کسب و کار مدیریت و رهبری

چهارده اصل مدیریت – fourteen principles of management

59-fourteen-principles-of-management

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “چهارده اصل مدیریت – fourteen principles of management”

چهارده اصل مدیریت – fourteen principles of management

اسلاید 1: چهارده اصل مدیریتfourteen principles of managementMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانچهارده اصل مدیریتنوعمدلمراحل استفادهتجزیه و تحلیل/ بازنگریموضوعرهبری و مدیریتسطحسازمانیپیچیدگیکم

اسلاید 3: در سال 1916 میلادی صنعتگری فرانسوی به نام هنری فایول کتاب برجسته خود با عنوان «مدیریت صنعتی و عمومی» را منتشر کرد. وی نظریه‌ای مستقل از نظریه مدیریت علمی فردریک تیلور، با نام مدیریت اداری ارائه نمود و ‌کوشید تا جاذبه‌های تازه‌تری را برای جنبش نظریه اداری دست و پا نماید.اصول چهارده‌گانه فایول عبارت بودند از:1-تقسیم کاراصل تخصصی‌کردن نیروی کار به منظور تمرکز بر فعالیت جهت کارآیی بیشتر. تقسیم کار یا تخصص‌گرایی امکان تولید بالاتری را به دست می دهد زیرا هر فرد زمانی می تواند فعالانه کار کند که در آن زمینه از مهارت نسبتا بالایی برخوردار باشد.2-اختیار و مسؤولیتاختیار حق صدور دستور و قدرت برای درخواست اطاعت از فرمان. به عبارت دیگر اختیار همان حق دستوردادن است. یک عضو سازمان در موقعیت و شغلی که قرار دارد، مسئول انجام اهداف سازمان است. برای تشویق و تنبیه افراد به خاطر خوب یا بد انجام دادن وظایف محوله، وجود مصوبات و مقررات خاصی از سوی مدیر الزامی است.3-انضباطداشتن نظم و انضباط برای اداره صحیح یک موسسه بازرگانی امری ضروری است لذا در هر سازمان باید احترام و فرمانبرداری نسبت به قوانین و اهداف سازمان وجود داشته باشد. در این راستا به عوامل ذیل نیاز است:•سرپرستی در تمام سطوح و رده‌ها خوب باشد؛•تا حد امکان مقررات و آیین‌نامه‌ها روشن و منصفانه باشد؛•جریمه‌ها و پاداش‌ها مشخص و منصفانه باشد.4-وحدت فرماندهیاین اصل بیانگر آنست که برای کاهش تداخل و تناقض، هر عضو سازمان باید دستورات را فقط از یک رده بالاتر دریافت کند و همچنین فقط مسئول پاسخگویی به او باشد. به عبارت ساده یک کارمند، تنها، باید از یک سرپرست دستور بگیرد.5-وحدت هدف و جهتیک سرپرست، یک برنامه، به این معنی که یک رهبر با یک هدف، یک گروه از فعالیت‌ها را رهبری نماید.6-تبعیت منافع فردی از منافع جمعیمنافع یک کارمند یا یک گروه از کارکنان نباید مقدم بر مصالح و منافع سازمان باشد. از این گذشته منافع کلی باید همواره به عنوان افضل و برتر باقی بماند.7-دستمزد پرسنلپرداخت‌ها باید مناسب و غیر استثماری باشد، زیرا دستمزد خوب، عملکرد خوب را به دنبال خود دارد. انواع و اشکال گوناگون دریافتی‌ها همچون حقوق ثابت، حق مقام، اضافه‌کاری، پاداش، سهم سود و همچنین پاداش‌های غیر مادی را باید با توجه به شرایط و وظایف کارکنان در نظر داشت.

اسلاید 4: 8-تمرکزتمرکز در حقیقت به هماهنگی و هدایت از سوی یک سیستم مرکزی اطلاق می‌شود که برای سازمان ضروری است و پیامد طبیعی سازماندهی می‌باشد. اما با توجه به شرایط و ویژگی‌های موجود در هر سازمان بایستی توازن و تعادل مناسبی بین تمرکز و عدم تمرکز ایجاد کرد.9-سلسله مراتبسلسله مراتب، سلسله سرپرستان است که از بالاترین سطح اختیار به پایین‌ترین سطح به صورت زنجیره‌ای رده‌بندی شده است. یک زنجیره ارشدیت یا سلسله مراتب کاملا مشخص، به وسیله اصل وحدت فرماندهی، همه اعضاء سازمان را از بالا به پایین به یکدیگر وصل می‌کند. این زنجیره در سازمان‌های بزرگ که فضای وسیع‌تری را در بر می‌گیرند طولانی‌تر بوده و ارتباط افراد هم‌تراز مستلزم طی مسیر و زمان طولانی است.10-نظمسازمان باید برای هر فرد مکان مشخصی فراهم کند به طوریکه یک جایگاه برای هر فرد وجود داشته باشد و هر فرد هم در جایگاه خودش باشد. هدف نظم آنست که هر چیزی سر جای خودش قرار بگیرد.11-عدالتاحساس عدالت و برابری بایستی در سراسر سازمان گسترده باشد. لذا در هر سازمان می‌باید انصاف و عدالت مبتنی بر توافق‌های از پیش تعیین‌شده و مشخص موجود باشد.12-ثبات و ماندگاری در شغلکاهش جابجائی کارکنان سبب افزایش کارایی می‌گردد، زیرا کارکنان برای تطبیق با کارشان، نیاز به زمان دارند.13-ابتکاردر همه سطوح نردبان سازمانی، شور و اشتیاق و انرژی به وسیله ابتکار افزایش می‌یابد لذا افراد در هر سطحی باید برای ابراز و به کارگرفتن ایده‌های خود آزاد باشند. مدیری که به کارکنان زیردست خود اجازه می‌دهد ابتکارهای خود را به کار ببندند بسیار بالاتر از مدیری است که چنین اجازه‌ای به زیردستان خود نمی‌دهد.14-روحیه اتحاد و جمعیاتحاد یک پدیده پرقدرت است. این اصل نیاز به کار تیمی و حفظ روابط متقابل شخصی را مورد تأکید قرار می‌دهد و فعالیت بیشتر و کارایی بالاتر را از طریق ایجاد احساس افتخار در کارکنان، وفاداری آنان به سازمان و احساس تعلق متقابل و اعطای شخصیت فراهم می‌سازد.

اسلاید 5: ابزارهای مرتبطمدیریت علمی scientific management مزایااگرچه به نظر می‌رسد اصولی مانند ثبات شغلی و موقعیت‌ و تقسیم کار، محصول زمان خود باشند، دیگر جنبه‌ها از قبیل نیاز به تخصص، وحدت فرماندهی، روابط گزارش‌دهی شفاف در یک ساختار رسمی، و نیاز به هماهنگی فعالیت‌ها در میان گروه‌های تخصصی، مرتبط با امروز است.فایول زبانی را برای برقراری ارتباط با نظریه مدیریت ارائه داد. او معتقد بود که آموزش بدون تئوری ممکن نخواهد بود. اصول او موضوعات را برای مدیریت ارشد اولویت‌بندی نمود و جهت راه‌حل را مقرر نمود.گیولیک و اورویک کار فایول با ارائه شواهد تجربی ادامه دادند. گیولیک نشان داد که بیشینه گستردگی کنترل هفت کارمند بوسیله مدیر در مدارس آمریکا بسیار موثر بوده‌است.در مقابل باورهای کلیدی مدیریت علمی، فایول معتقد بود که مدیران باید سازمان‌ها را به عنوان موجودات زنده در نظر بگیرند نه ساختاری مکانیکی.کاربردهامدل فایول برای سازمان‌های بزرگی که ساختار اداری و خدماتی داشته و معمولا خیلی متاثر از محیط و تغییرات آن نیستند کاربرد داشته و ابزار مناسبی برای راهنمایی مدیران ارشد فراهم می‌کند.معایبدر سال 1946، سیمون ماهرانه استدلال کرد که که اصول مدیریت اداری توصیف‌شده توسط فایول، اورویک و گیولیک مبهم و متناقض است و نمی‌تواند به عنوان راهنمایی استفاده شود. یک دهه بعد، نظریه اقتضایی نشان داد که سازمان ساختاری بستگی به رویدادهای خارجی دارد. مدیریت نظام‌مند رویکرد «لوح سپید» را با نادیده‌گرفتن سابقه، زمینه و رفتار انسانی اتخاذ نمود.فایول اندازه سازمان را به عنوان یک عامل جداکننده در نظر گرفته و متغیرهای دیگر مانند فرهنگ و یا فناوری را حذف نموده است.فایول بیشتر بر موضوعات بهینه‌سازی داخلی بیشتر از سازگاری با محیط خارج تمرکز دارد. تجربه او از سازمان‌های بزرگ و رسمی که نسبت به تغییرات محیطی بسیار آرام عمل می‌کنند، سرچشمه گرفته است.

اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان