کسب و کار مدیریت و رهبری

پنج ستاره – five star model

101-five-star-model

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پنج ستاره – five star model”

پنج ستاره – five star model

اسلاید 1: پنج ستارهfive star modelMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانپنج ستارهنوعمدلمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / طراحیموضوعتغییرات و سازمان / استراتژیسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: مدل ستاره برای اولین بار توسط J.Galbraith به‌عنوان چارچوبی برای طراحی سازمان معرفی شده است. در این مدل پنج عامل اصلی راهبرد، ساختار، کارکنان، فرآیند، پاداش، رفتار، فرهنگ و عملکرد در طراحی سازمان دخالت داده شده است و تاثیرگذاری آنها بررسی شده است: 1-راهبرد راهبرد، فرمول سازمان برای پیروزی است. راهبرد اهداف و مقاصد سازمان را برای تحقق ارزش‌ها و چشم‌انداز و ماموریت سازمان مشخص می‌کند. راهبرد محصولات یا خدمات قابل ارائه به مشتریان را به تصویر می‌کشد و مزایای رقابتی سازمان را مورد توجه قرار می‌دهد. راهبرد حاوی دستوراتی مشتمل بر الزامی‌ترین فعالیت‌ها برای کسب موفقیت سازمان است و به‌طور مستقیم بر طراحی یک سازمان تاثیرگذار است. 2 -ساختار ساختار در هر سازمان جایگاه قدرت و اختیار را تعیین می‌کند. سیاست‌های تعیین ساختار ممکن است به حوزه‌های زیر برگردد: •تخصص: نوع و تعداد شغل‌های تخصصی؛ •شکل: محدوده کنترل در هر سطح سلسله مراتبی؛ •توزیع قدرت: توزیع قدرت در بعد عمودی اشاره به مفاهیم کلاسیک قدرت دارد، هرکس به راس هرم سازمانی نزدیک‌تر باشد، به قدرت نزدیک‌تر است؛ اما در بعد افقی، اشاره به توزیع افقی قدرت در میان کارکنان دارد. •گروه‌سازی: پایه و اساس شکل‌گیری گروه‌ها (وظیفه، محصول، فرایند، بازار یا جغرافیا). 3 -فرآیند اطلاعات و فرآیندهای تصمیم‌گیری نیز عامل موثری در طراحی سازمان است. اگر ساختار سازمانی را به‌عنوان آناتومی سازمان فرض کنیم، فرآیندهای سازمان را می‌توان به‌عنوان فیزیولوژی یا عملکرد آن لحاظ کرد. مدیریت فرآیند‌ها به دو صورت عمودی و افقی است:

اسلاید 4: •فرآیندهای عمودی: نشان‌دهنده تخصیص منابع کمیاب از بودجه و استعدادهای سازمانی است. فرآیندهای عمودی معمولا شامل برنامه‌ریزی کسب‌وکار و تامین بودجه است. معمولا برنامه‌ریزی برای تخصیص منابع به تحقیق و توسعه، آموزش و توسعه و سرمایه‌گذاری است. •فرآیندهای افقی: نشان‌دهنده فعالیت‌های روزمره مدیران تلقی می‌شود و طیف وسیعی از اقدامات سازمانی را شامل می‌شود. هر دو شکل فرآیند بر تصمیم‌گیری در چگونگی طراحی سازمان تاثیرات مستقیم دارد. 4-پاداش هدف از نظام پاداش در سازمان، هم‌سو کردن اهداف کارکنان با اهداف سازمانی است. معمولا پاداش در کارکنان انگیزه ایجاد می‌کند و مشوقی قوی برای انجام اهداف استراتژیک است. نظام‌های پاداش در سازمان مواردی چون تعیین حقوق، ارتقا، پاداش، تسهیم سود سازمانی، اختیار خرید سهام با شرایطی خاص و دیگر موارد را شامل می‌شود. در ابزار مدل ستاره تاکید بر این است که نظام پاداش باید با ساختار و فرآیندها متناسب و در جهت تحقق اهداف استراتژیک سازمان باشد. 5-خط‌مشی کارکنان این عامل بر سیاست‌های سازمان در مورد موضوعات مرتبط با منابع انسانی شامل جذب و استخدام، به‌کارگیری، آموزش و توسعه و موارد مرتبط دیگر است. اتخاذ و اجرای سیاست‌های صحیح در حوزه کارکنان قابلیت‌های سازمان را برای اجرای استراتژی‌ها بالا می‌برد. یک سازمان منعطف نیازمند کارکنانی انعطاف پذیر است. سیاست‌های مرتبط با کارکنان به‌طور همزمان قابلیت‌های سازمان و افراد را ارتقا می‌دهد. ابزار مدل ستاره تاکید دارد که با در نظر گرفتن پنج عامل اشاره شده، رهبران قادر خواهند بود بر رفتار کارکنان که شامل فرهنگ سازمانی و نحوه عملکرد آنها در سازمان است، تاثیرگذاری داشته باشند. فرآیند طراحی ترجیحی از ترکیب دستورات زیر تشکیل شده است: a)راهبرد؛ b)ساختار؛ c)فرآیندهای کلیدی؛ d)افراد کلیدی؛ e)نقش‌ها و مسئولیت‌ها؛ f)سیستم‌های اطلاعاتی؛ g)آموزش و توسعه؛ h) فرصت‌های شغلی. ساختار بستگی به تنوع کسب و کار دارد: آیا بر پایه محصول است یا خدمت؛ آیا از یک خط تولید استفاده می‌کند یا چندین خط تولید یا بر روی یک بخش بازار فعالیت دارد یا چندین بخش. کسب و کار تک خط می‌تواند متکی به ساختار کاملا عملکردی باشد، یا یک ساختار کاملا فرآیندمحور، یک ساختار کاملا جغرافیایی، یا ترکیبی مابین ساختار جغرافیایی و عملکردی. پس از این طراح سازمان یک ساختار پایه انتخاب می‌کند، لازم است روابط جانبی به منظور غلبه بر وجوه منفی طراحی به آن اضافه شود.

اسلاید 5: ابزارهای مرتبطساختار به دنبال راهبرد structure follows strategy مزایامدل ستاره تاکید دارد که طراحی سازمان بیشتر از چارت سازمانی و تخصیص حقوق کارکنان به حقوق جایگاه‌هاست. مدل یک ابزار توصیفی است که از چشم‌پوشی‌کردن جنبه‌های مهم در طول فرآیند طراحی جلوگیری می‌کند. فرآیند طراحی، خودبخود، یک فرآیند تغییر سازمانی است و باید مانند آن مدیریت شود. گالبریت روشن نمود که راهبرد سبب حرکت ساختار سازمانی است. اگر آینده صنعت تیره است، یک سازمان باید فرآیندهای سطح پایین خود را بهینه نماید، بیشتر از آنکه ساختارش را اصلاح کند تا زمانی که آینده وضعیت را روشن سازد. نمایش سازمان‌ها به عنوان پردازنده اطلاعات و تصمیم‌سازی برای تحلیل و طراحی ساختار سازمانی مفید بوده است.کاربردهااین مدل ابزاری برای طراحی ساختار سازمانی است، که در آن سازمان بیش از یک چارت سازمانی و به صورت پردازنده اطلاعات و محیط تصمیم‌سازی در نظر گرفته شده که نقش‌ها، عملکردها، اهداف و فرآیندها را باید همزمان در نظر گرفت و به ساختار مطلوب رسید. این مدل قابل استفاده برای سازمان‌های مختلف از حیث عملکردی، فرآیندی و ... است.معایباساس مدل بر پایه استدلال است و فاقد پایگاه تجربی است. گالبریت فرآیند طراحی سازمان را مانند یک صفحه سفید کاغذ در نظر گرفته است که در آن تاریخ به عنوان ورودی برای فرآیند طراحی بی‌اهمیت است. مدل بدنبال فرضیه «ساختار به دنبال راهبرد» است. راهبرد جهت را تعریف کرده و ضوابط را برای انتخاب یک ساختار سازمانی مشخص می‌کند. گالبریت راهبرد را محدود به پایه داخلی سازمان نموده و تحلیل‌های اقتصادی را به عنوان عامل بیرونی شامل نمی‌شود. در حالی‌که یک ساختار جغرافیایی باوجود اتخاذ بهترین راهبرد، بدلیل هزینه بالای سازمان در ایجاد ساختار توان رقابتی‌اش را در بازار از دست بدهد.

اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان