صفحه 1:
مدیریت کیفیت فراگیر
در آموزش و پرورشن
به انتخاب محمد فايق مجیدی
صفحه 2:
صفحه 3:
نتخااب محمد فابق مجیدی مولف کناب :به آموزش بدبین نیستم
صفحه 4:
گردآوری و تهیه :
محمد فايق مجيدى
استان كردستان
صفحه 5:
فهر ست
مقدمه
کیفیت در مدرسه چیست؟
دوره های تکامل مفهوم کیفیت
مدیریت کیفیت جامع در آموزش و پرورش چیست؟
عوامل شروع مدیریت کیفیت جامع در آموزش و پرورش
برنامه تغییر مدیریت سنتی به مدیریت کیفیت جامع در مدرسه
نتیجه گیری و پيشنهادها
منایع
صفحه 6:
چکیده
امروزه مدارس در جهان پیشرفته و در حال تفییس. به اجتماعات یادگیرنده
تبدیل شدهاند. در این مرحله مدرسه فرایند تکامل خود را طی میکند به طوری
که به مرکزی برای جامعه یادگیری بزرکتر تبدیل میشود. مدرسه مکانی است
که همه میتوانند از خدمات آن بهرهمند شوند. در اجتماعات یادگیرنده, مدرسه
از نقش محدود خود به سوی نقش کسترده تری به عنوان "سازنده انسان ها
و مرکزی برای تبدیسل و پردازش اطلاعات " حرکست کرده اسست.
صفحه 7:
ما اکنون در عصر و جهان اطلاعاتی زندگی میکنيم. جهان اطلاعاتی و
فراصیعنی فوید رسیدن كه شدوه جدید و پیسرفنه زندگی را مید38
برای تحقق اين امر. فرهنگ تفاهم و تعهد باید در جهت مصالح همگانی
و مدای ملی ایساد شود و توستعه باید. آمورس و پرورس باید ار کدر
مدارس. چگونگی دست دافتن به این فرهنگ را نشان دهد. مدارس باید
به نیازهای دانش آموزان پاسخ دهند و مهارتها و ابزارهایی برای
موفق شدن در جامعه در حال تغییر را یه آنان عرضه کنند.
فهرست
صفحه 8:
فان کی ار تیان BEES ies Spree nthe NE ae ig
بوده و حسن ارتباط بین کارکنان از جمله معلمان و دانش آموزان و
توسعه رفتار آنان در کلاس, افزایش اثربخشضی مدرسه و کاربرد
عفافيكة و ادزار قا عزاكز يكت حتفتت جاح راررحه همه داد سا عون
حتم. ويزكيهاى برخوردارى از 100114 در راستاى بهرهمندى از وجود
مدارس كيفى در آموزش و يرورشء قادر است ياسخ مناسب به
تحولات ضرورى در اين حوزه كه نشانه مدارس ييشرفته امروز در
كارا ادك زا درا مارد انس مرس قاد ات مرت رز
seer ee Ne)
صفحه 9:
* این مقاله در نظر دارد ضمن طره مفهوم
‘TQM در فصوص اهمیت این موضهم در
أموزش و يرورش و به ويزه در مدارس براى
دستیابی به الگوی "مدارس کیفی" به عوامل
مور در برفورداری از این مم. بپردازد.
صفحه 10:
در جهان امروز, ارائه کالاها و خدمات با کیفیت مناسب, مبتنی بر رضایت مشتریان و گیرندگان خدمات
از اهمیت زیادی برخوردار است. اغلب کارخانه ها, موسسه های صنعتی, خدماتی و آموزشی سعی دارند
با افزایش محصولات خود مشتریان جدید و بیشتری جذب کنند و از رقیبان خود سبقت بگیرند.
استاندارد شدن فرآبند روشهای تکوین و تولید محصولات, همراه با ارائه کالاها و خدمات مناسب به
مشتریان, ابتدا از صنعت شروع شد. سپس سایر خدمات از جمله بهداشت و آموزش و پرورش را نیز در
برگرفت. کشورهای بزرگ و پیشرفته صنعتی مصادیق عینی و بارز این واقعیت هستند. از آنجایی که
کیفیت بهتر کالاها و خدمات, نتیجه ی فرایند مطلوب آموزش یا تعلیم و تربیت و به عبارتی دیگر ناشی
از افزایش دانش, نگرش و مهارت نیروی انسانی است. از این رو خیلی سریع توجه به کیفیت و ارتقای
مستمر کیفیت در نزد اهل علم و دانش, موسسات, مراکز علمی و فرهنگی از جایگاه ویژه ای برخوردار
شد. دانشگاه ها, مدارس , مراکز علصی و پژوهشی جهان. هر روز با نوآوری های جدید به دنبال ارتقای
كيفيت خدمات و ارائه آلن به مشتریان خود هستند. موسسات و شرکت ها به خوبی این نکته را که
رضایت مشتریان و کیرندگان خدمات, اثیر مستقیم در افزایش
درآمد و سود و اعتبار اجتماعی آنان دارد, را دريافته اند. از طرفی دیگر, با رشد دانش و آگاهی مردم,
تنوع نیازها و خواسته های آنان و همچنین پافشاری مردم و حکومتها برای بازسازی و بهسازی گسترده
نظام آموزشی و درسی, توجه به کیفیت نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
توجه به خواست ها و نیازهای آنان,
فهرست
صفحه 11:
امروزه مباحث زیادی پیرامون کیفیت و اهمیت آنن به
ویژه نزد مدیران و کارشناسان مطرح است, لکن نتایج و
آثار کیفیت در کالاها و خدمات (محصول) چندان مشهود
نیست, به رغم تلاش های زیادی که بسیاری از جوامع
در بخش صنعت, آموزش و بهداشت با هدف افزایش
کیفیت انجام داده اند. اما در بسیاری از جهات از جمله
آموزش و پرورش از پایین بودن کیفیت و عدم بهبود تن
رسج عی برد .
صفحه 12:
مدیریت کیفیت جامع, مدارس امروز را در مواردی نظیر؛ فرایند ارزشیابی و
قبولی دانش آموزان, ارتقای جذابیت مدرسه نزد دانش آموزان و معلمان,
بهبود برنامه های درسی و آموزشی, سرعت و اراشه خدمات آموزشی و
يرورشى بهتر و كاهش هزينه بهبودمى بخشد. مدارسى كه فاقد دا
سیستمی و روش های اجرایی بوده و بر نیاز دانش آموزان و معلمان تمرکز
نداشته باشند, نمی توانند در درازمدت به بهبود ارتقای مسستمر کیفیت و
مشارکت همه کارکنان و ایجاد شبکه های همکاری پایدار, دست يابند. در اين
مقاله. با طرح این موضوع که چگونه میتوان مدارس فعلی را به مدد مدیریت
(TQM) gala cuss به مدارس کیفی تبدیل نمود. سعی در پرداختن به ابعاد
اين مهم مى باشد. از اين نظر ضمن مطرح نمودن مفاهیم نظری مرتبط با
eee و 3
پیشنهادهای مناسبی دست یافته است.
فهرست
صفحه 13:
کیفیت در مدرسه جیست؟
مفهوم کیفیت. به صورت ابتدابی از آغاز مورد توجه خریدار
و مصرف کننده و عاملی موشر در فروش کالا بوده است
ولى در طول تاريخ به دنبال ييشرفت علوم تکنولوژی و
ازتباطات و نحوهسی نگرش به مفهوم کیفیست و طرز تلقی
بشسر نسبت بدان متحول شده است. با ظهور نظریات نوين
جامعصه بشری و دکرگونی در نحوهسی اداره مؤسسات»
سازمانهای مو جود دن جوامع فش رفن كار مفيوة عتفيت
نیز به گونهای خاص توجه شده اسن
صفحه 14:
دورهی تکامل مفهوم کیفیت در 1601۷1 چهار مورد
تطبیق را شامل میشود:
۱- تطبیق با استاندارد
۲ تطبیق برای کاربرد
۳- تطبیق با هزینه
۴- تطبیق با آخرین نیاز
فهرست
صفحه 15:
* تطبیق با همهسی نیازهای مشتریان. مفهوم اصسلی کیفیست از
دیدگاه شرکتهای ممتاز ژاپنی محسوب شد. با تکامل مفهوم
کیفیت در ژاپن سه حرکت انقلایی در دیدگاه ژاپنیها به وجود
آمد:
حرکت از تطبیق با استاندارد. به سمت تطبیق برای کاربرد-
حرکت از تولید به بازار را به وجود آورد.
* حرکت از تطبیق برای کاربرد. به سمت تطبيق با هزينه- اين
معبی را نوویت کرد که قیمت در بازار نعیین می نود .
* حرکت از تطبیق با هزينه به سمت تطبيق با آخرین نیاز- مفهوم
تغییر مستمر و پیوسته را در بازار تقویت کرد, و به دنبال تن
نیاز به کاهش دورهی زمانی تکوین محصول جدید قوت گرفت.
فهرست
صفحه 16:
کیفیت به مفهوم: تطابق با استاندارد
تطبیق با استاندارد به ان سوال میپردازد که آبا دانش آموزان بر اساس
استاندارد و آنچه در راهنمای برنامهی درسی و اهداف تعلیم و تربیت شرح داده
شده. تربیت میشوند؟به عبارت دیگر؛ آبا تطبیق با استاندارد. مطابقت دانش
آموزان با خواسستههای مورد نظر ایشان در برنامههای آموزش و پرورش
میباشد؟
بدیهی است در کنترل کیفیت. تطبيق فراگیران با مشخصههای استاندارد.
جبدد تک ۵ ورد پرزشی فرار گدرد برای دسترسی به
استانداردهای مدیران و معلمان. بايد هممی وظایف و مسئولیتهای مدرسه را
تعریف و آنها را به عنوان استاندارد مدرسه در مجموعهای تدوین کرد. سپس
وظیفه کنترل کیفیت یا بازرسی را نظارت بر همه کارکنان مدرسه به ویژه معلمان
در رعایت استاندارد. دانست. بدیهی است که این تصور پیش میآید که کیفیت به
oe نو در حالى كه تضمين كيفيت و اطمينان كيفيت در
اين قسمت جايكاهى ندارد و فراموش شدن نیاز جامعه و خواستهدانشآموزان نیز
در اين مفهوم مطرح است.
صفحه 17:
كيفيت به مفهوم: تطبیق برای کاربرد
تطبیق برای کاربرد. یعنی حصول اطمینان از پاسخگویی ب»
نیازمندیهای جامعه. آا داضش آموزان بر طبق انتظارات و
خواستههاى جامعه تربيت مونو ۰ ۳ اين جا هر دو مفهوم
كارايى و اثربخشى (بهره ورى) مورد توجه است. فارغ التحصيل
شدن تنهاء مطلوب نيسته بلكه فارغ التحصيلانى كه با نيازهاى
بازار کار منطبق بوده و ضمن کارآمدبودن» آثربخش نیز باشند. اكر
مفهوم کیفیت, تطبیق برای کاربرد نباشد. فارغ التحصیلان به رغم
صرف هزینههای زیاد جذب بازار کار نمی شود و نطو 1 ۲5
کاربرد "نیاز " و خواسته ی واقمی جامعه را هدف قرار میدهد نه
استانداردی که آموزش و پرورش طراحی میکند.
فهرست
صفحه 18:
کیفیت به مفهوم: تطبیق با هزینه
"تطبیق با هزینه " یعنی کیفیت بالا و هزینصی پایین. کیفیت و هزینه برای
همهی فراگیران در مدارس و دانشگاههاء موضوعی بسیار مهم و جدی است.
براى مر و حفظ كيفيت مناسب: بايد نوسانات فرايند تعليم و
تربيت را كاهش داد. به عبارتى ديكر فرايند آموزش را ارتقاء بخشيد. در اين
صورت همه فراكيران در حدود قايل قبولى واقع مىشوند و موضوع مردود و
مشروط شدن, منتفى خواهد بود. هدفء تربيت فراكيران با كيفيت صد در صد و
بدون مردودى و مشروطى و تكرار دروس است. اين مهم تنها با بازرسى آخرين
فرايند تربيت و آموزش در مدرسه یا دانشگاه مقدور نیست. مثلاً با بازرسی و
کنترل کیفیت در پایان هر مقطع تحصیلی مقدور نیست بلکه باید در هر مرحله
از فرایند تربیت. با جمعآوری و ارزیابی اطلاعات به اقدامات اصلاحی بپردازيم.
مديران به جاى تمركز بر كنترل و بازرسى خروجى بايد به كنترل و بازرسى
فرآيند تعليم و تربيت بيردازند و به اصطلاح به تضمين كيفيت توجه كنند.
فهرست
صفحه 19:
کیفیت به مفهوم:تطبیق با آخرین نیاز
تطبیق با آخرین نیاز. یعنی پاسخ به نیاز دانش آموز, قبل از اين كه او به
آن نیاز آگاهی پیدا کند. اگر مدرسه ای بتواند نسبت به این نیاز دانشآموزان
آگاهی یابد. قادر است برای مدتی به صورت انحصاری و موفق عمل کند. در
این صورت میتواند توقع خود را از دانش آموزان و معلملن افزایش داده و
در نتیجه بهرهوری بیشتری را انتظار داشته بلشد.
امروزه عدارس و دانشتگاهها باید تلاش کنند با نوچه به سین تکاملی کیفیت و
گسترش تکنولوزمی اطلاعات (11), تکنولوژبی اطلاعات و ACT) calla
see رای مافرانه ی و Sa Wen وادراسس جواعست
نوجوانان و جوانان, با نگاه به آخرین نیازهای آنان خود را بازسازی کرده
واصلاحات آموزشی را دنبال کنند. به تدریج مفهوم چهار تطبیق در کیفیت
توسعه یافته و " فرهنگ سازمان و محیط اجتماعی و جهانی" را نیز در بر
گرفته است. تطبیق با آینده نکتهای است که در دو مفهوم جدید مستز *
فهرست
صفحه 20:
مدیریت کیفیت جامع (۲0011) در آموزش و پرورش چیست؟
مدیریت کیفیت جامع یک فلسفهی سازمانی یا درون سازمانی است که اشاره دارد
به بهبود مستمر که از طریق افراد قابل دسترسی است. این رویکرد مستلزم
رودن هاي براى رهتبرى و سازماندهى به منظور كيفيت, برنامهريزى راهیردی»
توسعه منابع انسانى و حل مسائل ساختارى و مشترى كرايى است. (بلاندفورد.
۰ ص. ۲۵) مدیریت کیفیت جامع فلسفه و روشی است که به مسسات برای
اداره تغبیرات کمک نموده و مجموعه مهمی از ابزارها را فراهم میسازد تا به وسیله
آنها فشارهای بیرونی ناشی از تغییرات را به حداقل رساند. 1001 از اجراء
بسیاری تشکیل شده است که برخی از آنها عبارتند از رهبری. تجزیه و تحلیل
اطلاعات, الگوبرداری ۴برنامه ریزی راهبردی کیفیت, توسعه منابع انسانی, تضمین
کیفیت محصولات و خدمات و رضایت مشتری. هدف اساسی نظام کیفیت فراگیر
درگیرکردن کلیه کارکنان سازمان از مدیریت عالی تا پایین ترین سطح سازمان
برای راضی نگهداشتن مشتریان از طریق ارائه خدمات و محصولات با کیفیت عالی
1 هع
صفحه 21:
سونیا بلاندفورد ۵ جنبههای مهم ]16017 در آموزش و پرورش را سه بخش خلاصه میکند:
فرهنگ, تعهد و ارتباطات.وی معتقد است که ]1001 زمانی موفق است که فرهنگ ذیل وجود
داشته باشد:
* نوآوری ارزشمند و قابل احترام باشد
شرایط ثانویهای برای عملکرد و همکاری وجود داشته باشد.
رهبری به عنوان یک کارکرد عملی در نظر قرار کیرد نه به عنوان یک پست سازمانی.
پاداش ها به کار گروهی (تیمی) داده شود.
* توسعه. یادگیری و آموزش به عنوان مسیرهای بحرانی به حساب آیند.
توانمندساختن افراد برای دستیابی به اهداف.
* حمایت و پشتیبانی از طریق توسعه مستمر و پیشرفت و فراهم آوردن جوخود- انکیزش
فهرست
صفحه 22:
مدیریت کیفیت جامع در آموزش و پرورش به خصوص مدارس کاربرد دارد. برای
انطباق مدارس با اصول 16011 بایستی ساختارها و نگرش های جدید مدیریت.
قدريس و يادكيرى تعريف شوند.(كلاسر. ۱ 2 ۱
رويكردهاى مديريت كيفيت جامع به طور فزايندداى در ادبيات آموزشى به عنوان
ابزارى براى اصلاح و بهبود مدارس توسعه يافته است.
1 روىبهبود مستمر تمركز دارد. يعن شوقو للشتياقمستمر برلىيادكيرى
(بوستینگل ۱۹۹۳ ص ۳۳). کوشثرهایک یفیتجامع از طريقمشاركتو مدلخلسلفراد
در لمور. موجبارتقایکیفیتز ندگیشغلیو رضایتکار کنان میگردد.
مدیریت کیفیت جامع مدل یا پارادایسی است که از بخش صنایع وارد ادبیات
آموزش و پرورش شده است که یافتههای آن میتواند به آموزش و پرورش در حل
بحرانها و مسایل آموزشی کمک نماید. 1601۷ مستلزم تغییر فرهنگ سازمانی
است و تغییر در فرهنگ و اجرای لن به زمان نیاز دارد. این پدیده میتواند موجب
توانمندسازی کارکنان از جمله معلمان. مدیران و حتی دانش آموزان در بهبود و
اصلاح عملکرد و تضمین کیفیت آموزشی گردد.
فهرست
صفحه 23:
عوامل شروع مدیریت کیفیت جامع در آموزش و پرورش
مدیریت کیفیت جامع تغییر دائمی در روشی است که آموزش
و پرورش میتوانند برای خود انتخاب کرده و به وسیله آبن
اداره شوند. فراینشد حرکست بسه کیفیست جامع در آموزش و
پرورش . فرایندی آهسته و پیوسته است. تحول مدیریت
کیفیت جامع زمان ميبرد. از وسوسهی حرکت سریع در اجرای
در كت كيفكت شاكع تاك در فكر کرد برای نی کال
قابليتهاى بالقوه مديريت كيفيت جامع در آموزش و يرورش »
لازم است در باره پارهای از عناصر مربوط به آن اشاره شود :
صفحه 24:
۰ کسترش و آگاهی و درک روشن از TQM
"_مدیریت و هممی کارکنان باید آنچه که در بارمی 16011 در آموزش و پرورش و
Be ee Saree eee aes
نسبت بهآن اعتماد و باور عمیق داشته باشند. این امر مستلزم آن است که اولا هممی
افراد آموزش لازم را دریافت در عمل حلاوت اجرای مدیریت کیفیت جامع
در مدرسه را بچشند. آنچه که بیش از واه آموزش مطرح است. چگونگی ارائه
آموزشهای لازم در باره مدیریت کیفیت جامع میباشد. این که کارکنان در یک محل
جمع شده و به طریق آموزش کارگاهی آموزش ببینند. کار پسندیدهای است. لکن
روش بهكرء قرازكرفتن كاركتان در قرابئد اجراى مديريت كيفيق جامع در مدوشةه
مىباشد: آنان ذن كميثه هاى عازى عرتبط به جؤوشان عضنو شيدة و ريو Brie Fes
معاونان مدرسه كه قبلاً آموزشهاى لازم را ديدهاند. به كار مشغول مىشونئد.
"يادكيرى بر بنياد كار" شيومى مؤثرى در آموزش و يادكيرى مديريت كيفيت جامع
است.
* بدین طریسق کارکنان مدرسه در فرایند کار :قرار کرفته و خود فرایند. به آنان
میآموزد که چه باید بکنند. يا اين روش ضمن انجام کار کیفی در مدرسه. نسست به
مدیریت کیفی جامع آگاهی یافته و به آن معتقد و متعهد میشوند. فورست
صفحه 25:
اهداف و رسالت روشن :
موفقیت در حرکت مداوم به سوی اهداف و ملاکهای
براي المروع و كسبتوش مديريت كتقيّت جامم ابتيا عمدتةاى تعث عنوإن كمدكةى مديريث عيفيت جاسم دی
مدرسه تعيين موشود. وظيفمى كميتمى 1001/1 در مدرسه. كار مديريت, هدايت و اشاعمى مديريت كيفيت
جامع رانة عهدة دارد: اكر كميتة'هدليت مديويت كيفت جامع در مدرسه شكل كرفته باشد يعى ان وظايف مهم و
محوری کمیتهی 1601 آموزش و به حرکت درآوردن مدیران و معلمان مدارس است. به جز آموزش و
طراحی دروس و برگزاری کلاسهای آموزشی. وظایف سازماندهی, برنامهریزی و پیش بردن مناسبتها و
رویدادها را در مدرسه بر عهده دارد.
بالا منوط به تعریف این ملاکها و هدفهاست.
مدیر کمیتمی 1001۷1 که ترجیحاً مدیر مدرسه است. باید دارای قدرت نفود. سخنوری, مهارت. گوش دادن و
تاثیرگذاری بالایی در دیگران باشد.
افراد عضو کمیتهباید در فراگیری آموزش و کسب اطلاعات از ]100[۷: سخت کوش, پیگیر و مصصم بوده,
کارها را به طور صحیح پیش ببرند. به قول ایشی کاوا که از بسیاری جهات به پدر 16011 مدرن ژاپنی
شهرت یافته است. اظهار میدارد: * ۴601۷1 با آموزش شروع و با آن تداوم مییابد": در آموزش باید تلاش
شود تا ابتدا از خود اعضای کمیته ۴00111 استفاده شود. نه مدرسان ماهر. و در آموزش از یادگیری دوجانبه
استفاده شود. نه از سبک سنتی معلم - شاگردی.
برنامه آموزشسی و آگاهی بخشی در مدرسه موجب می شود که معلمان, کارکنان, والدین و دانش آموزان
نسبت به 1021۷1 درک روشنی يافته و به آن اعتقاد و باور عمیق پیدا کنند.
فهرست
صفحه 26:
: تمركز فكرى سازكار و انسان گرایانه در محیط یادکیری ٠
ویلیام گلاسر در کتاب "کیفیت معلم مدرسه " تفسیر و توضیح جالبی از
اصول مدیریت کیفیت جامع در قالب پیشنهادی برای محیط یادگیری خلاق
ارائه داده است. او شش شرط را برای کیفیت کار مدرسه در نظر گرفته است:
۱حاکمیت جوی خمایتی و دوستانه در محیط یادگیری.
۲- هدایت دانش آموزان به انجام دادن کار مفید.
۳- لزوم توجه به دانش آموزان تا بهترین کاری را که میتوانند. انجام دهند.
۴- دعوت از دانش آموزان به منظور ارزش یابی و بهبود کار شخصی
خودشان.
۵- احساس مقید بودن در کار.
۶- احساس مخرب نبودن کار.
صفحه 27:
* گلاسر اشاره میکند که کار با افراد بسیار پیچیده تر ان
کار با محصولات صنعتی است. مربیان و معلمان باید به
دقت به این پيشنهادها توجه داشته باشند. علاوه بر این
وی توجه به روابط انسانی و کاربرد شیوههای فکری و
سازکار در تدریس را طراحی عالی برای مدیریت کیفیت
جامع در کلاس درس میداند و در تایید اهمیت موضوع
اشاره میکند که بالای ۸۹۵ از آنچه در بارمی کارکرد فکر
و ذهن میدانیم. در دهمی اخیر کشف شده است و به
همین علت دهه ٩۰ را به دهه تفکر نام گذاری کردهاند.
صفحه 28:
برنامه تغییر مدیریت سنتی به مدیریت کیفیت جامع در مدرسه :
گام نخست در عبور از مدیریت سنتی به مدیریت کیفیت جامع, داشتن تعهد و آگاهی همگانی
است. هر چند اکثر اوقات تغییر الگوهای قدیمی به الگوهای جدیدتر و سودمندتر ناراحت کننده
است اما در بهبود مستمر برای کسانیکه فرایند و نتیجه مدیریت کیفیت را درک میکنند بسیار
پرارزش است.
پیاده کردن مدیریت
جامع در مدوسه مستلزم توجه به موارد زين/
* تصميم بكيريم كه آموزش و يرورش را با كيفيتى عرضه كنيم كه زمينمى موفقيت كودكان فردا
را فراهم نمايد. اين تصميم بايد براساس نظرات افراد خبره و رهبران در داخل و خارج سيستم
مورد نظر باشد. و چنانچه فرصتی پیش آید شامل همه افراد می شود. مدیریت کیفیت تنها
زمانی موفق خواهد شد که همه افراد در سطوح مختلف به آن متعهد بوده و در فرآیندهای آن
مشارکت داشته باشند.
* زمانیکه افراد نسبت به کیفیت. ویژگیهای اصلی کیفیت و بهبود مداوم آموزش و پرورش متعهد
شده باشند. زمان آنن است که یک گروه کیفیت تشکیل دهند. این گروه از مشارکت آزادانه
برخوردار است و هر فردی در هر زمانی می تواند به ایين گروه بپیوندد ولسی هر چه تعداد
بیشتری به آن محلق شون بهتر است.
فهرست
صفحه 29:
* مدیریت کیفیت. کل سیستم (سازمان) را در بر میگیرد. محدودکردن فرآیند مدیریت
کیفیت به یک بخش از سازمان (تولید- مدرسه ابتدایی- درس فیزیک- مشاوره ...) یک
عمل اغواکننده است و کل سازمان (همه افراد و همه چیز) در تعیین و تحقق موفقیت
دخالت دارد.
ا لوو 9195 ضاي مزواريت كنفيت سورد توجه قرار مىكيرد نیاز سنجی
ا ل يتايج موجود و نتايج مطلوب وجود دارد را مشخص كرده و أنها را
اولويت بندى مىكند و بالاخره مواردى كه بايد كاهش يافته يا حذف شوند را انتخاب
میکند(کافمن, ۱۹۹۲ ص ۸۵). نیازسنجی, نیازهایی را مشخص میکند که ما میتوانیم
علل آنها را تجزیه و تحلیل نمائیم. فقط از طریق شناخت نیازها و علل آنها می توانیم در
مورد آنچه که منجر به بهبود نتایج میشود تصمیمات منطقی بگیریم. کشف علل و
منشاء نیازها را تحلیل نیازها نامیده اند (کافسن و والنتیین, 1۹۸۹ ص ۵۵). به کمک
داددهائى كه در ابتدا از طریق نیازسنجی و سپس تحلیل نیازها بدست میآید میتوانیم
راهها و ابزارهایی را برای پرنمودن شکافها تعیین کنیم. نیازسنجی وسیله سودمندی
است براى تعيين امور كارآ مد و غير كارا مد. حداقل هنكام برنامه ریزی و کاربرد مدیریت
كيفيت بايد نيازها بعنوان شكافهايى ميان نتايج موجود و نتايج مطلوب تلقى شوند
فهرست
صفحه 30:
* شيودها و وسيلههاى ممكن براى رفع نيازها را مشخص كنيم و سيس مؤثرترين و
كارآمدترين آنها را انتخاب نمائيم. بايد اعضاى كروه كيفيت نسبت به هر نيازى
احساس مسئوليت كنند و سيس شیوههای ممکن و موجود را مشخص, نماینده
همچنین باید معایب و مزایای هر یک را بررسی کنند و نیز توجه نمایند تا چه اندازه
هر یک از نیازها کاهش یافته و يا مرتفع شده است.
* در مدرسه. بهبود مستمر را نهادينه كرده و بهبود مداوم را جِرْتى از زندكى روزاته
هر يك از افراد قرار دهيم. بايد دانست كه مديريت كيفيت يك كار مقطعى نيست بلكه
جزئى از يك فرهنك يكبارجه و بخشى از فعاليتهاى روزانه هر يك از افراد است. در
جنين وضعيتى شور و اشتياق نسبت به كيفيت در مركز توجه است. (اين اشتياق
باید هميشه مورد توجه گروه باشد) هر اقدامی که صورت میگیرد باید کیفیت
وضعیت موجود را بهبود بخشد. باید بینشها , تجارب و استعدادهای هر یک از
اعضاء گروه برای رفع نیازها و حرکت روزافزون به سوی کیفیت فراگیر و سرانجام
دستیابی به وضعیت ایدهآل بکار گرفته شود.
فهرست
صفحه 31:
ارزيابى بايد یکی از راهکارهای مفید برای ارتقای مستمر کیفیت در نظامهای آموزشی و
مدرسه باشد و بطور خلاصه باید گفت که برای انجام ارزیایی مراحل زیر قابل انجام است:
۱-تعیین هدفهای ارزیابی آموزشی
۲-انتخاب ملاکهای ارزیابی آموزشی
۳-تعیین نشانگرهای تحقق هدف ها
۴-گردآوری دادههای مورد نیاز
د متشخض درون جار جو فصو
ل آن و باور به کارآیی آن. از طرف اعضاى نظام
مورد ارزیابی است. همچنین باید نظام اطلاعاتی قوی که اطلاعات صحیح و به روز
در اختیار ارزیابی قرار دهد. برقرار شود و هم زمان با ایجاد این نظام. بايد در باره
انتخاب ملاکهای ارزیابی و تعیین نشانگرهای مورد نظر جهت این ملاکها. توافق
لازم به عمل آيد و ساز و كار لازم جهت سنجش این نشانگرها در دسترس باشد.
زیرساخت یک نظام ارزیابی. ق
فهرست
صفحه 32:
نتيجه گیری و پيشنهادها :
کیفیت در آموزش و پرورش و مدارس به تغییر یا تغییرانتی گفته می شود که در رفتارهای
دانش آموزان بروز ميکند. تنها معیار معتبر کیفیت. تغییر رفتار مطلوب دانش آموزان است.
کیفیت در همسی ابعاد رفتاری دانش آموزان ظاهر میشود. یعنی از نوعی جامعیت و کمیت
برخوردار اسنت: مديريت عنفيت جامع يك نظريه ئيست: يله بى جرعت و تهقدت هممكاني
اش واه متجنج جسب و عار انست روش مدتریت کروهی و مسارکتی است
مشارکت برای بهبود مداوم کیفیت جامع در مدارس, زمينه هاى اجراى 1601/1 قبل از اجزاء
مشاركت هدس مدرسه: كسترش أكافي و درق رومن ان مدير عبت جانع و ایجاد باور
عميق در كاركنان نسبت به آسن. توسعه داشش. نكرش و مهارت آنان و اصلاح و بهسازى
زيرساختهاى سازمانى مدرسه از جمله عوامل و نكات مهمى هستند كه بايد در شروع
41 به آن پرداخت.
ء نکات فوق, بهبود و ارتقای مستمر کدفیست مدرسه و انتخاب ملاکهای ارزیابسی
آمورشى متضمن استراتؤى ها و اصولى است که باید در موقعيت هاى مختلف به آنها تو ود
کرد.
فهرست
صفحه 33:
جهت بهبود مستمر کیفیت مدرسه چندین پیشنهاد ارائه می گردد:
* ا) تمرکز بر دانش آموز و یادگیری
* ۲) تمرکز بر فرآیند (عملیات) و به همان اندازه بر ييامد
۳) نظارت و راهنمایی به جای بازرسی
۴) ارتقای مهارت و تخصص معلمان (تواناسازی کارکنان مدرسه)
۵) شناسایی قرایند برنامه های درسی مدرسه
۶) مشخص شدن دیدگاه و رسالت مدرسه
* ۷) مشارکت کارکنان
۸) ملاک های ارزیابی آموزشی
٩ بربامه ردری استراتزیک و مذیریت تعیدر در مدرسته
فهرست
صفحه 34:
منابع 3
۱- پاپک جان و ریچارد بارنر. ۱۳۷۷, مدیریت کیفی جامع در عمل, ترجمه: محمدحسین
سلیمی, دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۲- تورانی, حیدر. ۱۳۸۲, مدیریت فرآیند مدار در مدرسه, انتشارات تزکیه.
۳- سلطان, ایرج. ۱۳۸۰, دستاوردهای فرهنگی پیاده سازی نظام مدیریت کیفیت فراگیر, تدبیر.
6-ستجری, احمدرضا. ۱۲۸۰, نگاهی کاستی جویانه به مدیریت مخریه م حور
پژوهشکده تعلیم و تربیت.
- عباسی, محمدرضا. ۱۳۸۰, فرهنگ سازی مدیریت کیفیت فراگیر, پیام تحول.
+- قهرمانلو, حمیدرضا. ۱۳۸۰, تواتمندسازی کارکتان رکن اساسی راهبره مدیریت
فراگیر, پیام تحول.