صفحه 1:
صفحه 2:
پايابي آزمون
(Reliability
صفحه 3:
4.
نعريف
پايايي به دقت اعتمادپذبري
Le ols تكرار يذيرى نتايج
آزمون اشاره مي کند.
سس
صفحه 4:
An example of the
importance of
reliability is the
use of measuring
devices in
Olympic track
and field events.
کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزیده اي - دبیر خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي -۱ سفندماه 1383
صفحه 5:
For the vast majority of people, ordinary measuring
rulers and their degree of accuracy are reliable
enough. However, for an Olympic event, such as the
discus throw, the slightest variation in a measuring
device -- whether it is a tape, clock, or other device
-- could mean the difference between the gold and
silver medals. Additionally, it could mean the
difference between a new world record and outright
failure to qualify for an event. Olympic measuring
devices, then, must be reliable from one throw or
race to another and from one competition to
another. They must also be reliable when used in
different parts of the world, as temperature, air
pressure, humidity, interpretation, or other
variables might affect their readings.
صفحه 6:
آرابطه بین روليي و پايليي ازلین قرار است که
یک آزمون باید پایا باشد تا بتواند روا باشد.
] اگر آزميني در هر بار اجرا برروي تعدادي
آزمون شونده نتلیج مختلفي به دست دهد .
كن آزمون یک آزمون پلیاً نخواهد بودو در
واقع هیچ چیز رابه درستي اندازه نخواهد
گرفت 9 اگر یک آزمون جيزي راجه درستي
اندازه گيري نکند. هیچ اطلاع مفيدي به ما
نخواهد داد.
صفحه 7:
صفحه 8:
روش هاي تعيين بايابي
1- روش پايايي مصححان
2- روش باز آزمليي
3- روش فرم هاي موازي یا هم ارز
4- روشهاي همساني دروني 3
الف- روش دو نیمه گردن آزمون
آقاب- روش ۳ د
ج-روش ضریب آلفاي کرانباخ
گارگاه طراحي آزمون هاي چندگزینه اي دبیر غانه شوراي آموزش پزشكي وتخصصي -۱ سفندماه 1383
صفحه 9:
"ضریب پايايي " ارقامي از 9نا 1[
راشامل مي شودو هرچه ضریب پايايي
کوچك نر باشد.نشان دهنده پايايي
کمترو هر چه اپن ضریب بزرگتر باشد
حاكي از پابايي زیادتر آزمون است.
سس
صفحه 10:
1 - شاخص پايايي مصححان
(examiners reliability)
براي تعیین پايايي آزمون هاي تشريحي يا به طور كلي
آزمون هاي غیر عيني که نمرات آنها تحت تحت تاثیر قضاوت
مصححان قرار مي گیرد.باید از دو پا چند مصحح که
مستقلا پاسخ هاي آزمون شوندگان راتصحیح مي کنند.
استفاده كرد .همبستگي بين نمرات مصححان مختلف
شاخص بايابي مصححان به حساب مي آيد.
صفحه 11:
2 روش بازآزما
ie st-retest)
آلاساده ترین روش تعیین پايلييیک آزمون است در اين
روش آزمون را دو نوت به گروه واحدي از آزمون
شوندكان عى دهند 9 نمرات حاصل رابا هم مقایسه
مي كنند .ضريب همبستكي بين نمرات حاصل از دوبار
اجراي آزمون ضريب بايابي آزمون است.
I لین روش تنها زملني مورد قبول است که ويژگي مورد
اندازه گيري در طول زمان تغییر نکند (مانند هوش).
صفحه 12:
3- فرم هاي موازي یا هم ارز
دو آزمون موازي با معادل براي یک
مطلب با موضوع تهیه مي کنند و
Lal رادر فاصله زماني كوتاهي يه
یک گروه واحداز آزمون شوندگان
می دهند.
صفحه 13:
4 - روش هاي همساني 3992
4 1- روش دونیمه م دن تیزم (split-
آزمون مورد نظر را یک بار با گروه واحدي از آزمون
شوندگان اجرا مي کنیم و پس از اجراء آن را به دو نیمه
تقسیم مي نماییم .
در ابن روش بهترین راه دونیمه گردن آزمون ابن است که
همه سؤال هاي فرد را يك آزمون حساب آویيم و همه
سؤال هاي زوج را آزمون ديكري بدانيم .
ضريب همبستكي حاصل از نمرات دو نيمه آزمون ضريب
يايايى هر يك از دونيمه خواهد بود.
صفحه 14:
الآميزان رابطه ي دو دسته نمره متعلق به
كروه واحدي از آزمون شوندكان را با
محاسبه ضريب هعبستكي مشخص
مى كنند.
متداول ترين روش تعيين
همبستكي »روش محاسبه ضريب
همبستكي بيرسون است.
صفحه 15:
براي ی پابایی کل آزمون ‘
2 ن نیمه ها رادر
0 زبر كه به فرمول أسيير من -
براون شهرت دارد . قرار
«hele > 233 ۹ یا 1
حو هد Oy
سس
صفحه 16:
صفحه 17:
4 - روش هاي همساني دروني
4 2- روش ضریب آلفاي کرانباخ
/ در شرایظی بکا د که
1- نمرات سؤال . نه به صورت دوارزشي صفر ويك .بلكه به
صورت چند ارزشي از 1 تا 5به صورت کاملا موافق تا
کاملا مخللف ) تعیین حي شوددر لین گهنه موارداستفاده از
0 مناسب نمي باشد.
2 زملني که یک آزمون از تعدادي خرده آزمون یا بخش
هاي مختلف تشکیل شده است.
صفحه 18:
4 - روش هاي همساني دروني
4 3- روش گودر-ربچاردسون
در این روش آزمون تنها
یک بار اجرا مي شود.اما
همه ماده هاي آزمون
صفحه 19:
4 - روش هاي همساني دروني
4- 3- روش گودر-ریچاردسون
الف - روش گودر-ریچاردسون20
پ -روش گودر-ریچاردسون 21
کارگاه طراحي آزمون هاي چندگزیده اي - دبیر خانه شوراي آموزش پزشکي وتخصصي -۱ سفندماه 1383
صفحه 20:
از نظر کاربر دی
ما عمد نا
با
کودر -ریچاردسون 20
سرو کارداریم.
صفحه 21:
پایایی
به روش
كودر - ريجاردسون 20
Kuder -Richardson 20
صفحه 22:
as
5
oes
۷-7
aia
۳22
oss
2
۳143
G7
۷35
۳22
7
352
35
56
v=
0226© 0/220
صفحه 23:
_, 72 =Dq
اس [1- 51
tt
فرمول کودر - ریچاردسون 20
صفحه 24:
of اول (بهتر) براي محاسبه انحراف استاندارد:
صفحه 25:
0 اش -وو -
11
صفحه 26:
فرق 1+20 و
1چیست؟
اگر بتوان فرض کرد که همه ي سوّال هاي پک آزمون از نظر
دشواري شبیه به هم هستند.در آن صورت همه ي ۲ ها با
هم مساوي و همه يپ ها با هم مساوي خواهند بود.
پس مي توان به جاي Pq 2
۰ < 72
را قرارداد:
we طراعي آزمون هاي چندگزینه اي - دبیر غانه شوراي آموزش پزشكي وتخصصي <۱ سفندماه 1383
صفحه 27:
تعباد كلت 113
سوا
6 1 <
صفحه 28:
به خاطر بسپاریم که؛
فرمول کودر-ربچاردسون براي آزمون هايي است که براي
پاسخ مي توان دو حالت زیر در نظر گرفت:
الف - صفر(0) يعني غلط
و
ب- یک (1)پهني درس
صفحه 29:
کودر -ریچاردسون
را نميب توان
براي محاسبه ضر یبد پابايي
پرسشنامه هايي که پاسخ هاي آنها
از 1 تا 4 پا 5
(rating scale)
راشامل مي شود.
.مورد استفاده قرار داد.
صفحه 30:
< RE
عوامل موثر برپايايي آزمون
با افزودن برتعدادسوّالات يك آزمون پابايي آن -1
7 افزايش مي يابد.
با متجانس تر وهمكون تر كردن سؤالات يك -2
آزمون .پايايي آن بیشتر مي شود.
3- با افزودن تعدادي سؤال با ضريب تميز زياد به يك
آزمون پابايي آن بالا مي رود.
صفحه 31:
4- با افزودن تعدادي سوّال با ضریب دشواري متوسط به يك
آزمون بايليي ,بابايي آن افزایش مي یابد.
5- اگر يك آزمون رادرمورد گروهي ازافراد که ازنظر توانايي
مورد سنجش تجانس كمتري با یکدیگر
دارنداجراکنيم.ازمون پایایی بیشتری نشان خواهدداد.
6- معمولا آزمون هاي سرعت ضریب پايليي بيشتري را
نسبت به آزمون های قدرت نشان می دهند.
صفحه 32:
عوامل غير فني مؤثر بريايابي يا اعتبار آزمون
1 - كيفيت مطلوب تكثير و تركيب آزمون :
بايد مطمئن شد كه سؤالات خوانا و روشن نوشته شده و
صفحه شلوغ و در هم نيست.
2- دستورالعمل واضح و صريح براي آزمون شوندگان
3- دستورالعمل واضح و صریح براي تصحیح گنندگان
4- موقعیت کنترل شده و مطلوب براي اجراي آزمون
سس
صفحه 33: