صفحه 1:
صفحه 2:
98900000
موضوع: کار برد موتورهای خطی
ارائه کننده: احسان ایروانی
استاد مربوطه: جناب آقای ww)
صفحه 3:
موتور القایی خطی
#موتور القلیی خطی یک موتور خطی آسنکرون جریارن متناوب است که با همان مبانی عمومی
موتورهای الکترنگی دیگر کار امیکند ولی طراجی شدهاسنت قا حرکت:را مستفیماً در یک خط
راست تولید کند.
#امروه موتورهای خطی در تمام ماشینهایی که نیازمند حرکت خطی (بر خلاف حرکت دورانی»
هستند به کار گرفته میشود. نوع بسیار معروف لین نوع موتورها که سرعت بالایی تولید میکنند.
مگلوها هستند. مگلو سفری امن و پرسرعت را تأمین میکنند ولی گرانقیمت هستند و با سیستم
ریلهای معمولی سازگار نيستند.
صفحه 4:
“ا اس 980000
#موتورهاى القايى خطى برخلاف اسمشان هميشه حركت خطى توليد نمىكنند. برخى از اين نوع
موتورها حرکت دورلنی را در شعاع بزرگ ایجاد م ىكنند. جرا كه در حللت اخير استفاده از موتور
دورانی بسیار هزینه بر خواهد بود.
صفحه 5:
تاریخجه
eo
تاربخچه موتور خطی القایی به دهه ی ۱۸۴۰ بر میگردد. جلیی که «جارلز ویتستون» در کالج
کینگ لندن کار میکرد؛ ولی مدل ویتستون بیش از حد ناکارآمد بود تا که عملی شود.
#مهندس آلمانی «هرمّن کمپر» در سال ۱٩۳۵ موفق شد یک نمونه که کار میکرد را ب
#در دهه ۱۹۴۰ پروفسور لیتویت موفق شد یک نمونه با ابعاد واقعی بسازد که به درستی کار
مىكرد.
#در دهه ی ۱۹۶۰ میلادی تحقیقات اریک لبتویت بر روی موتورهای خطی منجر به تجدید جذابیت
ايده مگنتهای شناور پا همان قطارهای شناور (مگلو) شد. در همان سالها. محقق
دانشگاه ماساجوست. «هنری Magnaplane «pls را پيشنهاد داد که میتوانست ۲۰۳۰۰۰
نفر را با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت حمل کند. هرچند در سال ۱۹۶۷ یک نمونق آزمایشی در
کلورادو تست شد ولی بنابر مشکلات سیاسی آمریکا اسن طرح در سال ۱۹۷۵ بایگانی شد.
ازد.
صفحه 6:
ساختار
#در نسخه یک طرفه میدان مغناطیسی میتولند نیروی دافعهای ایجاد کند که هادی را از استاتور
دور یا به عبارت دیگر شناور میکند و در مسیر میدان مغناطیسی متحرک حمل میکند. لیتویت
اين وضعيت را رود مغناطيسي ناميد.
#اين نسخدها از موتور القايى خطى از قواعدى كه «شار متقاطع» ناميده مىشوند ييروى م ىكنند كه
در لن دو قطب ناهمنام كنار به كنار قرار كرفتهاند. لين كار اجازه استفاده از قطبهاى بسيار طويل
را مىدهد كه خود باعث سرعت و كارايى بالا مىشود.
#اوليه ى موتور القايى خطى عموماً شامل يك هسته مغناطيسى تخت (معمولاً ورقه ورقه شده) با
شیارهای اریب است که کویلها درون شیارها قرار میگیرند. به هر فاز یک قطب متناوب داده
میشود بهطوری که فازهای مختلف از نظر فیزیکی روی هم بیفتند.
صفحه 7:
متداول است که انویه یک ورقه از جنس آلومینبوم باشد که گاهی با یک ورقه ی آهنی در پشت
همراه است. برخی از موتورهای القایی خطی دوطرفهلند که یک اولیه در هر طرف ثانويه قرار دارد.
در این حالت به پشتی آهنی نیازی نیست.
شبیهسازی مقطع عرضی یک رود مغناطیسی
که بر اساس چگالی جریان الکتریکی رنگ
شدهاست.
صفحه 8:
#در طراحی این نوع موتورهاء نیرو توسط میدان مفناطیسی متحرک خطی که بر روی هادیهای
درون میدان تأثیر میگذارد. ایجاد میشود. در هر رسانایی که در میدان مغناطیسی قرار بگیرد. اعم
از کویلها يا یک صفحه ی تخت فلزی ساده. طبق قانون لنز جریانهای گردایی القلیی که با جهت
میدان مخالفت میکنند به وجود خواهد آمد. لين دو میدان مخللف هم یکدیگر را دفع میکنند و لذا
باعث ایجاد حرکت میشوند.
2 < و«
که در آن , قرکانس اعمال شدهاست.,
برل ح يه
كه در أن weal Og Siw Gow Ug
Ur = (1—s)u,
صفحه 9:
#پیشرانه ی موتور القلیی خطی مشابه موتور القابی معمولی است؛ نیروی پیشران مشخصه ی تقریباً
مشابهی دارد که با لفزش مرتبط است» اگرچه به خاطر وجود اثر انتهایی دستخوش تقییراتی انست:
#فشار محوری به عنوان تابعی از لفزش
صفحه 10:
ثر انتهایی
© بر خلاف موتورهای القلیی, موتور القلیی خطی لثر انتهلیی از خود نشان میدهد. این باور وجود دارد
که تلفات در کارکرد اثر انتهایی به خاطر این است که انروی مغناطیسی یه علت وجود سرعت نسبی
بين اوليه و ثانويه از دور مىشود و از بين مىرود.
#در وهله ی اول ]1.11۷ یک حشیه ورودی دارد که در آن يك هادى ثانويه دائماً تحت تأثى ميدان
مغناطیسی قرار میگیرد. جریان ثانویه در حاشیه ورودی تمایل دارد از تشکیل شار شکاف هوایی
جلوگیری کند در نتیجه چگللی شار در حاشیه ورودی بهطور عمده کمتر از چگللی شار در مرکز
LIM است. بخش ابتدایی موتور یک لبه ی خروجی دارد که در آن هادی ثانویه مستمراً از بين
میرود. یک جریان در هادی ثانوبه ثابت میماند و اين امر پس از زمانی روی میدهد که اين جریان
به منظور تثبیت شار حاشیه خروجی را ترک کردهاست. لین جریان مثاومت مقاوم زیادی را تولید
میکند. لین حاشیهها در حاشیههای ورودی و خروجی به عنوان لثر انتهلیی در ماشین خطی نامیده
میشود. لثر انتهلیی فشار ماکزیممی را که موتور میتولند تولید کند را کاهش میدهد. به طور کلی
اين تاثير در سرعت بالا بیشتر است.
صفحه 11:
تفاوتهای عمده با موتور القابی
در موتور با حرکت دورلنی عموماً روتور شامل هادیهلیی است که بطور طبیعی از هم مجزا شدهاند
یابه فرم قفسی یابه فرم سیم پیچی شدهاند. در صورتی که در یک موتور خطی میتوان روتوری
داشت که بطور ساده از یک ورق یا صفحه سخت هادی و حربانهای القا شده در بدنه همین ورقه
در صورتی که در یک موتور خطی همواره میتوان به دو استاتور برخورد نمود که در مقلبل هم قرار
گرفتهاند. که بدین وسیله مسیر بسته شدن خطوط فوران را آسانتر نموده و همینطور اندازه ی
اندهکتانس را در فاصله هوایی افزایش میدهد. البته در این حللت اندازه ضخامت در حد امکان
بزرگتر خواهد بود.
در یک موتور آسنکرون گردان عموماً یک استاتور بت روتور گردان و گاهی روتور ثلبت و استاتور
گردان داشت گاهی استاتور طویل تر (بینهلیت) از رتور و گاهی روتور طویل تر (بینهلیت) از استاتور
صفحه 12:
محاسبه نیروی محر که مغناطیسی
برای نیروی محرکه مغناطیسی میتوان یک عبارت تقریبی را محاسبه نمودکه در آن از آثار انتهایی
روتور و استاتور صرفنظر شده. فرض میکنیم که استاتور دارای ساختمانی که به یک فاصله
گام قطبی محدود گردیده باشد هر اندوکتور استاتور ۱ و ۲ شامل سه بوبین که دارای محورهایی
موازی با هم و در امتداد 2 میباشند؛ و به ترتیب به اندازه فاصله 17/۳ در امتداد محور 9 از هم
قرار دارنه اندوكسيوى لفؤئده جاصل از اتدوكتورها اميا ثوانبهعائتد موحي با #وزيع مصوني فرش
تموددكه تابعى از فضا و زمان كه در امتداد محور # با سرعتى برابر 1_٠
تغيير مكان مىدهد.
P
ولا ~
8 فاصله ی خطی بین محورهای دو بوسن متوللی معلق متعلق به یک فاز بر حسب متر است.
همچنین ل] را مقدار طول موج یا فاصله ی گام خطی نیز میگویند.
صفحه 13:
طرز کار
#وقتى اولیه یک موتور خطی القایی توسط یک منبع سه فاز متعادل تحریک شود به جای شار
دورانی سه فاز. یک شار القابی متحرک در اولیه ایجاد میشود که میتواند در تمام طول اولیه
حرکت کند. بنابر حرکت نسبی بین شار متحرک و هادیها جریان الکتریکی در هادی آلومینیومی
ثانويه القا مىشود. لين جريان القليى با موج شار عبوری واکنش متقابل نشان میدهد و منجبر به
ایجاد نیروی خطی 3 میشود. اگر ثانوبه ثلبت باشد و اولیه بتولند آزادلنه حرکت کند. این نیرو
اولیه را در جهت نیروی وارد شده حرکت میدهد که حرکت مستقیم الخط را در پی دارد.
صفحه 14:
کاربردها
این نوع موتورها معمولاً در جاهایی که به نیروی غیرتماسی نیاز است استفاده میشوند.
پن نوع موتور در پمپ کرن مذاب فلزات کاربرد دارد.
#اين نوع موتور در بستر دریا و برای تولید برق از انرژی موج استفاده میشود.
ن نوع موتورها به دلیل شناور بودن. نیاز به تعمیر و نگهداری چندانی ندارند.
*مزیت دیگر استفاده از این موتور این است که اثر شناوری را بدست میدهند.
صفحه 15: