کسب و کار مدیریت و رهبری

پنجره جوهری The Johari Window

The-Johari-Window

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پنجره جوهری The Johari Window”

پنجره جوهری The Johari Window

اسلاید 1: پنجره جوهریThe Johari Window

اسلاید 2: عنوانپنجره جوهرینوعابزارمراحل استفادهطراحی / بازنگریموضوعارتباطات و مهارت ها / مدیریت پروژهسطحگروهی / سازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: پنجره Johari، یک مدل ارتباطی به حساب می آید که می تواند به ارتقای سطح درک متقابل بین اعضای یک تیم یا بین مجموعه ی چند تیم، کمک کند. این ابزار با استفاده از افشای اطلاعات ، خودافشایی و بازخورد ، حتی برای ارتقای سطح روابط یک گروه با سایر گروه ها نیز مفید است.این ابزار که توسط جوزف لافت و هری اینگهام طراحی شده است(و بر اساس اسامی آن ها نیز نامگذاری شده است)؛ بر مبنای دو ایده ی کلیدی عمل می کند:1- افراد می توانند با بیان اطلاعاتی در مورد خود، اعتماد بین خودشان را افزایش بدهند.2- افراد میتوانند مطالب زیادی درمورد خودشان بیاموزند، سپس مسائل فردی خود را بازگو کرده و از باخورد دیگران کمک بگیرند.نحوه استفاده از ابزار :الگوی این تکنیک بر اساس یک ماتریس 4 بخشی طراحی شده است. در این الگو، هر فرد با 4 بخش، نمایش داده می شود که هر یک از این بخش ها، دربرگیرنده اطلاعات، احساسات و انگیزه های آن فرد بوده و نشان می دهد که خود فرد یا دیگران، از این اطلاعات آگاهی دارند یا خیر!این چهار بخش عبارتند از:ربع اول منطقه باز هم فرد و هم دیگران از اطلاعات او آگاهی دارند. ربع دوم- منطقه بسته اطلاعاتی- از ساده ترین موارد تا عمیق ترین مسائل- وجود دارد که دیگران می دانند ولی خود فرد از آن ها آگاه نیست؛ اطلاعاتی نظیر: بی کفایتی، عدم شایستگی و یا عدم پذیرش فرد. بسیاری از این موارد به سختی توسط افراد درک می شود ولی دیگران از آن ها آگاهند.منطقه پنهان اطلاعاتی وجود دارد که فرد از آن ها آگاه است ولی دیگران نمی دانند.منطقه ناشناخته اطلاعاتی وجود دارد که نه فرد و نه دیگران از آن آگاهند.

اسلاید 4: فرآیند توسعه عمودی منطقه باز را خودافشایی می نامند. این فرآیند دربرگیرنده یک مجموعه سوال و جواب است که بین فرد و شخص دیگری که با او در تعامل است؛ رد و بدل میشود. هر چقدر که اطلاعات بیشتری از جانب فرد به اشتراک گذاشته شود؛ مرز منطقه پنهان پایین تر میرود و هرچقدر که دیگران نیز در این فرآیند شرکت کرده و رفتار متقابل داشته باشند؛ اعتماد بیشتری بین افراد شکل می گیرد.فرآیند توسعه افقی منطقه باز را بازخورد می نامند. در این فرآیند، فرد با استفاده از بازخورد دیگران، اطلاعاتی را در مورد خودش کشف می کند، که تاکنون از آنها آگاه نبوده است ولی دیگران میدانستند.اگر شخصی خواهان اطلاعات بیشتری درمورد این فرد باشد، با افشا کردن اطلاعاتی که در منطقه پنهان خودش وجود دارد؛ در این فرآیند مشارکت می کند. برای نمونه:•فرد نخست؛ من دونده هستم!•نفر دوم؛ چه جالب، منم برای تمرینات، مرتب به باشگاه می روم!•نفر دوم؛ درضمن، باشگاه همین چندروز پیش، یک دستگاه تمرین دوندگی اضافه کرده که برای تمرینات زمستان بسیار خوب است.هر زمان که سطح اعتمادبنفس و عزت نفس خود را ارتقا دادید، دعوت از دیگران برای اینکه نظر خودشان را پیرامون منطقه بسته شما اعلام کنند، کار آسان تری خواهدبود. روشن است که مهارت های فعالانه گوش دادن و گوش دادن همراه با همدلی در این مرحله بسیار مفید هستند.پنجره Johari در بستر یک تیمبه خاطر بسپارید که اعضای قدیمی تیم نسبت به اعضای جدید، منطقه باز بزرگتری دارند. از آنجا که اطلاعات کمی درمورد اعضای جدید، به اشتراک گذاشته شده است؛ بنابراین آن ها، منطقه باز کوچکتری خواهندداشت. اندازه منطقه باز را می توان از طریق فعالانه گوش دادن و دنبال کردن بازخورد سایر اعضای تیم، گسترش داد(البته بصورت افقی و به سمت منطقه بسته). بنابراین، همه اعضای تیم باید از طریق ارائه بازخوردهای سازنده به دیگر اعضا در گسترش منطقه باز آن ها، همکاری فعالانه داشته باشند.همچنین منطقه باز، می تواند از طریق خودافشایی عضو مورد نظر و بیان اطلاعات و احساسات خود به دیگر اعضای تیم، توسعه یابد(البته به صورت عمودی و به سمت منطقه پنهان). برای این کار نیز سایر اعضا می توانند با طرح پرسشهای مناسب و آگاهانه از عضو مورد نظر؛ او را به افشای اطلاعات و توسعه منطقه باز خود تشویق نمایند.

اسلاید 5: در این مراحل، رهبران و مدیران تیم با تسهیل روند بازخورد و افشای اطلاعات در بین اعضا و ارائه بازخوردهای سازنده در مورد نقاط بسته همه آنها؛ نقش مهمی را برعهده دارند.در بیشتر موارد، هدف تیم ها باید؛ توسعه منطقه باز برای تک تک اعضا باشد. همکاری برای توسعه این منطقه، موجب افرایش اثربخشی و بهره وری تیمی و فردی می شود. بنابراین می توان منطقه باز را جایی دانست که در آن ارتباط خوب و موثر و همکاری مستمر رخ می دهد؛ به دور از همه تعارض ها، سوتفاهم ها و سردرگمی ها!خودافشایی، فرآیندی است که فرد با استفاده از آن، منطقه باز خود را بصورت عمودی توسعه می دهد و بازخورد، فرآیندی است که دیگران، با استفاده از آن، منطقه باز فرد را توسعه می دهند. پس با تشویق افراد به خودافشایی سالم و آگاهانه و ارائه بازخوردهای دقیق و حساس، تیمی قوی تر و اثربخش تر از گذشته، خواهیدداشت.

اسلاید 6: ابزارهای مرتبطمدیریت ارتباط با مشتری Customer Relationship Management (CRM)بیشترین اثرگذاری در اولین برخورد Making a Great First Impressionبرگزاری جلسات اثر بخش Running Effeective Meetings گوش دادن فعالانه Active Listeningمزایاایجاد درک بهتر بین افراد و گروه هاکاربردهااگر ایده ی تکنیک پنجره Johariرا برای تیم خود شرح دهید؛ در درک ارزش خودافشایی، به آن ها کمک می کنید و به تدریج آن ها را به ارائه و پذیرش بازخورد، تشویق می کنید. اگر این کار را با دقت لازم انجام دهید؛ روابط موجود بر پایه اعتماد بیشتری بازطراحی می شوند، مشکلات برطرف شده و اثر بخشی کار تیمی بالا خواهدرفت.معایب

اسلاید 7: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 8: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان