علوم انسانی و علوم اجتماعی

چگونه در فرزندمان انگيزه درس خواندن ايجاد كنيم؟

صفحه 1:
دع ‎s dae SENN & 2‏ ‎SDs‏ ی

صفحه 2:
انگیزه چکونه در فرزندمان درس خواندن ابجاد كنيم؟

صفحه 3:

صفحه 4:
شما هم حتما مانند همه پدر و مادرها دوست دارید فرزندتان خوب درس بخواند. تکالیفش را تمام و کمال انجام بدهد و در مدرسه نمرات خوبی بگیرد تا بتواند وارد دانشگاه شود. شاید دلتان می‌خواهد ف خوب موسیقی تمرین کند یا.... نقاشیهای زیبایی بکشد تا بتواند در این رشته هنری به كمال برسد. اما چه باید کرد تا کودک برای رسیدن به اهداف بزرگ) خود تلاش کند؟ در این باره بخوانید: همه والدین دوست دارند فرزندشان بدرخشد و به موفقیت برسد. کدام یک از شما آرزو ندارد کودک خودرا از رسیدن به موفقیت شاد ببیند و با غرور به او افتخار کند. همه ما آرزو داریم در مسابقات علمی فرزندمان رتبه اول را کسب کند.

صفحه 5:
همه ما دلمان می‌خواهد در مسابقات ورزشی فرزندمان در تیم برنده باشد. با هیجان او را تشویق می‌کنیم و گاهی هم تشر می‌زنیم که بيشتر_تللإثر) كند. وقتی هم که بلند. گو نام- فرزندمان را به عنوان برنده و رتبه اول صدا می‌کند. در پوست خودمان نمی گنجیم و انگار به بالای ابرها صعود می‌کنیم و این احساس نهایت آن چیزی است که ما آرزو داریم خودمان و فرزندمان آن را تجربه کنیم. اما چطور می‌توان به این هدف رسید؟ چطور می‌توان کودک را وادار به تلاشی کرد که نتیجه‌ای درخشان داشته باشد. چطور می‌توان به کودک فهماند که چه کارهایی

صفحه 6:
لهمینو اسلهام ب‌خشی -1 همه مابه عنولن‌والایرهظیفه داربیم‌لهمینق لاش ب رلی يسيدزبه هدفمورد علاقه کودکمان‌را به او بفهمانيم ‎pj) —‏ لستعدفمورد نسظر (]آنقدر بسرلیکود.کزییبا و - ‏جذلبت صویر كنيد و آنقدر دربایه آنبا کودکتان صحبنک نید که کودکبه رلحتیلهمینتیسیدنبه آن را درکک ندو باتمام وجود بسخولهد که به آن‌هدف برسد مثلااگر قرار لستساهم‌به قله ک ود صعود كنيملكر كودكبداند كه از آنبالاجه تصوير زيبا و جذلبىرا تماشاخولهد کرد ببه طور قطع در بللا .رفتراز کود درنگن خولهد کرد ‎ ‎

صفحه 7:
غیر ممکره مکر موش ود: اگر ک ود کب دلند که لیرکار-2 شدنیلسمطمئنا تلاش‌بیشتریی رلیلنجام عمل‌خولهد دلشت لمالگر ک ودکشکک ند کحم می‌تسولند به هدفمورد نظر ‏ برسد بسرلیرسیدنب 4 ات لاش‌چندانین خولهد کرد. بنابر لیرٍحتما لته مکنا برلیک ود کتانروشرک نید و به او کمکک نید تاروياها و آرزوهایب ز رگدلشته باشد وقتی دختر تانب سادگی‌می‌گ وید می‌خولهم ف ضانورد شوم توی ذوقشن‌زنید و نگویید زنها نم‌ولنند فضانورد شوند (با رفتن ی کننایرلنیب» ف ضا دیدید که لین‌هم‌غیر ممکربود!) بسلکه سعی‌ک نید به او بسفهمانید که برلیدستپیدا .کردزبه لیردرجه علمی‌چه مرلتبمیگریرا بساید ب‌گذرلند

صفحه 8:
صبر نکنید فرزندتان به دبیرستان برود و سپس شروع به فکر کردن درباره راه‌های رسیدن به آرزویش بکند. اگر | می‌خواهید فرزندتان در«م‌سهایش موفق شود باید.. از کوچکی شروع کند. ‎i‏ ک نشان دهید که برای رسیدن به خواسته‌اش لازم است درس خواندن را از همین حالا شروع کند. داستانهایی درباره کسانی که موفق شده‌اند و به مدارج علمی بالا رسیده‌اند برایش تعر یف کنید و کتابهاپی درباره زندگی دانشمندان و مخترعان برایش بخوانید. آنوقت فرزند شما می‌فهمد که برای .آرزوهای بزرگ باید قدمهای بزرگی هم بردارد

صفحه 9:
حواستان باشد مسیر پیش رو و داستان گذشتگان را آنقدر با اغراق برایش باز گو نکنید که خیال کند طی چنین مسیری برای او غ ممکن است. به او اجازه دهيد خیال‌پردازی کند و اگر هر روز شغل آینده‌اش را" عوض می‌کند به او خرده نگیرید و بگذارید کفه ترازو را سبک و سنگین کند و بالاخره هدف نهایی خود را انتخاب کند. به او بگویید که اگر درسهایش را با دقت بخواند و با پشتکار تمرین کند. دانسته‌ها و توان علمی‌اش آنقدر زیاد می‌شود که درهای بسته به ساد گی .مانند یک معجزه به رویش ‎JL‏ می‌شوند

صفحه 10:
دوستخوبغنیم لستم طمترشوید که فرزند تانب ا-3 ک ودکانی‌در‌سخولنو پر تلاش‌دوسشده لستوقتی فرزند تان‌ک وچکتر لستبسه رلحتی‌میولنید روولنتخاب بسهتر لستیب لنتخاب»درسهلی‌خوبم حدوده دوستانشا لنتخابک نید هر چه فرزندتازباب چه درسخولنها معاشر نک ند لحتما له وفقیتش_یشتر خولهد شد. چون کود.کانم عمولا خودشان,ا با محیط ساز.گار موكنند و قرار گرفتردر بیرپینگونه بچه‌ها نوعیرقابمتنسام‌در بینشانلیجاد می‌کند که باعشوشود در دیس‌خولندن ..و تلاشبيشتراز هم سبق كير ند

صفحه 11:
شما به سادگی می‌توانید از ایجاد حس رقابت برای تشویق فرزندتان به تلاش بیشتر استفاده کنید. المته.بادتان باشد. بوایوآیجاد. چنین حسی نباید. — موفقیت کسی را بر سر فرزندتان بکویید و او را با دیگران مقایسه کنید. چون این کار اثر معکوس خواهد داشت. اگر کودکتان در مدرسه ضعف نشان می‌دهد هیچ گاه او را بی عرضه و تنبل نخوانید و تنها از او بخواهید تا تمام توان و تلاشش .را بکند و نه فقط از بخش کوچکی که قبلا بکار بسته

صفحه 12:
۴ تشکر. قدردانی و جایزه: با وعده دادن یک پاداش ملموس بسیار ساده‌تر می‌توان انگیزه ...یک .کودک را برای تلاش ‎Lim‏ وقتی .کودک بداند. علاوه بر- رسيدن به موفقيت یک جایزه مورد علاقه اش را نيز از والدين دریافت خواهد کرد. انگیزه‌اش برای کوشش بیشتر خواهد شد. انگیزه برای ادامه داشتن به تشویق نیاز دارد. جایزه اولین کلمه‌ای است که پس از به زبان آوردن تشویق به ذهن می‌آید. همه ما حتی بزر گسالان هم مانند کودکان از جایزه گرفتن خوشحال می‌شویم و انگیزه بیشتری برای تلاش پیدا می‌کنیم.

صفحه 13:
اگر شما هم دلتان می‌خواهد کودکتان بیشتر تلاش کند تا موفق شود هر بار که تلاش خوبی در حهت درست . انجام مي‌دهد او را تشویق حتی برای هر قدم کوچکی رده و به او جایزه بدهید. که بر می‌دارد. همه ما عادت داریم بر کارهای خود نظارت و قضاوت کنیم. ما خودمان را به خاطر یک اشتباه كوجك متهم كرده و اين به نظرمان یک شکست بزرگ می‌زسد. بتابر این اگر نلاش کودک نادیده گرفته شود او احساس شکست کرده و اگر تشویق شود به زحمات خودش افتخار می‌کند.

صفحه 14:
جایزه‌ای که مشخص می‌کنید برای رسیدن به یک هدف مشخص باشد و مطمئن شويد که کودک ....متوجه شده است. که ای جایزه برای چه هدفی = است. جایزه باید از بین چیزهای مورد علاقه کودک و متناسب با سن او باشد.اگر کودک سی دی دوست دارد برای او کتاب جایزه نخرید. در ضمن فقط قول جوایزی را بدهید که از پس ‎OT‏ ‎sul sons‏

صفحه 15:
۵) پشتکار: مسير به سوى هر هدف ارزشمندی دارای پستی و بلندی _ و موانع و ناامیدی‌هایی اسخ. به همین علت لازم است. کودک بیاموزد که چگونه گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و روی پای جودش بایستد. بد نیست بدانید پشتکار یک رفتار اموختنی است. به کودک یاد بدهید بر روی هدف تمرکز کند نه روی موانع! خود ما الگوی اول برای کودکمان هستیم. اگر ما با یک مانع کوچک در زندگی روزمره. از کوره در برویم و از تلاشمان دست برداریم. کودک هم یاد می‌گیرد.

صفحه 16:
اگر ما درعمل پشتکار را به فرزندمان یاد ندهیم انتظار داريم جه كسى اين. كار را بکند؟ البته می‌توانیم با تعریف. کر« داستان و سر گذشت... دیگران و دیدن فیلم و کارتون هم پشتکار انسانهای با انگیزه و هدف راستین را به فرزندمان نشان دهیم و چه بهتر که این داستان واقعی و سر گذشت یکی از نزدیکان کودکمان باشد.

صفحه 17:
ع) الكو سازی کنید: اگر خود شما الگوی خوبی نبوده‌اید و حالا چوب درس نخواندنتان را می‌خورید. از احساس خود و پشیمانی " تان با كذشت زمان برایش بگویید. اگر در نزدیکان . خود آدمهای موفقی هستند که می‌توانند الگوی کودکتان باشند از آنها خواهش کنید با كودكتان صحبت کنند. اجازه دهید با آنها از نزدیک كف توكو کند و درباره رازهای موفقیت و رسیدنشان به هدف اززبان خود آنها بشنود.

صفحه 18:
زمانرا از دسنندهید: (7 لنگیزه دامنبه کرو کمانند پسدرو مادر- بودنی کوظیفه دراز مدنلستلگر از سنيزياييرإيزكار را شروع كنيد و تمام روشهارا در كنار عشقو محبت فراولزبه کار ب‌بندید مطمترپ‌اشید

صفحه 19:
از موفقیت و يا عدم موفقیت فرزند خود را (در هر کار و رفتاری) در خود او که در فکر. رفتار. گفتار, لحن و حالت خود می‌توانیم بيدا كنيم. بجهها محصول افکار عادت‌ها و حالت‌های پدر و ماد --هستند. لطفا باور کنید: ساده‌ش‌گن و مطمئن ترین راه تغییر.- زندتان. شناسایی عوامل آن رفتار در فکر و رفتار والدین عزیز و تغییر و اصلاح آن است. بدون تغییر والدین, تغییر فرزند بسیار دشوار خواهد بود. پدر و مادر دلسوز و مسوول و مهربان و خوبی ثل ‎lod‏ به جای تاکید بر رفتار منفی و نامطلوب فرزند و تاکید بر ت خوب و خیرخواهی خود حتما به تاثیر مثبت یا منفی کلام. فکر و رفتار خود در دیگری توجه جدی می‌کنند و مهارت اصلاح شگفت‌انگیز رفتار فرزندشان را به دست می‌آورند و لذت می‌برند

صفحه 20:
در اين ييام به یوش‌های تاثیر گذار منفی و مثبت بر ذهن 9 رفتار فر زندتان؛ اشاره مى كنيم تا . درگیری‌های لفظیو عاطفی به خلاقیت و ی صمیمیت و پیشرفت دأئمی تبدیل شود. دست مهربان و حمایتگر خدای مهربان همراه. پاور و :انگیزه درسی و یاد گیری می‌شود

صفحه 21:
۱. تصوير منفی و نگران‌کننده از آینده فرزند خود داشتن (به هر دلیل) ۳ توجه و تاکید زیاد بر ضعف‌ها و ناتوانی‌های فرزند و عدم آن. ۳ نظارت دائمی مادر ‎es‏ خواندن فرزند نوجوان (به‌ویژه فرزند پسر) و خودکفا نبودن او. ۴ حضور کم پدر در خانه و نداشتن ارتباط صمیمانه با فرزند. ۵. انتقال نگرانی‌ها و ناراحتی‌های اجتماعی و اقتصادی به فضای خانه و ذهن فرزندان. ۶ بی‌اعتقادی به خود کفایی و مسوولیت‌پذیری فرزند با تذکر دادن مداوم. نصیحت کردن و از عواقب کار ترساندن.

صفحه 22:
۷ گفتن این جمله که: تو خیلی استعداد داری ولی آن را نکن! زحمت‌های خانواده راهدر نده 78 ‎٩‏ پرسش دائمی با حالتی نگران و مضطرب درباره درس و امتحانات و نمره‌ها! ‎.٠٠‏ وارد كردن ضربه روانى با اين جمله كه: تو تلاش نمى كنى! وقت تلف مى كنى!

صفحه 23:
۱ مقایسه منفی و تولید حسد و کینه با این جمله که: شاگرد اول کلاس چه نمره‌ای آورد. تو چرا مثل او نشدی! ‎Fo tle‏ نينم و چنان سح ۳۲ منت كذاشتن و توليد احساس كناه: همه تلاشهاى ما بهخاطر اين است كه تو موفق باشى ولى 8 ۱ بو

صفحه 24:
۳ طرح سوال‌های منفی و کاهش تمر کز چرا نمره‌های خوب نمی‌گیری. تو چه مشکلی داری؟ چرا نظم نداری 02 شا گردان ممتاز.مدرسه- چه کم داری؟ چرا از وقتت خوب استفاده نمی‌کنی؟ ۴. اقا نگرانی و نفوس بد زدن آخرش تو را از مدرسه اخراج می‌کنند. با این روشی که تو کار می‌کنی معلوم نیست که آخرش...

صفحه 25:
۵ بی‌توجهی به احساس فعلی فرزند و موقعیت روانی او اينکه ناراحتی ندارد. بیشتر کار کن! ين مشكل برای همه هست. فقط برای تو که نیست. پس "۳ چرا آن‌ها (موفق هستند!- نت ناراحت شدن فایده‌ای ندارد. 7 تو گذشت ‎“oS‏ تو کار خودت را درست انجام بده به آن‌ها کاری نداشته باش. ۶. جر و بحث دائّمی با فرزند برای قانع کردن او و نتیجه ببین ما خیر و صلاح تو را می‌خواهیم. تو 5 ۱

صفحه 26:
۷. براز قضاوت‌های منفی درباره دیگران و جامعه را به‌شدت بحرانی و ناامن دیدن و مراقبت زیاد از فرزند... ۸ عدم تفاهم و همدلي 9۶ و مادر در مسایل گوناگون.. زند ‎٩‏ شکایت دائمی از زمانه و مردم و انتقاد از آن‌ها و نارضایتی شدید از جامعه و زندگی. 0 ۰ عدم هماهنگی پدر و مادر در ترییت فرزند و کاهش رابطه عاطفی پدر با مادر و فرزند جوم ۱ تسلیم بودن والدین به درخواست‌های غیرمنطقی فرزند و عدم قاطعیت در برخورد با او بر رت رن ‎ ‎

صفحه 27:
ند و فرز د از ۳ اقبت ۳ مر ای ‎ge‏ ۱ اه سر و ووووووو ‎al a ۱‏ لدين بستكى والد د يكى از ‎pce‏ ‎Peace‏ ‎٠ ۰ |‏ ‎idl‏ ‎vy‏

صفحه 28:

صفحه 29:
۱. تاکید والدین بر تاثیر سخن و رفتار خود بر فرزند باتوجه به اينكه نيت والدین هميشه خیر و خوب است. ۲ آمادگی والدین برای تغییر سخن و رفتار خود در صورتی که سس قاثير مث شته باشت.- ۳. قطع کامل همه ويروسكأى كلامى و رفتارى ‎jab‏ ‏ویروس‌هایی مثل تذکر مداوم. نصایح تکراری. جر و بحث با فرزند. القای نگرانی و پوس ۴ مهارت والدین (به‌ویژه مادر) در تبدیل نگرانی‌های خود برای آینده تحصیلی فرزند به آرامش و اطمینان و امید. اگر فرزند ما از کانال اميد و اعتماد والدین تغذیه شود. انگیزه درونی او افزایش مى يابد.

صفحه 30:
۵. درس, موضوع اصلی ارتباط و گفت‌و گوی والدین با فرزند نباشد و نیازهای عاطفیء اجتماعی فرزند نوجوان ۲ در ‎ee‏ — ِ ۶ ارتباط گرم و صمیمانه ادی بخش پدر با فرزند (به ویژه فرزند پسر) ‎Vv‏ ار تباط صمیمانه و عاشقانه پدر و مادر با مهارت والدین در ایجاد روحیه بسیار شاد و عالی در فرزند با استفاده از تقویت‌کننده‌ها و شارژ عاطفی (اول روحيه عالى. بعد کار)

صفحه 31:
‎٩‏ چهره شاداب پدر و مادر در خانه! (به رغم همه مساله‌های حل نشده) ۱۰ . آكاهى دقیق و وا از احساسات خوشایند و | ناخوشایند فرزند و ‎ae‏ آن‌ها و همدلی و همراهی ‏با او و بازتاب احساسات و عقاید فرزند به او و «بله» گرفتن از فرزند (بدون ویروس اماء اگر و نصیحت) ۱ برجسته کردن و تاکید بر کارهای مثبت و کوچک فرزند و تحسین رفتارهای خلاقانه او به صورتی که نوجوان آن را بپذیرد! ‎ ‎

صفحه 32:
۲ اختصاص دادن وقت ویژه برای فرزند و گفت‌و گو و تفریج (به‌ویژه پدر و فرزند) ۳ ارتباط خانواده با شخصیت‌های فرهنگی دنیای امروز و | آشنایی با روش زندگی و الگوپردازی مناسب برای فرزندان.. ۴ مهارت والدین در جانشین‌سازی‌های فرهنگی و اجتماعی به جای منع و محدود کردن بدون جانشین. ۵ واگذاری مسوولیت‌های شخصی فرزند به او و عدم یادآ وری دائمی آن‌ها. (در صورتی که فرزند در ابتدایی و راهنمایی وابستگی به نظارت مادر داشته است. لازم است که مادر هرچه سریع تر وابستگی و نظارت مستقیم خود را به نظارت غیرمستقیم تبدیل کند.)

صفحه 33:
۶ مهارت در انجام تنبیه‌های مفید و موثر و قاطعیت در مقابل برخوردهای نامطلوب فرزند. (به کتاب قاطعیت عاشقانه و نوار مسوولیت‌پذیری 5 نوجوان مرلاه فرمایید.) - ۱۷ |. ارتباط با مسوولان مدرسه به ویژه 99 آموزش و دفتر مشاوره در صورت مشاهده افت درسى و یا رفتارهای نامطلوب و پرهیز از در گیر شدن مستقیم با فرزند. .. اولویت دادن به شادی و صمیمیت میان افراد خانواده.

صفحه 34:
‎.٩‏ زمینه‌سازی برای ارتباط فرزند با دوستان و سا ی ‎ ‎ ‏نوجوان در کسب هویت جنسی و برخورد علمى با آن. ‏| ". افزايش خود كفايى و اعتماد به نفس ‏اجتماعی فرزند و تدارک شادی‌های گروهی. ‎ ‎

صفحه 35:
نكاد مشيتهالمدينبهجامعه, فرهنكو .22 ايتباط نزديكبه لفراذ مثبتو علقه‌مند به تحقيقو مطالعه و تغييرو تحول ۳ پذیرفتریضع فعلی‌فرزنند و لنتظارات خود رادر حد مهارد :فعا |9 5 نظي کردرو آدهست‌لشترو پذیرفتراوهمانطور که هسب"

صفحه 36:
۴ تدارک زمینه‌هایی برای ابراز وجود اجتماعی فرزند در زمینه ورزش, موسیقی. زبان ۵ 3 4 کمک به دهگران و ‎PO‏ توجه و و تاکید بر علاقه و تمایل د درونی فرزند در انتخاب رشته تحصیلی. مدرسه. نوع درس خواندن. فعالیت‌های اجتماعی و انتخاب دوست. ۶ تدارک دو عامل مهم انتخاب درست‌تر بچه‌ها یعنی (اعتماد به نفس و اطلاعات واقعی) همراه با پیش‌بینی خطاهای احتمالی.

صفحه 37:
۷ در هر خطا و ناکامی تاکید و توجه پدر و مادر به جبران و راه‌حل‌های جدید باشد نه به آنچه گذشته است! . (مسوولیت انتخاب یک فعالیت از آغاز تا پایان به او _ واگذار شود.) ‎PA‏ همواره (به رغم برخی واقعیت‌های نامطلوب) آینده‌ای روشن و پر از خلاقیت برای خود و فرزندان خود ترسیم و ابراز کردن. ‎٩‏ درس بجدهاء فعالیتی در کنار و همراه فعالیت‌های دیگر خانواده باشد. (روند عادی و طبیعی زندگی و کار والدین به خاطر درس بچه‌ها مختل نشود.)

صفحه 38:
۰ شناسایی دقیق نیازهای دوران نوجوانی و .. زمینه سازی علمی برای چم ورده شدن طبیعی این نیازها که عامل اصلی موفقیت نوجوان در فعالیت‌های درسی و اجتماعی است. ۱ بر هر مساله و ماجرایی به خداوند مهربان توکل کنیم و از او هدایت بطلبیم و آرامش به‌دست آمده را به جان و دل فرزندان عزیزمان هدیه کنیم.

صفحه 39:

صفحه 40:
نسبت به مدرسه برداشت مثبتی داشته باشید وقتی بدر می گوید : من همیشه به مدرسه علاقه مند بوده . ام مطالبی که در مدرسه باد گرفته ام در فهمیدن مسائل مربوطه » زندگی و کارم کمک زیادی به من کردند ؛ غیرمستقیم به فرزندان نوجوان خود کمک می کند تا احساس مثبتی نسبت به مدرسه کسب کنند .زمانی که مادر می گوید : بکذار مسائل و تکالیف درسی تو را ببینم » شاید در فهم سئوالات بتوانم کمک کنم . چیزی بیش از کمک به نوجوان عرضه می کند . او در حقیقت می گوید : این مهم است که تقو باید خودت آن را انجام بدهی ؛ لیکن من کمک خواهم کرد تا کاری را که بايد انجام دهى » خوب بفهمی .

صفحه 41:
نوجوانان را در بحث های خانوادگی شرکت دهید خانه ای که در آن والقین و نوجوانان فرصت-- بیان نظرات خویش را نسبت به اشیاء و موضوعات مورد علاقه خود داشته باشند فرصت مناسبی برای یادگیری به نوجوانان می دهد که هیچ مدرسه ای نمی تواند با آن برابری کند » نوجوانان از گفنگوهای سرغذا » بیش از تمام مدت روز در مدرسه جيز ياد مى كيرند

صفحه 42:
فرزند خود را در مسیر موفقیت قرار دهید نوجوانان نیز مانند بزرگسالان » در اثر موفقیت. های متناوب به موفقیت خو می گیرند . آنها به خود اطمینان پیدا کرده و از خویشتن انتظار موفقیت دارند . این گونه کودکان در مدرسه موفق و در خانه شاد و مسرور هستند . شکست نیز شکست های بعدی را به دنبال دارد

صفحه 43:
نوجوانان به موفقیت های روزانه احتیاج دارند . آنها باید آگاهی یابند که والدینشان ازموفقبت آنها اطلاغ حاصل کرده و به 7۹ وجودشان افتخار می کنند . والدین باید به نوجوانان بفهمانند که موفقیت یک رویای دور و غير قابل دسترسی نیست . بلکه موفقیت در زمان حال هم موجود و ممکن است

صفحه 44:
تمر کز حواس نوجوانان باید حواس خود را متمر کز کنند . هر بار که نوجوان به تلان‌خود برای یافتن پاسخ- ادامه دهد توانایی او فزونی می یابد . یعنی به تفکر مداوم و اصرار در تفکر عادت می کند . والدین باید نوجوانان خود را به این روش تداع تست به بازی کردن بپردازند . این روش برای زندگی روش خوبی است

صفحه 45:
ترس از شکست را کاهشی دهيد وقتی به نوجوان مسئولیت خیلی زیاد بدهید » نگرانی او کسترش می یابد . اگر مسئولیت خواسته شده از نوجوان _بسیار اندک باشد » تشن ابن دو یک محوطه وسیع و بهتاوری وجود داردکه نوجوانان در آن شاد » موفق و آرام می باشند . این همان روابطی است که والدین بايد براى دست يافتن به آن کوشش کنند والدین در اعمال کنترل و انضباط باید تا جایی پیش روند که نوجوانان اخذ تصمیم را فرا بگیریند . همزمان با این » نوجوانان باید مسئولیت تمیزی » نظافت و نگهداری از اطاق وسائل شخصی خويش را به عهده بكيرند ‎٠‏

صفحه 46:
کمک کنید تا فرزندان شما مرکز توجه خود ر | گسترش دهند انسان هر چه بیشتر بدانیم نبازمندی و گرایش او به . دانستن بیشتر می شود شود یل اتکی ادراک و تفاهم در مغز » سبب کسب لذت شادی می شود . هر چه دامنه دانش بیشتر باشد » زمینه های زیادتری را می توان به آن اضافه نمود . وقتی فرزند شما عقاید و نظریات را به زبان خودبیان می کند » او آنها را به الگوی تفکر خود تبدیل می نماید »

صفحه 47:
استعدادهای ویژه را تشویق كنيد اكر نوجوانانبه هنر علافتکد است و تقریبا همه وقت خود را صرف آن می کند » با عاشق آثار هنری بوده و خود به خلق آثار هنری می پردازد » تمام این علاثق و فعالیت ها مفید هستند . البته تا جایی که به نمرات مدرسه و توانایی تحصیلی اش لطمه ای وارد نشود . در غیر این صورت والدین باید دست به اقدام بزنند .

صفحه 48:
برای یک دختر و پسر جوان این امکان وجود دارد که شانس موفقبت خود را در بی کسب جنین تجربه هایی از دست بدهند . ‎aes‏ برای فرزندان _ اگر والدین سعی نکنند علاقه ای را که نوجوان قبلاً داشته از بين ببرند » بیشتر موفق خواهد شد . بگذاربد که او علاقه » خود را حفظ کند و در همان موقع او را تشویق کنید تا به موضوعات دیگر نیز علاقه مند گردد . مخصوصا به موضوعات درس مدرسه

صفحه 49:
خلاقیت و کنجکاوی را تشویق کنید نوجوانان گرایش و میل پایدار و خاموش نشدنی برای خلاقیت » ساختن و اکتشاف دارند . کنجکاو ی وخلاقیت در وجود آنها نهفته است و رشد طبیعی آنها بدون وجود این عوامل و خصوصیات دچار وقفه مى كردت . وقتی نوجوان تصویر عجیب و غریبی به مادر خود نشان می دهد » مادر می گوید : عجب تصویر قشنگی ! راجع به این برایم صحبت کن . این مادر هرکز اين اشتباه را نمی کند که بگوید :تو یک اسب کشیده ای در صورتی که ممکن است منظور نوجوان تصویرکشتی بوده باشد . اگر والدین این اشتباهات را تکرار کنند » ممکن است نوجوان سعی خود را در ترسیم نقاشی کنار گذاشته و با نتیجه کوشش های هنری خود را دیگر به مادر نشان ندهد .

صفحه 50:
طریقه برقراری ارتباط را به نوجوان خود ياد دهيد نوجوانان نیاز دارند تا در به پیوستن نظریات » نیا زمندی " ها وافکارشان و یبان آنها بهضورت کلامی » تمرین کنند. - خواندن کتاب ؛ نوجوان را کمک می کند تا لفت های جدیدتری یاد بگیرد و مطالب و اهداف خود را بهتر با گو كند . در كوش دادن داستان بی پایان نوجوان صبر و حوصله نشان دهبد. این همان طریقی است که نوجوان لغات تازه را ياد مى كيرد . زياد به او تذكر ندهيد ( مطالب را در دهان او بكذاريد ) . نوجوان بايد ياد بكيرد كه در صورت لزوم شخصاً مطالب خود را بیان نماید .

صفحه 51:
بهترین کمک را می توانید از آمو زگاران بگیرید | نزدیکترین مرجع استفاد؟ افراد متخصص برای حل مشکلات یادگیری دانش آموزان » آمو زگاران و مشاورینی هستند که در مدرسه با فرزند شما کار می کنند . با کمی نقشه و پیش بینی » این امکان را به دست خواهید آورد که بهترین کمک را از آنان بگیرید . در این راه منتظر پیش آمدن مشکل نشوید . باب آشنایی را باز کنید .

صفحه 52:
والدین در مسئو لیت شر یک هستند دراکثر موارد همکاری دو تشر یک مساعی پدر و مادو است » که دانش آموزان توفق به وجود می آورد . گاهی یک پدر ترقی خواه » مادر قدرتمند » عمو يا دائی فهمیده و با حتی یک همسایه و دوست می تواند آتش اشتیاق » موفقیت های تحصیلی و آموزشی را در کودکان شعله ور سازد .

صفحه 53:
در این راه محیط خوبی برای مطالعه به وجوه ] وريد . تشويق» - يشتيبانى » بيشنهاد و ياسخ به سئوالات » اقداماتى هستند كه نبايد :فراموش شوند

صفحه 54:
| -روحیه دینی و ایمان مذهبی را در کودکان و نوجوانان تقویت کنید. ۲ تمقی" کنید در برخورگ با کودکان و نوجوانان: .. توانمندی های آنها را مورد نظر قرار دهیده نه ناتوانی‌ها ‎ely‏ ۳-زمینه کسب تجربه های خوشایند از فعالیت های مستقل و آزاد را برای آنها فراهم کنید. ۴-تجربه های موفقیت آمیز آنان را افزايش دهید.

صفحه 55:
۵-قدرت تحمّل کودکان و نوجوانان را برای مواجه شدن با ناکامی های احتمالی افزايش دهید. 7 ۶-رفتار مصمم و مطمئن وت عین حال مطلوب کودکان- و نوجوانان را تقویت کنید. ۷-کودکان و نوجوانان را در کنترل احساسات و عواطف خود یاری دهید. ۸-مهلیتهای اجتماعی کودکان و نوجوانان کمرو و فاقد

صفحه 56:
٩-آنان‏ را با الگوهای رفتاری مطلوب آشنا کنید. ۱1۰-از انجام هر گونه فار تنبیهی و تحقیر آمیز درباره ی دانش آموزان خودداری کنید. ۱-از مقایسه کردن دانش آموزان بپرهيزید و تفاوتهای فردی را مورد نظر قرار دهید. ۳-در برخورد با کودکان و نوجوانان» ملایم و منطقی باشید.

صفحه 57:
۳-اجازه ابراز وجود را به دانش آموزان خویش بدهید و به نظریات آنها احترام بگذارید. 1۴-نظریات خویش را به دای آموزان تحمیلنکنید و آنا را به صورت ساده و عینی» قابل لمس و درک برای آنان توضیح دهید. ۵-به دانش آموزان درحد توانایی هایش مسئولیت بدهید. ۶-در انجام كارهاى روزانه» آنها را هدایت» ارشاد و تشویق

صفحه 58:
۷- به آنها در حد لزوم اجازه فعالیّت و بازی دهید. 0 ا ‎Gil Sous sb‏ باشيد. ‏1-از وابسته كردن بيش از حد دانش آموزان به خودتان بيرهيزيد. ‏۲۰- آنها را هیچ كاه با موضوعات خرافى نترسانيد. ‎ ‎

صفحه 59:
۱-بین دانش آموزان تبعیض قاثل نشوید و با آنان یکسان رفتار کنید. ۲-هر جه كه آنها می خوالمت؟ به راحتی و سریع در اختیار شان نگذارید, به او فرصت دهید تا ارزش به دست آوردن و لذت استحقاق داشتن را درک کند. ۴-نسبت به احساسات و عواطف کودکان با نوجوانان خود, بی تفاوت نباشید» آنها را به گرمی بپذیرید و تا حد امکان آنها را باری کنید. ۴-با آنها همانند دوستان صمیمی رفتار کنید.

صفحه 60:
۵-توجه داشته باشید که مشاجرات لفظی در خانه (میان پدر و مادر) در روحیه با رفتار کودک يا نوجوان منعکس می‌شود. ‏ ۶-به سرگرمی ها و تفربحات مناسب در زندگی کودکان اهمیت دهید و نسبت به آنها بی تفاوت نباشید. ۷--محبت شما نست به فرزندتان به صورت تظاهرات سطحی ابراز نشود. خالص ترین و سالم ترن محبت در تلاشی که به طور روزمره برای اعطای اعتماد به نفس و استقلال به فرزندتان به عمل می آورید» جلوه گر می شود.

صفحه 61:
۸-در محبت کردن به کودکان» راه افراط باتفر یط را در پیش نگیرید» محبت متوسط توأم با صمیمیّت اثر فراوانتری دارد. 8؟-به فرزندتان احساسى )76 که بداند دوست داشتنی و قابل احترام استء اما هركز با او نوزادوار رفتار ذكنيد. ۰-توقعات كودكان را در حد معقول و درست برآورده سازید. ۱-هیج گاه ‎LAT‏ را با القاب نامناسب صدا نزنيد و از مسخره كردن آنها به طور جدی بپرهیزید.

صفحه 62:
۳۲- در پرورش استعدادهای بالقوه دانش آموزان جدیّت به خرج دهید. ۲ ۳-در شرایط آموزشی فعالیت دانش آموزان او يادكيرى تأكيد شود نه بر ببشرفت ن» زیرا تأکید بر فعالیت یادگیری» به جای تأکید بر درستی و نادرستی پاسخ» برانگیزنده ی کوششهای دانش آموزان است. ۴-رقابت میان دانش آموزان برای کسب نمره کاهش یابد. تحقیقات نشان داده است» در موقعبّت های آموزشی که ميان دانش آموزان رقایت وجود دارد» حتی دانش آموزانی كه عرزت نفس بالابى دارند» با شكست روبه رو مى شوند و به دنبال آن انتقاد از خود در آنها افزايش مى يابد.

صفحه 63:
۵-برای آن که کودکی با — عزت نفس بالاپرورش دهیم» = باید خود دارای عزت نفس شابان توجهی باشیم.

صفحه 64:
گر داو رنده: بهاره هفیق شایجانی ِ مشاور دبیرستان طلوع دهنو

صفحه 65:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان