صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
جرا عبادت کنیم؟
Ste! I ریک الذی خَلفَکم والذین من قبلکم لَعَلَكُمْ
تون (بقره. ۲۱)
لک ارتان که شما وپیشینیان شمارا آفریده پرستش
كنيد تا اهل تقوا شويد.
سؤال: جرا بايد خدا را عبادت كنيم؟
ند جاى قرآن در ياسخ به ابن يرسش جنين
صفحه 4:
- چون خداوند خللق و مرتی شماست. «عبدوا رتکم الذی خلقکم» از
آنجا که مشرکان خالقیّت را پذیرفته؛ ولی ربوبیّت را انکار
مىكردندء. خداوند در این آیه دو کلمه «رتکم»و«خلقکم» را کنار
eevee ee دین تکنه کند که خالق شما پروردگار
شماست.
مد تأمين کنندهی رزق و روزی و امنیت شماست. «فلیعبدوا رب
الذى اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف»(قریش 7۳۱
ت. «لا اله الا أنا فاعبدنى» 2
صفحه 5:
چگونه عبادت کنیم؟
آیات و bly, برای عبادت شیوهه و شرایطی را بیان نموده
است كه در جاى خود بحث خواهد شد؛ ولى جون اين أيه ols!
فرمان الهى خطاب به انسان در قرلان است. سرفصلهایی را بیان
میکنيم تا مشخص شود عبادت باید چگونه باشد:
۱- عبادت مأمورانه؛ یعنی طبق دستور او و بدون کم و زیاد و
قلنه؛ تا بدانیم مخاطب و معبود ما کیست. «حتی
(FY / 6
«و لایشرک بعبادة ریّه احدا» (کهف/۱۱۰)
۰
صفحه 6:
۴- عبادت خاشعانه؛ «فی صلاتهم خاشعون» (مومنون/۲)
۵- عبادت مخفیلنه؛پیامبرصلی cule al وآله فرمودند: لعظم
العبادة اجراً اخفاها» (بحارج۷۰ ص ۲۵۱) عبادتی بزرگترین
پاداش را دارد که پنهانی باشد.
۶- عبادت عاشقنه پیامبرصلی الّه علیه وله فرمودند: «افضل
| ع ق العبادة» (بحار. ج۰۷۰ ص-۲۵۲) برترین مردم
صفحه 7:
این که عبادت؛ آگاهانه. خاشعانه» مخفیانه
میتوانید به کتاب «پرتوی از اسرار نماز» و
موّلف. مراجعه کنید.)
صفحه 8:
اهميت «يسم «als
در میان اقوام و ملل مختلف» رسم است که کارهای مهم و با
ارزش را به نام بزرگی از بزرگان خوی ش که مورد احترام و
علاقهی آنهاست. شروع میکنند تا آن کار میمون و مبارک گردد
0٩ آنان بر اساس اعتقادات صحیح یا فاسد
وطاغوتها وگاهی با نام خدا و به دست اولیای
کنند. چنانکه در جنگ خندق. اوّلین کلنگ
ی الّه علیه وآله بر زمین زد (بحارج ۰ ۲.ص 76۲۱۸
فش
صفحه 9:
«بسمالّه الزحمن الرحیسم» سر آغاز کتاب الهی است.
«بسمالله» نه تنها در ابتدای قرآن, بلکه در آغاز تمام کتابهای
آسمانی بوده است.
در سر لوحهی کار و عمل همهی انبیا «بسماله» قرار داشت.
وقتسی کشتی حضرت نوح در میان امواج طوفان به راه افتاد.
نوحعلیه السلام به یاران خود گفت: سوار شوبد که «بسماله
مرساها» (هود. ۴۱) حرکت و توقف این کشتی با نام
صفحه 10:
حضرت علیعلیه السلام فرمود: «بسمالله»» مايه برکت کارها و
ترک لّن موجب نافرجامی است. همچنین لن حضرت به شخصی
که جملهی «بسمالله» را مینوشت. فرمود: «جوّدها» لن را نیکو
بنویس«کنزالعمّال» ح ۲۹۵۵۸)
بر زبان آوردن «بسمالله» در شروع هر کاری سفارش شده است؛
هنگام خوردن و خوابیدن و نوشتن. سوارشدن» مسافرت وبسیاری
کارهای دیگر؛ حتی اگر حیوانی بدون نام خدا سربرنده شود.
۱ 01 ۳ است.؛ شاید رمزش آن باشد که خوراک
و موخد نیز باید جهت الهی داشته باشد.
کوانیم: «سمالله» را فراموش نکن؛ Ee در نوشتن
زر باداش كسى كهاولين بار
ياد بدهد. وارد شده مسو
صفحه 11:
6
سوال: جرا در شروع هر كارى «بسمالله» و بردن نام خدا
سفارش شده است؟
ياسخ: «هسمالله» آرم و نشانهی مسلمانی است و باید تمام
2 ا رنكالهى داشته باشد..همانكونة كة
محصولات و کالاهای ساخت یک کارخانه» آرم وعلامت آسن
کارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزیی باشد یا کلی. مثلا یک
چینی سازی» علامت خود را روی تمام ظروف میزند.
8 : ارس و پادگانهای آن کشور است
ای آمن کشور در دریاها و هم بر روی میز
۰
صفحه 12:
َه سوال: آیا «بسماله ال حمن الرحیم» آیهای مستقل است؟
پاسخ: به اعتقاد اهل بيت رسول اللهعليهم السلام كه هد سال
سابقه بر سایر رهبران فقهی مذاهب دارند و در قرلن نیز عصمت
و پاکی آنهابه صراحت بیان شده است. [ > Moy ۳
الزحیم» آیهای مستقل و جزو قرلن است؛ اما فخررازی از بزرگان
اهل سنت در تفسير خويش شانزده دليل آورده كه «بسمالله»
003030300 [ودى نثر همین اعتقاد را دارد. در مسند احمد
نیز ««سمالله» جزو سوره شمرده شده است.(مسند احمد. ج۳.
۷ و ج۴؛ ص 10) در طول تاريخ اسلامى برخى كه
سوره ندانسته ويا در نماز لن را ترك كردهلند.
م شدهاند. در مستد ae آمده است: : روزی
Kale ,| حذف کرد و 5 نگفت. مردم به او
» اخرقت al تنسیت» آبه را دزدیدی ۰
۳۹ ص00 nee
صفحه 13:
6 امامان معصومعلیهم السلام اصرار داشتند که در نماز. «بسمالله»
رابلت د بگویند. امام باقرعا ال وم در مره كا اا
«بسماله» را در نماز نمیخواندند و یا جزو سوره نمیشمردند
میفرمود: «سّرقوا اکرم آیث» (بحار ج ۸۵ ص ۲۰) بهترین آیه
قرلن را به سرقت بردند. در سنن بیهقی در ضمن حدیثی آمده
است: چرا بعضی «بسمالله» را جزء سوره قرار ندادهاندا(سنن
Oe
3 دس سره در تفسیر سوره حمده ابن عباس.
ابنعمرء ابنزبيرء عطاءء اببن طاووس. فخررازی و
8 #زقی میکند که «سماله» را جزو
۰
صفحه 14:
۲ السلام به خاطر آن است که «بسماله» کلم ۱۲
۲ات واعلام برائت از کفار و مشرکین. با اظها ۱۳
> نیست. (تفسیر مجمعالبیان و کبیر فخرراز:
صفحه 15:
6
er ao Sy gee pl Kaley)
ماست. امام رضاعليه السلام میفرماید: با گفتن «بسمالله» نشان
بندگی خدا را برخود مینهم.(تفسیر نورالثقلین)
۲- «بسمالّه» رمز بقا و دوام است؛ زیرا هرچه اخلاص و رنگ
خدایی نداشته باشد. فانی است, کال شیء هالک الا وجهه».
CAA «ana
۳- «بسماللّه» رمز توحید است و ذکر نام دیگران به جای آن» رمز
ت و همراه آوردن نام خداوند با نام دیگران نشانهی
۱ نام خداء نام دیگری را ببریم ونه به جای نام او.
که نام او نیز از هر شریکی منزه است؛ «سبح
»(أعلى. ١)حتى شروع كردن كار به نام خدا و
0 بنوع است.(انباتالهداةه Ve ص ۴۸۲)
صفحه 16:
۴- میورزيم و کارمان رابا توکل به او آغاز میکنيم که بردن نام او سبب
جلب رحمت است.
ه-«بسمالله» pay خروج از تکبر و اظهار عجز و ناتوانی به درگاه خداوند
فا ار
۶ اک از در مسیر بندگی و عبودیّت است:
ا 0 زار شیطان است. کسی که خدا را همراه داشت»
شیطان در او مؤثر نمىافتد.
8 بافتن کارها و بیمه کردن آنهاست.
خداست؛یعنی خدایاامن تو را فراموش نکرده و نمیکنم.
انگیزه ماست؛ یعنی خدایا! هدفم تو هستی نه مردم.
وهی و نه هوسها و منافع.
فرمود: «بسمال» به اسم اعظم الهی؛ از سیاهی
نزدیکتر است.(تفسیر راهنما)
صفحه 17:
انکه رسالت پیامبر اکرمصلی الم علیه وآله نیز با نام او أء
ید. «اقرأً باسم رتک» (علقء ۱)
صفحه 18:
شرایط رستگاری
رستگاری, بدون تلاش به دست نمیآید و شرایط و لوازمی
دارد. که در قرآن به مواردی از آن اشاره شده است:
#برای فلاح و رستگاری,تزکیه لازم است.«قد افلح من زگاها»
۵
07 نلاش و جهاد خالصانه لازم است. «جاهدوا
کم تفلحون»(مانده. ۳۵)
. خشوع در نماز: اعراض از لغو پرداخت
ت. امانتداری. وفای به عهد و پایداری در
۰
صفحه 19:
Ce