صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
جرا عبادت کنیم؟ ‎Ste! I‏ ریک الذی خَلفَکم والذین من قبلکم لَعَلَكُمْ تون (بقره. ۲۱) لک ارتان که شما وپیشینیان شمارا آفریده پرستش كنيد تا اهل تقوا شويد. سؤال: جرا بايد خدا را عبادت كنيم؟ ند جاى قرآن در ياسخ به ابن يرسش جنين

صفحه 4:
- چون خداوند خللق و مرتی شماست. «عبدوا رتکم الذی خلقکم» از آنجا که مشرکان خالقیّت را پذیرفته؛ ولی ربوبیّت را انکار مىكردندء. خداوند در این آیه دو کلمه «رتکم»و«خلقکم» را کنار ‎eevee ee‏ دین تکنه کند که خالق شما پروردگار شماست. مد تأمين کنندهی رزق و روزی و امنیت شماست. «فلیعبدوا رب الذى اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف»(قریش 7۳۱ ت. «لا اله الا أنا فاعبدنى» 2

صفحه 5:
چگونه عبادت کنیم؟ آیات و ‎bly,‏ برای عبادت شیوهه و شرایطی را بیان نموده است كه در جاى خود بحث خواهد شد؛ ولى جون اين أيه ‎ols!‏ ‏فرمان الهى خطاب به انسان در قرلان است. سرفصلهایی را بیان می‌کنيم تا مشخص شود عبادت باید چگونه باشد: ۱- عبادت مأمورانه؛ یعنی طبق دستور او و بدون کم و زیاد و قلنه؛ تا بدانیم مخاطب و معبود ما کیست. «حتی ‎(FY / 6‏ «و لایشرک بعبادة ریّه احدا» (کهف/۱۱۰) ۰

صفحه 6:
۴- عبادت خاشعانه؛ «فی صلاتهم خاشعون» (مومنون/۲) ۵- عبادت مخفیلنه؛پیامبرصلی ‎cule al‏ وآله فرمودند: لعظم العبادة اجراً اخفاها» (بحارج۷۰ ص ۲۵۱) عبادتی بزرگترین پاداش را دارد که پنهانی باشد. ۶- عبادت عاشقنه پیامبرصلی الّه علیه وله فرمودند: «افضل | ع ق العبادة» (بحار. ج۰۷۰ ص-۲۵۲) برترین مردم

صفحه 7:
این که عبادت؛ آگاهانه. خاشعانه» مخفیانه می‌توانید به کتاب «پرتوی از اسرار نماز» و موّلف. مراجعه کنید.)

صفحه 8:
اهميت «يسم ‎«als‏ در میان اقوام و ملل مختلف» رسم است که کارهای مهم و با ارزش را به نام بزرگی از بزرگان خوی ش که مورد احترام و علاقهی آنهاست. شروع می‌کنند تا آن کار میمون و مبارک گردد ‎0٩‏ آنان بر اساس اعتقادات صحیح یا فاسد وطاغوتها وگاهی با نام خدا و به دست اولیای کنند. چنانکه در جنگ خندق. اوّلین کلنگ ی الّه علیه وآله بر زمین زد (بحارج ۰ ۲.ص 76۲۱۸ فش

صفحه 9:
«بسمالّه الزحمن الرحیسم» سر آغاز کتاب الهی است. «بسمالله» نه تنها در ابتدای قرآن, بلکه در آغاز تمام کتابهای آسمانی بوده است. در سر لوحهی کار و عمل همهی انبیا «بسماله» قرار داشت. وقتسی کشتی حضرت نوح در میان امواج طوفان به راه افتاد. نوحعلیه السلام به یاران خود گفت: سوار شوبد که «بسماله مرساها» (هود. ۴۱) حرکت و توقف این کشتی با نام

صفحه 10:
حضرت علی‌علیه السلام فرمود: «بسمالله»» مايه برکت کارها و ترک لّن موجب نافرجامی است. همچنین لن حضرت به شخصی که جملهی «بسمالله» را می‌نوشت. فرمود: «جوّدها» لن را نیکو بنویس«کنزالعمّال» ح ۲۹۵۵۸) بر زبان آوردن «بسمالله» در شروع هر کاری سفارش شده است؛ هنگام خوردن و خوابیدن و نوشتن. سوارشدن» مسافرت وبسیاری کارهای دیگر؛ حتی اگر حیوانی بدون نام خدا سربرنده شود. ۱ 01 ۳ است.؛ شاید رمزش آن باشد که خوراک و موخد نیز باید جهت الهی داشته باشد. کوانیم: «سمالله» را فراموش نکن؛ ‎Ee‏ در نوشتن زر باداش كسى كهاولين بار ياد بدهد. وارد شده مسو

صفحه 11:
6 سوال: جرا در شروع هر كارى «بسمالله» و بردن نام خدا سفارش شده است؟ ياسخ: «هسمالله» آرم و نشانهی مسلمانی است و باید تمام 2 ا رنكالهى داشته باشد..همانكونة كة محصولات و کالاهای ساخت یک کارخانه» آرم وعلامت آسن کارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزیی باشد یا کلی. مثلا یک چینی سازی» علامت خود را روی تمام ظروف می‌زند. 8 : ارس و پادگانهای آن کشور است ای آمن کشور در دریاها و هم بر روی میز ۰

صفحه 12:
َه سوال: آیا «بسماله ال حمن الرحیم» آیهای مستقل است؟ پاسخ: به اعتقاد اهل بيت رسول اللهعليهم السلام كه هد سال سابقه بر سایر رهبران فقهی مذاهب دارند و در قرلن نیز عصمت و پاکی آنهابه صراحت بیان شده است. [ > ‎Moy‏ ۳ الزحیم» آیهای مستقل و جزو قرلن است؛ اما فخررازی از بزرگان اهل سنت در تفسير خويش شانزده دليل آورده كه «بسمالله» 003030300 [ودى نثر همین اعتقاد را دارد. در مسند احمد نیز ««سمالله» جزو سوره شمرده شده است.(مسند احمد. ج۳. ۷ و ج۴؛ ص 10) در طول تاريخ اسلامى برخى كه سوره ندانسته ويا در نماز لن را ترك كردهلند. م شدهاند. در مستد ‎ae‏ آمده است: : روزی ‎Kale‏ ,| حذف کرد و 5 نگفت. مردم به او » اخرقت ‎al‏ تنسیت» آبه را دزدیدی ۰ ۳۹ ‏ص00‎ nee

صفحه 13:
6 امامان معصومعلیهم السلام اصرار داشتند که در نماز. «بسمالله» رابلت د بگویند. امام باقرعا ال وم در مره كا اا «بسماله» را در نماز نمی‌خواندند و یا جزو سوره نمی‌شمردند می‌فرمود: «سّرقوا اکرم آیث» (بحار ج ۸۵ ص ۲۰) بهترین آیه قرلن را به سرقت بردند. در سنن بیهقی در ضمن حدیثی آمده است: چرا بعضی «بسمالله» را جزء سوره قرار ندادهاندا(سنن ‎Oe‏ 3 دس سره در تفسیر سوره حمده ابن عباس. ابنعمرء ابنزبيرء عطاءء اببن طاووس. فخررازی و 8 #زقی می‌کند که «سماله» را جزو ۰

صفحه 14:
۲ السلام به خاطر آن است که «بسماله» کلم ۱۲ ۲ات واعلام برائت از کفار و مشرکین. با اظها ۱۳ > نیست. (تفسیر مجمعالبیان و کبیر فخرراز:

صفحه 15:
6 er ao Sy gee pl Kaley) ‏ماست. امام رضاعليه السلام می‌فرماید: با گفتن «بسمالله» نشان‎ ‏بندگی خدا را برخود می‌نهم.(تفسیر نورالثقلین)‎ ۲- «بسمالّه» رمز بقا و دوام است؛ زیرا هرچه اخلاص و رنگ خدایی نداشته باشد. فانی است, کال شیء هالک الا وجهه». ‎CAA «ana‏ ۳- «بسماللّه» رمز توحید است و ذکر نام دیگران به جای آن» رمز ت و همراه آوردن نام خداوند با نام دیگران نشانهی ۱ نام خداء نام دیگری را ببریم ونه به جای نام او. که نام او نیز از هر شریکی منزه است؛ «سبح »(أعلى. ١)حتى‏ شروع كردن كار به نام خدا و 0 بنوع است.(انباتالهداةه ‎Ve‏ ص ۴۸۲)

صفحه 16:
۴- می‌ورزيم و کارمان رابا توکل به او آغاز می‌کنيم که بردن نام او سبب جلب رحمت است. ه-«بسمالله» ‎pay‏ خروج از تکبر و اظهار عجز و ناتوانی به درگاه خداوند فا ار ۶ اک از در مسیر بندگی و عبودیّت است: ا 0 زار شیطان است. کسی که خدا را همراه داشت» شیطان در او مؤثر نمىافتد. 8 بافتن کارها و بیمه کردن آنهاست. خداست؛یعنی خدایاامن تو را فراموش نکرده و نمی‌کنم. انگیزه ماست؛ یعنی خدایا! هدفم تو هستی نه مردم. وهی و نه هوسها و منافع. فرمود: «بسمال» به اسم اعظم الهی؛ از سیاهی نزدیکتر است.(تفسیر راهنما)

صفحه 17:
انکه رسالت پیامبر اکرمصلی الم علیه وآله نیز با نام او أء ید. «اقرأً باسم رتک» (علقء ۱)

صفحه 18:
شرایط رستگاری رستگاری, بدون تلاش به دست نمیآید و شرایط و لوازمی دارد. که در قرآن به مواردی از آن اشاره شده است: #برای فلاح و رستگاری,تزکیه لازم است.«قد افلح من زگاها» ۵ 07 نلاش و جهاد خالصانه لازم است. «جاهدوا کم تفلحون»(مانده. ۳۵) . خشوع در نماز: اعراض از لغو پرداخت ت. امانتداری. وفای به عهد و پایداری در ۰

صفحه 19:
Ce

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
39,000 تومان