کسب و کار اقتصاد و مالی

پدیده جهانی اقتصاد

padideye_jahaniye_eghtesad

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پدیده جهانی اقتصاد”

پدیده جهانی اقتصاد

اسلاید 1: به نام خدا

اسلاید 2: فصل نهم: پدیده جهانی اقتصاد محمد قاضی زاهدیفرشید فراست

اسلاید 3: بر مستمندان آمدی، چون بخشش و فضل خداامروز خندان آمدی، مفتاح زندان آمدیمطلب تویی طالب تویی، هم منتها، هم مبتداخورشید را حاجب تویی، امید را واجب توییهم خویش حاجت خواسته، هم خویشتن کرده روادر سینه ها برخاسته، اندیشه را آراسته

اسلاید 4: تعریف جهانی شدن یا همان Globalizationابعاد مختلف جهانی شدنآثار اقتصادی آثار سیاسی آثار اجتماعینقش سازمان های بین المللی در اقتصاد جهانیWTOIMF World BankBIS یا بانک تسویه بین المللUNCTADOECD یا سازمان همکاری اقتصاد و توسعهASEAN یا اتحادیه جنوب شرقی آسیادیگر مجامع

اسلاید 5: مهمترین خصوصیت پدیده جهانی اقتصاد تغییر و تحولات سریع ناشی از اصول و قواعد نوین حاکم بر روابط اقتصادی سیاسی و اجتماعی می باشد (نظم جدید) مقدمه :

اسلاید 6: پس برای ایجاد تغییرات ساختاری در اقتصاد ملی←جهت ”همگرایی“ با اقتصاد جهانی و تحکیم کانال های ارتباطی بین جریانات اقتصادی←در نتیجه تضمین منافع و تامین رفاه← باید برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنیم

اسلاید 7: حال برای رسیدن به این هدف، به 3 پرسش باید پاسخ دهیم:کدام سیاسیت گذاری بستر مناسبی برای افزایش همگرایی و در نهایت ادغام اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی ایجاد می کند؟چنانچه پیوند اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی، به خاطر عدم گسترش روابط اجتماعی و اقتصادی ضعیف بماند باقی بماند با کدام عواقب اقتصادی و اجتماعی روبرو خواهیم شد؟منظور از ریسک وابستگی اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی چیست؟

اسلاید 8: جهانی شدن ابعاد مختلف ارتباط بین کشور ها و ملتها را نشان می دهد که با توجه این اصول، بسیاری از کشورها فعالیت های اقتصادی، و سیاسی و حتی اجتماعی و فرهنگی خود را استوار می کنند. به تعبیر رابرتسون← جهانی شدن ”عام شدن خاص“ لقب می گیرد. تعریف جهانی شدن :GLOBALIZATION

اسلاید 9: Huntington→ Universalization of western liberal democracy as the final for of human government.

اسلاید 10: F.Fukuyama→ the globalization or homogenization of culture, conveys the message that the secular liberal western democracy, capitalist economic order and immediacy based culture of the west, is the ideal form of culture, or in other words mankind has reached in it, the end of history. Homogenization of Culture→ Simply means supremacy and dominance ofUnipolar culture on all other cultural traditions.

اسلاید 11: Globalization Globalizing&

اسلاید 12:

اسلاید 13: در اقتصاد آزاد(=Liberal Economy) که مبنای آن را مکانیسم بازار رقابتی تشکیل می دهد، گسترش روابط اقتصادی جهت رشد و توسعه جوامع بشری اهمیت دارد. زیرا درسهایی که از تاریخمعاصر اقتصادی (Wall Street Crash) می توان و باید گرفت، خودگرایی (=Protectionism) یک عامل بازدارنده رشد و پیشرفت کشورها محسوب می شود. چرا جهانی شدن؟

اسلاید 14: بنابر این گسترش روابط اقتصادی بین کشور ها منجر به افزایش تولید جهانی و بدنبال آن افزایش واردات برای این کشورها خواهد شد. خوشبختانه امروز اکثر کشورهای دنیا از این اصل پیروی می کنند که با داشتن مزیت نسبی حتی در شرایط دشوار اقتصادی هم می توان از تجارت سود برد (زیرا در غیاب تجارت، تعادل دشوار تر و گرانتر بدست خواهد آمد)

اسلاید 15: البته روابط قوی تر و زیاد تر به این معناست که حوادث و رویدادها از یک کشور به راحتی به بقیه کشورها سرایت می کند پس باید برای فائق آمدن با مشکلات، قوانین ملی را با معیارهای جهانی مطابق و هماهنگ ساخت و سپس از طریق انجام اصلاحات اقتصادی به تقویت و تحکیم همکاری های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پرداخت.

اسلاید 16: ابعاد پدیده جهانی اقتصاد :

اسلاید 17: آثار اقتصادی :آثار اقتصادیگسترش خدمات جهانیتقسیم بین المللی کارگردش سرمایه در سطح بین المللادغام شرکت ها و شرکت های چند ملیتیدرجه باز بودن اقتصاد

اسلاید 18: در طول سال های 1974-2007 تجارت بین الملل به طور متوسط 1.5 برابر بیشتر از سطح تولید جهانی افزایش یافته است. در این میان کشورهایی که هزینه تولید در آنها پایین است موفق به جذب سرمایه و افزایش سطح تولید خود شده اند،و توانسته اند سطح اشتغال را بالا ببرند.(افزایش سطح اشتغال در چین، ویتنام و کشورهایاروپای شرقی، و کاهش سطح اشتغال در ژاپن،آلمان و فرانسه). تقسیم کار در سطح بین المللی:

اسلاید 19: http://www.outsource2india.com

اسلاید 20: اثر هزینه ها، تولید را به کشوری انتقال می دهد که نیروی کار و دیگر هزینه های تولید ارزانتر از کشورهای صنعتی باشد. البته سندیکاهای کارگری و مسئولین سیاسی و اقتصادی کشورهای سرمایه دار مقاومت زیادی در مقابل خروج سرمایه نشان دادند، ولی موفق نبودند. ورود سرمایه و تکنولوژی به کشورهای در حال توسعه نه تنها میزان اشتغال و سطح در آمدها را در این کشورها افزایش داده، بلکه توسعه اقتصادی و سطح رفاه را در این جوامع بالا برده است، پس ←

اسلاید 21: در بازارهای بورس جهان روزانه میلیاردها دلار جابجا می شود، بدیهی است که گردش سرمایه از نظر اقتصادی هم کشورمبدأ و هم کشور مقصد را تحت تأثیرقرار خواهد داد. (سرمایه گذاری مستقیم وسرمایه گذاری غیر مستقیم)اثر؟ گردش سرمایه در سطح بین الملل:

اسلاید 22: اثر ادغام شرکت ها و شرکت های چند ملیتی: شرکت های چند ملیتی با ایجاد یک شبکه جهانی تولید و توزیع، با این هدف که بتوانند از طریق ادغام افقی و عمودی، شعبه های وابسته بازارهای بیشتری را برای عرضه و فروش کالاهای خود بدست آورند، اقدام به چنین عملی می کنند. (ادغام عمودی و ادغام افقی)

اسلاید 23:

اسلاید 24: با هماهنگی اهداف اقتصادی و اجتماعی در سطح بین الملل شرایط برای اجرای ضوابط و قوانین تجارت جهانی بهبود می یابد، در نتیجه تخصیص منابع اقتصادی و همچنین مبارزه با مشکلات زیست محیط راحتر امکان پذیر خواهد بود. پس ←اثر درجه باز بودن اقتصاد: درجه بازبودن اقتصادی یک کشور از نسبت صادرات و واردات به تولید ناخالص ملی آن کشور بدست می آید. با توجه به گسترش تجارت جهانی این نسبت در اکثر کشورهای جهان افزایش یافته است و بیانگر این واقعیت است که وابستگی اقتصادهای ملی به اقتصاد و تجارت جهانی افزایش پیدا کرده است.

اسلاید 25: اثر گسترش خدمات جهانی: توسعه صنعت گردشگری افزایش میزان حمل و نقل جهانی توجه فراوان به تحقیقات و شبکه ارتباطات (اینترنت)

اسلاید 26: :پیمان های جهانی از قبیل : اتحاد و همکاری کشورهای اسلامی اتحاد پولی و اقتصادی اروپا همکاری کشورهای شرق آسیا پیمان اقتصادی-سیاسی کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی دیپلماسی جهانی امروز منسجم تر از دوران پیش تلاش می کند مسائل و مشکلاتی از قبیل تضمین صلح جهانی، رفع آلودگی های زیست محیطی، جلوگیری از بیماری های واگیر و همچنین تنظیم و هماهنگی دیدگاه های سیاسی برای نیل به اهداف مشترک را سرلوحه کار خود قرار دهد. آثار سیاسی:

اسلاید 27: تبادل اطلاعات ایده های فرهنگی و هنری بین جوامع مختلف اینترنت و کامپیوتر در زندگی روزمره انسان ها آثار اجتماعی :

اسلاید 28: 1. WTO نقش سازمان های بین المللی در اقتصاد جهانی :

اسلاید 29: در سال 1946 شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل به منظور برگزاری یک کنفرانس بین المللی درباره تجارت و اشتغال کمیته ای تدارکاتی متشکل از 19 کشور که 70% تجارت جهانی را در اختیار داشتند تشکیل داد. (کمیته در 1947 در هاوانا شروع به کار نمود) حاصل کار این کمیته پیش نویسی بود که به منشور هاوانا معروف شد و دستور اولین کنفرانس تعرفه های بازرگانی شد که در ژنو تشکیل گردید. در این کنفرانس توافقنامه هایی در زمینه امتیازات تعرفه ای بدست آمد که کلاً در یک معاهده چند جانبه موسوم به ”موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت“ (GATT=General Agreement on Tariffs and Trade) گنجانده شد.

اسلاید 30: موافقتنامه از 1948 به اجرا گذاشته شد و مورد قبول 23 کشور قرار گرفت. WTO در سال 1995 تاسیس گردید و پیمان گات را نیز در بر گرفت . هم اکنون 153 کشور رسماً به عضویت این سازمان درآمده اند و کشورهای دیگر در شرف پیوستن هستند.

اسلاید 31: اهداف WTO : تدوین قوانین تجاری بین الملل به گونه ای شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای رشد و توسعه پایدار فراهم شود. کشورهای عضو باید به کاهش تعرفه ها گمرکی و قطع یارانه ها اقدام کنند. کمک به کشورهای در حال توسعه و کم توسعه یافته برای بالا بردن توان ظرفیت تولیدی، تا بتوانند سهم خود را در تجارت جهانی افزایش دهند. برنامه ریزی برای کاهش شکاف توسعه انسانی بین کشورهای فقیر و غنی پشتیبانی از پیمان کیوتو (Kyoto) برای حفظ محیط زیست در سطح بین الملل.

اسلاید 32: وظایف WTO : گسترش مبادلات بازرگانی بین کشورها رد سیاست حمایت از صنایع داخلی انجام مذاکرات غیر مستقیم بین کشورهای عضو برای رفع اختلافات تجاری خود

اسلاید 33: مبنای سیاست گذاری WTO : کمک به کشورهای در حال توسعه برای پیاده کردن اصول اقتصاد آزاد به عقیده WTO وقتی کشورها بر اساس قوانین اقتصاد باز مبتنی بر بازار رقابتی سیاست های اقتصادی و تجاری خود را تنظیم کنند، موفق به افزایش توان تولیدی خود خواهند شد و در چنین جوی تحکیم موقعیت اقتصادی بهتر امکان پذیر می باشد.

اسلاید 34: نقش سازمان در اقتصاد بین الملل: سازمان همکاری های بسیار نزدیکی با IMF و WB انجام می دهد تا بتوان از این طریق در تعین سیاست های جهانی، یعنی هماهنگی سیاست های پولی و مالی و اقتصادی در سطح بین الملل و گسترش تجارت آزاد و همچنین برداشتن موانع بازرگانی بین کشورها، مداخله کرده و نقش سازنده ای به عهده گیرد.

اسلاید 35: مرکز تجارت جهانی در سال 1946 نزد گات بوجود آمد و هدف اصلی آن کمک به کشورهای در حال توسعه برای افزایش کالاهای صادراتی خود بود. امروز مرکز تجارت جهانی از طریق همکاری با WTO و UN همچنین UNCTAD برای گسترش بازرگانی خارجی بین کشورها خدمات تکنیکی، تعرفه ای و تعدیلی ارائه می دهد (کمک و یاری تخصصی). The International Trade Center

اسلاید 36: این سازمان به عنوان نهادی حاصل از دستاورد ملل جهان معرفی می شود که در راستای منافع مشترک، هدفهای همسو و کاهش هزینه تولید و توزیع جهانی کالا و خدمات با بهره گیری از بازدهی اقتصاد (مزیت نسبی) گام بر می دارد.سازمان به 10 نکته مثبت در ارتباط با عملکرد خود در صحنه بین الملل اینگونه اشاره می کند:تضمین صلح جهانی: از طریق گسترش مبادلات بازگانی، روابط اقتصادی و به دنبال آن روابط سیاسی بین کشورها بهبود می یابد و در نتیجه با روابط دوستانه می توان صلح جهانی را تضمین کرد. WTO از زبان WTO

اسلاید 37: در سازمان اختلافات تجاری به شکل اصولی حل می شوند. ایجاد یک سیستم براساس نقش کشورها در تجارت جهانی نه قدرت کشورها. سازمان مدعی این نیست که با همه کشورها رفتار یکسان و مشابهی دارد بلکه تلاش می کند تا نابرابریها مقداری کاهش پیدا کند و صدای کشور های ضعیف در جامعه جهانی بهتر به گوش رسد و به رای آنها اهمیت داده شود.

اسلاید 38: تجارت آزاد هزینه های زندگی را در کشورهای عضو کاهش می دهد. با توجه به تلاش سازمان جهت کاهش تعرفه ها و برداشتن محدودیت های تجاری و همچنین افزایش رقابت اقتصادی در بازارهای جهانی قیمت نهایی برای مصرف کننده کاهش می یابد. برای مثال امروز یک خانواده 4 نفره در اروپای غربی مواد غذایی مورد نیاز خود در طول یکسال را با کمتر از 1500$ کمتر از 1995 تامین می کند. در آمریکا هزینه ی پوشاک نسبت به سال 1980، 58% کاهش پیدا کرده است.سازمان با سیاست های تجاری خود تلاش دارد تا مصرف کننده نه تنها در خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود حق انتخاب داشته باشد، بلکه بهترین کالا را از نظر قیمت، کیفیت و کاربرد در هر موقع از سال بدست آورد.

اسلاید 39: تجارت جهانی منجر به افزایش درآمد می شود. محاسبات آماری در کشورهای مختلف نشان می دهد که رشد تجارت جهانی در دو دهه گذشته، درآمد ملی و درآمد سرانه را در بسیاری از کشورهای عضو سازمان افزایش داده است. (613 میلیارد دلار آمریکا به تولید جهانی اضافه شود).

اسلاید 40: تجربه در سال های گذشته نشان داده است که تجارت محرک رشد اقتصادی در کشورها بوده، و به خاطر افزایش ظرفیت های تولیدی فرصت های شغلی بیشتری در بازارهای نیروی کار ایجاد شده است . چناچه نرخ بیکاری در کشوری با وجود مبادلات تجاری بالا باشد، این به خاطر این است عوامل دیگری در این فرآیند دخالت دارند. مبادلات تجاری بین کشورها سیستم اقتصادی را کارآمد می سازد. افزایش بازدهی اقتصادی نیز منجر به کاهش هزینه ها خواهد شد.

اسلاید 41: تجارت بین الملل به دولت ها امکان می دهد با اصلاحات ساختاری در اقتصاد بتوانند نه تنها با بهبود تراز پرداختهای کشور منافع تجاری خود را افزایش دهند، بلکه به خواست و علایق گروه های مختلف اجتماعی رسیدگی کنند. تجارت جهانی براساس بازار رقابتی تنظیم و طرح ریزی شده است. بنابر این مشوق خوبی برای دولت ها محسوب می شود که آنها تا چه اندازه در استراتژی بازرگانی خود موفق عمل کرده اند.

اسلاید 42: انتقادات: براساس یک نگرش دیگر WTO، ابزاری است در دست قدرت های بزرگ که از آن بر علیه کشورهای ضعیف و کوچک استفاده می شود. این گروه معتقند که سازمان در افزایش بیکاری بخصوص در کشورهای در حال توسعه و عمیق تر شدن شکاف بین کشورهای فقیر و غنی مسئول و مقصر است، زیرا سیاست های تجاری را به این کشورها دیکته می کند. این سازمان فقط به منافع تجاری می اندیشد وبه دیگر مسائل اقتصادی از جمله توسعه پایدارتوجه ندارد، و یا اینکه هیچ گامی در جهت امنیت غذایی، توسعه انسانی و حفظمحیط زیست بر نمی دارد.

اسلاید 43:

اسلاید 44: پاسخ WTO به انتقادات:سازمان هیچ سیاستی را به اعضای خود دیکته نمی کند. چرا که اصول و قوانین سازمان مشخص است و این قوانین توسط پارلمان کشورها (کدام کشورها؟) تایید شده است. سازمان تجارت جهانی به دنبال آزادسازی مبادلات تجاری به هر قیمتی نیست.

اسلاید 45:

اسلاید 46: سازمان تجارت جهانی مسئولیت و وظایف مشخصی دارد. در ارتباط با توسعه پایدار، توسعه انسانی و سیاستهای زیست محیطی دولت ها هستند، که راه و روش رسیدن به این اهداف را تعیین می کنند. سازمان در افزایش بیکاری و با تشدید شکاف بین کشورهای فقیر و غنی مسئول نیست. به عقیده سازمان رابطه بین تجارت و اشتغال، و همینطور رابطه بین تجارت و عدالت پیچیده است. فلسفه اقتصادی ما بر این موضوع دلالت دارد که جریانات آزاد تجاری بین کشورها نه تنها از پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال برخوردار است، بلکه می تواند فقر و فساد اقتصادی را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش دهد. بنابراین کشورهایی که که از نظر درآمد سرانه با مشکلاتی مواجه هستند، می تواند به این دلیل باشد که نتوانسته اند در گذشته از فرصت های بدست آمده به صورت مطلوب استفاده کنند.

اسلاید 47: IMF پس از پایان جنگ جهانی دوم کشورهای متفقین (بخصوص آمریکا) به این فکر افتادند، که نظام پولی بین الملل را تغییر داده و متناسب با معادلات جدید اقتصادی و سیاسی و همچنین نیازهای مالی کشورها بازسازی کنند.

اسلاید 48: بدنبال آن در 1944 در شهر کوچک ساحلی وودز (ایالات نیوهامشیر) در شمال شرقی ایالات متحده آمریکا، نماینده گانی از 44 کشور جهان از جمله ایران دور هم جمع شدند و کنفرانس برتون وودز را در ارتباط با نام پولی بین الملل تشکیل دادند.

اسلاید 49: در این کنفرانس وجود دو شخصیت متخصص پولی و ارزی چشمگیر بود: یکی هاری دکستر وایت رهبر گروه اقتصاد آمریکا(چپ) و دیگری جان مینیارد کینز رهبر گروه اقتصاد انگلستان(راست)

اسلاید 50: در میان دو تز ارائه شده تز وایت به دلیل موقعیت برتر اقتصادی و نظامی آمریکا پذیرفته شد، که بر آن مبنا رونق اقتصادی و پیشرفت جامعه جهانی تابعی از عملکرد آزاد نیروهای اقتصاد و سیستم بازارهای رقابتی بود. از این جهت نظام پولی بین الملل باید طوری تنظیم شود تا بتواند از یک سو نقل و انتقالات سرمایه در بازارهای جهانی را تسهیل و از سوی دیگر تجارت خارجی بین کشورها را گسترش دهد. که بر اساس این موافقتنامه IMF در تاریخ 27 دسامبر 1945 رسماً موجودیت یافت.

اسلاید 51: مقر IMF در شهر واشنگتن می باشد و اعضای آن به طور رسمی موافقتکرده اند تا در مسائل مالی، پولی و ارزی طبق مقررات و قوانین مندرج در این صندوق عمل کنند. در پایان مارس 2006 منابع مالی صندوق معادل 3.41 تریلیون حق برداشت مخصوص (یعنی بیش از 5 تریلیون دلار آمریکا) محاسبه شده که کشور آمریکا بیشترین سهمیه را به خود اختصاص داده است (17.07%). هفت کشور صنعتی دنیا معادل 47% سهمیه صندوق را در اختیار دارند که این امر باعث شده تا این کشورها از نفوذ بالایی در صندوق برخوردار شوند. با توجه به اینکه بیش از 180 کشور جهان عضو صندوق هستند، تقریبا نیمی از منابع مالی صندوق در دست فقط 7 کشور قرار دارد.

اسلاید 52: اهداف IMF: تنظیم و تدوین مقررات نظام پولی بین الملل و نظارت بر اجرای این مقررات تنظیم اینگونه مقررات به این دلیل ضروری است که سیاست های پولی و ارزی در سطح بین الملل نه تنها منافع اقتصادی و سیاسی تک تک کشورها را در بر میگیرد، بلکه مبادلات بازرگانی و جریان سرمایه در بازارهای جهانی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

اسلاید 53: بینش سیاسی و اقتصادی صندوق با بینش سیاسی و اقتصادی سازمان تجارت جهانی یکسان است، و هدف هر دو سازمان افزایش کارایی سیستم تجاری و سیستم مالی در سطح بین الملل می باشد. IMFWTO&

اسلاید 54: اعطای تسهیلات به کشورهای عضو جهت رفع کسری تراز پرداخت ها صندوق به کشورهای عضو برای کاهش یا رفع مشکلات اقتصادی تسهیلات اعطا می کند.اعتباراتمقدار (سهمیه)زمان بازپرداخت (احتمالی)زمان بازپرداخت (اجباری)Stand-By Arrangement 100-300%2 - 4 سال2 – 5Compensatory Financing Facility45-55%2 - 43 – 5 Extended Arrangement100-300%4.5 - 7 4.5 – 10 Supplement Reserve Facilityبدون شرایط2 - 2.52.5 – 3Poverty Reduction and Growth140-185%1 - 3بلند مدتExogenous Shocks Facility 25-50%1 - 2کوتاه مدت

اسلاید 55: همانطور که از جدول مشخص است، صندوق تسهیلات متفاوتی از نظر میزان، مدت زمان بازپرداخت ارائه می کند. میزان اعتبارات اعطایی براساس سهمیه کشورها (Quotas) در صندو تعیین می شود. هر کشوری به صندوق حق عضویت پرداخت می کند 25% آن می تواند به ارزهای معتبر دنیا یا حق برداشت مخصوص باشد، و بخش دیگر آن می تواند به واحد پول ملی پرداخت شود. منابعی را که کشورها به عنوان حق عضویت به صندوق پرداخت می کند (Reserve Tranche Position) می توانند هر زمان که این کشورها مایل باشند بخصوص در دوران رکود اقتصادی و نیاز به منابع مالی از آنها استفاده کنند.

اسلاید 56: همکاری های اقتصادی و پولی برای تثبیت بازارهای بین الملل یکی از اهداف مهم صندوق اعطای تسهیلات بخصوص به کشورهای فقیر است. از آنجا که این کشورها قادر به بازپرداخت وامهای دریافتی نیستند، صندوق برای این کشورها اعتبارات ویژه ای در نظر گرفته است. صندوق همچنین کمکهای فنی و مشاوره ای به کشورها، در مورد اتخاذسیاست های پولی و ارزی و مالی، همچنینراهکارهای برون رفت از بحران اعطا می کند.

اسلاید 57: آزادی معاملات ارزی (Convertibility) برای تسهیل تجارت جهانی تمام اعضا موظفند در ارتباط با اعمال سیاست های ارزی و ثبات بخشیدن به سیستم پولی و ارزی نه تنها با مقامات مسئول صندوق، بلکه با دیگر کشورهای عضو نیز همکاری داشته باشند. هدف از چنین همکاری جلوگیری از تعیین نرخ ارز با توجه علایق و خواسته های سیاسی برخی از کشورها که از نرخ ارز به عنوان ابزاری جهت کسب سود تجاری(ناعادلانه) بیشتر استفاده می کنند.

اسلاید 58: صندوق بر روی تحولات نظام پولی و مالی کشورهای عضو نظارت داشته و تغییرات نرخ ارز را دنبال می کند. بنابراین هدف صندوق از کنترل و هدایت سیاست های اقتصادی و مالی در کشورهای عضو کنترل تقاضای داخلی، افزایش توان ظرفیت تولید و جلوگیری از سیاست های غلط قیمت گذاری (Manipulation) می باشد.

اسلاید 59: عملکرد صندوق عملکرد صندوق بین المللی پول بین سالهای 1979-1945 عملکرد صندوق بین المللی پول بین سالهای 1994-1980 عملکرد صندوق بین المللی پول بین سالهای 2006-1995

اسلاید 60: عملکرد صندوق بین المللی پول بین سالهای 1979-1945: عملکرد صندوق تحت تأثیر نظام ثابت ارزی برتن وودز بود. اکثر کشورها بر این عقیده بودند تغییر نرخ ارز تأثیر چندانی بر روی حجم صادرات و واردات کشورها ندارد، و توان و ظرفیت تولیدی کشورها، و صادرات و واردات کنترل شده و محدود بود. پس طبیعی بود که تأثیر سیاست های IMF، و کمکهای آن به کشورهای عضو ناچیز باشد.

اسلاید 61: عملکرد صندوق بین المللی پول بین سالهای 1994-1980 : بانک های خصوصی مقادیر زیادی تسهیلات بانکی به شکل وام در اختیار کشورهای در حال توسعه داده بودند، ولی آن کشورها توانایی بازپرداخت وام ها را نداشتند. در این میان صندوق نه تنها به کشورهای مقروض کمک کرد تا از ورشکستگی نجات یابند و وام ها را بازپرداخت کنند، بلکه با کمک های فنی و تخصصی به کشورها در حل بحران هایشان یاری رساند.

اسلاید 62: عملکرد صندوق بین المللی پول بین سالهای 2006-1995 : امروز تمرکز صندوق بر روی ثبات بازارهای مالی جهان معطوف می باشد. برای رشد و توسعه اقتصاد جهانی لازم است تا مدیریت سیستم مالی و ارزی بین الملل متناسب با نیازهای مالی کشورها صورت گیرد. اگر بحران های مالی در منطقه ایاز کنترل خارج شودف و موجب عدم اطمینان و اضطراب در کشورهای دیگرشود، صندوق باید در بهبود و تثبیت اوضاعنقش مثبتی ایفا کند.

اسلاید 63: مناطق اقتصادی2005200520062006مناطق اقتصادیمقدار وام (میلیارد دلار)درصدمقدار وام (میلیارد دلار)درصدآفریقا1.7182.3%0.9813.5%آسیای شرقی و پاسیفیک9.94413.6%8.26129.2%اروپا3.9735.4%2.84510%آمریکای جنوبی و کاراییبیک37.68451.4%2.4248.6%خاورمیانه و ترکیه20.01827.3%13.77248.7%جمع73.338100%28.284100%

اسلاید 64: صندوق بین سال های 1999-2006 برای کاهش فقر در 55 کشور جهان نزدیک به 20 میلیارد دلار تسهیلات مالی ویژه اعطا کرده است. برخی اقتصاددانان معتقند سیاست هایحمایتی صندوق از کشورهای فقیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی این کشورها را افزایش می دهد. انتقادات بر IMF:

اسلاید 65: 1. زیرا وامهای صندوق به این شرط داده می شوند که کشورهای مذکور اقدام به حذف یارانه ها دولتیِ کالاهای اساسی کنند. اجرای چنین سیاستی معمولاً به زیان طبقه اجتماعی با درآمد متوسط و پایین است.2. انتقاد دیگری که به سیاست ها و برنامه هایحمایتی صندوق بین المللی پول وارد است، ایناست که کشورهای در حال توسعه و کم توسعه یافتهدر تدوین سیاست های حمایتی صندوق هیچنقشی ندارند و در نهایت برای دریافت کمک های مالی مجبور هستند اصلاحات اقتصادیِ مدنظرمقامات صندوق را برخلاف میل خود به اجرا بگذارند.

اسلاید 66: Special Drawing Rights: SDR حق برداشت مخصوص در واقع یک نوع دارایی یا ذخیره پولی بین المللی می باشد که براساس سبدی از پول های معتبر تعریف می شود، و هر 5 سال یک بار در ضرایب ارزهای سبد مذکور تجدید نظر می شود.

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید