صفحه 1:
هولعلیم
چگونه یک سمینار موفق ارائه
کنیم؟
سعید حسینی BLS
بخش مهندسی برق
دانشگاه فردوسی مشهد
خرداد ۱۳۸۸
صفحه 2:
مقدمه
۴ ارائه خوب. هنری است لازم» تحسین برانگیز و آموختنی.
۴ همه ما به سمینارهای کم حاصل و ملال آورگوش دادهايم.
* چه کنیم تا سمینارهای مفید و جذاب داشته باشیم؟
۳ 1 وش a
روش صحیح ارائه چیست؟
۲ در این فیل ازفوتت 0001/00090 6 استفاده شده است. برای رویت بهتر میتوانید أثرا از asihttpywwwbornaray.com
ales
صفحه 3:
اهمیت ارائه خوب
۴ تحقیق بدون ارائه خوب. کم ثمر است.
۴ یکی از اهداف مهم آموزشی در دانشگاههای خوب دنیا:
7 پرورش توان ارائه شفاهی (وکتبی)
دانشجویان باید این توان را در حد عالی کسب کنند.
صفحه 4:
= Seminar: a meeting of scholars and
advanced students for giving and
discussing information in an area of
research
سمینار: یک با مجموعه ای از ارائه های شفاهی است که در یک
زمینه خاص تحقیقاتی انجام شود.
صفحه 5:
ساختار یک سمینار
یک سمینار خوب دارای بخشهای زیر است:
۴ مقدمه
7 بیان کنید سمینارتان درباره چیست.
7 مسئله را به اختصار تعریف کنید.
۴ انگیزه
0 توضیح دهید که چرا این موضوع را انتخاب کردهاید.
۳" بگوبید که موضوع تحقیق شما از چه جهت جالب و مفید است.
صفحه 6:
ساختار یک سمینار (دامه)
تاریخچه
9 بگویید دیگران در حل این مستله تا چه حد پیش رفته اند.
7" آیا دیگران مستله مورد نظر شما را حل نکرده اند؟
* دستاورد
7 یافتههای خود را درباره مسئله مورد نظر بطور اختصار ارائه دهید.
* روش شما دارای چه ویژگیهایی است و چرا به جواب مناسب منجر میشود.
© جزئیات را در حد مناسب با در نظر گرفتن وقت توضیح دهید.
2 همواره یافتههای خود را از یافتههای دیگران بطور مشخص جدا کنید.
صفحه 7:
ساختار یک سمینار (دامه)
۴ جمع بندی
0 خلاصه آنچه را که گفتید بیان کنید.
2 بیان کنید که در چه مرحلهای هستید و چه مراحلی را در پیش دارید.
۴ شاید کسی به شما پیشنهاد مفیدی بکند.
0 مسائل باقی ماندهای را که در راستای تحقیق شماست نشان دهید.
*_ شاید کسی درجستجوی مسئله ای جدید باشد.
۴ به تناسب وقت و نوع سمینار و نیز نوع مخاطبان, بخشهایی از
سمینار میتواند کم رنگتر از بخشهای دیگر ارائه شود.
صفحه 8:
رعايت حقم شناسی و احترام نسبت به:
2 حاضرین که با حضور خود به نظرات شما احترام گذاشتهاند.
3 دعوت کنندگان که کار شما را ارزشمند شمردهاند.
7" محققانی که نظرشان را مورد بررسی و نقد قرار میدهید.
2 افرادی که در پیشرفت تحقیق شما سهمی داشتهاند.
صفحه 9:
اخلاق ارائه سمینار (ادامه)
۴ رعایت صداقت و فروتنی هنگامی که:
"ا اهمیت مسئله خود را بیان میکنيد.
2 از اهمیت يافته های خود سخن میگویید.
7 مزایا و معایب کار خود را بر میشمارید.
3 از حاضرین انتقاد (بجا یا نابجا) میشنوید.
صفحه 10:
هدف در سمینار
9 در ارائه سمیناره هدف است:
1 فایده رساندن و فایده بردن از ارائه مطالب
7 ایجاد زمینه برخورد افکار و همکاری علمی
02 ایجاد انگیزه در دیگران برای مطالعه مقالات شما
* در ارائه سمینار, هدف نیست:
7 ارائه تمام جزئیات یک مسئله
ل ارائه تمام آنچه که شما درباره یک موضوع خاص میدانید.
4 به تحسین واداشتن دیگران در مقابل هوش و استعداد خود
صفحه 11:
انواع سمینار
* گزارش پیشرفت تحقیق
7 شامل ارائه نتایج فعلی و موانع موجود
۴ ارائه مقاله در کنفرانس تخصصی
شامل يك يا دو نتيجه تثبيت شده
د موضوع رساله
7 شامل بررسى تحقيقات ديكران و
3 نشان دادن اينكه مسئله شما حل نشده و مورد توجه اهل فن است.
* دفاع نهايى از رساله
3 شامل ارائه خلاصه تمام نتایج بدست آمده و
2 نشان دادن اينکه به اهداف مقرر رسیدهاید.
* ارائه تحقیقات در مصاحبه استخدام
صفحه 12:
ماهها قبل از ارائه
یک ارائه خوب بر پایه تحقیق خوب استوار است.
* بايد انجام دهید:
7 مطالعه فراوان پیرامون مسئله مورد نظر
7 تفکر عمیق در جهت پیدا كردن ياه حل خوب
دادن عملی و مناسب بودن راه حل
2 اهتمام بسیار برای نوشتن دقیق. منظم و شفاف یافته ها
9 زحمت زیاد برای نشا
۴ حالا احتمالاً حرفی برای گفتن دارید که دیگران به شنیدن آن
علاقمندند.
صفحه 13:
مدت ارائه
۴ بسته به نوع سمینار مدت زمان ارائه متفاوت است.
۳ همواره از مدت زمان اختصاص داده به ارائه خود مطلع شوید.
© عنوان و محتوای سمینار خود را با توجه به مدت انتخاب کنید.
صفحه 14:
مخاطب شما کیست؟
نوع مخاطبان خود را بشناسید.
2" افراد خبره در رشته مورد نظر؟
7 افراد متخصص در رشتههای مختلف؟
3 مدیران اجرائی؟
7 دانشجویان در رشته مورد نظر؟
دانشجويان در رشتههای مختلف؟
* زبان و نحوه ارائه شما باید متناسب با نوع مخاطبان باشد.
صفحه 15:
هفته قبل از ارائه
* نمایه (سلاید) های خود را با توجه به مخاطبان خود تهیه کنید.
2 لغات و اصطلاحات قابل درک بکار ببرید.
ل حوصله شنونده را در نظر گرفته به میزان مناسب وارد جزئیات شوید.
2 با بکار بردن شکل و مثال در جای مناسب به درک شنونده کمک کنید.
. را 3 : اه تن وه
سمینار خود را در تنهایی و سپس در حضور دوستان تمرین
2 اشکالهای ارائه خود را مشخص کرده رفع کنید.
7" تعداد نمایه و مدت مناسب نمایش هریک را بدست آورید.
صفحه 16:
روز قبل از ارائه
* بارها ارائه خود را تمرین کنید. ولی جملات خود را حفظ نکنید.
۴ آخرین تصحیحات را انجام دهید.
ل کلیه اغلاط نوشتاری (املائی» انشائی و نشانگذاری) را حذف کنید.
2 اشتباهات هرچند کوچک نشانه بی دقتی شما تلقی خواهد شد.
3 از دوستی بخواهید که نمایه های شما را به دقت به منظور تصحیح بخواند.
۴ از فایل ارائه خود چند نسخه پشتیبان تهیه کنید و در روز ارائه به
همراه داشته باشید.
شب قبل از ارائه. خواب و استراحت کامل داشته باشید تا روز بعد
در بهترین وضعیت روحی باشید.
صفحه 17:
ساعت قبل از ارائه
a حرا عدم ايسأ ۷ ۳ ate اء
حتماً حتماً حتماً محل سمینار را بررسی و تجهیزات ارائه را
امتحان کنید.
3 در غیر این صورت با اشکالی غیر منتظره مواجه خواهید شد.
7 اگر در شروع ارائه. تجهیزات درست کار نکند روحیه شما تضعیف و وقت
حاضران تلف خواهد شد. از این امر جداً پیشگیری کنید.
صفحه 18:
* با لباسی مناسب و ظاهری آراسته در مقابل حاضرین قرار بگیرید.
۴ چهره ای آرام و مطمتن نشان دهید.
در شروع» در جایی که احتیاج به معرفی است. خود. دانشگاه خود و
همکاران خود را معرفی نمایید.
* روی صندلی ننشینید.
۴ روبروی حاضرین ایستاده به آنها نگاه کنید.
مانع دیدن تخته یا پرده نمایش نشوید:
با عذر خواهی شروع نکنید.
2 مثلا "از اينكه وقت شما را میگیرم پوزش میخواهم."
صفحه 19:
در زمان ارائه «دامه)
شتابزده سخن نگویید و کلمات را واضح ادا کنید.
* از روی نمایه ها نخوانید. جملات از قبل حفظ شده نگویید.
۴ به موضوع توجه کنید. زبان بطور طبیعی افکار شما را دنبال خواهد
کرد.
5 صدای خود را طوری تنظیم کنید که به دورترین فرد برسد.
2 در سالن بزرك از ميكروفن استفاده كنيد.
"" بطور مبهم يا نجوا كونه سخن نكوييد.
9 به بحث دو طرفه با يكى از حاضرين نيردازيد.
صفحه 20:
در زمان ارائه «دامه)
* از اشارهگر جهت اشاره به شکلی که در باره آن صحبت می كنيد
استفاده کنید.
2 ترجيحا از اشارهگر چوبی یا فلزی استفاده کنید. دنبال كردن نوع نوری (لیزری)
برای چشم خسته کننده است.
از دائماً حرکت دادن بیجای بدن یا اشارهگر بپرهيزید.
۴ ولی خشک و بی حرکت نیز نباشید.
در صدای خود. شوق و علاقه به موضوع را برسانید.
* با آهنگ یکنواخت سخن نگویید.
7 زیرا توجه حاضرین را از دست می دهید.
صفحه 21:
در خاتمه مطالب خود را جمع بندی کنید.
ختم ارائه را به وضوح با جمله ای اعلام کرده منتظر سئوالات
بمانید.
7 مثل: "صحبت من به پایان رسید. از توجه شما متشکرم."
7 مثل: "ارائه من به پایان رسید. با تشکر از وقتی که به من دادید. آماده
پاسخ گوئی به ستوالات هستم."
صفحه 22:
رعایت وقت
در زمان ارائه» محدوده وقت را اکیداً و جداً رعایت کنید.
2 با خارج شدن از وقت. از حوصله حاضرین نیز خارج میشوید.
7 حاضرین برای وقت خود برنامه ریزی کردهاند. احترام به وقت دیگران شرط
ادب است.
F ممکن است ارائه کننده بعدی را در تنگنای زمانی قرار دهید.
لذا مکرراً به ساعت نگاه کنید.
برای کوتاه کردن ارائه. در حالتی که وقت کم آوردهاید. طرح قبلی
داشته باشید.
صفحه 23:
در زمان پرسش و پاسخ
۴ اجازه بدهید گوینده سئوال خود را کامل کند. صحبت او را قطع
۴ پس از شنیدن کامل سئوال بهتر است آنرا برای حاضرین (در صورت
لزوم به بیان مناسبتر) تکرار کنید تا:
3 هم خود و هم سئوال کننده از درک درست آن اطمینان حاصل کنید.
7 دیگر حاضرین نیز بهتر متوجه سئوال و جواب آن شوند.
* در صورتیکه جواب طولانی یا از علاقه و حوصله حاضرین خارج
است. پاسخ کامل را به بعد از جلسه موکول کنید.
صفحه 24:
در زمان پرسش و پاسخ (acto
* پاسخ دادن با لحن تهاجمی یا تدافعی نشانه ضعف تلقی میشود.
* اگر پاسخ سئوالی را نمیدانید جمله "نمیدانم ولی میتوانم جواب
سئوال شما را بعدا پیدا کنم" بسیار بهتر از تقلای بیهوده يا دادن
جواب غلط است.
صفحه 25:
محتوای نمابه ها
* هر نمایه (اسلاید) را به بیان یک یا دو نکته اختصاص دهید.
© نمایه ها باید سیر منطقی روان و مناسبی را دنبال کنند.
حين تمرين سير منطقى بهينه را بيدا كنيد.
© در هر نمايه. تعداد خطوط نوشته را بسيار محدود كنيد.
خلاصه نويسى كنيد.
3 پاراگراف ننویسید.
* از کپی کردن و الصاق نوشته و فرمول از مقالات در نمایهها خودداری
کنید.
7 زیرا بی کیفیت بنظر میآیند.
صفحه 26:
محتوای نمابه ها «دامه)
استفاده از شکل و نمودار بر استفاده از نوشته ترجیح دارد.
7 شکل از نوشته جذابتر و گویاتر است.
7 از شکلهای بدون کیفیت استفاده نکنید.
۵ مآخذ شکلها و نمودارها ذکر گردد.
دو نمونه شکل ید که اسکن یا کپی شده اند.
صفحه 27:
محتوای نمابه ها (دامه)
* در جای مناسب. از مثالهای ساده و گویا بهره بگیرید.
* پس از هر چند نمایه. یادآوری کنیدکه تا به حال چه گفتهاید و
حالا چه میخواهید بگوپید.
ل در نتیجه حاضرین صحبت شمارا راحتتر دنبال خواهند کرد.
4P pow we Curntisk, wid wistokes. ©
© lot oPP peuple wokes very vbviuws erors when they
صفحه 28:
محتوای نمابه ها (دامه)
* چند نمایه فرعی که برخی از جزییات را بهتر نشان دهد آماده کنید.
۴ نمایههای فرعی را تنها در صورت لزوم نشان دهید.
7 مثلا در زمان پرسش و پاسخ
7 یا در صورت اضافه آوردن وقت و علاقه حاضرین
* عبور سریع و بدون توضیح از روی نمایهها آزاردهنده است.
2 لذا نمایههای فرعی را پس از آخرین نمایه اصلی (نمایه پایانی) قرار دهید.
* نمایه ها را شماره گذاری کنید.
صفحه 29:
ظاهر نمابه ها (دامه)
* از فونت درشت و خوانا (نظیر این) استفاده کنید.
2 از فونت ریز (مثل این) اكيدأ اجتناب كنيد.
* از مخلوط کردن بی دلیل فونتها خودداری کنید.
* در استفاده از رنگ افراط نکنید.
* بعضی از رنگها سخت رویت می شوند.
کیب ربا خوشایند نبوده حتی زننده اند.
7 برخی از
رنك متفاوت را برای رساندن یک پیام ویژه بکار ببرید.
تاکید را با زبرخط يا حروف پررنگ نشان دهید.
* به یاد داشته باشید که سادگی زیباست.
صفحه 30:
جلوههای نمایشی در نمایه ها
9 استفاده زیاد و بیجا از جلوههای نمایشی (۰۳) اثر منفی دارد.
4 اتلاف وقت هنكام تهيه و نمايش
7 ایجاد حواس پرتی و اغتشاش ذهنی برای شما و شنونده
7" ایجاد این تصور که جلوههای نمایشی پششی است بر ضعف محتوا.
* جاذبه یک سمینار علمی در محتوا و نحوه ارائه آن است.
* جلوههای نمایشی را برای تبلیغات و بازاریابی نگه دارید.
صفحه 31:
جلوههای ویژه در نمایه ها (ادامه)
۲ شیوه نمایش
" خط به خط
* يا گام به گام
a مثل آنچه که مشاهده می كنيد
" میتواند آزار دهنده باشد.
۴ تنها در صورت لزوم و
* به مقدار کم از آن بهره بگیرید.
صفحه 32:
چند توصیه
"" اكر شنونده هستيدء oe نشانه احترام به ارائه کننده است.
* اگر سئوال کننده هستید. سئوال و جواب طولانی را به بعد از ارائه
موکول نمایید.
* جلسه دفاع از رساله یک جلسه مهم علمی است.
7 عکاسی, فیلم برداری. آوردن گل و شیرینی و نظایر آن مخل اهداف جلسه
7 تمام تشریفات را به بعد و بیرون از جلسه موکول نمایید.
صفحه 33:
" نكات و توصیههایی جهت بهبود کیفیت ارائه سمینار دانشجویان
ارائه گردید.
۴ توصیه های ارائه شده وحی منزل نبوده ولی حاصل تجربیات
دیگران است. آنها را به تناسب موقعیت بکار ببندید.