علوم مهندسی مهندسی صنایع و مواد

پروژه مسیریابی و پروتکل های مسیریابی

proje_masir_yabi_va_protocolhaye_masir_yabi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پروژه مسیریابی و پروتکل های مسیریابی”

پروژه مسیریابی و پروتکل های مسیریابی

اسلاید 1: 1 به نام خدا پروژه مسیریابی و پروتکل های مسیر یابی تهیه کننده محسن زاهدی نسب استاد راهنما آقای زبرجد

اسلاید 2: 2فهرست مقدمه ----------------------------------------------------------------- 3 مسیر یابی ------------------------------------------------------------- 4 دسته بندی الگوریتم های مسیریابی ---------------------------------------- 5 روش ارسال سیل آسا ---------------------------------------------------- 6 پرتوکل های مسیریابی پویا ---------------------------------------------- 7 شبکه ها خود مختار ----------------------------------------------------- 10 اخذ شماره ی جهانی ---------------------------------------------------- 11 شبکه های پایانی ------------------------------------------------------- 12 شبکه های چند اتصالی ------------------------------------------------ 13 شبکه های ترانزیت --------------------------------------------------- 14 الگوی زیر شبکه با طول متغییر --------------------------------- Vlsm15 پرتوکلهای مسیریابی اینترنت -------------------------------------------- 16 منابع-------------------------------------------------------------------- 23

اسلاید 3: 3مقدمه برای برقراری ارتباط بین یک مبدا و مقصد به مکانیزمی نیاز است تا اهداف اساسی هر پروتکل مسیریابی محقق گردد . این اهداف عبارت از بیشینه ساختن کارایی شبکه و کمینه کردن هزینه شبکه با توجه به ظرفیت آن است . سیکل مسیریابی به شرح زیر دنبال باید گردد. تولید مسیر : مسیرها را مطابق با اطلاعات جمع آوری و توزیع شده از وضعیت شبکه تولید می کند. انتخاب مسیر : مسیرهای مناسب را بر اساس اطلاعات وضعیت شبکه انتخاب می کند. ارسال داده به جلو : ترافیک کاربر را در امتداد مسیر انتخاب شده به جلو ارسال می کند. نگهداری مسیر : که مسئول نگهداری مسیر انتخاب شده می باشد.

اسلاید 4: 4مسیر یابی تعریف مسیر یابی : مکانیزمی است که به وسیله آن ترافیک کابر به صورت مستقیم یا با واسطه شبکه از مبدا به مقصد هدایت شود پارامترهای مسیر یابی : تعداد گام ، تاخیر ، توان عملیاتی ، نرخ ریزش ، استحکام و هزینه و ...

اسلاید 5: 5دسته بندی الگوریتم های مسیریابیایستا : الگوریتمهایی که هیچ اعتنایی به شرایط توپولوژی شبکه و ترافیک ندارند.پویا : الگوریتمهایی که طبق آخرین شرایط توپولوژی شبکه و ترافیک مسیر یابی می کنند.

اسلاید 6: 6روش ارسال سیل آسا (flooding) تعریف : این روش که برای ارسال بسته های همگانی کاربرد دارد سریعترین الگوریتم برای ارسال اطلاعات به شمار می رود. مزایا: در چنین حالتی این تضمین وجود دارد که اولآ هر بسته ی اطلاعاتی به تمام مسیرهای زیر شبکه خواهد رسید ، دوما سریعترین الگوریتم مسیر یابی است. معایب : اگر قاعده بر این باشد که همه ی مسیریابها یک بسته ی نوع فراگیر تمام خروجی های خود ارسال کند ممکن است پس از چند لحظه خودشان آن بسته را دریافت کرده وچون مجددا آنرا روی خروجی های خود ارسال می کنند این عمل تا بینهایت ادامه خواهد یافت.

اسلاید 7: 7پرتوکل های مسیریابی پویا 1- بردار مسافت Distance Vector)): در این پرتوکلها مسیریابها فاصله ی خود را تا مسیریابهای همسایه ی خود می شناسد ودر فواصل زمانی مشخص اطلاعات (جداول مسیر یابی) را به مسیریاب های همسایه ارسال می کند. مزیت : مزیت این روش در حجم پردازش کم آن می باشد. عیب : عیب آن کند بودن انتشار اطلاعات یا به عبارت دیگر عدم همگرایی سریع جداول مسیریابی (شمارش تا بینهایت) در هنگام خرابی یک کانال ارتباطی می باشد.

اسلاید 8: 8شمارش تا بینهایت نکته : الگوریتم DV به خبر های خوب پاسخی خوب و به خبر های بد پاسخ بد می دهد.

اسلاید 9: 9 2 - حالت لینک (Link state): مزیت : این روش سرعت بالای همگرایی است ولی در عوض دارای حجم پردازش و سرباره ی مسیریابی بالا می باشد . به عنوان نمونه ای از پرتوکلهای حالت لینک می توان به (ospf وintegrated is-is) اشاره کرد3 - مختلط (Hybrid):تعریف : این دسته از پرتوکلها خصوصیاتی دارند که هم مشابه با پرتکولهای (بردار فاصله) وهم مشابه با پرتوکلهای (حالت لینک) عمل می کنند.یک نمونه از این پرتوکلها( (eigrp است.

اسلاید 10: 10شبکه ها خود مختار (as)Autonomous Systems تعریف : شبکه یا شبکه هایی که تحت یک مدیریت واحد قرار دارند و از یک پرتوکل مسیریابی استفاده می کنند را شبکه ی خودمختار مینامند. اینترنت از مجموعه ای از asها تشکیل شده است . شرایط as بودن : شبکه as باید دارای یک شماره ی بین المللی ثبت شده به نام asn باشد. ثانیاً آن شبکه باید به اینترنت متصل باشد این اتصال از طریق یک مسیر یاب bgp انجام می شود .

اسلاید 11: 11اخذ شماره ی جهانی برای شبکه ی خودمختار تعریف : Asn در محدوده ی 1 تا 65535 تعریف شده است بخشی از این محدوده یعنی از 64512 تا 65535 نیز برای استفاده ی اختصاصی کنار گذاشته شده است و قابل ثبت نیست . شبکه های خود مختار به سه دسته تقسیم می شوند. 1- شبکه های پایانی (Stub) 2- شبک چند اتصالی (Multiconnected/multihomed) 3- شبکه ی ترانزیت (Transit) نکته :به شبکه های پایانی Asn تعلق نمی گیرد .

اسلاید 12: 12شبکه های پایانی

اسلاید 13: 13شبکه های چند اتصالی

اسلاید 14: 14شبکه های ترانزیتتعریف :این گونه از شبکه ها همانند شبکه های چند ارتباطی قطعاً با بیش از دو شبکه as در ارتباطند ولی بر خلاف شبکه های چند ارتباطی مسیرهای داخلی خود را برای حمل داده های شبکه های دیگر در اختیار می گذارند .

اسلاید 15: 15الگوی زیر شبکه با طول متغییر Vlsm تعریف :Vlsm هنگامی رخ می دهد که بیشتر از یک الگو (Mask) دریک کلاس aو b و یا c استفاده می شود . بعضی از پرتوکلهای مسیریابی در هنگام انتقال جداول مسیریابی به مسیریابیهای دیگر فقط شماره ی زیرشبکه را ارسال می کنند و الگوها را ارسال نمی کنند. بنابراین این پرتوکلها Vlsm را پشتیبانی نمی کنند .

اسلاید 16: 16پرتوکلهای مسیریابی اینترنت الف: پرتوکل مسیریابی Igp 1- پرتوکل مسیر یابی rip: تعریف: در گذشته پرتوکل های اصلی در داخل as های اینترنت بود و یک پرتوکل بردار فاصله (dv) می باشد .معیار هزینه(تعداد گام) می باشد قابلیت توسعه ندارد و یک محیط واحد را نیز نمی توان به بیش از 15 مسیریاب توسعه داد در پرتوکلهای Rip جداول مسیریابی هر 30 ثانیه یکبا ربین مسیریابهای مجاور مبادله می شوند دارای مشکل شمارش تا بینهایت (Count To Infinity) است.

اسلاید 17: 17 2- پرتوکلهای مسیریابی Igrp : تعریف : در حقیقت توسعه ی علمی و عملیا تی پرتوکل Rip است در Rip معیار هزینه ی مسیر فقط تعداد گام است ولی Igrp معیار هزینه شامل Delay پهنای باند بار مسیر و قابلیت اطمینان مسیر است . Igrp یک پرتوکل بردار فاصله (Dv) است . برخلاف Rip که حداکثر طول 15 گام بود در Igrp حداکثر طول مسیر به 255 گام می رسد . جدول مسیریابی هر 90 ثانیه یکبار عوض می شود نکته : Igrp از Vlsm پشتیبانی نمی کند .

اسلاید 18: 18 3- پرتوکل مسیریابی : OSPF تعریف : یک پرتوکل مسیریابی از نوع حالت لینک (Ls) می باشد معیار هزینه تعداد گام نیست . بر خلاف rip در این پرتوکل حجم بار و پهنای باند لینک یک مسیریاب در محاسبه ی بهترین مسیر دخالت داده می شود . سرعت همگرایی در هنگام خرابی یک لینک بسیار بالا می باشد. این پرتوکل دارای خاصیت پخش بار می باشد که برای کاهش حجم پردازش شبکه را به چندین ناحیه (Area) تقسیم می کند. هر ناحیه با یک شماره مشخص می شود.

اسلاید 19: 19 4- پرتوکل مسیریابی Is-Is : تعریف : یک پرتوکل مسیریابی مبتنی بر الگوریتم حالت لینک (Ls) می باشد . این پرتوکل بعداً توسعه داده شد و به صورت Intergrated Is-Is ارائه شد که TCP/IP را پشتیبانی می کند. معیار هزینه ی مسیر در Is-Is واحدی به نام ((هزینه - Cost)) است . همگرایی این پرتوکل سریع است. این پرتوکل Vlsm را پشتیبانی می کند .

اسلاید 20: 20 5- پرتوکل مسیریابی Eigrp (enhanced Igrp) : تعریف : نسخه ی بهبود یافته ی Igrp است. یک پرتوکل مسیریابی مختلط (Hybrid) است که دارای قابلیت موازنه ی بار است . از یک فرمول مبتنی بر پهنای باند وتأخیر برای محاسبه ی هزینه ی مسیرها استفاده می کند . در Eigrp از الگوریتمی به نام Dual استفاده شده که از لحاظ حجم پردازش سنگین است ولی زمان همگرایی جداول مسیریابی را کاهش می دهد . سرعت همگرایی این الگوریتم بسیار سریع می باشد. Vlsm را هم پشتیبانی می کند .

اسلاید 21: 21پرتوکلهای مسیریابی برای مسیریابی بین Asها (Egp): تعریف : در پرتوکلهای مسیریابی درون ناحیه ی (Igp) عوامل دخیل در انتخاب بهترین مسیر همبندی شبکه و وضعیت ترافیکی آن بودند ولی در پرتوکلهای Egp علاوه بر عوامل فوق یکسری از سیستم های اقتصادی , امنیتی , ملی نیز دخیل هستند .

اسلاید 22: 22پرتوکل bgp (Border Gateway Protocol) : تعریف : در پرتوکل Bgp بجای آنکه جداول مسیریابی و هزینه ه بین مسیریابهای مجاور مبادله می شود ، در بازده های زمان T فهرستی از مسیرهای کامل بین هر دو مسیریاب در شبکه برای مسیریابهاسی مجاور ارسال می شود. از دید این پرتوکل اینترنت از مسیریابهای Bgp و خطوط مابین آنها تشکیل شده است که ممکن هر یک از این خطوط یک شبکه ی خود مختار باشد .

اسلاید 23: 23فهرست منابع * شبکه های کامپیوتری – مهندس احسان ملکیان * http://www.cciecandidate.com http://www.cisco.com *

اسلاید 24: 24 پایان

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید