صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
بإسييس سلسله های ایر 97
ضعف خلافت عباسی پس از یک قرن فرمانروایی
ناتوانی در ادارة قلمرو,پهناور
3
زیت ee
May ot Domes Pola یه
صفحه 4:
نمودار زمان حکومت سلسله های ایرانی در فاصلةً قرن ۳ تا ۵ هجری
صفحه 5:
چگونگی به قدرت رسیدن این سلسله ها و روابط آنها با خلافت عباسیان متفاوت بود.
به فرفان مَامَون خدینه »او وت شراسان متصوت شلد
داراى روابطى دوستانه با عباسيان و اظهار وفادارى و فرمانبرى نسبت به خلفا
در ادارةٌ امور قلمرو خود مستقل بودند و اجازه نمى دادند نمايند كان خليفه در
امور داخلى آنان دخالت كنند.
صفحه 6:
طاهر بن حسین خزاعی مشهور به طاهر ذوالیمینین, بنیانگذار سلسله طاهری و از سرداران
جنگاور عباسی است.
مامون عباسی, تاج و تخت خود را شدیداً مدیون طاهر بود. در زمانی که مامون در برابر سپاه
برادر عیاش و خوشگذرانش «امین» دست و پا بسته و مقهور بود. طاهر توانست سد
را پشکند و سر برادر را برای برادر ارسال کند. درباره منشا لقب ذوالیمینین» مورخان
یات مختلف آوردهاند. از جمله میتوان به سه روایت زیر توجه کرد. ۷
| گفتهاند طاهر بن حسن را به اين دلیل ذوالیمینین خواندند که گاه به هر دو دست
زد؛ چنانچه دست چپش در شمشیر زنی از دست راستش کمتر نبود. به نقلی. وی در
بن عبسی» (سردار امین عباسی) و به روایتی در کشتن یکی از نامآوران ea
بیر میزد و به این سبب او را ذوالیمینین خواندند.
صفحه 7:
۲. قول دیگر آن است که چون مآمون او را به فتح بغداد يا به اخذ بيعت جهت خلافت خویش
نامزد کرد. او را گفت که دست راست تو دست راست من است و دست چپ تو دست راست تو
است. -. توخودبا دست یبا من پیعت کن و دیگران, با دست ۳ ۲ ۳
مچنین گفتهاند طاهر پس از فتح بغداد. تن هنگام که خواست با «امام رضاء -علیهالسلام- به
7 ان ولى ول يبعت إكندء با دست جب بیعت کرد و گفت دست راست من در خراسان در گرو 7
است. چون این قضیه را حضرت رضا -علیهالسلام- برای مامون نقل فرمود. مأمونْ
چپ طاهر را نیز راست (یمین) مینامم تا نقصی در بیعت با علی بن موسی الرضا
از این رو او را ذوالیمینین خواندند.
صفحه 8:
صفحه 9:
اسماعیل از سوی برادر بزرگترش نصر که نماینده و زمامدار خلیفه بغداد در خراسان به پایتختی
سمرقند بود. به زمامداری بخارا گماشته شد. به دلیل کردار نیکویش به زودی مردم زیادی را به
خود Cle کرد. هنگامی که بر سر بخشش نمودن مالیات. نصر با وی دچار اختلاف شد. در برابرش
برخاست 9 پیروژ گشت. با وجود کامیابی رفتار بزر گوارانهای با او داشت و حتی پس از نبرد با پیاده
شدن از اسب بر پای برادر بوسه زد و برادر کوچکترش اسحاق را به دلیل پیاده نشدن از اسب در
مقابل نصر سرزنش نمود. اسماعیل زمامداری سمرقند را دوباره به نصر سپرد.
اسماعیل با همگان رفتاری بس نیکو داشت. در گاه زمستان سوار بر اسب به ميان مردم میرفت تا
اگر کسی گلایهای دارد به وی بگوید.روزی در مرو شتری را در کشتزاری دید که آسیبی به آن زده
بود. دستور داد تا دارندهٌ شتر را بیابند و خسارت کشتزار را از وی ستانده و به کشاورز بدهند. چون
آ گاهی پیدا شد که شتر از آن خود شاه است. مبلغی بیشتر از خسارت به کشاورز داد.
صفحه 10:
اسماعیل در آبان سال ۲۸۶ خورشیدی در اثر بیماری در گذشت و در بخارا در آرامگاه ویژهای
به خاک سپرده شد.
8
صفحه 11:
در تاجیکستان اسماعیل سامانی را بنیانگذار تاجیکستان برمیشمارند و بنای یادبود اسماعیل سامانی در
دوشنبه. از نمادهای این کشور است.
مهمترین جايزة علمی این کشور نیز به نام اسماعیل سامانی,برابر ۲ هزار دلار آمریکایی است.
همچنین بلندترین کوه تاجیکستان به نام وی نامگذاری شده است.
صفحه 12:
كه
با يشتيبانى مردم سيستان و به خصوص كروه عياران به قدرت دست يافت.
ey
۹
اجازه ۳۱ باسى بكيرن حكومت خودوا برب كردند
=
رواب ا با خلافت 5 أنه بيود.
تف د 5
صفحه 13:
یعقوب لیث صفاری علاوه پر آنکه حکومت
طاهریان را برانداخت. به عراق نیز لشک رکشی
كرد و قصد داشت بغداد را تصرف کند. اما از
سپاه خلیغه شکست خورد.
“ع جو وت ورد
او در فکر جبران اين شكست بود اما بيمارى و
مرگ فرصت جنگی دیگر را با خلیفه به وی
نداد. -
صفحه 14:
صفحه 15:
آرامگاه یعقوب ليث صفارى. دزفول .
صفحه 16:
1 آرامگاه یعقوب لیث صفاری, دزفول
صفحه 17:
خلفای عباسی دشمن علویان طبرستان بودند.
زیرا علویان پیرو ۶ هب,شیعه بودند و حکومت عباسیان را به رسمیت نمی شناختند
و از آنان اطاعت نمی کردند.
صفحه 18:
> 7
محمد آخرین امیر طاهریان در نیشایور احکومت مر کرد تال لش دز الاك Gla sa cpap
حکومتی او دست به پیداد گری فراوان زدند. به ویژه به مردم كرك رت زیاج نمودند.
مردم این سامان از این اوضاع به تنگ آمده . تا اينکه کی از gil بن زید که یکی از
اعقاب امام حسن مجتبی و فقیم شهر ری بود به طبرستان دعوت شد و مردم لن سأمان با او بیعت
نمودند. حسن ین آژید علوی . ملقب به ((داعی کبیر)) با کمک و یاری مردم ales مب
آخرین حاکم طاهریان را از منطقه بیرون کزدند و سلسله علویان را که نخستین حکومت شيعه
مذهب در ایران بود::در اين منطقه به وجود آوردند و در حدود ٩ الا و نه ماه در گرگان و
طبرستان فرمانروایی نمودند.
4
صفحه 19:
۰ | حسنرن زیر
حسن بن علی (اطروش)
علویان طیرستان ۷
صفحه 20:
صفحه 21:
بند امیر در فارس که به دستور عضدالدوله مشهورترین فرمانروای آل بویه ساخته شد.
صفحه 22:
سم موه ao
ایرانیان پرچمدار علم و دانش FG
اسلام روح و جان تازه ای به جامعه و فرهنگ ایرانی دمید و به آن تحرک و پویایی خاصی بخشید.
ایرانیان سابقه ای طولانی در علم و دانش و هنر داشتند.
آنان پس از پذیرش اسلام. از تمام توان و استعداد خود برای پیشرفت و گسترش
ل فرهنگ و تمد الامی, ۱
es ۱
صفحه 23:
2
00-7 2-21 ارف اسا
ep iets
در معارف اسلامی. عالمان اپرانی کتاب های زیادی تدوین کردند.
صفحه 24:
در رشتة تفسير قرآن آثار مهمی توسط اندیشمندان مسلمان ایرانی نوشته شد.
ایرانیان حتی در زبان و ادبیات عربی نیز پیشتاز بودند و قواعد صرف و نحو و دستور
زبان و ادبیات عربی توسط ادیبان ایرانی تدوین شد.
صفحه 25:
انشمندا ش درخشیدند.
ان مسلمان ایرانی, خوش هرك
قی نیز دانشمندان 1
فلسفه. تاریخ. جغرافیا و موسیقی نیز
شته های « gu JU >
در ر
Be! ۳7
ei"
Cee
اتکی
Lore Sg 3
دید نیکست 0
ان
۱۳۸ 9
IO
صفحه 26:
یکی دیگر از اقدامات مهم علمی و فرهنگی ایرانیان در قرون نخست هچری.
انتقال بخشی از میراث ادبی و تاریخی ایران باستان به جامعة اسلامی بود.
نويسند كان و مترجمانی مانند عبداله بن مَقَفْع ( روزبه ایرانی)
كتاب هايى را در موضوع:
تاريخ يادشاهان و قهرمانان كهن ايران و نيز اتدرزنامه ها و آداب كشوردارى
از زبان پهلوی به زبان عربی ترجمه کردند
و
صفحه 27:
های ایرانی به خصوص سامانیان و آل بویه نقش چشمگیری در رونق و
ت#کوفایی فرهنگ و تمدن ایرانی ۲۳۳
بیشتر فرمانروایان این سلسله ها به علم و ادب علاقه مند بودند و برای عالمان.
دانشمندان و ادیبان, ارزش و احترام فراوانی قائل می شدند
پایتخت این سلسله هاء مر کز دانش و محل پژوهش بزر گان علم و ادب بود.
وزیرانی که در آن زمان امور کشور را اداره می کردند. اغلب مردانی بافرهنگه و
دانش دوست بودند.
صفحه 28:
پس از ورود اسلام به ایران تا مت هاء عربی, زبان اداری ایران بود.
فرمان ها و نامه های اداری به زبان عربی نوشته می شد و دانشمندان نیز
Gla OLS خود را به عربی می نوشتند.
مردم ایران اگرچه به عربی به عنوان زبان قرآن احترام می گذاشتند. اما همچنان
به زبان فارسی, سخن می گفتند.
صفحه 29:
)45529 پدر شعر فارسی با
تشویق و حمایت سامانیان.
اشعار خود را سرود.
صفحه 30:
آرامگاه رودکی در
تاجیکستان
صفحه 31:
فردوسی نیز در اواخر دورةٌ سامانیان»
سرودن شاهنامه را آغاز کرد.
صفحه 32:
صفحه 33:
معمارى و هنر ايران 7 دوران اسلامی در ادامه معماری عصر باستان بود.
مساجد از نخستين جلوه هاى مهم معمارى ايرانى اسلامى بودند.
ارى ايرانى اسلامى به شمار مى روند.
‘ ۳ <=
آرامگاه هاء جلوة شکوهمند دیگری از میراث
صفحه 34:
صفحه 35:
آرا امگاه امیراسماعیل . ,
سامانی در بخارا
صفحه 36:
آرامگاه قابوس وشمگیر در گنبد کاووس
صفحه 37: