سایر گزارش‌های دولتی

پدافند غیر عامل

padafande_ghire_Amel

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پدافند غیر عامل”

پدافند غیر عامل

اسلاید 1: امروز اهمیت پدافند غیر عامل قاعدتاً برای مسئولین بایستی شناخته شده باشد، اهتمام شما کار را پیش می برد. ”مقام معظم رهبری“

اسلاید 2: وزارت علوم تحقيقات و فناوريمعاونت پژوهش و فناوريكميته پدافند غيرعامل

اسلاید 3: تعریف پدافند غیر عاملپدافند غیرعامل، مجموعه اقداماتی است که قبل از خطر انجام مي گيرد و در هنگام بروز هرگونه تهديد طبيعي و غير طبيعي (مانند جنگ) موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان های حیاتی یک کشور می گردد.

اسلاید 4: این موضوع را قبلاً هم ابلاغ کرده ام و الان هم تأکید می کنم که تدابیر کارساز در این پدافند غیرعامل را عملی کنید. تنها راه مقابله با تهدیدها این است که وضعیت داخلی به گونه ای ساماندهی شود که دشمن از پیروزی خود مطمئن نباشد و زمینه را برای ماجراجویی فراهم نبیند. ندانستن اینکه دشمن چه در سر دارد و چه می خواهد بکند ، غفلتی است که ممکن است ما را از امکان برخورد و امکان دفاع محروم کند.بیانات مقام معظم رهبری

اسلاید 5: بیانات مقام معظم رهبریتهدید را کاملاً جدی بگیرید ، یعنی به هیچ وجه در محاسبات خودتان از تهدید جدي پایین نیایید ، منتها تهدید جدی معنایش حتمی نیست ، هیچ حتمیتی وجود ندارد. باید تدابیر کارساز در باب پدافند غیرعامل را عملی کنید. پدافند غیرعامل مانند شعله ای بلند شود این که دولت به پدافند غیرعامل اهمیت بدهد و وزراء و مسئولین دولتی به آن اهتمام کنند تذکر داده ایم و نظرات رهبری به دولت و آن ستاد ابلاغ شده است. امروز اهمیت پدافند غیرعامل قاعدتاً برای مسئولین بایستی شناخته شده باشد ، اهتمام شما کار را پیش میبرد .

اسلاید 6: مقام معظم فرماندهي كل قوا در ارتباط با ساماندهي و ايجاد يك هماهنگي و ضمانت اجرايي در تصميمات در ارتباط با پدافند غير عامل موارد زير را تأكيد فرموده‌اند : تشكيل كميته دائمي پدافند غير عامل به منظور هماهنگ سازي، سياست‌گذاري، كنترل، نظارت و تصويب طرحهاي پدافند غير عامل پروژه‌هاي توسعه اي كشور در ستاد كل نيروهاي مسلح. تأكيد بر شناسايي مراكز درجه يك و حياتي كشور در طرح‌هاي پدافندي. اولويت‌بندي اماكن و موضوعات بر اساس اهميت و كاربرد آنان در طرح. داشتن نگاه اجرايي و ميداني در موضوعات پدافند غير عامل.تدابير و فرامين :

اسلاید 7: به نتيجه رساندن طرح‌هاي پدافند غيرعامل در ارتباط با مسئولين اجرايي كشور .(مسئوليت كليه وزراء) تأكيد بر داشتن طرح پدافند غير عامل براي كليه پروژه‌ها و تأسيسات كشور. تأكيد بر پيگيري كميته دائمي و نظارت بر اجراي طرحهاي پدافند غير عامل دستگاههاي اجرايي كشور. تأكيد بر روحيه بسيجي در اجراي پروژه‌ها. در اولويت بالا قرارداشتن مسئله پدافند غير عامل كشور. استفاده از نعمتهای خداداد (عوارض طبیعی موجود و ...). ایمن سازی سرمایه های اساسی (اقلام عمده دفاعی و حیاتی).تدابير و فرامين :

اسلاید 8: بند 11 ماده 121 قانون برنامه پنجساله چهارم توسعه كشور:رعايت اصول پدافند غير عامل در طراحي و اجراي طرحهاي حساس و مهم و يا در دست مطالعه و نيز تأسيسات زيربنايي و ساختمانهاي حساس و شريانهاي اصلي و حياتي كشور و آموزش عمومي مردم توسط دستگاههاي اجرايي موضوع ماده (160) اين قانون به منظور پيشگيري و كاهش مخاطرات ناشي از سوانح طبيعي.قانون برنامه چهارم توسعه كشور :مباني و مستندات :

اسلاید 9: ماده 7 – وظايف و اختيارات كميته‌هاي دستگاههاي اجرايي عبارتند از :1- بررسي و پيشنهاد سطح‌بندي و اولويت‌بندي مراكز دستگاه مربوط.2- پيگيري تهيه و اجراي طرح پدافند غير عامل مراكز موجود بر اساس مصوبات كميته دائمي و نظام فني و اجرايي كشور به نحوي كه در طول برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران – مصوب 1383 – حداقل مراكز حياتي و حساس كشور ايمن سازي شوند.3- نظارت بر اعمال ضوابط و مقررات پدافند غير عامل در طرحهاي دستگاه مربوط.4- انجام پژوهشها و آموزشهاي تخصصي و عمومي در زمينه پدافند غير عامل مرتبط با موضوعات تخصصي دستگاه مربوط.

اسلاید 10: اهداف دفاع غيرعامل تقليل آسيب‌پذيري و كاهش خسارات و صدمات تأسيسات، تجهيزات و نيروي انساني مراكز حياتي، حساس و مهم كشور در برابر خطرات طبيعي و حملات دشمن حفظ سرمايه‌هاي كلان ملي كشور حفظ توان خودي جهت ادامه فعاليت‌ها و تداوم عمليات توليد و خدمات رساني

اسلاید 11: اهداف دفاع غيرعامل صرفه‌جويي در هزينه‌هاي نيروي انسانيافزايش آستانه مقاومت مردمي در برابر تهديداتبالا بردن توان دفاعي كشورتوزيع ثروت، جمعيت و سرمايه‌هاي ملي در كل فضاي سرزميني كشور از طريق اعمال سياست تمركززدايي، آمايش سرزميني و پراكندگي زيرساختهاي كليدي و مراكز حياتي، حساس و مهم توليدي محصولات كليدي (نيروگاهي، پالايشگاهي، صنعتي، نظامي، غذايي، آبرساني و ...) آمادگي‌هاي لازم جهت مقابله با دشمن در شرايط تهديدات نامتقارنحفظ تماميت ارضي، امنيت ملي و استقلال كشور.

اسلاید 12: اهداف دفاع غيرعامل1- بكارگيري اقدامات پدافند غيرعامل ، موجب زنده ماندن و ادامه حيات و بقاي نيروي انساني مي‌گردد كه با ارزش‌ترين سرمايه يك سازمان و قدرت ملي كشور مي‌باشد.2- دفاع غيرعامل موجب صرفه‌جويي كلان اقتصادي و ارزي در حفظ تجهيزات و سازه هاي بسيار گران قيمت مي‌گردد. 3- دفاع غيرعامل ، مراكز حياتي و حساس (اقتصادي ، سياسي ، نظامي ، ارتباطي ، مواصلاتي ،دانشگاهها، پالايشگاهها ، نيروگاهها ، بنادر ، فرودگاهها ، مجتمع‌هاي صنعتي و ...) را در برابر تهديد حفظ نموده ، خسارات و صدمات را تقليل و ادامه فعاليت و مقاومت در شرايط بحران و جنگ را ممكن مي‌سازد.4- اقدامات دفاع غيرعامل موجب تحميل هزينه بيشتر به دشمن مي‌گردد.5- دفاع غيرعامل موجب حفظ نيروها براي ضربه زدن در زمان و مكان مناسب به دشمن و سلب آزادي و ابتكار عمل از دشمن و نيروي مهاجم مي‌شود.6- پيشگيري بهتر از درمان ، و تصفيه آب در سرچشمه آسانتر از تصفيه در درياست

اسلاید 13: نتيجه بکارگيری اقدامات دفاع غير عامل كاهش سطوح آسيب پذيری کشور در نتيجه افزايش آستانه شکست افزايش قابليت مديريت بحران افزايش ضريب امنيتي و ايمنی كشور افزايش هزينه تجاوز و ضريب بازدارندگي كشور افزايش پايداري و تداوم فعاليت‌ها كمك به حفظ آرامش عمومي ارتقاء آستانه مقاومت مردمي بي اثر يا كم اثر سازي عملياتهاي دشمن ايجاد ترديد در متجاوز نسبت به شروع تجاوز ارتقاء ضريب امنيت در توسعه پايدار ملي

اسلاید 14: سلامت ،آب ، غذا و داروحوزه انرژي حوزه ديپلماسي و امنيتحوزه مخابراتمنابع مالي و اقتصادي كشورحوزه صنايع و معادن حمل و نقل و راه و ترابريپدافند غير عامل در سطح مليحوزه دفاعيحوزه رسانه هاو تبليغاتحوزه ها و محورهای اساسی پدافند غیرعامل:

اسلاید 15: پدافند غیر عامل در سوئیسسوئیس دارای سابقه طولانی بیطرفی در مناسبات جهانی است به طوری که این کشور از سال 1815 تا کنون وارد هیچ جنگی نشده است.در سال 1959 ميلادي ، مردم سوئيس به اضافه شدن بند دفاع‌ غيرعامل به قانون اساسي دولت مرکزي ، رأي مثبت دادندکشور سوئیس سمبل و نماد توجه به پدافند غیر عامل محسوب می شود و این کشور در حالیکه هیچگونه تهدیدی ندارد و کشوری بی طرف در اروپا شناخته می شود اما آینده نگری می کند و پدافند غیر عامل قوی در آن کشور وجود دارد.سوئیس هیچگونه منابع طبیعی نداشته اما دارای یکی از بالاترین میزان درآمد سرانه در جهان است و اقتصادش بر پایه صنعت ، کشاورزی، توریسم، بانکداری و بیمه می باشد.برنامه پدافند غیر عامل سوئیس از اوایل دهه سالهای 1960 با جدیت هر چه تمام تر آغاز شد.

اسلاید 16: در سوئيس سازمان‌ CDO كه يك سازمان غير نظامي و غير دولتي است، برنامه‌ريزي‌هاي مرتبط با پدافند غيرعامل را انجام مي‌دهد. اين سازمان 8 جلد كتاب به عنوان ضوابط و اصول پدافند غير عامل تدوين كرده استبرنامه‌ريزان دفاع غير نظامي و دفاع غير عامل سوئيس اعتقاد دارند که جنگ براي حيات يک ملت تنها محدود به جبهه نظامي نمي‌باشد. هدف هر دولتي در يک منازعه تمام عيار حفظ حيات خود شامل ادامه حيات اقتصادي ، مالي ، منابع معنوي و بطور خلاصه ، کل جمعيت غير نظامي‌اش مي‌باشد. بسیاری از تاسیسات و ساختمان‌های این کشور به صورت دو منظوره احداث می‌شود و علاوه بر کاربردهای متفاوت در شرایط عادی، در شرایط بحران به پناهگاه تبدیل می‌شود مردم و شرکت‌های ملی و خصوصی در صورت رعایت استانداردهای دفاع غیر عامل از دولت‌ها کمک‌های مالی دریافت می‌نماید و ساخت پناهگاه در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز مشابه الزامی است.

اسلاید 17: شرح وظایف کمیته پدافند غیر عامل وزارت علوم ؛تحقیقات وفناوری- ایجاد ساختار سازمانی مناسب دروزارت در خصوص پدافند غیرعامل و ایجاد زمینه ای مناسب جهت حمایت از برنامه ها ،تثبیت جایگاه سازمانی و اجرای از مصوبات و برنامه های پدافند غیرعامل.- برنامه ریزی جهت ایجاد و توسعه پژوهشکده ها، دانشکدهها، انجمن های علمی و آزمایشگاه های مورد نیاز پدافند غیر عامل طبق ضوابط - توسعه فناوری های کلیدی و حساس پدافند غیر عامل در داخل کشور. - برنامه ریزی و برگزاری دوره های تربیت استاد در جهت تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز پدافند غیرعامل - برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت ،سمینارها ، کارگاههای آموزشی ، همایشهای علمی و کاربردی براساس نیاز و اولویت های پدافند غیرعامل - ایجاد تعامل مناسب جهت تعریف و تصویب پروژه های مشترک با سایر مراجع در سطح ملی- بازنگری دوره ها و دروس موجود ، تدوین و ارائه دروس جدید ،تدوین برنامه و برگزاری دوره ها و گرایش های جدید در مقاطع تحصیلی مختلف مورد نیاز پدافند غیر عامل

اسلاید 18: شرح وظایف کمیته پدافند غیر عامل وزارت علوم ؛تحقیقات وفناوری- فراهم نمودن امکان پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف پدافند غیرعامل در دوره های حضوری و مجازی، بازنگری دوره های موجود و تدوین ، تصویب و برگزاری دوره های کوتاه مدت فنی و حرفه ای و بلند مدت تخصصی - آینده پژوهی در موضوع پدافند غیرعامل - تعریف پایان نامه های دوره های تحصیلات تکمیل مطابق با محور و نیازهای اعلام شده پدافند غیر عامل - حمایت و پشتیبانی از پایان نامه های دکتری و کارشناسی ارشد و همچنین ایجاد فرصتهای مطالعاتی اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد در حوزۀپدافند غیر عامل و انتقال فناوری لازم از خارج به داخل- ایجاد، ساماندهی و نظارت کمیته های فرعی پدافند غیر عامل در دانشگاه ها و مراکز علمی - همکاری با کمیته دائمی در شناسایی کنفرانس ها و نمایشگاه های خارج از کشور و شرکت در آن.

اسلاید 19: ضوابط تشكيلاتي و سازماني کارگروه های كميته‌ اصلي و فرعی پدافند غيرعامل1- کارگروه فرهنگی اجتماعی وظایف اصلی این کارگروه عبارتند از : 1ـ ارتقاي بينش فرهنگي و روحيه خودباوري، خلاقيت و مسئوليت‌پذيري با تكيه بر شناساندن فرهنگ و مواريث اسلامي و ايراني 2ـ اعتلا و تعمیق به معرفت و بصيرت ديني مبتني بر آموزه هاي قرآني و معارف اهل بيت (عليهم السلام) در همه سطوح دانشگاهي3ـ حاكم كردن بينش توحيدي در عرصه‌هاي زندگي فردي و اجتماعي دانشگاهيان4ـ تجلي استعداد‌ها و برانگيختن خلاقيت و شكوفايي علمي و فرهنگي5ـ اهتمام به تحقق جنبش نرم افزاري توليد علم به منظور ارتقاء سطح دانش و توسعه علم گرايي به عنوان گفتمان فرهنگي مسلط در دانشگاه ها

اسلاید 20: 6ـ صيانت از فرهنگ، تمدن و هويت اصيل اسلامي – ايراني و ترويج آن در ميان دانشگاهيان با هدف تقويت وحدت و هويت ملي 7ـ حفظ و ترويج ارزش هاي انقلاب اسلامي و ارتقای بینش سیاسی- اجتماعی جامعه دانشگاهی با تكيه بر رهنمودهاي امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري 8ـ ارتقاء مهارت هاي زندگي اجتماعي دانشجويان و تسهيل روند جامعه پذيري آنان 9ـ مطالعه و آسيب شناسي پديده هاي فرهنگي- اجتماعي و تقويت پژوهش هاي نظري و كاربردي با بهره برداري از همه ظرفيت هاي دانشگاهي 10ـ اعتلاي هويت، ارزش و منزلت دانشگاهي و احياي جايگاه علم و صيانت از كرامت دانشگاهيان 11ـ تلاش به منظور حفظ شخصيت، هويت، حرمت و كرامت انساني زن در جامعه دانشگاهي و ارائه الگوي زن مسلمان در سطوح ملي و بين‌المللي

اسلاید 21: 2- کارگروه پژوهشی به منظور ساماندهی پژوهش ها و تحقیقاتی که در سطح کشور در دانشگاه های مختلف در حال انجام است و با هدف جبران عقب ماندگی های ایجاد شده در علوم مرتبط با فناوری های پاسخگو به تهدیدات متصور جمهوری اسلامی ایران، می توان گروه های تخصصی فناوری های نو، فناوری های بدیع، فناوری های جاری و توسعه زیر ساخت های تحقیقاتی (آزمایشگاه های مرجع، تخصصی و...) به کارگیری و توسعه بانک های اطلاعاتی، هدایت وحمایت از انجمن ها وNGO ها، تولید نشریات و مکتوبات، اتخاذ سیاست ها و برنامه های آینده پژوهانه، توسعه خلاقیت و نوآوری با هدایت و حمایت از کانون های تفکر را پیشنهاد نمود.

اسلاید 22: 3- کارگروه آموزشی وظیفه اصلی این کارگروه، سیاست گذاری و برنامه ریزی در حوزه تدوین و اجرای دوره های کوتاه مدت عمومی و تخصصی، دوره های بلند مدت، بازنگری دوره های جاری (متون ، سرفصل ها و واحدها) و تطابق با نیازمندی های پدافند غیر عامل می باشد. به همین منظور ذیل این کارگروه می توان گروه های تخصصی علوم فنی و مهندسی،علوم انسانی، علوم پایه، علوم هنر، علوم کشاورزی و علوم هنر را پیش بینی نمود که در این راستا از ظرفیت های ساختاری موجود وزارت علوم نیز می توان بهره کافی را جست.

اسلاید 23: 4- کارگروه عمرانی در این کارگروه ها با سیاست گذاری و برنامه ریزی و هماهنگی مناسب موجبات حفظ و صیانت از زیرساخت های حیاتی وحساس وزارت علوم،دانشگاه ها،خوابگاه ها و پژوهشکده ها فراهم گردیده و با اتخاذ تدابیر لازم توسعه های آتی زیر ساخت های مراکز ذکر شده بر اساس ملاحظات پدافند غیر عامل تحت مدیریت در خواهد آمد.

اسلاید 24: با تشكر

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید