صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
ee ge ee نها به عنوان ابزاری برای تا
خواستهها و 0 Ce aes
زارت ۱
رام اند به نحل ااشان مورد کرد( ۳1۳7
ایمان و تعهد است نه رنگ و زبان و قببله و نژاد و
جغرافييی. امام حسین ا خویش
عزت بخشیده آثن را با وفترین واوران حق نموه 1 ۲۳۳ بر مد
erie eb ene Top cence) ۱2
ORC RRA TET PEM علية اللا
حاضر شد. هم بر بالین غلام خویش .
صفحه 5:
نقش شجاعت در کربلا :
شجاعت آن است که انسان در برخورد با سختیها و خطرهاء دلی
استوار داشته باشد. بیشتر کاربرد اين واژه» در مسائل مبارزات و
جهاد و برخورد با حریف در نبرد و نهراسیدن از رویارویی با
دشمن در جنگها است. اين نیروی قلبی و صلابت اراده و قوت
روح» سبب میشود که انسان هم از گفتن حق در برابر ظالمان
نهراسد» هم هنگام نیاز به مقابله و نبرد بپردازد» هم از فداکاری و
جانبازی نهراسد. در جایی که اغلب مردم میهراسنده شجاعت آن
است که انسان علیرغم وجود زمینههای هراس نترسد و خود را
نبازد و با غلبه بر مشکلات» تصمیمگیری حق و درست داشته
باشد .
صفحه 6:
ن بيو گریختند. و
جون ياراى رزم فردى با اين شجاعان را نداشتند؛ حمله عمومی به
یک فرد میکردنده یا از دور» یاران ام را سنگباران میکردند.
جابر نیز در شجاعت افراد مصمم در رویارویی با آنان نهفته است.
نترسیدن از مرگ یکی از مظاهر آشکار شجاعت است و همین
عامل» امام حسین علیهالسلام و یارانش را به نبرد عاشورا کشاند تا
حماسهای ماندگار بیافرینند.
وقتى امام از مکه به سمت کوفه حرکت میکرد و در طول راه کسانی با
وی برخورد میکردند و با طرح اوضاع a عراق و استیر ک ابن
زياد بر مردم؛ او را از عواقب مقر میا اعت و
بیباکی امام حسین علیهالسلام از منک بود که لين منز رای
" میساخت. در برخورد مها Raa
لد د وق ی شان و موقعیت من» موقعیت کسی
نیست که از مر
صفحه 7:
صفحه 8:
eee eee a
كرامت انسانى زن؛ در سايه عفاف او تامين موشود. حجاب نيز يكي از احكام
2 She aD eee oun
EAU Sey Aloe ee اخلاقی تشریع شده است
PIC ا
EEE oe eer ee ares UD US Dey ee ED Set iy PS LH pre
نحوه عمل خويشء ياداور اين گرهر تاب گشتند 7 0 گبری و
خاندان امام حسین علیهلسلام الگری حجاب و عفاف است, اينان در عين
مشا ere ste eg eT ay
VDT 1
در آخرین لحظات, وقتی آن حضرت صدای گریه بلند دخترانش را شنید برادرش
abe Bron ed ل ل ا لكت
ارامش دعرت كلد رهاز توام يا عفاف ر ررعايك حجاب همسر ان BG)
Reena ay moe Diy im
صفحه 9:
حس مواسات در كربلا :
يكى از زيباترين خصلتهاى معاشرتى مواسات است؛ يعنى غمخوارى
و همدردى و يارى كردن ديكران. از ريشه «اسوه» است يعنى
«دیگری را در مال و Ole همچون خود دیدن و دانستن» یا دیگری
را بر خود مقدم قرار دادن به دوستان و برادران دینی یاری و
کمک مالی و جانی رساندن» غمخواری کردن کسی را به مال خود»
برابر گردانیدن او را با خویش؛ ... شرکت دادن دیگری در کفاف
رزق و معاش خویش؛... شخص در مورد جلب منافع و دفع مضار
دیگران را همچون خود بشناسد. و ایثار آن است که آدمی دیگران
را در دو مورد بالا بر خود مقدم بدارد.» انسان «مواسی» کسی
است که با دیگران همدردی و همراهی دارد و خود را در رنج و
غم دیگران شریک میداند و با مال و جان» از آنها دفاع میکند و
ميان خود و دیگران فرقی نمیگذارد .
صفحه 10:
در حماسه آفرینان عاشورا» این خصلت برجسته به وضوح
دیده میشود و در مرحله بالاتر به «ایثار» میرسد.
ياران امام نسبت به امام و اصحاب نسبت به
اين حالت را داشتند و از بذل هيج جيز مضايقه
نداشتند و به این مواساتء افتخار مىكردند
سیدالشهدا علیهالسلام در راه کربلا پس از برخورد با سپاه
حر و گفتگوهای مفصل» سروده شاعری را بر زبان
آورد که مضمونش چنین است:
من به راه خود میروم. مرگ برای جوانمردی که نیت
خیر کند و جهاد کند و با مردان صالح مواسات به
جان داشته باشد» هیچ عار و ننگ نیست. در شبی
از شبهاى محرم نيز امام حسين عليهالسلام در
جمع ياران خویش؛ ضمن بیان این سخن که هر که
میخواهد برگردد از تاریکی شب استفاده کند»
فرمود: هر کس میرود برود ولی هر کس با ماه
جانش مواسات داشته باشد» فردای قیامت در بهشت
با ما خواهد بود و از خشم الهی خواهد رست: Cay
واسانا بنفیه کان معنا غداً فی الجنان ذ بیاً من
غضب (gles
صفحه 11:
صفحه 12:
ار در كزيلة
گذشتن از خواستههای خود و نیز چشم پوشیدن از آنجه مورد علاقه
انسان است. به خاطر دیگری و در راه دیگری «ایثار» است.
اوج ایثار» ایثار خون و جان است. ایثارگر» کسی است که
باشد هستی و جان خود را برای دین خدا فدا کند» يا در
راه رضای او از تمنیات خويش بكذرد.
در صحنه عاشورا» نخستین ایثارگرء سیدالشهدا علیهالسلام بود که
حاضر شد فدای دین خدا گردد و رضای او را بر همه چیز
برگزید و از مردم نیز خواست کسانی که حاضرند خون خود را
در این راه نثار کنند» و با او همسفر کربلا شوند. اصحاب أن
حضرت نیز» هر کدام ایثارگرانه جان فدای آمام خویش کردند.
صفحه 13:
#جلوه توکل درکریلا
ای قرتمند و اسنوار در شذاید و حوادش» عامل قبات 5
و نهراسیدن از دشمنان و مشکلات است. توکل» تکیه داشتن بر
نیروی الهی و نصرت و امداد اوست. قرآن کریم دستور میدهد که
مومنان تنها بر خدا تكيه کنند و در روایات اسلامی آمده است که
هر كس به غير خدا اتكاء و پشتگرمی داشته باشد. خوار و
ضعیف میشود.
امام حسین علیه! آغاز خويش از مدينه؛ تتها با توکل
خدا tae مه هنگا 5 از Ads eG
جه برای پا به دعوتنامههای کوفیا
كرد ولی باز هم دل sb aig he دهوتهای دم
ال ب ف جد نين وى مي اه خبر بىوفايى مردم و
شهادت مسلم بن عقيل را شنيد» باز لكت د رای تمد تنا
توکل بر خداء راه را ادامه داد.
صفحه 14:
صفحه 15:
فخ a Sigs تر كزياد +
براى مقابله با فشارهاى درونى و بيرونى و غلبه بر
مشكلات در راه رسيدن به هدفء بايدارى و استقامت
لازم است. بدون صبرء در هيج كارى نمىتوان به نتيجه
مطلوب رسيد. براى اين كه مصيبتهاى وارده و
دشواریهای راه» انسان را از پای در نیاورد. بايد
صبور بود. صبر» دعوت دین در همه مراحل است و
در عاشورا نیز با اين جلوه عظیم روحی رو به رو
هستیم و آنچه حماسه کربلا را به اوج ماندگاری و
تاثیرگذاری و فتح معنوی رساند» روحیه مقاومت امام
حسین علیهالسلام و یاران و همراهان او بود.
صفحه 16:
«صبر ا a cee کار:
شعار ايستادكى در خطيدفاى اماء رآ
و ديكر شهداء ديده مىشود. از سفارشهاى اكيد اماء
همرزمان و خواهر خويش و ديكر زنها و دختران
حاضر در صحنه به ويزه در مرحله يس از شهادت»
موضوع صبر بود .
صفحه 17:
صفحه 18:
خواستههاى خويش در راه «خواسته خدا»
۱ ۳ مجاهده با نفسء زيربناى جهاد با دَسَفل تدرا
است و بدون آن. اين هم بىثمر يا بیتواب است؛ چون ۰ (
عجب» غرور. ظلم و بیتقوایی در میآورد. z
oad ae رو مس سر
صحنههاى مختلف بيرون نيز بيروز مىشود و كسى كه تمنيّات
نفس خویش را لجام گسيخته و بیمهار» برآورده سازد» نفس
Se ele to Sr) را
عليهالسلام او را به آتش مىافكند.
صفحه 19:
در صحنه عاشورا» کسانی حضور داشتند كه اهل
جهاد با نفس بودند و هیچ هوا و هوسی در انگیزه
آنان دخیل و شریک نبود. از همین رو؛ بر
جاذبههای مال» مقام» شهوت» عافیت و رفاه»
ماندن و زیستن» نوشیدن و کامیاب شدن و ...
پیروز شدند.
مرو بن قرظه انصاری» از شهدای کربلا» در جبهه
امام حسین علیهالسلام بود و برادرش «علی بن
قرقلهم در جبهه خر ده نا خودمنلهنگی آو
سبب شد که هرگز محبت برادرش» سبب سستی
در حمایت از امام تشود و دلیرانه در صف یاران
celal ایستادگی و مبارزه کند.
صفحه 20:
500 له
صفحه 21:
عزت چه به عنوان خصلت فردی یا روحیه جمعی به معنای مقهور عوامل
بیرونی نشدن» شکست ناپذیری» صلابت نفس» کرامت و والایی روح
انسانی و حفظ شخصیت است. به زمین سفت و سخت و نفوذنايذير»
«غزاز» گفته میشود. آنان که از عزت برخوردارند؛ تن به پستی و
دنانت نميدهند؛ کارهای زشت و حقير نمیکنند و برای حفط > ات درد
و دودمان خویش. گاهی جان میبازند.
ستمپذیری و تحمل سلطه باطل و سکوت در برابر تعدی و زير بار منت دو نان
رفتن و تسلیم فرومایگان شدن و اطاعت از کافران و فاجران؛ همه و همه
از ذلت نفس و زبونی و حقارت روح سرچشمه
صفحه 22:
امام حسین علیهلسلام» مرگ با عزت را بهتر از زندگی با خلت
مىدانست. اين سخن اوست كه: «مَوتٌ فى عِزّ خَيرٌ مِن حَياةٍ
ا
عاشورا در ميدان بر زبان مىأورد كه؛ «مر ع
نذى است»؛ «المَّوتٌ آولى مِن رَكُوب العار.» در مورد
ees | و شعری که با «سأمضی
é لفتی» خواند» در آخر آن فرمود: «کفی
ار ره أ» كه با اين بيان» زندگی تحت فشار
oe یگران انا ود و میس ند
من از مرگ باکی ندارم. مرگ را ن راه برای رسیدن به
عزت است. مرگ در راه عزت. زن ۵
زندگانی ثلتباره مرگ بیحیات است. مرا از
میترسانی؟ چه گمان باطلی! تم بر از این است که از
ترس مرگ ظلم را تحمل كنم. بيش از آين نمىتوانيد كه مرا
بكشيد. مرحبا به مرك در راه خدا. ولى شما با كشتنم
يتوانيد شكوه و عزت و شرف مرا از بين ببريد. جه هراسى
از مر
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
نمود غيرت در كريلا :
یکی از خصلتهای پسندیده» «غيرت» است. در لغت»
غيرت به معنای آن است که سرشت و طبیعت انسان از
مشارکت غیر در امر مورد علاقهاش نفرت داشته
باشد . در اصطلاح. آن است که کسی نسبت به ناموس
ل ل و ی به حدی اهتمام
ورزد که به دیگری اجازه تعرض به حريم خويش ندهد.
انسان غیو ان تحمل iS که دیگران با نگاههای:
ناياك يا اذ يزههاى فاسدء به همسر و بستگان او نزدیک
0( فت سوم داشته باشند . غيرت ورزیدن» خ
آرزشمند و پسندیده است. «غیرت دینی نیز سبب
میشود که آنسان از هر نوع سوء قصد و هجوم مخالفان
به دين و ارزشهاى مقدس و معتقدات دينى بر أشوبد و
عكس العمل نشان دهد و در دفع تعرض بكوشد .
صفحه 26:
از غيرت امام بود که در همان حال هم از کار *
ناجوانمردانه سپاه دشمن بر آشفت و اعتزاض کرد و تا
زنده بود نتوانست تحمل کند که نامردان به حریم ناموس
او تزدیک شوند. غیرت دینی او و یارانش نیز زمینهساز
آن حماسه بزرگ شد. امام کشته شدن را بر ننگ فلت و
تسلیم» ترجیح داد و اين از غیرت و حمیت او بود. یاران
شهیدش هم شب عاشورا و در فرصتهای دیگر تا پای
جان ابراز وفاداری کردند و غیرتشان اجازه نداد که امام
و اهلبیت ایشان را در صحرا و میان انبوه دشمن رها
کنند و خود» در پی زندگی و عافیت خويش روند
1
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
۳
۳۰
aed oy
صفحه 30: