صفحه 1:
به نام خدایی که در این نزدیکی است
صفحه 2:
۳
PLS CULL Ilo Sees eA eee
تهیه و تنظیم: معماری نسب
صفحه 3:
سر فصل ها
۱ محیط کار چیست ۶ مهارت های برقراری ارتباط Pe
۲ ساختار محیط کار ۷ آنتترش در محيط كار
۳ انواع ارتباطات انسانی در محیط کار ۸ عوارض ناشی از استرس
۴ ارتباط چیست 4 اثرات استرس بر روابط انسانی در محیط کار
۵ چگونگی برقراری ارتباط موثر در محیط کار .راه های کنترل استرس
صفحه 4:
زندگی و محیط اطراف ما داتم در حال تغییر است
P تفییر, لزوما همیشه خوب نیست
امه تغییری کهبرای آن آماده تباشیمه حتما ید اس
صفحه 5:
* بدون شک. یکی از تغییرات اساسی زندگی هر انسانی, افزايش سن است
* در مقطعی از زندگی. انسان برای تأمین نیازهای مادی و معنوی خود. باید کار کند
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
> از بين محيط هاى مختلف کاری در رشته خودتان. دو محیط را به دلخواه انتخاب كنيد و
نموداری مشابه شکل ۰۱-۲ بر اساس ویژگی ها و خروجی های آنها را رسم کنید.
صفحه 11:
الراكاك 22 كا
مجموعه قوانین و مهارت های غیر فنی مورد نیاز برای فعالیت در یک
محیط کار الزامات محیط کار گفته می شود.
«22۹9
حاضر شدن در محل كار رعايت ساعات كارى رعایت اصول ایمنی داشتن حداقلی از
در وقت مقر مقرر شده مهارت
صفحه 12:
صفحه 13:
در بين ويزكى هاى محيط كارء نيروى انسانى از اهميت بسيا
برخوردار است.
صفحه 14:
">
ابم
صفحه 15:
< به طور کلی انسان ها دارای دو دسته ویژگی می باشند:
* ویژگی ها و اخلاق فردی
مهارت فنی: دقت. لاش. تعهد کاری و
< ویژگی ها و اخلاق اجتماعی و گروهی
ld -
برخورد با همكاران: كار تيمى: اخترام كذاشتن به ديكران: رعايت قوانين: فداكارى و
5 5 تقویت ویژگی ها
براى كسب موفقيت در یک محیط کار, بايد علاوه بر بهبود ویژگی های فردى. براى تقوبت ویژگی های
اجتماعى خود نيز تمرين و تلاش كنيد.
صفحه 16:
تصور کنید برای اجرای
ee 00
صفحه 17:
در محيط كارء كدام ويزكى . فرد را متخصص و
nee ae) ل SoS ROS Serre Sti
صفحه 18:
* .سلسله مراتب محیط کار
P نموداری است که جایگاه افراد و نحوه ارتباط افراد با یکدیگر را در محیط کار مشخص می
——
2
۱0
صفحه 19:
“ به نمودار صفحه قبل توجه pallens ازاین نمودار دارید؟ در بالای
,دار مسئولیت افراد سنگینتر و وظیفه شان کلان تر است. در پایپ دار
مسئولیت افراد کمتر و وظیفه شان جزئی و سبک تر می باشد.
صفحه 20:
د 5
ول زیر سمت های موجود در یک هنرستان را نشان
میدهد. با توجه به نوع سمت. جدول زیر را تکمیل نمایید
معاون فنى
صفحه 21:
قوانین نمودار سلسل JS
۳ ۱ به هر مستطیل یک مرتبه کاری می گویند.
۳ ۲ مرتبه هایی که کنار یکدیگرند ولی با هم
٠“ فلش (خط) ارتباطی ندارند. مستقل از یکدیگرند.
“« ۳. هر مرتبه دستورات را از مرتبه بالاتر خود مى كيرد.
۴ حین برخورد با مرتبه بالاتر از خود همواره باید مدب
بایستید و با اجازه او بنشینید.
* ۵. دستورات کاری فقط از مرتبه های بالاتری که در
سلسله مراتب شما قرار دارند قابل صدور است.
صفحه 22:
>
>
>
>
>
با توجه به قوانین که در بالا بیان شده و شکل ۱-۵ به سوالات زیر پاسخ دهید:
1. هنرجویان پایه دهم رشته ب. مسائل و مشکات آموزشی خود را باید با چه کسی هماهنگ کنند؟
۲. آیاانباردار کارگاه ب می تواند برنامه درسی گروه ب را مشخص نماید؟
۳ آیا سرپرست کارگاه رشته ب برای مرخصی رفتن می تواند از دفتردار هنرستان اجازه بگیرد؟
۴ در صورت حضور نداشتن مدیر هترستان؛ سرپزست کارگاه ب برای خل مشکات کارگاهنش باید از
چه کسی کمک بگیرد؟
صفحه 23:
> برای مخاطب قرار دادن مرتبه بالاتر هیچ گاه از اسم کوچک استفاده نکنید. افعال
باید همواره جمع باشند.
« استفاده از نام کوچک. افعال مفرد و الفاظ صمیمانه برای افرادی که همه مرتبه شما
هستند به شرط رضایت اپشان بلامانع است.
صفحه 24:
ترا ایس کرادت ی با ی
|00
Cam) 270779
Ca¥)
مدیریت کار خانه.
علج حلت ) ( تولید. تاه تساج
۳6 هه هذه هله
1 8 1
BH CD EHS GA) Gs) cp
صفحه 25:
25
ear
فروش و
5
es
nhl
كننول كيفيت
سول تا اکن مدید اه
نیروی شافل
تس
a
Aman
كاك فوش وا
۳
سوست لز
سوست بلي
متفر
sso
Mae
seus
ite
تین ره ای ی نوی
ون سول دای کی
a) ی سرد ره در وی
۳
۳
+* كنول ووودو خيوج كلاو Sn
کول سم یت مد کر
ی وجلبمشتی
فيو محصول و Deno
oe
کرت رنه وش اراس فش
کل یی تلد
اتب سرمت ورد
Shea I goat
كنول ولي تيؤعاق م که
|
eres
fate et یدای ان
یت دوهی ی ریک
سای رو
pone روج نود
؟* کل کیت محمولت
یدمص وتو سیر مج رش
رن
وش ای
a
ete
کرک ادها
رخف
مت عم
ومد ای که
ese
فوش و ملعت
aa
eae
eee
۳
يسني و لنت
shat
Aa
رین
سول
او وی
کزان ود
ee
oso
۳
ری ی
وض بلكل
ااي شري
pines
وظايف
emda دی"
ملق ره
رز تلد سایق سیگ
احد فوش
١ شتا يؤل اح وليه
تین بای سیم
neste atone
Seine pe
«١ تعينرى [ مساك و تجهيرت
كنول وى تمهت
مش و کل ترا یت
Sane
ede lsat
Fats
ان تبرت ون بت
ا مو ويه ويد
aos
مدويت عله
ايت وبهداشت
eee
بويت لمهي
الى مل
صفحه 26:
۲ ۲ ۲ ۲ ۲ ۳
فرض کنید در محیط کار نشان داده شده در شکل قبل استخدام شده اید. با توجه به شکل صفحه قبل به
سوّالات زیر پاسخ دهید:
به تناسب نوع رشته تحصیلی خود . در کدام واحد.جذب خواهید شد؟
برای گرفتن معرفی نامه (مثلً بای بانک) به کدام واحد مراجعه می کنید؟
اگر به خدمات رسانی رستوران اعتراض دارید به کدام مسئول باید مراجعه کنید؟
برای اطلاع از امکانات ورزشی و نحوه استفاده از آن به کدام واحد مراجعه می کنید؟
در صورت مشاهده رفت و آمدهای مشکوک. به کدام واحد اطلاع می دهید؟
مرخصی را از چه کسی یا چه واحدی باید درخواست کنید؟
صفحه 27:
با جنتتو ججنو در اینترنت: به کمک کلیند واژه هایی مائند نمودار سنازمانی؛ چارت:
سازمانی. مدل های دیگری از نصودار و ارتباطات كارى را بيدا كنيد وبا شكل8-١
ws accuse
صفحه 28:
یت با توجه به رشته تحصیلی خود به واحدهای کاری مرتبط و فعال. در شهر خود
مراجعه و تموذار سازمانی مشابه با شنکل ۱-۶ برای آن واحذها رسم نمایید.
همواره به خاطر داشته باشید نمودار ارتباطات واحدهای محیط کار, نمودار سلسله
مراب محیط کار نیز محسوب میشود و تابع قوانین آن است.
صفحه 29:
JS eee اد EA
* ارتباط داشتن با سایر انسانها یکی از نیازهای زندگی اجتماعی است. در محیط کار نیز
برقراری ارتباط صحیح. یکی از الزامات حضور موفق در محیط کار است.
صفحه 30:
الرقاطالت الماع در محيذا
کار در دو گروه تعریف می
:“شوند
صفحه 31:
* ارتباط عبارت است از کوششی آگاهانه و با قصد قبلی که با هدف تعامل؛ تبادل اطلاعات؛
انتقال تجارب. نفوذ در دیگران, هدایت تفکر و باور افراد. انجام شود.
صفحه 32:
۱
< تعامل
<* تبادل اطلاعات © ©
“ انتقال تجارب
۶ نفوذ در دیگران
“« هدایت تفکر و باور افراد ۳
صفحه 33:
روش های ارتباط
۱۷/6۲۳۱ کلامی *<
Non- 005 .¢ “
Verbal
6 خ#
ase
Os
9 (7
صفحه 34:
P مهارتی است که با بیان جملات مناسب. ارتباط برقرار می گردد.
@
هه 9 ۰ 6
ne 1 fu
۴ ri” اللا
(Asc...
صفحه 35:
>
فقط با تغ حالات چهره و حرکات بدن»
روشی است که بدون استفاده از کلمات و فقط با تغییر در 2
مطلب منتقل و ارتباط برقرار می شود.
4 هم ”رم اا ليا
م م ۱7 ١1
صفحه 36:
صفحه 37:
>
برداشت خود را از هرکدام از حالت های تصویر ز
ير بنويسيد. نتيجه را با برداشت دوستان خود
مقایسه کنید. در چنند تصویر نظر یکسانی دارید؟
صفحه 38:
* به طور کلی برقراری ارتباط با دیگران از دو بخش تشکیل شده است؛
چگونگی برقراری ارتباط مؤثر
۱ -ارسال پیام
۲- دریافت پیام
مهمترین نکته در برقرلری ارتباط آن است که پیام به روش مناسبی ارسال شودبه طوری که برداشت طرف مقابل,
منطبق با هدف برقراری ارتباط باشد.
صفحه 39:
نکته مهم: ارتباط موتر و موفق. به ارتباطی ۶
از برقراری آن ارتباط دارده دست پیدا کند.
صفحه 40:
“ دو مثال از ارتباطات مؤثر و موفق و دو مشال از ارتباطات ناموفقی که تا کنون داشته
ايد. بيان كنيد. دلايل موفق بودن يا نبودن خود را بنويسيد.
صفحه 41:
* در محیط های کاری ارتباطات بین افراد به دلایل مختلفی می باشد به عنوان مثال
درخواست از مقام مافوق , مکالمه معمولی و يا تذکر دادن به همکاران در رابطه با یک
موضوع. در هر نوع از اين ارتباطات نکات و اصولی باید مورد توجه قرار گیردکه در ادامه
تشریح شده است.
صفحه 42:
نوع اول- آشنایی و اولین برخورد با همکاران
>
همواره 4 خاطر داشته باشید
ذهنیت همکاران از شماء در همان برخورد اول شکل می گیرد. اگز رابطه ای برای اولین بار
به درستی برقرار نشود. تا مدتی طولانی قابل اصلاح و ترمیم نخواهد بود.
صفحه 43:
و
لك هو سلام"کزمن پیش دسعن
دست خود را برای دست دادن جلو بیاورید (مگر در برخورد با مقام مافوق).
۳- خودتان را معرفی کنید (نام و نام خانوادگی».
۴- هنتگام گفتو گنو با همکارتان؛ به صورت لو نگاه کنید. بهتر است به جای خیره شدن در چشمان او اجنزای ضورتش را نیز نگاه کنید. به
هیچ وجه هنگام صحبت. به اطراف نگاه نکنید (مگر در مواقع اضطراری).
۵- هنگام صحبت کردن همکارتان, با دقت به او گوش کنید. سرتان را هر چند وقت یکبار به علامت تأیید تکان دهید. به هیچ وجه حرف
او را قطع نکنید.
۶- نرم و مایم سخن بگویید.
۷- همواره لبخند به لب داشته باشید.
۸- نام طرف مقابل را به خاطر بسپارید و هنگام صحبت کردن با او وی را با نام مورد خطاب قرار دهید. با ايبن كار. اعتماد طرف مقابل
بیشنتر جلب ميشود.
صفحه 44:
44
شنایی با طرف مقابل ابراز خوشحالی کنید.
* ۱۰-به آراستگی ظاهر و نظافت شخصی بسیار اهمیّت دهید. (لباس مرتب و تمیز:موهای منظم. دندا نها و دهان ياكيزه. معطر
بودن)
ان
۱۱-اگر جلسه ای برگزار شد خودکار و دفترچه یادداشتی به همراه داشته باشید ونکات مهم را یادداشت کنید.
< ۱۲- پشت میز صاف و مرتب بنشینید .کچ شدن. لم دادن يا گذاشتن دست زیرچانه مناسب نیست.
P ۱۳- هنگام دست دادن دست طرف مقابل را به ملایمت بفشارید.
* ۱۴-هنگام صحبت از نام خانوادگی طرف مقابل برای مخاطب قراردادن او استفاده کنید. مگر آنکه همکار شما خود را با نام
كوجك مسرفی کرده باشد.
* ۱۵- از الفاظ رسمی و افعال جمع استفاده کنید.
۳ ۱۶گر نام و سوابق او را قبلاً
* ۱۷-بین نیم تا یک متر از همکارتان فاصله بگیرید. به این فاصله حریم ارتباطی گفته می شود.
ده ایده در برخورد اول از نکات مثبت او تعریف کنید.
صفحه 45:
رتباط با مقام مافوق
P ۱-در سلام کردن پیش دستی کنید.
“« ۲- هنكام سلام , اندکی سر خود را به حالت احترام فرود آورید. خصوصاًاگر از نظرسنی از شما بزرگتر باشد.
۳- هرگز برای دست دادن پیش د: نيد. اكر مقام مافوق دستش را جلو آورد به دست او را
بقشارید و تا دیبت شما را رها نکروه اسست:شها دببت خود را تگشید.
۴- حداقل حریم ارتباطی یک تا یک و نیم متر را رعایت کنید
۵- برای سخن گفتن اجازه بگیرید.
۶-به هیچ وجه شوخی نکنید.
/ا- همواره آراسته ظاهر شويد.
۲ ۲ ۳ ۴
صفحه 46:
Re VE YE Sag, | RE ge ye“
v
46
۸-به هیچ وجه صحبت او را قطع نکنید.
-٩ اگر به اتاق یا محل کارش م یروید تا اجازه نداده است. ننشینید.
۰- تبسم در چهره داشته باشید.
)1-1 مقام مافوق عصبانی است. شما نیز چهر های جدی بگیرید البته بدون اخم و باحترام).
۲-هنگام ایستادن» ضاف بایستید و دست در جیب خود نکنید: بهتر است دست"هاجلوی شکم و روی هم قرار بگیرد.
۳- هنگام حرکت کردن یک قدم پشت سر او حرکت کنید.
۴- در هنگام عبور از درها (ورود وخروج) اجازه دهید ابتدا او حرکت کند.
۵- اگر جلسه ای دارید حتماً خودکارو دفترچه همراه داشته باشید ویادداشت بردارید.
۱۶- همواره با نام خانوادگی و استفاده از الفاظ رسمی او را خطاب قرار دهید. مانندجناب آقای اسرکارخانم. فعل ها همگی به صورت جمع
باشد.
۷-با صدایی ملایم» لحنی مودبانه ولی محکنم و صریح صحبت کنید.
۸ هنگام نشستن روی صندلی يا مبل, صاف بنشینید روى د لی لّم ندهید و پایتان را روی هم نیندازید.
صفحه 47:
صفحه 48:
beg eer ree لله
“ ۱- در سلام پیش دستی کنید و دست خود را برای احترام جلو بیاورید.
۲- در صورت وجود رابطه دوستی صمیمانه می توائید همکاران خود را با اسم کوچک افعال مفرد و
الفاظ صميمانه خطاب كنيد
“« ۲- حداقل حریم ارتباطی نیم متر را رعایت کنید.
“« ۴- در محیط های غیرکارگاهی به هيج وجه با صدای بلند صحبت
کارکتان محسوب می شود.
کار تجاوز به حقوق سایر
* ۵- هنگام حرکت هم دوش یکدیگر حرکت کنید.
صفحه 49:
49
“7 ۶هنگام نشستن به او تعارف کنید.
# ۷-پشت سر سایر همکاران به هیچ وجه بدگویی نکنید و اسرار آنها را برملا نسازید. اين کار غیر از آنکه لز نظر اخلاقی بسیار ناپسند است:
بی اعتمادی همکاران به شما نیز می شود. خداوند در سوره مبارکه حجرات آیه ۱۲ می فرمایند
P ای اآذین َو انوا گثیرآمن ال ان بعض الم و لانَجَسَّسُوا و لايَفتبْ بَعْضْكُمْ بَغضاً
ای کسانی که ایمان آورده ایدا از بسیاری از گما نها بپرهیزید . چرا که بعضی از گما ن ها گناه است. و هرگز (در کار دیگران) تجسس نکنید؛ و
هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند.
“7 ۸-در هنگام استراحت بذله گویی نمایید. (البته مراقب باشید به کسی بی احترامی نشود)
“7 ٩-از ارتباط غیر کلامی بیشتر استفاده کنید.
PP ۱۰- آراستگی و نظافت شخصی را رعایت کنید.
صفحه 50:
5 ۱- بهتر است درخواست خود را مکتوب کنید و آن را هنگام ملاقات با مقام مافوق.به او تقدیم کنید. در راهنمای
جوء تعدادی نامه نگاری پیشنهادی ارائه شده است. می توانید از آنها استفاده
<# ۲- تمامی نکاتی را که در بخش ارتباط با مقام مافوق بیان شده در اینجا نیز رعایت کنید.
*7 ۳- درخواست خود را با بیانی محکم و البته با لحنی مودبانه بیان کنید.
“« ۴- در صورتی که مقام مافوق علّت درخواست شما را جویا شد. درباره اش به روشنی و با صداقت توضیح دهید.
* ۵- معمولاً برای حضور یافتن در دفتر مقام مافوق, باید از دفتردار او وقت بگیرید (در محیطهای کاری بزرگ)
“7 ۶-اگر درخواست کمک به علت مشکلات خانوادگی دارید. به هیچ وجه ابراز عجز نکنید. اين گونه رفتارها معمولاً
هیچ تأثیر مثبتی برایتان ندارد و فقط باعث شکسته شدن عزت نفس شما می شود.
صفحه 51:
۱- خوب به حر فهای او گوش دهید. به هیچ وجه صحبتش را قطع نکنید.
۲-اگر مشکل پیش آمده به علت کوتاهی و کم توجهی آن همکار بوده است : به هیچ وجه او را ملامت نکنید.
جایگاه او قرار دهید تا مشکلش را بهتر درک کنید.
۴- خود را با او همدل نشان دهید.
۳- سعی کنید خود
>
>
>
>
>
۵- همواره خداوند را به ید او بیاورید و به او تاکید کنید از خدا کمک بخواهد و به او توکل کند. اين مسئله سبب آرامش او
می شود.
7 عفاصله خود را با او کم کنید. حدود ۲۰ تا ۵۰ سانتیمتر
صفحه 52:
52
“” ۷- مستقیم در صورتش نگاه نکنید.
“7 ۸-سعی کنید به او اطمینان دهید که محرم اسرار او خواهید بود.
أييد تكان دهيد تا مطمئن شود به حرف هايش دقيق كوش
“7 -هر چند لحظه سرخود را به عا
می دهید.
* ۱۰- همزمان که به حرف های او گوش می دهید. به راه حل های ممکن فکر کنید.
* ۱۱-به او امیدواری بدهید. (حتی اگر فکر می کنید احتمال حل مشکل کم است)
P ۱۲-اگر احساس کردید همکارتان اعتماد به نفس خود را از دست داده است. حتما نکات قوتش او را
به وی یادآوری کنید. این کار می تواند به بازیابی اعتماد به نفس اودکمک کند.
“ل #ان اكردبيان مشتكل:ظولاتى استه با استق غارچ از محیط کار با اواقزان يكذازيقا:
صفحه 53:
يا ايجاد ناراحتى
۱- به هیچ وجه پرخاش نکنید. اين مسئله به شدت جایگاه محترمانه شما
۲- سعی کنید اشتباه را با لبخند تذکر دهید (ولی محترمانه»
۳- به هیچ عنولن از الفاظ غیر محترمانه استفاده نکنید. زیرا علاوه بر حرمت شکنی متقابل, تأثیر خرف شما
8“
از بین خواهد برد.
“7 ۴-اگر خیلی عصبانی هستید. به هیچ وجه در آن لحظه تذکر ندهید. بهتر است:
الف-صبر کنید یا حتی محل را ثرک کنید.
ب- نفسهای عمیق بکشید.
ج- آب بخورید یا دست و صورت خود را بشویید.
د- با پرداختن به مسئله ای دیگر حواس خود را پرت
رمانی که قدری احساس آرامش کردید. بازگردید و تذکر دهید
صفحه 54:
زد
۵ -برای کاهش عصبائیت: از ذکر خدا غافل نشوید. در قرآن کریم به فرو خوزدن خشم توصیه اکید شده است و البته پس از آن بشارت به
پیزوزی و مرفتیت:داده شده است.
“8 ۶- تذکر را به گون های بگویید که غیر از شما و همکرتان ۰ فرد دیگری متوجه نشوداین روش تأثیر تذکر شما ر افزایش می دهد.
## ۷-اگر در محیط کاری به شما پی احترامی کردند . سعی کنید شما احترام طرف مقابل را حفظ نمائید. خداوند در سوره مبارکه فصلت آیه ۳۴
به پیامبر(ص)
5 ون مه ورس سوه و د قن بو 2 ری کم اور سفق
2 تشتوی الحسّنة و لا السَيْنَةَ ادفع Ge ll أخسَن فاذا oil عداوة كانه os حميم
هركز نيكى و بدى يكسان نيست: بدى را با نيكى دفع كنء ناگاه( خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است. گویی دوست گرم و
صتمیمین است:
این روش نه تنها جایگاه محترمانه شما را در ذهن سار همکاران به شدت ارتقا می بخشد. بلکه خود. بزرگترین ت
احترامی کرده است
يه براى شخصى است كه بى
صفحه 55:
نوع هفتم- ارتباط با همكاران و مقام مافوق حين وجود تعارض
PP تعارض به معنی در عرض هم قرار گرفتن است. از اين عبارت زمانی استفاده می شود که خواسته ها و انتظارات شما و
همکارانتان ظاهراً مخالف یکدیگر باشند.
* مثلاشما در محیط کار خود به شدت نیاز به سکوت دارید تا بتوانید بر روی کارتمرکز کنید. ولی همکار شما عادت دارد.
در حین کار آواز بخواند. به اين اختلاف شما و همکارتان تعارض گفته می شود.
صفحه 56:
برای برخورد با تعارض سه روش وجود دارد
* الف) باخت-باخت: در اين روش شما تلاش می کنید تا به همکارتان بفهمانید که عملش اشتباه است.او هم از رفتارش
دفاع می کند و آن را صحیح می داند. این روش جز ایجاد ناراحتی,نتیجه ای ندارد
“ ب) برد-باخت: در اين روش شما همانند روش قبل عمل مى کنید. فقط با اين تفاوت که همکارتان به اجبار و با ناراحتی
حرف شما را می پذیرد. این روش معمولاً خیلیی پایدار نخواهد بود» علاوه بر آنکه به روابط شما صدمه یز می زند.
ج) برد-برد: در اين روش شما ابتدا از صدای همکار خود به عنوان نقطه قوت او تعریف می کنید. ولی به او یادآوری می
كنيد كه نیاز به سکوت دارید. اين نياز را به صورت نقطه ضعف خود نشان دهید و محترمانه درخواست کنید همکارتان آرا
متر بخواند یا تعداد دفعات آواز خوانی را کم کند. در این حالت معمولاً شما به صورت دوستانه موفق به حل تعارض و یا
حداقل؛ کاهش آن می شوید. ضمن آنکه این روش می تواند به تقویت رابطه دوستی شما و همکارتان نیز منجر شود.
صفحه 57:
“ اين نوع از رابطه» زمانی اتفاق می افتد که شما پیشنهادی برای تغییر در محیط كارء قوانين
کاری, روش اجرای کار و ... داشته باشید. در این صورت احتمال مخالفت با پیشنهاد شما
زیاد است.
صفحه 58:
58
“« ۱ - نقاط منفی شرایط فعلی را پر رنگ کنید (لبته شرایط مثبت را نیز بازگو کنید).
cota cls YP دتان را پررنگ کنید.
« ۳- افراد یا واحدهایی را که از بحث شما سود می برند نام ببرید.
PD ۴- اگر تغییرات ایجاد شده را به صورت تصویری. جدولی و عددی نشان دهید. تأثیرگذاری بیشتری خواهد داث
“ ۵ ین تغییرات را به گونه ای نشان دهید که نفع گروه از نفع شماء بيشتر باشد. در غير اين صورت موفق نخواهيد :
“7 ع در صورث مخالفت طرف مقابل دلایل مخالفتش را کاملاً گوش کنید. سپس آنها را تا حدی تصدیق کنید. ولى مجدداً
نقاط قوت پیشنهادتان را متذکر شوید.همچنین اگر می توانید از راه دیگری یا با مثال دیگری از پیشنهاد خود دفاع کنید.
توجه داشته باشید. رد كردن صريح دلايل طرف مقابل؛ سب اقزایش شدت مخالفت با پيشنهاد شما می شود.
۷- در بیان پیشنهادتان عجله نکنید و آرامش را در بیان جملات رعایت کنید.
* ۸- جملات را به صورت مودبانه بازگو کنید تا تأثیرگذاری آن افزایش یابد
صفحه 59:
59
* ٩-از محی طهای کاری دیگری که مثلا شرایطی شبیه به پیشنهاد شما را به کار بسته و نتیجه مطلوب گرفت هاند. نام ببرید و
موفقی تها و نقاط قوتشان را یادآوری کنید.
* ۱۰-جملات کلیدی زير را استفاده کنید:
الف گر اشتباه می گویم شما آن را اصلاح کنید (معمولاً زمانی که دارید نکات مثبت پیشنهاد by نکات منفی موجود را توضیح می
دهید از اين جمله لستفاده كنيد).
ب- بگذارید چند پرسش را مطرح کنم تا مطمئن شوم (اين پرسش ها کمک می کند طرف مقابل, خود را در پیشنهادهای شما
شریک بدلند و کمتر مخالفت کند».
ج- صبر کنید توضیح بدهم. ببینید سخن شما را درست متوجه شده ام (از این جمله؛ در هنگامی که طرف مقابل بر خلاف شما
صحبت کرده است؛ استفاده می hag
صفحه 60:
P هنگامی که در محل کار شماً ارباب رجوع رفت و آمد می کند شایسته است موارد زیرزا مد نظر داشته باشید:
۱- خود را جای او بگذارید و او را فرستاده شده از سنوی خدا ببیتید.
فع نیازهای مردم را از نعمت های الهی بدانید که به شما عطا شده
oA Ble GI" الیگم من نقي الله علَيكُم قلا
حسین نوری)
“7 ۳-با لبخند با ایشان سلام کنید.
۴-باصبر و حوصله به سخنانش گوش دهید و هنگام صحبت به چهره او نگاه کنید.
۵ -اگر کار او به شما مربوط نمی شود با مهربانی او را راهنمایی کنید.
نیاز مردم به شنما از نعمت های خدا بر شما است؛ از این نعمت افسرده و بیزار نباشید (مستدرک الوسائل و
است. امام حسین علیه السلام می فرماید
مستنبط المسائل E
صفحه 61:
61
* ۶-اگر کار او در همان روز کاری به پایان نمی رسد فرایندانجام کار را به اختصار به او توضیح دهید.
۳ ۷- اگر اریاب رجوع بیماری سختی دارد یا کهنسال است در صورت امکان شایسته است تا حد امکان مراحل کاری او را
شخصاً انجام دهيد.
“7 ۸-اگر تعداد مراجعین زیاد است سيستم نوبت دهى براى ايث
نظر بگیرید.
-٩ ۳ وقت نماز و ناهار با سایر همکاران طوری هماهنگی کنید که خدمت به ارباب رجوع به طور کامل متوقف نشود و
هر چه سریع تر فعالیت از سرگرفته شود.
تهیه کنید و فضای مناسبی برای نث
* ۱۰- وقتی به هر دلیلی از اتاق خارج می شوید و درب را می بندید علاوه بر اطلاع رسانی به همکاران یادداشتی پشت
در قرار دهید و زمان بازگشت خود را بنویسید.
صفحه 62:
دهم- ار تباط با صاحب کار در منزل
“" زمانی که شما خارج از محیط کارگاه. کارخانه یا اداره برای انجام کار و خدمات به منزل کسی مراجعه کرده
ایذ شایسته است موارد زیر را رعایث نمایین:
“7 ۱ - قبل از مراجعه درباره اجرت کار اجمالاً صحبت کنید.
* ۲ -با هماهنگی و اطلاع قبلی به منزل مراجعه کنید.
“« ۳ -با لباس کار مرتب و تمیز و کلیه تجهیزات مورد نیاز به منزل مراجعه کنید.
“« ۴ - پس از مشاهده نوع کار مجدداً درباره اجرت صحبت کنید و همواره درآمد حلال و انصاف را درنظر
يريد
صفحه 63:
63
* ۵ -اگر انجام آن کار از تخصص شما خارج است این مطلب را با صداقت بیان کنید و صاحب خانه را به متخصص ارجاع
دهید.
۶ -صرفاً مشغول انجام کار خود بوده و از سخن گفتن درباره مسائل شخصی و خصوصی خانواده و نگاه ناپاک پرهیز
« ۷-اگر فعالیت شما تا زمان فریضه نماز ادامه داشت می توانید با هماهنگی صاحب خانه به نماز مشغول شوید.
“7 ۸ - از صاحب خانه انتظار پذیرایی نداشته باشید ولی اگر شما را اکرام کردند به شایستگی سپاسگزاری کنید.
٩ * -هنگام اتمام کار تمامی وسایل خود را جمع آوری کرده و ضا- یچ را
ل كل للك هم كنمو
2
صفحه 64:
۲
vv
شما در دوران زندگی و تحصیلی خود احتمالاً تغییر و تحولات متعددی را از تغییردر شرایط عادی زندگی خود
تجربه کرده اید. به موارد زیر دقت کنید:
شب امتحان
Caso دادن بستگان نز
ورود به مدرسه جدید
لحظه قبل از گرفتن کارنامه =—
: < .=
تغییر محل خانه و رفتن به آپارتمان یا محله جدید و ...
احساس خود را در تجارب بالا ب هخاطر آورید و بگوییدآنها نسبت به شرایط عادی خود چه تغییراتی در
زندگی شما ایجاد کرده بودند؟
صفحه 65:
* استرس عبارت است از مجموعه ای از واکنش های فیزیکی و عاطفی که در نتیجه 7
در زندگی فرد تجربه می شوند
ala
ل
“ زندكى انسان ها دائما در حال تغيير است
ندكى بدون استرس وجود ندارد
صفحه 66:
كن ار
| ترشح برخى
هورمون ها
أزاد شدن مواد قتدى
افزايش ضربان قلب
مر
4
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
یی بر ررالط سای در مح کار
مر كاهش كيفيت كار
1 كاهش اعتماد يه نفس
طرد شدن از طرف همکاران
صفحه 71:
صفحه 72:
صفحه 73:
عدم اعتماد به نفس
مشكلات جسمى
ترس (از شکست یا انتقاد)
مشکلات خانوادکی
خجالتى بودن
داشتن مسئولیت
بیش از مد توان
صفحه 74:
eS eS ne te
ناآشنایی و مجهم بودن نقش
i
Va فرد در ممیط کار
به تعویق افتادن پردافت
حقوق
5
کار طولانی مدت a
© سروصدا و شرایط نامناسب
فیزیکی محيط كار
هك
)وه(
ی
نبودن تناسب بين كار و حقوق ©
قوانين سفت مميط كار حم
2
tA
وجود تبعيض در محيط كار و RF
رفتار نامتاسب مديران
صفحه 75:
برخی از دلایل لسترس را می تون با تلاش و تمرین کنترل یا حذف نمود. تقریبأتمامی دلایل فردی و برخی از دلایل
گروهی ایجاد استرس را با تلاش می توانيد كنترل كنيد.
در ادامه برخی پيشنهادها و را ههای کنترل و کاهش استرس بیان شده است. پس از مطالعه هر مورد. تأثیر آن را بر
کنترل هر یک از دلایل گروهی یا فردی ایجاد استرس؛ مشخص کنید.
سیر م
صفحه 76:
-١ بهداشت و نظم در محيط كار خود را جدى بكيريد
صفحه 77:
a نظافت شخصى خود اهميت دهيد
صفحه 78:
ن لازم براى اد ن هر كارى؛ دقت كافى داشته باشيد. هميشه
إلى رفن از مترل به محل كار. *»
و
صفحه 79:
3
؟- اكر به نظر شما زمان تعيين شده براى تحويل دادن كارى
با اجرای آن کم است. از خ ول ان کار استناع کنید
صفحه 80:
۱
اقدام كنيد
صفحه 81:
*- اصول ايمنىء سلامت و اركونومى را به دقت رعايت كنيد
صفحه 82:
00 yaVeyen RP eSre ATS
Peer ecm PCa re re
صفحه 83:
١ 83 -از زندگی خصوصی خویش غافل نباشید. برنامه های تنظیم
كنيد تا رعايت عدالت کار و زندکی شخصی را برای شما
صفحه 84:
نر 50
کنید
صفحه 85:
صفحه 86:
۲ - هنگام ناراحتی یا احساس نگرانی. وضعیت خود را عوض کنید. مثلا قدم بزنید. آب
بخورید. نفس عمیق بکشید.
صفحه 87:
۴- نمودار سازمانی مت کار ار تام مافوی خود
بگیرید.تا با محیط کار جدید آشنا شوید
هه وعده داق صبحانة اهميت
صبحها قبل از شروع كار
صبحانه را به طور كامل ميل كنيد
صفحه 88:
صفحه 89:
۷ - هر روز دقایقی را به فکر کردن اختصاص بدهید
۸- در مواجهه با هر پدیده ناخوشایند. به نکات مثبت آن نیز توجه کنید.
(ea a 58
۱ 3
در برخورد با مشکلات, igh 9 سا مت
راه حلی پیش پای شما خواهد گذاشت 0 عم
We
صفحه 90:
۰- با افراد با ایمان و با اخلاق دوستی کنید.
١ هر شب قبل از خواب به نعمتى فكر كنيد كه خدا به شما داده و تا حالا
SRG cate ل 1
01 12011070701001
217 0
'1- نظم در خواب را رعايت كنيد
ضما ةرام كل تبات
صفحه 91:
۴- از گوش دادن 00 پر هیجان در صورت ایجاد
استرس خو ددارى كنيد
صفحه 92:
۵-هر وقت نا امید س aif oS oS SE نارمناسب
تراز شما دارند.
۶ - کثب مرتیط با مد 05
و ی رن رن را لت سيد
- سعى كنيد اكثر مواقع لبخند بر لب داشته باشيد.
در صورت طولانی شدن استرس با مشاور امين يا روانشناس مشورت
کنید و راه حل بخواهید.
صفحه 93:
۳۰- در خوردن غذاهای سرخ کردنی اعتدال را رعایت کنید. غذاهای آب پزرا
بیشتر استفاده کنید. از مصرف سوسیس و کالباس اجتناب کنید. از میوه
وسبزیجات تازه
در وعده های غذایی استفاده کنید.
صفحه 94: