صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
متن زیر را که ترجمهای آزاد و خلاصه شده از یک شعربلندابن سیناست سوال‌های طرح شده تأمل کنید. كبوترى كرانمايه ارجا يكلف بلند ورفيق بر توفرودآمد وبی‌برده روی‌نمود. كرجه اين بيوند كه به سختى بددست أمد موهبتى بزرك بود اما براى او كه از جايى برتر آمده بود فراق وهجرانى آزاردهنده در پی‌داشت. ابتدااز فضاى تيرة اطراف بدن مى آمد اما اکنون چ جاعادت کرده كه انكار آن كذشتة برتر اصلأنبوده است كاهشر , خاطر دهاء , قديم زندة مر ,شود وسيل اشكش روان می‌گردد فرياد اشتياق مى كشد ونالههاى زار سر مى دهد اما چه ند كه طتابهاى دامى محكم اوراز برواز حر فضاى بيكرا ریا ی از عروج اومانع شده‌است اودر اننظار است كه هنكام برواز نزديك شود وبه فضاى ييكران بال ‎ALES‏ نمیدانم علت این هبوط چه بود؟ و عروع دوباره چگونه و کی رخ خواهد داد کبوتر نماد و نشانه چیست؟ دلیل تشبیه آن حقيقت به کبوتر چیست؟ جرا کبوتر درابتداازاين فرود و هبوط ناراحت است؟ بهنظر شما چرا این هبوط رخ داده است؟

صفحه 4:
دیدگاه فیلسوفان مسلمان دربارة فیلسوفان مسلمان بااستفادها ز آنچها ز افلاطون و ارسطو و پیروان آن دو به دستشان رسیده بود و نیز باالهام از آموزه های دینی خود, در توضیح و تبیین حقیقت .انسان قدم های بلندی برداشتند

صفحه 5:
عقاید فیلسوفان مسلمان ونیزبسیاری | ز فیلسوفان مسلمان دورةُ معاصر تاکید می کنندکه نمی توان انسان را به یک موجود صرفا زمینی و مادی تقلیل داد و در همان حال برای وی ویژگی هایی متعالی و ارزشمند مانند آزادگی, کرامت .انسانی, نوع دوستی و فضایلی از این قبیل قائل شد همچنین با تفکر و تعمق فکری, دینی را قبول کرده بودند که در کتاب سخن گفته و آن را هدیه ای ( روح ) آسماتی به زوشنی و وضوح از حقیقتی به نام الهی و غیرزمینی شمرده است. همچنین؛ , اين کتاب ‎slow‏ انشتان را موجودی جاویدان, جانشین خدا در زمین و مسجود فرشتگان محسوب کرده که آسمان هاو زمین را خداوند برای او آفریده

صفحه 6:
آنان همچنین یا خود عارف بودند یا عارفانی را می شناختند که با قدم سلوک | ‎a‏ 0 رسیده بودند که مراتب برتر و مجرد هستی را شهودمی کردند و می دانستند که چنین شهودی در توان بدن مادی انسان نیست. مرغ باغ ملکوتم, نیم از عالم خاک چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم ‎sl‏ خوش آن روز که پرواز کنم تا نت هد ‎

صفحه 7:
عقيده ابن سينا در خصوص انسان نظر دربارة حقيقت انسان را يسنديد و كوشيد اين ‎be‏ ال وا ا و بیس و ابن ‏اوه رت اسان را انا كند ابر روج که ‎Suir‏ غبرمادی دارد و از جنس موحودات مجرد است, استعداد کسب ‎ole‏ از طریق تفکر را دارد. این روح همچنین ‎ ‎ ‎

صفحه 8:
نظر سهروردی در خصوص انسان ۶ با بهره مندی از الها < ‎wl g‏ - عنوی خود بسیاری از حقایق را از طريق شهود دروتی به دست می آورد و نلاش میکند آنهاارابد زبان فلسفه و استدلال بیان کند. به جاى مفهوم«وجود»از«نور» استفاده می کرد. او معتقد بود که : و هيج «نورالانوار»است. ساير مراتب وحودء نور هستى خود را از نورالانوار دریافت می کنند, اما چون نور کامل نیستند, ترکیبی از نور و .ظلمت اند

صفحه 9:
عقیده سهروردی راجع نفس چه بود؟

صفحه 10:
حکمت متعالیه نام مکتب فلسفی ملاصدراست. از دیدگاه اين مکتب. حقیقت انسان, همان گونه که بسیاری دیگرا ز فیلسوفان گفته اند, حقیقتی دو بعّدی است: وح و بدن. اما روح. براساس این مکتب» چیزی ضمیمه شده به بدن نيست, بلكه نتبحة رشد و تكامل خود حسم و بدن است. از نظر ملاصدراء روح و بدن دوجيز مجرًا نبسستند_كه كنار هم قرار ‎at eee‏ حدتى حقيقى دارند به كونه اى كه

صفحه 11:
ارتباط روج و جسم ‎١‏ و هر اتفاقى در بدن رخ دهد, بر روح تأثير مى كذارد؛ به طور ‏شاداب به روح هم شادابی می بخشد. همچنین روح با [نشاط, جسم را به فعالیت و کار می کشاند وروح ‏| ‏مثال. بدن بیمار, روح را هم کسل و بیمار می کند و بدن | | ‎peso > push‏ | زمین كير مى كند ۱ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 12:
حکمت متعالیه و روح از نظر حکمت متعالیه روح انسانی که موجودات زنده می توانند به آن برسند. ظرفیت روح انسان و روح می تواند به هر مرتبة کمالی در جهان مخلوقات. دست یابد. ظرفیتی بی نهایت پیدا می کند و به هیچ درجه ای ازکمال .قانع نمی شود

صفحه 13:
از جمادی مردم و نامی شدم مردم از حوانی و آدم شدم حملة ديكر بمیرم از بشر وز ملک هم بایدم جستن زجو بار دیگر از ملک فربان شوم وز نما مردم به حیوان بر زدم پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم تا برآرم از ملایک پر و سر كل شيم هلك الا وها آچه اندر وهم نايد أن شوم مولوى

صفحه 14:
از منظر این مکتب فلسفی, اگرچه ا و تقایت دارد اقا این الستغزان, به مها ا ا ا ل 5 فعليت برساند. يعنى بايد مسير تكاملى به سوى خدا را انتخاب نمايد و با ايمان و عمل_اين مسير را طى كند. البته او اختيار دارد 2 , که مسیرهای دیگری غیر از مسیر تکامل را برگزیند. بنابراين در ابتدای زندگی هرانسانی معلوم نیست وی چه هویتی خواهد داشت, شجاع خواهد بود یا ترسو؟ بخشنده خواهد بود یا بخیل؟ عالم خواهد بود يا نادان؟ همه اينها به صو ت با لقوّه دروجود ند

صفحه 15:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان