کسب و کاراستارتاپ و کارآفرینی

کارآفرینی و آموزش

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
سیر تکامل واژه کا رآفرینی واژه كارافريني از واژه فرانسوي نایدوم ‏اين وازه در قرن چهاردهم به‎ ٠ ‏مالياتي اطلاق مي شد (ريسى يذيري)‎ ‎٠‏ در قرن پانزدهم اين واژه به رهبران ارکست موسيقي اطلاق کرد (هماهنگ کننده) ‏* در قرن شانزدهم به كساني اطلاق مي - شد که به ماموریت هاي نظامي ‎BS bel‏ مي شدند (مبارز و جنگجو) ‎ ‎

صفحه 4:
سیر تکامل واژه کار آفرینی(ادا * در قرن هجدهم از اين اصطلاح در فعاليتهاي سنگر سازي 3 ساختمان سازي استفاده شد (مدافع) ‎٠‏ در قرن هجدهم این واژه براي فعاليتهاي اقتصادي مورد استفاده قرار گرفت (کارآفرین امروزي) ‏نکته کلیدی: کارآفرین به معناي امروزي تمامي معاني قبل را در واژه خویش به عاریت گرفته يعني ريسك ‎BP‏ ‏هماهنگي, مدافع و هزاران واژه بعدي دیگر 3

صفحه 5:
سير تكاملى كار آفرينى در ‎١‏ ‏۶ اقتصادادنان کلاسیک مانند اسميت و 1 ریکاردو, نقش مهمي براي کارآفريني در توسعه قایل نبودند. ریچارد کانتیلون (1730) براي اولین بار | افرادي را که با قبول خطر در بازار بورس فعالیت مي كنند. جزو عوامل تولید شمرد ۷ جان باتیست سي اولین فردي بود که بر نقش کارآفرینان در بسیح منابع اشاره نمود. ی ژوزف شومپیتر (1934) کارآفرینان را = موتور محرکه ي توسعه اقتصادي شمرد.

صفحه 6:
نکرش های اقتصادی در مورد کا * تكرش ننوعبوسيى : كارآفرين صاعفا |( حساب است که به سرعت زينه ها فرآيندهاي مولد را بررسي و بهترين خاب مي كند. تكرش ‎pail oul Ss dae BY‏ ن نگرش کارا فرصت هاي زار امعادل را کشف کرد بهره برداري از آنها, در بازار تعادل ايجاد مي کنند. ۰ ترش کردییثر: شومپیتر کارآفرین را فردي - ‎gon Se‏ الهام بخش مي داند که با في چارچوب هاي جدید, عدم تعادل ا ايجاد مي كند. 5

صفحه 7:
‎plu‏ علوم در باب کار آفر ینی ‏* روانگنا بت : بررسي ابطه بين صفا ‏ويژگيهاي افراد مختلف با ‎Gil‏ و ‏کارافرینانه آنها ‏با منت رثا رت : تاثیر معيارهاي جامعه ‏مانند مذهب, نژاد, جنسیت و .. . بر روي کارآفرینانه افراد ‏* مرده ثاسان ؛ بررسي نقش فرهنگ و ‏اجتماعي در انجام فعاليتهاي کارآفر ۱ ۱۳ ‏هد ‌پریت ۶ در اواخر دهه 80, به ‎a 51 |S‏ توج ‏نموده و بیشتر بر آداره كسب و کار ۰ ۱ ‏معيارهاي مديريتي مانند ‎eae = Bekok‏

صفحه 8:
تعریف کا رآفرینی * كارآفريني نیز مانند سایر تعاریف تعریف دقیق و كاملي ندارد. * كارافريني بر بهره برداري از فره کشف نشده تاکید دارد (کرزنر 974 * کارآفرین فردي است که چارچوب هاي را در جهت تخریب چارچوبهاي موجود ه مي کند (شومپیتر 1934). ۳ * كارآفريني عبارت است از پيگيري فرست کا بدون توجه به منابعي که در کنترل اند (استيونسون 1992) 5

صفحه 9:
پاردایم های کار آفرینی پاردایم شومپيتري: ساخت فرصت هاي اساس معرفي چارچوبهاي جديدي که چا قبلي را در هم مي شکند (مکانیزم تخرب پاردایم كرزنري: کشف فرصت هاي < بازار. فرصت هايي که از دید سایر افراد با باقي مي ماند (مکانیزم هوشياري کارافرینانه امروزه يارادايم كرزنر براي كارافريني بارا يذيرفته شده تري است و افرادي را كارافرين مي نامند كه در واقع موفق به كشف فرصت ها و

صفحه 10:

صفحه 11:
جرا كسب و كار؟ * نياز به يول (كارافرينان اقليت) * نیاز به موفقیت (مک کله لند) * نیاز به چالش (اداره زدگي) * نياز به استقلال (آدم خود بودن) سوال: آیا صرف انگیزه براي ورود به دنياي کسب و کار كافي است؟

صفحه 12:
چگونه (تصمیم گیری) ‎٠‏ ويژگيهاي فردي: - ریسک پذيري ‎ede‏ ‏7 بینش رشد ‏* سبك زندكي (جاروووتارا): ‎ ‏۰ آباآمادگي ورود به دنباي کسب ۱ 7 80"

صفحه 13:

صفحه 14:
از کجا آغاز کنیم؟ ۰ فرآيند كسب و کار با فرصت ۳۳۱۱ سوال: فرصت چیست؟ پاسخ: شکاف بین عرضه و تقاضا سوال: ايده چیست؟ جواب: راههاي بهره برداري از فرصت

صفحه 15:
غربال ايده 9 غربال ایده: نگاهي گذرا به ايده ها شده و کنار گداشتن ايده هايي كه امکان اجرا ندارند. روشهاي غربال ایده: - استفاده از 3 ليست: * عدم محدوديت منابع توليد مزات سمه منعاقى (عانة 3 1 5 * عدم ممنوعيت دولتي * عدم وجود انحصار

صفحه 16:
غربال ایده (ادامه) * عدم موانع مهم در بازاريابي محصول * عدم مغایرت با برنامه هاي شرکت (برا كارهاي موجود) - استفاده از شورا ۰ انتخاب دقیق اعضا - غربال ایده ها توسط اعضاء ذکر رل ۳ * به شور گذاشتن معیارها و انتخاب معيارهاي مشنر 1 3 2 ایده ها توسط شورا با توجه به

صفحه 17:
اولویت بندی ايده * اولویت بندي ایده: مشخص نمودن اولويت ايده هاي انتخابي - استفاده از جى ليست رتبه ای ‎٠‏ بازار كافي و مناسب ‎٠‏ رشد مناسب بازار * رقابت پذيري عوامل تولید * ریسک و خطرات محصول نکته: اگر ایده اي در يكي از حوزه ها رتبه پاييني داشته باشد با وجود نمره = ‎WL aS‏ مردود مي شود.

صفحه 18:
اولوبت بندی ايده (ادامه) - استفاده از تکنیک متمم (موانع, تشویقا معایب) * شناسايي دقیق موانع. تشویقات, مزایا و مء * رتبه دادن به متمم شناسايي شده (0 تا 5) * نمره دادن به متمم شناسايي شده (7- تا ۱0 * محاسبه نمره كل هر ايده - استفاده از تکنیک متمم دلفي * انتخاب شوراي متخصص (3, 5 يا 7 نفره) 2 * اجراي متمم توسط افراد = * چرخش متمم ها و انجام متمم دوباره * دريافت متمم هاي نهايي و ايجاد متمم مشترى 7

صفحه 19:
ow! wus! ‎٠‏ در اين مرحله با توجه به غربال ایده اولويت بندي انها بهترين ايده را ان ‏- ايجاد يروفايل اوليه ايده * عنوان ايده * تشريح ايده * نتايج غربال ايده * نتایج اولویت بندي ايده * تشکیل تیم اجرايي ‏* ترسیم درخت توسعه ایده ‎9

صفحه 20:
امکانسجی اولیه ۳ ‏آيا ايده مورد نظر ارزش اجرا را دا‎ ٠ ‏منابع ثانويه‎ - ‏کتابخانه ها‎ * ‏اینترنت‎ * ‏مراکز دولتي‎ * ‏مرکز آمار ایران‎ - ‏پژوهشکده هاي دولتي‎ - eis ‏کار ان هاي ورط‎ لي تا مره مر برس مرچ

صفحه 21:
‎Cows‏ ايده ‎٠‏ نظر به رد يا تثبيت ايده براي اجرا امكانسنجي ايده انتخابي - تثبيت پروفایل ایده * عنوان نهايي ایده * نتایج حاصل از امكانسنجي * تثبیت تیم نهايي براي اجرا * تثبیت درخت نهايي توسعه * ترسیم خطوط زماني * ترسیم حوزه هاي وظیفه اي ‎

صفحه 22:
طرح کسب و کار * در اين مرحله براي ايده تثبيت شدهء جامع و كامل نوشته مي شود. - دورنماي استراتژیک - دورنماي سازماني - دورنماي بازار - دورنماي عملياتي - دورنماي مالي - دورنماي توسعه

صفحه 23:
مذاکره و تأمین مالی اولیه 5 در اين مرحله مقدمات و مذاكرات اوا تامين مالي اوليه جهت اجراي كسب مي شود. - شناسايي فرد (كروه) مخاطب - شناسايي علاقه مندي هاي فرد (گروه) ه - بازنگري طرح کسب و کار جهت انطباق بر منديهاي فرد (كروه) مخاطب : - ارائه طرح به فرد (گروه) مخاطب ۱ ۳۳۲ اه نکته: در بارنگزي طرح اصالت "199۳ شود. 3

صفحه 24:
ساخت با اجرای نمونه اولیه مي شود. - کالا (محصول توليدي): ‎ei.‏ ‏نمونه اولیه در حجم ‎a slo jl‏ - خدمت (محصول خدماتي): براي محصولات پروزه به صورت آزمايشي يا پایلوت در اش اجرا مي شود. معمولا تامين مالي اوليه براي اين منظور توسط فرد, دوستان يا فرشتگان سرا ‎dovestors)‏ )) انجام مي شود.

صفحه 25:
آزمایش بازار 5 ‏در اين مرحله رفتار بازار در مقابل‎ ٠ ‏خدمت ارائه شده مورد سنجش‎ ‏در این مرحله دو نتیجه كلي حاصل‎ * ‏محصول مورد پذیرش بازار قرار مي گرد‎ - : ‏محصول با انجام اصلاحات مورد پذیرش‎ - ‏نکته: محصول در اين مرحله مردود نمي شود,‎ 5 ‏مگر اینکه مراحل قبل انجام نشده باشد‎ پنجره فرصت بسته شده باشد.

صفحه 26:
آزمایش بازار (ادامه) * مراحل آزمایش بازار - انتخاب مکان هدف مناسب - استفاده از تکنیک هاي آزمایش بازار * مشاهده 7 * مصاحبه پرسشنامه ‎٠‏ ترکیب -جمع آوري داده ها و تحلیل

صفحه 27:
مذاکره و تامین مالی ثانوبه ۶ در این مرحله مقدمات و مذاکرات نهايي يا تولید انبوه انجام مي شود. . ‎٠‏ ابزارهاي اين مرحله عبارتند از: ‎١‏ : در اين مرحله, سرمايه كذاران مخاطر و گاها کسب وكارهاي فعال در |1 7( ‎pis, SOL ge‏

صفحه 28:
اجرای نهایی با تولید انبوه * در این مرحله محصول به صورت شده و یا در جامع هدف اجرا مي گرد * ابزارهاي مورد نظر -طرح پروژه عملیات اجرايي - طرح سازماني نهايي - برنامه مدون ورود به بازار ‎ele oo eect >‏ - مدل عملي كسب و کار

صفحه 29:
آري آزمایش بازار زیرا بعد از مرحله آزمایش بازا ۳۲ بیشترین هزینه ها انجام مي شود. نادر بودن نتیجه آزمایش بازار يعني یک

صفحه 30:

صفحه 31:
انواع طرح ها (Prviert Pha) 0 j9 2 Tbe ٠ (Proper) Jlisisn * * طرح توجيهي : * مطالعه امكانسنجي ‎(robs) Ors)‏ * طرح کسب و کار () عص)) . . . . . ؟ 3

صفحه 32:
7 بانک ها ‎o‏ ‎ae‏ و موسسا * شرکا و سرمایه ذاران ۶ سازمان هاي دولتي * مشتریان * کارکنان * رقبا

صفحه 33:
ارتشی برای جنگیدن با تمام دقت به مدل ترسيمى ‎١‏ ‏بر روی وایت برد توجه کنید.

صفحه 34:
عناصر طرح کسب و کار 1- جلد طرح کسب و کار 2- فهرست مطالب 3- خلاصه اجرايي 4- برنامه استراتژیک 5- برنامه سازماندهي 6- برنامه بازار wiles ‏برنامه‎ -7 8- برنامه مالي 9- برنامه توسعه 0- پیوست

صفحه 35:

صفحه 36:
تار بخجه آموزش کار آفر ینی اولین بار دانشگاه هاروارد (1947) دوره | برگزار کرد. آموزش رسمي كارآفريني در مدارس سال 1970 شروع گردید. دانشگاه کاليفرنياي جنوبي براي اولین بار 2 دوره 200) كارآفريني را برگزار تمو در سال 1980 (تعداد 0 دانشگاه), 1990 ۰ (تعداد 1050 دانشگاه), 2003 (1600 دانشگاه و 0 دوره) امروزه اکثر دانشگاهها و کشورها داراي دورة هاي كارافريني هستند. 2

صفحه 37:
در سال 4 بر دانشکده مدیریت دا مدیریت کارآفريني در سه گرایش در سال 1385 دانشکده کارآفريني دانشگاه همكاري وزارت علوم, وزارت کار و دانشگاه تهرا اندازي شد. البته قبل از اينها مراکز كارآفريني كارآفريني وزارت کار, شهرداري و . بودند. راه انداز ek ‏لامي‎

صفحه 38:
مسیر آموزش کسب و کار - از تشخیص فرصت تا راه اندازي (كارافريني) - از راه اندازي كسب و كار تا مرحله سهام شركت (مديريت كسب و كار

صفحه 39:
سطوح آموزش کار آفرینی 1- سطح مبتدي (2۲): هدف از اين فرهنگ سازي کارآفريني است. (مربیان, در عمومي) 1 آموزش افراد براي راه اندازي کسب و کار (مربیان درجه دو کسب و کار بازاريابی» ۱ و منابع انساني و مربیان درجه یک عمومي) 3- سطح حرفه اي (ل-ددوع<اه02):هدف از اين / آموزش افراد براي مدیریت و رشد کسب و کاز ات (مربیان درجه یک کسب و کار ‎(SMM GL‏ 5

صفحه 40:
الگوهای مبنای آموزشی 1- نيازهاي روانشناختي کارآفرینان 2- فرآیند کسب و کار 3 مدل تفا 4- مدل مهارتهاي مديريتي 5- مدل تکنیک هاي عملي 6- مدل تركيبي

صفحه 41:
مدل 0000 در آموزش کار آذ ۰ اين مدل بر مبناي مدل عمومي طراحي گردیده و داراي مراحل ز 1 تحقیقات بازار: در اين مرحله تحة (نيازسنجي اولیه) انجام مي شود. 2 طراحي سرفصل هاي آموزشي . اجراي دوره آموزشي 4 ارزيابي دوره آموزشي ~= سا

صفحه 42:
تحقیقات بازار (نیاز سنجی) ۳ ‏تعيين گروههاي هدف‎ ٠ ۲۳ ۰ ‏دانشجویان کارآفريني و كس‎ .1 ‏بالفعل)‎ 2 کارآفرینان و صاحبان کسب و کار 3. مشاوران و سازمان هاي درگیر ۰ بررسي دقیق گروههاي هدف 1 پرسشنامه نيازسنجي (گروه اول) 2 مصاحبه نیاز سنجي (گروههاي دوم ‎ss‏ ‏۶ تحلیل داده ها و تعیین نيازهاي دقیق ‎wi jg0l‏ : 9

صفحه 43:
طراحی دوره تشکیل تیم متخصص آموزشي معرفي سرفصل ها منطبق بر شناسايي شده تدوین محدوده هاي مناسب زما سرفصل 1 تشخیص روند (تقدم و تاخر سرفصل ه تدوین برنامه نهايي دوره

صفحه 44:
اجرای دوره ۳ ۱ ‏انتخاب مکان مناسب براي‎ ٠ ‏ثبت نام فراگیران‎ ۰ ۰ انتخاباساتید و ارائه بر ۳۳ ‎٠‏ طراحي فرم ارزيابي اساتید بر مب ‏رتبه اي و نسبي داراي شاخص هاي ‏ ‏- انطباق سرفصل ها با مطالب گفته شده ‎=, ‏توانايي اداره موثر کلاس‎ oS ‏= باسخكوبي.بو سوالات مطرح ۳۳۰ = ‏> طراحي فرم ارزيابي كلي دوره

صفحه 45:
ارزیابی دوره آموزشی در اين مرحله دوره اموزشي با | ابزارهاي ارزيابي مورد سنجش 5 مهمترین ابزارها براي ارزيابي دورد كارافريني به ترتیب عبارتند از: - طرح کسب و کار - - تشخیص فرصت و ترسیم فرایند کسب و 7 آنا مساح و كشف الكر - تدوين موضوع تدريسي - - يايان نامه - امتحانات كتبي و شفاهي 3

صفحه 46:
مدل (<) در آموزش کار ۲ ‎٠‏ اين مدل بر مبناي تئوري عملکرد کارا طراحي گردیده است. 3 ‎٠‏ توري عملکرد کارآفرینانه مي گوید. (ه + وع) ۵-0 ۰ 0 ‎٠‏ این مدل يكي از بهترین مدل هاي آموز, كارافريني است كه در سه كام به ترة انجام مي شود. - ایجاد انگیزه (0) - ایجاد مهارتهاي کارآفرینانه (6۵) - ايجاد مهارتهاي كسب و كار ‎(BE)‏

صفحه 47:
انگیزش : . انگيزش عاملي: در اين روش عوامل ‎ae‏ بررسي و منتقل مي گردند 1 پول 3. چالش r ‏استقلال‎ 4 2 انگيزش 7 تحليلي: در اين روش ‎wa‏ ‎a‏ و انگیزش مورد بررسي قرار مي گیرد. . انتظار موفقیت و انتظار شکست ‏3 ارزش موفقیت و ارزش شکست

صفحه 48:
مهار ت ایجاد انگیزش . تصور موفقيت: ايجاد تصويري مناسب | 3 نياز: شناسايي و توسعه نيازهاي فرد د و کار 3. فعالیت در راستاي هدف: اطمینان از فعالیت ها و هدف 4 انتظارات افراد: انتظار موفقیت و انتظار نا 5. موانع: شناسايي موانع فردي و محيطي ‎5G‏ : موفقیت سس 6 کمک: اطمینان از کمک سایرین ۱ 7 واکنش نسبت به موفقیت و شکست: نس شکست يا احساس موفقیت

صفحه 49:
مهارتهای کا رآفرینانه حسم ۶ بهره برداري ار فرست ۱ Pu a ‏کته" سه مرحله‎ ٩ ‏فرصت و بهره برداري از فرصت را فرّاپند‎ ‏كاراف ناك فى كدر‎

صفحه 50:
مهارتهای کسب و کار مهارتهاي مورد نیاز براي مديريت و ب و کار : ۶ طرح کسب و کار . مهارتهای مالی . مهارتهای بازار ° مهارتهای عملیاتی ۶ مهارتهای سازماندهی مهارتهای ارتباطی = ۶ مهارتهای قانونی ‎wt‏ ‏* مهارتهای کامپیوتر و تجلرت الکترونیک

صفحه 51:
مدل :5/100 ۰ اين مدل شامل سه مرحله |00 ' التحصيلان دانشكاهي ‎(GIP)‏ ‏2. جذب فراكيران و آموزش أنها تو ۴۶ در سه حوزه كسب وكارء و کامپیوتر با رویکرد كارافريني — ارائه ان در مقابل رهبران صنعت لب 9

صفحه 52:
. ۷9: در لین‌مرحله داز و کار آموزش‌داده م۳۳ لمنشمربو رله اندازیک سیو کار آموزشد۱ ۶ 0 ‎Gell ol)‏ 8 در لین‌مرحله دلنش‌مربوط به بهبود و اصلاح کسبو کار [موزش‌داده میشود,- : :در لیمرحله علوم ‎Bes:‏ توسعه کسیو کار آموزش‌داده ‎aes‏

صفحه 53:
DENE Jao و اجرا گردیده است. ‎٠‏ اين مدل يكي از مشهورترين طراحي شده بر مبناي فرايند (آموزش گام به گام) است. ‏۶ يكي از نقطه هاي قوت این مدل؛: قابل دسترس آن در کشور و استفاده از مدلهاي عملي است. = ‎٠‏ اين مدل در سه سطح گفته شده به ‏أموزش كارافريني مي يردازد. 5

صفحه 54:

صفحه 55:
روش های تدریس طرح كسب و ۲ در كل دو روش كلي براي تدریس طرح وجود دارد: 1- روش. فردي: در اين روش یک فرد, ۲ کسب و کار را به فراگیران آموزش مي 2- روش گروهي: در اين روش گروهي از | عموما شامل چهار نفر به تدریس مي پردازند (سطح لحصممد)). 5 نکته: در سطح ‎ProPessived‏ طرح كسب و كارا ‎i‏ ‏یا تاکید بر طرح توسعه نوشته مي شود. لذا آموزش در آن سطح به طرح توسعه اختصاصردارد.

صفحه 56:
مراحل روش تدریس گروهی 1 انتخاب تیم مناسب (حداقل 4 نفر)" * رهبر تیم (کلیات طرح و تدوین نهایی ‎٠‏ مدرس طرح بازار (طرح بازاريابي) " ٠ء‏ مدرس طرح تولید (طرح عملياتي) ‎٠‏ مدرس طرح مالي (طرح مالي) ۰ 3. تشكيل جلسات هماهنگي و ارائه از 4 اجراي دوره =

صفحه 57:
مراحل اجرای دوره St) 23 lesan : Jol alos ‏خود شناسي و تصمیم گيري‎ - ‏فرآیند کسب و کار و جایگاه طرح‎ - ‏انواع طرح ها و تعاریف آنها‎ - ‏مخاطب شناسي‎ - ۱۳۱ cerry Jie = ‏شناسايي عناصر طرح کسب و کار‎ - ‏ره اسان مربوطه واز۰ 0050 اى توت‎ هر نفر

صفحه 58:
مراحل اجرای دوره (ادامه) مرحله دوم: جلسات معمول (رهبر تیم - ارائه سرفصل هاي تدوین شده : * مرحله سوم: جلسه تدوین نهايي (ر: - جايگزيني مطالب ارائه شده در قالب نها ‎٠‏ مرحله چهارم: جلسه رفع اشکال (4 : پاسخگويي به ابهامات و اشکا ۳۳۳ نکته: بخش هاي استراتزيى, ۳ ‎Eee‏ افراد تیم چهار نفری.

صفحه 59:

صفحه 60:
مدل های آموزش دانشگاهی * هدك متمرخز: در اين نوع از آموزش دانشجويان كسب و كار و دانشجويان مي توانند در دوره هاي كارافريني كه دانشكده يا مدرسه كارافريني تشكيل شركت كنند. 5 * هدك امتمرجز: در اين نوع از آموزش کا تمامي دانشجويان از كليه رشته ها و حوزة توانند در دوره هاي كارافريني شركت كنند. بال استیت, مریلند, هاروراد, كلمبيا و دوک ۱ SEA ‏مقر‎ استنفورد از نوع تامتمرکز مي باشند.

صفحه 61:
مدل های متمرکز آموزشی 1-تنها 0060 )2608 ۶ 000-2 00606 6 06-3 DGS & 2606 6 EDG-4 OB® ‏5-تنها‎ OGO® & 00-6 7-تنها 900)

صفحه 62:
مدل های نامتمرکز آموزشی از تمامي حوزه هاي دانشگاهي به ر خاص دعوت شده و با هم یک دوره كارافريتي را مي گذرانند (دان ۳۳ 2 مدل تششعي: در اين مدل در محل هر يا حوزه تخصصي يك مركز كارآفريني نث گیرد که دوره هاي تخصصي کارآفريني برگزار نموده و نقش مرکز کارآفريني کل در اینجا یک نقش نظارتي است (دانشگاه کرثل) =

صفحه 63:
ساختار مدل مغناطیسی اواحد دانشگاهي (د) دانشکده کسب و کار (د و پ اواحد دانشگاهي (د) واحد دانشگاهي (د)

صفحه 64:
ساختار مدل تششعی تسه صرکز کارآفرنی (ب) حد دانشگاهي (د و پپ حد دانشگاهي (د و پپ © | | حد دانشكاهي (د و يباه -واحد دانشكاهي (د و يبأ)

صفحه 65:

صفحه 66:
ژورنال های دانشگاهی

صفحه 67:
کتابهای کارآفرینی - سایت کتابخانه مجازی دانشکده 5 (بیش از 4000 جلد کتاب) 20 — سایت سل 5

صفحه 68:

صفحه 69:

صفحه 70:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان