سایر تحقیق و پژوهش

چگونگی نگارش مقاله فارسی

chgonegi_negareshe_maghale_farsi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “چگونگی نگارش مقاله فارسی”

چگونگی نگارش مقاله فارسی

اسلاید 1: چگونگي نگارش مقاله فارسي

اسلاید 2: هدفهاي اصلي كارگاه عبارتند از: نگارش صفحه آغازين روي مقالهنگارش مقدمه مقالهنگارش روشنگارش نتايجنگارش بحثنگارش چكيدهشيوهاي استناد وتهيه منابع

اسلاید 3: ضرورت تهيه مقاله تهيه گزارش نتايج و مطالعات پژوهشهاي علمي مهمترين مرحلة پژوهشگري به شمار مي آيد . پژوهش زماني كامل است كه نتايج آن در اختيار جامعه علمي گذارده شود. به سخن ديگر ، اگر پژوهشگر نتواند يافته هاي پژوهش و نتايج اقدامات علمي خود را در اختيار ساير پژوهشگران و علاقه مندان قرار دهد ، پژوهش او هر اندازه هم مهم باشد به پيشرفت علم كمكي نخواهد كرد .

اسلاید 4: ضرورت تهيه مقالهدر واقع مثل اين است كه اصلاً پژوهشي انجام نگرفته است . بنا به گفته مك برني (1990) ، “ علم يك فعاليت اجتماعي است و از طريق مشاركت همگاني و به هم پيوستن دانش فراهم آمده از سوي فرد فرد دانشمندان رشد و گسترش مي يابد “ (ص269)

اسلاید 5: ضرورت تهيه مقالهيا به تعبير آريان پور (1345) :حقيقت پژوهي به عنوان نمودي اجتماعي تنها مشتمل بر دريافت حقيقت ها نيست ، بلكه مستلزم انتقال حقيقت ها نيز هست ……كمال تحقيق در اين است كه نوشته شود و از اين مهمتر ، خوانده شود . به راستي تحقيق به دو كس نيازمند است : آن كس كه حقيقتي را فرا مي دهد و آن كه حقيقت را فرا مي گيرد (ص40).

اسلاید 6: ضرورت تهيه مقالهپس از انجام دادن پژوهش و گردآوري تعدادي يافتة علمي و بايگاني كردن آنها هيچ گونه خدمتي به پيشرفت علم نمي شود. دانشمند بايد يافته هاي پژوهشي خود را به رشته تحرير درآورد و آنها را به نحو مقتضي در اختيار علاقه مندان بگذارد.

اسلاید 7: ضرورت تهيه مقاله همان گونه كه پژوهشگر ، پيش از اقدام به پژوهش ، نياز دارد از كوششهاي علمي ساير پژوهشگران در رشتة مورد علاقه اش آگاه شود تا بتواند برنامة كار پژوهشي خود را با نتايج اقدامات آنان و پيشرفتهاي علمي هماهنگ نمايد .

اسلاید 8: ضرورت تهيه مقالهديگران نيز بايد بتوانند به يافته هاي پژوهشي او دسترسي پيدا كنند تا با استفاده از آنها فعاليتهاي علمي خود را سامان دهند . گذشته از اينها ، يافته هاي علمي پراكنده و غير قابل دسترس به خودي خود علم به حساب نمي آيند ، بلكه بايد در اختيار ساير پژوهشگران و صاحب نظران قرار گيرند تا بتوانند بر پاية آن يافته ها نظريه هاي علمي را كه ستونهاي استوار معرفت علمي به حساب مي آيند بنا نهند .

اسلاید 9: ضرورت تهيه مقالههمة اينها مستلزم آن است كه پژوهشگران نتايج پژوهشهاي خود را سازمان دهند و آنها را به نحوي كه قابل استفادة جامعة علمي باشد به رشته تحرير درآورده ، انتشار دهند .

اسلاید 10: هدف نگارش مقالههدف از هر نوشته علمي ، از جمله مقاله ، همان هدف ساير نوشته هاست ؛ يعني انتقال يك پيام به طور آشكار ، با رعايت اصل ايجاز ، و با سبكي روان و جذاب . از آنجا كه گزارش پژوهشهاي علمي غالبأ در مجله هاي تخصص به چاپ مي رسد و اين مجله ها براي هر گزارش علمي صفحات محدودي اختصاص مي دهند ، رعايت اصل اختصار يا ايجاز مهمترين ويژگي نگارش مقاله علمي است.

اسلاید 11: هدف نگارش مقالهبنابراين ، هدف نگارش مقاله ايجاد ارتباط بين دانشمندان رشته هاي مختلف علوم و آگاهي يافتن پژوهشگران از يافته هاي علمي يگديگر است .

اسلاید 12: روشهاي ارائه مقالات علميچاپ در مجلات علميارائه به همايشها و سمينارهاي معتبر علمي

اسلاید 13: انواع مجلات علمي(scientific journals)مجلات مندرج در ليست ISI.مجلات علمي-تخصصيمجلات علمي-ترويجيمجلات علمي-عمومي

اسلاید 14: انواع سمينارها بين اللمليمليمنطقه اياستانيداخلي

اسلاید 15: بخشهاي مختلف يك مقاله علمي : (1 عنوان (2 مولف و سازماني كه به آن وابسته است .(3 چكيد ه(4 مقدمه(5 روش (6 نتايج (7 بحث(8 مراجع و ماخذ

اسلاید 16: عنوان مقالهعنوان مقاله بايد مفهوم اصلي پژوهش را نشان دهد . به سخن ديگر ، عنوان بايد به طور خلاصه مضمون اصلي پژوهش و متغيرها يا مسائل نظري مورد پژوهش و رابطة بين آنها را نشان دهد . مثالي از يك عنوان خوب اين است : “ تأثير تغيير شكل حروف بر سرعت خواندن “.

اسلاید 17: عنوان مقالههمچنين عنوان پژوهشنامه بايد جذاب باشد . به تعبير ديگر ، عنوان بايد به گونه اي انتخاب شود كه نظر خوانندگان را كه معمولاً ابتدا فهرست عناوين تحقيقات مندرج در يك مجله علمي را مي خوانند به خود جلب نمايد . از ويژگيهاي ديگر عنوانهاي خوب كوتاه و گويا بودن آنهاست.

اسلاید 18: عنوان مقالهدر كتاب راهنماي انتشارات انجمن روانشناسي آمريكا ( انجمن روانشناسي آمريكا ، 1994) تعداد كلماتي كه براي عنوان پژوهشنامه پيشنهاد شده 10 تا 12 كلمه است.

اسلاید 19: مولف و سازماني كه به آن وابسته است در صفحه عنوان پژوهشنامه ، به دنبال عنوان پژوهش ، نام مؤلف يا مؤلفان ذكر مي شود و در زير آن نام مؤسسه مثلاً دانشكده يا دانشگاهي كه هر يك از مؤلفان يا پژوهشگران در آن مشغول به كار مي آيد .

اسلاید 20: چكيده در آغاز مقاله خلاصه اي بسيار فشرده از مراحل و نتايج پژوهش آورده مي شود كه چكيده نام دارد . چكيده به خواننده كمك مي كند تا به سرعت از محتوي پژوهشنامه آگاه گردد. غالب خوانندگان ابتدا چكيدة يك پژوهشنامه را مطالعه مي كنند و بر اساس محتواي چكيده تصميم مي گيرند كه به خواندن متن ادامه بدهند يا نه . بنابراين ، سعي كنيد چكيده را گيرا بنويسيد و در آن نكات اصلي پژوهش را منظور نماييد .

اسلاید 21: چكيدهدر نوشتن چكيده نكات زير را در نظر بگيريد : از ذكر مطالبي كه در متن پژوهشنامه توضيح نداده ايد خوداري نماييد . نقل قول مستقيم نكنيد ، بلكه مطالب ديگران را به زبان خودتان خلاصه نماييد .اصطلاحات مهم و كليدي را در چكيده بياوريد.

اسلاید 22: چكيدهبراي شماره ها از ارقام استفاده كنيد ، مثلاً به جاي دوازده بنويسيد 12. فقط گزارش كنيد . ارزشيابي و نقد و اظهار نظر نكنيد . اين موارد را در متن پژوهشنامه انجام دهيد .در نوشتن مطالب از زمان گذشته استفاده كنيد.

اسلاید 23: انواع مقاله هاي علميمقاله ها به طور كلي به دو نوع اند: (1) مقالات مطالعات تجربي(original) (2) مقالات نظري يا مرور و بازنگري پژوهشهاي مختلف . پژوهشهاي دستة دوم در زبان فارسي غالباً به پژوهشهاي كتابخانه اي شناخته شد ه اند .

اسلاید 24: مقالات پژوهشهاي تجربي راهنماي انتشارات انجمن روانشناسي آمريكا براي چكيدة گزارش پژوهشهاي تجربي 100 تا 120 كلمه پيشنهاد شده است.

اسلاید 25: مقالات پژوهشهاي تجربيدر چكيدة گزارش پژوهشهاي تجربي نكات زير را بنويسيد : مسئلة مورد پژوهش ، حتي المقدور در يك جمله آزمودنيها با ذكر ويژگيهاي ضروري ، مانند تعداد ، نوع ، جنس ، و مانند اينها روش آزمايشي ، شامل ابزارها و دستگاهها ، شيوة جمع آوري داده ها ، نام آزمون آماري ، و ساير موارد ضروري يافته ها ، شامل سطح معني داري آماري نتايج و كاربرد ها

اسلاید 26: چكيدة مقالات نظري در چكيدة مقالات نظري يا مرور و بازنگري ( پژوهشهاي كتابخانه اي ) نكات زير را بنويسيد : موضوع مقاله ، در يك جمله هدف ، تز، و مفهوم اصلي مقاله دامنة پژوهش ، يعني اينكه تمامي پژوهشهاي مربوط به موضوع مورد بازنگري قرار گرفته اند يا تنها بخش معيني از پژوهشها ، مثلاً آنهايي كه از يك زمان مشخص به بعد انجام شده اند ، مورد بازنگري قرار گرفته اند . منابع مورد استفاده ( مثلاً مشاهدات شخصي يا آثار مكتوب ) نتيجه گيري

اسلاید 27: مقدمه مقاله بلافاصله پس از چكيدة مقاله بخش مقدمه يا معرفي آغاز مي شود. در اين بخش موارد زير منظور مي شوند : 1- هدف پژوهش 2- مسئله مورد پژوهش 3- فرضيه يا فرضيه ها 4- جايگاه مسئلة مورد پژوهش در رابطه با پژوهشهاي مربوط به آن.

اسلاید 28: مقدمه مقالهدر معرفي يا مقدمه مقاله موارد بالا را بايد در دو يا سه پاراگراف به صورت فشرده و منسجم توضيح داد و تصوير روشني از آنچه در پژوهش انجام گرفته است و دلايل توجيهي آن را در اختيار خوانندگان گذاشت.

اسلاید 29: مقدمه مقالهدر مقدمه مقاله سوابق و پيشينه موضوع مورد بررسي قرار ميگيرند.در مقالات تحقيقات تجربي بحث مفصل تاريخ مسئله ضروري نيست.در تحقيقات كتابخانه اي ميتوان به تاريخچه و جنبه هاي كلي تر موضوع پرداخت.در معرفي تحقيقات ديگران خلاصه هاي آنها را موزائيك وار كنار هم قرار ندهيد.

اسلاید 30: مقدمه مقالهتحقيقات را بايكديگر تلفيق كنيد و درارتباط با يكديگر مورد بحث و برر سي قرار دهيد.نوعي تداوم منطقي بين تحقيقات گذشته و جاري برقرار نماييد.از كل بحث يك نتيجه گيري در رابطه با موضوع تحقيق به عمل آوريد و آن را به موضوع خودتان ربط دهيد.

اسلاید 31: روش در اين بخش از مقاله روش جمع آوري و تحليل داده ها و نحوه اجراي پژوهش معرفي مي شوند . از آنجا كه خوانندگان پژوهشنامه از طريق خواندن اين بخش با نحوة انجام پژوهش آشنا مي شوند ، لازم است تمامي اجزاي ضروري به طور خلاصه در اينجا نوشته شوند .

اسلاید 32: روشدر واقع بخش روش دو هدف را دنبال مي كند: (1) پژوهشگران ديگر با مطالعة اين بخش ، اگر بخواهند ، بتوانند آن پژوهش را به دقت و با رعايت كلية جزييات تكرار كنند.

اسلاید 33: روش(2) خوانندگان قادر باشند ، از طريق مقايسة نتايج پژوهش با بخش روش ، اعتبار نتايج را مورد داوري قرار دهند . بنابراين ، لازم است تمامي مراحل و اجزاي ضروري روش پژوهش در اين قسمت آورده شوند . با اين حال ، حداقل اطلاعات ضروري كفايت مي كند و از دادن توضيحات اضافي بايد خوداري كرد

اسلاید 34: روشروش قلب مقاله علمي است.روش از چند بخش فرعي درمقاله هاي تحقيقات تجربي تشكيل مي شود:1-آزمودنيها يا شركت كنندگان2-وسيله و ابزار3- شيوه اجرا4-طرح تحقيق

اسلاید 35: آزمودنيها يا شركت كنندگاندر اين قسمت تعداد افراد شركت كننده در تحقيق ،جنس و سن و ساير اطلاعات ضروري نوشته مي شوند.روش نمونه گيري ذكر ميشود.چنانچه آزمودنيها به چند گروه تقسيم ميشوند،تعداد آنها ذكر ميشوند.

اسلاید 36: وسيله و ابزاردر اين قسمت ابزارها يا وسايل تحقيق معرفي مي گردند.اگر وسيله مورد استفاده يك ابزار استاندارد وشناخته شده است،ذكر نام آنها كفايت ميكند.اگر وسيله مورد استفاده شناخته شده نيست و محقق ساخته است بايد در باره چگونگي تهيه آن توضيح داد.گزارش روايي(validity)و پايايي(Reliability)پرسشنامه وآزمونها الزامي است.

اسلاید 37: شيوه اجرا(Procedure)تمام مراحل اجراي تحقيق به طور خلاصه وصف ميشود.نحوه تشكيل گروههاي مختلف آزمايشي و گواه ،دستورالعملهايي كه به آزمودنيها داده شده،طريق اعمال متغير مستقلروش ثبت متغير وابستهتعريف متغيرها

اسلاید 38: طرح تحقيقگاهي به جاي عنوان شيوه اجرا، شيوه اجرا و طرح تحقيق را مي نو يسند.طرح تحقيق به نقشه كار محقق گفته ميشود.هدف طرح تحقيق جداسازي و مطالعه تاثير متغير مستقل بر متغير وابسته است.

اسلاید 39: نتايج(Results )در بخش نتايج يا يافته ها ، توصيف كلامي مختصر و مفيدي از آنچه به دست آمده است ارائه مي شود . همچنين اگر از آمار براي تحليل و تفسير نتايج استفاده شده است اطلاعات آماري لازم نيز گزارش مي شوند . معمولاً در پژوهشهاي آزمايشي هم از آمار توصيفي استفاده مي شود و هم از آمار استنباطي

اسلاید 40: نتايج(Results )در ارائه يافته ها و نتايج ذكر اين نكته كه كدام فرضيه رد و كداميك تاييد نشدهاند الزامي است.در باره يافته ها بحث نكنيد.نتايج را با استفاده جدول وشكل نشان دهيد.استفاده ازجدول وشكل در صورتي مجاز است كه خواننده را در فهم نتايج كمك كند.

اسلاید 41: نتايج(Results )در متن مقاله به تمامي شكل ها و جدول ها اشاره نماييد واز آنها به عنوان توضيحات تكميلي متن استفاده كنيد.هرگز سعي نكنيد كه شكل يا جدول را به جاي توضيحات متن مورد استفاده قرار دهيد.شكل ها و جدول ها را شماره گذاري كنيد.شماره و توضيحات در بالا آنها مي آيند.

اسلاید 42: بحث(Discussion)گاهي به آن بحث و نتيجه گيري مي گويند.يافته ها و نتايج تبيين و تفسير ميشوندو با ادبيات مربوط به موضوع تحقيق مربوط ميشوند.در اين بخش لازم شباهتها و تفاوتهاي بين نتايج تحقيق با تحقيق هاي قبلي روشن گردند.بخش بحث كل مقاله را به هم مرتبط ميكند.در تنظيم اين قسمت سعي شود نتايج با توجه به نظريه هاي موجود تبيين گردند.

اسلاید 43: بحث Discussionدانش پاكنده، به خودي خود ،بي ارزش است. علم از دانش نظامدار درست مشود، وشالوده هرنظام را نظريه ها مي سازند. در هنگام تهيه بخش بحث باد سعي كرد مطالب به گونه اي تهيه كرد كه به اين سوالات پاسخ دهند:1- تحقيق من جه كمكي به پيشبرد علم كرده است.؟2-تحقيق من در حل مسئله اي كه در بخش مقدمه مطرح شده چه كمكي كردهاست؟3-چه نتيجه گيريها و تلويحات نظري از تحقيق من قابل استخراج است.؟

اسلاید 44: بحث( Discussion)در اين بخش ابتدا خلاصه اي از يافته هاي تحقيق ارائه مي شود.بعد اشاره ميشود يافته هاي تحقيق فرضيه ها را تاييد كرده يا نكرده است. سپس اين يافته ها به يا فته هاي ساير تحقيق ها و نظر يه هاي مربوط پيوند ميابند.سپس كمكي به گسترش دانش زمينه مورد نظر كرده است ذكر ميشود.زمينه هاي كاربرد احتماليمشكلات و نقاط ضعف تحقيقپيشنهادات باي كساني كه ميخواهند در آينده كار كنند.

اسلاید 45: مراجع بخش مراجع پژوهشنامه فهرست اسناد مربوط به مطالبي را كه در متن به آنها اشاره شده است شامل مي شود . نقش فهرست مراجع پيوند دادن پژوهش با ادبيات پژوهشي مربوط به آن است . دقت كنيد كه تمامي مراجع و مأخذ ي را كه در متن به آنها استناد كرده و يا مورد استفاده قرار داده ايد در فهرست مراجع بياوريد .

اسلاید 46: مراجع از سوي ديگر ، در داخل متن به تمامي موارد مندرج در فهرست مراجع نيز استناد كنيد . به سخن ديگر ، هيچ موردي نبايد در فهرست مراجع بيايد كه متن پژوهشنامه به آن اشاره نشده باشد ، و هر اثري كه در متن پژوهشنامه به آن اشاره يا استناد شده است نيز بايد در فهرست مراجع ذكر شود .

اسلاید 47: شيو ه هاي استناد كردن استناد كردن يا سند آوردن از مهمترين و در عين حال پيچيده ترين موارد تهية هر گونه نوشتة علمي به ويژه پژوهشنامه است . منظور از استناد اين است كه نويسنده چگونگي استفاده از انديشه هاي ديگران را به خواننده معرفي نمايد . نخستين مطلبي كه در اين باره بايد مشخص شود اين است كه چيزي بايد مستند شود.

اسلاید 48: شيو ه هاي استناد كردنمك برني ( 1990 ) موارد استناد را به شرح زير بيان داشته است:انديشه هايي را كه به ديگران تعلق دارند مشخص كنيد و با ذكر مأخذ نشان دهيد كه از آن چه كساني هستند . هر زمان كه افكار انديشه هاي شما با چارچوب فكري كسان ديگري همخواني دارند با ذكر منبع موارد را مشخص كنيد . هر زمان كه نظريه ، روش ، يا داده اي را مورد بحث قرار مي دهيد منبع آن را ذكر كنيد تا اگر خواننده خواست اطلاغات بيشتري دربارة آن كسب نمايد بدانيد كه به كجا مراجعه كند.

اسلاید 49: شيو ه هاي استناد كردناما لازم نيست مطالبي را كه براي خوانندگان دانش عمومي به حساب مي آيند مستند سازيد . براي نمونه ، اشاره به شرطي سازي پاولفي يا نظرية فرويد ذكر منبع ضروري نيست . با اين حال ، اگر از يكي از منابع پاولف يا فرويد مطلبي را عيناً نقل مي كنيد در آن صورت ذكر منبع الزامي است .

اسلاید 50: شيو ه هاي استناد كردنتنها در صورتي بايد به اثر يا آثاري استناد كنيد كه به آنها دسترسي مستقيم داشته باشيد . اما اگر ناچار شديد مطلبي را از كسي نقل كنيد يا مورد استناد قرار دهيد كه در منبع كس ديگري آمده و خودتان دسترسي مستقيم به اصل اثر نداريد ، بايد صراحتاً مشخص كنيد كه آن مطلب را از يك منبع دست دوم گرفته ايد.

اسلاید 51: موارد مختلف استناد از آنجا كه منابع و ماخذ مورد استناد آثار عملي گوناگون اند ، موارد مختلف استناد نيز بسيار متنوع هستند. ما در اين بخش شيو ه هاي مختلف استناد كردن را توضيح مي دهيم:

اسلاید 52: موارد مختلف استناديك اثر داراي يك مؤلف : وقتي كه به يك اثر داراي تنها يك مؤلف استناد مي كنيد . مام و نام خانوادگي صاحب اثر و سال انتشار اثر را رذكر نماييد . نام و نام خانوادگي صاحب اثر بايد بدون القاب آقا ، خانم ، مهندس ، پرفسور ، و غيره بيايد . وقتي نام مؤلفي كه اثر او مورد استناد قرار مي گيرد بخشي از جملة متن است ، تاريخ اثر او به دنبال نامش در داخل پرانتز ذكر مي شود .

اسلاید 53: موارد مختلف استناددر پژوهش خجسته (1370) چنين نتايجي به دست نيامد . اگر نام مؤلف بخشي از جمله نيست ، يعني ذكر آن در داخل جملة متن ضرورت ندارد ، نام مؤلف و تاريخ انتشار اثر هر دو در داخل پرانتز قرار مي گيرد و با علامت مكث ( ويرگول ) از هم جدا مي شوند . در پژوهشي كه به تازگي منتشر شده است ( محمدي ، 1374) شواهدي به دست آمده

اسلاید 54: موارد مختلف استناد2. يك اثر داراي دو مؤلف : وقتي به اثري كه داراي دو مؤلف است استناد مي كنيد نام هر دو مؤلف و تاريخ انتشار اثر را ذكر نماييد . به نمونة زير توجه نماييد : يافنه هاي دانا و حسيني (1365) حاكي از اين

اسلاید 55: موارد مختلف استناد-يك اثر داراي سه تا پنج مؤلف : وقتي به اثري كه داراي سه تا پنج مؤلف است استناد مي كنيد ، نخستين باري كه به اثر اشاره مي نماييد نام تمامي مؤلفان را بياوريد ، اما در اشارات بعدي به اين اثر تنها نام خانوادگي اولين مؤلف را ذكر نماييد و به دنبال آن و همكاران را هم بنويسيد . استناد براي اولين بار : محمدي ، ارجمندي ، شكيبا ، اسلامي ، و صادقي ( 1370) در پژوهشي كه در اين باره انجام داده انداستناد براي بارها ي بعد : محمدي و همكاران (1370) در پژوهش خود

اسلاید 56: موارد مختلف استناد-يك اثر داراي بيشتر از پنج مؤلف : در مواردي كه مؤلفان يك اثر شش نفر يا بيشتر هستند ، تنها نام خانوادگي اولين مؤلف ذكر مي شود و به دنبال آن و همكاران و سپس تاريخ انتشار اثر مي آيد . در اشارات بعدي به همين اثر فهمين روال ادامه مي يابد . (دقت كنيد كه در فهرست مراجع نام همة مؤلفان را بياوريد)رضوي و همكاران (1356)

اسلاید 57: موارد مختلف استناد- آثاري كه به نام سازمانها يا نهادها به چاپ مي رسند : بعضي آثار علمي با نام شركتها ، انجمن ها ، مؤسسات ، ادارات ، و مانند اينها انتشار مي يابند . در استناد به اين گونه آثار ، به جاي مؤلف ، به نام سازمان يا نهاد اشاره مي شود : مركز اسناد و مدارك علمي ( 1362) براي اصطلاح در راهنماي نويسندگان و ويراستاران ( انجمن روانشناسي آمريكا ، 1994)در گزارشي كه به تازگي انتشار يافته است ( نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ، 1374 (

اسلاید 58: موارد مختلف استناد6-نام و نام خانوادگي مولفان يكسان:علاوه بر نام خانوادگي به نام كوچك هم اشاره شود:احمد نيك خواه(1366)و جمشيد نيك خواه(1366) در بررسي هاي خود

اسلاید 59: موارد مختلف استناد دو يا چند اثر يك مولف در يك پرانتز:تحقيقات حسيني(1980و1998)دو يا چند اثر يك مولف در يك سال:استفاده از حروف الفبا براي متما يز كردن:

اسلاید 60: موارد مختلف استنادبدون مولف فقط عنوان اثرآثار ترجمه شده فقط نام مولف اما ميتوان نام مترجم را هم آورد: اسكينر(1970).ترجمه سيف(1370)

اسلاید 61: منابع دوست دومفقط به منابع دست اول استناد كنيد.در حد اعتدال استفاده كنيد:تعريف ريس از رفتار(به نقل از 12ص )

اسلاید 62: نقل قول مستقيم اگر خواستيد از آثار مؤلفان ديگر يا از اثر ديگري از خودتان كه قبلاً انتشار داده ايد مطلبي را عيناً نقل كنيد لازم است مطلب نقل شده بدون هيچ گونه دخل و تصرفي بياوريد و شمارة صفحه اثر اصلي را نيز همراه تاريخ انتشار اثر ذكر نماييد.اگر مطلب نقل شده مختصر ،يعني كمتر از 40 كلمه است ،آن را در داخل متن بنويسيد و قبل و بعد از آن علامت نقل قول ( گيومه ) بگذاريد.شمارة صفحة اثري كه مطلب را از آن گرفته ايد به دو صورت ،مانند نمونه هاي زير مي تواند نوشته شود :

اسلاید 63: نقل قول مستقيمنتايج پژوهشهاي انجام شده دربارة ارزشيابي استادان به توسط دانشجويان را مي توان اين گونه خلاصه كرد كه « ارزشيابيهاي دانشجويي بيش از آنكه نشان دهندة تغييرات محتوايي باشند نشان دهندة تغييرات روش آموزشي معلم يا طرز ارائة درس به وسيلة او هستند » ( دونكن ،1986 ، ص 77 ).

اسلاید 64: نقل قول مستقيمدونكن ( 1986 ) نتايج پژوهشهاي انجام شده دربارة ارزشيابي استادان به توسط دانشجويان را اين گونه خلاصه كرده است كه « ارزشيابيهاي دانشجويي بيش از آنكه نشان دهندة تغييرات روش آموزشي معلم يا طرز ارائة درس به وسيلة او هستند » ( ص 77 ).

اسلاید 65: نقل قول مستقيمچنانچه نقل قول مستقيم طولاني يعني بيشتر از 40 كلمه باشد آن را با حاشية بيشتر از متن و به صورت يك پاراگراف جدا بنويسيد.دراين صورت ،قراردادن علامت نقل قول ( گيومه ) درآغاز و انجام مطلب نقل شده ضروري نيست.درضمن ،شمارة صفحه اثري كه مطلب از آن نقل شده نيز تنها در آخر نقل قول مي آيد.

اسلاید 66: نقل قول مستقيمبه نمونة زير توجه كنيد : ثرندايك و هيگن ( 1979 ) دربارة رابطة بين آزمونهاي استعداد و پيشرفت تحصيلي چنين نظر داده اند: “ بايد به ياد داشت كه همة آزمونهاي توانايي ،صرف نظر از نامي كه دارند ،تواناييهاي موجود را اندازه مي گيرند.ما نمي توانيم مستقيماً توانايي « ذاتي » يا « ارثي » كسي را اندازه گيري كنيم. آنچه را كه ما مي توانيم در فرد اندازه بگيريم توانايي او براي انجام دادن اعمال درحال حاضر است … بنابراين ،تمايز بين آزمونهاي استعداد و پيشرفت تحصيلي به قصد و منظوري مربوط مي شود كه نتايج آزمون براي ان قصد و منظور مورد استفاده قرار مي گيرد، نه به ماهيت يا محتوي آزمون” .( ص 24 )

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید