کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی

کارآفرینی عشایر و اقتصاد مقاومتی

karafarini_va_eghtesade_moghavematy

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کارآفرینی عشایر و اقتصاد مقاومتی”

کارآفرینی عشایر و اقتصاد مقاومتی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمکارآفرینی ؛عشایر و اقتصاد مقاومتی تهیه و تنظیم : رضا روان دوست رئیس اداره برنامه ریزی و مطالعات1395 بهمن ماه

اسلاید 2: بهبود نوآوری مستمر و فراگیر در سازمانها در واقع نوعی کندو کاو منظم برای یافتن شیوه ها و پاسخ های نو به فشارها و تغییر و تحولات محیطی است. در محیط های پیچیده و متحول امروزی واکنشهای تکراری برای رویارویی با تغییرات پیچیده و مختلف کارامد نمی باشد،باید پیوسته در جسجوی راههای جدید و نو برای واکنش در محیط برآمد و همراه تاثیرپذیری از این تحولات بر آنها تاثیر نهاد و به انها شکل دلخواه را داد .برای آنکه کسب و کاری بتواند در دنیای متلاطم و متغیر امروز به حیات خود ادامه دهد باید به نوآوری و خلاقیت و کار آفرینی روی آورد.کارآفرینی با خلاقیت و ابتکار عجین بوده و توجه به نوآوری در امر اشتغال و تولید ثروت با افزایش تولید و کارامد کردن روش تولید و روی اوردن به سمت طرح های دانش بنیان می تواند یکی از راههای رسیدن جامعه عشایری ما به توسعه پایدار و رشد پویا در عرصه سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده باشد .2مقدمه

اسلاید 3: جامعه عشایری به دلیل کسب عمده در امد خود از دامداری و کشاورزی سنتی و داشتن زندگی کوچ نشینی و زندگی در دامان طبیعت و دور ماندن از تمدن و ظواهر شهری طبیعتا در قبال تغییرات کند عمل کرده و واکنش متناسب با فن اوری روز از خود نشان نمی دهد .جامعه عشایری و روستایی هر چند که از شاخص های زیر بنایی و خدماتی و عمرانی خوبی برخوردارند اما از نظر تولید و اقتصاد کا رچندان علمی در این جوامع انجام نشده است حرکت مستمر برای کارامد کردن تولید و افزایش سطح رفاه با کارافرینی و نواوری با مشارکت خود انان در این جامعه میسر است چاره ایی جز تغییر (البته با استفاده از دانش بومی عشایر و مشارکت همه جانبه آنان ) نداریم .3

اسلاید 4: 4کارآفرینی به عنوان پدیده ای نو ظهور ، به تازگی در محافل علمی ایران مطرح شده است . احیای تحقیقات و عملیات کارآفرینی در دنیا به دهه 1980 میلادی باز می گردد؛ که آن را انقلاب کارآفرینانه نام گذاری کرده اند . جان تامپسون معتقد است رفتار کارآفرینانه نیازی فراگیر و ضروری برای تمامی سازمان ها (دولتی ، خصوصی ، داوطلبانه و غیره ) با هر اندازه ( بزرگ ، متوسط و کوچک ) است ( تامپسون ، 1999، ص 281) ..الف - کار آفرینی

اسلاید 5: 5ایجاد مراکزی به نام فروشگاههای دست آفرین در مرکز استانها برای فروش محصولات عشایری و روستایی ؛ نمونه خوبی از کسب و کار

اسلاید 6: الف-1- کار آفرین کیست 6این سوال که :( کار آفرین کیست؟) پیش از هر موضوع دیگر کار آفرین مورد بررسی قرار گرفته است . این در حالی است که شواهد چندی نشان می دهند که کارآفرینان به طور کلی ویژگیهای مشخصی دارند. مانند سطح بالای انگیزش به موفقیت مرکز کنترل درونی و تحمل ابهام . به نظر نمی رسد که این ویژگیها تنها ویژگی های یک کار آفرین باشند بلکه ممکن است به تشخیص مقوله های مختلف کارآفرینان کمک کند .برای مثال ( اسمیت و میلر ) کارآفرینان ماهر را از ( فرصت طلبان ) جدا می کنند و به این نکته نیز توجه دارند که فرصت طلبان وفق پذیرند و رشد محورتر هستند .ورنون1 و ورتزل2 بر این باورند که فرهنگ در توسعه کارآفرینی از جایگاه والایی برخوردار است زیرا فرهنگ تعیین کننده نگرشهای افراد در جهت آغاز فعالیتهای کار آفرینی است( الیسون و مریسون،2000 . 51 ).

اسلاید 7: 7نوع اول - کار آفرینانی که بر حرکتهای جسورانه تاکید می کنند و برای موفقیت بر انگیخته می شوند . نوع دوم - کار آفرینانی که کسب و کارهایی حول فروشندگی و شبکه بندی ایجاد می کنند .نوع سوم - کارآفرینانی که بر اختراع و نو آوری تاکید دارند.نوع چهارم- کار آفرینانی که برای قدرت برانگیخته می شوند و تمایل برای رهبری دارندانواع کار آفرینان

اسلاید 8: 8مک کللند ویژگیهای شخصیتی عمومی که در کارآفرینان با سطح بالای موفقیت وجود دارد را بیان می کند که عبارتند از : ( N.C.Siropolis.1994.p.43 ) -          نوآوری -          ریسک پذیری خردمندانه -          اعتماد به نفس -          سخت کوشی -          هدف گذاری-          پاسخ گوییالف-2- مشخصات فردی کار آفرینان

اسلاید 9: الف-3- چه کسانی می توانند کارآفرین باشند 1- افرادی که با تحمل ماهها فکر کردن ، کار کردن ، سختی کشیدن انواع فشار روانی را تحمل می کنند. 2- افرادی که توانایی ایجاد و مدیریت اجرایی یک صنعت و یا از عهده ارائه یک خدمت بر می ایند .3- افرادی که دلسوزانه می خواهند یکی مشکل جامعه خود را با دانش و کار تیمی برطرف کنند.4- افرادی که به صورت خردمندانه به جستجوی مشکلات مردم می پردازند و به دنبال حل این مشکلات هستند .5- افرادی که تصمیم درست می گیرند و ان تصمیم را به درستی و با روش درست اجرا می کنند. 9

اسلاید 10: 10توسعة پایدار مناطق عشایری و روستايي بيش از گذشته با پديدة كارآفريني سرو كار دارد. مؤسسات و شخصيتهاي رواج دهندة توسعه مناطق کمتر توسعه یافته ، كارآفريني را به منزله يك مداخله راهبردي ميدانند كه مي تواند فرايند توسعه روستايي و عشایری را تسريع بخشد اما به نظر ميرسد كه همگي آنها بر نياز به گسترش بنگاههاي اقتصادي روستايي نيز توافق دارند. آژانسهاي توسعه، كارآفريني روستا ( یا قشلاق عشایری ) را به عنوان يك نيروي اشتغالزاي بزرگ، سياستمداران آن را همچون يك راهبرد كليدي براي جلوگيري از ناآرامي در مناطق کمتر توسعه یافته ، و كشاورزان، آن را وسيله اي براي بهبود درآمد خويش ميدانند.به اين ترتيب، كارآفريني از نقطه نظر تمام اين گروهها به عنوان وسيله اي براي بهبود كيفيت زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي و ابزاري براي تثبيت اقتصاد و محيطي سالم تلقي ميگردد.الف 4- کار آفرینی در جامعه عشایری و روستایی

اسلاید 11: 11مثالهاي متنوعي از كاربردهاي غيركشاورزي منابع موجود همچون: گردشگري، آهنگري، درود گري، ريسندگي و مثالهايي از تنوع بخشي به فعاليتهاي نه چندان وابسته به كشاورزي در زمينههاي منابع آب، اراضي جنگلي، ساختمان، مهارتهاي موجود و توانمنديهاي محلي وجود دارد كه همگي با كارآفريني روستايي متناسب است. تركيب كارآفرينانهی اين منابع در رشته فعاليتهايي همچون: تسهيلات گردشگري، ورزش و اوقات فراغت، آموزش فني و حرفه اي، خرده فروشي و عمده فروشي، فعاليتهاي صنعتي ( در سطح مهندسي و استاد كاري)، خدمات مشاوره اي، توليدات با ارزش افزوده بالا ( همچون گوشت، شير، فرآورده هاي چوبي و ساير فعاليتهاي خارج از مزرعه تجلي مييابد.

اسلاید 12: 12كارآفريني در محیط عشایری و روستایی اساساً تفاوتي با كارآفريني در شهر ندارد جز اينكه بايد آن را در فضاي روستا تصور نمود. پترين (١٩٩٤) كارآفريني روستايي را مجموع سه گزاره ذيل تعريف مي نمايد :1- نيرويي كه ساير منابع را براي پاسخگويي به يك تقاضا به پاسخ بازار بسيج ميكند 2- توانايي خلق و ايجاد چيزي از هيچ3 - فرآيند خلق ارزش به وسيله امتزاج مجموعه واحدي از منابع درراستاي بهره گيري از يك فرصت

اسلاید 13: 13آنچه در مجموع ميتوان براي تعريف مقوله كارآفريني عشایری و روستايي بكار برد عبارتست از : “بكارگيري نوآورانه منابع و امكانات روستا در راستاي شكار فرصتهاي كسب و كار” اين نوع کسب و کارها با توجه به اندازه اي کوچک روستاها، در مقياسي کوچک هستند و اغلب بين -٢٠ ١٠ نفر بوده و با توجه به غالب بودن فعاليتهاي کشاورزي و کارگاهي از کارايي خاصي برخوردارند. با توجه به تغييرات عصر کنوني و ورود به جامعهي اطلاعاتي، کسب و کارهاي روستايي نيز در نوع دچار تغيير و تحول شده اند و انواع کسب وکارهاي خدماتي، توليدي، صنعتي و فناوري اطلاعات در آن ديده مي شود .

اسلاید 14: کره گیری به روش سنتی ( نهره )- کسب وکار ساده اما ارزشمند 14

اسلاید 15: تولید ورنی – نمونه کسب و کار خانگی جامعه عشاری نیازمند حمایت 15

اسلاید 16: ب- دستورالعمل تدوین طرحی برای کسب و کار تدوین یک طرح و به روز آوری آن ، قدم اول برای پایه ریزی کسب و کار شما است. بانکها، وزارتخانه ها، اشخاص، موسسات اعتبار دهنده و نهاد هایی که از کارآفرینی حمایت می کنند ، بودجه خود را صرف طرحهایی می کنند که توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد و بازگشت سرمایه را تضمین نماید.16

اسلاید 17: طرح كسب و كار ((Business Plan): طرح كسب و كار سندي مكتوب است كه جزئيات كسب و كار پيشنهادي را مشخص ميكند. اين سند بايد ضمن تشريح موقعيت كنوني ، نيازها ، انتظارات و نتايج پيش بيني شده را شرح دهد و كليه جوانب آن را ارزيابي كند.طرح كسب وكار حاوي برنامه هاي كاربردي است، مانند برنامة مالي، برنامة عملياتي، برنامة توليدي، برنامة بازاريابي، و ساختار سازما ني. اين برنامه ها همانند نقشه اي كارآفرين را در طول مسير راهنمايي مي كنندپروژه دات کامwww.prozhe.com17

اسلاید 18: ب-1- الزامات شروع یک کار افرینی یادگیری و آموزش و کسب تخصص و دانش و مهارت :الف - از طریق تکرار به روش نوشتن ب- از طریق تکرار به روش بیان کردنعلاقه به کار تیمی و علاقه به هدف : الف -داشتن علاقه بیش از حد به موضوعب - داشتن تیم و یا اشخاص قوی و مسئولیت پذیر که به شما کمک کنند18

اسلاید 19: مهم نیست که مردم در رابطه با شما و کار شما چی فکر میکنند مهم اینکه ، به هدفی که دارید برسید .... !!!!!19ب- 2- هدف

اسلاید 20: مطمئن شويد كه هدف شما خواسته قلبي شما است نه چيزهايي كه شنيده ايدهدف اصلي شما با ساير اهداف شما تداخلي نداشته باشدتوسعه اهداف در 6 بخش صورت بگيرد: خانه و خانواده ، اخلاق و اعتقادات، فرهنگ و جامعه، كسب و كار و درآمد، تندرستي و سلامتي، آموزش و آگاهيهدف خود را با يك جمله مثبت انگيزه بخش در جايي كه هميشه در معرض ديد شما باشد بنويسيدهدف شما بايد جامع و پرجزييات باشدهدف شما بايد متعالي باشد20شش نکته کلیدی در انتخاب هدف

اسلاید 21: ب-3 - پیش نیاز کارنیازی نیست ، فرد خاصی باشید یا قابلیت های ویژه ای داشته باشید ، تا بتوانید کسب و کاری را راه بیاندازید. اما وجود یک ایده خوب و پشتکار ضرورت دارد.برای موفقیت ترکیبی از توانایی ها لازم است . باید بطور همزمان بتوانیم، نقش افراد متفاوت را بازی کنیم. 21

اسلاید 22: 22شش نوع مهارت یا نقش شما در شروع کار 1-مدیر(مسئولیت پذیر ی خلاق؛ رهبر؛معتقد به کار تیمی؛ دارای دانش و مهارت و تجربه؛هماهنگ کننده ) 2-فروشنده ( دارای فن بیان قوی ؛وارد به فن مذاکره غ شناخت بازار و مشتری ؛منعطف و قبول انتقاد ) 3-متفکر( تحقیق و مطالعه و دارای حس پویایی و خلاقیت در نو اوری و آزاد اندیش ) 4-کارآفرین( خلاق جسور خردمند هوش هیجانی بالا دارای تفکر جدید معتقد به هدف و نو اور) 5-کارگر( سخت کوشی و انجام تمامن کارها در نبود پرسنل و انجام تمام کارهای خدماتی مرکز تجارت ) 6- کارمند( اخذ مجوز کارهای بانکی و کنترل بایگانی و تایپ نامه و پیگری کارها از ادارات و غیره )

اسلاید 23: ب-4- شناخت خودخلاصه ای از بیوگرافی خود و تمام افراد کلیدی که در عملیات کاری شما دخیل هستند فراهم کنید. تجارب و تواناییهای اصلی خود را مشخص کنید . اطلاعات خود را طوری طراحی کنید که به این سوال پاسخ دهد: چرا من و شرکای تجاری من ، در این تجارت موفق خواهیم شد؟23

اسلاید 24: ب-5 - توانایی شخصی آیا سرگرمی یا علاقه خاصی دارید که بتواند مبنای کار شما باشد؟باید چه مهارتهایی کسب نمایید؟چه مشاغلی داشته اید؟ چه تجربیات و دانشی کسب نموده اید؟آیا می توانید مهارتها و شغل فعلی خود را برای کار شخصی مورد استفاده قرار دهید؟دوستان و بستگان شما چه قابلیت هایی دارند؟24

اسلاید 25: ب-6 - سرمایه مورد نیاز و براورد ریسک کل سرمایه ای را که پیش بینی می کنید کسب و کار پیشنهادی شما به آن نیاز خواهد داشت مشخص کنید، این سرمایه چگونه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، مروری تحلیلی بر داراییها و هزینه های ثابت خود فراهم آورید.25

اسلاید 26: بهتر است همین امروز و همین الان کارتان را آغاز کنیدیک قلم و تعداد زیادی کاغذ بردارید و تمام ایده های خود را روی آن بنویسید. اهمیتی ندارد که افکار شما خام یا حتی خنده دار باشد ، هر چیزی که به فکرتان می رسد ، بنویسید. بدون شک از تعداد ایده های خود متعجب خواهید شد.26ب-7 - زمان و ساعت مناسب شروع کار آفرینی

اسلاید 27: ب-8 –شناسایی یک ایده خوب فرصت برای ارائه یک محصول یا ایده جدید را شناسایی نمایید.محصولات یا خدماتی راارائه نمایید،که نیازی راتامین نماید یا مشکلات مردم را حل کند.از سازمانها و شرکتهایی که مشکلاتی در تامین کالا یا خدمت مورد نیاز خود دارند ، سوال کنید.نگرشی جدید به محصولات و خدمات موجود داشته باشید.ایده فرد دیگری را بازسازی نمایید یا آن را اصلاح نمایید.یک مجموعه کاری موجود را خریداری نمایید یا در آن شریک شوید.خدمات وکالاهای مورد نیازسازمانها یا شرکتها راکه بصورت غیر محلی تامین می شود، تدارک نمایید.27

اسلاید 28: ب-9- تجزیه و تحلیل کسب و کار نوع کسب و کاری که قصد شروع آن را دارید ، به روشنی در ذهن خود ارزیابی کنید. آیا کسب و کار مورد نظر شما تولید یک محصول ، عرضه یک خدمت، تامین خدمات شهری ، انجام خرده فروشی ، یا ارائه کالا بصورت عمده فروشی است؟ شاید هدف شما ارائه ترکیبی از انواع فوق باشد .28

اسلاید 29: نکته : همیشه گوش به زنگ باشیدمراقب تغییرات آینده در قوانین یا خط مشی دولتی که می تواند فرصتهای جدیدی را برای شما ایجاد نماید باشید.اخبار را پیگیری نمایید. آیا مشکلاتی وجود دارد که بتوانید راه حلی برای آن پیدا کنید؟آگهی های کوچک روزنامه را بمنظور شناسایی نیازهای موجود و سازمانهایی که آن را تامین می نمایند ، بررسی کنید.29

اسلاید 30: ج- پژوهش به یاد داشته باشید ، شما باید از ایده های خود موجود زنده ای را خلق کنید که خصوصیات ارثی مطلوبی داشته باشد و بتواند در شرایط سخت بازار دوام بیاورد. ممکن است نیاز داشته باشید که ایده خود را با یکی از دوستانتان در میان بگذارید و باید از خودتان سوال کنید :هدف من از ایجاد این کار چیست؟چه محصول یا خدمتی را می خواهم ارایه نمایم؟مشتریان بالقوه من چه کسانی هستند؟ و کجا هستند ؟ چه کیفیت ، کمیت ، و قیمتی مورد نظر آنها است؟چگونه آنها را قانع کنم ، که بجای رقبا از من خریداری نمایند؟چه مواد اولیه ای نیاز دارم؟ محل کار من کجا خواهد بود؟ چه تجهیزاتی نیاز دارم؟چه مبلغی باید هزینه نمایم؟ مراحل برقراری کار چیست؟برآورد زمانی کار چیست؟ رقبای من چه کسانی هستند؟30

اسلاید 31: پژوهش بازار ، شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار برای تصمیم گیری کلی در مورد طرح توجیهی شما است. جستجوی شما می تواند با روش های مختلف از خواندن روزنامه گرفته ، تا تعیین تعداد و انواع حرفه ها و صنایعی که در محدوده محلی شما فعالیت می نمایند، یا روش های تحقیق علمی از طریق مطالعه کتابخانه ای ، جمع آوری و تحلیل پرسشنامه ها ، و بازدید های علمی انجام شود.قبل از نوشتن طرح توجیهی ، کسب اطلاعات پژوهشی کامل بمنظور شناسایی محصولات یا خدمات قابل عرضه در بازار ، انتخاب یک محل مناسب ، تعیین اندازه و مشخصات بازار هدف ، مشخص کردن بهترین روش بازاریابی محصولات یا خدمات مورد نظر ضرورت دارد.31ج-1- تحقیق بازار

اسلاید 32: ج-2-بررسی محصول یا خدماتهنگامی که برنامه تحقیقات بازار را آماده کردید، قادر خواهید بود تا نگرشی اجمالی بر ایده اولیه خود داشته باشید.اکنون بایستی جزئیات مربوط به کالا یا خدمتی که قصد ارائه آن را دارید ، تشریح نمایید. شما با انجام این کار، گامی دیگر در پیشبرد و ارزشیابی طرح پیشنهادی خود برداشته اید.ضمن بررسی پتانسیل هر کالا یا خدمت ، باید در مورد شناسایی کالا یا خدمت اصلی که قصد عرضه آن را دارید ، فکر کنید.32

اسلاید 33: ج-3- بازاریابی شما احساس می کنید ایده خوبی برای شروع کسب و کارتان در زمینه های تجاری یا صنعتی دارید و با هر کسی که آن را در میان گذاشته اید ، آن را تایید کرده است .حالا چگونه می خواهید ثابت کنید که طرح شما فرصتی خوب برای آغاز کار می باشد ، و سودآوری و تداوم خواهد داشت؟ در این مرحله تفکر منطقی باید جایگزین کنکاش خلاق ذهنی گردد.ایده اولیه شما باید بوسیله اطلاعات علمی و صنعتی مورد پشتیبانی قرار گیرد و تایید شود.شما نیازمند تحقیق بازار هستید.بعنوان شروع کاربرنامه ریزی تحقیق بازار ، بطور خلاصه و با کلمات خودتان ، ایده ارزشمندی را که برای کسب و کار دارید شرح دهید.33

اسلاید 34: نکته : پاداش تلاش ممکن است ایده ای خارق العاده برای کارآفرینی داشته باشید، و گاهی ممکن است بیش از یک ایده داشته باشید ، یا ممکن است هنوز بدنبال یک ایده دست اول باشید. اگر اطمینان دارید که ایده شما به نتیجه خواهد رسید، یا مایل هستید قبل از شروع به کار باز هم در مورد آن تحقیق کنید ، بیاد داشته باشید: شروع و تداوم کاری موفقیت آمیز بسیار دشوار است ولی می تواند منافع زیادی را نصیب شما نماید. اثبات این نتایج کار مشکلی نیست. بسادگی می توانید افراد جوانی مانند خودتان را که این کار را با موفقیت انجام داده اند ملاحظه کنید.34

اسلاید 35: د- ایده هایی برای آغاز کاربازیافت مواد و اطلاعاتتقلید از محصولات و خدمات موجود در داخل و خارج کشور یا ایجاد بهبود در آنهامشاغل مرتبط باکامپیوتر( ایجاد سایت های کامپیوتری برای شرکتها ، تجارت الکترونیک، عکاسی کامپیوتری وکارهای گرافیکی،ارائه سخت افزارونرم افزار) و ساخت اپلکیشن و انیمیشن و عکاسی و فیلمبرداری )انجام کارهای خدماتی(حسابداری ، حمل و نقل، نظافت و آبدارخانه، تعمیرات، آشپزی، باغبانی، تایپ، نگهداری از کودکان و افراد ناتوان)وتولید غذاهای آماده مصرفکارهای پژوهشی ، مشاوره، طراحی سیستم ، انتشارات ، ترجمه، آموزش ، اطلاع رسانی ، پیمانکاری ساختمان و تاسیسات، برنامه ریزی و کنترل پروژهکارهایی که بودجه دولتی زیادی به آن تخصیص یافته است.کمک به تدارکات کالاها و خدمات مورد نیاز کارخانجات و شرکت ها 35

اسلاید 36: بازاریابی محصولات سایر کارخانجات وامور تبلیغاتی و واردات و صادراتانجام کارهای هنری ( شعر ، موسیقی ، نقاشی ، خطاطی ، طراحی)تولید رسانه های صوتی و تصویریدریافت نمایندگی از شرکتهای داخلی و خارجیخدمات گردشگری ( بوم گردی ؛گردشگری سلامت ؛گردشگری عشایری و روستایی و اکو توریسم و ...)انجام حرفه های گوناگون( رستوران ، آهنگری،خیاطی، نجاری، خواربار فروشی ، میوه فروشی، دکوراسیون ،و...)پرورش حیوانات خانگی جهت فروش و پرورش دام ، طیور و آبزیان ،کشاورزی و باغداری36

اسلاید 37: 37منابع : 1- سروش نوروزی _درس کسب و کار2- سایت www.eshteghal.com کسب و کار3- سايت خانه كارآفرينان ايران : http://www.karafariny.com4- سایت www.modirha.com5- سایت - www.Prozhe.comایجاد کردن خلاقیت و نوآوری در سازمان - شیروان کیوانی6-

اسلاید 38: پروژه دات کامwww.prozhe.com38بلند همتان هيچ چيز هيجان انگيزتر از ساختن آينده نيست...

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید