صفحه 1:
صفحه 2:
۱
SR eee ah
معاون دفتر فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی
| eee en tee esac!
را
۸٩ تیرماه
صفحه 3:
يادآوري :
کا رآفرینی: راه اندازی سازمان های جدید و به ويه كسب و
کارهای جدیدی که فرصت ها را شناسایی نماید.
نقش كارآفريني:
ایجاد حس مأموریت
مشتری - چشم انداز
نوآوری با سرعت بالا
رفتار- خلاقیت
صفحه 4:
يادآوري :
شخصیت کارآفرینانه :
© اننظار ob; داشتن
* ایجاد بالاترین استانداردها
* به کارگیری بهترین فناوری
* استفاده از تجربه
صفحه 5:
يادآوري :
# مفهوم جدید- بیان با ارزش زیاد- خوشایند
# فناوری جدید
# بازار هدف- رقابت محدود- موقعیت مناسب شفاف
# هدایت و رهبری خریداران بالقوه
# مهارت اصلی
* صرفه جويى اقتصادى
* توانایی بهره برداری
# توانایی طراحی و نوآوری
# نمونه ویژه کسب و کار
صفحه 6:
يادآوري :
ایجاد وضعیت بازارها :
* قدم اول: نقشه فعلی بازار- جمعیت هدف 2 نیاز مشتریان
* قدم دومز ارائه راه حل- منافع مشتریان- اثبات
oad سوم: تحلیل رقابتی - مزیت رقابتی
* قدم چهارم: بازار رقابتی - بیان وضعیت
حرکت از اقیانوس قرمز 777777 >اقبانوس آبی
صفحه 7:
قديم: جديد:
دانايى دانايى
افزايش اطلاعات افزايش كارآفرينى
صفحه 8:
انقلاب هاي عصر اطلاعات :
*# دیجیتال
#* ژنتیک
* الکترونیک
# کارآفرینی و ..
ويژگي هاي انقللاب كارآفريني
# اقتصاد جدید
# منابع انسانی
# قدرت فكر و ..
صفحه 9:
سهم موضوعات مختلف در اینترنت :
# تجاری ۳/۸۲ درصد
# علمی ۶ درصد
# دولت ها ۲/۱ درصد
#* بهداشتی ۴/۲ درصد
# اجتماعی ۴/۱ درصد
صفحه 10:
حيطه هاي كسب و کار :
۱- تولید
۲- خدمات
۳- بازرگانی
۴ 0۳
صفحه 11:
اصول كسب و کار :
# نگاه کسب و کارانه
# آشنایی با محصول
* آشنایی با صاحبان مشاغل
# مهارت های کسب و کار
صفحه 12:
مهارت هاي کسب و کار :
-١ زبان انگلیسی
تا
9- مديريت
۴ نگرش اقتصادی
۵- بازاریابی
صفحه 13:
مؤلفه هاى
انسان
متفاوت :
1 1 1 1
خلاقیت
هوش
دانش 96) و 10
مهارت
صفحه 14:
-مالى و حسابداری
- بازركانى و بازاريابى
as
-کنترل پروژه
مجموعه مهار تها و نگرش مدیریتی
-مالى و حسابداری
- بازركانى و بازاريابى
-توليد
-کنترل پروژه
-مالى و حسابداری
بازرگانی و بازاریابی
-منایع انسانی
ad,
3 کنترل پروژه
صفحه 15:
صفحه 16:
مرحوم دکتر عظیمی:
* توسعه یافتگی “كر كم و بازدهى زياد
قوسعه نيافتكى كنودو»: با بازدهى كم
* اقلاف یکی که انجام می شود و موجب ارزش افزوده نمى شود.
صفحه 17:
صفحه 18:
6 فارغ التحصیلان دانشگاهي در ایران
خواهان شغل ثابت اداري هستند.
صفحه 19:
#کشاورزی ۴ تا ۱۲درصد
# صنعت ۰ تا ۲۰ درصد
# فناوری پیش رفته ۴۰ درصد
# سیاسی ۰ درصد
# مواد مخدر ۲۰۰درصد
# نظامى ۰ درصد
# تحقیق و توسعه ۰ ۳۰ درصد
صفحه 20:
موانع
فردی
کا رآفرینی
اشتن تخصص نداشت شتن اتومبیل _,
نداشتن تجربه و اطلاعات کف باز عدم اطلاع از كوجه پس کوچه ها
نداشتن انگیزه پیشرفت نداشتن باطری
نداشتن ایده نداشتن نقشه راه و مسیر
نداشتن ۳ و تحقیقاء تحقیقات بازارنداشتن مقصد
نداشتن سرمایه نداشتن بنزین
نداشتن تولن مديريت نداشتن تهرین رانندگی
تن oe از قوائین نداشتن قوانین و علائم راهنمایی و رانندگی
اشتن اعتماد به نفس نداشتن كواهينامه
صفحه 21:
فناوري در کسب و کار :
یامه
# پیش بینی بروز پیشرفت در فناوری دشوار است. با
وجود این کار آفرین باید به توسعه بالقوه فناوری توجه
داشته باشد و اطلاعات لازم را از منابعی که با صنایع عمده
با دولت در تماس اند جمع آوری کند.
ea
صفحه 22:
مدل کسب و کار
تشخیص تقسيم بازا
شرح ارزش محصول يا خدمات طرح ريزى شده
تمركز بر ويكيهاى كليدى محصول يا خدمات طرح ريزى شده
شرح پیوسته ارزش برای ارایه به محصول یا خدمات
ایجاد روش توجه داشتن
تاسیس شبکه ارزش مورد نیاز برای پایداری این مدل
صفحه 23:
صفحه 24:
بررسي مدل کسب و کار
بر اساس شناسایی نقاط قوت و ضعف
فرصتهایی برای اصلاح
مناسب برای ایجاد كسب و کار
بهره برداری بالقوه از فرصتهای کسب و کار
صفحه 25:
نمونه هاي کسب و کار
تولید جهت سفارش سل ما
مشتری مداری از طریق سفارش0:۳۸04) 60۰
تولید سفارشی Chips
خنمات سفارفنی سوه
محصول اختصاصی ماو
تولید قراردادی هو
صدور پروانه . رک
فرانشیز (امتیاز فروش) 6۳0
تولید انبوده ((5)060) Kleia Oreck (wi موق
لؤلية كتنف تركيبي و( ,تالا @ackard
طراحی و ساخت محصول کامل Ovo wages. Bucacia
Oubk Oestera. DILL ess
جستجوبرای سفارش ۳
صفحه 26:
مدل کسب و کار - نرم افزار
نرم افزارها به شرکتهای که مشتریانی دارند و عمل بازاریابی را در بازار انبوه انجام می دهند
نمونه ای برای فروش و نصب سامانه نرم افزار طراحی شده که با سامانه سایر بنگاهها نصب
بوده و عملیات بازار یابی را پشتیبانی می کند. درآمد آن از طریق حق مجوز و
پشتیبانی سالانه می باشد.
نمونه جدید برای فروش خدمات حمایتی بازاریابی استفاده از نرم افزار برای خدمات رسانی
(نمونه ع»<). ایجاد مهارت بازار یابی حرفه ای در خصوص توسعه عملیات بازاریابی
است. درآمد نسبتی از افزايش درآمد ایجاد شده می باشد.
صفحه 27:
فرآیند برنامه استراتژيك فناوري اطلاعات و ارتباطات در این سازمان شامل
مراحل زیر استٍ
۱- تعریف چشم انداز و مأموریت و اهداف فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان
۳- شناخت و بررسی وضعیت موجود تکنولوژی اطلاعات در سازمان با دیدگاه ماکرو از
جنبه استراتژیک و از نظر معماریهای زیرساختی شامل وضعیت موجود
۳- بررسی محیطی و تدوین نیازها
۴- تحلیل نیازها و استخراج نیازهای کلیدی
۵- مطالعه, تعریف و توسعه یک دیدگاه استراتژیک اطلاعات برای سازمان
۶ تجریه و تحلیل OOO
۶ خروجی راهبردی
۸- برنامه ها و پروژه های مرتبط با راهبردها
صفحه 28:
شناخت و بررسی وضعیت موجود تکنولوژی اطلاعات در سازمان با دیدگاه ماکرو
از جنبه استراتژیک و از نظر معماریهای زیرساختی شامل وضعیت موجود:
#تخصیص منابع مالیء انسانی و سازمانی
# سطح گردش اطلاعاتی و اطلاع رسانی و دستیابی به تکنولوژی اطلاعات
* پلاتفرمها
# شبکه های محلی و غیره محلی (راه دور)
# اینترنت اینترانت و اکسترانت
* ذخایر داده ها و بازسازی داده ها
صفحه 29:
* ایمنی و دستیابی داده ها و منابع اطلاعاتی
# یکپارچگی سیستم ها
# محیطهای توسعه نرم افزاره ساختارهای نرم افزاری» زبانهای برنامه نویسی و
پایگاه های داده
# اتوماسیون سیستمهای عملیاتی که بر روسی سیستم های اطلاعاتی سازمان تأثیر
مستقیم دارند.
# سیستم های جنبی 1677 از قبیل سیستم های صوتی. تصویری و ایمنی که بر
عملکرد سیستمهای اطلاعاتی سازمان تأثیر مستقیم دارند.
# سازماندهی و ساختار تشکیلاتی بخش تکنولوژی اطلاعات
رئوس برنامه استراتؤيك و اهداف سازمان در حوزه هاى غير از تكنولوثى اطلاعات
وه
صفحه 30:
ارزش ارائه شده
مشتری هدف
کانال توزیع
روابط
بيكربندى ارزش
قابليت و توانايى
همكارى
ساختار هزينه
مدل درآمد
کالاها و سرویس هایی هستند که برای مشتریان, ار
محسوب می شوند
کسانی هستند که شرکت می خواهد ارزش را به آنها ارائه دهد.
وسایل برقراری ارتباط با مشتریان هستند.
به تشريح لینک ميان کمپانی و شرکت می پردازد.
به تشریح هماهنگی فعالیت ها و منابع مورد نیز برای ایجاد ارزش می
oo
توانايى اجراى یک الگوی قابل تكرار از اعمال مورد نياز براى ايجاد ارزش
مورد نظر براى مشتويان
توافق در خصوص همکاری ارادی با سایر کمپانی ها برای ایجاد ارزش
نشان دهنده پول مورد نیاز برای همه وسایل بکار رفته در مدل کسب و کار
تشریح به دست آوردن پول از طریق مجموعه ای از جریان های در آمد
صفحه 31:
اجزاء مدل کسب و کار از دیدگاه « آفوا» و «توکی »
هر شرکت باید تعیین کند که آیا قصد دارد ارزش متمایز را ارائه نماید و یا اینکه قصد دارد ارزش مورد
نظرش را با قيمت پایبن تر از رقبا ارائه نمايد.
هر شركت بايد مشترياني كه مى خواهد ارزش مورد نظرش را به آنها ارائه نمايد و طيف محصولاتى كه قرار
است این ارزش در قابل آنها به مشتریان ارائه شود را شناسایی نماید.
منظور از قیمت گذاری . مبلغ هزینه ای است که شرکت بابت ارائه ارزش دریافت می نماید.
هر شركت بايد بتواند منابع . افراد پرداخت کننده و زمان ارائه منابع در آمدش را تعیین نماید. آن باید قادر
اسایی حاشیه های سود و محرک های آن نيز باش
فعالیت های متصل به فعالیت های موردنیاز رای ارئهارزش . اطلاق می شود.
هر كميانى بايد با هماهنك نمودن ساختار سازمانی. کار کنان. سیستم ها و محیطش امکان انجام فعالیت
های مربوطه را به بهترین حالت ممکن فراهم سازد.
شرکت بايد توانمندی هایش را بشناسد و در صورت هر گونه کم و کاستی به دنبال پرکردن شکاف های
مربوطه نيز باشد. هر شركت بايد بتواند قابليت ها و توانايى هايش را از دیگران متمایز نموده و از این طریق
ارزشی به مشتریانش ارائه نماید که تفلید آن برای رقبایش مشکل/ غیرممکن شود.
oa
صفحه 32:
اجزاء مدل کسب و کار از دیدگاه « الت و زیمرمن»
«الت و زیمرمن» ۰ عتاصر (اجزء)متشکله مدل کسب و کار را شامل ۶ عنصر مأموریت: ما
أيندهاء درآمدها. و مسائل قانوثى و
تکنولوژی می دائند.
اجزاء مدل کسب و کار از دیدگاه «الت و زیمرمن »
مؤموو ين | بخش مهمى از مدل كسب و كار محسوب مى شود كه درك بالايى از جشم انداز كلى. اهداف
استراتزيك و ارزشی كه در محصولات و سرويس ها كنجانده مى شود را فراهم مى نمايد.
a | ساختار نقش دست اندركاران مختلف دركير را تعبين نموده و بر صنعت. مشتريان و محصولات تمركز
می نماید.
فروينيرى | فرآيندهاء ديد جامعتر و دقیقتری از مأموریت و ساختار مدل كسب و كار فراهم مى نمايد. آن. عناصر
5 فرآیند ایجاد ارزش را نشان مى دهد.
آمدها | درآمدها. حرف آخر مدل كسب و كار مى باشئد.
۹ حرف آخر و كار مى
مسائل we لوا 7 1
قانونی | مسائل قانونی. بر چشم اندازکلی و همه ی جنیه های مدل کسب و کر تأثیر گذارند.
ی وی | تکنولوژی. یک محدودیت و یک توانمندساز مدل های کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات محسوب
ىن ب وى | کنلوژی. یک محدودیت و یک تونمندسازمدل های کسب و کار مبتنی پر فناورى اطلاعات محسوب
می شوند. همچنین تغييرات تکنولوژیکی بر طراحى مدل كسب و كار تأثير مى كذارند.
صفحه 33:
اجزاء مدل کسب و کار از دیدگاه « استهلر»
رويكرد « استهلر» . در مورد مدل كسب و كارء نيز شبيه *تايمرز» ٠ رويكردى متمركز بر شبكه مى باشد. در ضمن اواز
ey wast aaa ركسل faa bara gal tel كلمب قار شاي جوا مهف
ارزش قابل ارائه. کالا| سرویس . معماری .عدل در آمد می باشد.
اجزاء مدل كسب و کار از دیدگاه « استهلر »
ارزش قابل ارائد شرکت چه ارزشی برای مشتریان و شرکانش ایجاد می کند؟
کالا/ سرویس چه چیزی شرکت می فروشد؟
معماری چگونه و از چه طریقی . ارزش ایجاد شده را پیکر بندی می کند؟
مدل در آمد چگونه شرکت در آمد کسب می کند؟
صفحه 34:
كاربردهاي مدل هاي كسب و كار براي شركت ها
مدل هائ كسب وكار كازيردهاى متفاوتى براى يك edad? ga cad
باشند كه اين كاربردها توسط صاحب نظران تعريف و دسته بندى شده اند. مهمترين
كاربرد مدل كسب و كار از ديدكاه صاحب نظران عبارتند از:
۱- درک و فهم مشترک از منطق کسب و کار
۲- فراهم کردن امکان تجزیه و تحلیل منطق کسب و کار با استفاده از مدل
۳- اداره نمودن کسب و کار شرکت
۴-چشم اندازی روشن
۵- فراهم نمودن امکان ثبت تجاری
صفحه 35:
صفحه 36:
طراحي مدل کسب و کار بر اساس روش 202۸277
۲ چارچوبی برای طراحی مدل کسب و کار است که توسط « متلی و
پدرسون» به منظور درک شرایط ساختاری . استراتژی هاء نقش و وظایف ارائه شده
است. شرایط ساختاری نیز به نوبه خود تعیین کننده نوع مدل یکپارچگی می باشند.
۲ شامل ۵ بعد به شرح زیر می باشد:
۱- بازار ( بالادستی و پایین دستی)
۲- عوامل
۳- محصول
۴- نفوذ
۵- معاملات
صفحه 37:
مدل در آمد
هر کسب و کار متحمل هزینه های مختلف برای ارائه خدمت می باشد. براى تأمين اين
هزینه ها و نیز کسب درآمد. كسب و كارها از مدل (های) درآمد مناسب برای خود استفاده
می کنند. در مرحله طراحی بنیانگذار کسب و کار باید مدل مناسب درآمدی را برای خود
انتخاب کرده و برنامه مالی مناسبی برای کسب و کار خود ایجاد نماید. برخی از مدلهای
کسب درآمد در حوزه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات عبارتند ازن
درآمد ناشی از ارائه خدمت
* در آمد ناشی از حق عضویت
* درآمد ناشی از تبلیغات
* درآمد ناشی از اعتبارات استفاده نشده توسط مشتریان
* درآمد ناشی از افزایش قیمت سهام شرکت
* درآمد ناشی از فروش اطلاعات به دست آمده
* درآمد ناشی از ایجاد شهرت و اعتبار
صفحه 38:
e-Business Plan مراحل نوشتن
برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی باید نکته مهمی را همواره به خاطر
داشته باشید: « هیچگاه بدون داشتن یک برنامه دقیق و از پیش تعیین
شده شروع به ايجاد يك كسب و كار اينترنتى تكنيدا».
اين برنامه كه همان « طرح توجيهى كسب و كار اينترنتى» ناميده مى
شود نقشه يا طرحى است كه قبل از شروع كسب و كار اينترنتى بايد
داشته باشيد و شامل تجزيه و تحليل هاى اوليه شما در مورد مسائل
مختلف مرتبط با کسب و کارتان از ابتدا تا انتها است.
صفحه 39:
e-Business Plan Git ss daly
قبل از ايجاد يك كسب و كار اينترنتى بايد پنج مرحله اساسی را در طرح توجیهی
خود مشخص كنيد. مجموع اين ينج فاز. طرح توجيهى كسب و كار شما را تشكيل
مى دهد. برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی خود. قبل از شروع بايد اين مراحل
را حتماً انجام دهید تا علاوه بر داشتن یک دید کلی نسبت به کسب و کارتان روند
حرکت آن را نیز از پیش مدنظر داشته باشید. این مراحل عبارتند از:
۱- آنالیز فرصت
۲- ایجاد وب سایت
۳- برنامه بازاریابی الکترونیکی
۴- اجرا
۵- توسعه| تجارت الکتروئیکی
صفحه 40:
ai 0 ۰
طراحي بيكره ارزش آفريني كسب و كار
هر کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات بر اساس یک مدل خاص طراحى
مى شود که همانطور که ذکر شد در قلب آن پیکره ارزش آفریتی وجود درد
پیکره ارزش آفرینی باید تشریح کننده چگونگی ایجاد ارزش با استفاده از منابع
در دسترس و تأمین شده از تأمین کنندگان باشد. با توجه به آنالیزهای رقبا که
در بخش قبل مطرح شد. کارآفرین به جستجوی روش هایی است که بتواند او را
متمایز از سایر کسب و کارهای موجود کند و با این تمایز بتواند خود را در بازار
مطرح کند. استراتژی های کارآفرین در طراحی کسب و کاره بر اساس استراتژی
هایی است که به صورت کلی در ذهن او وجود دارد.
صفحه 41:
به عنوان مثال سایت ۲۳۳۸ که با رویکرد تمایز نسبت به رقبای موجود وارد بازر
كسب و كار شد. خدمات خود و پیکره ارزش آفرینی خود را بر این اساس طراحی کرد.
تا پیش از آن سایر کسب و کارهای موجود در زمینه های موتورهای جستجو با بر
اساس مدل کسب و کار تا و يا با رویکرد تمرکز بر حوزه خاص طراحی شده بودند.
به عنوان مثال ۱۳۲ خود را مرکز دسترسی به کلیه اطلاعات موجود در تاد
معرفى كرده بود که هر فردی می توانست کلیه اطلاعات مورد نياز خود را از آن
دریافت کند. اما برخی از کسب و کارهای در زمینه موتور جستجو رویکرد خود را
تمرکز بر حوزه خاصی از منابع اطلاعاتی موجود در به عنوان مثال
مقاله های علمی قرار داده بودند.
صفحه 42:
سایت > استراتژی خود را مبنای تمایز ( و نه تمرکز) از بقیه قرار داده
بود و بر این اساس پیکره ارزش آفرینی خود را متمایز از سایرین طراحی کرده
بود. اگر ۱۳۲ در رتبه بندی خروجی های جستجوی خود را از معیاری
مانند درآمد ناشی از تبلیغات استفاده می کرد. ۳۳۲ در جستجوی خود به
lee onl cle از معیار میزان ارتباط سایر سایتها به سایت مورد نظر استفاده
کرده بود . این تفییر در پیکره ارزش آفرینی سبب شد تا ۲۳۳۷۶ متمایز از
سا وارد بازار شود و در زمان کوتاهی بر رقبای خود فائق آید.
صفحه 43:
پیکره ارزش آفرینی ۳۳/۲ به عنوان مثال و به طور مختصر به شرح زیر
شد: سایت ۲۳۳/۶ روزانه به جستجوی صفحات موجود در ها پرداخته و
می با
محتویات آنها را در بانکهای اطلاعاتی خود به فروش می رساند. ( تأمین کنندگان
منابع مورد نیاز برای گوگل کلیه کسب و کارهاء افراده سازمان ها و موسساتی
هستند که در فضای web به فعالیت مشغول بوده و اطلاعات خود را در پایگاه
اينترنتى خود قرار می دهند. گوگل یک نسخه کپی از اين اطلاعات تهیه کرده و در
بانک اطلاعاتی خود قرار می دهد و زمانی که مشتری برای جستجوی عبارتی خاص
به گوگل مراجعه می کند. گوگل بعد از جستجوی آن عبارت-که با روش مخصوصی
انجام می شود- نتایج جستجو را مرتب نموده و در اختیار مشتری قرار می دهد.
صفحه 44:
گوگل مختصری از هر متن را در اختیار مشتری قرار و یره رازه
مشتری پیشنهاد می دهد. یکی پیوند به محل اصلی آن صفحه اینترنتی و
دیگری پیوند به محل آن صفحه در حافظه گوگل)
این پیکرهارزش آفرینی گوگل است که تا حد بسیارمشابه با عتمومی
باشد. اما اگر دقت شود تمایز آن با ۱۵/۳ در چگونگی مرتب سازی نتایج
جستجو می باشد.
صفحه 45:
هر کسب و کاری که در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد
می شود باید پیکره ارزش آفرینی مشخص داشته باشد
تا بتواند بر اساس آن به فعالیت بپردازد.
خلاقیت و نوآوری می تواند در این مرحله کمک بسیار
شایان توجهی به بنیان گذار کسب و کار نماید.
صفحه 46:
af gai ol
OBay) ail را زر رین هراجی
eo
صفحه 47:
ده سال پیش یک مهندس نرم افزار فرانسوی ایرانی تبار که ساکن کالیفرنیا در آمریکا بود.
در اوقات فراغت كار روزمره اش سيستم نوينى را براى داد و ستد اينترنتى به راه انداخت.
بى ير اميديار تنها YA سال داشت كه در خلال يك تعطيلى طولانى آخر هفته برنامه اوليه
سيسثمئ :را نوقتت كذبه.حراجى :ه800 تبديل fo ie Sg SLA ah pA LA
چهارم دسامبر ۱۹۹۵ چنین نامی بر آن نهاده نشد. بلکه با نام بی پیرایه تر « شبكه حراج
(طع() م«صلس())» شناخته می شد.
روز افتتاحیه چندان موفقیت آمیز نبود. در حقیقت این سایت در ۲۴ ساعت اول حیاتش
هيج بازدید کننده ای را جذب نکرد. اما ظرف چند هفته دمها قطعه برای فروش در آن
عرضه شد. از جمله انباری که در آیداهو و یک اتومبیل رولزرویس مدل ۰۱۹۳۷
صفحه 48:
تا آخر سال ۱۹۹۵ چندین هزار حراج برگزار شد و بیش از صد هزار پیشنهاد قیمت از راه
رسید.
اکنون 26207 در ۳۴ کشور دنیا ۱۵۷ میلیون نفر کاربر دارد و انتظار می رود امسال سود
ساليانه آن به يك ميليارد دلار برسد.
جارلز آبرامزء مدير بوهش در موسسه كارتئر مى كويد: «اين سايت يقيناً فرزند خلف عصر
رونق شركتهاى اينترنتى است».
درباره روزهاى آغازين فعاليت « شبكه حراج» كه در سال 1991 به ب08© تغيير نام يافت»
بنا به يك افسانه. اين سايت به آن دليل يديد آمد كه نامزد آقاى اميديارء يم وسلی. می
خواست با كسانى كه در سركرمى وى در مورد مبادله بسته هاى شكلات شركت 1”82) سهيم
هستند. در ارتباط باشد.
صفحه 49:
این افسانه محصول مجریان روابط عمومی است ولی این مساله واقعیت دارد که
اولین جنس فروخته شده در اين سایت. جهت نمای لیزری شکسته آقای امیدیار
بود كه با وجود اين كه اساسا بى ارزش بود. ولى ؟١ دلار فروخته شد. بعد ازاين
شروع حقيرء تحولات بزرك يكى يس از ديكرى از راه رسید:
اين سايت در فوريه 1195 براى اولين بار از كاربران درصدى از حراجها را مطالبه
كرد و به كسب و كارى واقعى تبديل شد. همجنين يك سيستم بازخورد ارايه ش
تا خريداران و فروشندكان بتوانند به يكديكر رتبه بدهند.
در زوئن 1992 درآمد ماهيانه اين سايت به ده هزار دلار رسيد و باعث شد آقاى
اميد يار كارش را رها كند و تمام وقتش را صرف اين يروزه كند.
صفحه 50:
در سال ۱۹۹۷ این سایت که به تازگی 267 نامیده می شد. یک میلیونمین حراج خود را
برای فروش یک اسباب بازی ساخته شده بر اساس شخصیتی کارتونی برگزار کرد.
مگ وایتمن در سال ۱۹۹۸ به عنوان مدیر اجرایی به اين شركت پیوست. چندی بعد در
همان سال اين شرکت با یک میلیون کاربر ثبت نام شده. سهامی عام شد.
در سال ۱۹۹۹ 262-۶ در بریتانیا و آلمان سایت محلی دایر کرد و توانست بر نقص فنی
بزرگی که Cole cul را برای ۲۲ ساعت تعطیل کرده بود. فایق آید.
در سال ۲۰۰۱ این شرکت از 2۳() به عنوان پر بیننده ترین سایت تجارت
الکترونیکی سبقت گرفت و یک سال بعد سرويس ۳۹/۳ را که مخصوص پرداخت پول
از طریق اینترنت است. خرید. اما در ژاپن با مانع بزرگی مواجه شد و بعد از واگذاری عرضه
رابت به یاهو از آن بازار خارج شد.
صفحه 51:
چارلز آبرامزه از موسسه گارتنر عقیده دارد « دستاورد ۳69597 توانبخشی به مصرف
کنندگان و در وهله بعد کسب و کارهاست تا بتوانند در بازاری جهانی به شیوه هایی بی
سابقه به رقابت بپردازند.»
وی گفته است «اگز ۱۵ سال پیش می خواستم یک پلاک کمیاب خودرو را بفروشم.
ناچار بودم به عتيقه فروشی محل بروم و خدا خدا کنم که بخشی از ارزش آن را به من
بدهند. آن موقع بازاری انبودته فرارویم باز نبو.»
اما آقای آبرامز عقیده دارد دیدگاه غالب قدیمی درباره 2697 به عنوان پاتوقی برای
افراد مایل به فروش اشیای کلکسیونی به سرعت منسوخ می شود. هر چند که این
شرکت هنوز به روحیه اجتماع پرور خود مباهات می کند.
صفحه 52:
وی استدلال می کند که گام بعدی برای 27« این است که به بازاری برای
کسب و کار شرکتها تبدیل شود و محملی را برای عرضه و خرید کلان کالا فراهم
آورد.
ریچارد آمبروس. سخنگوی این سایت تأیید می کند که شرکتش می خواهد به
کاربران این امکان را بدهدکه تا بتوانند فله ای معامله کنند.
وى گفته است : «اگر می خواهید مثلاء۵ هزار کیسه یا ۲۵ هزار آجر را بفروشید.
می توانید اي کار را در سایت ما انجام دهید. ولی تجربه جالبی نخواهد شد. ما در
جند سال اينده عمده فروشى را در اين سايت آسان تر خواهيم كرد.»
صفحه 53:
DELL فرکت
صفحه 54:
شرکت ماما06) یکی از موفقترین شرکت های موجود در زمینه تجارت
الكترونيكى است. 001 یکی از صدها شرکتی است که کامپیوترهای
شخصی تولیدی خود را در اختیار مشتریان حقیقی و يا حقوقی قرار می
دهد. فعالیت اقتصادی 2( با درج آگهی در پشت جلد مجلات
کامپیوتری و فروش کامپیوتر از طریق تلفن آغاز شد. امروزه حضور
شرکت 60۳ در عرصه تجارت الکترونیکی به سرعت متداول و عمومی
شده است.
صفحه 55:
شرکت فوق. قادر به ارائه کالاهای بیشماری از طریق وب شده است. بر اساس
آمارهای موجود. فروش روزانه ۳( چهارده میلیون دلاو بوده و تقریبا ۲۵
درصد فروش این شرکت از طریق وب انجام می گیرد.
شرکت 05#) قبل از استفاده از تجارب الکترونیکی» اکثر سفارشات خود را از
طریق تلفن آخذ وربا استفاده ازتپست نها را برای خریدازان خود: ازیتال می
کرد. با توجه به فروش ۲۵ درصدی شرکت فوق از طریق وب می توان به
جایگاه و اهمیت موضوع تجارت الکترونیکی بیش از گذشته واقف گردید.
در این راستا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
از تجا
صفحه 56:
- در صورتیکه شرکت ) توانسته باشد. میزان فروش از طریق تلفن را ۳۵ درصد
کاهش و ۲۵ درصد به میزان فروش خود از طریق وب بیفزاید. دلیل روشن و
قاطعی برای وجود مزایای تجارت الکترونیکی وجود نداد؟ ع0) صرفاً کامپیوتر
عرضه می نماید. درصورتیکه مدیریت فروش از طریق وب هزینه های کمتری را به
یک سازمان تحمیل نماید و یا افرادیکه از طریق وب کالای خود را خریداری می
نمایند. اقدام به خرید تجهیزات کمکی دیگری نمایند و یا اگر هزینه های عملیات
فروش از طریق وب به مراتب کمتر شده و یا اگر ارائه کالا بر روی وب باعث افزایش
خریداران و حجم عملیات فروش گردد. استفاده از تجارب الکترونیکی برای شرکت
۳ مقرون به صرفه و توام با افزایش بهره وری بوده است.
صفحه 57:
- در رابطه با فروش عقیده ای وجود دارد که: زمانیکه یک مشتری کار خود را با
یک فروشنده آغاز می نماید. نگهداری آن مشتری برای فروشنده به مراتب راحت
تر از جذب مشتریان جدید است. بنابراین در صورتیکه تصمیم به ایجاد یک وب
سایت زودتر اتخاذ گردد. نسبت به سایر فروشندگان که بعداً تصمیم فوق را اتخاذ
خواهند کرد. پیشقدم خواهید بود. شرکت 2۳) سابت خود را خیلی زودتر طراحی
و پیاده سازی نموده و از این طریق از سایر رقبای خود پیشی گرفته است. عوامل
عه گانة فوّق» دلایل عمده به.سمبت استفاده از تجارث الکترولیکی است:
صفحه 58: