کسب و کار سرمایه‌گذاری و بورس

پرسش و پاسخ در زمینه سرمایه گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران

Sarmaye_gozari_khareji

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پرسش و پاسخ در زمینه سرمایه گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران”

پرسش و پاسخ در زمینه سرمایه گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران

اسلاید 1: پرسش و پاسخ در زمينه سرمايه‌گذاري خارجي جمهوري اسلامي ايران

اسلاید 2: پرسش و پاسخ در زمینه سرمایه گذاری خارجی درجمهوری اسلامی ایران

اسلاید 3: فهرست مندرجاتفصــلعنـــــوانشماره سؤالاتفصل اولاطلاعات عمومی19-1فصل دومقانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی52-20فصل سومنظام پذیرش59-35فصل چهارمسرمایه خارجی74-60فصل پنجمانتقالات ارزی79-75فصل ششممسائل مالیاتی و گمرکی90-80فصل هفتمتسهیلات و معافیت های مالیاتی و گمرکی101-91فصل هشتمسایر تسهیلات و معافیت ها105-102فصل نهممتفرقه110-106

اسلاید 4: بسمه تعالیوزارت امور اقتصادی و داراییسازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایرانپرسش و پاسخدر زمینه سرمایه گذاری خارجیدرجمهوری اسلامی ایرانسازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایراندفتر سرمایه گذاریهای خارجی

اسلاید 5: پیشـگفتار :مجموعه پرسش و پاسخ حاضر حاوی سئوالاتی است که عموما توسط علاقمندان به سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود . امید است پاسخ‌های ارائه شده این امکان را فراهم سازد تا اینگونه علاقمندان ضمن آگاهی یافتن از سیاست سرمایه‌گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران ، اطلاعات جامعی در خصوص چارچوب قانونی پذیرش این قبیل سرمایه‌گذاریها و چگونگی طی مراحل اخذ مجوز مربوطه بدست آورند .گرچه ممکن است برخی از سئوالات لزوما ارتباط مستقیمی با مقوله سرمایه‌گذاری خارجی نداشته باشد ولی به هر تقدیر از آنجا که تهیه مجموعه‌ای جامع مدنظر بوده سعی شده است انواع سئوالات محتمل گردآوری شود . بدیهی است که سرمایه‌گذاران ممکن است به اطلاعات دقیق‌تری در باب هر موضوع نیاز داشته باشند که در این صورت علاوه بر اینکه می‌توانند به سایر انتشارات و مجموعه راهنمای سرمایه‌گذاری خارجی برای توضیحات بیشتر مراجعه کنند ، مستقیما با سازمان سرمایه‌گذاری نیز مکاتبه و یا ملاقات حضوری داشته باشند. سازمان سرمایه‌گذاری پاسخگوی هرگونه سئوال مرتبط با سرمایه‌گذاری که دراین مجموعه ذکر نشده است ، نیز می‌باشد . به خوانندگان مجموعه توصیه می‌شود برای پاسخگویی به سئوالات خود ابتدا به فهرست موضوعی مجموعه مراجعه و پاسخ سئوالات مورد نظر را در بخش مربوطه جستجو کنند . سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران دفتر سرمایه‌گذاریهای خارجی

اسلاید 6: فصل اول « اطلاعات عمومی »1) آیا سرمایه‌گذاری خارجی در ایران مجاز است؟سرمایه‌گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران براساس مقررات جاری کشور مجاز میباشد . هر سرمایه‌ گذار خارجی می‌تواند بمنظور عمران و آبادی و فعالیتهای تولیدی در هر زمینه‌ای اعم از صنعتی ، معدنی ، کشاورزی و خدماتی مبادرت به سرمایه‌گذاری نماید . لیکن از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران فقط سرمایه‌گذاریهایی مشمول مزایا و حمایتهای قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی ( قانون سرمایه‌گذاری خارجی ) قرار می‌گیرند که مجوز لازم را براساس این قانون دریافت نموده باشند.2) هدف از پذیرش سرمایه گذاری خارجی چیست؟هدف از پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور رشد و توسعه اقتصادی ، افزایش فرصتهای شغلی، اخذ و توسعه فن آوری و مهارتهای مدیریتی و ارتقاء کیفیت تولیدات و افزایش توان صادراتی کشور می‌باشد.

اسلاید 7: 3) سرمایه گذاری خارجی در چه قالب حقوقی و قراردادی قابل پذیرش است ؟سرمایه‌گذاری خارجی در چارچوب کلیه روشهای مشارکت حقوقی ( بصورت سرمایه گذاری مستقیم ) و یا ترتیبات قراردادی قابل انجام است . منظور از ترتیبات قراردادی ، انواع روش های تامین مالی است که در چارچوب روشهای مشارکت مدنی، بیع متقابل و انواع روشهای ساخت، بهره برداری و واگذاری صورت می‌گیرد.4) تعریف سرمایه گذاری خارجی چیست و چه ویژگیهائی دارد ؟سرمایه گذاری خارجی عبارت است از بکارگیری سرمایه خارجی در فعالیتهائی که ریسک برگشت سرمایه و منافع آن به عهده سرمایه گذار باشد . براساس قانون سرمایه گذاری خارجی به دو روش کلی به ترتیب زیر طبقه بندی شده است :

اسلاید 8: الف ) مشارکت حقوقی ( سرمایه گذاری مستقیم )منظور از مشارکت حقوقی ، سرمایه گذاری سهمی سرمایه گذار خارجی در یک شرکت ایرانی اعم از موجود یا جدید می باشد . میزان سهم الشرکه یا سهام سرمایه گذار خارجی در شرکت ایرانی تابع محدودیت نیست و سرمایه گذار به نسبت سرمایه و یا سهم خود در شرکت ، در مدیریت و اداره امور شرکت نقش دارد.ب ) ترتیبات قراردادی منظور از ترتیبات قراردادی مجموعه روشهائی است که طی آن استفاده از سرمایه خارجی صرفا تابع توافقات فیمابین طرفین قرارداد می باشد . به عبارت دیگر حقوق سرمایه گذار خارجی در نتیجه مشارکت مستقیم وی در سرمایه شرکت سرمایه پذیر ایرانی انجام نمی شود، بلکه به توافقات قراردادی طرفین متکی است . سرمایه گذاری خارجی درچارچوب ترتیبات قراردادی در کلیه بخش ها قابل انجام است. بازگشت سرمایه و منافع حاصله در اینگونه سرمایه گذاریها صرفا از عملکرد اقتصادی طرح مورد سرمایه گذاری بدون اتکاء به تضمین دولت ، بانکها و شرکتهای دولتی صورت می پذیرد .

اسلاید 9: 5) سرمایه گذاری مستقیم خارجی درچه بخشهایی مجاز است ؟سرمایه گذاری مستقیم خارجی درکلیه زمینه هایی که فعالیت بخش خصوصی در آن مجاز است، قابل انجام میباشد .6) سرمایه گذاری خارجی در چارچوب ترتیبات قراردادی در چه بخشهایی مجاز است ؟سرمایه گذاری خارجی در چارچوب ترتیبات قراردادی در کلیه بخشهای اقتصادی مجاز است لکن در بخشهایی که در اختیار دولت میباشد، سرمایه گذاری خارجی فقط در چارچوب ترتیبات قراردادی قابل انجام است.7) چه نوع تشکل حقوقی برای تحقق یک سرمایه گذاری خارجی تجویز میشود؟طبق قانون تجارت ایران هفت نوع شرکت یا شخصیت حقوقی قابل تأسیس است که از بین آنها تشکیل شرکت سهامی که در آن سرمایه به سهام تقسیم میشود بعنوان رایج ترین و مقبولترین شکل تشکل حقوقی تجویز میشود ( برای اطلاع بیشتر به راهنمای تشکیل شرکت سهامی در ایران از انتشارات سازمان سرمایه گذاری مراجعه شود )

اسلاید 10: 8) آیا داشتن شریک محلی برای سرمایه گذاران خارجی الزامی است ؟داشتن شریک محلی الزامی نیست ولی معمولا سرمایه گذاران خارجی به علت آشنایی طرف های ایرانی با شرایط کار، مقررات و ضوابط اداری و استفاده از امکانات محلی که میتواند از طریق طرف های مناسب ایرانی در اختیار گذاشته شود، تمایل دارند شریک محلی داشته باشند.9 )حد مجاز سرمایه گذاری خارجی در ایران چه میزان است ؟هیچ محدودیتی از نظر درصد مشارکت و میزان سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.10) اگر چنین است پس منظور از نسبت های 25% و 35% مذکور در بند « د » ماده « 2 » قانون سرمایه گذاری خارجی چیست ؟نسبت های مذکور ارتباطی به درصد سرمایه گذاری خارجی در هر مورد سرمایه گذاری ندارد و همانطور که قبلا توضیح داده شد هیچ محدودیتی بلحاظ درصد مشارکت خارجی در شرکتهای ایرانی اعمال نمی شود. نسبتهای یاد شده ناظر به تعیین سهم ارزش کالاها و خدمات تولیدی سرمایه گذاری خارجی در کل اقتصاد کشور می باشد که در هر بخش و زیر بخش ( رشته ) اقتصادی در زمان صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی محاسبه میگردد.

اسلاید 11: 11 ) آیا سرمایه گذاری خارجی در حوزه های بالادستی نفت و گاز مجاز می باشد؟سرمایه گذاری خارجی در حوزه های بالادستی نفت و گاز در چارچوب ترتیبات قراردادی امکانپذیر است لکن سرمایه گذاری خارجی بصورت مستقیم صرفاً در حوزه های پائین دستی مجاز است.12 )آیا کاربرد اسامی و نام های تجاری خارجی درسرمایه گذاریهای خارجی مجاز است ؟کاربرد اسامی و نام های تجاری در کلیه زمینه ها مجاز می باشد.13 ) آیا سرمایه گذاری خارجی در شرکتهای پذیرفته شده درسازمان بورس اوراق بهادار مجاز است ؟منعی برای سرمایه گذاری خارجی در شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار وجود ندارد . سرمایه گذاران خارجی در اینگونه شرکتها می توانند از مزایائی که قانون سرمایه گذاری خارجی فراهم می کند همانند سرمایه گذاریهای خارج از بورس برخوردار شوند .

اسلاید 12: 14 ) منظور از مناطق ویژه اقتصادی چیست و در کدام منطقه از کشور این مناطق تاسیس شده است؟مناطق ویژه اقتصادی مناطق محصور گمرکی هستند که ورود کالا، ماشین آلات و تجهیزات به آن مناطق از شمول مقررات صادرات و واردات مستثنی میباشد. هریک از مناطق ممکن است با هدفهای خاصی تاسیس شده باشند برخی برای نگهداری کالا به قصد واردات به کشور و یا صادرات از کشور به خارج و برخی نیز علاوه بر نگهداری کالا ممکن است برای انجام امور تولیدی و صنعتی طراحی شده باشند .در حال حاضر 17 منطقه ویژه اقتصادی در کشور وجود دارد ( برای اطلاع بیشتر به فهرست مناطق ویژه اقتصادی ضمیمه این مجموعه مراجعه شود )15 ) آیا تفاوتی بین سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی ، مناطق ویژه اقتصادی و سرزمین اصلی وجود دارد؟سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد تابع مقررات خاص سرمایه گذاری در این مناطق میباشد. منظور از مناطق آزاد، مناطقی هستند که قانونا بعنوان مناطق آزاد شناخته شده اند که در حال حاضر شامل شش منطقه قشم، کیش، چابهار، بندر انزلی، اروند و ارس میباشد. مناطقی که تحت عنوان مناطق ویژه اقتصادی از آنها یاد میشود جزئی از سرزمین اصلی میباشند و سرمایه گذاری در مناطق ویژه به مثابه سرمایه گذاری در سرزمین اصلی ، تلقی میگردد. در هر حال باتوجه به دامنه شمول قانون سرمایه گذاری خارجی به قلمرو جمهوری اسلامی ایران ، سرمایه گذاریهای خارجی که در مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرند نیز می توانند از مزایای قانون مزبور مشروط به طی تشریفات قانونی برای اخذ مجوز سرمایه گذاری برخوردار شوند .

اسلاید 13: 16 ) منظور از شرکت ایرانی و شرکت خارجی براساس قوانین ایران چیست ؟شرکت ایرانی شرکتی است که طبق قانون تجارت در ایران تشکیل و به ثبت برسد ، حتی اگر سهام یا سهم الشرکه این شرکتها صد درصد به اشخاص حقیقی یا حقوقی خارجی تعلق داشته باشد .شرکت خارجی شرکتی است که در خارج از ایران تشکیل و به ثبت رسیده باشد.17 ) آیا ایجاد پایگاه قانونی بصورت شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران امکانپذیر است؟بلی . هر شرکت خارجی برای توسعه امور تجاری خود و انجام تکالیف قراردادی و فعالیتهای بازاریابی و غیره میتواند با ثبت شعبه و یا نمایندگی شرکت مادر در ایران مبادرت به ایجاد یک پایگاه قانونی نماید. برای تأسیس شعبه و نمایندگی ، مقررات خاصی حاکم است و متقاضیان باید مستقیما به اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی مراجعه نمایند.18) آیا تأسیس شعبه و نمایندگی بعنوان سرمایه گذاری خارجی تلقی می شود؟تأسیس شعبه و یا نمایندگی ، سرمایه گذاری خارجی تلقی نمی گردد و هرگونه سرمایه گذاری می تواند از طریق تشکیل یک شرکت ایرانی و یا مشارکت در یک شرکت ایرانی موجود و یا حصول تفاهمات قراردادی با یک بنگاه سرمایه پذیر ایرانی صورت می پذیرد.

اسلاید 14: 19) شهرکهای صنعتی چه ویژگی هایی دارند و چه تسهیلاتی در آنها فراهم است؟شهرکهای صنعتی شهرک هایی هستند که توسط شرکت شهرکهای صنعتی ایران وابسته به وزارت صنایع و معادن در سراسرکشور و در قطبهای صنعتی به صورت شهرک های از پیش ساخته ، طراحی و آماده استفاده سرمایه گذاران می باشند. حتی در برخی از شهرک ها ، کارخانه ها و کارگاههای صنعتی به صورت ساخته شده آماده واگذاری است. نکته مهم در این شهرک ها، دسترسی و آماده بودن خدمات زیربنایی از قبیل آب ، برق ، گاز و تلفن و دسترسی به شبکه های عمده حمل و نقل کشور می باشد.

اسلاید 15: فصل دوم « قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی »20) قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران چیست ؟قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی در ایران، قانون تشويق وحمايت سرمايه گذاري خارجيمصوب سال 1381 شمسي ( 2002 ميلادي ) می باشد که در این مجموعه با عنوان قانون سرمايه گذاري خارجي از آن یاد می شود. دامنه شمول این قانون به کل قلمرو جمهوری اسلامی ایران تسری دارد و کلیه سرمايه گذاران خارجی می توانند براساس این قانون در کشور سرمایه گذاری کرده و از مزایای آن برخوردار شوند .21) نقش مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد چیست؟هرچند سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی تابع مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد است ولی این امکان میسر است که سرمایه گذاران خارجی براساس قانون سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد سرمایه گذاری نموده و از پوشش حمایتی قانون یاد شده برخوردار شوند.

اسلاید 16: 22 ) منظور از حمایت در قانون سرمایه گذاری خارجی چیست؟منظور از حمایت ، برخورداری از حقوق و مزایای خاصی است که بموجب قانون سرمایه گذاری خارجی به سرمایه گذار تعلق می گیرد . به عبارت دیگر سرمایه گذاریهایی که از طریق این قانون انجام نشوند، از چنین حقوقی برخوردار نخواهند بود.23 ) این حقوق و مزایا کدامند ؟بارزترین حقوقی که براساس قانون مذکور به سرمایه گذار خارجی تعلق می گیرد ، شامل موارد ذیل می‌باشد : حق انتقال سود و سرمایه و منافع آن به ارز خارجی ، حق دریافت خسارت ناشی از سلب مالکیت و ملی شدن سرمایه خارجی ، حق دریافت خسارت ناشی از وضع قوانین یا مصوبات دولت که موجب ممنوعیت یا توقف اجرای قراردادهای مالی سرمایه گذارخارجی گردد. برخورداری از رفتار یکسان و برابر نسبت به سرمایه گذاران داخلی .

اسلاید 17: 24) چه تسهیلات و مزایای دیگری برای سرمایه گذاران خارجی وجود دارد؟سایر تسهیلات و مزایای مندرج در قانون سرمایه گذاری خارجی و آئین نامه اجرایی آن شامل موارد زیر می‌باشد. تبدیل و انتقال وجوه ناشی از قراردادهای مختلف سرمایه گذاری وانتقال تکنولوژی به ارز خارجی تبدیل و انتقال اصل و سود تسهیلات مالی مربوط به سرمایه گذاریهای خارجی امکان ارجاع اختلافات سرمایه گذاری به محاکم داوری بین المللی امکان استفاده از کارشناسان خارجی در امور مربوط به پروژه های سرمایه گذاری انجام صادرات بدون سپردن تعهد برای برگشت ارز حاصله به کشور نگهداری ارز حاصل از صادرات در خارج از کشور امکان دسترسی مستقیم و برداشت ارز حاصل از صادرات از حسابهای امانی بانکهای خارج از کشور عدم شمول ضوابط قیمت گذاری ، توزیع ، عدم ساخت و الزامات ساخت داخل

اسلاید 18: 25) در مجوز سرمایه گذاری چه مسائلی عنوان می گردد؟در مجوز سرمایه گذاری ، زمینه مورد سرمایه گذاری ، شرکای ایرانی و خارجی ، نوع و نحوه سرمایه گذاری، درصد مشارکت و میزان سرمایه گذاری خارجی ، چگونگی انتقال سود و منافع حاصله و سایر شرایط مربوط به طرح مورد سرمایه گذاری ذکر میگردد .26)چه اشخاصی میتوانند در جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری نمایند؟کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی و یا شرکتها، موسسات و سازمانهای بین المللی و همچنین اشخاص حقیقی و یا حقوقی ایرانی میتوانند طبق مقررات قانون سرمایه گذاری خارجی مبادرت به سرمایه گذاری درکشور نمایند.27) سرمایه گذاری ایرانیان چگونه میتواند مشمول قانون سرمایه گذاری خارجی قرارگیرد ؟سرمایه گذاری ایرانیان در صورتی می تواند مشمول قانون سرمایه گذاری قرار گیرد که سرمایه وارده ایشان منشاء خارجی داشته باشد و علاوه بر این، سرمایه گذار مستنداتی که موید فعالیتهای اقتصادی و تجاری ایشان در خارج باشد ، ارائه دهد .

اسلاید 19: 28)آیا مجوز سرمایه گذاری دارای مدت اعتبار مشخصی است ؟بلی. چنانچه سرمایه گذار خارجی پس از صدور مجوز در مدت مشخصی که به اقتضای طرح مورد سرمایه گذاری به تشخیص هیات سرمایه گذار خارجی تعیین می گردد اقدام به ورود بخش مناسبی از سرمایه به کشور ننماید ، مجوز سرمایه گذاری وی باطل شده تلقی میگردد .29 ) تمدید مهلت اعتبار مجوز سرمایه گذاری چگونه قابل انجام است ؟سرمایه گذار خارجی می تواند قبل از پایان مهلت اعتبار مجوز ، با ارائه دلایل قانع کننده درخواست تمدید مدت اعتبار مجوز را بنماید . هیات سرمایه گذاری درخواست تمدید را بررسی و در صورت موافقت، مهلت مجددی را برای ورود سرمایه تعیین می نماید .30) آیا شرکتهای دولتی خارجی نیز می توانند براساس قانون سرمایه گذاری خارجی اقدام به سرمایه گذاری در ایران بنمایند ؟شرکتهای دولتی خارجی نیز میتوانند در چارچوب قانون سرمایه گذاری خارجی اقدام به سرمایه گذاری در ایران نموده و از مزایای قانون یاد شده برخوردار شوند. منتهی رفتار قانون نسبت به اینگونه سرمایه گذاریها همانند سرمایه گذاریهای بخش خصوصی است.

اسلاید 20: 31) زمینه های مجاز برای سرمایه گذاری خارجی بر اساس قانون سرمایه گذاری خارجی در ایران کدام است؟زمینه های مجاز سرمایه گذاری خارجی در ایران بسیار متنوع می باشد و مجموعه فعالیتهایی صنعتی ،معدنی، کشاورزی و خدماتی که به عمران و آبادی و فعالیتهای تولیدی منجر میشود را شامل میگردد.32) آیا انجام فعالیتهای صرفا تجاری می تواند سرمایه گذاری خارجی محسوب شود؟انجام فعالیت های صرفا تجاری، سرمایه گذاری خارجی محسوب نمیشود. لکن انجام فعالیت های تجاری که مکمل فعالیتهای تولیدی در طرحهای مصوب باشد، امکان پذیر است.33) آیا سرمایه گذاری خارجی در بخش خدمات تحت پوشش قرار می گیرد؟سرمایه گذاری خارجی در امور خدماتی از جمله بخش توریسم میتواند تحت پوشش قانون سرمایه گذاری خارجی قرار گرفته و از مزایای قانون یادشده برخوردار شود.

اسلاید 21: 34) آیا سرمایه گذاریهای خارجی بطور خود بخود از حمایتهای قانون برخوردار می شوند؟برقراری حمایت دولت نسبت به سرمایه گذاریهای خارجی مستلزم اخذ مجوز سرمایه گذاری براساس قانون یاد شده میباشد.35) سرمایه گذاری خارجی که قبلا انجام شده ولی از پوشش حمایتی قانون برخوردار نبوده است ، چگونه و در چه شرایطی می تواند از پوشش قانون برخوردار شود ؟سرمایه گذاریهایی که در گذشته انجام شده و تحت پوشش قانون نبوده اند در هر زمان پس از طی مراحل پذیرش برای اخذ مجوز سرمایه گذاری مشروط به ایجاد ارزش افزوده جدید می توانند تحت پوشش قانون قرار گیرند .36) آیا امکان سرمایه گذاری خارجی در واحدهای موجود وجود دارد ؟ چگونه؟از نظر مقررات و قانون سرمایه گذاری خارجی تفاوتی بین یک سرمایه گذاری جدید و سرمایه گذاری دریک واحد اقتصادی موجود وجود ندارد و کلیه سرمایه گذاران خارجی می توانند در هر زمان مبادرت به سرمایه گذاری در یک طرح جدید و یا بنگاه اقتصادی موجود نمایند. با این توضیح که پذیرش سرمایه گذاری در واحدهای موجود منوط به ایجاد ارزش افزوده جدید در نتیجه افزایش سرمایه گذاری ، ارتقاء مدیریت ، توسعه صادرات و بهبود سطح فن آوری در همان واحد گردد.

اسلاید 22: 37 ) سرمایه گذاری خارجی در بنگاههای اقتصادی موجود چگونه قابل پذیرش است ؟از نظر مقررات پذیرش ، اینگونه سرمایه گذاریها نیز در هر زمان پس از طی مراحل پذیرش برای اخذ مجوز سرمایه گذاری مشروط به ایجاد ارزش افزوده جدید می توانند تحت پوشش قانون قرار گرفته و از مزایای قانون بهره مند شوند .38) اگر یک سرمایه گذار خارجی تمایل داشته باشد در یک شرکت موجود سرمایه گذاری نماید و بخشی از سهام شرکت را در اختیار گیرد ، برای افزایش سرمایه گذاری ، چه راهکارهایی وجود دارد؟سرمایه گذار خارجی می تواند به غیر از خرید سهام ، از طریق پذیره نویسی سهام جدید و یا استفاده از حق تقدم سایر سهامداران موجود مبادرت به مشارکت در افزایش سرمایه شرکت نماید.39) چه راهکارهایی برای پذیرش سرمایه گذاری خارجی در شرکتهای موجود وجود دارد ؟دو راهکار وجود دارد :الف ) خرید بخشی از سهام موجود به قیمت توافقی،ب ) مشارکت در افزایش سرمایه از طریق پذیره نویسی سهام جدید با استفاده از حق تقدم سهامداران موجود.در چه قالب حقوقی قابل اجرا هستند؟

اسلاید 23: 40 ) قراردادهاي ساخت ، بهره‌برداري و واگذاري ( BOT ) در چه قالب حقوقي قابل اجرا هستند ؟ساختارهاي قابل توصيه براي قراردادهاي ( BOT ) و امثالهم ( نظير BOOT و BOO و ... ) مي‌تواند از طريق ثبت شعبه سرمايه‌گذار خارجي در ايران و يا تشكيل يك شركت ايراني ( شركت پروژه ) تحقق يابد .41 ) منظور از حقوق مالکانه چیست ؟منظور از حقوق مالکانه حقوق ناشی از مالکیت بر مال و دارائی و یا حقوق اکتسابی ناشی از قرارداد می باشد که در قانون سرمایه گذاری خارجی مورد شناسائی قرار گرفته و حسب مورد به حقوق مالکیت ،بهره برداری و انتفاع و ...... تسری می یابد.42 ) منظور از واگذاري حقوق مالكانه در طرحهاي BOT چيست ؟بطور کلی منظور از واگذاری حقوق مالکانه حقوق اکتسابی ناشی از قرارداد مربوطه می باشد که میتواند به طرف ایرانی قرارداد واگذار شود .43 )آیا داشتن حساب بانکی در خارج از ایران برای سرمایه گذاری خارجی صادراتی مجاز است ؟افتتاح حساب بانکی در خارج از ایران برای نگهداری درآمدهای صادراتی سرمایه گذاریهای خارجی مجاز است ، و هدف از این تسهیلات دسترسی مستقیم سرمایه گذارخارجی به ارز حاصل از صادرات برای دریافت سود سهام و سایر پرداختهایی که باید به وی انجام شود ، می باشد .

اسلاید 24: 44 )آیا الزامی از حیث برگشت ارز حاصل از صادرات برای شرکتهای مشترک و واحدهای سرمایه پذیر وجود دارد ؟خیر. بطور کلی هیچگونه تعهدی برای برگشت ارز حاصل از صادرات اخذ نمی شود و ارز حاصل از صادرات در اختیار صادرکننده می باشد تا به هر نحو که خود تشخیص می دهد مورد استفاده قرار دهد .45 ) آیا سرمایه گذار خارجی می تواند سرمایه خود را بیمه کند ؟ چگونه بیمه ای ؟سرمایه گذار خارجی می تواند سرمایه خود را درمقابل خطرات غیرتجاری (سیاسی) نزد موسسه بیمه سرمایه گذاری کشور متبوع خود بیمه نماید . چنانچه بر اثر قرارداد بیمه وجوهی به سرمایه گذار پرداخت شود ، موسسه بیمه گر می تواند در مقام جانشین سرمایه گذار، مطالبه خسارت پرداختی ناشی از حقوقی که اصالتا به سرمایه گذار تعلق داشته را بنماید .46 ) اختلافات فیمابین سرمایه گذاران داخلی و خارجی و یا سرمایه گذاران خارجی و دولت به کدام مرجع قابل ارجاع است ؟بطور کلی چگونگی حل و فصل و ارجاع اختلافات به محاکم داخلی یا خارجی یا به مراجع داوری بین المللی بین سرمایه گذاران ایرانی و خارجی تابع توافق بین سرمایه گذاران می باشد و بعنوان یک توافق داخلی تلقی میگردد . لکن در مواردیکه طرف دعوی سرمایه گذار خارجی ، شرکت یا بخش دولتی ایرانی باشد ارجاع اختلاف به محکمه یا به داوری منوط به رعایت تشریفات قانونی مربوطه توسط طرف دولتی ایرانی می باشد . بنابراین اصل ارجاع اختلاف به محاکم و داوری ( بین المللی) مبتنی به توافق قبلی بین دولت ایران و دولت متبوع سرمایه گذار خارجی درقراردادهای دوجانبه امری پذیرفته شده است.

اسلاید 25: 47) نحوه تملک زمین در طرحهای سرمایه گذاری خارجی چگونه است ؟در مواردی که انجام سرمایه گذاری خارجی منجر به تشکیل شرکت ایرانی گردد ، تملک زمین بنام شرکت بعنوان یک هویت ایرانی ، مجاز است . منظور از شرکت ایرانی شرکتي است که صرفنظر از هویت و میزان مشارکت شرکاء و یا سهامداران آن ، طبق قانون تجارت ایران تشکیل و به ثبت رسیده باشد . مالکیت بر زمین بنام اشخاص خارجی اعم از شخص حقیقی یا شرکت و یا شعبه که هویت خارجی دارند طبق قانون سرمایه گذاری خارجی مجاز نیست .47 ) اختلافات سرمایه گذاری چگونه قابل حل و فصل است ؟اختلافات سرمایه گذاری در سه گروه قابل تفکیک بوده و برای حل و فصل هر یک راهکار خاصی وجود دارد :الف ) حل و فصل اختلاف بین سرمایه گذاران داخلی و خارج :نحوه حل و فصل اختلاف بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی بستگی به توافق طرفین سرمایه گذاری دارد که ممکن است ابتدائاً از طریق مذاکره و توافق دوستانه انجام گیرد و در صورت عدم حصول تفاهم به دادگاههای داخلی، دادگاههای خارجی و یا مراجع داوری بین المللی و یا داوری موردی ارجاع گردد. هیچ منع قانونی برای انتخاب هر یک از روشهای پیش گفته وجود ندارد.

اسلاید 26: ب ) حل و فصل اختلاف بین سرمایه گذار خارجی و دولت :بر اساس ماده 19 قانون سرمایه گذاری خارجی، چنانچه اختلاف بین سرمایه گذار و دولت از طریق مذاکره حل و فصل نگردد سرمایه گذار با دو انتخاب روبروست :اختلاف را در دادگاههای داخلی مورد رسیدگی و پیگیری قرار دهد و یا در چارچوب موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری با دولت متبوع سرمایه گذار خارجی، اختلاف را به مراجع داوری که در موافقتنامه پیش بینی شده است ارجاع دهد.ج ) حل و فصل اختلاف بین دولت ایران و دولت سرمایه گذار خارجی :این نوع اختلافات معمولاً به اختلافات بین سرمایه گذاران ارتباطی ندارد و بیشتر به تعهدات منتسب به دولتها و اجرا و تفسیر قراردادها می پردازد. حل و فصل اینگونه اختلافات نیز در موافقتنامه های دو جانبه و چند جانبه سرمایه گذاری پیش بینی می شود.49 )آیا اصولاً تملک زمین در ایران توسط خارجیان امکان پذیر است ؟بلی در چارچوب قانون و آئین نامه استملاک اتباع خارجی مالکیت زمین در حدود مصارف شخصی توسط اشخاص حقیقی خارجی امکان پذیر است . احراز ما لکیت منوط به اخذ مجوز خاص از طریق وزارت امور خارجه می باشد.

اسلاید 27: 50 )آیا تملک زمین بر امور صنعتی و کشاورزی توسط اتباع خارجی مجاز است ؟خیر . تملک زمین برای مصارف صنعتی وکشاورزی که بیش از نیازهای شخصی تلقی می گردد مجاز نیست.51) پس نحوه تملک زمین در طرح سرمایه گذاری خارجی چگونه است ؟همانطور که در پاسخ سئوال قبلی ذکر شد.تملک زمین به نام تبعه خارجی امکان پذیر نمی باشد لکن چنانچه طرح سرمایه گذاری خارجی منجر به تشکیل ” شرکت ایرانی“ گردد ، تملک زمین به نام آن شرکت که یک هویت ایرانی دارد مجاز خواهد بود.52 ) منظور از “ شرکت ایرانی ” چیست ؟منظور از شرکت ایرانی ، شرکتی است که صرف نظر از تابعیت شرکاء و یا سهامداران آن، طبق قانون تجارت ایران تشکیل و به ثبت رسیده باشد.

اسلاید 28: فصل سوم « نظام پذیرش »53) متولی پذیرش و حمایت از سرمایه گذاری خارجی درجمهوری اسلامی ایران چه سازمانی است؟سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران بعنوان تنها نهاد مرکزی دولتی است که براساس قانون متولی امر پذیرش و برقراری حمایت نسبت به سرمایه های خارجی طبق قانون سرمایه گذاری خارجی می باشد . مجوز سرمایه گذاری خارجی در چارچوب قانون سرمایه گذاری خارجی توسط سازمان سرمایه گذاری صادر می شود .54) آیا اخذ مجوز سرمایه گذاری برای کلیه سرمایه گذاریهای خارجی الزامی است؟بلی. اخذ مجوز برای سرمایه گذاریهای خارجی که بر اساس قانون سرمایه گذاری خارجی انجام می شوند، الزامی است . مجوز اینگونه سرمایه گذاریها با امضای وزیر اموراقتصادی و دارایی صادر میشود.55) آیا منظور این است که هر مورد سرمایه گذاری تحت قانون سرمایه گذاری خارجی به مجوز خاص نیاز دارد ؟بلی هر مورد سرمایه گذاری خارجی در هر طرح مستقل تحت این قانون نیاز به مجوز خاص می باشد.

اسلاید 29: 56) مراحل صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی کدام است ؟چه مدارکی برای صدور این مجوز لازم است ؟مراحل صدور مجوز سرمایه گذاری بسیار کوتاه و ساده می باشد . با درخواست رسمی سرمایه گذار خارجی خطاب به سازمان سرمایه گذاری، موضوع ظرف 15 روز کاری به هیات سرمایه گذاری خارجی گزارش می شود و پس از آن مجوز سرمایه گذاری صادر میگردد. مدارک لازم شامل فرم درخواست سرمایه گذاری و سایر مدارکی است که فهرست آنها درفرم درخواست درج شده است .57) سازمان سرمایه گذاری چه خدماتی به سرمایه گذاران خارجی ارائه می دهد؟سازمان در همه مسائلی که سرمایه گذار خارجی با آن مواجه است می تواند مورد مشاوره قرارگیرد. در این ارتباط سرمایه گذار ازطریق مرکز خدمات سرمایه گذاری مستقر در سازمان همواره با سازمان تماس مستقیم خواهد داشت که این امر موجبات صرفه جویی در وقت و هزینه ها را بدنبال دارد .

اسلاید 30: 58) منظور از مرکز خدمات سرمایه گذاری چیست ؟مرکز خدمات سرمایه گذاری بعنوان کانون مراجعات سرمایه گذاران خارجی در محل سازمان تشکیل شده است . در این مرکز نمایندگان دستگاههای اجرائی که مرتبط با امور سرمایه گذاری هستند، استقرار یافته و بطور مستمر پاسخگوی کلیه سئوالات و پیگیر امور اجرائی مربوط به سرمایه گذاریهای خارجی در حوزه مسئولیتهای خود می باشند . مراجعه به مرکز موجب میگردد ، سرمایه گذاران در وقت و انرژی خود صرفه جوئی نموده و در سریعترین زمان مسائل خود را پیگیری و اجرا نمایند .59) آیا سازمان علاوه بر خدمات مشاوره ای به سرمایه گذاران خارجی خدمات دیگری نیز ارائه می دهد ؟سازمان علاوه بر خدمات مشاوره ای که در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد، خدمات زیر را نیز به سرمایه گذاران ارائه میدهد :1) ارائه اطلاعات در خصوص کلیه قوانین و مقررات ناظر و مربوط به سرمایه گذاری خارجی ،2 ) معرفی فرصتهای سرمایه گذاری خارجی در کشور به سرمایه گذاران بالقوه خارجی،3 ) هماهنگی و انجام استعلامات لازم با سازمان های مختلف در مورد پیشنهادات سرمایه گذاری ،4 ) پیدا کردن شرکاء و طرفهای مناسب اعم از داخلی و خارجی ،5 ) انجام امورجاری و تلاش در جهت حل وفصل اختلافات سرمایه گذاران،6 ) برنامه ریزی و تدارک لازم برای انجام ملاقات ها و برگزاری جلسات با سازمانهای مختلف .

اسلاید 31: فصل چهارم « سرمایه خارجی »60) اشکال سرمایه خارجی چیست؟اشکال سرمایه خارجی در قانون سرمایه گذاری خارجی بسیار متنوع می باشد و علاوه بر سرمایه نقدی شامل کلیه اشکال غیرنقدی اعم از ماشین آلات ، تجهیزات ، قطعات ، مواد اولیه ، دانش فنی وخدمات تخصصی نیزمی گردد . (برای اطلاع بیشتر به ماده « 2» آئین نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی مراجعه شود )61) آیا همه نوع ارز خارجی برای ورود سرمایه نقدی قابل قبول است؟فقط ارزهایی به عنوان سرمایه نقدی قابل ثبت می باشند که ازنظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بعنوان ارز قابل قبول تلقی شوند .62 ) سرمایه نقدی چگونه به کشور وارد شود؟سرمایه نقدی خارجی باید از مجرای سیستم بانکی و یا مجاری رسمی مورد تائید بانک مرکزی به کشور وارد شود. بدیهی است که ارزهای وارده باید جزو ارزهای قابل قبول بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشد.63) آیا ارز نقدی وارده به کشور می بایست به ریال تسعیر گردد؟آن بخش از ارز نقدی وارده که به تشخیص سرمایه گذار می بایستی به ریال تبدیل شود از طریق سیستم بانکی توسط بانک دریافت کننده به نرخ روز بانک خریداری شده و معادل ریالی ارز وارده به حساب شرکت مشترک یا بنگاه اقتصادی سرمایه پذیر واریز می گردد.

اسلاید 32: 64) آیا سرمایه گذار خارجی می تواند ارز نقدی وارده را به ریال تسعیر ننماید و برای پرداخت بهای برخی از سفارشات خارجی مربوط به طرح سرمایه گذاری استفاده کند؟ارز نقدی همانطوریکه می تواند به ریال تبدیل شود، این امکان فراهم است که بصورت ارز در حساب ارزی شرکت مشترک یا بنگاه اقتصادی سرمایه پذیر سپرده شده و با نظارت سازمان سرمایه گذاری برای پرداخت سفارشات خارجی و یا سایر هزینه های ضروری طرح مورد نظر عینا مورد استفاده قرار گیرد. نگهداری سرمایه بصورت ارز بدون تبدیل، سرمایه گذار را از نوسانات نرخ ارز مصون نگهداشته و به وی امکان می دهد در زمان مناسب به تشخیص خود از آن استفاده نماید.65) تسعیر ارزهای وارده با چه نرخی انجام می شود؟نرخ قابل محاسبه برای آورده نقدی سرمایه گذاران خارجی ، نرخ رایج درشبکه پولی رسمی کشور و یا نرخ آزاد روز به تشخیص بانک مرکزی است.

اسلاید 33: 66) آیا برای تقویم سرمایه خارجی ارزیابی آن لازمست؟بلی. تقویم ارزش سرمایه خارجی اعم از اینکه بصورت سرمایه نقدی یا غیرنقدی باشد ضروریست. در مورد سرمایه نقدی و غیرنقدی نرخ تبدیل بانک در روز ورود، مبنای ارزیابی قرار می گیرد.67) ورود ماشین آلات ، تجهیزات ، قطعات و مواد اولیه ( سرمایه غیرنقدی ) مستلزم طی چه تشریفاتی است؟اصولا ورود سرمایه غیرنقدی مربوط به سرمایه گذاریهای خارجی تابع تشریفات ورود کالای تجاری نیست و صرفا به پیشنهاد سازمان سرمایه گذاری اقلام غیرنقدی از هرقبیل براساس فهرستی که قبلا به تصویب رسیده و ثبت آماری ( ثبت سفارش ) آن در وزارت بازرگانی انجام شده باشد ، مستقیما قابل ورود به کشور می باشد.68) آیا این بدان معناست که ورود سرمایه غیرنقدی نیاز به اخذ گواهی عدم ساخت، تخصیص ارز و گشایش اعتبار اسنادی ندارد؟همینطور است. برای ورود سرمایه غیرنقدی نیازی به اخذ گواهی عدم ساخت، تخصیص ارز و گشایش اعتبار اسنادی و از این قبیل امور نمی باشد.

اسلاید 34: 69) در مورد ورود دانش فنی چه ضوابطی باید رعایت شود؟دانش فنی و خدمات تخصصی بعنوان اشکال دیگری از سرمایه خارجی شناخته شده و باید ارزیابی و سپس به عنوان سرمایه خارجی به ثبت برسند. البته قبل از مرحله ورود دانش فنی معمولا نظر وزارتخانه ذیربط کسب می گردد.70) آیا پرداخت حق لیسانس یا رویالتی مجاز است ؟بلی، در حالتی که دانش فنی قرار نیست بعنوان سرمایه خارجی به احتساب گرفته شود وجوه مربوطه و یا رویالتی مصوب ، قابل پرداخت به عرضه کننده تکنولوژی می باشد.71) ضابطه قابل قبول برای پرداخت حق لیسانس یا رویالتی به طرفهای خارجی چیست ؟در هر شیوه پرداخت ، ارزش مواد اولیه وارداتی از خارج باید درمحاسبه رویالتی و حق لیسانس دخالت داده شده و خالص مبلغ پس از کسر ارزش مواد وارداتی ، قابل پرداخت به لیسانس دهنده می باشد . بعبارت دیگر براساس سیاست جاری ، پرداخت رویالتی و حق لیسانس بر مبنای ارزش افزوده داخلی محاسبه میگردد.72) آیا امکان ثبت حق اختراع و علائم تجاری درایران وجود دارد ؟حقوق مالکیت صنعتی و معنوی اعم از حق اختراع ، علائم و اسامی تجاری و غیره براساس قانون ثبت علائم و اختراعات قابل ثبت و حمایت قانونی در ایران می باشد.

اسلاید 35: 73) آیا ارائه فهرست سرمایه های غیرنقدی قبل از اقدام به ورود ضروری است؟بلی. سرمایه گذار خارجی قبل از اقدام به ورود سرمایه باید صورت تفصیلی سرمایه های غیرنقدی را که می خواهد به ایران وارد کند حاوی مشخصات فنی، نام سازنده ، سال ساخت و قیمت به همراه کاتالوگهای مربوطه را به سازمان سرمایه گذاری تسلیم نماید. پس از آنکه فهرست به تأئید رسید از آن پس سرمایه غیرنقدی به تشخیص سرمایه گذار و در یک یا چند محموله بدون هیچگونه تشریفات خاصی قابل ورود به کشور می باشد.74) آیا ورود دانش فنی نیاز به بررسی قبلی دارد؟هرگونه بهای خدمات تخصصی اعم از اینکه به صورت سرمایه به کشور وارد شود یا اینکه در نظر باشد پرداختهایی از آن بابت صورت پذیرد می بایستی متون قراردادهای مربوطه ( درصورت وجود ) بهمراه در خواست سرمایه گذاری خارجی به سازمان سرمایه گذاری تسلیم گردد. سازمان سرمایه گذاری با هماهنگی وزارتخانه ذیربط در مورد ضرورت اخذ دانش فنی و بهای آن مشورت های لازم را انجام خواهد داد.

اسلاید 36: فصل پنجم « انتقالات ارزی »75) منظور از انتقالات ارزی چیست ؟منظور از انتقالات ارزی ، انتقال کلیه وجوه اعم از وجوهی که در نتیجه عملکرد سرمایه خارجی و یا سایر وجوهی که انتقال آن بصورت ارز صورت می گیرد، می باشد. این انتقالات بطور مشخص در دو طبقه بندی قرار می گیرند :الف) انتقالات سرمایه ای شامل سود سهام یا سود سرمایه ، انتقال اصل سرمایه ، عایدات سرمایه ای، انتقال مبالغ مربوط به جبران خسارت ناشی از سلب مالکیت و مصادره سرمایه خارجی.ب) سایر انتقالات ارزی شامل کلیه انتقالات ارزی ناشی از قراردادهای حق اختراع ، دانش فنی، کمکهای فنی و مهندسی ، اسامی و علائم تجاری و قراردادهای مشابه.76) آیا محدودیتی به لحاظ میزان وجوه قابل انتقال اعمال می شود ؟خیر به لحاظ قانونی هیچ نوع محدودیتی از نظر مبلغ قابل انتقال و میزان انتقال در هر سال وجود ندارد .77) تامین ارز مربوط به انتقالات ارزی چگونه صورت می گیرد ؟تامین ارز برای انتقالات ارزی سرمایه گذاریها از طریق خرید ارز از نظام بانکی و حسب مورد از محل ارز حاصل از صادرات یا ارائه خدمات سرمایه گذاریها قابل تامین است . در هر حال نحوه تامین ارز برای انتقالات ارزی در مجوز سرمایه گذار قید می گردد .

اسلاید 37: 78) انتقالات مربوط به سرمایه گذار خارجی مستلزم چه تشریفاتی است ؟اصولا هر مورد انتقال ارز اعم از انتقالات سرمایه ای و غیر آن با درخواست رسمی سرمایه گذار خارجی و یا شرکت مشترک و بنگاه سرمایه پذیر از طرف سرمایه گذار خارجی صورت می پذیرد و کلیه انتقالات پس از کسر کسورات قانونی در وجه سرمایه گذار خارجی قابل پرداخت است .79) چنانچه بر اساس مقررات خاص یا تصمیم دولت اجازه صدور محصولات طرح مورد سرمایه گذاری داده نشود چگونه ارز مربوط به انتقالات سود و سرمایه تامین می گردد ؟در موارد استثنائی که اجازه صدور داده نشود سرمایه گذار خارجی می تواند کالای تولیدی خود را در بازار داخلی بفروش رسانده و ارز مربوطه را جهت انتقال از نظام بانکی خریداری و انتقال دهد .بدیهی است سرمایه گذار در صورتی که تمایل داشته باشد می تواند مبادرت به صدور سایر کالاهای مجاز نماید.

اسلاید 38: فصل ششم « مسائل مالیاتی و گمرکی »80 ) نرخ مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی در ایران چه میزان است ؟نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی در ایران معادل 25 درصد درآمد مشمول مالیات می باشد . ( ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم ) *81) آیا نرخ مالیات برای همه نوع شرکت اعم از شرکتهای ایرانی و شرکتهای خارجی بطور یکسان اعمال میگردد ؟نرخ مالیات برای همه نوع شرکت اعم از شرکتهای ایرانی و شرکتهای خارجی ( شعب و نمایندگی 25 درصد است که بطور یکسان اعمال میگردد.82) آیا شعب و نمایندگیهای شرکتهای خارجی که صرفا به عملیات بازاریابی و اطلاع رسانی برای شرکتهای مادر درخارج می پردازند ، نیز مشمول پرداخت مالیات بردرآمد می باشند؟خیر. شعب و نمایندگیهای شرکتها و بانکهای خارجی که بدون داشتن حق انجام معامله برای بازاریابی و جمع آوری اطلاعات اقتصادی در ایران برای شرکت مادر اشتغال دارند و برای جبران مخارج خود از شرکت مادر وجوهی دریافت می نمایند نسبت به آن مشمول مالیات بردرآمد نخواهند بود.. ( تبصره 2 ماده 107 ق.م .م )

اسلاید 39: 83) مالیات بردرآمد مؤسسات کشتیرانی و هواپبمائی خارجی درایران چگونه محاسبه میشود ؟مالیات مؤسسات کشتیرانی و هواپیمایی خارجی بابت کرایه مسافر وحمل کالا و امثال آنها از ایران بطور مقطوع عبارتست از پنج درصد کلیه وجوهی که از این بابت عاید آنها خواهد شد ، اعم از اینکه وجوه مزبور درایران یا درمقصد یا دربین راه دریافت شود( ماده 113 ق.م .م. ) *قانون مالياتهاي مستقيم ( ق. م . م )84) آیا درآمدهای ناشی از قراردادهای انتقال تکنولوژی ، ازقبیل دانش فنی ، خدمات فنی و مهندسی ، پرداختهای مربوط به حق لیسانس و رویالتی نیز درایران مشمول مالیات می باشد ؟بلی . درآمد حاصل از واگذاری امتیازات و حقوق مربوطه در اینگونه قراردادها که درآمد اشخاص خارجی محسوب میگردد به ماخذ 20 درصد تا 40 درصد مجموع وجوهی که ظرف یکسال مالیاتی عاید اشخاص خارجی می گردد ، مشمول مالیات به نرخ 25 درصد می باشد ( تبصره 2 ماده 105 و بند ب ماده 107 ق.م .م )

اسلاید 40: 85) نحوه اخذ مالیات از قراردادهای پیمانکاری چگونه است ؟درآمد مشمول عملیات پیمانکاری اشخاص خارجی درایران ، نسبت به عملیات هر نوع کار ساختمانی ، تاسیسات فنی و تاسیساتی شامل تهیه و نصب موارد مذکور یا حمل ونقل ، تهیه طرح ساختمانها و تاسیسات ، نقشه کشی ، نقشه برداری ، نظارت و محاسبه فنی و ارائه تعلیمات و کمکهای فنی ، انتقال دانش فنی و سایر خدمات در تمام موارد به ماخذ 12%کل دریافتی سالانه آنها خواهد بود . ( بند الف ، ماده 107 ق.م. م ) . البته در مورد عملیات پیمانکاری که کارفرما وزارتخانه و موسسات و شرکتهای دولتی یا شهرداریها باشند ، آن قسمت از مبلغ قرارداد که ازطریق خرید داخلی یا خارجی به مصرف خرید لوازم و تجهیزات می‌رسد مشروط به آن که در قرارداد یا اصلاحات و الحاقات بعدی آن مبالغ لوازم و تجهیزات بطور جدا از سایر اقلام قرارداد درج شده باشد . از پرداخت مالیات بر درآمد معاف خواهد بود . (تبصره 2 ماده 107 ق.م .م ) .البته به موجب تبصره 5 ماده 107 درآمد مشمول مالیات فعالیتهای موضوع بند الف ماده 107 که قرارداد پیمانکاری آنها از ابتدای سال 1382 و به بعد منعقد میگردد طبق مقررات ماده 106 یعنی از روی دفاتر قانونی تشخیص میگردد.86) نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات و نرخ قابل اعمال در طرحهایی که به روش ( BOT) ساخت ، بهره برداری و واگذاری انجام می شوند ، چگونه است ؟ محاسبه درآمد سرمایه گذاران خارجی که از طریق انعقاد قراردادهای ساخت ، بهره برداری مبادرت به سرمایه گذاری در ایران می نمایند از طریق رسیدگی به دفاتر ( BOT ) و واگذاری قانونی آنها انجام می گیرد و پس از کسر هزینه های قابل قبول به نرخ ثابت 25 درصد اعمال میگردد. ( ماده 106 و 105 ق.م.م )

اسلاید 41: 87) نحوه محاسبه مالیات حقوق کارشناسان خارجی چگونه است ؟نرخ مالیات بردرآمد حقوق اشخاص حقوق بگیر اعم از ایرانی و خارجی یکسان می باشد ، بدین ترتیب که پس از کسر معافیت سالانه مقرر در ماده 84 ، تا مبلغ 000/000/42 ریال درآمد سالانه حقوق مشمول نرخ 10% و مازاد آن مشمول مالیات به نرخ ماده 131 از 20 درصد تا 35 درصد خواهد بود .88) مالیات نقل و انتقال سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار چه میزان است؟از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکتها در بورس مالیات مقطوعی به میزان نیم درصد 5/0 درصد ( ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام وصول میگردد ) تبصره 1 ماده 143 ق.م .م ) )89) مالیات نقل و انتقال سهام سایر شرکتها چه میزان است ؟از هر نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام و سهم‌الشرکه شرکاء مالیات مقطوعی به میـزان چهـار درصد ( 40% )ارزش اسمی آنها وصول میگردد.( تبصره 2 ماده 143 ق.م .م )90) حقوق ورودی کالا چیست؟به مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی، حقوق ورودی اطلاق می شود. حقوق گمرکی معادل چهار درصد ( 4% ) ارزش گمرکی کالاها تعیین می شود. سود بازرگانی توسط هیات وزیران تعیین و در مقررات صادرات و واردات هر سال در ج می گردد.

اسلاید 42: فصل هفتم « تسهیلات و معافیتهای مالیاتی و گمرکی »الف ) تسهیلات و معافیت های مالیاتی91)منظور از معافیت مالیاتی چیست و چه مواردی را شامل می شود؟منظور از معافیت مالیاتی، معافیت از پرداخت مالیات بردرآمد حاصل از فعالیت های صنعتی و معدنی و تولیدی می باشد . در ایران شرکتها مکلفند مالیات سود سهام را که به عنوان مالیات اشخاص حقیقی نیز تلقی می گردد، در منبع کسر و به حوزه مالیاتی مربوطه پرداخت کنند. ( ماده 132 ق.م .م )92)معافیتهای مالیاتی کدام است و در چه شرایطی تعلق می گیرد ؟الف) معافیت مالیاتی بخش صنعت ، معدن و تولید :1 ) درآمد مشمول مالیات ابرازی حاصل از فعالیتهای تولیدی و معدنی در بخش های تعاونی و خصوصی از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج به میزان 80 درصد و به مدت چهارسال از پرداخت مالیات معاف می باشد . (ماده 132 ق.م .م )2) آن قسمت از سود ابرازی شرکتهای تعاونی و خصوصی که برای بازسازی، توسعه ، نوسازی و یا تکمیل واحدهای صنعتی و معدنی موجود و یا ایجاد واحدهای صنعتی و معدنی جدید در آن سال مصرف گردد از 50 درصد مالیات متعلقه معاف خواهد بود . ( ماده 138 ق.م .م )

اسلاید 43: ب ) معافیت مالیاتی بخش کشاورزی : درآمد حاصل از کلیه فعالیتهای کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور ، صیادی و ماهیگیری و نوغانداری، احیای مراتع و جنگلها و باغات و اشجار و نخیلات بدون محدودیت زمانی از پرداخت مالیات معاف می باشد.( ماده 81 ق.م .م )ج) معافیت مالیاتی بخش گردشگری : کلیه تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی دارای پروانه بهره برداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال از پرداخت 50 درصد مالیات متعلقه معاف خواهند بود. ( تبصره 3 ماده 132 )93) آیا شرایطی برای برخورداری از معافیت وجود دارد؟بلی. معافیت مالیاتی برای بخشهای صنعتی و معدنی زمانی میسر است که واحدهای مربوطه خارج از شعاع 120کیلومتری تهران و 50 کیلومتری اصفهان و سی کیلومتری مراکز استانها و شهرهای دارای بیش از سیصد هزار نفر جمعیت استقرار داشته باشند .( شهرکهای صنعتی مستقر در شعاع 30 کیلومتری مراکز استانها و شهرهای یاد شده از این شرط مستثنی می باشند . ( تبصره 2 ماده 132 ق.م .م )

اسلاید 44: 94) آیا استقرار واحدها در مناطق محروم موجب افزایش میزان و دوران معافیت مالیاتی می گردد؟بلی. صددرصد ( 100% ) درآمد مشمول مالیات کلیه واحدهایی که در مناطق محروم مستقر می باشند به مدت ده سال از معافیت مالیاتی برخوردار است . ( ماده 132 ق.م .م )95) آیا مشخص است مناطق محروم کدامند؟در آغاز هر برنامه توسعه اقتصادی فهرست مناطق محروم توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارتخانه های امور اقتصادی و دارائی و صنایع و معادن تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد . ( تبصره 2 ماده 132 ق.م .م )96) آیا از حیث بخشودگی مالیاتی تفاوتی بین واحدهای مستقر درمناطق ویژه اقتصادی با سایر مناطق سرزمین اصلی وجود دارد؟از حیث بخشودگی مالیاتی هیچ تفاوتی میان سرزمین اصلی و مناطق ویژه اقتصادی وجود ندارد. در حقیقت رفتار مالیاتی در تمامی مناطق ویژه با سرزمین اصلی یکسان است.97) آیا درآمد صادرات نیز از معافیت مالیاتی برخوردار است ؟بلی. صددرصد ( 100% ) درآمد حاصل از صادرات محصولات تمام شده صنعتی و کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیل آن و پنجاه درصد ( 50% ) درآمد حاصل از صادرات سایر کالاهای غیر نفتی از پرداخت مالیات معاف است ( ماده 144 ق.م .م )

اسلاید 45: 98) معافیت مالیاتی ترانزیت کالا به چه صورت است ؟صددرصد ( 100% ) درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به صورت ترانزیت به ایران وارد شده یا می شوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری بر روی آن صادر می شوند از شمول مالیات معاف است (بند ب ماده 144 ق.م .م )99) آیا شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار علاوه بر معافیتهایی که به واحدهای صنعتی و معدنی ، کشاورزی و گردشگری تعلق می گیرد از معافیت یا بخشودگی مالیاتی دیگری نیز برخوردار می باشند ؟کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس که نقل و انتقال سهام آنها از طریق کارگزار بورس انجام می گیرد معادل ده درصد ( 10% ) مالیات آنها بخشوده می شود( ماده 143 ق.م .م ) ب ) تسهیلات و معافیت های گمرکی :100)آیا امکان ورود مواد اولیه بصورت ترانزیت و بعد صدور آن بصورت کالای ساخته شده و برخورداری از معافیت گمرکی وجود دارد؟بلی. به موادیکه بصورت ترانزیت و به قصد تولید وارد می شود معافیت گمرکی تعلق می گیرد و اگر به هر دلیلی این عوارض در ابتدا دریافت شده باشد، پس از صدور کالای تولید شده قابل استرداد می باشد.101) ماشین آلات و تجهیزات دست دوم وارده به کشور در گمرک به چه قیمتی ارزیابی می شود ؟کلیه کالاهایی که به کشور وارد می شود به قیمت نو در گمرک ارزیابی می گردد و فقط ماشین آلات و تجهیزات دست دومی که برای استفاده در خط تولید بر اساس قانون سرمایه گذاری خارجی به کشور وارد می شود به قیمت واقعی آن ( دست دوم ) ارزیابی می گردد.

اسلاید 46: فصل هشتم « سایر تسهیلات ومعافیت ها »102) سازمان سرمایه گذاری وکمکهای اقتصادی و فنی ایران چه تسهیلاتی برای اخذ روادید ورود سرمایه گذاران و کارشناسان خارجی ارائه می دهد ؟سازمان سرمایه گذاری با معرفی سرمایه گذاران ، مدیران و کارشناسان خارجی و بستگان درجه یک آنها به وزارت امورخارجه ، امور مربوط به صدور روادید ، اعم از روادید یک بار ورود و یا مکرر سه ساله با حق ورود و اقامت سه ماهه در هر بار را تسهیل می نماید . سرمایه گذاران خارجی یا شرکتهای مشترک می توانند با ارسال فرم مشخصات افراد مورد نظر و ذکر چگونگی نیاز به حضور ایشان در ایران ، تقاضای روادید نمایند . لازم به ذکراست که تسهیلات سازمان سرمایه گذاری بدان معنی نیست که برای اخذ ویزا تنها از مسیر این سازمان اقدام شود ، بلکه همگان می توانند طبق مقررات جاری مستقیما به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران درخارج مراجعه و درخواست روادید نمایند.103) آیا تسهیلاتی برای اقامت و صدور پروانه کار نیز وجود دارد ؟در صورت ضرورت سازمان سرمایه گذاری تسهیلات و کمکهای لازم را دراین خصوص به سرمایه گذاران خارجی ارائه خواهد داد .

اسلاید 47: 104) آیا ورود سرمایه های غیر نقدی خارجی مستلزم پرداخت هزینه های خاصی است ؟سرمایه غیر نقدی خارجی به استثنای ماشین آلات خط تولیدی در طرحهای صنعتی و معدنی همانند سایر کالاهای وارداتی مشمول پرداخت حقوق ورودی می باشند.105) آیا ورود ماشین آلات و تجهیزات سرمایه ای و مواد اولیه مستلزم اخذ گواهی عدم ساخت از وزارتخانه ذیربط می باشد ؟خیر. برای ورود سرمایه غیرنقدی خارجی در طرحهای مصوب نیازی به اخذ گواهی عدم ساخت نمی باشد . منظور از گواهی عدم ساخت گواهی است که معمولا وزارتخانه ها برای آن دسته از کالاهایی که در ایران ساخته نمی شود و منعی برای واردات آنها وجود ندارد صادر می کنند . این گواهی جهت حمایت از تولیدات داخلی صادر میگردد.

اسلاید 48: فصل نهم « متــفرقـه »106 )ایران با چه کشورهایی موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف امضاء نموده و در حال حاضر لازم الاجرا است ؟ایران از قبل از انقلاب در سال 1964 با دو کشور فرانسه و آلمان موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف امضاء نموده و بعد از انقلاب تاکنون 40 موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف با سایر کشورها به امضاء رسیده است که از مجموع موافقتنامه های فوق 34 موافقتنامه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و 8 موافقتنامه نیز مراحل تصویب نهایی را طی می کند.107) ایران با چه کشورهایی موافقتنامه تشویق وحمایت متقابل از سرمایه گذاری امضاء است؟با 54 کشور موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل ازسرمایه گذاری امضاء شده است که از این تعداد 43 موافقتنامه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و 11 موافقتنامه نیز مراحل تصویب نهایی را طی می کنند.108) آیا در زمینه سرمایه گذاری ، ایران موافقتنامه چند جانبه نیز امضاء نموده است ؟بلی . دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه تشویق ، تضمین و حمایت از سرمایه گذاری بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و همچنین موافقتنامه چند جانبه ای بین کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی ( اكو ) ملحق شده است.

اسلاید 49: 109 ) آیا ایران عضویت در آژانس چندجانبه تضمین سرمایه گذاری) (MIGAرا پذیرفته است؟بلی. دولت جمهوری اسلامی ایران به عضویت آژانس چند جانبه تضمین سرمایه گذاری ( ميگا ) درآمده و امکان برخورداری از پوششهای تضمینی میگا برای سرمایه گذاران خارجی فراهم است .هر چند قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی و موافقتنامه های دو جانبه و چند جانبه سرمایه گذاری که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف امضاء نموده ، حقوق سرمایه گذارخارجی را در برابر خطرات غیر تجاری تحت پوشش قرار میدهد با این وجود عضویت در میگا امکان برخورداری از پوشش حمایتی مضاعف را میسر می سازد.110) سرمایه گذار بالقوه خارجی لازم است ازچه قوانین و مقرراتی مطلع باشد ؟علاوه بر قانون تشویق وحمایت سرمایه گذاری خارجی و آئین نامه اجرائی آن که تامین کننده حقوق اساسی سرمایه گذار خارجی است ، مطالعه قوانین ذیل نیز توصیه می شود :1) قانون تجارت بخش شرکتهای سهامی2) مقررات صادرات و واردات3 ) مالیاتهای مستقیم4 ) قوانین و مقررات گمرکی5 ) قانون کار بمنظور اطلاع از چگونگی استفاده از خدمات اتباع بیگانه6 ) ثبت علائم واختراعات ، بمنظور اطلاع از حقوق مالکیت های صنعتی و معنوی

اسلاید 50: معرفي سازمان سرمايه گذاري و مقامهاي مسئولوزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران تهران - نرسیده به ميدان ارگ ، روبروی کاخ دادگستری ، ساختمان شهید ابراهیمی طبقه هشتم.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید