اقتصاد و مالی

چالش های حسابرسی مالیاتی

صفحه 1:
چالشهای حسابرسی مالیاتی Okdeuge tar Tox Budiey ®y: Ok. ‏مه‎ غلامحسین دوانی عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران

صفحه 2:
انديشه نظارت مردم بر منابع و مصارف دولت زائیده مشروطب به تشکیل دیوان محاسبات و رسیدگی به حسابهای دولتی شد. از اختباراتمالیقوه مقننهتظارت بر اجرای درست بودجه بود.حق تصویب منایع و مخارج و نظارت بر بودجه دولت در سال 18+17 در فرانسه در دوران حكومت تايلثون بناپارتبود که منجر به تشکیل دیوان محاسبات در فرنسه و سپس در سایر کشورها در امریکا دفتر محاسبات عمومی 0۳۳۲ بجهعس سوق ‎JI as + (BOO)‏ اف در ایران دیوان محاسبات عمومی باستناد مواد ۰۱۰۱ ۰۱۰۲ ۱۰۳ متمم قانون اساسی مصوب ۱۳۸۶ تشکیل شده است.

صفحه 3:
سیر تطور قانون گذاری در ايران انديشه نظارت مردم بر منافع و مصرف دولت مواد ۰۱۰۱ ۱۰۲ و ۱۰۳ متمم قانون اساسی مصوب ۱۲۸۶ ۲۹۰ تصویب اولین قانون محاسبات عمومی در ۱۴۱ ماده ۱ قانون تجارت ‎eT‏ | ۷۱۱۳۸۰ اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم ‏ [ ۲۲۳

صفحه 4:
سیر تحول قانون دیوان محا سح ۱۳۹۰ اولین قانون محاسبات عمومی در ۱۴۱ ماده yor ‏دیوان محاسبات عمومی‎ ‏سس‎ ‎۱۳۵۸ ‏اصلاحیه قانون دیوان محاسبات‎ ‏سح‎ ‎vas قانون تجدید نظر در قانون دیوان محاسات عمومی اصلاحیه قانون دیوان محاسبا ۱۳۷ اصلاحیه قانون دیوان محاسبات ۱۳۷۰ wer ‏قانون آئین نامه مالی. محاسباتی و‎ ‏معاملاتی دیوان محاسبات کشور‎

صفحه 5:
بنگامهایاقتصادی دولتی و موسسات دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی معاون كل وزارت امور اقتصادى و دارابى معاونت هزینه وزارت امور اقتصادی و دارایی معاونت شرکتهای دولتی | I لنا ‎١‏ ‏| وزارت امور اقتصادی و دارایی 1 رئیس سازمان مالیاتی کشور ‎I‏ بازار سرمایه (شرکتهای پذیرفته شده) بانکها و موسسات مالی اعتباری غیرمجاز سازمان مدیریت و برنامه ریزی

صفحه 6:
وزارت امور اقتصادی و دارایی ذیحسابی نظارت بر اعتبارات و اجراى مقررات مالى کنترل بودجه ای و انحراف از مقررات بنگاههای اقتصادی دولنی و عمومی غبردولتی اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران نهادهای اقتصادی عمومی غیردولتی

صفحه 7:

صفحه 8:
er ۱ قانون تجارت (ماده ۶۱ ‎eal ۸‏ +( قانون مالیات بر درآمد ‏۷ قانون تجارت تبصره (۱) ماده ‎(FY)‏ ‏۰ تشکیل شرکت سهامی حسابرسی ‏۱ اساسنامه کانون حسابداران رسمی ‏بت ‏۱ ۹ لقو عنوان حسابدار رسمی اصلاح پاره ای از مواد قانون مالياتها ‏ماده ۱۶۱ اصلاحیه سال ۱۳۵۹ تغییر عنوان حسابدار رسمی به "حسابدارمورد قبول وزارت آمور اقتصادی و درائی" ‎ ‎

صفحه 9:
تشکیل موسسات حسابرسی بنیاد مستضعفان. سازمان برنامه و بودجه. بن ‎Pega ae‏ العمن حساداران خبره اا ‎ee “noe‏ ‎ ‎ ‎9

صفحه 10:
رویدادهای =o (oie pear AU pb SUIT ‏المتصويب قلون ماليات بر قرام‎ 708 8 Wr wn ۳ ۳۳ ۵ تصوب ان مها مستف) ۳۶ is oe SLUTTY ۳۳ ۳ vray ran ۳ a Peres 3 ۳۷ ۳ ۳۳ ۳۹ ۳۹ Was

صفحه 11:

صفحه 12:
aslo (ماده ۸۱) مالیات بر در آمد اشخاص (مواد ۱۰۵-۱۱۸

صفحه 13:
در قانون 4 5 3 3 3 مالیات فروش خاوبار

صفحه 14:
باباول |_اشخاص مشمول ماليات مالیات بر داراي (۵ فصل که فسول ۱ تا ۲ حذف شده است)

صفحه 15:
باب دوم ما مالیات بر دارائی | فصل (۰۱ ۳۰۲ ) از باب دوم در اصلاحیه ۰ حذف شده است.

صفحه 16:
باب سوم - مالیات بر در آمد فصل ۳۰۱| __مالیات بر در آمد املاک (اجاره و نقل و انتقال املاک) ماليات بر درآمد کشاورزی فصل ۳۰۳ مالیات بر در آمد حقوق دولتی | ‎i feast‏ فصل ۲۰۴ | مالیات بر درآمد مشاغل ماده ۱۳۱ مالیات بر در آمد اشخاص حقوقی ماده ۱۰۵ - ۱۲۵ مالیات بر در آمد اتفاقی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول نرخ ماده ۱۳۱ مالیات بر مجموع د رآمد ناشی از منابع مختلف ماده (۱۲۹ حذف شده است؛

صفحه 17:
a ‎FF‏ | وظایف اشخاص ثالث تشريفات و جرائم مالياتي ‎3 ‎

صفحه 18:
] ‏ضورىعلي بتي‎ | orn] [ts esta] sa] [ts tems] or 1 3 ae

صفحه 19:
سور( رسیدگی بدفلتر و حساب سود و زیان و ترازنامه برای تشخیص درآمد مشمول مالیات مودیان عده ای به عنوان حسابدار رسمی بر طبق مقررات لین فصل ماده ۲۷۶- اعضاء کانون کسانی هستند که از طرف رسمی انتخاب می شوند. تبصوه ۱- رسیدگی به دفلتر و حساب سود و زیان و درآمد مشمول مالیات در صورتی به اعضاء کانون یا به موسسات حسابرسی موضوع تبصره مادة ۲۷۷ واگذار خواهد شد که واجد شرایط خاص مقرر در آیین نامه مربوط باشند. تبصوه ۲- کارشناسان رسمی حسابداری دادگستری در تهران از بین اعضاء کانون با رعلیت سایر مقررات مربوط به امور کارشناسی انتخاب خواهند شد و در صورتی که تعداد متقاضیان از اعضاء کانون تکافوی احتیاجات وزارت دادگستری را نکند میتوان از حسابرسان آزا

صفحه 20:
ماده ۲۷۹- گزارش حسابدار رسمی باید طبق نمونه مخصوص حاوی نکات زیر تنظیم و للف به مميز مالياتى تسليم كردد: - اظهارنظر نسبتببه قانهنى بودن دفلتر مودى ‎Gab‏ مقررات قانون تجارت و ساير مقررات لين قانون و كلفى بودن دفلتر و اسناد و مدارك مودى براى لمر حسايرسى و تعيين درآمد واقعی و انطباق ترزنمه و حساب سود و زیان و اقلام مذکور در آنها با مندرجات دفلتر قانهنى و اسناد مربوط و همچنین‌به طور کلی رسیدگی و اظهارنظر نسبت به مندرجات دقاتر و اظهارنامه های سایر مودیلنی که دفلتر نگاهداری ی کنند و ذکر اینکه عم اطلاعات و توضیحات لازم که حسابرس خواسته است به و داده شده و همچنین اظهارنظر راجع به اينکه ترزنامه و حساب سود و زیان و سایر صورتحسابها و دفاتر و اسناد منطبق با وضع واقعی مى باشد. ب- تعیین میزان درآمد مشمول مالیات مودی بر اساس قوانین و مقررات مالياتى. تبصره- معیز مالیلتی گزارش حسابدار رسمی را در مورد بند لف بدون رسیدگی قبول و هه در مورد بند ب در صورتى كه ايرادى داشته باشد نظر خود را ذكر دلائل نسبت به كزارش حسابدار رسمى اظهار و درآمد مشمول ماليات را طبق نظر خود تشخيص خواهد داد.

صفحه 21:
تبصره ماده ۲۷۹ اصلاحی ۱۳۵۱ گزارش حسابدار رسمی در مورد بند للف بدون رسیدگی از طرف ممیز مالیلتی قلبل قبول است و در صورتی که ممیز مالیلتی نسبت‌به گزارش حسابدار رسمی اعم از بند للف يا ب توضیحات و اطلاعات اضلفی بخواهد میتولند حداکثر. در مدت سه ماه يس از تسليم كزارش يا ذكر مورد كتباً از حسابدار رسمى مطالبه نمليد و حسابدار رسمى مكلف است | حداکثر در مدت ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ توضيحات و اطلاعات خواسته شده را جهت ممیز ارسال دارد مگر آنکه تهیه اطلاعات و توضیحات خواسته شده احتیاج به وقت اضافی داشته باشد که در لین صورت‌با توجه به مدت مرور زمان مالیلتی مهلت متناسبیبه حسابدار رسمی داده خواهد شد. در صورتی که ممیز مالیاتی به اطلاعات و توضیحات حسابدار رسمی ایرادی داشته باشد طبق مادة ۲۸۰ اقدام خواهد شد.

صفحه 22:
ماده ۲۸۰ - هرگاه به تشخیص سرممیز مالیاتی گزارش حسابدار رسمی در مورد بند للف ماده ۲۷۹ برخلاف واقع باشد با اظهارنظر صریح سرممیز مالیلتی وبا ذکر مورد و میزان وارده به دولت از طرف دادستان انتظامى مالياتى به هيأ رسیدگی حسابداران رسمی موضوع ماده ۲۷۸ اعلام و تقاضای رسیدگی ميشود. اگر به موجب رای صادره ادعای سرممیز مالیلتی رد شود دادستان انتظامی مکلف است اقدام‌به تعقیب سرممیز مالیلتی در هيثت عللی انتظامی نملید و در صورتی که هیئت ادعای سرممیز را وارد تشخیص دهد با توجه به نوع و درچه قصور و تقصیر حسب مورد حسابدار رسمی را به مجازات انتظامی که حدلقل آّن سلب عنوان حسابدار رسمی برای مدت ۳ ماه است و پرداخت جریمه و خسارتی متناسب با زیان وارده به دولت محکوم خواهد کرد. رای هیأت در مورد مجازات انتظامی به طور کلی و از لحاظ جریمه و خسارت تا مبلغ دویست هزار ریال باشد. حسابدار رسمی حق دارد ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ رای هیشت فقط نسبت به جربمه و خسارت از دادگاه شهرستان حوزه سرممیز مربوط تقاضای تجدیدنظر کند. دادگاه شهرستان خارج از نوبت به شکایت رسیدگی و رای مقتضی صادر خواهد کرد. رای دادگاه مزبور در این باره قطعی و لازم الاجرا است. تبصره - آراء قطعی هیئت رسیدگی و احکام دادگاه شهرستان در مورد جریمه و خسارت طبق مقررات اجرلئی مالیاتها اجراء خواهد شد.

صفحه 23:
ماده ‎-18٠‏ هركاه مميز ماليلتئ به كزارش «حسابدار رسمئ ایرادی داشته باشد نظر خود رابا ذکر دلائلبه سرممیز گزارش خواهد داد و در صورتی که مراتب مورد تأیید کتبی او قرار گیرد ممیز مالیاتی بر اساس مقررات لین قانون و حسب مورد با رعليت تبصرة ‎١‏ ماده ۸۱ درآمد مشمول مالیات را تشخیص خواهد داد. در صورتی که رد گزارش حسابدار رسمی در مورد بند للف ماد ۲۷۹ باشد و به موجب رای قطعی کمیسیون تشخیص که با حضور یکی از حسابداران رسمی تشکل می شود ادعای سرممیز و معیز مالیلتی قبول نشود دادستان از مالیلتی مکلف است اقدام به تعقیب نامبردگان در هیأت عالی حسابدار رسمی با مودی متضامناً مسئول پرداخت ملبه التفاوت مالیات و جرائم و زیان ديركرد متعلق بوده و نسبت به لغو كارت شناسائی حسابدار رسمى بر اساس مقررات آيين نامه موضوع تبصرة يك مادة 7/8 أقدام:و:مرلتك:براى تعقيب امبرده به كانون صسابداران رسمى اعلام خواهد شده عدم حضور حسابدار رسمى در جلسه كميسيون تشخيص در صورتى كه قبلا دعوت شده باشد ملنع رسيدكى و صدور راى نخواهد بود. تبصره - اعضاء كانون از نظر تخلفات و مجازاتها و نحوه رسيدكى به تخلفات آنان باستثناء تخلفات انتظامى كه در اساسنامه كانون بيش بينى خواهد شد تلبع مقررات مربوط به كارشناسان رسمى خواهند بود.

صفحه 24:
حق الزحمه حسابرسی ۱۳۴۵ ماده ‎-٩‏ آیین نامه انتخاب حسابداران رسمی موضوع ماده ۲۷۷ قانون مالياتهاى مستق poo Eee ‏حسابدار رسمی ۰ ریال در ساعت‎ -۱ ۲- کمک حسابدار ۰ ریال در ساعت | ۳- سایر کارکنان حسابرسی ۲۵۰ ریال در ساعت | تیدیل دلارسال ۱۳۸۲ به سال 1۳۲۵ عقا ۹ ‎ty pan at a yaar ala‏ سملم ها ا ‎SSCS,‏ ا حدائل نرخ مورد نار سار کاکتان دیق دود

صفحه 25:
تخلفات انتظامی حسابداران رسمی ۱- تخلفات مالیاتی ۲- تخلفات حسابرسی رسیدگی به تخلفات ۱- تخلفات مالیاتی * اغلام تخلف توسط مراجع مالياتى به دادستان انتظامى مالياتي + ارجاع تخلف يه هيلت سه نفره متشکل از یکی از اعضای هیأت مدیره کانون حسابداران رسمی,بیک تفر خسابدارمتخصمن عقبو شورای عالی کانون حسابداران رسمی,بد انتخاب رئیس شورای کانون خسابداران رسمى رئيس شوراى عالى مالياتى ۲- تخلفات غیرمالیاتی "رسیدی در کانون حسابداران رسمی مطابق آسن نامه اى كه به تصويب شورای کانون خواهد رسید. تخلفات مالیاتی حسابداران رسمی - اظهارنظر خلاف ولقع در مورد تحربر و تنظیم دفلتر قانینی مودی در حدود آیین نلمه تبصره یک ماده ۵۸ قانونملیاتهای مستقیم و عرف حسابوسی. ؟- عدم تنظيم کلمل گزارش رسیدگی‌به دفلتر مودیان طبق نمونههای تهیه شده از طرف وزارت دارایی و عدم رفع نقائص با وجود تذكر كتبى ماموران تشخيص. ۳- استفاده از عنوان حسابدار رسمی توسط کسانی که بیش از يكسال از شغل حسابدار رسمى محروم میشوند. ۴- تسلیم گزارش که مندرجات آن خلاف واقع باشد. ۵- رسیداگیببه حساب مالیلتی مودبلنی که حسابدار رسمی در سرمایه وبا منفع آنان شریک یا سهیم بوده و با معاملات بازركاني با نان دارند با در داره موسسه مربوط دخال دارند.

صفحه 26:
لابحه قانون مربوط به اصلاح پاره ای از مواد قانون مالیاتهای مستقیم مورخ ۳/۳/۱۳۵۹ شورای انقلاب روزنامه رسمي ۱۰۳۹۹/۱۶/۴/۱۳۵۹ مورخ ۴/۱۳۵۹ ماده ۱۲- مواد ۲۲۷- ۲۳۷ و ۲۷۵ للی ۲۸۱ قانون مالیاتیهای مستقیم و اصلاحیه های بعدی آن لغو و مواد ۶۱- 1۶- ۱۴۹ و ۱۷۳ اصلاح می گردد. بیل موسسات حسابرسی موضوع تبصره ماده ۲۷۷به موسسات حسابرسی مورد قبول وزارت امور اقتصادی و دارایی ۲- تبدیل «حسابدار رسمی» به حسابدار متخصص

صفحه 27:
سیر گردش تشخیص مالیات تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر صدور برگ تشخیص مالیات یکسال پس از انقضای مهلت قانونی ۱۳۸۰/۳۱/۴ ابلاغ برگ تشخیص تا سه ماه پس از صدور برگ تشخیص ۱۳۸/۱۳۰/۷ قبولی برگ تشخیص و ختم پرونده اعتراض به برگ تشخیص رف مدت سی روز از تاریخ بلاغ ماده ۲۳۸ ‎aad‏ رسیدگی ممیز کل به اعتراض مودی ظرف مدت سی روز از تاریخ مراجعه توافق با مميز كل و ختم پرونده ادامه اعتراض و انعکاس به هیأت حل اختلاف شورای عالی مالیاتی دیوان عدالت اداری هیأت موضوع ماده ۲۵۱ مکرر

صفحه 28:
در حدود متعا مدرک باشد. منحصراً براى تحصيل در آمد موسسه در دور مالی با رعایت نصاب مقرر انجام شده باشد. هزینه هایی که به موجب سایر قوانین جامعه به هیأت وزیران انجام شده ولی بیش از نصاب های مقرر و یا در قانون مالیاتها پیش بینی نشده باشد مثل هزینه های مسافرت خارج کشور مدیران دولتی

صفحه 29:
‎She‏ حسابرسی مالیاتی ‎ ‎ ‏قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ ‏در موارد عدم صراحت قانون مالیاتها حکم معین در سایر قوانین ملاک عمل است. ‏آرای شورایعالی مالیاتي بخشنامه ها و دستورالعملهای سازمان امور مالياتی ‏استانداردهای حسابداری ‎ ‎ ‏در موارد سکوت و ابهام در قانون مالیا تهای مستقیم ‎ ‏استانداردهای ‏حسابداری ‎ ‎ ‎

صفحه 30:
53010000 (سهم هزینههای معلق‌بهدرآمدهایمعاف + برگشت هزینههای مالیانی) + سود حسابداری (خالص اقلام بدهكار و بستانكار حساب تعديلات ستواتى موثر بر د رآمد مشمول ماليات + (درآمدهاى با ماليات مقطوع + در آمدهاى معاف از (استهلاى زيان احراز شده ستوات قبل + موارد تبصره (8) ماده (01-8) + درآمد مشمول ماليات.

صفحه 31:
eS Bt aot) ‏تجدید‎ ‏سرمايه كقاريا‎ sil ate یه هی حابداری و هی هاى مالاتي (هؤينه هاى قايل قبول ماد 1054 ذخيره مطالبات مشكوك الوصول هزينه ها شوكتهاى سرمايه كفار أهزيته هاى مربوط درأمدهاى اف و ربا صادرات كالاو خدمات و عدم بذبرش هزينه هاى صادرات كالو ات ععافيت افيش سرمابه ناشى از ماد( نون سای و رسای ماع ماليات حقوق ماده(88) +700 درم نات اكمكياى بلاعوض) نرج يكسان براى اشخاس حقيقى و حقوقي ‎١‏

صفحه 32:
چالش های قانون مالیاتها ی ۰ از دید گاه حسابداری . ۳) area) 5 | تسعير داراتى ويدهى ارذى ازبان حاصل از تسمير در رتخا روش ینوکت واعمال ۰ رو تدای سای ابل ول سوس ده ددم رسو برو بس را ا 0 بر اينصورت هو دو خازان بر اساس برأورد دار مور الاي ارزياي” ذيان برأوردى قرارمادهاى بلندعدت ۰ ۱ شود مشعول ميات أت ‎id Hd elo SEE oth hy‏ فاد و ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان