کشید و در حالی که نزدیک به هشتاد سال سن داشت . به سال ( ۰۶۱۱.ق ) درگذشت و در توس به خاک سپرده شد. فردوسی در پاسداشت زبان فارسی . نقش بسیار برجسته ای دارد.

صفحه 18:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
15,000 تومان