صفحه 1:
بسم الّه الرحمن الرحیم کارآفرینی +عشایر و اقتصاد مقاومتی تهیه و تنظیم : رضا روان دوست رئیس اداره برنامه ریزی و مطالعات ۱ بهمرهاه 4999

صفحه 2:
مقدمه بهبود نوآوری مستمر و فراگیر در سازمانها در واقع نوعی کندو کاو منظم براى يافتن شيوه ها و باسخ هاى نو به فشارها و تغيير و تحولات محیطی است: در محیط های پیچیده و متحول امروزی واکنشهای تکراری برای زوباروین با تغییرات پبچیده: و مختلف کاراند نمت باشد. باید پیوسته در جسجوی راههای جدید و نو برای واکنش در محیط برآمد و همراه تاثیرپذیری از اين تحولات بر آنها تاثیر نهاد و به انها شکل دلخواه را داد : برای آنکه کسب و کاری بتواند در دنیای متلاطم و متغیر امروز به حیات خود ادامه دهد باید به نوآوری و خلاقیت و کار آفرینی روی آورد. کارآفرینن با خلاقیت و ابتکار عجین بوده و توجه به نوآوری در آمز اشتغال و تولید ثروت با افزایش تولید و کارامد کردن روش تولید و روی اوردن به سمت طرح های دانش بنیان می تواند یکی از راههای رسيدن جافعة عشایری ما بع..توستعة پایدازو زشند بویا دز عرصه سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده باشد .

صفحه 3:
جامعه عشایری به دلیل کسب عمده در امد خود از دامداری و کشاورزی سنتی و داشتن زندكى كوج نشینی و زندگی در دامان طبیعت و دور ماندن از تمدن و ظواهر شهری طبیعتا در قبال تغییرات کند عمل کرده و واکنش متناسب با فن اوری روز از خود نشان نمی دهد . جامعه عشایری و روستایی هر چند که از شاخص های زیر بنایی و خدماتی و عمرانی خوبی برخوردارند اما از نظر تولید و اقتصاد کا رچندان علمی در این جوامع انجام نشده است حرکت مستمر برای کارامد کردن تولید و افزایش سطح رفاه با کارافرینی و نواوری با مشارکت خود انان در اين جامعه میسر است چاره ایی جز تغییر (البته با استفاده از دانش ‎nose‏ ‏عشایر و مشارکت همه جانبه آنان ) نداریم

صفحه 4:
الف - کار آفربنی کارآفرینی به عنوان پدیده ای نو ظهور . به تازگی در محافل علمی ایران مطرح شده است . احیای تحقیقات و عملیات کار آفرینی در ‎Lo‏ به دهه ۱۹۸۰ میلادی باز می گردد؛ که آن را " انقلاب کار آفربنانه " نام گذاری کرده اند . " جان تامپسون " معتقد است رفتار کار آفرینانه نیازی فراگیر و ضروری برای تمامی سازمان ها (دولتی . خصوصی . داوطلبانه و غیره ) با هر اندازه ( بزرگ . متوسط و کوچک ) است ( تامپسون ۰ 1۹۹۹ ص ۰)۲۸۱

صفحه 5:
ایجاد مراکزی به نام فروشگاههای دست آفرین در مرکز استانها برای فروش محصولات عشایری و روستایی ؛ نمونه خوبی از کسب و کار en ‏لجا‎ نا اق

صفحه 6:
الف-1- کار آفرین کیست اين سوال که :( کار آفرین کیست؟) پیش از هر موضوع دیگر کار آفرین مورد بررسی قرار گرفته است . اين در حالی است که شواهد چندی نشان می دهند که کار آفرینان به طور کلی ویژگیهای مشخصی دارند. مانند سطح بالای انگیزش به موفقیت مرکز کنترل درونی و تحمل ابهام . به نظر نمی رسد که این و تنها ویژگی های یک کار آفرین باشند بلکه ممکن است به تشخیص مقوله های مختلف کار آفرینان کمک کند .برای مثال ( اسمیت و میلر ) کار آفرینان ماهر را از ( فرصت طلبان ) جدا می کنند و به این نکته نیز توجه دارند که فرصت طلبان وفق پذیرند و رشد محورتر ورنون' و ورتزل" بر لین باویند که فرهنگ در توسعه کار آفرینی از جایگاه والابی برخوردار است زیرا فرهنگ تعیین کننده نگرشهای افراد در جهت آغاز فعالیتهای کار آفرینی است( الیسون و مریسون,۰۲۰۰۰ ۵۱).

صفحه 7:
انواع کار آفرینان نوع اول - کار آفرینانی که بر حرکتهای جسورانه تاکید می کنند و برای موفقیت بر انگیخته می شوند . نوع دوم - کار آفرینانی که کسب و کارهایی حول فروشندگی و شبکه بندی ایجاد می کنند . نوع سوم - کارآفرینانی که بر اختراع و نو آوری تاکید دارند. نوع چهارم- کار آفربنانی که برای قدرت برانگیخته می شوند و تمایل برای رهبری دارند

صفحه 8:
الف- ۲- مشخصات فردی کار آفرینان مک کللند ویژگیهای شخصیتی عمومی که در کارآفرینان با سطح بالای موفقیت وجود دارد را بیان می کند که عبارتند از : ( ۱۱۰۵۰5۱۲۵۴۵0۵۱16.1994.0.43) - نوآوری - ریسک پذیری خردمندانه = اعتماد به نفس = سخت کوشی - هدف گذاری = پاسخ گویی

صفحه 9:
الف-۳- چه کسانی می توانند کار آفرین باشند * - - فرادی که با تحمل ماهها فكر كردن . كار کردن . سختی کشیدن انواع فشار روانی را تحمل می ۲- افرادی که توانایی ایجاد و مدیربت اجرایی یک صنعت و یا از عهده ارائه یک خدمت بر می ایند . * ۳-افرادی که دلسوزانه می خواهند یکی مشکل جامعه خود را با دانش و کار تیمی برطرف کنند. ۴- افرادی که به صورت خردمندانه به جستجوی مشکلات مردم می پردازند و به دنبال حل این مشکلات هستند . ۵- افرادی که تصمیم درست می گیرند و آن تصمیم را به درستی و با روش درست اجرا می

صفحه 10:
الف ۴- کار آفرینی در جامعه عشایری و روستایی توسعة پایدار مناطق عشایری و روستايي بیش از گذشته با پديدة كارآفريني سرو کار دارد. مسسات و شخصيتهاي رواج دهندة توسعه مناطق کمتر توسعه یافته , كارافريني را به منزله يك مداخله راهبردي میدانند که مي تواند فرایند توسعه روستايي و عشایری را تسریع پخشد اما به نظر میرسد که همگي آنها بر نیاز به گسترش بنگاههاي اقتصادي روستايي نیز توافق دارند. آژانسهاي توسعه, كارآفريني روستا ( يا قشلاق عشایری ) را به عنوان يك نيروي اشتغالزاي بزرگ» سیاستمداران آن را همچون يك راهبرد کليدي براي جلوگيري از ناارامي در مناطق کمتر توسعه یافته » و کشاورزان» آن را وسیله اي براي بهبود درامد خویش میدانند. به این ترتیب, كارآفريني از نقطه نظر تمام این گروهها ار

صفحه 11:
مثالهاي متنوعي از كاربردهاي ‎ae‏ منابع موجود همچون: گردشگري, آهنگري, درود گري, ريسندگي و مثالهايي از تنوع بخشي به فعاليتهاي نه چندان وابسته به كشاورزي در زمينههاي منابع آب, اراضي جنگلي, ساختمان, مهارتهاي موجود و توانمنديهاي محلي وجود دارد که همگي با كارآفريني روستايي متناسب است. ترکیب کارآفرینانهی این منابع در رشته فعاليتهايي همچون: تسهیلات گردشگري, ورزش و اوقات فراغت, آموزش فني و ۳1 ايء خرده فروشي و عمده فروشي, فعاليتهاي صنعتي ( در سطح مهندسي و استاد كاري), خدمات مشاوره اي تولیدات با ارزش افزوده بالا ( همچون گوشت. شیر, فرآورده هاي چوبي و سایر فعاليتهاي خارج از مزرعه تجلي مییابد.

صفحه 12:
كارآفريني در محيط عشایری و روستایی اساسا تفاوتي با كارآفريني در شهر ندارد جز اينكه بايد آن را در فضاي روستا تصور نمود. پترین (۱۹۹۶) كارآفريني روستايي را مجموع سه گزاره ذیل تعریف مي نماید : 0- نيرويي كه ساير منابع را براي پاسخگويي به يك تقاضا به پاسخ بازار بسیج میکند ©- توانايي خلق و ايجاد جيزي از هيج © - فرآيند خلق ارزش به وسيله امتزاج مجموعه واحدي از منابع درراستاي بهره كيري از يك فرصت

صفحه 13:
آنچه در مجموع میتوان براي تعریف مقوله كارآفريني عشایری و روستايي بکار برد عبارتست از : "بكارگيري نوآورانه منابع و امکانات روستا در راستاي شکار فرصتهاي كسب و كار” اين نوع کسب و کارها با توجه به اندازه اي کوچک روستاها» در مقياسي کوچک هستند و اغلب بین -۲۰ ۱۰ نفر بوده و با توجه به غالب بودن فعاليتهاي كشاورزي و كارگاهي از كارايي خاصي برخوردارند. با توجه به تغییرات عصر كنوني و ورود به جامعهي اطلاعاتي» کسب و كارهاي روستايي نیز در نوع دچار تغییر و تحول شده اند و انواع كسب وكارهاي خدماتي» توليدي» صنعتي و فناوري اطلاعات در آن دیده مي شود .

صفحه 14:
کره گیری به روش سنتی ( نهره ) - کسب وکار ساده اما ارزشمند

صفحه 15:
تولید ورنی - نمونه کسب و کار خانگی جامعه عشاری نیازمند حمایت =, 77۳71 1 GRY Be ee: ۲ ۷

صفحه 16:
ب- دستورالعمل تدوین طرحی برای کسب و کار ۰ تدوین یک طرح و به روز آوری آن ۰ قدم اول برای پایه ریزی کسب و کار شما است. بانکهاءوزارتخانه هاء اشخاص, موسسات اعتبار دهنده و نهاد هایی که از کارآفرینی حمایت می کنند . بودجه خود را صرف طرحهایی می کنند که توجید فنی و اقتصادی داشته باشد و بازگشت سرمایه را تضمین نماید.

صفحه 17:
طرح کسب و کار ((۳۰) حصبص) * : طرح کسب و کار سندي مکتوب است که جزئیات کسب و کار پيشنهادي را مشخص میکند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنوني , نیازها , انتظارات و ‎Tle‏ پیش بيني شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزيابي کند. ظترح کسب؛وکار حاويبرنامه هاي کازبردي: است, هانند. برنامة مالي» برنامة عملياتي, برنامة توليدي» برنامة بازاريابي, و ساختار سازما ني. این برنامه ها همانند نقشه اي کارآفرین را در طول مسیر راهنمايي مي کنند

صفحه 18:
ب-۱- الزامات شروع یک کار افرینی یادگیری و آموزش و کسب تخصص و دانش و مهارت : الف - از طریق تکرار به روش نوشتن ب- از طریق تکرار به روش بیان کردن علاقه به کار تیمی و علاقه به هدف : الف -داشتن علاقه پیش از حد به موضوع ب - داشتن تیم و یا اشخاص قوی و مسئولیت پذیر که به شما کمک کنند

صفحه 19:
ب- 2- هدف مهم نیست که مردم در رابطه با شما و کار شما چی فکر میکنند مهم اینکه . به هدفی که دارید برسید .... !!!!!

صفحه 20:
۰ شش نکته کلیدی در انتخاب هدف مطمئن شوید که هدف شما خواسته قلبی شما است نه چیزهایی که شنیده اید هدف اصلی شما با سایر اهداف شما تداخلی نداشته باشد توسعه اهداف در ۶ بخش صورت بگیرد: خانه و خانواده . اخلاق و اعتقادات. فرهنگ و جامعه. کسب و کار و درآمد. تندرستی و سلامتی. آموزش و ‎PUT‏ هدف خود را با یک جمله مثبت انگیزه بخش در جایی که هميشه در معرض ديد شما باشد بنویسید هدف شما باید جامع و پرجزییات باشد هدف شما بايد متعالى باشد

صفحه 21:
ب-۳ - پیش نیاز کار * نیازی نیست . فرد خاصی باشید یا قابلیت های ویژه ای داشته باشید . تا بتوانید کسب و کاری را راه بياندازید. اما وجود یک ایده خوب و پشتکار ضرورت دارد. * برای موفقیت ترکیبی | متقاوت .را بازى كليم ‎QU‏ ها لازم است . بايد بطور همزمان بتوانیم. نقش افراد ‎

صفحه 22:
‎Eo sat nd‏ ممارت با نقني شمل‌در شروی,کا ‏مهارت و تجربه؛هماهنگ ‎(oxi‏ ‎ ‏2-فروشنده ( دارای فن بیان قوی ؛وارد به فن مذاکره غ شناخت بازار و مشتری ؛منعطف و قبول انتقاد ) ‏3-متفکرر( تحقیق و مطالعه و دارای حس پویایی و خلاقیت در نو اوری و آزاد اندیش ) ‏4-کارآفرین( خلاق جسور خردمند هوش هیجانی بالا دارای تفکر جدید معتقد به هدف و نو اور) ‏5-کارگر( سخت کوشی و انجام تمامن کارها در نبود پرسنل و انجام تمام کازهای خدماتن هزکز تجارت ) ‎ ‏هفد( اخذ مجوز کارهای بانکی و کنترل بایگانی و تایپ نامه و پیگری

صفحه 23:
ب-۴- شناخت خود * خلاصه ای از بیوگرافی خود و تمام افراد کلیدی که در عملیات کاری شما دخیل هستند فراهم کنید. تجارب و تواناییهای اصلی خود را مشخص کنید . * اطلاعات خود را طورى طراحى كنيد كه به اين سوال ياسخ دهد: چرا من و شرکای تجاری من . در اين تجارت موفق خواهیم شد؟

صفحه 24:
ب-۵ - توانایی شخصی ۴ آیا سرگرمی یا علاقه خاصی دارید که بتواند مبنای کار شما باشد؟ = بايد جه مهارتهايى كسب نماييد؟ ‎٠‏ چه مشاغلی داشته اید؟ چه تجربیات و دانشی کسب نموده اید؟ ‏يا مى توانيد مهارتها و شغل فعلى خود را براى كار شخصى مورد استفاده قرار دهيد؟ ‏۰ دوستان و بستكان شما جه قابليت هايى دارند؟ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
ب-۶ - سرمایه مورد نیاز و براورد ریسک * كل سرمايه اى را كه ييش بينى مى كنيد كسب و كار ييشنهادى شما به آن نياز خواهد داشت مشخص کنید. این سرمایه چگونه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مروری تحلیلی بر دارایبها و هزینه های ثابت خود فراهم آورید.

صفحه 26:
ب-۷ - زمان و ساعت مناسب شروع کار آفرینی بهتر است همین امروز و همین الان کارتان را آغاز کنید * یک قلم و تعداد زیادی کاغذ بردارید و تمام ایده های خود را روی آن بنویسید. اهمیتی ندارد که افکار شما خام یا حتی خنده دار باشد . هر چیزی که به فکرتان می رسد . بنویسید. * بدون شک از تعداد ایده های خود متعجب خواهید شد.

صفحه 27:
ب-۸ -شناسایی یک ایده خوب * فرصت برای ارائه یک محصول یا ایده جدید را شناسایی نمایید. ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ محصولات یا خدماتی راارائه نمایید. که نیازی راتامین نماید يا مشکلات مردم را حل کند. از سازمانها و شرکتهایی که مشکلاتی در تامین کالا با خدمت مورد نیاز خود دارند ۰ سوال ‎was‏ ايده فرد ديكرى را بازسازى نماييد يا آن را اصلاح نمیید. يك مجموعه كارى موجود را خريدارى نماييد يا در آن شريك شويد. خدمات وكالاهاى مورد نيازسازمانها يا شركتها راكه بصورت غير محلى تامين مى شود. ‎SNA‏ ‏نمایید. ید به محصولات و خدمات موجود داشته با

صفحه 28:
٠ ب-۹- تجزیه و تحلیل کسب و کار نوع کسب و کاری که قصد شروع آن را دارید . به روشنی در ذهن خود ارزیابی کنید. آیا كسب و کار مورد نظر شما تولید یک محصول . عرضه یک خدمت. تامین خدمات شهری . انجام خرده فروشی . یا ارائه کالا بصورت عمده فروشی است؟ شاید هدف شما ارائه ترکیبی از انواع فوق باشد.

صفحه 29:
نكته : هميشه كوش به زنك باشيد * مراقب تغييرات آينده در قوانين يا خط مشى دولتى كه مى تواند فرصتهاى جديدى را براى شما ايجاد نمايد باشيد. * اخبار را پیگیری نمایید. آیا مشکلاتی وجود دارد که بتوانید راه حلی برای آن پیدا کنید؟ 9 آگهی های كوجك روزنامه را بمنظور شناسایی نیازهای موجود و سازمالهاتی که آن را تامین هی نمایند: بزوسى كتيده

صفحه 30:
ج- پژوهش به باد داشته باشيد . شما بابد از ابده های خود موجود زنده ای را خلق کنید که خصوصبات ارثی مطلوبی داشته باشد و بتواند در شرابط سخت بازار دوام بیاورد. ممکن است نیاز داشته باشید که ایده خود را با یکی از دوستاا ميان بكذاريد و بابد از خو سوال كنيد: هدف من از ايجاد اين كار جيست؟ * جه محصول يا خدمتى را مى خواهم ارايه نمايم؟ * مشتريان بالقوه من جه كسانى هستند؟ و کجا هستند ؟ چه کیفیت , کمیت . و قيمتى مورد نظر آنها است؟ چگونه آنها را قانع کنم . که بجای رقبا از من خریداری نمایند؟ چه مواد اولیه ای نیاز دارم؟ محل کار من کجا خواهد بود؟ چه تجهیزاتی نیاز دارم؟ چه مبلفی باید هزینه نمایم؟ مراحل برقراری کار چیست؟ برآورد زمانی کار چیست؟ رقبای من چه کسانی هستند؟ ۰ 4 + +

صفحه 31:
۰ ج-۱- تحقیق بازار پژوهش بازار ۰ شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار برای تصمیم گیری کلی در مورد طرح توجیهی شما است. جستجوی شما می تواند با روش های مختلف از خواندن روزنامه گرفته . تا تعیین تعداد و انواع حرفه ها و صنایعی که در محدوده محلی شما فعالیت می نمایند. یا روش های تحقیق علمی از طریق مطالعه کتابخانه ای . جمع آوری و تحلیل پرسشنامه ها . و بازدید های علمی انجام شود. قبل از نوشتن طرح توجیهی , کسب اطلاعات پژوهشی کامل بمنظور شناسایی محصولات یا خدمات قابل عرضه در بازار ‏ انتخاب یک محل مناسب . تعیین اندازه و مشخصات بازار هدف , مشخص کردن بهترین روش بازاریابی محصولات یا خدمات مورد نظر ضرورت دارد.

صفحه 32:
ج-۲-بررسی محصول با خدمات ؟ هنگامی که برنامه 7 ات بازار را آماده کردید. قادر خواهید بود تا نگرشی اجمالی بر ایده اولیه خود داشته باشید. * اکنون بایستی جزئیات مربوط به کالا یا خدمتی که قصد اراثه آن را دارید . تشریح نمایید. شما با انجام این کار. گامی دیگر در پیشبرد و ارزشیابی طرح پیشنهادی خود برداشته اید. * ضمن بررسی پتانسیل هر کالا یا خدمت . باید در مورد شناسایی کالا یا خدمت اصلی که قصد عرضه آن را دارید . فکر کنید.

صفحه 33:
ج-۳- بازاریابی شما احساس مى كنيد ايده خوبى براى شروع كسب و كارتان در زمينه هاى تجارى يا صنعتى داريد و با هر كسى كه آن را در ميان كذاشته اید . آن را تایید كرده است . حالا چگونه مي خواهید ابت کنید که طرح شما فرصتی خوب برای آغاز کار می باشد . و سودآوری و تداوم خواهد داشت؟ در این مرحله تفکر منطقی باید جایگزین کنکاش خلاق ذهنی گردد. ایده اولیه شما باید بوسیله اطلاعات علمی و صنعتی مورد پشتیبانی قرار گیرد و تایید شود. شما نیازمند تحقیق بازار هستید. بعنوان شروع کاربرنامه ریزی تحقیق بازار . بطور خلاصه و با کلمات خودتان . ایده ارزشمندی را که برای کسب و کار دارید شرح دهید.

صفحه 34:
نکته : باداش تلاش ممکن است ایده ای خارق العاده برای کار آفرینی داشته باشید. و گاهی ممکن است بیش از یک ایده داشته باشید . يا ممکن است هنوز بدنبال یک ایده دست اول باشيد. اكر اطمينان داريد كه ايده شما به نتيجه خواهد رسيد. يا مايل هستيد قبل از شروع به كار باز هم در مورد آن تحقیق کنید . بیاد داشته ب شروع و تداوم کاری موفقیت آمیز بسیار دشوار است ولی می تواند منافع زیادی را نصیب شما نماید. اثبات این نتایج کار مشکلی نیست. بسادگی می توانید افراد جوانی مانند خودتان را که این کار را با موفقیت انجام داده اند ملاحظه کنید.

صفحه 35:
* تقلید از محصولات و خدمات موجود در داخل و خارج کشور یا | د- ایده هایی برای آغاز کار بازيافت مواد و اطلاعات اد بهبود در آنها اتری برای شرکتها . تجارت الکترونیک تری وکارهای گرافیکی.ارانه سخت افزارونرم افزار) و ساخت اپلکیشن و انیمیشن و عکاسی و فیلمبرداری ) انجام کارهای خدماتی(حسابداری . حمل و نقل, نظافت و آبدارخانه. تعمیرات. آشپزی, باغبانی. تایپ. نگهداری از کودکان و افراد ناتوان)وتولید غذاهای آماده مصرف کارهای پژوهشی . مشاوره. طراحی سیستم . انتشارات ۰ ترجمه. آموزش ۰ اطلاع رسانی ۰ پیمانکاری ساختمان و تاسیسات برنامه ریزی و کنترل پروژه کارهایی که بودجه دولتی زیادی به آن تخصیص يافته است. کمک به تدارکات کالاها و خدمات مورد نیاز کارخانجات و شرکت ها

صفحه 36:
»+ هب 4 4 4 بازاریابی محصولات سایر کارخانجات وامور تبلیغاتی و واردات و صادرات انجام کارهای هنری ( شعر . موسیقی . نقاشی . خطاطی . طراحی) تولید رسانه های صوتی و تصوبری دریافت نمایندگی از شرکتهای داخلی و خارجی خدمات گردشگری ( بوم گردی ؛گردشگری سلامت ؛گردشگری عشایری و روستایی و اکو توربسم و ...) انجام حرفه های گوناگون( رستوران . آهنگری.خیاطی. نجاری. خواربار فروشی . میوه فروشی, دکوراسیون .و..) پرورش حیوانات خانگی جهت فروش و پرورش دام . طیور و آبزیان .کشاورزی و باغداری

صفحه 37:
منابع : ‎-١‏ سروش نوروزى _درس كسب و كار ۲- سایت ۵5۱۱6۵0۳3۱60۲۳. ۷۷/۷۷۷۷ کسب و کار ‏۳- سایت خانه کارآفرینان ایران : سس 0 سایت ‏ - ,م۳7 ریرررایجاد کردن خلاقیت و نوآوری در سازمان - شیروان کیوانی هه ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 38:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان