پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

پروتکل مصرف مواد گندزدا و روش های استفاده از آن در محیط های بیمارستانی

masrafe_mavade_gand_zoda_dar_mohithaye_bimarestan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پروتکل مصرف مواد گندزدا و روش های استفاده از آن در محیط های بیمارستانی”

پروتکل مصرف مواد گندزدا و روش های استفاده از آن در محیط های بیمارستانی

اسلاید 1: پروتکل مصرف مواد گندزدا و روش های استفاده از آن در محیط های بیمارستانی

اسلاید 2: مقدمه عفونت های بیمارستانی بعنوان یکی از عوامل عمده مرگ و میر در بخش های ویژه (سوختگی ، ICU، بخش های نوزادی و ...) محسوب می شود. و از طرفی می تواند سبب انتقال بیماری های عفونی به دیگران (کارکنان، همراهان و سایر افراد جامعه ) گردد.لذا بمنظور کنترل آلودگی های محیط(سطوح وسایل و دستگاهها، سطوح و فضاهای اماکن درمانی و ...) و کاهش خطر ایجاد میکروب های مقاوم و استفاده کمتر از آنتی بیوتیک ها و اثر بخشی آنها، کاهش مرگ و میر و هزینه ها، کاربرد مناسب گندزدا در بیمارستان و مراکز درمانی ضرورت دارد.

اسلاید 3: موارد مصرف مواد گندزدا ، ضدعفونی کننده و استریلیزان در بیمارستان کلیه بخش ها (کف، دیوارها، سطوح و ...)اطاق های عمل ، کف دیوار و سطوح ICU ، CCU و ...آشپزخانه سرویس های بهداشتی (کف، دیوار، سطوح توالت ، حمام و دستشویی و مدفوع آلوده) جایگاه موقت نگهداری زباله ها یا پسماند ها پساب خروجی فاضلاب تصفیه شده آب آشامیدنی و مصرفی میوه و سبزیجات ظروف آشپزخانه و ...

اسلاید 4: وسایل و لوازم مثل البسه بیماران و پرسنل، ملحفه، تشک، پتو و ... تجهیزات دستی و یا اتوماتیک مراقبت از بیماران شامل اسکو پها ترمومترها، سیستم های همودیالیز و ... وسایل جراحی، یونیت ها، تجهیزات دندانپزشکی و ... سیستم های تهویه و هوای بخش های مختلف بیمارستان و ... تجهیزات آزمایشگاهی مثل محیط های کشت و ... بین های حمل زباله والبسه و ...سطوح جاندار (بافت های زنده) ، زخمها، دست ، پوست و ...آمبولانس اجسادلنژری

اسلاید 5: دستورالعمل کلی در مورد کاربرد ضدعفونی کننده ها و گندزداهابرای رقیق سازی و مصرف گروه های مختلف مواد شیمیایی نکات و جوانب مهمی وجود دارد که رعایت آنها به منظور کنترل موثر میکروارگانیسم ها الزامی است. برخی از این نکات بر روی برچسب آنها قید شده و بعضی نیز جنبه عمومی دارد. در اینجا نکات کاربردی در باره نحوه استفاده ازاین موادذکر می گردد.ماده مصرفی را به دقت پیمانه کنید.برای ساختن محلول ، مقدار صحیحی از آب را به ماده ضد میکروبی بیفزائید.برای ساختن محلول از ظروف خشک استفاده کنیدپیش از کاربرد ماده ضد میکروبی، در صورت امکان لکه ها و کثافات را پاک کنید.

اسلاید 6: توجه داشته باشید که کاربرد محلول های ضد عفونی کننده و گندزدا بدون دقت و مهارت، سبب رشد میکروب ها و گسترش عفونت می گردد.از ضد عفونی کننده ها و گندزداها برای استریل کردن استفاده نکنید.ابزار وسایل تمیز را در درون محلول های میکروب کش نگاهداری کنید.ظروف حاوی مواد میکروب کش را دوباره پر نکنید.از بکارگیری محلول های ساخته شده در روزهای قبل پرهیز کرده و هر روز محلول تازه ای بسازید.از بکارگیری محلو ل های میکروب کش که خود به بیمارستان آورده اید پرهیز کرده و آنچه که بیمارستان در اختیار شما می گذارد استفاده کنید.

اسلاید 7: دو محلول ضد میکروبی را با هم به کار نبرید مگر آنکه یکی از آنها الکل باشد.از ترکیب و اختلاط پاک کننده ها با مواد گندزدا بپرهیزید زیرا ممکن است هر دو بی اثر شوند.فقط در صورتی که کاربرد روش های حرارتی مقدور نباشد از محلو ل های میکروب کش انتخابی استفاده کنید.

اسلاید 8: حتي الامکان با اقدامات ساده پيشگيرانه از استفاده بیش از حدگندزداها جلوگيري شود در صورت الزام استفاده از ماده گندزدا در انتخاب آن بايستي هوشمندانه عمل شود نظر به وجود تکنولوژيهاي ارزان پاشش از پاشش دستي و سنتي جدا“ جلوگيري به عمل آيد استفاده از سيستم هاي هوشمند و اتوماتيک در گندزدائي و استريليزاسيون يک ضرورت است

اسلاید 9: You should wash your hands: ** را بايستي شست دستها after using the bathroom after blowing your nose, sneezing, or coughing before eating or handling food after handling uncooked meatafter taking out the trash after changing a diaper after handling money after playing with a pet. بعد از استفاده از توالت بعد از پاک کردن بيني ؛ عطسه و سرفه قبل از غذا خوردن يا دست زدن به مواد غذائي بعد از دست زدن به گوشت خام بعد از جمع آوري و دفع زباله بعد از تعويض کهنه بچه بعد از دست زدن به پول- بعد از دست زدن به حيوانات

اسلاید 10: اقدامات ضروري قبل ازعمل گندزدائي يا استريليزاسيون پاکسازي ( تميزکردنCleaning(Decontamination رفع آلودکيsterilization &disinfecation گندزدائي يا استريليزاسيون -

اسلاید 11: Chemical Disinfectants1- فنل وترکيبات فنلي 2- الکلها3- هالوژنها4- فلزات سنگين وترکيبات آنها- 5دترجنتها6- ترکيبات چهارگانه آمونيوم7- آلدئيدها- 8عوامل گازي

اسلاید 12: ترکيبات مهم معدني کلرهيپوکلرايت کلسيم (پرکلرين (clo)2 ca 70 /0(گرد سفيد کننده) cl2oca 30/ 0هيپوکلريت سديم (آب ژاول)CLONa ( 5 تا 10 درصد)هيپو کلريت پتاسيم (آب لاباراک) CLOK ( 5 تا 10 درصد)

اسلاید 13: Phenolفنل فنل در غلظت دو درصد ، اکثر ميکروب‌ها را از بين مي‌برد. در بيمارستان‌ها براي ضدعفوني سطوح و ظروف آزمايشگاهي استفاده مي‌شود و نيز در صابون‌ها و شامپوها به عنوان ماده محافظ بکار مي‌رود. فنل يک ضدعفوني کننده مناسب براي مدفوع است، لذا از محلول 50 درصد آن در برخي از صابون‌هاي دستشويي نيز استفاده مي‌شود. فنل براي انسان سمي است.

اسلاید 14: Phenols C6H5OHترکيبات فنلي گروه بزرگي را شامل ميشوند از جمله- کرئولين- ليزول - کرزول- دتول هگزاکلروفن- کلرهگزيدين

اسلاید 15: خواص فرمالدئيد فرمالدئيد با اينکه در دماي اتاق به صورت گاز است، اما در آب به خوبي حل مي‌شود. فرمالدئيد معمولا به صورت محلول آبي 37 درصد به نام فرمالين عرضه مي‌شود. فرمالدئيد در آب ، پليمريزه شده ، شامل مونومرهاي کوچک HCHO متصل به هم است. معمولا فرمالين داراي درصد اندکي متانول براي محدود کردن پليمريزاسيون است. فرمالدئيد خواصي مانند ساير آلدهيدها دارد. با اين تفاوت که معمولا واکنش ‌پذيرتر از ساير آلدئيدهااست.

اسلاید 16: کاربرد فرمالدئيد از فرمالدئيد به علت از بين بردن بيشتر باکتريها بعنوان محلول ضدعفوني کننده استفاده مي‌شود. همچنين براي نگهداري از نمونه‌هاي بيولوژيکي هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد. عمده‌ترين استفاده فرمالدئيد در توليد پليمر و ساير ترکيبات شيميايي است. رزينهاي فرمالدئيد ، از واکنش فرمالدئيد با فنل ، اوره و ملامين ايجاد مي‌شوند. اين مواد معمولا بعنوان رزينهاي چسبناک در توليد تخته‌هاي سه‌لايي ، در ساخت اسفنجهاي قالب‌گيري شده و توليد اسفنجهاي عايق کاربرد دارند. بيشتر از نصف فرمالدئيد توليد شده صرف توليد رزينهاي فرمالدئيد مي‌شود. فرمالدئيد در توليد مواد شيميايي ديگر مانند بسياري از الکلهاي چند عاملي مثل پنتا تري‌اول که در رنگسازي و توليد مواد منفجره کاربرد دارد، استفاده مي‌شود. از ديگر مشتقات فرمالدئيد مي‌توان دي‌فنيل متان را نام برد که در تهيه ترکيبات مهمي مثل پلي‌اوره تان که در ساخت رنگ و فوم (اسفنج) کاربرد دارد و هگزا متيلن تترا آمين که در رزينهاي فنل فرمالدئيد و ساخت مواد منفجره استفاده مي‌شود.

اسلاید 17: كلر وتركيبات آنرا بايستي بخوبي شناخت و در استفاده از آنها حداکثر دقت را کرد زيرا كلر اكسيداني قوي استجزء مواد كارسيو ژنز است جزء مواد موتاژن استجزء مواد تحريك كننده استبا غلظت بالا موجب مرگ جانداران ميشوددر جنگ جهاني اول بعنوان سلاح كشتار جمعي بكار گرفته شد پس : كلر ماده شيميائي خطرناكي ميباشد كه در بكارگيري آن بايستي حداكثر احتياط را به عمل آورد .

اسلاید 18: براي توجه به اهميت مرحله هاي پاکسازي و تميز کردن قبل از گندزدائي لازم است اطلاع رساني کنيم کهبيش از 70 درصد عفونتهاي بيمارستاني را ميتوان با شستشوي ساده با استفاده از دترجنتها رفع کرد .پس نبايد اجازه داد در مصرف مواد گندزدا افراط گردد

اسلاید 19: تعاریف Cleaning : زدودن تمام مواد خارجی ، چرک یا مواد قابل رویت با چشم غیر مسلح از روی اشیاء که بصورت معمولی و با استفاده از آب با یا بدون استفاده از ماده دترجنت یا شوینده و یا محصولات آنزیمی اطلاق می شود تمام وسایل بیمارستانی را قبل از انجام استریلیزاسیون یا گندزدایی باید با آب یا آب حاوی دترجنت شستشو داده و پاک نمود.آلودگی زدایی Decontamination : به زدودن میکروارگانیسم های پاتوژن از روی اشیاء تا حدی که هنگام جمع آوری و حمل و نقل آنها مشکلی برای پرسنل پیش نیاید (وسایل یا سطوح پزشکی برای دست زدن و جابجایی از نظر میکروبی بی خطر (Safe) باشد. این امر به معنی سلامت برای استفاده مجدد نبوده و از استریلیزاسیون تا تمیز کردن ساده با آب و صابون متفاوت است.

اسلاید 20: Disinfection گندزدایی : حذف اکثریت یا همه میکروارگانیسم های پاتوژنی که بر روی اشیاء بی جان وجود دارند ( به جز اسپور باکتریها) البته تعدا کمی از مواد گندزدا می توانند اسپور باکتریها را هم از بین ببرند به شرطی که مدت زمان طولانی با آنها تماس داده شوند- طیف وسیعی از استریلیزاسیون تا کاهش نسبی تعداد میکروارگانیسم ها را در برمی گیرد.Antisepsis ضدعفونی : به معنای بکارگیری ماده ای برای نابودکردن یا مهار میکروارگانیسم ها در پوست یا بافتهای زنده است ( در مورد سطوح زنده بکار میرود. )Sterilization: عبارت از حذف یا نابودی کامل تمام انواع میکروب ها ( شامل اسپور باکتریها نیز میشود ) به روش های شیمیایی یا فیزیکی .

اسلاید 21: موارد استفاده از استریلیزاسیون: سطوح دستگاههایی که با خون تماس داشته اند – سطوح دستگاههایی که به سیستم صفراوی وارد میشوند – لوازمی که در زمان زایمان در واژن وارد و مورد استفاده قرار می گیرند- لوازم بحرانی ( لوازمی که وارد بافت های سیستم عروقی میشوند ) – لوازمی که به مخاطی که در حالت طبیعی استریل است وارد شده و احتمال استریل باقی ماندن آنها میسراست مثل کاتترسیستوسکوپی) معمولا انتخاب روش استریلیزاسیون و ضدعفونی و تصمیم گیری در مورد نحوه انجام و کیفیت آن بر مبنای کاربرد وسیله و احتمال تماس آن و یا سطوح با میکروارگانیسم ها می باشد. و براین اساس لوازم به سه دسته بحرانی Critical – نیمه بحرانی Semicritical و غیر بحرانی noncritical تقسیم میشوند. و گندزدایی نیز در سه سطح High level - intermediatelevel و Low Level صورت می گیرد.

اسلاید 22: گندزدایی در سطح H.L.D : روندی است که تمام میکروارگانیسم ها ( از جمله باکتریها ، قارچ ها ، ویروس ها ، و ... در کلیه اشکال فعال و غیر فعال بجز انواع مختلف اسپور باکتریها) در مدت زمان مواجهه با ماده گندزدا از بین میروند گلوتارآلدنید - پراستیک اسید – کلرین دی اکسید – پراکسیدئیدروژن – فرمالدئید – هیپوکلریت سدیم و ... مواردی از این گروه می باشند. گندزدایی در سطح I.L.D : در این فرآیند تمام باکتریهای رویشی شامل مایکو باکتریوم توبرکولوزیس ویروس های پوشش دار و قارچ ها از بین میروند. ( الکل ها 90% تا 70% - ترکیبات کلرین ، برخی از ترکیبات فنلی ویده از این موارد می باشند. گندزدایی L.L.D: فرآیندی که در آن گندزداها باکتریهای رویشی ( به جزتوبرکولوز) ویروس های پوشش دار و بعضی از ویروس های بدون پوشش و بعضی از اسپور قار چها را از بین ببرند اما اسپور باکتریهایی کشته نمی شوند ( برخی از ترکیبات یده وفنلی و ...)

اسلاید 23: جدول 1 : طبقه بندی ضدعفونی کننده ها از نظر طیف اثرتوضیح علائم جدول + : اثر کشندگی وجود دارد - : اثر کشندگی ناچیز است با وجود ندارد* : بعضی از گندزداهای درجه متوسط مثل کلریت ها فعالیت اسپوروسیدی دارند ولی بعضی مثل الکل هاو فنل ها فاقد این تاثیرند. ^ : بعضی گند زداهای درجه متوسط علی رغم فعالیت آنتی توبرکلوزی اثر ضدویروسی محدودی دارند.+/- : این مواد فقط در صورت تماس طولانی مدت توانائی از بین بردن اسپور تعداد زیادی از باکتری ها را دارند. # : شامل اسپورهای غیر جنسی است اما ضرورتاَِِِ شامل اسپورهای جنسی و کلامیدیا سپورها نمی شود

اسلاید 24: موارد Critical : شامل وسایلی است که با خون یا بافت استریل یا سیستم عروقی بدن در تماس مستقیم می باشد و قبل از استریلیزاسیون باید حتما تمیز شوند.موارد Semicritical: شامل وسایلی است که با پوست آسیب دیده و یا غشاهای مخاطی تماس دارندولی وارد آنها نمی شوند. در این حالت نیاز به مواد ضدعفونی کننده High Level می باشند و نیاز به استریل کردن ندارند.موارد Non-critical : شامل وسایل و ابزاری است که فقط با پوست سالم در ارتباط می باشند این وسایل و سطوح باید تمیز شده و بر حسب مورد ممکن است ازیک شستشوی ساده با آب و دترجنت کفایت کند. طبقه بندی ابزار وسایل سطوح پزشکی از نظر تقسیم بندی Spaulding

اسلاید 25: جدول 2 – طبقه بندی ابزار و وسایل سطوح پزشکی از نظر نیاز به ضدعفونی

اسلاید 26: جدول 3 – معایب و محاسن مواد شیمیایی ضد عفونی کننده و استریلیزان مورد استفاده در مراکز درمانی و بیمارستان ها

اسلاید 27:

اسلاید 28:

اسلاید 29:

اسلاید 30:

اسلاید 31: جدول غلظت ، موارد مصرف، طیف اثر مواد گندزدا و استریلیزان در بیمارستان ها

اسلاید 32:

اسلاید 33:

اسلاید 34:

اسلاید 35:

اسلاید 36:

اسلاید 37:

اسلاید 38: » دستورالعمل استفاده از هيپوكلريت سديم (آب ژاول) مشخصات و خواص : داراي خاصيت ضدعفوني كننده با اثر سريع بر روي فعاليت ميكرو ارگانيسم ها مي باشد. گاز كلر توانايي كشتن اغلب باكتريها، مخمرها، ‌ويروسها و پروتوزوئرها را دارد.عوارض : تنفس بخار هيپو كلريت و كلر آزاد شده آن باعث سرفه و تحريك شديد دستگاه تنفس مي شود و اين خاصيت خصوصا در هنگام استفاده همزمان اسيدها و مواد اكسيد كننده تشديد خواهد شد. همچنين داراي اثر تحريك كننده بر روي پوست نيز مي باشد كه در صورت تماس بايستي موضع با آب فراوان شسته شود.

اسلاید 39: موارد مصرف : محلول بصورت رقيق شده 1/. % تا حداكثر 1 % جهت ضدعفوني و شستشوي زمين، كف، ديوارها، تمامي قسمتهاي متشكل از سنگ، دستشويي، توالت، حمام و... در كليه بخشها بكار برده مي شود. همچنين در مواردي كه خون و مايعات آلوده بر روي سطوح پاشيده شوند.نكات قابل توجه : محلول بايستي بصورت تازه و روزانه تهيه و مصرف شده و از مصرف محلول رقيق شده پس از گذشت 24 ساعت پرهيز شود. زيرا ماده اثر بخشي خود را از دست مي دهد. همچنين از مصرف ماده با غلظت بيش از 1% خودداري شود. زيرا باعث تحريك دستگاه تنفسي شده و براي بيماران و پرسنل بصورت جدي آزار دهنده مي باشد. بدليل اثر خورندگي از مصرف هيپو كلريت سديم براي اشياء فلزي و استيل خودداري شود.

اسلاید 40: دستورالعمل استفاده از الكل اتيليك %70اگرچه الكلها داراي طيف وسيعي از فعاليت هاي ضدعفوني مي باشند، ولي فاقد خاصيت كشندگي اسپور هستند. به همين دليل موارد استفاده آن محدودتر از ساير مايعات ضدعفوني مي باشد. بهترين غلظت مورد استفاده جهت عمل ضدعفوني70% بوده و غلظتهاي بيشتر از90% و كمتر از50% بطور قابل توجهي فاقد اثر ضدعفوني كننده مي باشد. بدليل تبخير آسان اين مايع استفاده از آن در ضدعفوني تجهيزات، مورد نظر قرار گرفته است. الكل با تخريب ساختارهاي پروتئيني ميكرو ارگانيسم ها باعث غير فعال شدن آنها مي شود.موارد استفاده : براي ضد عفوني پوست هنگام تزريق، وسايل و تجهيزات از قبيل مانيتور، دستگاه ECG ، دستگاه الكترو شوك و ساير وسايلي كه نياز به ضدعفوني داشته، اما حتي الا مكان نبايد خيس شوند، بايستي از پارچه يا پنبه آغشته به الكل 70% استفاده شود.

اسلاید 41: دستورالعمل استفاده از آب كسيژنه 2H2O آب اكسيژنه اكسيد كننده قوي بوده و آنتي سپتيك مي باشد. داراي خاصيت ضد ويروسي و ضد قا رچ بوده و بدليل ايجاد واكنش شيميايي و توليد گاز مي تواند جهت پاكسازي و ضدعفوني زخمهاي عميق و وسايل تو خالي و حفره دار مورد استفاده قرار گيرد.موارد مصرف : ضدعفوني ابزار مورد استفاده در آندوسكوپي، همو دياليز،‌آنژيوگرافي و كليه وسايل تو خالي كه داراي خلل و فرج مي باشند. ضد عفوني بعضي از زخمها نيز با استفاده از آب اكسيژنه امكان پذير است.اين ماده داراي خاصيت خورندگي فلزات مي باشد.روش استفاده : محلول آب اكسيژنه 3% تا 6% را از داروخانه تهيه كرده و ابزار و وسايل را بمدت 20دقيقه در محلول بصورت غوطه ور قرار دهيد. پس از گذشت زمان لازم وسايل از محلول بيرون آورده شده، سپس با آب معمولی آب كشي شود.شرايط نگهداري : محلول بايستي در ظروف تيره و در بسته نگهداري شده و بصورت روزانه رقيق شود. زيرا بر اثر گذشت زمان خاصيت ضدعفوني كنندگي آن از بين مي رود.

اسلاید 42: » دستورالعمل استفاده از پويدون يداين %10موارد مصرف : محلول بتا دين حاوي 10% يد فعال مي باشد. اين محلول براي ضدعفوني كردن سوختگي هاي درجه 2 و 3، بريدگي، خراشيدگي، زخمهاي سطحي، زخم بستر و همچنين ضدعفوني نمودن پوست و موضع عمل قبل و بعد از عمل جراحي، هنگام تزريق، براي پيشگيري از عفونت در پانسمانها و بخيه ها و در درمان برفك و عفونتهاي باكتريايي و قارچي پوست بكار مي رود.روش استفاده : ‌مقدار لازم از محلول بتادين را در يك ظرف كوچك دهانه گشاد ريخته و از رقيق كردن آن خودداري شود( مگر در موارد خاص ). سپس گاز يا پنبه لازم را در محلول گذاشته تا كاملا خيس شود.گاز يا پنبه را برداشته و فقط يك بار از بالا به پايين روی موضع ( زخمهاي باز، محل بخيه و ... ) كشيده و سپس پنبه را دور انداخته و براي ضدعفوني مجدد از پنبه يا گاز ديگري استفاده شود. رفت و برگشت پنبه آغشته به بتادين باعث جابجايي و تكثير ميكرو ارگانيسم ها شده و خطر انتقال عفونت را بطور جدي افزايش مي دهد. همچنين از كشيدن يك پنبه آغشته روي دو موضع مختلف به علت افزايش خطر عفونت جدا اجتناب شود. در مورد زخمهاي باز ضدعفوني از داخل به خارج انجام شده و از بردن پنبه آلوده به وسط زخم خودداري گردد.براي شستشوي و ضدعفوني محل عمل بايد محل را از داخل به سمت خارج بصورت دايره اي و در چندين مرحله انجام داد.

اسلاید 43: موارد احتياط :• از انباشته شدن دارو در چين خوردگي ها و زير بدن بيمار بستري اجتناب گردد.• در بيماران مبتلا به اختلال اعمال غده تيروئيد‍‍‍‍‍‍‍‍‍و بيماران تحت درمان طولاني مدت با ليتيوم نبايد مصرف گردد. در صورت وجود سابقه حساسيت به يد، از مصرف خودداري شود.• در نوزادان با وزن كمتر از 1500 گرم مصرف نشود.• در دوران حاملگي و شير دهي و در صورت وجود زخمهاي عميق و سوختگي هاي شديد با مشورت پزشك معالج مصرف شود. در مورد زخمهاي عميق و بافتهاي تازه، بتادين باعث از بين رفتن فيبرو بلاست ها شده و از ترميم بافت جلوگيري مي كند.• از گرم كردن محلول قبل از استفاده پرهيز شود.• در صورت بروز حساسيت پوستي و تحريك پوست از مصرف خودداري كرده و با پزشك معالج مشورت شود.طريقه نگهداري : 1. پس از مصرف درپوش ظرف بايد گذاشته شود، زيرا باز ماندن درب ظرف سبب رشد ميكرو ارگانيسمها در قسمت باز شده و بسادگي سبب ايجاد عفونت مي شود. 2. در دماي زير 30 درجه نگهداري شده و از يخ زدن آن جلوگيري شود.

اسلاید 44: دستورالعمل نگهداري و ضدعفوني ترمومتر • ترمومتر هاي دهاني بايد به صورت خشك و تميز نگهداري شود.• نگهداري دائم ترمومتر در مواد ضد عفوني كننده باعث افزايش احتمال رشد باسيل هاي گرم منفي خواهذ شد.درصورتيكه براي بيمار از ترمو متر اختصاصي استفاده مي شود بايستي پس از هر بار استفاده، توسط پنبه يا گاز آغشته به الكل70% تميز شده، سپس با آّب شستشو و بصورت خشك براي دفعات بعدي نگهداري شود.

اسلاید 45: دستورالعمل نگهداري و ضدعفوني لارنگوسكوپ در اكثر موارد شستشوي تيغه لارينگوسكوپ با الكل و خشك كردن آن كافي است ولي اگر نياز به ضدعفوني كردن باشد، غوطه ور نمودن آن در الكل 70% براي مدت 10 دقيقه الزامی است.

اسلاید 46: دستورالعمل استفاده از صابون مايع • درصورتيكه هنگام استفاده از صابون مايع اطراف ظرف دستشويي آلوده به قطرات صابون گرديد، بايستي روزانه تميز و صابون هاي اضافي پاك گردد.• پس از اتمام صابون موجود در ظرف صابون مايع، از پركردن مجدد آن خودداري كرده و حتماً پس از شستشو و خشك كردن ظرف، اقدام به پركردن آن نماييد.• باقي ماندن آلودگيها در اطراف ظرف مذبور و يا پركردن مجدد آن، بدون شستشو و خشك نمودن، باعث رشد باكتريهاي بيمارستاني در صابون مايع مي شود.

اسلاید 47: دستورالعمل نگهداري و ضدعفوني دستگاه ساكشن• درصورت نياز به ساكشن براي بيماران وجود ساكشن جداگانه براي هر بيمار الزاميست.• باتل مربوط به ساكشن بدون در نظر گرفتن مقدار مايع آسپيره شده بايستي بطور روزانه تخليه گردد.• باتل مي تواند داخل دستشويي تخليه شده و پس از شستشوي با محلول دترژنت ، خشك شود . لازم به ذكر است كه استفاده از دستكشهاي غير استريل كافي بوده و شستشوي دستها پس از دفع مايع باتل ، الزامي است .• در هر بار استفاده از دستگاه ساكشن براي بيمار، بايستي كتتر جديدي مورد استفاده قرار گيرد.• در حالت كلي استفاده از مايع ضد عفوني كننده در باتل ساكشن توصيه نمي شود. ولي درصورتيكه احتمال آلودگي محيط توسط ترشحات آسپيره شده وجود داشته باشد، مي توان به مقدار كافي آب ژاول براي رسيدن به درصد مطلوب آن (1%) جهت ضد عفوني ، به داخل باتل آسپيره نمود و حداقل به مدت ده دقيقه قبل از تخليه و شستشو به همين حال باقي گذاشت .در مدتي كه دستگاه ساكشن مورد استفاده قرار نمي گيرد، باتل بايست به صورت خشك نگهداري شود و كتتر جديد تا قبل از استفاده، به دستگاه وصل نشود.

اسلاید 48: » دستورالعمل شستشو و ضدعفوني بدپن (لگن) • براي جلوگيري از انتقال عفونت، پس از استفاده يا جابجايي بدپن ( لگن ) حتما بايستي دستها شسته شوند، حتي اگر ظرف مورد نظر ظاهرا تميز باشد.• لگن ها بايستي در ماشين شستشوي لگن شستشو و ضد عفوني گردند.• ضدعفوني توسط حرارت بايستي با رسيدن به درجه حرارت 90 درجه سانتي گراد و باقي ماندن در اين درجه حرارت براي حــداقل زمان ( يك دقيقه ) انجام پذيرد. اين سيكل بايستي به صورت منظم چك شده و از رسيدن به اين درجه حرارت اطمينان حاصل گردد .• درصورت خرابي يا عدم وجود دستگاه شستشو در بخش ، بصورت جايگزين مي توان از محلول هيپوكلريت سديم ( آب ژاول ) 1% استفاده نمود.نحوه شستشو : ابتدا بدپن را با آب ساده شسته سپس بمدت 10 دقيقه در محلول هيپوكلريت سديم 1% (آب ژاول 1% ) قرار داده و دوباره با آب شستشو گردد.

اسلاید 49: » دستورالعمل شستشو و ضدعفوني ظرف ادرار (يورين باتل) • براي شستشو و ضدعفوني اين ظروف استفاده از دستگاه شستشو و ضد عفوني كننده همراه با حرارت اكيداً توصيه ميشود. • ظروف ادراري كه با حرارت ضد عفوني نشده باشند، حتماً بايستي بعنوان ظرف آلوده تلقي گردند و دستها پس از تماس با آن حتماً شسته شود.• درصورت عدم استفاده از روش ضدعفوني توسط حرارت، جهت بيماران مبتلا به عفونت ادراري بايستي از ظرف ادرار مجزا و با برچسب مشخص استفاده گردد و پس ا زهر بار مصرف، با آب، شستشو شده و دوباره در اختيار همان بيمار قرارگيرد .پس از ترخيص بيمار ظرف مزبور با آب ژاول ضد عفوني گردد.

اسلاید 50: دستورالعمل شستشو و نگهداري ونتيلاتور امروزه انواع فراواني از ونتيلاتور مورد استفاده قرار مي گيرد كه اكثر آنها با استفاده از فيلتر، بخوبي محافظت شده و لزوم ضدعفوني نمودن دستگاه را بطور قابل توجهي كاهش داده است. در مورد استفاده از فيلتر بايد به موارد زير توجه داشت:• براي هر بيمار فيلتر جداگانه استفاده شده و پس از جدا شدن بيمار از ونتيلاتور فيلتر دور انداخته شده و براي بيمار بعدي فيلتر مجدد گذاشته شود.• براي بيماراني كه بمدت طولاني از ونتيلاتور استفاده مي شود، فيلتر بايستي هر 48 ساعت تعويض گردد.در صورتيكه بيمار عفونت قابل توجهي از قبيل عفونتهاي ميكروبي، ويروسي ( HIV,HBS ) و قارچي داشته باشد بايستي پس از جدا شدن قطعي بيمار از دستگاه ، قسمت هاي قابل شستشوي دستگاه از يكديگر جدا شده و داخل محلول طبق دستورالعمل ضدعفوني كننده ها بمدت 20 دقيقه غوطه ور شده و سپس جرم زدايي و با آب معمولي شستشو و آبكشي شود. در انتها تمامي قطعات بصورت وارونه قرار داده شده و لوله ها آويزان گردند تا بطور كامل خشك شوند.قسمت هاي مرطوب كننده ونتيلاتو ر را مي توان با استفاده از ماشينهاي شستشو يا بخار با درجه حرارت كم (70 درجه سانتيگراد) ضدعفوني كرد. پس از جدا شدن بيمار از ونتيلاتور قسمت مرطوب كننده بايستي شسته و خشك شده، سپس براي بيمار بعدي استفاده شود. در مورد بيمارانی که بمدت طولانی از ونتيلاتور استفاده می شود شستشوی آن هر 48 ساعت توصيه مي گرددتوجه: خشك شدن تمامي قسمتها براي استفاده مجدد ضروري بوده و رشد ميكرو ارگانيسم ها بطور قابل توجهي كاهش مي دهد.

اسلاید 51: » دستورالعمل شستشو و نگهداري فلومتر اكسيژن با توجه به اينکه فلومتر اکسيژن هميشه مرطوب بوده و در تماس مستقيم با مجرای تنفسی بيمار است، ضدعفونی و تميز کردن آن ضروری می باشد. محيطهای مرطوب مکان مناسبی برای رشد انواع ميکرو ارگانيسمها و بخصوص باکتري های گرم منفی می باشد.دستگاه اکسيژن تراپی از دو قسمت مجزا شامل مانومتر و محفظه آب تشکيل شده است.مانومتر: اين قسمت از دستگاه غير قابل شستشو بوده و برای ضدعفونی آن بايستی از يک دستمال تميز آغشته به الکل 70% استفاده کرد.محفظه آب: اين قسمت از دستگاه قابل شستشو بوده و برای ضدعفونی و تميز کردن آن بايستی ابتدا کاملا از مانومتر جد ا شده و سپس با مواد شوینده معمولی و برس جرم زدايی و در انتها شسته و خشك شوند.شستشوی دستگاه در حالت عادی هفته ای يك بار ضروری بوده و در صورتيكه بيمار مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی می باشد، برای بيمار بعدی فلومتر بايد شسته و تميز گردد.توجه: برای مرطوب کردن دستگاه فقط بايستی از آب مقطر استفاده شده و از مرطوب کردن آن با آب معمولی پرهيزشود. زيرا باعث تشكيل جرم در داخل فلومتر می گردد.

اسلاید 52: » دستورالعمل شستشوي بخشها سطوح مربوط به بخش هاي بيمارستان شامل كف اتاق، ديوار ها، مبلمان و ساير وسايل كه به ظاهر تميز و خشك مي باشند، از نظر خطر انتقال عفونت داراي ريسك پايين مي باشند . وجود محيطي تميز و مناسب براي اجراي استانداردهاي بهداشتي و ضدعفوني لازم بوده و باعث اطمينان خاطر بيماران و ساير پرسنل مي گردد. سطوح و وسايل مرطوب محيط مناسب تري را براي انتقال پاتوژنهاي احتمالي و رشد ميكرو ارگانيسم ها بوجود مي آورند.محلولهاي پاك كننده و وسايلي كه جهت نظافت استفاده مي شوند، ‍ممكن است شديدآ با باكتريها آلوده شده باشند كه بايستي پس از اتمام نظافت سريعا“ از محيط درمان بيماران و يا تهيه مواد غذايي دور گردند. نظافت معمولي مي تواند بيشتر لوازم را بطور نسبي از خطر انتقال عفونت پاك كرده و از نظر حمل و نقل ايمن گرداند.مواد ضد عفوني بطور عمومي لازم نبوده و تنها بصورت كنترل شده و تحت سياست خاصي بايستي مورد استفاده قرارگيرند . در صورت استفاده از مواد ضدعفوني بايستي حتما“ بصورت صحيح رقيق شده و براي هر بار استفاده بصورت تازه تهيه شده و پس از استفاده بلافاصله دور ريخته شوند.

اسلاید 53: انجام مراحل نظافت در بخش ها به عهده پرسنل خدمات بوده و بايستي بر طبق برنامه مشخصي كليه لوازمي كه نياز به نظافت داشته مشخص گرديده و تناوب اين نظافت و نوع آن از نظر استفاده از مواد ضد عفوني براي هر بخش بصورت كامل مشخص گردد. در مواردي كه خطر انتقال عفونت افزايش مي يابد از قبيل ريختن خون ياخون آلوده به ويروس HIV و HBV ، يا وجود بيمار با خطرات بالا در بخش، مراحل نظافت و ضدعفوني حتما“ بايستي با نظارت پرستار مسئول بخش صورت گيرد. تنظيم برنامه نظافت هر بخش بايستي با موافقت مسئول پرستاري همان بخش و در بخشهاي پر خطر از قبيل ( اتاق عمل، ICU ونوزادان و CSR ) حتما“ بايستي با موافقت كميته انجام گيرد.

اسلاید 54: دستورالعمل نظافت زمين(كف) در رابطه با نظافت زمين اين نكته قابل توجه مي باشد كه ميزان انتقال عفونت با استفاده از مواد ضدعفوني كننده بجاي مواد دترجنت تغيير قابل توجه پيدا نكرده و استفاده از مواد پاك كننده معمولي جهت نظافت بطور طبيعي كافي بنظر ميرسد. استفاده از مواد ضدعفوني كننده تنها جهت موارد شناخته شده و يا احتمال انتقال عفونت (جمع آوري ترشحات عفوني آلوده به HIV يا HBS ) بايستي انجام گيرد.ضد عفوني نمودن زمين و يا ساير سطوح در موارد مربوط به Room Clean يا اتاقهاي ايزوله و يا هر منطقه اي كه توسط كميته كنترل عفونت تشخيص داده مي شود. بايستي انجام گيرد. ولي به هرحال تاكيد اين نكته لازم است كه خطر ابتلاء به عفونت از طريق زمين و يا ساير موارد محيطي ذكر شده پايين بوده و نظافت به تنهايي معمولا“ كافي مي باشد. در مواردي كه نظافت بصورت خشك انجام مي شود، در مجاورت بيمار و يا محلهاي تهيه غذا براي نظافت بايستي از سيستم هاي واكيوم استفاده گرديده و قبل از هر بار استفاده كيسه داخل دستگاه بايستي چك شده و كمتر از نصف آن پر باشد.

اسلاید 55: دستورالعمل مربوط به نظافت مرطوبنظافت مرطوب با فواصل زماني مشخص جهت برطرف نمودن رسوبات و رنگها و آلودگيهاي از اين قبيل مورد استفاده قرار مي گيرد. توالت ها و ساير مناطق مرطوب مشابه حداقل روزانه يكبار نياز به نظافت دارند . فواصل زماني اين نظافت در بخشها براساس صلاحديد مسئول بخش و توسط پرسنل خدمات انجام مي گيرد .مواد شوینده معمولي جهت استفاده كافي بوده و بايستي بصورت تازه و روزانه تهيه گردند . وسايل مربوط به اين نظافت از قبيل سطل ها ، وسايل تميز كننده زمين و ساير سطوح بايستي تميز و بصورت خشك نگهداري شده و در محل مناسب تخليه گرد ن د.خشك نمودن وسايل تميز كننده زمين لازم بوده زيرا اين وسايل براحتي با باسيل هاي گرم منفي آلوده مي شوند، ولي اين آلودگي بصورت موقت به سطح زمين منتقل شده و مشكل جدي ايجاد نمي نمايد . ذكر اين نكته ضروري است كه وسايل تميزكننده پس از استفاده در اتاق بيماران عفوني و يا اطاقهاي ايزوله و يا احتمالا“ قبل از استفاده در اتاق بيماراني كه نقص سيستم ايمني دارند ، بايستي ضد عفوني شوند . روش مرجح براي ضد عفوني توسط ماشين با سيستم حرارتي و در لندري مي باشد. ولي ميتوان از روش ديگري نيز استفاده نمود. در اين روش ابتدا كاملا“ شستشو انجام و سپس در محلول هيپوكلريت سديم 1% غوطه ور شده (حداكثر به مدت 30 دقيقه ) و سپس مجددا“ بطور كامل شستشو و خشك مي گردد . جهت خشك شدن سريعتر سطل ها بايستي پس از شستشو بصورت وارونه قرار گرفته و وسايل نظافت زمين نيز آويزان قرار داده شوند.

اسلاید 56: دستورالعمل نظافت ديوارها و سقف در صورتيكه اين سطوح تميز، صاف ،خشك و سالم باشند. احتمال خطر عفونت بسيار پايين مي باشد. نظافت ديوارها و سقف جهت جلوگيري از آلودگي و كثيفي ظاهري بايستي در فواصل منظم انجام پذيرد. اين فاصله بطور معمول نبايست از 12 تا 24 ماه جهت بخش هاي معمولي و از 6 ماه براي اتاقهاي عمل تجاوز نمايد. لازم به ذکر است فاصله زمانی مطلوب بايستی توسط مسئول بخش برنامه ريزی گردد.استفاده از مواد ضدعفوني مگر در موارد آلودگي شناخته شده لازم نمي باشد . در صورت پاشيده شدن خون يا ساير مو ا د آلوده بايستي بلافاصله پاك گردد. هنگام نظافت ديوارها، سطوح حتما“ بايستي تا حد ممكن خشك شود.قسمت هاي خراب ديوار خصوصا“ در اتاقهاي عمل بدليل افزايش احتمال انتقال عفونت بايستي سريعا“ تعمير و صاف گردند.

اسلاید 57: دستورالعمل شستشوي حمامها، سينكها و محل شستن دستها حمامها و محل شستشوي دستها بايستي حداقل بصورت روزانه توسط پرسنل خدمات تميز گردد. استفاده از مواد شوینده براي نظافت روتين كافيست. در مواردي كه بيمار عفوني استحمام كرده يا بيمار مبتلا به ارگانيسم هاي مقاوم و يا ارگانيسم هاي مشكل زا باشد، بايستي از ماده ضدعفوني كننده استفاده شود. ضدعفوني نمودن ، قبل از استحمام بيماران با زخم باز نيز لازم مي باشد.ماده ضد عفوني مناسب همان آب ژاول0.5% مي باشد.در مواردي كه احتمال آسيب رساندن به سطوح در اثر استفاده از هيپوكلريت سديم وجود دارد، مي توان با مشورت كميته كنترل عفونت مايع ضدعفوني كننده جايگزين انتخاب نمود.

اسلاید 58: دستورالعمل شستشوي توالت توالت ها حداقل روزانه يكبار بايستي نظافت شوند، بعلاوه در مواردي كه بصورت قابل رويت آلوده باشند نيز نظافت الزامي است. جهت نظافت روتين استفاده از محلول شوینده كافي است . در مواردي كه محل شستن بصورت آشكار آلوده بوده و يا بعد از استفاده بيماراني كه مبتلا به عفونت دستگاه گوارش مي باشند ضد عفوني نمودن الزاميست. مايع ضد عفوني كننده مورد استفاده آب ژاول0/5% بوده و پس از استفاده از آن محل نشستن بايستي با آب شستشو شده و قبل از استفاده خشك گردد.ريختن مايع ضد عفوني كننده در فاضلاب هيچ نقشي در كاهش ميزان عفونت بيمارستاني ندارد.

اسلاید 59: » دستورالعمل مربوط به وسايل مورد استفاده جهت نظافت جهت نظافت حمام ها و سينك ها بايستي از برس هاي نايلوني استفاده شود.• استفاده از دستمالهاي پنبه اي يا برسهاي غير پلاستيكي موجب آلودگي شديد آنها شده و ضدعفوني آنها را مشكل مي كند. به همين دليل نبايد مورد استفاده قرارگيرد.در صورتيكه پارچه هاي چند بار مصرف براي نظافت استفاده مي شوند، پارچه ها بايستي پس از هر بار استفاده شسته شده (ترجيحا“ توسط ماشينهاي شستشو كه داراي سيكل ضدعفوني باشند شستشو داده شده) و سپس خشك گردند. استفاده از پارچه هاي مختلف براي محل آشپزخانه و يا غذا خوري ضروري ميباشد و استفاده از پارچه ها با رنگهاي مختلف اين جداسازي را كاملا“ آسان نموده است.

اسلاید 60: دستورالعمل ضدعفوني هنگام ريختن يا پاشيده شدن مواد آلوده بر روي سطوح در مورد بيشتر موادي كه بر روي سطوح پخش مي شوند (از جمله مواد غذا يي، ادرار يا استفراغ) تميز نمودن با آب و مواد شوينده كافي بنظر مي رسد . در مورد موادي كه بطور بالقوه مي توانند حاوي ارگانيسم مض ر باشند بايس ت از مواد ضد عفوني كننده استفاده شود.استفاده از دستكش هاي يكبار مصرف جهت تميز نمودن اين مواد الزاميست . در مواردي كه خطر آلوده شدن لباسها وجود دارد پوشش محافظ نيز بايد استفاده گرد د.در صورت ريخته شدن خون و يا مايعات و يا هر گونه مايع آغشته به خون بايستي ماده ضدعفوني كننده ( هيپوكلريت سديم با غلظت 1% ) جهت پاك كردن و ضدعفوني مورد استفاده قرار گيرد.نحوه تميز کردن : ابتدا دستمال پارچه اي يا دستمال كاغذي حوله اي را بر روي مايع آلوده ريخته شده انداخته، تا مواد آلوده جذب شده و سپس مايع ضدعفوني كننده را روي آن ريخته و حداقل به مدت 10 دقيقه به همان حال باقي بماند و سپس كليه پارچه ها، دستمال، دستكش و احتمالا“ پوشش مورد استفاده بايست به نحو مطلوب دور انداخته شوند. در مواردي كه استفاده از هيپوكلريت سديم موجب آسيب رساندن به سطوح مي گردند، استفاده از ماده جايگزين مناسب مي باشد. ذكر اين نكته ضروري است كه مايع ضدعفوني كننده بايستي بطور صحيح و دقيق رقيق شده و براي هر بار استفاده بصورت تازه تهيه گردد

اسلاید 61: دستورالعمل بهداشتي پرسنل خدمات 1 - هنگامي كه پرسنل با هر گونه آسيب پوستي از قبيل فرو رفتن اجسام نوك تيز، پاشيدن مستقيم مواد خوني به چشم و ... مواجه مي­شوند، بايستي هر چه سريعتر جهت پيگيري و انجام واكسيناسيون و كليه اقدامات بهداشتي به پرستار كميته كنترل عفونت مراجعه نمايند.2- لباسهاي كار بايستي در بيمارستان شسته و نگهداري شده و از بردن آنها به منزل اكيداً خودداري گردد.3- براي تميز كردن استيشن، اتاق بيماران، يخچال بيماران، يخچال پرسنل، و كليه جاهاي كثيف و تميز از دستمالهاي جداگانه استفاده شود. دستمالها بايد پس از هر بار استفاده، شستشو و كاملاً خشك شوند.4- از دست زدن به جاهاي تميز مثل تلفن، استيشن، داخل يخچالها و جاهاي تميز با دستكش يا دست آلوده اكيداً خودداري گردد، چون باعث ايجاد بيماري در تمامي پرسنل مي­شود.5- براي جمع­آوري زباله و شستشوي توالت­ها بايستي از دستكش مخصوص استفاده شود.6- در هنگام كار از لباس كار مناسب و دستكش و در هنگام شستشوي سرويسهاي بهداشتي حتماً از چكمه استفاده گردد.7- كليه وسايل شخصي بايستي در كمد لباس مخصوص قرار داده شده و از قرار دادن اين وسايل در ساير قسمتهاي بخش خودداري گردد.

اسلاید 62: » دستورالعمل رعايت نكات ايمنی پرسنل درCSR مركزی جهت حصول اطمينان از سلامتی پرسنل اين بخش ، تست تيترآنتی بادی HBV بعمل آمده و افرادی كه آنتی كركمتر از 10 داشتند واكسينه شده اند.* افراد شاغل در CSR بايستی الزامات مربوط به هر يك از قسمتها را به ترتيب زير رعايت نمايند:1. واشينگ: درهنگام واشينگ استفاده از عينك محافظ، گان، روپوش پلاستيكی،‌دستكش لاتكس وكلاه، ماسك و روكفشی الزامی می باشد. در صورتی كه هنگام شستشوی وسايل، ترشحاتی به چشم افراد پاشيده شود، استفاده از eye bas و آب معمولی كافی می باشد.2. پكينگ: دراين واحد استفاده ازكلاه، گان، ماسك و روكفشی الزامی ميباشد.3. استريل: دراين واحد نيز استفاده از كلاه، گان، ماسك و روكفشی الزامی ميباشد.* درصورتيكه پرسنل دردست زخم يا ترشح پوستی داشته باشند بايستی ازدستكش استفاده نمايند و درصورت سوراخ شدن وياخيس شدن آن دستكش را تعويض نمايند.* لباسهای پرسنل هفته ای دومرتبه جهت شستشو به لندری فرستاده می شود.* پرسنل حتماً قبل ازكار در هر واحد، دستها را با مايع صابون شستشو دهند وپس از اتمام كار نيز اسكراب مجدداً انجام گيرد.

اسلاید 63: دستورالعمل شستشوی سطوح، زمين، ديوار در CSR در CSR ، كف زمين به جهت تردد زياد، روزانه در يك نوبت با آب وپودرهاي شوینده معمولي شستشو مي شود و درپايان روز با محلول آب ژاول% 0/5 شستشو مي گردد.سطوح و سينگها و روي دستگاهها روزانه گردگيري وسطوح با محلول ضد عفوني مي شوند.يك روز درهفته ديوارهاي قسمت استريل ويك روز درهفته ديوارهاي قسمت غير استريل با آب ژاول % 0/5 شستشو می گردد.

اسلاید 64: دستورالعمل واشينگ در CSR 1 ) كليه وسايل جراحی از قبيل پنس ها، شانگيرها، گالي پات ها و . . . توسط پرسنل اسكراب پس ازشمارش تحويل پرسنل اتاق واشينگ می شود.2 ) پرسنل قسمت واشينگ پس از جداسازی اجزای وسايل جراحی ازساير لوازم از قبيل گايدوايرها، كاتترها و. . . آنها را به ترتيب زير در محلولهای معين قرار می دهند:الف ) وسايل جراحی استريل داخل محلول دكونكس 53 پلاس طبق دستورالعمل دكونكس گذاشته و سپس با برس و آب معمولی شسته و سپس با دستمال خشك و جهت انتقال به CSR مركزی آماده می شود.ب ) وسايلی مانند گايد واير كه قطر بسيار كمی دارند بدليل جنس ساختاری آنها داخل آب اكسيژنه %14 قرار گرفته و سپس با آب معمولی كاملاً شستشو گردند و داخل كاتترها با آب اكسيژنه %6 Push شده سپس با آب ساده چندين مرتبه داخل كاتترها Push شده تا كاملاً از خون و آب اكسيژنه پاك گردند، سپس با فشار هوای تفنگ هوا خشك شوند. ( بايد دقت كرد داخل آنها قطرات آب باقی نمانده و كاملاً خشك شده باشند.

اسلاید 65: دستورالعمل رعايت نكات ايمنی پرسنل درCSR * جهت حصول اطمينان از سلامتی پرسنل اين بخش، تست تيترآنتی بادی HBV به عمل آمده وافرادی كه آنتی كر كمتر از10داشته باشند،بايد واكسينه شوند.افراد شاغل در CSR بايستی الزامات مربوط به هر يك از قسمتها را به ترتيب زير رعايت نمايند:1. واشينگ: درهنگام واشينگ استفاده از عينك محافظ، گان، روپوش پلاستيكی،‌دستكش لاتكس وكلاه، ماسك وروكفشی الزامی می باشد. در صورتی كه هنگام شستشوی وسايل، ترشحاتی به چشم افراد پاشيده شود، استفاده از eye bas و آب معمولی برای شستشوی چشم كافی می باشد.2. پكينگ: دراين قسمت استفاده ازكلاه، گان، ماسك و روكفشی الزامی ميباشد.3. استريل: دراين قسمت نيز استفاده از كلاه، گان، ماسك و روكفشی الزامی می باشد.درصورتيكه پرسنل دردست دچار زخم يا هرگونه آسيب دارای ترشح پوستی باشند بايستی ازدستكش استفاده كرده و درصورت سوراخ شدن ويا خيس شدن دستكش، حتماً آن را تعويض نمايند.* لباسهاي پرسنل بايد هفته ای دومرتبه جهت شستشو به لندری فرستاده شود.* پرسنل حتماً قبل ازشروع به كاردرهرقسمت،دستها را با مايع صابون شستشودهندوپس ازاتمام كارنيزاسكراب مجدداًانجام گيرد.

اسلاید 66: » دستورالعمل شستشو در CSR • ترالی مخصوص حمل شانهای آلوده هر روز ضد عفونی می گردد. • سطل های زباله روزانه شستشو و ضد عفونی می شوند.•• پيش بندهای مشمعی روزانه شستشو می شود.• به دليل تردد زياد در طول روز، كف زمين به طور مكرر توسط تی آغشته به محلول گندزدا تميز و ضدعفونی ودرپايان روز با محلول آب ژاول 1% شستشو می گردد.• سطوح و كابينتها، روزانه گردگيری و با اسپری ضد عفونی می شوند.• يك روز درهفته ديوارهای قسمت استريل وغير استريل شستشو می گردد

اسلاید 67: » دستورالعمل رعايت نكات ايمني پرسنل در CSR اتاق عمل . پرسنل می بايستی هنگام واشينگ و كار با محلول ضدعفونی از عينك محافظ استفاده نمايند.2. هنگام واشينگ بايستی از پيشبند پلاستيكی و غير قابل نفوذ استفاده شود.3. استفاده از كلاه و ماسك هنگام واشينگ و پكينگ و كار با فرمالدهید الزامی است.5. در صورت خراشيدگی و بريدگی پوست با لوازم تيز و آلوده ، مراتب بايستی به مسؤ ول كميته كنترل عفونت گزارش شود .6.تمامی پرسنل بايستی واكسينه شده باشند ودر صورت مبتلا به بيماری های عفونی و ويروسی ، جهت استراحت و درمان پيگيری شوند و حتی الامكان تا حصول بهبودی از همكاری در CSR اتاق عمل اجتناب نمايند .

اسلاید 68: شرايط بهداشتی بخشها. كف كليه اتاقها و راهروها ، بايستی روزانه نظافت و سپس با تی آغشته به به محلول گندزدا ضدعفونی گردد.2. كليه توالتها و حمامها و دستشويی های بخش بايد بطور روزانه ، تميز و ضدعفونی گردند. ضمنا در هنگام شستشو كليه شير آلات و اتصالات نيز بايستی شستشو شود.3. كليه وسايل تخت بيمار از قبيل تشك، پتو ،ملحفه ها و روتختی و ... بايد بطور مرتب تعويض گردد بنحويكه پيوسته سالم، تميز و عاری از آلودگی باشد.4. در هنگام تعويض لنژ بايستی از دستكش و ترجيحا ماسك استفاده شود.5. جهت نظافت قسمتهای مختلف بخش از جمله استيشن ، يخچال ، ميز بيمار ، تلفن ، تخت و ... بايد از تنظيفهای جداگانه استفاده شود. تنظيفها بعد از هرباراستفاده بايستی شسته و آويزان شود.6. سطلهای زباله درب دار ، مجهز به كيسه زباله در كليه اتاقها و سرويسهای بهداشتی بايستی قرار داشته داشته باشد.

اسلاید 69: دستورالعمل نكات بهداشتی در مورد جمع آوری و تفكيك البسه در بخشها. اگر ملحفه ها به خون و ساير مايعات بدن آلوده باشد بايستی از وسايل حفاظتی مثل دستكش و ماسك استفاده شود.2. پرسنل مسئول جمع آوری البسه بايستی برعليه بيمای هپاتيت B واكسينه شده باشند.3. در هنگام جمع آوری البسه بايد آرامش كامل داشت و از شتابزدگی اجتناب نمود.4. ملحفه های غير عفونی بايستی در كيسه های پارچه ای ( بين ها ) قرار داده شود.5. ملحفه های آلوده شده با خون و يا ساير مايعات بدن بايستی در كيسه های پلاستيكی زرد رنگ قرار داده شود.6. در هنگام جمع آوری ملحفه های آلوده با خون و ساير مايعات بدن بايستی ملحفه بصورتی پيچيده شود كه قسمت آلوده در وسط ملحفه محفوظ نگه داشته شود.7. در حين جمع آوری البسه و قرار دادن آنها در داخل كيسه بايد از عدم باقی مانده وسايل نوك تيز و سوزن در داخل ملحفه ها اطمينان حاصل نمود.8. البسه بعد از جمع آوری بايد روزانه توسط پرسنل كمك بهيار به لندری منتقل گردد.9. انتقال البسه تميز بايد توسط پرسنل كمك بهيار با ترالی مخصوص حمل البسه تميز انجام گيرد.كيسه های پارچه ای ( بين ها ) هفته ای 1 بار و در صورت لزوم جهت شستشو به لندری منتقل گردد.

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید