صفحه 1:
تزوژه ی زنبور
تهیه کننده اسلاید آموزشی
فرخنده پارسا
صفحه 2:
"گروه سنی : ابتدایی و راهنمایی
مدت پروژه:8 هفته
*اهداف شناختی : بررسی زندگي زنبور عسل , پرورش
مفاهیمی چون os , زنبور گارگر ,زنبور ملکه ,تهیه
۴اهداف نگرشی oe , علاقه مندی , مسئولیت
Gull. we Sy شمردن رنر Bee
؟اقداف مهارتی : مهارتهای تجزیه و تحلیل , فرضیه سازی
ء پیش بینی شاهدة .ثبت داذه ها . برد ۳۹۱۳۱۳۱۳۰
كار روهى :مهارت استفاده از محبط زيست ,مهارت
پر ی و..
صفحه 3:
Se ۰ 5 جم -
شروع پروژه ى زنبور عسل
#معلم از دائش آموزان مى خواهد كه بع جا ها رک
J. ورش مى دهند بروند + و ى
وه و اطلاعا را پرورش زنبور در مدت دو
و ل دو هفته , معلم و دانش
آموزانش ها sh تاه جمع ۳
ارش حبه پرورش دهنده که وس ی
بررسی می ORE FOF ها مدل هايى | و
خته بودند . دی به این مد Bet
های دست سار و مقایسه i با کندو عسل واقعی داتش
5 اذاارا با ويركي هأى ديكرى از جمله اندازه کتدو ها
٠ 7 2 ارتفاع oe ها ی es ونوع مصا
زاين موارد مى تواند
Oe باشد .مى توانند اشنا شوتد.
صفحه 4:
ع2 ا لبور عسل بعد از نيش زدن می میر؟؟
ار دانش آموزان تاره ی این > كه آيا زنبو
لا وش ردن من ميرد؟ يأ نم » با 0
أبن مسئله SEU رن أبن سنوال شد د 10ل زنبور
bao sl ودش و كندو آز نيش استقاده مى
کند . معلم ب و كعك بوداي موزان جهت بافتن geek
های ey its ۱ ۱
رک یه نش یه خار های نیش نشان می
دهد , در کتا ات 5 ات
دراز و توحالی است وفتی که زنبور عسل آن رد بدن
000 و می کند , سم موجود در پدتش از آزز 51
می آید i ee ee
د.
خورده می شو ۲
نمى زند شود أكر تبش یی معلم خود توأنستند
صفحه 5:
بتسط پروژه
؟يى ببرند كه اغلب اوقات زنبور ها بعد از نيش
دن
هبرند. پیش زنبو عسل دارای چنگکهایی
Jo ی
که رتور عسل پرواز کت کنان دور ee pa
oe ee . اگر این انا
زنبور > _مى ميرد
ca موزان به گروه های کوچک تقسیم شدند: 3
که زیر را بررسی
ose Je ae وزوز مى ag Gas
#زنبور عسل چگونه عسل می سازد؟
"در كلنى زنبور عسل جند نوع زنبور وجود دارد و هر نوع
جه وظيفه اى دارند؟
ie
Pe,
هگا 0
3
صفحه 6:
بسح پر رز
ی استفاده ازا اع مختلف مدل های کندو و
عقس ها های | ae ر ها لا oe کردند اه با 9۳
ی ای شش ار te
به صورت نما
کتندو به سئوال" باسچ دهد" قبل أر شرت بزو
؛ بيش بينى به مد برای
Ste , گروهی که اخ ل د | باكندو
واقعی یسه می کردند » پیش بینی aa
2 عواد لازم براي ساخت کندو توسط زنبور
كار لمذ می شود . به هر حال أيتكوته بيش بينى
ها ء م كنجكاوي هابى را برانگیخت و بحث هات راد
را دامن زد. آنها برای ۱ ت موضوع و درسین ؛
بینی های خود فیلم های oe
دزباره زند زنبو 23 ose
شناسان و .... مشاهده , لعه لحه و برس ۳۳۰۰
er
صفحه 7:
درو ی
بررسی ها , تجزیه و تحلیل مشخص نمود که پیش بینی
il درست يوده و زنبور هاى كاركر سه نوع ماده براى
استفاده در و مي سازند .موم ءعسل . چسب زنبوری
كه م از حلقه شكمى زنبور ثار بوكر ae رب
اين ماده لا بعد از اينكه
: مقدار زيادى
خوردم تاش as ols نود ن دیگر موم
شدهرا برمي دارند و می ۳ شود و سپس
|
كاركران در ا ی سا
Mes ar lS. as Slings ee
لو وت که از میلولهای شش صلعی سا ۴۳
شود رای ذبره کردن عسل بو غدای م۳
قوت زنبور نامیده می شود و از گرده گیاهان و بزاق
زنبور ساخته مى شود به کار می رود.
صفحه 8:
ار f
9ج
آيا مى دانيد زنبور عسل بعد از بازدید از چند
نوع گل از كوتاهترين راه به كندو مى رود؟
صفحه 9:
صفحه 10:
بسصلٌ پروژه
کی زیر با استفاده از ضبط صوت به صدا ها
ضبط شده زنبور ها با دقت گوش می دادند و به حرکت
اراد ها در فیلم به دقت PS و حتی
دو نفر از بجه هاى اين كروه دو بال شبيه به بال زنبور با
سناد آر مقوا و بلاستيى و سيم و... ساخته بود وك
أن دو بال مى خواستتد ارمايش BES GES
صداى وزوز مربوط به به هم خوردن يالهاى زنبور عسل
يديد می آید؟ بررسى و مطالعه و ... انها به اين نتيجه
رسيدن كه بين صداى وزوز كردن و به هم خوردن بالهاى
زنبور رابطه مستقيمى وجود دارد. و بالهاى زنبور انقدر
9 ترکت می کتند که شما نمی توانید حرکت ۳۳۲
ببینید.
we a Ue HE wi a له we
صفحه 11:
Eppa a
۰ دیگر به ب مشاهده طریقه نشستن
ارب د بروسى و مشاهده واريقه نفسين
ای تیه ده مش توا ۳
این سیب برای این سئوال که زنء
٩ گونه از شهد تلها استفاه مر ۰ ۳
چگونه شهد مکیده شده را به wo
کنند ؟ بيابند. بررسی ها و بحث ها به آنجا خنم
os au ر عسل دارای یک خرطوم م دراز و یک
زب ست و براى بن موضوع به
الي ار ی وی 2 در
اختیارشان قرار داده بود با دقت نگاه می کردند.
زنبور کارگر بر و كل من fi ee
شهد gel شامد سپس شهد در معده
اش مى و به كندو مى برد . در بين
راه معده زنبور عسل اين شهد را به عسل تبديل
مى كند .
صفحه 12:
“ES 59 dey
ورعسل وفتی به کندو بر می گردد با فشار
ماهيجه هايى » بها د ?2 22 ee
شود سيس زنبور عسل ie yor dae
قرار مى هد و مقدارى از
sla كركى زنبور مع 3 oie lg sa یت از
إن در ae نام که در هر
ار با تاد ار دارد نه تشين دده ادا
شيل براى هيه غذ به کندو برده می شود. و
برای مشاهده این حفره های زنبیلی دم دز ۲
ی زنبور حتی یک
ee نموه وا در زیر مبکر سکره سکوب با کمک
معلم شان قرار دادند و همگی با شوی و عله
Bs Ya be ee
ea) ce ی شا و ۶ ۱
صفحه 13:
بسط بروزه
9 1 به دنبا
سای ملک rh موزشى به دنبال
بودند. و دریا زنبور ها و رفتار او
بحث می کردند. به و نتيجه ees
سن زنبور كلنى است ۳ شكمى نو وك تيز و
ملكه بزركة
درا Si در
2 فا رکه J
شوش کر كذارى در نوق یک صور ( ۰
بز Fos ce Cee از داخل کتای
“tis tel a 3 و كناب را در Tol
نا با مطالعه ان بتوانند Deis
ا به توافق برسند: ۰ بح و eo
و انش وبا کمک | مشخصات
وظي ٩ تم تور [ملکه See )نج كردند.
1
oops ee
تا * 6
صفحه 14:
#در این مرحله دانش آموزان تحقیقات خود را کامل کردندو
داده های خود را برای کلاس , معلم و والدین نمایش
گذاشتند . مرحله ی سوم این پروژه ,حدود چهار هفته به
درارا کشید در اين مدت . دانش آموزان فعالیتهای
گوناگونی از کمله «نقاشی از زندگی زنبور ها و رفتار آنها ,
خواندن کتاب ها درباره زنبور ها . گوش کردن به صدای
زنبور ها , مشاهده فیلم های آموزشی در باره زنبور ها ,
خلق داستان , تهیه جدول و ساخت مدل های از کندو با
مواد مختلف مانند مقوا يا خمیر ,گل و آجر و... و در
نهایت طبقه بندی مطالب و نوشتن گزارش برای معلم و
والدين خود را در اين مدت ياد كرفتند.
صفحه 15:
مهار ت های
حرکتی
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
ساختمات داحلی بدن زتبور
شریات بزرگ
aorta esophagus heat قلب
۱ مری
salivary gland
brain
معز
روده
intestine
مععد
8 sting
eet تیش
حلق
pharynx na
حنگال سیستم
عصبی
شك ventral wl> Aum crop venom sac کیسه زهر
nervous system
صفحه 19:
و پروردگارت به زنبور عسل وحی نمود که خانه هایی از کوهها و درختان
و داربستهایی که مردم مي سازند, انتخاب کن ... و از درون زنبوران
عسل, نوشیدنی مخصوص خارج مي شود که رنگها (خواصْ) گوناگون دارد
و شفای مردم د رآن است. (سوره نحل» آیات: 68 و69)
صفحه 20:
و بروردگارت به زنبور عسل وحی نمود که خانه هابی از کوهها و درحنان و
داربستهابی که مردم مي سازند, انتحاب كن ... و از درون زنيوران عسلر
نوشيددى مخصوص خارح مي شود كه رنكها (خواص) كوناكون دارد و شقاك
مردم د رآن است. (سوره نحل, ابات: ۶۸ ۶۹9)
صفحه 21: