صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
پس از جنگ جهانی دوم تجربه به انسان آموخت که چشم و
ذهن او این قابلیت را دارد که با تمرین به حدی بالاتر از
ادراک برسد و با سرعت بیشتری ببیند و تشخیص دهد .
ماجرا از اين قرار بود که در جنگ جهانی دوم متوجه شدند که
بعضی از خلبانان اهداف مورد نظر خود را به خوبی تشخیص
نمی دهند , چرا که سرعت بالای هواپیما و پایین بودن
سرعت تجزیه و تحلیل و ادراک ذهن و چشم خلبان اين
قابلیت را به آنها نمی داد دستگاهی را طراحی کردند که
كارش اين بود , تصاویر را به خلبان نشان می داد و خلبان
هم تصاویر را به خوبی می دید و بایستی تشخیص می داد که
تصویر چیست ؟ اوایل تصاویر را به صورت آرام و با سرعت
کم نمایش می دادند » تصاویری مثل » کامیون , چادر ,
ساختمان و..... و رفته رفته با گذشتن هر مرتبه سرعت را
افزایش دادند تا جایی که در اثر تمرین بر روی این کار همان
خلبان توانستند با سرعت زیاد , تصاویر را تشخیص دهند و
چیستی آن را درک کنند .
صفحه 4:
در همان زمان یک چشم پزشک فرانسوی
به ذهنش خطور کرد که اگر gull کار در
مورد کلمات هم انجام شود ما با
سرعت بالاتری کلمات را تشخیص می
دهيم » یعنی کلمات را با سرعت
بیشتری از مقابل چشم عبور دهند و یا
چشم با سرعت بیشتری از روی کلمات
عبور کند که با اين عمل و تکرار آن
چشم ما سرعت دید بالا تری خواهد
داشت و ذهن هم در اثر تمرین ادراک
بیشتری خواهد داشت و بدین شکل
مبحث تند خوانی از هاروارد شروع و در
صفحه 5:
تصور عموم بر این است که هرچه آهستهتر و کندتر
مطالعه شود اندوختة ذهنی افزایش خواهد یافت,
حال آنکه بر پاية دیدگاه پژوهشگران خلاف این gel
صادق است. به باور آنان در حالی که میزان
اندوختة ذهنى مطالعهكنندة معمولى تنها ۳۵/ است؛
این ab برای تندخوان حداقل ۵۳/ خواهد بود
سرعت تقریبی :
سرعت تند خوانی 1500 700000)کلمه در دقيقه است
صفحه 6:
خوانندگان مجرب متون را برا ی دریافت ایده ها و نظرات مطالعه
می کنند و در یک نظر جملات و عبارات را می خوانند و مفهوم کلی
آنها را درک می کنند در حالی که خوانندگان را ضعیف متون را کلمه
به کلمه می خوانند ودر هر لحظه یک , دو يا سه کلمه را از تظر می
گذرانند اینگونه افراد مسلما نمی توانند سریع بخوانند و سریع درک
کنند. آنان انديشه های کلی را انچنان به اجزای کوچک تقسیم میکنند
که دریافت معنی و مفهوم کل انها بسیار دشوار می شود.
در تندخوانی تمرینان لازم بوای انکه بتوانید اجزای مورد مطالعه
خود را كلى تر وگسترده تر در نظر بگیرید
تند خوانی به معتی آگاهی یافتن از همه مطالب یک نوشته با سرعت
.بیشتر و در زمان کمتر است و با خواندن اجمالی متفاوت است
صفحه 7:
فواید
الف) کامل کردن روش خواندن
اجمالی و افزودن به ارزش آن
ب) مرور کردن مطالبی که قبلاً
خوانده ايد ج)جانشين سازى اين
روش با روش مطالعه دقيق و
كامل
د)افزودن بر انعطاف يذيرى
وگسترش دامنه سرعت مطالعه
صفحه 8:
استفاده عملی
در کارهای پژوهشی و تتبعی. کاربرد مهارت « تندخوانی » بیش از
موارد دیگر است.
نکته مهم در تندخوانی. یافتن مطلب و مفهوم در یک متن و کتاب است و اين
بالاتر از سرعت در یافتن و مرور واژههاست.
فرض کنید دنبال یک مطلب در یک کتاب تاریخی هستید. با نگاه سریع به .
صفحات و فصول آن. میخواهید آن را پیدا کنید. یا در پی آنید که فلان مسأله
در این کتاب مطرح شده است يا نه؟ اینجا « سریع یابی » مطلب از عبارات
کتاب مورد نظر است. در همین جا هم همان سرعت انتقال از عبارات به مفاهیم.
كاريرد دارد.
گاهی میخواهیم مطلب خاصّی را در صفحهای و کتابی پیدا کنیم.
گاهی نیز در پی آنیم که با سریع خوانی. از مضمون یک مقاله یا گزارش يا
کتاب. آگاه شویم. ۱
در کتابهای درسی و نوشتههای علمی. استدلالی و تحقیقی که نیازمند تأمل و
هضم مطلب است. این شیوه دشوارتر است.
صفحه 9:
کارعملی 1
صفحه 10:
* سطح تند خوانی خودراباتوجه به معیارهای
۰ ضعیف بین 7100ا200کلمه دردقیقه
* متوسط بین 200ت3001کلمه دردقیقه
* توب بین 4001300 کلمه دردقیقه
٠ خیلی خوب بین 500400 کلمه دردقیقه
٠ عالى بين 7001500 کلمه دردقیقه
* بسیارعالی بالاتراز 700کلمه
صفحه 11:
: سرعت مطالعه به سه عامل بستگی دارد
اولیه دارد که Sly هر فرد تغییر می کند
ممکن است فردی در امتحان 50 کلمه
بخواند و فردی دیگر 150 و يا دیگرانی
0 -200و حتی 250 کلمه را بتوانند
بخوانند , هیچ کس نمی تواند استانداردی
( تکنیکت ندخوانیمیت وان(صلاح کرد
صفحه 12:
2- نوع متن
مورد بعدی که سرعت مطالعه به آن بستگی دارد نوع
متنی است که شخص مطالعه می کند , مثلا یک متن
ساده را با سرعت بیشتری می توان مطالعه کرد اما
متنی که از نظر محتوی سنگین و مشکل است ؛ طبعا
با سرعت کمتر و کندتر مطالعه می شود و این نوع
متن است که سرعت مطالعه را تعیین می کند»,
بیشترین تاثیر و فایده تندخوانی در مطالعه مطالب
درسی خودنمایی می کند و بسیار موثر و کار آمد است
هر نوع متنی را نمی توان با یک سرعت مطالعه کرد بلکه
سرعت مطالعه را باید با متنی که مطالعه می شود
تنظیم کرد , فردی ممکن است در مطالعه یک متن
داستانی سرعتی در حدود 300-200 کلمه در دقیقه
داشته باشد اما همین شخص در مطالعه درسی مانند
زمین شناسی يا زیست شناسی که سراسر نکته است
و پا یک متن تخصصی دیگر سرعتی به مراتب کمتر
وداشنته: ناشتند وه ات کاملا هه انیت
صفحه 13:
تمرین-3
سومین مورد که سرعت مطالعه به آن بستگی
دارد » تمرین است , یکی از مهمترین aS pols
در افزايش سرعت مطالعه موثر است , تند
خوانی یک مهارت است كه با تمرين ايجاد و با
. تمرين بيشتر به عادت تبديل مى شود
اولين اصلى كه بايد رعايت شود اين است كه حتما
اصول صحيح تند خوانى رعايت شود ء تمام
عواملى كه باعث كند خوانى مى شود را بر
طرف كنيد
دومين اصلى كه بايد رعايت شود تمرين است ,
تمرين است و تا آخر تمرین است كه اصل
. أاأساسى در فراكيرى تمام امور است
صفحه 14:
شودتاسرعت مطالعه کندشود؟
صفحه 15:
٠ دانشمندان معتقدندکه مغزانسان فقط به اول
واخرکملات توجه مکینه برای هیمنه که تونسیتداین
روبخونید حالا مجددا بخوانید بیبنید چندتا غلط دارد؟
صفحه 16:
موانع مربوط به انعطاف در سرعت مطالعه
le ) کند خوانی)
1 کلمه خوانی؛ یعنی نگاه کردن به یک یک کلمات به هنگام خواندن
زاه:های برزسی کلمه خوانی:
الف) بررسی تعداد حرکات چشم برای هر سطر
ب) سرعت خواندن مطلب نسبتا ساده با درک خوب اگر در دقيقه 275 تا 325 کلمه
باشد کلمه خوانی شده است
ج) دنبال کردن سطور و کلمات با انگشتان
د) چرخاندن سر از یک طرف به طرف دیگر در هنگام مطالعه
صفحه 17:
بسیاری ازما امروز در قرن 21 با همان روش
سنتی هزار سال پیش مطالعه می کنیم . ایرانیان
با سواد تنها 3 دقیقه در روز مطالعه می کنند !
برخی حتی اصلا مطالعه نمی کنند ! علت این بی
انكيزكى اين است که هميشه به ما گفته اند
بخوانید و هیچ وقت نگفته اند چگونه بخوانید
کلمه خوانی هم سرعت مطالعه را کم می کند و
هم میزان درک را پایین می آورد » اگر کلمه
خوانی تبدیل به جمله خوانی يا عبارت خوانی
شود نه تنها سرعت بالا می رود بلکه درک نیز
. بیشتر می شود
این عقیده که خواندن کلمه کلمه درک را زیاد می
کند دقیقا عکس واقعیت است زیرا مغز با معنی
کلمات کار دارد و کلمات نیز در جمله نمود دارند
صفحه 18:
راه های غلبه بر کلمه خوانی
الف) عبارت خوانی بهترین را چاره برای غلبه بر
مانع کلمه خوانی است
ب) آگاهی از حداقل نشانه برای درک مطلب
- حداقل نشانه های مربوط به حرف چرا که
خواننده لازم ندارد تا کلمه را درک کند.
- نشانه های مربوط به کلمه, برای فهمیدن
عبارات و جملات نیازی به خواندن تمامی کلمات
- نشانه های مرزی, اغلب افراد عادت دارند که
بالای سطور را نگاه کنند و معنی مطالب را
.دریابند
صفحه 19:
اشعلا ورب اتسوا 2
دومین علت کند خوانی , خواندن با صدا یا
بلند خوانی است , کسی که با صدای بلند
مى خواند حتی اگر با نهایت سرعت هم
بخواند نمی تواند 300- 400 کلمه در
دقیقه بیشتر بخواند زیرا سیستم
گفتاری ما برای افزایش سرعت
محدودیت دارد اما اگر این بلند خواند به
صامت خوانی يا چشم خوانی ( با حرکت
چشم ) تبدیل شود هم سرعت بالا می
. رود و هم درک مطلب بیشتر می شود
صفحه 20:
تلفظ کردنی دونصدا -3
سومین le کند خوانی درون خوانی یا لب خوانی
. است هلح =
ديدن كلمه تلفظ ان ادراك معنى
در عبارت خوانى روش فوق غير ضرورى است و بايد
.از ان احتنياب كردو به روش زير عمل كرد
ديدن كلمه ادراك معنى
براى از بين بردن تلفظ صامت يا مصوت مى توان -
تمرين شمردن را انجام دادء يعنى حواس را بر
calla تسده مععرکز فى كسم و صمن مطالعه
مرتبا مى كوييم (( یک, دو))
میتواناز هر چیزیلستفادم كرد كه اندام هاى-
ت کلمیرا در هنكام مطاه مشغولک ند مانند
.. گناشتنی کمداد در دهان جویدنآدامسو
صفحه 21:
تمریندامنه دیدن- گفتن هنگامیکه بلند می-
جولنید peeling 4 Lglta Hep حولیاجاو ببرید و سعی
کنید چندینک لمه جلوتر از کلماتوکه تتلفظ میکنید
ببینید. فاصله بینکلماتیکه میبینید و کلماتیکه
بلند میخولنید دامنه دیدن- گفتننام دارد.
به هنكام لين تمريزس عوكنيد معنوكلماتوا كه
پیشاپیشمیبینید درکک نید بنابرلیندر عوض((دیدن
گفتنمعنیکرد)) مراحل(( دیدن معنوکردن)) را لنجام
.دهید
صفحه 22:
برگشتغیر ارادیچشم به عقب( دوبارم 4
خولنیل :
جهارمينعلتكند خولنىب ركشتقير ارادوجشم به عقب
است خيلئوقتها شما مشغولمطا فد مطلبىهستيد لما
گاهیاوقاتچشم بم صوینن | خود لَكَام بر مئكردد و
جند كلمد عقبقر را نكام موكند و ليناز اختيار و ارادم
شما خاوج استو به صورتن | خود آگاه és میدهد . رام
جاوه لينمشكلخط بردززيرجملاتيا لنكشتيا خط بر
استالته gal راعاولیلکار زمانیکه بر لثر تمریندر
لینزمینه مهارنی افتید دیگر ن یازیبم خط بر نیست
بلکه همینعملکه الب اعنتند خوانیش ما میشود در
آنزمانسببک ند خوانیتانمیشود .
تمرینهایموجود در مانع قبلیو عبارتخوانین یز به حل
.ینم شکلک مک میک ند
صفحه 23:
تیگ ها وین یطوط بو
پنجمین دلیل کند خوانی سرگردانی چشم بین
خطوط است . گاهی اوقات پیش می آید که در
حین مطالعه زمانی که مطلبی را می خوانید ,
خط مورد نظر را كم مى كنيد و جشم بين خطوط
سرگردان می شود , يا خط تکراری را می بينيد و
یا یک خط بالاتر يا یک خط Quel تر را نگاه می
كنيد و چشم بین خطوط سر گردان می شود
برای رفع مشکل گم کردن خط نیز مانند مشکل
بركشت غير ارادى جشم به عقب از حرکت
انكشت يا خط بر استفاده مى شود با اين روش
به جز افزايش. يادكيرى و سرعت تمرکزتان نیز
. افزايش. مى يابد
صفحه 24:
و وساي ل حم سوروت لماوع
جشم به طور متوسط يى جهارم ثانيه روى هر كلمه مكث مى
کند یعنی در هر ثانیه 4 کلمه و در هر دقیقه 240 کلمه , د
حالی که تجربه نشان داده اکثر افراد برای اولین بار که
سرعت خواندنشان را اندازه گیری می کنند کمتر به 240
می رسند ۲
این مکث را نمی توان از بین برد اما می توان زمان آن را
کوتاه کرد حتی به جایی رسید که در دقیقه 700-600 کلمه
. به بالا رسید
اين مشكل را نیز با استفاده از خط بر به راحتی می توان
حل کرد . در ابتدا امکان دارد سرعتتان پایین باشد Soul Lol
Sail. سرعتتان افزايیش می یابد
مکث طولانی مدت چشم بر روی کلمات علاوه بر کاهش
سرعت مطالعه باعث خستگی چشم می شود و ادامه
مطالعه را به خطر می اندازد . شما خیلی از اوقات تجربه
کرده اید که خوابتان نمی al اما با در دست گرفتن یک
صفحه 25:
: محدودیتحوزم دید -7
هفتمین علت کند خوانی محدودیت حوزه دید است .( مانند جریان
خلبانان که در مقدمه آموزش تند خوانی گفته شد ) به اين معنا که در
حالت عادی وقتی به یک متن نگاه می کنید چند کلمه را می توانید
ببینید و درک کنید اما اگر این محدوده وسیعتر باشد تعداد کلماتی که
می توانید ببینید بیشتر است و نتیجه این افزایش حوزه دید , دیدن و
درک کردن کلمات بیشتر و افزایش سرعت مطالعه خواهد بود . اين
تکنیک افزایش حوزه دید در مطالعه ارزش حیاتی دارد و یکی از
. ضروریات خواندن و بسیار تاثیر گذار است
از اين يس هر كاه خواستید کتاب , مجله , روزنامه و یا هر متن دیگری را
مطالعه کنید با خط بر و صامت خوانی این کار را انجام دهید , برای
خط بردن می توانید از انگشتان يا خط بر استفاده کنید اما بهنر است
. از انگشتانتان استفاده کنید زیرا آنها هميشه با شماست
در گذشته بچه هایی که تازه به مدرسه می رفتند با انگشتان خود متن را
دنبال می کردند اما اولیا به آنها می گفتند که این کار را نکنند و با
چشم متن را دنبال کنند . اما متخصصین امروز متوجه شدند نه تنها کار
کودکان اشتباه نبوده بلکه امری صحیح برای آغاز مطالعه تا زمان
. رسیدن به درجه بالای تند خوانی است
صفحه 26:
ترساز درککم -8 ِ
- هدفخود را مشخصکنید, شاید یادگیریتمام
جزئیانلازم نباشد و یادگیرین کاتاصلیکافی
باشد.
- در مطافاتخود روشهاعمتنوءعیرا به کار ببرید
و سرعتخود را با روشمورد نظر هماهنگک نید و
از سرعنی کنواخنب پرهيزید.
- باتمرینتند خولنیی ا دید زنیخواهید دید که در
زمانکم میت ولنید مطالزیادیرا بیاموزید.
- پیشاز مطاه کاملپ پشخولنیی | مطالمه
اجمالداشته باشید. پساز ساختماناصلیک تابمی
تولنید با سرعتو اعتماد بیشتر مطالبرا
صفحه 27:
سردن 1
: تمرين براى عبارت خوانى
یک کتاب یا نوشته ای که دارای خطوط کامل است
انتخاب كنيد نوشته را وارونه بگیرید زیرا هدف درک
نیست . , با سه شماره هر خط را می خوانید , یعنی
با شماره 1 یک سوم ابتدای خط , با شماره 2 یک
سوم وسط خط و با شماره 3 یک سوم انتهای خط
را می بینید و خط می برید » بدون هیچ درکی این
تمرین را ادامه دهید و با ریتم 1.2.3 خط می بريد تا
به انتهای صفحه برسید برای ادامه می توانید به
ابتدای صفحه باز گردید و دوباره از اول شروع کنید
و يا ادامه مطلب را دنبال کنید
صفحه 28:
:تمرین 2
هدف
ایجاد عبارت خوانی و جمله خوانی وهماهنگی بین چشم و حرکت
دست
کتاب یا نوشته را وارونه بردارید و نرم و روان خط ببرید و با
چشم حرکت انگشت را دنبال کنید هیچ مطلبی را درک نکنید ,
انگشت را زیر اولین کلمه از اولین خط یعنی گوشه سمت
راست بالای صفحه قرار داده و نرم و روان خط بردن را آغاز
كنيد . سعی کنید از ابتدا با انگشت این کار را انجام دهید فقط
در صورتی که حساسیت داشتید یا اذیت شدید از خط بر
استفاده كنيد
به مدت یک دقیقه سریع خط ببرید و فقط عبور کلمات را احساس
کنید و وقتی به پایان صفحه رسیدید دوباره از ابتدا شروع کنید
. و هر بار سریعتر از دفعه قبل خط ببرید
فقط چشمها حرکتکند و سر را حرکتندهید و نرم و روانبا)
خیلیسریع پرواز ( یکدستکتایو با دیگریخط ببرید
کلماترا ببینید , لازم نیسندرکک نید , بعضيها حتیوارو
نع هم دقتمیکنند تا درککنند اساسا هدفما از اولینکار
در لنجام لینت مرینلینلسنکه فقط ببینید و اصلا درکن کنید
به همیندلیلهم گفتمه شد كه کتابرا وارونه بگیرید
اين تمرين را به مقدار زياد انجام دهيد كه هماهنكى لازم بين
صفحه 29:
تمرین 3:
تمرین موسوم به تمرین یک :
دراین تمرین با یک شماره , خط را خط مى
بريد به اين صورت که اگر در تمرین قبل
با یک شماره یک سوم خط را می دیدید
اين بار با یک شمار ه یک خط کامل را می
بینید , با شماره دو , خط دوم راء با
شماره سه , خط سوم راطى مى كنيد با
هر شماره یک خط را طی می کنید وبا
چشم حرکت می کنید انگشت دست زا
دنبال مى كنيد , ازناهماهنگی نترسید
باتمرین هماهنگی ايجاد می شود , اگر
دست سریع است چشمتان را سرعت
صفحه 30:
اجرای تمرین
یک کتاب را به صورت وارونه در دست بگیرید و با شماره یک خط
کافل را حط ببرید : دز این ترخله هم ندون درکاخط افی ops
به همین علت هم گفتیم که وارانه کتاب را بگیرید , چون در ابتدا
تنها هدف سرعت بخشیدن به چشم است ؛ چرا که اگر فعلا قرار
بر درک باشد چشم ناخود آگاه مکث می کند , با ریتم
4و الى آخر يعتئ :با هر شمارة يى خط رآ مى بريد
وقتى به انتها رسيديد مى توانيد به ابتداى همان صفحه يا صفحه
بعد باز كرديد و هر بار بايد سرعتتان بیشتر شود در ابتدا هر
خط در 2-1 ثانيه بريده مى شود اما رفته رفته سرعت بيشتر مى
. شود
طرز صحیح نشستن را نیز رعایت کنید , یکی از اصول اولیه
. مطالعه صحیح و اصولی و یادگیری موثر , درست نشستن است
صفحه 31:
¥ gape
: تمرین تند خوانی با درک کم
در این مرحله کتاب را به صورت درست و صحیح در دست
پرید یعنی وارونه نباشد , با خط بردن و صامت خوانی
از اولين خط شروع كرده و خط به خط . خط مى بريد و
از هر خط جند كلمه را درك مى كنيد . مطالعه در اين
مقطع بايد به كونه اى باشد كه دركى كلى از مطالب
كتاب داشته باشيد و با موضوع آشنا شويد هدف هنوز
. بالابردن سرعت مطالعه است
كتابى ساده انتخاب كنيد زيرا كتاب سنكّين درك كليش هم
سخت مى باشد و از سرعتتان مى كاهد .( فراموش نكنيد
هر خط 4-3 كلمه )
با سرعت بخوانيد و جون هدف درك كامل نيست جشمها
دست را دنبال كند . اصول را رعايت كنيد . اصول درست
نشستن , حتى درست تنفس کردن » فاصله چشم را نیز
عانت كنند : فاصله حشم دم انندا 30 سانتی aio ی
صفحه 32:
روش تند خواندن بر فن دید زدن مبتنی است .
دید زدن مستلزم یک حرکت منظم و همراه با ریتم چشم بر روی صفحات است
در حللی که روش خواندن اجمللی مبتنی بربیک روش انتخلبی و نمونه گیری ازمطالب و
عبارات اساسی وکلیدی است.
تفن دید زدن امکان مرور کردن مطللب رلبه طرز ی بسیار سریع ممکن.هی سازد روش تند
خواندن مستلزبیک حرکت سربع است و عادت کردنبا حرکات چشم و جریانهای فکرمی
باشدکه ممکن است در ابتدابرای شملنا آشنا باشدکه بعد از تمرینات متوجه خواهید شد که
هرچه روش تند خولفی را بیشتر تمیین کنید میزان زیاد ی از معانی کلمات و عبارات کلیدی
آكاهى كسب مى كنيد .
صفحه 33:
برای شروع به تمرين روش ديدزنى بايد
نخست انگشت نشان دست چپ را در وسط
صفحه گذاشت و آن را به پایین حرکت داد و
حرکت سرانگشت را با چشم دنبال کرد.
سپس با دست راست کتاب را در کمتر از
یک ثانیه ورق زد. سپس باید به ترتیب
ریتمهای یک نانیهای؛ دو نانیهای, چهار
نانیهای, شش نانیهای؛ ده «Slash پانزده
ثانيهاى: و بيست ثانيهاى را با اين نوع
.خواندن تمرين كرد