صفحه 1:
0 00
PF a
پرخاشکری
دکتر زهرا امینی- روانپزشک
صفحه 2:
:Anger
حالت هیجانی و دهنی است که با
برانكيختكى فيزيولوزيك و افكار ستيزه
۳ همراه است.
طبیعی: اختلال عملکرد (براساس شدت,
طول مدت و دفعات تكرار)
:Aggression
از a رفتار دارد که مى تواند کلامی
.uwL Physical..S% 5.9 L Verbal
Violence
py Sdof css aS dga no Lol Joba
صدمه ی فیزیکی وجود دارد.
صفحه 3:
صفحه 4:
Aggression-Adolescent
dle BL ad
ناهماهنكى در حركات, احساس دره عضلانى, خستكى زودرسء ترشح
هورمونهاى جنسى
بلوغ شناخد 0
گذر از تفکر عینی به تفکر انتزاعی, شکل گیری مفهوم خود و
خود محوری
بلوغ روانی و اجتماعی:
تا
منجر به یروز رفتارهای گستاخانه و پرخاشگری می شود پنهان کاری
صفحه 5:
‘We must to Know
- پرخاشگری عمدتاً در یک شب اتفاق نمی افتد بلکه در طول زمان
ترش می یابد.
ار ای ی اد ی ار زا ۶
ما cere های فیَرّیکی خود ادامه می دهند. ۳
Pee 1
ا ا ل ۱
از
ار ا ۱:70
eee ne ne SC SNCs te eae
صفحه 6:
ضظج1]ث]كهً_ء_,ث,ثئزئزّؤئ“ء“ئغكخ+“إ٠آْ_غظ+_"ك87]أ_©#١آ“#9جل'©إز(جعزجكى_ؤغ|خ|ؤ+ثجثجئثئىئزشقز_صعغظس_آ>"“قكقل“*ُك_+لللكككل“ب+بسكسكل“"“"76“٠““خ+قظخ 0000
عوامل مؤثر در بروز برخاشكرى:
Biology -\
Psych -y
50» ۳
Disoder
CUS ne nee Pes Warres cnc
مشخص
صفحه 7:
‘Biology.
کورتکس:
0 ie sy Renee
برنامه ریزی راهبردی ۲
یادگیری اجتماعی -۳
el لك ey =f
۵-پیش بینی پیامدهای رفتاری
باتولوزى:
Fe Nn و ا
- )18 12 مضر- فلزات سنكين - كمبود,ويتامين ها(
صفحه 8:
- سیستم لیمییک
-١ هييوتالاموس
8
- مرکز عواطف
- رفتازهاى تكانشى(اقدامات سريع بدون تفكر)!
صفحه 9:
BD ee eT ed
Fee ل oem ee are Pe NN (2
ot als
به محض ايجاد خطر- ترشح- تحريك سمياتيك:جنك يا كريز
- یت قستوستر كن
oe PSE mse er)
تستوسترون به خودی خود منجر به خشونت نمی شود.
صفحه 10:
ماء لاوط:
- رفتار غریزی(نظریه فرویدی) اختلالات مرحله ی 31981
را ال
- رفتار نشأت گرفته از غریزه ی جنگ (نظریه لورنز) یک
oe Re eee Ee ۱
تابع وجَوَد محرى هاى آزاد كنندهى اين يرخاشكرى است.
صفحه 11:
۹
000
ا ا ل
۴ شرط:
- به شرط شديدابودن
- فرد آن را دل بخواهی یا ناموجه تلقی کند. نه شروع یا منصفانه
0 eas
0 ا
صفحه 12:
ضظج1]ث]كهً_ء_,ث,ثئزئزّؤئ“ء“ئغكخ+“إ٠آْ_غظ+_"ك87]أ_©#١آ“#9جل'©إز(جعزجكى_ؤغ|خ|ؤ+ثجثجئثئىئزشقز_صعغظس_آ>"“قكقل“*ُك_+لللكككل“ب+بسكسكل“"“"76“٠““خ+قظخ 0000
۳- خشونت در رسانه
- بتدریج می پذیرند خشونت راهی برای حل مشکل است.
- تقليد و الكوبردارى
- ترس از خشونت
- همانند سازی با قربانی یا جانی.
Peay here weer eas
fee Ca eee ay Ree eRe Sete Sol 0c.e B91 a)
اها
صفحه 13:
Areas ot حاصاو0 موق Common Associa Conc Pobom 4 Impact
Outcomes
‘Adverse influences Diagnases & Processes Outcomes
صفحه 14:
$055 wh a>
management-treatment
اخذ شرح حال كامل -١
رفتارها تا چه حد جدی هستند؟ چه مدت طول می کشد؟ آیا چیزی می شکند و به -
كسى أسيب مى رساند؟
6000 ب۰ ا ا ا
- خانه و مدرسه
- تداوم علايم
come ار 00 اد
- رفتارهای ضداجتماعی مشاهده شده؟ - فرار از خانه
- آتش بازى
- خرابكارى و دزدى
- اخذ شرح حال روانى
- دسترسى به سلاح هاى مركبار
صفحه 15:
مقباس حملات برخاشكرى - فرم باسخ دهى والدين
0 ا ا ا ا Pen
تخریب اموال, آسیب به خود یا دیگران ی باشد)؟
-يله سس
ا ل ل ل ل ۱
- حمله کردن - تخريب اموال
- لگد زدن
گا زگرفتن
- کله زدن
اش
۳- معمولا در طول,هفته فرزند شما چه مقدار خشونت نشان می دهد؟
ET hee ا ل م
- هر روز - حداقل ۲-۳ بار در هفته
- یک یا دو بار در ماه - کمتر از یکبار در ماه
صفحه 16:
0
کاهش در تعداد -
Oe Nepean is
Cea rere | CC) دیگران --- داشته است3.
Cr eC
TS ene
۶- چه مقدار دز موزد آسیب به دیگران توسط کودکتان نگران هستید؟
ed i اند ;
-خیلی کم eae
۷- چه مدت طول می کشد تا بچه شما کنترل خوه را بدست آورد؟
aS — )5 0 0
تب ۵ قیقد - —o
صفحه 17:
sn
بر ار دوه
ا انا
صحبت با بجه -
سایر (لطفاًتوضیح دهيد) -
ا ا ا ا el ew eas
تغییر (از یک فعالیت به فعالیت دیگر) -
2
محدوديت ها(شامل مؤزة«نه» واقع شدن يا درخواست براى انجام فعاليتى توسط بزركترها) -
5 ar Ce c=
خسته شدن با تکالیف -
; انتقام گیری -
اعتماد به نفس شکسته(مانند صدازدن به اسم. شرمنده و خجالت زده کردن و غیره)
ناراحتی در تعامل با دیگران -
صفحه 18:
| POV pear eR Yee) jo ل م
بزنيد).
ژن ها - تشنج - مشکلات عاطفی
- تغذیه ج سایر بیمار بهای طبی - افسردكى
- بدخوابی ee ae
0 كه
ore _آزار كودى - سايرين
۱ رات
دب ۳
- خوب - بدون برقراری محدودیت
a بزرگترها قوانین m ea
صفحه 19:
را
- تقريباً در همه مواقع - اكثراً موافق نيستند
- در اكثر مواقع - هرگز
er eee
۱
- تقریاً در همه مواقع - اکترادنبال نمی کنند
ان - هیچ وقت دنبال نمی کنند.
- گاهی اوقات
صفحه 20:
فقط مراقبت و تحت نظر كرفتن علايم:
8) کودکانیکه رفتار پسرخاشگرلنه کم و متناسیساسنخود
دارند
0) رفتارهاىخشزلكر بدونسسابقه ى يرخاشكرىبروز كند
© كودكانؤكه در.متقر ضسوء لستفلاده جنسىيا جسم هستند
4) كودكائىكه ۳[
ADHD,LD, MR,CP
صفحه 21:
tn
آموزش خانواده:
ee CINE aN eI SST
نظارت غیرمستقیم بر فعالیت نوجوان که استقلال بیشتری را می طلبد. -۱
۱
صفحه 22:
OB eo Bed eC eee
ا از ار ۱
ل ل ل 0
؟- راهنمايى و مشاوره با دانش آموزان در خصوص عواقب پرخاشگری و
آثار اجتماعی آن
ا ا اك
Pee ee ae reser ae)
۴- خودداری مدرسه از به کاربردن روش های انضباطی غلط و ایجاد
فضاى صميمى بين معلمان و دانش آموزان
صفحه 23:
خشونت و رسانه
اد در ی kay
mes
- فيلم هاء تصاوير و روزنامه ى كود را با دقت انتخاب كنيد.
ere bee ا ا ل الم
- همدلی راافزایشن دهید. آگاهی کودک را نسبت به رنجی که بر اثر
سمل را rer Proc re لاس Se ace
Bw blr ee emer rere ree ee
- فرصت تخلية ىق هيجانات رايه كودك بدهيد.
- اكر قرار است كودى به خاظن.رفتارش تنبيه شودء به طريقى باشد كه
منجر به حمله ى انتقامى و تلافى جويانه نشود.
صفحه 24:
3لنلبثنان وْ٠_”<ل ب ا لللْتحكك|ب|ك|“ ttt
000
- كودكانى كه دجار بدخلقى شديد يا متناوب باشند.
- کودکانی که پرخاشگری شان منجر به آسیب فیزیکی دیگران می شوة:
[1 Serle RCC eae Ce Re CMP CH ICeS
تکرار می شود.
سد ,۱۳۳
صفحه 25:
شکایت از پرخاشگریِ
پرخاشگری فیزیکی گاهگاهی با پرت کردن اشیاء
خاشگری بدون تخریب وسایل و آسیب دیگران
سر مصرف مواد و دار
برخاشكرى کلامی شدید و مکرر همراه با توهین و ناسزا
پرخاشگری فیزیک بصورت کتک کاری شدید
پرخاشگری فیزیکی با پرت کردن اشیاء و تخریب شدید
وسایل
صفحه 26:
افزایش مراقبت های محیطی
نوجوان افکار خود کشی دارد
1 ارجاع به مراکز تخصصی و اورژانس
قصد آسیب به دیگران دارد
هشدار به خانواده
احتمال تکرار پرخاشگری وجود دارد
در صورت لزوم از داروهای آرام بخش استفاده
احتمال اختلالاتروانپزشکی بررسی شوا
اختلال دو قطبی- افسردگی اساسی
اختلال اضطرابی- اختلال 020
اختلال سلوک
همچنان احتمال اختلال روانپزشکی وجود دارد
ابی وضعیت های ارتباطی و بين فردی
اجتماعی و تربیتی و آموزش روش های
پرخاشگری بدون وجود اختلالات روانیزشکی
رفتاری کنترل و مهارخشم
صفحه 27:
FA
os به
st ete Sen? |
متس مرح كابر ى سي نايدو مهب ورور
ebb)
زناه مرا PET er,
۳1 ره
AEG Eee Sie te
۶
Where Gp tp aes کت
۳
گس سردو نبي عرس بل بترا فت
0
1
oop Gia ole
کم رورم رف
CF ie AI) رح دورو
الى حم
ا روت
Fine eh Sand
ch
«ختد و رشلريب -«غة لص وه
suas
2-2
ee | owner tind sid HID
= ie
صفحه 28:
:Drugs
داروها روش درمان قطعی برای پرخاشگری نیستند مگر اين که با
ناهنجاری دیگری همراه باشد(مثل ,۷۲۲91 ,۸۵۲111
Seizure ..(
- آنتىبشايكوتيك ها
- ضد تشنج ها و تثبيت كننده هاى خلق
- بنزوديازييق.ها
ا ل Forney
صفحه 29:
۱۱۱۷۱۱۱۵۱۵۰۰0۱ e
oppositional defiant disorder -\
Conduct disorder -;
صفحه 30:
Oppositional defiant
disorder(ODD)
- از کوزه دررفتن.های کودک. امتناع قعالانه از رعایت مقررات و
رفتارهاى ايذايى
در مقایسه با.سایر کودکان همسن فراتر از انتظارات.
POLES Com Sar os or ane Sec PP ULC cS
0 ا ل
صفحه 31:
ملاک های تشخیصی 1۳ - 15۷۲-1۷
الف- الكوى رفتار منفى کارانه. خصومت آمیز و گستاخانه که حداقل ۶ ماه طول کشیده و در
خلال ان جهار مورد يا بيشتر از موارد زير وجود داشته باشد:
۱ غالبا از کوره در می رود. 0
۳) غالبا فعلانه از درخواست های بزر گسالان یا مقررات سرپیچی کرده و یا حاضر به همکاری
۴ غالباًتعمداً باعی ناراحتی دیگراق می شود.
۵) اغلب به خاطز اشتباهات یا سوءرفتارهای خود دیگران را سرزنش می کند.
ع) غالباً زودزنج است و از دست دیگران زود عصبانی می شوة:
Rom rear غالا كنك توز يا ١
0000 ا ل ا الا DLCs Ree Ponts SEP <7 (ey
BOSTON ا eS SC
Pap rea Pane Prete FON [OOTY cd PE 2 ل Ob OC
Ree ee ec nee eter a)
صفحه 32:
sn
:Epidemiology
wo FEY
ل ea و
|
- قبل از سن بلغ در يسران شايعتر است و يس البَلوَغْ نسبت.جنسى برابر
می شود.
صفحه 33:
:Pathology
On acne ne erear as aie
Tribble two
۱
- اين مرحلة'ى رشدى به شكلى نابهنجار تداوم يابد.
- صاحبان قدرت يعنى والدين واكنش افراطى نشان دهند.
ل ل ا ل
صفحه 34:
عوامل مستعد کننده ی دیگر:
- ضربات محیطی و خانوادگی
- بیماری یا ناتوانی مزمن مثل عقب ماندگی ذهنی به عنوان دفاعی در
emcee Rt re oe See Reese
20 e EDS eto bo nin era
CEE Ce DIESE Cee eB)
1 CD ene Se dr Fe] BRO i
را کنترل می کند.
صفحه 35:
:Diagnosis
رفتارهاى از كوره در رفتن -
فعالانه نافرمانی کردن -
تعمدا باعث ناراحتی کر
دیگران را برای اشتباه خود. سرزنش. کردن -
اين اختلال بدون استثناء در خانه بروز مى كند. :١ نكته
موارد سرايت كننده به خارج از خانه ! زنك خطر
ال CIs ND aD ore
رک رن يت
صفحه 36:
:Differential Diagnosis
Perper mre fet te] LSM Fee Fe ee
موقتی در واکنش به استرس(اختلال انطباقی) -
RR AS و از سایر اختلالات روانی
اسکیزوفرنی و JMsl ۳۳۹
- اختلالات شناختی و کم توانی ذهنی
صفحه 37:
:Course and Prognosis
pee ey ry) 3 اختلال سلوک- سوء مصرف مواد
- در مواردی که تداوم علایم وجود دارد:پیش آگهی
12545 ono ODD yousuisi aS sry g0 Po) een
url Jgcsite 2 JLw ri 54> cul ySoo
sodas Les 56
مم ا 7 لل ا
جدی کودک پروگنوز خوب دارد.
صفحه 38:
‘treatment
آموزش مستقيم والدين در زمينه ى فرزند -
پروری
تأکید بر تقویت انتخابی رفتاری مناسب و -
0 BL ا es a eel a
حذف روش های تربیتی تنبیهی و خشن -
حذف تعارض والد-کودک -
۱ ۰
ا ال Pp] ee Oe ee Oe Pe] er
و بازیهای جالب و گوش دادن فعال به کودک
صفحه 39: