صفحه 1:
عنوان پروژه : ازمایشات 5۱۱۲0
صفحه 2:
* استخراج آزمایشات (5۲0)و توضیح
درباره دو مورد آنها بطور کامل
رسیده و سه مورد از آنها تشریح شده و منبع
در تشريح پروژه ترجمه کتاب [ shrp A-)
4 است که صفحه اول آن را هم قبلا
سس ستادم و آن را خودم ترجمه کردم
در نتیجه اگر کاستی وجود داشت عذر خواهی
صفحه 3:
* توضیحات ابتدایی:
* (5۲۵) مخفف Research Program aalS ۳۱۱9۳۷۷۵۷ 5۲۵۲69۱ ) ) به معنای
برنامه تحقیق استراتژیک بزرگراه است که بعلت ضعف های قیر استفاده شده در
روسازی آسفالتی راه بود. که اين ضعف ها در بخش های ویسکوزیته و درجه نفوذ
و... دیده ميشد.
(SHRP) در نتیجه در سال 1987 برنامه تحقیقاتی استراتژیک بزرگراه ها ٠
آزمایشات جدیدی رامبتنی بر عملکرد قیرها در جهت اندازه گیری خواص فیزیکی
قیرها معرفی نمود. ثمره اين برنامه تحقیقاتی 50 میلیون دلاری ارائه دستورالعمل
رده بندی عملکردی قیرها بود.
صفحه 4:
* از آنجا که قبر ماهتی ویسکو الاستیک دارد. رفتار این ماده همزمان به دما و ترخ
بازگذاری (میزان بار وارده در واحد زمان) وایسته است.
در برایر بارگذارها همانند ماره ای وستکوز میشور پس حمل بار به Penge
مصالحدیگراسست ار
Op eal بازگشت به حالت اول را تا حدی دارد
اما ممكن است در خطر شكستى در دماى oxk
شرایط محیطی غالبا بين وضعیت گرم و سرد قرار دارد. در اين آب را
و هوا قير ذر دو خصوصيت مابعات ويسكور و جامقات الاستیک را
همزمان نشان میدهد i=
صفحه 5:
+ نکته: در ادامه آزمایشات معرفی (نام انكليسى آزمایشات آورده شده تا خطای
ترجمه موجب ابهام نشود) میشود سپس سه مورد توضیح داده میشود .
صفحه 6:
- ليست آزمايش ها با توجه به (:(۸۵10 5۲۱8۳
a —
صفحه 7:
» 1.load induced distress
» 2.superpave shear test device
» 3.specimen preparation and instrumentation
» 4.tests conducted with the shear test device
» 5.indirect tensile test device
» 6.Non.load induced stress
صفحه 8:
1.50۱۱۵ ۱ ۲
testing
7۹۳۹۰۷۵2
compaction
3 6
<< اللللشككم
صفحه 9:
* آزمایشات استخراج شده از ( ( ۲۲۱۷۷۵-8۵-99-168 (که در مقدمه اين راهنما
امده که تحقیق انجام شده در واقع به روزرسانی شده تحقیقات 5۲۱۶۳ است. که
برای شما ارسال شده در تلگرام و تایید شد):
tA ۳ 5”
» 1.Coating test
> 2.stripping test
» 3.drainage test
1 ۳ 5”
» 1.Workability
» 2.cohesion test
a
۷
صفحه 10:
* الف : توضیحات آزمایش کشش مستقیم((1۵68 ۲69500 01۳661 :
* آزمایش کشش مستقیم قیر. شکست قیر را در دمای پایین بررسی می کند یک
نمونه قیر به شکل استخوان سگ با نرخ کشیده شدن ثابت یک میلی متر در هدر
دقیقه در دماي (مثبت منهای 0.2 درجه سلسیوس) کشیده می شود تا به ؟
برسد در این آزمایش تنش و کرنش در لحظه گسیختگی محاسبه می شود و در
محاسبات از مساحت مقطع اولیه(۵۸) و از طول موثر (ع) از نمونه مورد نظر و
نیرویی که در لحظه شکست موجود بوده(۳۴) و تغییرات طول تا شکست (۱/۵)
استفاده می شود
توجه شود منظور از تتش گسیختگی :بیشینه تنشی است که نمونه آزمایش Ly ol
تجربه میکند.( که در طول آزمایش ممکن است گسیختگی رخ ندهد ولی قیر به
بالاترین میزان تنش کششی برسد) ِ
*در شکل نشان داده شده که مربوط به گسیختگی نمونه آزمایش است کرنش
کششی حاصل از تنش کششی است و همچنین رابطه[ نیرو(۱030)- کش آمدن
(6۱009110۳0)) در (2-10 9۱۲6؟) نشان داده شده است. ۹«
صفحه 11:
*حال به شکلها و فرمولهای زیر توجه کنید:
at fF
change in length (AL)
effective gauge length (L,)
| Load
toad ¥
failure strain (€,) =
Figere 2.9, The Direct Tension Test Specimen
صفحه 12:
* در شکل زیر تمودار رابطه تتش در برابر کرنش آمده است و پس از آن معادلات
مربوط را i
stress
strain &
Figure 2-10. Typical Relationship of Lond (Stress) and Elongation (Strain) to
Fallure for the Direct Tension Test
7
Failure stress, 0, = 4 Sailure strain, ره = —1
1
صفحه 13:
*نکته : در این آزمایش دستگاه کشش مستقیم مشخصات گسیختگی را در دمای
oul مشخص مى كند و همجتين براى ايجاد كسيختكى ها استفاده می شود برای
کنترل شدن ترک خوردگی (ترک نخوردن) در دمای پایین مشخصات قیر باید دارای
کرنش گسیختگی بیش از یک درصد در حداقل دمای ( ٠ ) درجه در کف راه یا
خیابان باشد در اين دماها کرنش در زمان گسیختگی میتواند در رنج یک تا ده درصد
باشد
* نکته:یک دستگاه extensometer) el a )که بر پایه لیزر کار می کند به طور
دقیق تغییرات طول نمونه را اندازه میگیرد.
صفحه 14:
در درجه اول براى SHIT
در دماى يايين دارد اما كرنش كسيختكى بالايى دارد
صفحه 15:
*ب : توضیحات آزمایش رتومتر تیرچه چرخشی88)):
* اين آزمايش كه شكل آن در ((2-4 801016 آماده است ويزكىهاى صلبيت و سختى قير را در
دمای پایین می دهد روش آزمایش و دستگاه آن به وسیله(|3 61 ۱۵۲۲۱93۲ ) تشریح شد
< تیرچه رئومتر ( ۱۲۵ ) میلی متر طول دارد و عرض آن( ۱۲.۵) میلیمتر است و ضخامت
آن( ۶.۵ )میلیمتر می باشد که با ریختن قیر آسفالت در داخل یک قالب و سرد كردن آن ايجاد مى
(figure 2.5)>5%
+ تیرچه در داخل حمام خنک کننده قرار داده میشود تا به دمای تعیین شده آزمایش برسد
صفحه 16:
*حال به شکلهای آزمایش دقت کنید:
pressure
temperature
probe
asphalt
pressure vessel sample rack sample pan
Figure 2-2. Schemate View of the Superpave Pressure Aging Vessel
a
صفحه 17:
:ادامه شکلها <
Pavement Temperature, C
Figure 23, The Saperpave Primary, Perfrmance Based Test Methods for Axphlt
۳
صفحه 18:
* ادامه شکلها:
>] سر
Transducer 9
Contro! and <4 —AirBearing Frame
Data Acquisition Supports
تس 1 Load Celt
Fluid
Asphalt Beam, one
‘Temperature
Detector
0 مه موه
صفحه 19:
* آزمایش باید در حدود یک ساعت به علاوه منهای ( ۵) دقیقه باشد تا اثرات سخت
شدگی wil از زمان به حداقل ممکن برسد. در طول آزمایش , سکوی بارگیری 3
تیرچه در حمام خنک کننده غرق می شوند . و در حمام خنک کننده مایعی وجود دارد
که دارای دمای آزمایش است نمونه در این مایه شناور میشود و این شناوری
باعث کمینه شدن انحرافات ناشی از وزن تیرچه میشود و تیرچه روی تکیه گاه
هایی با فاصله (۱۰۰) میلی متر قرار داده شده است و در وسط دهانه بين دو تكيه
گاه با بار ثابت (۹۵ تا ۱۰۰) گرم بارگذاری می شود در همین حین انحراف تیر در
وسط دهانه به طور پیوسته با پریود (۲۴۰) ثانیه اندازه گیری میشود(9۱۲62.6؟).
در ضمن مقدار انحراف تير به طول دهنه و هندسه تير وابسته است که معادلات
زير گویای آن است:
ده
صفحه 20:
لنحرلفدر زمان<ا8 *
طولدهنه به میلیمتر<100 :۱ ۶
ختیدر زمانمشخصاه <
۲وبار متمرکز بر حسبگرم<۴:100 ۶
*با ساده سازی قرمول بالا:
< پس مدول سختی برای تیرچه با معادلات بالا حساب میشود
صفحه 21:
* نتایج فرمول بالا:
* پس مقدار انحراف با گذشت زمان زیاد خواهد شد و سختی به صورت تابعی از
زمان کاهش خواهد داشت 6۱۲ 2 50۱۱۳6
Log Creep
Stiffness, S
slope = m-value
4
8 16 30 60 120 240
Log Loading Time
itfaens (5) and Slope (m) To Bending Bearn
Figore 2-6. Relationship
Rheometer
صفحه 22:
* نکات مورد توجه آزمایش:
بیشترین مقدار سختی در کمترین دمای کف راه (مثبت ۱۰ درجه) بعد از ۶۰ ثانیه بارگذاری با استفاده از
روش برهم نهی زمان و دما برابر است با سختی در کمترین دمای کف راه( که در اینجا آن را مثبت ۱۰
درجه می گیریم) با دوساعت بارگذاری است و همچنین بیشترین مقدار سختی خزشی در ۶۰ ثانیه برابر
۰ مگاپاسکال است
کمترین میزان شیب(۴0) از رابطه بین لگاریتم سختی و لگاریتم زمان بعد از ۶۰ ثانیه بارگذاری در کمینه
دمای کف راه (حداقل مثبت ۱۰ درجه سانتیگراد) (0.9)) به ست آمده است
۷
صفحه 23:
:)50۲۸۲۱۵۱۱۸۱- ۷۱560۱۱۲۲۴۶۴ :توضیحات آزمایش ویسکومتر چرخشی( ¢ «i
< ویسکومتر چرخشی در ( (7-4402 ۵5هم توضیح داده شده که در (/۲ ۸5 )با نام اندازگیری
ویسکوزیته ی آسفالت با استفاده از ویسکومتر چرخشی است که مقدارویسکوزیته قير آسفالت را در دمای
بالا محاسبه می کند که این آزمایش با چرخش یک دوک نخریسی که در آسفالت غوطه ور است کار
میکند که دما در طول آزمایش ثابت است
+ شکل زیر دقت شود:
elongation
slots of laser
light seen by
receiver
laser
receiver
asphalt
sample
plane of laser light
from generator
laser
generator
|
صفحه 24:
*شکلهای زیر را دقت کنید:
}|__ torque
sample
sample
chamber
spindle
صفحه 25:
* در این آزمایش برای اطمینان از قابلیت پمپاژ , مشخصات آزمایش تاکید دارد که
قير بايد حداقل ویسکوزیته( ۳) پاسکال ثانیه در دمای آزمایش که (۱۳۵) درجه
است را دارا باشد
* دقت شود که ممکن است الزامات آزمایش کنار گذاشته شود اگر ضمانت از سوی
سازنده با اين موضوع كه قير میتواند پمپ شود یا مخلوط شود در دماهایی که
استاندارد ها و ایمنی ها برای آن صادق باشد
* آازمون ویسکومتر چرخشی همچنین می تواند برای مشخص کردن رابطه ای boo ow
و ویسکوزیته باشد این رابطه میتواند به صورت یک دستورالعمل برای تعیین دمای
تراکم و مخلوط کردن نیز, باشد .
بعضى از قير های اصلاح شده , ممکن است در حرارت های بالا استفاده شوند که
* دقت شود به علت نازک شدن برشی ممکن است اصلا نیازی به مخلوط کردن و
تراکم در آزمايش نيازى نباشد به اين منظور توصيه های تولید کننده درباره ی دمای _
اختلاط و تراكم بايد رعايت شود 9۹