علوم مهندسی مهندسی صنایع و مواد

کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع

karborde_computer_dar_mohandesiye_sanaye1

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع”

کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع

اسلاید 1: 1بنام خداکاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(نيمسال دوم تحصيلي 1386-1385يكشنبه ها و سه شنبه ها 9:00-10:30 Lecture 1

اسلاید 2: 2کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(نام درس:کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774((Computer Information Systems in Industrial Engineering)(CIS)معرفی درس:روش های مختلف تدریس.هدف آشنایی دانشجویان با نرم افزارهای مورد نیاز مهندسی صنایع در علوم مختلف است.نامحدود بودن علم و امکان پذیر نبودن داشتن همه آن.به عنوان یک مهندس صنایع در آینده مورد انتظار است که دانشجویان مسلط به حداقل یک زبان برنامه نویسی باشند.

اسلاید 3: 3کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(مدرس: ناصر سلماسيتلفن 6616 – 5732آدرس الكترونيكي (Email): nsalmasi@sharif.eduساعت هاي رفع اشكال:يكشنبه ها و سه شنبه ها از ساعت 1:30 الي 2:30

اسلاید 4: 4کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(درس کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع درسی است که دانشجو را با اهمیت کامپیوتروکاربرد آن در فعالیت های مربوط به مهندسی صنایع آشنا می کند. مباحث اصلی این درس عبارتند از:ضرورت استفاده از کامپیوتر در دنیای امروزمقدمه ای بر تکنولوژی اطلاعات (Information Technology)بررسی نرم افزارهای کامپیوتری مربوط به علوم مهندسی صنایع

اسلاید 5: 5کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(تمرکز اصلی درس به روی بخش های دوم و سوم خواهد بود. قسمت سوم (بررسی نرم افزارها) توسط دانشجویان کلاس بصورت سمینار های 30 دقیقه ای ارایه خواهد شد.هر دانشجو موظف است تا پایان هفته اول نسبت به انتخاب موضوع سمینار به مدرس درس مراجعه نماید.سمینار هایی به جز نرم افزار های ارایه شده می توانند ارایه شوند.

اسلاید 6: 6کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(در این درس فرض می شود که دانشجویان مسلط به حداقل یک زبان برنامه نویسی کامپیوتری باشند.همچنین فرض می شود که دانشجویان درس آزمایشگاه کامپیوتر را گذرانده و یا حداقل بصورت همزمان ثبت نام نموده باشند.

اسلاید 7: 7کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(نحوه مطالعه درس در طول ترم 4 تا 6 ساعت کار در هفته (مطالعه کتاب و حل تمرین ها)حضور در کلاس و مشارکت در مباحث تمرینات و یا پروژه های هفتگیارایه انفرادی یا گروهی (گروه های دو نفره تشویق می شود)تمرین های کلاسی در داخل کلاس

اسلاید 8: 8کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(مراجع:برای هر نرم افزار مطالبی ارایه خواهند شد.برای هر ارایه، گروه ارایه دهنده موظف است علاوه بر اسلاید های ارایه، جزوه ای در حد آموزش مقدماتی به همراه حل چند مثال نمونه تهیه و در اختیار سایرین قرار دهد.مطالب تهیه شده، توسط مدرس به سایرین از طریق پست الکترونیکی ارسال می گردد.نرم افزار ها در چندینCD در آزمایشگاه کامپیوتر دانشکده صنایع قرار داده مي شود.

اسلاید 9: 9کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(نمره بندي:

اسلاید 10: 10کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(اعضای هر گروه ارایه کننده موظف است در طی هفته بعد از ارایه به مدت 4 ساعت در آزمایشگاه کامپیوتر برای رفع اشکال سایرین حضور داشته باشد. تمامی ارتباطات (ارسال تمرین ها، پاسخ ها، پروژه ها و...) بصورت الکترونیکی خواهد بود.

اسلاید 11: 11کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(مقدمه ای بر تکنولوژی اطلاعات(Information Technology)IT:

اسلاید 12: 12کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITمقدمه:اطلاعات (Information)به چه معنی است؟داده های پردازش شده.

اسلاید 13: 13کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITInformation Technology (IT) چيست؟

اسلاید 14: 14کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITشرکت ها و موسسات بایستی در دنیای رقابتی فشرده کنونی برای بقا بهره وری خود را افزایش دهند. افزایش بهره وری می تواند بصورت: کاهش هزینه افزایش کیفیت خدمات یا محصولات

اسلاید 15: 15کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITافزایش بهره وری می تواند در تمامی واحد ها نظیر:تولیدیمالیاداریبازاریابیعملیاتیانجام شود.

اسلاید 16: 16کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITتکنولوژی اطلاعات (IT) ابزاری را فراهم می کند که به کارکنان موسسه امکان می دهد که مسایل پیچیده خود را به بهره وری بالاتری حل نمایند.مثال: تخمین میزان تقاضای محصول برای اسفند ماه یک شرکت خودرو سازی تخمین میزان موجودی قطعات یدکی

اسلاید 17: 17کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر IT توجه: IT به تنهایی مشکلات را حل نمی کند بلکه به کاربران (انسان ها) در راستای حل مشکلات با ساده سازی روش جمع آوری اطلاعات مورد نیاز کمک می کند.

اسلاید 18: 18کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITدر این کلاس اصول و قوانین کلی IT به منظور کمک به کارکنان یک موسسه (تولیدی، خدماتی، و...) بدون توجه به سطح سازمانی آنها مورد بحث قرار می گیرد. توصیه هایی نیز در راستای پیاده سازی این ایده ها ارایه می گردد.

اسلاید 19: 19کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITبخش اول نقش تکنولوژی اطلاعات در تجارت

اسلاید 20: 20کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITفصل اول- نقش تکنولوژی اطلاعات در اقتصاد دیجیتالی

اسلاید 21: 21کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITمطالعه موردی: نحوه تبدیل شرکت زیمنس آلمان به یک موسسه E-Business

اسلاید 22: 22کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITمعرفی شرکت: شرکتی آلمانی با قدمت 150 سال ارایه محصولاتی متنوع و با کیفیتحدود 500000 کارمند (ایران خودرو حدود 40000)فعال در 190 کشور جهاندارای 600 واحد تولیدی و خدماتی در 50 کشور جهانارایه محصولات متنوع در صنایع Communication, Information, Automation, Control, power, transportation, medical equipment, and lighting

اسلاید 23: 23کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITدر اواخر دهه 90 میلادی موسسه به دلیل افزایش تعداد موسسه های رقیب که اغلب خارجی بودند (آمریکایی) علاقه داشت تا هرچه سریع تر به سمت تجارت الکترونیک حرکت کند. موسسه های رقیب به علت کوچک و چابک تر بودن (نظیر سایپا در مقایسه با ایران خودرو) به سرعت بیشتری توانسته بودند این تغییرات را انجام دهند و از سود چشمگیر بازار جدید بهره مند شوند.

اسلاید 24: 24کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITمشکلات اصلی شرکت در این راستا: ایجاد هماهنگی های مورد نیاز میان شرکت های داخلی.ایجاد هماهنگی میان هزاران تامین کننده و مشتری های متفاوت هدف اصلی شرکت از انجام این پروژه کاهش هزینه های شرکت و افزایش سطح خدمت به مشتری بود.

اسلاید 25: 25کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITفعالیت های انجام شده:اواخر دهه 90 میلادی، شرکت تصمیم گرفت که فعالیت های تجاری خود را بصورت “e-business” انجام دهد. برای این منظور یک سیستم web-based طراحی گردید که طی آن تمامی فعالیت های تجاری مورد نیاز بصورت الکترونیکی در وب سایت شرکت قابل اجرا بودند. از مزایای چنین سیستمی حل مشکلات ایجاد شده به دلیل عدم تمرکز واحد های مختلف شرکت بزرگی زنجیره عرضه

اسلاید 26: 26کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITبه منظور حل این مشکلات، شرکت یک برنامه 4 ساله را از ابتدای 1999 آغاز نمود. منابع مورد استفاده در این پروژه عبارت بودند از:سیستم های اطلاعاتی داخل موسسهاستفاده از سیستم های در دسترس تجاری

اسلاید 27: 27کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITاهداف استراتژیک شرکت عبارت بودند از:ارتقای سهولت گسترش e-commerce در شرکت با استاندارد سازی صد ها فعالیت تجاری جاری درواحد های مختلف شرکت . (کاهش روش های برخورد های تجاری از 300 روش به 29 روش و ادغام آنها با یکدیگر) تغییر ساختار تکنولوژی اطلاعات شرکت به منظور آماده سازی آن برای استفاده از نرم افزار “best of breed” برای تمامی سیستم.

اسلاید 28: 28کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITنتایج:سپس موسسه با بکار گیری نرم افزار های تجاری موجود توانست بهره وری سیستم های خود را به کمک اینترنت ازلحظه خرید محصول توسط مشتری تا زمان تحویل بصورت قابل توجهی ارتقا دهد. در سال 2000 میلادی 10% از حجم تجارت شرکت بصورت الکترونیکی انجام گردید.در سال 2001 میلادی این حجم به 25% رسید.

اسلاید 29: 29کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITنتایج (ادامه):در سال 2003 میلادی، 350 هزار نفر از کارکنان موسسه بصورت network به هم متصل بودند. هزینه های پروژه برای شرکت در حدود 1 میلیارد یورو بود.مدیر عامل شرکت در پایان پروژه رضایت خود را از افزایش سرعت واکنش شرکت نسبت به تغییرات مورد نیازو همچنین افزایش توانایی شرکت به کاهش هزینه های شرکت ابراز رضایت نمود.

اسلاید 30: 30کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITبررسی این مطالعه نشان می دهد که در فضای رقابتی شدید کنونی حتی شرکت معظمی نظیر زیمنس نیاز به افزایش بهره وری را به منظور بقا و افزایش ارتقای سطح خدمت به مشتری احساس می کند. بهترین روش در این زمینه استفاده از امکانات اینترنت و سیستم های web-based می باشد.در این فصل مفاهیم اقتصاد دیجیتالی(digital economy) مورد بحث قرار گرفته و نحوه تاثیر آن در تغییرات نحوه تجارت بحث می شود.

اسلاید 31: 31کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITبخش 1.1 تجارت در محیط Digital Economyتعریف: انجام تجارت در محیط Digital Economy به معنی استفاده از سیستم های web-based در اینترنت به منظور انجام تجارت الکترونیکی می باشد. تجارت می تواند به نوع عملیات خرید و فروش بصورت جز یا کلان باشد.

اسلاید 32: 32کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITتجارت الکترونیکی(E-Commerce) و Network Computingاغلب شرکت های قدیمی همانند زیمنس، برای بقا به سمت تجارت الکترونیکی (EC) روی می آورند. در این روش شرکت ها فروش محصولات نهایی، خرید مواد اولیه، و ارایه خدمات به مشتری را از طریق اینترنت یا سایر شبکه ها انجام می دهند. ساختار EC برپایه شبکه های محاسباتی (Network Computing) است.

اسلاید 33: 33کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITدر Network Computing تمامی کامپیوتر ها و وسایل الکترونیکی از طریق شبکه های ارتباطی (Telecommunication Networks) به یکدیگر متصل بوده و قابليت تبادل اطلاعات دارند. چنین سیستمی به کاربر توانایی کسب اطلاعات از مکان های مختلف را از طریق کامپیوتر شخصی در سریع ترین زمان ممکن می دهد.این عمل می تواند از طریق دسترسی به اینترنت یا اینترانت (Intranet) عملی شود.

اسلاید 34: 34کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITگاهی اوقات موسسه ها اجازه دسترسی به سیستم های اینترانت خود را به شرکا داده و سیستم extranet ایجاد می کنند.اغلب این سیستم ها از طریق روش بی سیم (wireless) به همدیگر متصل می گردند.بطور کلی مجموعه سیستم های محاسباتی که توسط یک موسسه به کار برده می شود تکنولوژی اطلاعات (IT) نامیده می شود. در کشور های توسعه یافته تقریبا تمامی موسسه ها در هر صنعتی از IT استفاده می کنند.

اسلاید 35: 35کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITاستفاده از IT به معنی نوسازی تجهیزات کامپیوتری نیست. (کامپيوتر های از رده خارج در ایران، Windows 95، پرینتر های سوزنی می توانند از اجزای سیستم IT باشند. مهم طراحی سیستم صحیح و قابل اطمینان (Reliable) می باشد.در این مبحث تجارت می تواند مربوط به موسسات دولتی، غیر دولتی، درآمد زا، خدماتی، خیریه، و غیره باشد (دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا www.daftar.org (.

اسلاید 36: 36کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITدلایل محبوبیت IT :در دنیای کنونی IT مهمترین وسیله تسهیل کننده تجارت است. جدول1.1 در صفحه 5 بیانگر مزایای استفاده از سیستم های اطلاعاتی است.در مواردی کاربرد IT موجب تغییراتی بنیادی در ساختار، عملیات، و حتی مدیریت یک موسسه بر اساس قابلیت های ارایه شده می شود می شود.

اسلاید 37: 37کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITتعدادی از قابلیت های سیستم های اطلاعاتی عبارتند از: انجام محاسبات با حجم بالا در سریعترین زمان ممکن.انجام تبادل اطلاعات با حداکثر سرعت و دقت و حداقل هزینه میان واحد های مختلف.ذخیره سازی حجم انبوه اطلاعات در فضای بسیار کم با قابلیت دسترسی سریع.امکان دستیابی سریع و ارزان به اطلاعات مورد از هر گوشه جهان در سریع ترین زمان ممکن.امکان برقراری ارتباط با هر مکان، در هر زمان.افزایش بهره وری اعضای گروه های کاری متمرکز یا غیر متمرکز.کاهش چشمگیر هزینه ها نسبت به انجام عملیات فوق بصورت دستی

اسلاید 38: 38کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITWerden(1997) طی مطالعه ای نتایج حاصله از کاربرد IT را در موسسه ها بصورت زیر اعلام نمود:در 51% موارد بهبود بهره وری مشاهده شد.در 39% موارد کاهش هزینه مشاهده گردید.در 36% موارد بهبود تصمیم گیری حاصل شد.در 33% موارد ارتباط ها با مشتری ارتقا یافت.در 33% موارد Strategic Application جدید حاصل شد.

اسلاید 39: 39کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITدر واقع IT به نوعی روش سنتی تجارت را تغییر داد.مثال: www.ebay.comخرید سنتور و وسایل موسیقی ، پیتزای گاززده،...

اسلاید 40: 40کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITاقتصاد دیجیتالی (Digital Economy) چیست؟اقتصاد دیجیتالی اقتصادی است که بر پایه تکنولوژی دیجیتالی، ایجاد شده است.تکنولوژی دیجیتالی شامل شبکه های ارتباطی دیجیتالی، کامپيوترها، نرم افزار ها، و سایر تکنولوژی های اطلاعاتی مربوطه می باشند.

اسلاید 41: 41کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITاقتصاد دیجیتالی (Digital Economy) چیست(ادامه)؟شبکه های ارتباطی دیجیتالی digital communication networks شامل:اینترنتاینترانتشبکه های خصوصیVANمی باشند.

اسلاید 42: 42کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITاقتصاد دیجیتالی گاهی اوقات به نام اقتصاد اینترنتی، اقتصاد جدید، و همچنین اقتصاد وب نامیده می شود. در این فضای جدید، شبکه های دیجیتالی، ساختار های ارتباطی در فضایی جهانی برای کاربران و موسسه ها برای بر قراری ارتباط و جستجوی اطلاعات فراهم می کنند. این فضا شامل:حجم زیادی از محصولات متنوع که به سهولت در تمامی دنیا بصورت دبجيتالي (موسيقي، فيلم،...) قابل دسترسی هستند .مبادله کالا و پرداخت قیمت به صورت دیجیتالی و با پول های رایج انجام می گیرد.اشیا فیزیکی نظیر خانه، اتومبیل، و لوازم الکترونیکی قابل دادو ستد می باشند.

اسلاید 43: 43کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITتغییرات باعث ایجاد بازار و فرصت های شغلی جدید. شرکت های موفق دو یا چند نفره بصورت Startupشرکت هایی معروف به dot-coms که شامل فروش قطعات، ارایه خدمات پشتیبانی و سایر فعالیت ها در سراسر جهان

اسلاید 44: 44کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITمثال: Yahoo.comGoogle.comEbay.comTravelocity.com

اسلاید 45: 45کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITمثال: شرکت Wal-Mart

اسلاید 46: 46کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITمثال: فروش Online جواهرات: خريد و فروش جواهرات بازاري به بزرگي 40 ميليارد دلار در سال.داراي هزاران دلالتجارتي قديمي و غير كارا در دنياي كنوني كه دلالان مياني مي توانند تفاوت قيمت يك قطعه را ازخريد عمده تا رسيدهن آن به دست مصرف كننده نهايي 1000 برابر نمايند.

اسلاید 47: 47کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITمثال: فروش Online جواهرات (ادامه): بازار تايلند يكي از مهم ترين مراكز اين تجارت شخصي به نام Kogen خريد جواهرات نا مرغوب در ابتداي روز و فروش آنها با سودي ناچيز در انتهاي روز با شروع تبليغات مشترياني در بازار آمريكا پيدا كرد.

اسلاید 48: 48کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITمثال: فروش Online جواهرات (ادامه):1997: استفاده از Fax و فروش 250 هزار دلار در سال1998: آغاز استفاده از اینترنت برای فروش 2001: فروش 4.3 میلیون دلار در سال2002: فروش 9.8 میلیون دلار در سال نقطه قوت این موسسه قیمت پایین آن بود.

اسلاید 49: 49کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITمثال: فروش Online جواهرات (ادامه): مشتريان در صورت عدم رضايت مي توانستند محصولات در طي 30 روز بدون هيج سوال و جوابي باز گردانند. با اينكه هيچ جواهري گارانتي نمي شد، اما نام موسسه اعتبار كافي براي خريد داشت.

اسلاید 50: 50کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITچند مثال از تجارت های قدیم و جدید:عکاسیعبور از مرز های کشورهاپرداخت هزینه های حمل و نقلخرید از خانهسفارش غذا از خانهرزرو مكان عروسي، پارك، هتل،و...

اسلاید 51: 51کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITدر هر یک از این مثال ها می توان مزایای روش های جدید را نسبت به روش های قدیم بطور مشهودی در مورد هر یک از شاخص های هزینه کیفیت سرعت و سطح خدمت به مشتری مشاهده نمود.

اسلاید 52: 52کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITالگوهای تجارت در اقتصاد دیجیتالی:ظهور اینترنت تاثیر فراوانی را به روی اقتصاد، جامعه، و بنیاد های تکنولوژی نهاده است و باعث تغییر الگو ها و مدل های قبلی شده است.

اسلاید 53: 53کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITپنج مدل تجارتی در عصر تجارت دیجیتالی:Name your own Price (www.priceline.com) Reverse Auction (Big Buyers)-مناقصه Affiliate Market (www.amazon.com)Group PurchasingE-Marketplaces and Exchanges (stock market)

اسلاید 54: 54کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITبخش 1.2: Business Pressures, Organizational Response, and IT Support

اسلاید 55: 55کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITفاکتورهای محیطی، سازمانی، و تکنولوژیکی باعث ایجاد یک محیط رقابتی شدید در تجارت گردیده اند که هدف اصلی شکار مشتریان می باشد. این فاکتور ها می توانند به سرعت تغییر نموده که گاهی اوقات این تغییرات غیر قابل پیش بینی می باشد. لذا موسسه ها به منظور رشد (حتی بقا) بایستی در برابر این تغییرات که باعث ایجاد فرصت ها و تهدید های جدید می گردد، به سرعت واکنش نشان دهند.

اسلاید 56: 56کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITبا توجه به افزایش سرعت و شتاب این رقابت سرعت واکنش در برابر این تغییرات بایستی در شرکت ها افزایش یابد. مثال: تغییرات سریع مد لباسشرکت ایران خودرو در قبال مشکلات ایجاد شده برای پژو 405

اسلاید 57: 57کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITدر دنیای رقابتی کنونی شرکت ها برای موفقیت (حتی بقا) نه تنها بایستي از ابزار قدیمی نظیر کاهش قیمت استفاده نمایند، بلکه بایستی دست به انجام فعالیت هایی خلاقانه نظیر تغییر ساختار و فرایند بزنند. مثال موفق: کلبه خوراک (قيمت، رفتار، ظاهر مغازه، نوع محصولات،و...)مثال نا موفق:دندانپزشک های تجربینفت فروشی هاویدئو های Betamax ,VHSدوربین های قدیمی عکاسی

اسلاید 58: 58کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITاولين كنفرانس بين المللي RFID28 , 29 بهمن ماهwww.rfid-conf.ir

اسلاید 59: 59کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITمحیط تجارت تاثیر پذیر فاکتورهای متنوعی مانند: اجتماعیتکنولوژیکی (تکنولوژی DVD)قانونی اقتصادیفیزیکیسیاسیمی باشد. تغییرات مهم در هر یک از موارد فوق تاثیر اساسی به روی محیط تجارت دارد.

اسلاید 60: 60کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITدر این کلاس فشار های حاصل از بازار، تکنولوژی و جامعه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

اسلاید 61: 61کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITفشارهای بازار: فشارهایی که از طرف بازار بر شرکت ها وارد می شود را می توان بر اساس جهانی شدن اقتصاد و بازار Global Economy)) و افزایش رقابتتغییرات در محیط های کاریافزایش قدرت مشتریانو نیاز به افزایش سرعت در واکنش ها دانست. در طول دو دهه گذشته شالوده اساسی بازارهای جهانی شکل گرفته است.

اسلاید 62: 62کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITجهانی شدن بازار با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت سرعت فراوانی گرفته است.مواردی مانند: قرار داد های داد ستد آزاد منطقه ای (مانند قرار داد میان کشور های آمریکای شمالی)یکسان سازی پول رایج در كشور های اروپایی (یورو) کاهش موانع گمرکی کمک شایانی به جهانی سازی نموده است.

اسلاید 63: 63کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITمشکل اساسی جهانی سازی: تفاوت فاحش پرداخت حقوق و مزایای کارمندان می باشد. تشویق موسسه ها به انجام کارهای تولیدی و خدماتی در کشور هایی با نرخ پایین تر (خودرو سازی ها، Call centers)مشکل برقراری ارتباط با زبان های مختلف، فرهنگ های متفاوت، مسایل نژادی و قانونی متفاوت.

اسلاید 64: 64کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITدر چنین فضایی مسایل نژادی و داخلی کشور ها بسیار مهم بوده و می تواند مشکل ساز باشد (Private SSN). در چنین بازاری سرعت واکنش اهمیت اساسی برای بقا دارد.تغییر طبیعت محیط کار در اثر تغییر کارکنان (نیاز های متفاوت برای دریافت خدمات، بازنشستگی، افزایش دانش کارکنان و...).مشتریان باهوش تر از قبل با توقع بالاتردر مورد قیمت و کیفیت. بطور خلاصه: قدرت مشتری به شدت افزایش یافته است.

اسلاید 65: 65کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITتوقع مشتریان بالا رفته و موسسات بایستی به آن پاسخ دهند.مثال: شرکت های فروشنده یخچال در ژاپن (24 نوع يخچال در رنگ هاي مختلف) شرکت کامپیوتری DELL (توليد سفارشي و تحويل 3 روزه!!) شرکت Nike (امكان طراحي sneaker توسط مشتري و تحويل سريع آن)در چنین شرایطی روش های تولید قدیمی نظیر خط تولید طولانی بدون انعطاف، محکوم به مرگ است (مقایسه سایپا و ایران خودرو).

اسلاید 66: 66کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITروشهای تولید سلولی (Cellular Manufacturing) به افزایش انعطاف تولید کمک می کند. شرط موفقیت این است که بدانیم:The Customer is the King (Queen).

اسلاید 67: 67کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITنیاز به مدیریت ارتباط با مشتری: نباید پس از فروش رها شود.درصد بالایی از مشتریان شرکت Toyota مجددا از شرکت خرید می کنند (در ایران؟؟).شرکت های موفق پس از فروش چندین مرتبه با خریدار تماس گرفته و کیفیت محصول را ارزیابی می کنند.در واقع رقابتی شدید میان موسسه ها در شکار مشتری وجود دارد.

اسلاید 68: 68کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITفشارهای تکنولوژیکی:تغییرات تکنولوژیکی می توانند تغییرات اساسی در نحوه تجارت ایجاد نمایند. این تغییرات را می توان به دو صورت زیر تقسیم بندی نمود: نواوری ها ی جدید در تکنولوژی و منسوخ شدن روش های فعلی افزایش حجم فوق العاده اطلاعاتتنها تکنولوژی اطلاعات می تواند در این زمینه کمک کند. Data Mining

اسلاید 69: 69کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITفشار های اجتماعی:مسولیت های جدید اجتماع در قبال جامعهقوانین جدید دولتیمشکلات نا خواسته نظیر حملات تروریستی و جنگمسایل فرهنگی

اسلاید 70: 70کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITواکنشهای سازمان ها نسبت به فشارهای وارده: واکنش های سازمان ها در برابر این فشار ها به هفت بخش اساسی بصورت زیر تقسیم می شود:Strategic SystemsCustomer FocusContinuous ImprovementRestructuring Business ProcessesMake-to-Order Mass CustomizationBusiness AlliancesElectronic Business and E-Commerce

اسلاید 71: 71کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITسیستم های استراتژیک (Strategic Systems): در این بخش IT اطلاعاتی جهت تصمیم گیری های استراتژیک برای پیشی گرفتن از رقبا فراهم می کند.مثال: شرکت FedEX ارسال سريع محموله هاامكان پيگيري onlineكپي برداري سريع رقبا، نياز به نو آوري روزانه براي حفظ سهم بازار

اسلاید 72: 72کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITتمرکز به روی مشتری (Customer Focus):ارایه خدمات فوق العاده پس از فروش برای حفظ مشتری

اسلاید 73: 73کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITبهبود مستمر بهره وری (Continuous Improvement):شرکت ها برای حفظ بازار نیازمند پیاده سازی نظام های ارتقای بهره وری نظیر TQM, Just in Time, Six Sigma و... می باشند. در این راستا پیاده سازی IT موسسه را در جهت نیل به اهداف بصورت زیر کمک می کند:ثبت و تحلیل نتایج جمع آوری اطلاعات و در اختیار گذاردن اطلاعات برای سایرین

اسلاید 74: 74کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITتغییر ساختار فرایند های تجارت(Restructuring Business Processes):گاهی بهبود مستمر به تنهایی موثر نیست و موسسه نیاز به انجام تغییرات اساسی برای بقا دارد.مثال موفق: شرکت پارس خودرو و شرکت ماد ایران مثال نا موفق: شرکت خودرو سازی مرتب و شرکت پارس الکتریک

اسلاید 75: 75کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITساخت به محض سفارش و سفارشی سازی انبوه(Make-to-Order Mass Customization)تولید انبوه دیگر معنی ندارد. IT و ECمی توانند سرعت تبادل اطلاعات میان مشتری و طراحان محصول را افزایش دهد.

اسلاید 76: 76کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITهمکاری های تجارتی (Business Alliances) شرکت ها ترجیح می دهند که با سایر موسسه ها (حتی در مواردی با رقبا) در مورد مسایلی همکاری نزدیک داشته حتی ترکیب شوند. این همکاری می تواند در راستای خرید مشترک، مشارکت در موجودی ها، استفاده از Supplier های همدیگر، و یا تشکیل گروه های تحقیقاتی مشترک می باشد (شرکت رنو پارس با مشارکت سایپا و ایران خودرو).در این راستا IT می تواند کمکی موثر در سرعت انتقال اطلاعات داشته باشد.

اسلاید 77: 77کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITElectronic Business and E-Commerce بر اساس نظر “پیتر دراکر” مهمترین تاثیر انقلاب اینترنت نه تبادل سریع اطلاعاتهوش مصنوعیتاثیرات کامپيوتر و پردازش داده ها برای تسریع تصمیم گیری، سیاست گذاری و تدوین استراتژیبلکه E-commerce (تجارت الکترونیکی) بود که تا 15 سال قبل کسی تصوری از آن نداشت.

اسلاید 78: 78کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITبخش سوم: سیستم های اطلاعاتی: تعریف ها و مثال هایک سیستم اطلاعاتی چیست؟یک سیستم اطلاعاتی اطلاعات را برای منظور خاصی جمع آوری، پردازش، ذخیره، تحلیل، و منتشر می کند. همانند هر سیستمی، سیستم اطلاعات شامل ورودی (داده ها و دستورالعمل ها جهت پردازش داده ها) و خروجی (گزارش ها و محاسبات مورد نیاز) می باشد.سیستم ممکن است مجهز به سیستم Feedback باشد.

اسلاید 79: 79کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر IT همانند سایر سیستم ها سیستم های اطلاعاتی ممکن است شامل انسان ها (به عنوان کاربر)، رویه ها و تجهیزات باشد.یک سیستم اطلاعاتی ممکن است از کامپیوتر استفاده نکند. سیستم های اطلاعاتی می توانند بصورت رسمی (سیستم پرداخت حقوق و دستمزد یک کارخانه)غیر رسمی (گروه های دوستانه برای ایجاد شایعه،...)مدیران موسسات باید بدانند که سیستم های اطلاعاتی غیر رسمی وجود دارند.

اسلاید 80: 80کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITیک سیستم اطلاعاتی Computer-based چیست؟ یک سیستم اطلاعاتی Computer based سیستمی است که از تکنولوژی کامپیوتر برای انجام تمام یا قسمتی از وظایف محوله استفاده می کند. در چنین سیستمی انسان ها می توانند به عنوان عضوی از سیستم مطرح باشند.

اسلاید 81: 81کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITاجزای اصلی یک سیستم اطلاعاتی عبارتند از:سخت افزارنرم افزاربانک اطلاعاتی (data base) شبکه اطلاعاتی برای برقراری ارتباطرویه ها جهت استفاده و ایجاد هماهنگی میان اجزاکاربران جهت کار با سیستم و استفاده از خروجی ها و نتایج

اسلاید 82: 82کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITنکته مهم:برای هر سیستم اطلاعاتی هدف(purpose) از ایجاد آن بایستی از ابتدا مشخص باشد. برای هر سیستم اطلاعاتی نکات اجتماعی حاصل از استفاده آن بایستی توجه شود. بایستی به باور ها و مشخصه های فرهنگی موسسه ای که سیستم در آن پیاده می شود بایستی توجه شود (فرهنگ ایرانی، آمریکایی، ژاپنی، اسپانیایی، و آمریکای لاتین کاملا متفاوت است).

اسلاید 83: 83کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITتفاوت میان کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی:سوال: چه تفاوتی میان یک مهندس کامپیوتر و یک متخصص IT وجود دارد؟کامپیوتر ها و اجزای وابسته به آن، تنها به سهولت پردازش داده ها کمک می کنند.تکنولوژی اطلاعات چیزی فراتر از کامپیوتر، سخت افزار و نرم افزار است.

اسلاید 84: 84کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITتفاوت میان کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی (ادامه): در طراحی سیستم اطلاعاتی، طراح علاوه بر تسلط بر نیاز های کامپیوتری بایستی شناخت کاملی از مساله مورد بررسی، فرایند های مربوطه و حالت های خاص آن داشته باشد.مثال:کاربرد IS درسیستم حمل و نقل شهریکاربرد IS در سیستم ثبت نامکاربرد IS در رزرو بلیط هواپیما

اسلاید 85: 85کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITتعریف جدید تکنولوژی اطلاعات: تکنولوژی اطلاعات در واقع شامل تمامی قسمت های مربوط به تکنولوژی در سیستم های اطلاعاتی می باشد که شامل:سخت افزارنرم افزاربانک اطلاعاتیشبکه هاو سایر تجهیزات الکترونیکیمی گردد.

اسلاید 86: 86کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITتعریف جدید تکنولوژی اطلاعات (ادامه):گاهی اوقات از IT به عنوان جزیی از IS یاد می شود. گاهی این دو اصطلاح به جای هم به کار می روند.در اینجا Information Technology در معنای وسیع تر آن، یعنی مجموعه سیستم های اطلاعاتی، کاربران آن، و مدیریت اداره کننده سیستم تعریف می شود.

اسلاید 87: 87کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITمثال هایی از کاربرد های سیستم های اطلاعاتی در سطوح جهانی:صفحه هاي 21 الي 23 كتاب درسي

اسلاید 88: 88کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITنتایج منفی پیاده سازی IT:نتایج پیاده سازی IT همواره موفق نبوده و گاهی شکست هایی را به دنبال داشته است. یکی از نمونه های شکست IT انتخابات سال 2000 آمریکا بود. در سال های 2000-2001 تعداد زیادی شرکت های dot-com به عنوان شرکت های start-up آغاز به کار نمودند که تعداد بسیاری از آنها موفق نبودند.

اسلاید 89: 89کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر IT یکی از دلایل ناکامی IT را می توان به دلیل غیر قابل پیش بینی نبودن ماهیت آینده تکنولوژی اطلاعات دانست.مثال: مشارکت شرکت Nike و I2 برای استفاده از نرم افزار پیش بینی تقاضا.

اسلاید 90: 90کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر IT1.4 مراحل تکامل تکنولوژی اطلاعات و روند های مربوطه در این بخش مراحل تکامل تکنولوژی اطلاعات و روند آن و نحوه حرکت آن به سمت:Web-based computingWireless applicationsIntelligent systems بحث می شود.

اسلاید 91: 91کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITروند هاي عمومي پيشرفت تكنولوژي: از حدود 15 سال گذشته قیمت کامپیوتر ها تقریبا تغییر نکرده است در حالیکه کامپیوتر های امروزی تقریبا 50 برابر قویتر از کامپیوتر های 15 سال گذشته هستند. اهمیت این مساله با توجه به افزایش سطح دستمزد کارکنان در سال های گذشته افزایش می یابد. لذا توانایی مردم به دسترسی به کامپیوتر و سهولت انجام کارهای روزمره افزایش می یابد.

اسلاید 92: 92کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITروند هاي عمومي پيشرفت تكنولوژي (ادامه):این مساله توسط “Gordon Moore” یکی از بنیان گذاران شرکت Intel در سال 1965 پیش بینی شده و به قانون Moore معروف است. بر اساس این قانون (پیش بینی) امکان دو برابر کردن قدرت پردازشگر های کامپیوتر ها در طی هر 18 ماه امکان پذیر است. بر این اساس می توان در تکنولوژی اطلاعات از این مزیت ها استفاده و سرعت تبادل اطلاعات و پردازش داده ها را افزایش داد.

اسلاید 93: 93کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITنكات اساسي تكامل تكنولوژيكي و روند آنها: برتري هزينه اي استفاده از كامپيوتر نسبت به انسان با گذشت زمان افزايش مي يابد (مثال نقض: پاركبان!).توانايي هاي گرافيكي كامپيوتر ها روز به روز افزايش مي يابد.قابليت ذخيره سازي اطلاعات در كامپيوتر ها با افزايش حجم حافظه ها افزايش مي يابد.و... (جدول 1.2 صفحه 26)

اسلاید 94: 94کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITروند هاي عمومي پيشرفت تكنولوژي (ادامه): استفاده از حافظه كامپيوتر روز به روز ارزان تر مي شود. محيط هاي شي گرا(object oriented) و خدمات وب استفاده از سيستم هاي اطلاعاتي و پياده سازي آن را آسان نموده اند. نانو تكنولوژي: هدف بعدي

اسلاید 95: 95کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITمحاسبات بصورت شبكه اي و غير متمركز:در اين سيستم افراد از راه دور به بانك هاي اطلاعاتي موسسه وهمچنين ساير اطلاعات مورد نياز از طريق سيستم هاي اينترانت دسترسي دارند. گسترش اينترنت شرط اساسي گسترش و پيشرفت

اسلاید 96: 96کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- مقدمه ای بر ITچرا بایستی در مورد IT بدانیم؟در دنیای دیجیتالی و اقتصاد دیجیتالی کنونی راه دیگری به جز استفاده از IT وجود ندارد (ثبت نام تافل، خرید بلیط هواپیماو...). افراد آشنا به IT دارای حقوق بالاتری هستند. امکان خلاقیت و کسب درآمد به روش های جدید وجود دارد. (استفاده از موبایل برای کنترل وضعیت منزل)

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید