صفحه 1:
خلاصه اى از فصل نهم درس:روانشناسى اجتماعى عنوان:بر خاشكرى

صفحه 2:
‘ea ‏پرخاشگری‎ پرخاشگری یعنی صدمه زدن به یادگیری از روی عمد با فصد. در مورد پرخاشگری دو دیدگاه وجود دارد که یکی ذاتی بودن پرخاشگری است و دیگری آموختنی بودن و منشا اجتماعی داشتن آن. لورنز(جانورشناسی):پرخاشگری را امری ذاتی می داند و معتقد است که وقتی انرژی در شخص فشرده می شود آن شخص نباز به تخلیه آن پیدا می کند که اگر بصورت مطلوب منل ورزش - تخلیه شود جنبه سازندگی دارد و در غیر اینصورت اعمالی مانند:قتل,ضرب و شتم و عریت زا به وال علرون فروید نیز پرخاشگری را ذانی و هبدرولیکی می داند.فروید برخلاف لورنز که پرخاشگری را امری سازنده و مثبت می داند به عقیده این دانشمند پرخاشگری حالتی مخرب و منفی است. دلایل مدافعان نظریه ذاتی بودن پرخاشگری: خشم را علت پرخاشگری معرفی کرده اند و معتقدند که در حالت خشم تغییرات فیزیولوژیکی در انسان صورت می گیرد.خشم نشان دهنده ی ذاتی بودن پرخاشگری است و تغیبرات بدنی آن به این صورت است که: 1- افزايش سرعت عمل دستگاه های تنفس و گردش خون. 2- افزايش ترشح ماده انعقاد خون. 3- تبدیل گلیکوژن کبد به فند ساده و گلوکز و تامین انرژی برای فعالیت.

صفحه 3:
افراد برحاشگر یک کروموزوم لا اضافی دازند که به حالت 0 می باشد. مقدار نوراپی نفرین در افراد پرجانشگر بیشتر و سروتونین بالا مربوظ به افرادی است که دارای پرخاشگری کمتری هستند. دشمتی قطری پرحی حبوانات با هم.متل:موش و گربه,نشان دهنده ی ذاتی بودن پرخاشگری است. دلابل مداهعان نظریه اجتماعی بودن برخاشگری: 1- دشمتی قطری بین حبوانات وجود ندارد و این آموزشها از طریق والدین اتجام می شود 2- وجود کروموزوم لا اضافی سیب افزايش فند و درشتی اندام است و در همه افراد باعث حالت پرحاشگرانه نمی 3- تحقيقات بندوراءنشان داده كه برحاشكرى جنيه تقليدى دارد و نتيجه تحقيقات لتونارد نيز مشخص كرد كه حتى مشاهده:آلات و ابزار برحاشكرى حالت برخاشكرى ايجاد مى كند. ta aD cease ‏وین بزهاسگزو ند ال یی یلا ازع ها ون نع هنت‎ برحاشگری در انسان حتی اگر داتی هم باشد,تحت تاثبر عموال اجتماعی فرار دارد نقش رسانه های همگانی در آموزش پرخاشگری: رسانه ها به عنوان وسایل ارتباط جمعی,در شکل دهی و آموزش رفتارهای گوناگون نفش مهمی دارند.در بررسی ها تشان داده شده است که در مناطفی که فرستنده های تلویزیونی مستقر شده,‌آمار جرایم نسیت به قبل از آن پیشتر شده است. اسه ديدكاه در مورد برخاشكرى: 6ن ی وت نیع ی این ا

صفحه 4:
دیدگاه زیست شناخنی و غریزی بودن پرخاشگری: کنترل خشم از نظر روانکاوان: "سطح بين الملل:نشكيل مجموعه ای از نیروها که بنواند نیروهای برخاشگربانه قدرنهای بزرگ را کنترل کند. #سطح فردی‌ترشد ‏ خود با وجدان فردی مى تواند عاملی مقید برای محدود کردن تملیلات پرخاشگری درونی باشد. دیدگاه یادگیری اجنماعی: ماين دیدگله جن مورد. من قُسترل پرشفهگزی: نیت یه .بقیه میدان ها فوش بين مر مدز و ممعقیده که وم محیطی اکنساب و نگهداری رفتارهای پرخاشگرانه را کنترل می کنند بنابراین تغییرات مناسب در موقعیت های محیطی و از بین بردن زمینه های پرخاشگری می نوانند باعث کاهش پرخاشگری شود. آشیوه های کنترل پرخاشگری از دیدارونون: 2 استدلال. 2- تنبيه فرد برخاشكن. 3- تنبيه الكوهاى برخاشكر. 4- تقويت رفتارهای مغاير. ديدكاه اتكيزشى: طبق اين ديدكاه ناكامى يك علت اساسى برخاشكرى است.و براى كنترل برخاشكرى بايد ناكامى را كم کنیم. های منترل برخاشگری از دید نظریه پردازان انگیزش: 1 بالایش. 2- خبال پردازی. 3- فرینه های مناسب محبطی.

صفحه 5:
پالایش: " بوسیله فروید عرضه شده است و به آزاد کردن انرژ پرخاشگری از طریق هیجان های پرخاشگرانه يا از طریق شقوق دیگر رفتار اطلاق می شود. خیال پردازی: " رفتار پرخاشگرانه منجر به کاهش تخیلات پرخاشگرانه می شود. قرینه های مناسب محیطی: " از حالات خوش بینانه تر کنترل پرخاشگری است.از بین بردن چنین قرینه هایی باید رفتار پرخاشگرانه را کاهش دهد و ایجاد تحووويت دن سرامم كردن سلاع هو محرک. ها عسوتت ۹ برانگیز می تواند وسیله ای ره کرد رما ‎pee‏ ع ل ‎cg‏

صفحه 6:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
16,000 تومان