صفحه 1:
صفحه 2:
۱ بنج درس بازاربابی از خوزه
مورینیو (آقای خاص)
/
صفحه 3:
بازاریابی
بازاریابی به عنوان یک علم بهره بردار, ظرفیت وسیعی برای خود آیچاد کرده است.
آنچه در طول سالهای اخیر نیز نصیب این رشته از مطالعات علمی شده است. حاصل
همین ظرفیت پذیرش است. تازگی و طراوت این رشته از مطالعات علمی نیز مرهون
همین الگوبرداری است از آنچه می تواند به رشد بازاریابی بیانجامد
بازاریابهای خوش ذوق د ن فوتبال و بازاریابی مشابهت های فراوانی وجود
دارد؛ میدان ورزشی. صحنه ی را جوانمردانه است. آنانکه با جسارت و جنکندکی
ظاهر شوند. پیروز میدان خواهند بود؛ تیمی که فشارها و بحرانها را مدبریت کند,
ءفرجام بازی را به نفع خود تغییر خواهد داد
صفحه 4:
3
بازاريابى و فوتبال 3 722
آنانكه عاشقانه وارد ميدان مسابقات مى شوند. احترام حريف را بزّمئن|انكيزند و بسيارى
مشابهت هاى ديكر كه مى توان در بازار و بازاريابى سراغ آن را گرفت.
از اين رو بازاريابان بر آن شدند نا آموزه ها را از بزركان فوتبال بياموزند. خوزه مورينيوه
آقای خاص فوتبال. براى خود اصولى دارد كه برخى بازاريابان اين اصول را به هنكام
فعالیت حرفه ای در دستور کار خود قرار داده اند. این اصول کدامند؟
صفحه 5:
صفحه 6:
خوزه مورینیو ۱
آقای خاص فوتبال جهان. تابستان امسال راهی فوتبال جزیر: ماود تا هدایت
تیم فوتبال چلسی را بر عهده كيرد تیمی که پیش از این نیز ذر فاصله ی بین
سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ سرمربی بوده است.
به كواه بسیاری از طرقداران ۰ منتقدان » بازیکنان و مرییان فو 0000|
اکنون یکی از بهترین مربیان فوتبال است و حضور وی در هر تیمی آن تیم را
متحول خواهد کرد.
مورینیو کار خود را درفوتبال به عنوان یک بازیکن آغاز کرد اما خیلی زود بازی
كردن را رها كرد و تصمیم گرفت وارد دنیای مربیگری شود
5
صفحه 7:
(6
الا یک ستاره
او پس از مربیگری در چند تیم جوانان. کار خود را به عنوان مرجم سر بابی
رابسون و سپس لوئیس ونگال در تیمهایی همچون اسپورتینگ لیسبون » يورتو و
بارسلونا پیش گرفت. نام این مربی پرتغالی با نام پورتو گره خورده است. زیرا برای
اولين بار در پورتو بود که مورینیو به چهره ی سرشناس در فوتبال اروپا و جهان
تبدیل شد. وی پس از پورتو به چلسی رفت و سپس راهی اینترمیلان
موربنیو پس از دو فصل در اینتر و تکرار افتخاراتش با این
باشگاههای جهان یعنی رثال مادرید رفت و توانست در |
صفحه 8:
6
1 27
آقای خاص
* در بیستم ماه می سال جاری فلورنتینو پرز رئیس باشگاه رثال مادژید اعلام کرد که
نیو پس از توافقی دو جانبه از اين تیم جدا خواهد شد. آبلّهای لندن مقصد
بعدی آقای خاص است. شهرت خوزه مورینیو او را به چهره ای فراتر از یک مربی
فوتبال تبدیل کرده است و افراد زیادی در حوزه های مختلف سعی کرده اند از
ویژگیهای فنی و رفتاری وی الگوبرداری آگاهانه کنند.
صفحه 9:
برندی به نام مورینیو
* مطمئنأ آموختن از فردی که در مدتی نسبتاً
کوتاه از فردی ناشناخته به برندی معروف در
دنیای فوتبال تبدیل شده است. می تواند بسیار
مفید واقع شود. این موضوع بویژه برای بازاریابان
که شناساندن خود و محصولشان به مشتری و
ساختن برند فردی و سازمانی می تواند نقش
مهمی در موفقیت حرفه ای آنهاایغا کند از
اهمیت بسزایی برخوردار است. در پاسخ به
پرسش که بازاریابان می توانند
زی از خوزه مورینیو پیاموزند
می توان به پنج مورد زیر اشاره کرد:
صفحه 10:
نترسید نطرتانرا ]۴۹۲
.«صراحتاعلام کنید
* در پی رکود اقتصادی بسیاری از برندها و بازاریابان از ترس فلج شدهآند: خواه این ترس در
پی از دست دادن سهم خود در بازار به نفع رقبا و واگذاری مشتریان و63 با در سطحی
شخصی با خطر اخراج از حرفه خود ار تباط یابد. بازاریابان از پذیرفتن خطر طفره رفتهاند .
* نه فقط مورینیو به عنوان یک مربی در قطبی کردن عقاید تجربه بيدا كرده. بلكه به نظر
میرسد که از ترسی که در دل بسيارى از بازمانددها رخنه كرده. مبرا است. او درباره.
احتمال برکناری خود. گفته كه جنانجه باشكاه تصميم بكيرد كه به خاطر كسب
به من را بركنار كند . اين بخشى از بازى است. در اين صورت من يك ميليونر خواهم بود و
البته پس از چند ماه مدیریت یک باشگاه دیگر را بر عهده میگیرم . ( مصاحبه با 6 5 8)
صفحه 11:
.نترسید ن_ظرتانرا با صرلحلعلا/
موريئيو هيج گاه از به زبان آوردن نظر واقمی اش باکی ند ۱۳۱
رسماً به عنوان مربی چلسی اعلام شد. در مصاحبه ای گفت:
« چلسی بوی تعفن رافا بنیتز (مربی سابق چلسی) را می دهد.»
درست است که بیشتر بازاریابان در صورت اخراج شدن فیلیوثر نخواهند ۱۳۰
باشيد که اگر بخواهید مطابق میل هیچ کس رفتار نخواهید کرد. کسی که بخواهد همه را از خود
رای کم دارد محکوم به شکست است.
ندق پیش پس از آنکه
صفحه 12:
ل ی تن
ضروری است . ترس بزرگترین مانع رسیدن به هد ۱۳
رویارویی با ترس های خود را جزئی از عادت هابتال ۱۱
6
شرایطی اين كار را انجام دهيد.
صفحه 13:
* اگر مورینیو کتابی در حوزه ی کسب و کار می نوشت. مطمئناً me: ی او این
بود تصور کنید همیشه از سوی دشمنان ما۳۳
نانش می گوید: «ما بهترین هستیم. اصلا برایمان مهم نیست که همه از ما
صفحه 14:
صفحه 15:
ز تیم خود محافظنک نید - 3
شاید یکی از بدترین آثا
1 0
كروهى ترجيح داده مى شود. ابن موضوع در سطوح بالاتر حتى رهبرى يك سازمان را نيز با
خطر روبه رو مى كند.
كسانى كه طرفدار سرسخت موريني
نقطه با یکدیگر اشتراک دارند و
به وجود می آورد.
هستند و بای که به نت از cg
صفحه 16:
.از تیم خود محافظتک نید -3
شخصیت خاص موریتیو باعث می شود انتقادهای دیسا ۱۳
این فشار سخت رسانه ای از روی بازیکنانش برداشته شود و آنها با SFE بیشتری وارد
inst alae
مورینیو انتقادها و فشارها را به جان می خرد تا بازیکنانش با آرامش خاطر کار کنند و آنها
نیز سعی می کنند با فداکاری و تلاش بیشتر برای تیمشان جواب این از خود گذشتگی آقای
خاص را بدهند.
صفحه 17:
به مستطیل سبز
نياق فراوانى كه مورینیو به فوتبال دارد غیرقابلانکار است. اشتلی و[
بر آن پیروز شود.
ر زیاد است که گویی هر مسابقه برای او مانند جنگی است که
*_مورینیو جمله معروفی دارد که در آن می گوید:
«به مدل موی من نگاه کنید. من برای جنگ آماده هستم.»
آنچه انجام می دهند اهمیت می دهند و فارغ از نتیجه ای که به دست می آید عاشق
کارشان هستند. 1
صفحه 18:
۱ sult
ات جار در جایی گفته است
ار خ
1 عن كل دود راد اح لشتكه معتقد باشيد آذ ey.)
مادم لستو تتنها رله لنجام دادنک ار ريد ۱۳ ae
Mis 1
انب اشید. لگر هنوز
>
به لينحسنرسيدم !,
بيد سرجايتان]رلم ننشينيد
صفحه 19:
5- قوانین برای شکسته :
وجود امده اند.
*_قوانین دست و پاگیر هیچ گاه نتوانسته اند جلوی مورینیو قد علم کنگا
در حالی که از تماشای بازی محروم شده بود با لباسی که شناخته ت
بازی تیمش را تماشا کرد. هیچ قانونی نمی تواند جلوی تعهد و اث
شدن را بگیرد.
* در دوره ای که توجه بیشتر به مشتربان به یکی از اصول بسیار مهم در
است محدود كردن خود به قوانين دست و ياكير باعث فاصله كرفتن هراجه /
مشتريانش خواهد شد.
صفحه 20:
* نشریه توسعه مهندسی بازار سال ششم آذر و دی /)
ce
مقاله « پنج درس بازاریابی از خوزه مورینیو
صفحه 21:
صفحه 22:
aes اكزابه دتبال
شغل راحت
بودم در پر ال
مي ماندم.
صندلي هاي
wl زیبا , جام
Pee eye
.حكمراني
حال 52 ۳۳
منفور هستم اين
هشکل آنهاست نه
.مشکل من
ترس واه ما۳
که در فرهنگ لغات
فوتبال من جايي
ندارد