پرستاری و پیراپزشکی

پزشکی در ایران باستان

pezeshki_dar_irane_bastan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 10 اسلايد تاریخ نشان داده است ملت هایی زنده مانده اند که ریشه های فرهنگیشان عمیقتر و دانش و معنویت آنان پربارتر بوده است. سرزمین ایران از دیرباز مرکز برخورد اندیشه ها و بروز بارورترین دانشگاه های بشری و زادگاه نامدارترین دانشمندان و متفکران جهان بوده و همواره سهم بزرگی در ارتقاء دانش و پیشرفت علم در میان ملل گوناگون داشته است. در تاریخ پزشکی، که به نظر میرسد قدیمترین تاریخ جهان باشد، نیز از ایرانیان و خدمات آنان به این علم بسیار یاد شده است.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1667 بازدید, 2 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پزشکی در ایران باستان”

پزشکی در ایران باستان

اسلاید 1: به نام خداعنوان:پزشکی در ایران باستاننام درس: تاریخ فرهنگ وتمدن اسلام وایراننام استاد: حامد جلالی

اسلاید 2: تاريخ نشان داده است ملت هايي زنده مانده اند كه ريشه هاي فرهنگيشان عميقتر و دانش و معنويت آنان پربارتر بوده است. سرزمين ايران از ديرباز مركز برخورد انديشه ها و بروز بارورترين دانشگاه هاي بشري و زادگاه نامدارترين دانشمندان و متفكران جهان بوده و همواره سهم بزرگي در ارتقاء دانش و پيشرفت علم در ميان ملل گوناگون داشته است. در تاريخ پزشكي، كه به نظر ميرسد قديمترين تاريخ جهان باشد، نيز از ايرانيان و خدمات آنان به اين علم بسيار ياد شده است.چكيده

اسلاید 3: پزشكي در ايران باستان سرزمين ايران از ديرباز مركز برخورد انديشه ها و بروز بارورترين دانشگاه هاي بشري و زادگاه نامدارترين دانشمندان و متفكران جهان بوده و همواره سهم بزرگي در ارتقاء دانش و پيشرفت علم در ميان ملل گوناگون داشته است. ابن خلدون مينويسد: «... و به جز ايرانيان كسي به حفظ و تدوين علم قيام نكرد و مصداق گفتار پيامبر (ص) آشكار شد آنجا كه فرمود اگر دانش بر گردن آسمان درآويزد، قومي از مردم فارس (ايران) بدان نائل ميآيند و آن را به دست ميآورند» در تاريخ پزشكي، كه به نظر ميرسد قديمترين تاريخ جهان باشد، نيز از ايرانيان و خدمات آنان به اين علم بسيار ياد شده است. بسياري از پزشكان و ديگر افراد تحصيل كرده و روشنفكر مطالعه در تاريخ تحولات علوم و از جمله تاريخ پزشكي را امري بيهوده ميدانند در پاسخ آنان عبارتي را از جرج سارتن استاد معروف تاريخ علم در دانشگاه هاروارد نقل ميكنم: «... بسيار جاي تأسف است كه برخي دانشمندان براي تتبعات تاريخي ارزشي قائل نيستند و آن را سرگرمي كم اهميتي ميدانند... زيرا بخش عظيمي از دانش برتر و پيشرفتة اين زمان مديون كوشش ها و تلاش هاي آغازين پيشينيان است»

اسلاید 4: پزشكي در ايران باستان به عبارت ديگر نگرش ژرف و پژوهش در سير تحول دانش بشري، پسگردي و رو به گذشته داشتن نيست زيرا براي پي بردن به ارزش واقعي آنچه كه حاصل شده، آگاهي از آنچه كه پيشينيان داشته اند يا انجام داده اند ضروري و لازم است. قديمترين اشاره ها به پزشكي و فنون آن در نوشته هاي ايران باستان، مطالبي است كه در بخشهايي از اوستا، كتاب مقدس زردشتيان، و برخي متن هاي فارسي ميانه (پهلوي) مانند كتاب بندهش (معادل فارسي ميانه: Bundahišn)و دينكرد (معادل فارسي ميانه:Dēnkard ،(كه بخشي از ادبيات زردشتي محسوب ميشوند، برجاي مانده است. از ديگر منابع، اشارههاي مورخان يوناني به آن دسته از پزشكان يوناني است كه در ميان هخامنشيان زندگي ميكردند.

اسلاید 5: پزشکی در ایران باستان دارای پیشینه‌ای دراز است. دانشگاه گندی‌شاپور در قرن سوم میلادی، پذیرای عدهٔ بسیاری از دانشمندان از دیگر تمدن‌ها بوده‌است.پیشینه پزشکی ایران باستان را می‌توان به ۳ دوره تقسیم کرد.1. هخامنشیان2. اشکانیان3. ساسانیان

اسلاید 6: حکومت هخامنشیان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حکومتهای تاریخی جهان که بخش بزرگی از آسیا و اروپا و شمال آفریقا را در اختیار داشته، نقش به سزایی در گسترش پزشکی در ایران و جهان ایفا کرده‌است.علم پزشکی در این دوره بر سه‌پایه استوار بود است.مغ‌هانوشته‌های اوستا تأثیر شگرفی بر گسترش علم پزشکی داشته‌است، مغ‌ها بر اساس آموزه‌های اوستا که عموماً در مورد گیاهان دارویی بوده‌است، به درمان بیماران می‌پرداختند.ویژگی خاص اوستا در این بود که کتاب مذهبی مردم بود و آموزه‌های آن را نمی‌شد به راحتی از بین مردم حذف کرد. دولت هخامنشیپادشاهان هخامنشی توجه ویژه‌ای به بهداشت و سلامت مردم داشتند، هزینهٔ سلامت را از بودجه عمومی تأمین می‌کردند، به سلامت آب و مواد غذایی اهمیت می‌دادند و همراه داشتن آب و مواد غذایی سالم را در جنگ‌ها ضروری می‌دانستند.در این دوره پزشکان جایگاه والایی در جامعه داشتند.در کتیبه‌ای در واتیکان از داریوش آمده است که به یکی از فرماندهان خود در مصر دستور می‌دهد تا دانشکدهٔ پزشکی را در مصر بازسازی کند.هخامنشیان

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید