صفحه 1:
Boas اج 4 me * کی سر دزی سای ری شون
ghee! BO تسس
ore ۳ مديريت ‘Sa 51 pial
i 75 is
١ My 3 0 (دكتر لطف الله فروزئده) |
ola aes © ' فصل دوم i
صفحه 2:
صفحه 3:
اهداف درس
آشنایی دانشجویان با:
تعاریف و مفاهیم فرایند مدیریت استراتژیک
مدلهای تدوین استراتژی
تدوین اهتاف بلند مدت و انواع استرانتزیهای اصلی
مفاهیم متفیرهای اساسی استراتژیک سازمانی
اجرای استراتفی
ارزیابی استراتزی ها
ze bea ee
ارتباط مدیریت بهره وری و فرایند مدیریت استراتژیک
٩ 0 0 ۵ از
صفحه 4:
معدمه
* درس مدیریت استراتژیک یکی از دروس پایه ای رشته مدیریت بازرگلنی است. شناخت دقیق
تغیبرات محیطی و افزایش توانمندی برای استفاده از فرصتها مهمترین وظیفه یک مدیر است.
* مدیریت استراتژیک افق دید موسسه و نحوه رسیدن به لن را تعیین میکند. اصولا مدیران
پاررگلنی و موسسات بزرگ با داشتی دید ان دراتزیک نوانسته لند بلد های رشت و ترقی را
سرعت طی نمایند.
صفحه 5:
۱ ney water bli
ین
صفحه 6:
کم
۰
<> 3
* برای تدوین استراتژی سازمان بایستی مدلی را تعریف کرد. مدلهای استراتژیک از ابعاد مختلف توسط دک یت |
ارلئه گردیده است. لین مدلها هر کدام به تناسب شرلیط و مقتضیات و دیدگاه محقق مربوطه ابعادی اریز زج
نظ كرفته اند a Ss
صفحه 7:
۲ ۰ ل ۰
برنامه ریزی استراتژیک ال ۵ 0 0 ٩
* لین لستراتژی توسط تیلور (18۷10۴) در سال ۱۹۷۵ بیان شد. برنامه ریزی جامع یا استراتویک , ۵ ۳
قرايتدى است كه ضمن لن اهداق و خطوط كلى فعاليتها و ماموريت هاى سازمان در دراز Ss 3 د Se:
4 @
تعیین ميشود. تشخیص اولویتها و تعیین اقدامات اصلی و کلیدی که برای نیل به اهداف سازمان ۲ © ء ۱
ضروری است در برنامه ریزی جامع انجام میگیرد. | ۲ \
صفحه 8:
شناخت تعییر
os اهداف و كلى Sua گیری در اجرای
اهدا ae eo Sle رد استراتز:
oe ~ سازمان لازم rey 3
ود استراتژی
مطلوب
توانمندیهای سازمان
صفحه 9:
مدل خط مشی هاروارد
* اندرسن در سال ۱۹۸۰ مدل خط مشی
هاروارد معروف به a SWOT
مخفف(۲) ۲۳۳6۵۲5 (تهديد).
(0) 0000۲۲۸۳۲۱65 (فرصتیا» نقاط
ضعف (۷/6۵۱۲۳66565/) (۷) و بالاخره
نقاط قوت (5) cul Strengths را
را
بیان کرد.
لانن
0
صفحه 10:
لیست نقاط قوت (5)
1
۳
صفحه 11:
Ei oe
0134
للا
STRATEGIES
۱
تون
STRATEGIES
4
3
5
3
صفحه 12:
Wt (Maxi- Mini)
* درلین حالت هدف از استراتژی» کاهش حتی الامکان نقاط ضعف و تهدیدات میباشد.
TOWS Matrix for PowerPoint
— i
57۳۸۲265
صفحه 13:
کم
Wo (Maxi- Mini) الل ۲۵ <
* دومین استراتژی هدفش کاهش نقاط ضعف و افزلیش فرصتهاست. در لین حللت شرکتها به علت برخورداری ,> ی
از ضعفهای اساسی امکان استفاده از فرصتهای به دست آمده را ندارند. wa @,a
a 2 ی J
@ <= 4 TOWS Matrix for PowerPoint
2 2
> 007
صفحه 14:
کم
novos St (Maxi- Mini) 4
gd * استراتژی بر اساس توانمندی شرکت در مقلبل تهدیدات بناشده است. هدف آن لين است كه توانمندیهای 2 و
موجود را افزایش داده و در مقابل تهدیدات را کاهش دهد. (Wa,
OF 2G
۹ TOWS Matrix for PowerPoint
4 ۶ eB
2 2
> 007
صفحه 15:
ns’
۲ > “ma So (Maxi- Mini)
>,
* هر شرکتی علاقه مند است که همیشه در لین موقعیت قرار داشته باشد تا بتوند بهره گیری از توانمندیها (Wa,
فرصتها را به -داکتربرساند. ‘we, ا
@ - 4 ی TOWS Matrix for PowerPoint تسم en
9
صفحه 16:
الت ۳۲۵ a
o>,
* اين الكو توسط اندروز در سال ۱۹۸۰مطرح شد. استراتژی صنفی یک موسسه عبارت است از الگوی ee. a :2
استراتژی صنفی
تصمیم سازی که بر اساس go هدفهای عمده . هدفهای جزنی و مقاصد سازمان را معین و مشخس / ۸6 ak 0
میشود. p>
وج
Rs
<a SS
صفحه 17:
سرت
تعیین آنچه باید صورت گیرد
.١ -| ساختار و روابط سازمانی
خط ها - تقسیم کار
ae - هماهنگی مسئولیت افراد
استراتزی صنة oe 8
۲ لیس هنال مادی فتی استرآنژی صنعی سیستم اطلاعاتی
مالی مدیریت موسسه
۳ 00 | الکوی هدفها و سیاستهایی
eae ]| كهموسسه و بازركانى آنها
شخصى مديريت عا
م - جذب و برورش مديران
|_ ۳. رهبری بالای موسسه
- استراتژیک
- سازمانی
سس
۴ پذیریسش مسسئولیت
غیر اقتصادی نسبت به
جامعه
صفحه 18:
ابعاد استراتژی صنفی
* اصولا این مدل دارای دو بعد لست:
* بعد تدوین
* بعد اجرا
تراتفی شناخت تهديدها دو دست یافتنی
* اقدامات اساسی برای تدوین استراتژی شناخت فرصتها و تهدیدها و موجو
شناسایی نموده. توانمندیهای عملی و بالقوه را براى برخورد با بازار برآورد مىكند.
صفحه 19:
ارزیابی برای بهترین
الطبيق فرصت
ومنايع
صفحه 20:
مدل رقابتی پورتر
* اساس این استراتژی بر رقلبت میباشد. تلاش برای کسب سهم بیشتر در بازاررقیت تنها در
حرکتهای رقبا متجلی نمیشود. بلکه رقلبت در یک صنعت در اصول اقتصادی ريشه دارد و
نیروهای رقابیتی وجود دارند که فراتر از رقبا هستند. مشتریان, عرضه کنتدگان مواد اولیه.
نورسیدگانبالقوه و کالاهای جانشین همگی رقابتی هستند. که ممکن است بر حسب نوع رشته
صنعتی کم و بیش برجسته و فعال باشند. وضعیت رقابتی در یک صنعت متکی به پنچ نیروی
اساسی است که در نمودار زیر بیان شده است:
2 2
صفحه 21:
مدل رقابتی پورتر
صفحه 22:
مدل نظام برنامه ریزی استراتژیک
* لورنج در سال ۱۹۸۰ ولانج در سال ۱۹۸۶ این مدل را طرح کردند. لورنج معتقد است هر نظام
برنامه ریزی استراتژیک باید به اين چهار پرسش اساسی پاسخ دهد
* به کجا میرويم ؟ (فلسفه وجودی)
* چگونه میخواهیم به مقصد برسیم ؟ ssl al)
* امکانات ما پرای اقدام چیست ؟ (بودجه)
* جكونه أكاه شويم كه در مسر درست در حرکنيم اک ترل)
صفحه 23:
ویژگیهای مدلهای برنامه ریزی استراتژیک
ارائه سیستمیمنظم برای اجرای تصمیمهای مهم در سطوح و مشاغل مختلف سازمان
تخصیص و کنترل منابع در چارچوب یک استراتژی از طریق تصمیم گیری منطقی
اقدام به پوشش کامل کلیه زمینه های کلیدی تصمیم گیری
رجه
ل نمطا
للا
٩ wom
o>,
©
9
41
7
2S
e.
5
\¢
ys
صفحه 24:
مفروضات مدلهای برنامه ریزی استراتژیک
مفروضات این مدل عبارتند از :
تنظیم و اجرای استراتژی باید منطقی و مبتنی بر پیش بینی باشد.
مجموعه استراتژی های یک سازمان باید یک کل همساز را تشکیل دهد
سازمان میتواند از مرکز کلیه یا اکثر عملیات داخلی را کنترل کند.
شاخصهای cilia) مقاصد در عملکرد را میتوان به وضوح مشخص کرد.
اطلاعات راجع به عملکرد با هزینه منطقی قابل حصول است.
صفحه 25:
©
مدل رايت اس ©" د ۸
* رليت عدل زير را در سال 1955 بيان كرده است لين مل دارای بح مرحله اصلی ات كد همه @, (Wa
فى
مراحل تحت تاثير نظام اطلاعاتى است. رجه
s وس
ام
صفحه 26:
مدل رايت
صفحه 27:
9
مدل مینتزبرگ os
* مینزبرگ در سال ۱۹۹۰ مدلی را برای انتخاب استراتؤى ارائه داده است در اين استراتؤى , ۵ ۳ ی
مینتزبرگ بحث ارزیلبینقاط قوت و ضعف داخلی و ارزیبی فرصتها و تهدیدات محیطی SS * Beh
میکند و لین ارزیلبی تحت تائير باورهای مدیر + بورهای و ارزشهای اجتماعی قرار گرفته است و ۲ 0
استراتژی مناسب انتخاب شده و در گامهای بعدی ارزیابی استراتژی و اجرای ن را مورد تاکید | ۲
> 0 =
۹
صفحه 28:
مدل مینتزبرگ
صفحه 29:
مدل هيل
* هیل در سال ۱۹۹۲ مدلی را برای طراحی استرلتوی ارلئه میدهد که نسبتا مدل جامعی است و
برگرفته شده از همه نظرات و دیدگاههاست. عناصر اصلی این مدل در شکل زیر آمده است.
صفحه 30:
ft
4 ۰۰ 9
7 | af
۲۱ ۷ ۸/۱۷ ۷ 70
مدل هيل
صفحه 31:
مدل دیوید
* این مدل توسط دیوید در سال ۱۹۹۰ بیان شد این مدل در سه گام طراحی شده است
* گام اول : تدوین استراتژی
* گام دوم : اجرای استراتزی
* گام سوم : ارزیابی استراتژی
صفحه 32:
گام اول : تدوین استراتژی
در كام اول در تدوین استراتژی گام های زیر برداشته میشود:
اهداف . ماموريتها و استراتزى جارى سازمان مورد بررسى و شناخت دقيق قرار ميكيرد. ‘we, 2 0
عوامل موثر محيط خارجى شامل فرصتها و تحليلها مشخص مىشود.
عامل موثر مجيط داجلی شامل بقاط فوت و ضعف تعيين میشود: >
اهدلف غایی بر اساس فرصتها و نقاط قوت تدوین ميشود. o>
پس اهداف غایی در قالب لهداف عملیاتی و استراتژی اجرایی تدوین میشود.
اهداف استراتژی عملیاتی در زمینه مدیریتی . مالی ۰ بازاریابی » تولید. تحقیق . و توسعه به صورت وظیفه ای مشخص میشود.
6
۹ a
صفحه 33:
a
٩ 0 ۰ ال
o>,
* در مرحله اجرا منلبع انسانی و مادی لازم تخصیص داده میشود. طبیعی است استراتژی قابل اجراست که @, (Wa 1
گام دوم : مرحله احرا
منبع برای اجرای آن وجود داشته باشد. استرلتؤى بايد بر اساس منابع و تانمندی امروز اجرا شود. BD > ۳ 9
» هه 8
2 26 y
> 0
<a SS
صفحه 34:
a
9
21 06 > كام سوم : ارزيابى استراتزى للها
* در این مرحله با استفاده از یک نظام لطلاعلتی فعال اجرای استراتژی را در مقایسه با اهداف مورد @,@ 4 في
ارزيابى قرار مى كيرد. رجه @
١ لو
م
لل ل 5١
مر
صفحه 35:
صفحه 36:
* کتاب همدیریت اسراتژیک» نوشته ی دکتر لطف الله فروزنده
دهکردی
صفحه 37:
۲ وخ سس سس سس سس مس سس Ra a